|
|
Jüri Toomepuu |
Eesti lähiajaloo põhiprobleemid
tekst: jüri toomepuu
Tartu
Ülikooli kunagine professor Oskar Loorits avaldas 1955. aastal
paguluses raamatu Eesti ajaloo põhiprobleemid. See
oli suurelt osalt filosoofilist laadi loengute kogumik, ent ta
vaatles meie ajalugu ka arheoloogiliste leidude ja antropoloogiliste
uurimuste alusel.
Kuna lähimineviku
sündmused on paremini dokumenteeritud, võib selle
probleemide lahkamine olla palju konkreetsem. See muidugi
ei tähenda, et oleks kergem sündmuste ja nende
tagajärgede kohta leida ühist arvamust, veel vähem
ajaloolist tõde. Vastupidi, mida rohkem
ajaloos osalejaid veel elab ja tegutseb, seda rohkem on neid,
kes näevad kurja vaeva, et sündmusi valgustada ja tõlgendada
nii, et just nemad saaksid endid kas kangelastena või siis
vähemalt tähtsate, positiivsete tegijatena ajalukku
jäädvustada. See on päris inimlik, aga mida rohkem
analüüsi, arvamusi, arutelu, vaidlusi ja kas või
poliitilisi ärapanemisi esile kerkib, seda suurem
on ka lootus, et kunagi kujuneb välja see mida tulevikus
üldiselt tunnustatakse ajaloolise tõena.
Kardan,
et lähiajaloo probleemid võivad viia eestluse hävingule,
nagu on osaks saanud teistele slaavi vallutajate kanna alla jäänud
soome-ugri hõimudele. Sellised kartused vajavad põhjendamist
ja käesoleva raamatuga üritan seda teha. Kuna mu järeldused
ja prognoosid, mis nendest tulenevad, on üsna pessimistlikud,
olen kindel, et mulle vastuvaidlejatest puudust ei tule. See annabki
lootust, et ka minu arutelu meid kunagi olulistele tõdedele
lähemale viib. Rohkem kui midagi muud siin maailmas loodan,
et mu prognoosid, vähemalt need kõige pessimistlikumad,
ei täitu.
Probleeme
on muidugi kerge ette lugeda, eriti neid, millistes iseennast
süüdlasena ei näe. Probleemidele lahenduste pakkumine
on keerulisem, eriti selliste, mille elluviimiseks tänaseks
väljakujunenud poliitilises olukorras oleks realistlik võimalus. Üritan
sellegi poolest pakkuda igale tõstatatud probleemile lahendusi,
samas mitte hellitades naiivset lootust, et võimulolijad
huvituvad pakutud lahenduste rakendamisest. Suurem osa probleeme
ongi ju meil tekkinud sellest, et võimulolijate majanduslik-poliitilised
ja eesti põlisrahva huvid ei ühti.
Ehkki seda ei peaks ühelegi Eesti püsimisest huvitatule
vaja olema, alustan peatükiga minu ja mu rahvuslikult
mõtlevate kaasmaalaste ajenditest lahenduste otsimiseks
probleemidele, mis võivad meie kodumaale ja eesti rahvale
saatuslikuks osutuda. Igale põhiprobleemile ja selle lahendustele
on pühendatud raamatus üks peatükk. Seoseid ja
protsesse, kuidas need seosed probleeme tüsistavad ja võimendavad,
on käsitletud raamatu viimases peatükis.
Probleemide
tõstatamine ja arutamine ei ole tänuväärne
tegevus. Poliitikutele on see eriti ebameeldiv, sest nad pühendavad
suure osa oma energiast endile valijate silmis positiivse ja optimistliku
inimese imago loomisele. Kuna mul poliitikasse naasmise huvi
ei ole, võtan selle ebatänuväärse tegevuse,
ajendatud kohusetundest ja lapsepõlves vanemate poolt sisendatud
kodumaa-armastusest, enda kanda. Loodan ka, et isegi kõige
küünilisemale poliitikule on selge tõsiasi, et
ilma probleemidele julgelt silma vaatamata ei ole võimalik
neile tõelisi lahendusi leida.
Probleem number
üks.
Eesti vene noorte
tulevikumaa?
Kui lähtume
seisukohast, et eestlastel on õigus säilida rahvusena
ja jääda peremeesteks oma kodumaal, Eesti Vabariigis,
siis püstitab kõige suurema hädaohu eestlusele
see inimkontingent, kes meie maa vallutasid ja pool sajandit julmalt
okupeerisid, aga kes selle peale vaatamata põlistati esimese
pärastsõjaaegse valitsuse eestvedamisel Riigikogu
poolt Eesti Vabariigi alalisteks elanikeks.
Endistest okupantidest ja nende järeltulijatest ei ole saanud
Eesti Vabariigile lojaalsed kodanikud. Paljud neist ei ole isegi
vaevunud õppima eesti keelt, rääkimata meie ajaloost
ja kultuuripäranditest. Küsitlused näitavad, et
valdav enamus neist usub okupatsioonivõimude propagandat
eestlaste vabatahtlikust ühinemist Nõukogude Liiduga
ja samuti, et Stalini punaarmee, milles nendest paljud teenisid,
ei olnud Teise maailmasõja ajal mitte Eesti Vabariigi taasokupeerija
vaid hoopis vabastaja. Nende nõuded endi okupatsiooniaegsete
õiguste ja privileegide taastamiseks ei ole vaibumas, vaid
aina suurenevad, koos nende proportsiooni kasvuga Eesti elanikkonnas,
tingitud nende kõrgemast iibest ja nende lähikondlaste
sisserännust.
Saatuslik
viga
Esitasin tollal Riigikogus
seaduse eelnõu, mis oleks lubanud alalisteks elanikeks
saada ainult neil, kes on saabunud Eestisse seadusliku Eesti Vabariigi
loal, nagu see on tavaks teistes riikides. See hääletati
menetlusest välja nii endiste kommunistide kui ka rahvusluse
sildi all võimule pääsenute poolt ning asendati
seadusega, mis tegi alalisteks elanikeks ja potentsiaalseteks
kodanikeks ka need, kes olid saadetud Stalini ja ta järglaste
poolt meie kodumaad okupeerima. See oli saatuslik viga, mis
on kasvanud ja kasvab iga mööduva päevaga üha
saatuslikumaks probleemiks.
|
Jüri Toomepuu on osalenud
Korea ja Vietnami sõdades ning teeninud välja
kolonelleitnandi auastme. |
Statistika
puudulikkus
Viimase kümne aasta
ametlik statistika Eestis on väitnud, et mitte-eestlaste
osa elanikkonnast on umbes 33 protsenti. See arv on õhust
võetud. Kuigi tegelikke, usutavaid andmeid mingil arusaamatul
põhjusel ei kogutagi, võib varasema statistika ja
demograafiliste trendide alusel arvata, et neid on juba tublisti
üle 40-ne protsendi, eriti kui lisada elanikud, kes on praegu
veel ebaseaduslikud. On ju eestlaste iive olnud negatiivne
ja meie arv vähenenud ka paljude väljarändajate
arvel juba rohkem kui tosin aastat. Ka muulastest Eesti elanike
iive on vähenenud, aga mitte samavõrd kui eestlastel.
Sisserändajatest, kes niihästi seaduslikult kui ebaseaduslikult
peamiselt idapiiri ületavad, on väga vähesed rahvuselt
eestlased.
Üks koht, kus kogutakse andmeid eesti elanike rahvuse kohta,
on sünnitusmajad. Aga seal, nagu muudeski andmebaasides,
on lootusetult segi aetud rahvuslik kuuluvus ja kodakondsus.
Andmete kirjapanijad väidavad mulle, et kui emadelt küsitakse,
mis rahvusest laps on, ja ta vastab: jeestlane või
estonski, siis kantakse ametlikku statistikasse jälle
kirja üks eestlasena ilma sündinu. Rahvaloendus
viidi läbi moel, mille alusel ei ole tagajärjed tõsiseltvõetavad. Tõenäoliselt
ei lasknud end loendada need, kes on Eestisse okupatsiooniajast
ebaseaduslikult jäänud või need, kes meie riigi
füüsiliselt, riigikaitseliselt ja juriidiliselt auklikku
piiri on aastate jooksul ületanud. Palju parem näitaja
kui ametlik statistika meie rahvastiku praegusest ja tulevasest
kooseisust on fakt, et lähimineviku kõige menukamad
nimed ühe tavalise kuu jooksul (näiteks juuli 2006)
oli tüdrukutel Anastasia ja poistel Aleksandr. Mitte
ainult vastsündinute, vaid ka teismelise-eelsete noorte hulgas
on eestlased oma kodumaal tõenäoliselt juba vähemuses.
Väärlahendused
Võimulolijad
ja naiivsed eesti rahva säilimise eestkostjad on sellele
probleemile ainukese lahendusena (kui mitte arvestada pärast
esialgset rahvuslike parteide võimulesaamist
koheselt unustatud valimislubadusi remigratsiooni programmidest
ja rahvusriigist) välja pakkunud rahva iibe tõstmise
rahaliste toetuste ja hüvitiste kaudu. See muidugi ainult
kiirendab eesti rahva proportsiooni kahanemist elanikkonnas, sest,
nagu üldiselt teada, avaldavad sellised meetmed kõige
suuremat mõju peamiselt kõrgema iibega ühiskonnakihtidest
pärinevatele muulastele.See
eesti rahva põhiprobleem manab silmade ette sünge
tuleviku, kus eestlased võivad jääda vähemusse
oma kodumaal ja Eesti muutub tulevikumaaks peamiselt vene noortele
ja küllap siis ka vanadele.
Lahendused.
Peremeheõiguste tagamine
Rahvastiku
andmebaas
Eelkõige on vaja
luua rahvastiku andmebaas, et teaksime Eesti elanikkonna koostist
rahvusliku kuuluvuse, kodakondsuse, Eestis viibimise staatuse
ja muidugi soo ning vanuse järgi, ja valdaksime statistikat,
mida rutiinselt kogutakse ja avaldatakse pea kõikides arenenud
riikides. Selleks oleks parim teha uus rahvaloendus, koostatud
ja läbiviidud seekord nii, et tulemused oleks küllaldased
ja usutavad. Aga piisavad ka lihtsamad ja odavamad meetmed.
On hästi teada, et suurelt osalt ühtivad inimeste nimed
nende rahvusega. Digitaalsed andmebaasid, mis sisaldavad
Eestis seaduslikult viibivate ja ka paljude ebaseaduslike inimeste
nimesid, on juba olemas. Muidugi on ka eestlasi, kellel on kas
vene, saksa, rootsi või mõnele muule rahvusele omased
nimed. Samuti on muulasi, kes on endale võtnud eesti
nimed. Eriti rohkelt olevat kuulu järgi endised Nõukogude
julgeoleku töötajad oma nimesid eestistanud. Pisteliselt
läbi viidud uurimusega on võimalik tuvastada selliste
inimeste protsent ja tulenevad koefitsiendid lisada nimede andmebaasile,
et koostada statistika, mis on vajalik põlisrahva säilimiseks
hädavajaliku kodakondsuse- ja immigratsioonipoliitika loomiseks.
Usun, et sellise uuringuga saaks hakkama isegi mõni andekas
doktorant, kui talle võimaldada toetust esialgse pistelise
küsitluse läbiviimiseks.
Kui andmebaas on loodud, peab seda muidugi ka õigete sünni,
surma, välja- ning sisserännu andmetega järjekindlalt
täiendama.
Geneetilised
ajed
Lihtsuse huvides ja
praktiliste rakendusmeetmete puudusest tingituna võiks
esialgu edasi lükata evolutsioonilise psühholoogia (sotsiaalbioloogia)
valdkonna järelduste rakendamise, mis vihjavad sellele, et
rahvusliku säilimise peamised tegurid on rahva genotüübis
domineerivad geenid, mis enda edasikandmise eest hoolitsevad lisaks
endi võimalikult laialdasele levitamisele ka ligimesearmastuse/sallivuse
kaudu, proportsioonis sugulust määravate samade geenide
hulgaga indiviidides. Sellest siis tulenevadki lastearmastuse,
perekondade ühtekuuluvuse ja rahvusluse tunded. Minnesota
Ülikooli ülihuvitavad eraldi kasvanud identsete kaksikute
uurimused toetavad samuti järeldust, et rahvustunne võib
olla rohkem geenidesse programmeeritud kui õpitud.
Igivana rahvatarkus väidab, et veri on paksem kui vesi ning
vennaarmastuse mõiste on hakanud teaduslikku tõendust
saama. Sestap on aga võimalik, et eestlaste genotüüp (võttes
aluseks tolle, mis oli algsetest soome-ugrilastest ärkamisaja
lõpuks rannarahva röövretkede, sajandite esimese
öö õiguse ja sisserändajate mõjul
välja kujunenud) on poolesaja-aastase okupatsiooni vältel
niivõrd venelastega segunenud, et praeguse elanikkonna
geenid neid eesti rahva säilimise huvides otsustavalt tegutsema
ei ajendagi. Tahaks siiski loota (ei tea, kas oma geenidest
mõjutatuna?), et asi selleni ei ole veel jõudnud.
Kodakondsuse-
ja migratsioonipoliitika
Olukorras, kus valimisõigus
on antud ka muulastele, on eestlastel võimalik jääda
peremeesteks oma kodumaal ainult juhul, kui nad säilitavad
siin valijate enamuse. Seda võimalust ma ei näe,
kui jätkub senine kodakondsuse- ja immigratsioonipoliitika
või õigemini selle puudus ja praeguste niigi ebaadekvaatsete
seaduste ignoreerimine.
Eestis on venelaste elu vaatamata kõigile nende kaebustele
üldiselt märksa parem keskpäraste venelaste elust
Venemaal. Seepärast ei ole praeguses olukorras vaja muretseda,
et Eestis elavad venelased tahaks lähemas tulevikus meie
kodumaad jälle Venemaaga tasalülitada, kuigi seda võib
pidada enesestmõistetavaks praegune Vene valitseja Vladimir
Putin. See aga ei tähenda, et nad ei tahaks Eestis oma okupatsiooniaegset
võimu taastada. Kui nad saavutavad valijate enamuse,
võib see toimuda täielikult demokraatlikul teel, sest
seda võimaldavad praegune põhiseadus ja seadused.
Kuna eestlaste proportsiooni kasv kodanikkonnas iibe kaudu on
lootusetult ebatõenäoline, saab seda muuta ainult
muulaste sisserände ja nendele kodakondsuse andmise piiramisega,
muulaste väljarände soodustamisega ning pettuse teel
saadud kodakondsuse tühistamisega. Siin tasuks eeskujuks
võtta veitsi kodakondsuse seadused, mis nõuavad
kodakondsuse andmiseks eelkõige seaduslikku saabumist,
seejärel pikaajalist riigis viibimist ja töötamist
ning lõpuks kohalike kodanike enamuse heakskiitu.
Tänapäeval avaldatakse muidugi rahvusvahelist survet
nn poliitilise korrektsuse rakendamiseks, mis nõuab
igasuguste sisserändajate vastu tolerantsi ja talumist. Sisserändajate
suhtes on see väga sarnane Stalini poolt rakendatud ajupesule,
mis ei soosinud okupeeritud Eestis sõna eestlane
kasutamist. Selle asemel pidi kasutama sõna eestimaalane,
et anda legitiimsus okupantidena sisse rännanud venelastele.
Kuigi tänapäeva poliitiline korrektsus ei ole ohtlik
nendele riikidele, kus ei ole karta põlisrahva vähemusrahvaks
jäämist, meile oleks selline tolerantsus okupatsiooniga
alustatud hävinguprotsessi jätkumine. Pealegi on ka
need Euroopa riigid, kus võõra kultuuriga sisserändajate
mõju hakkab juba põlisrahvast häirima, nagu
näiteks Taani, Holland ja veits, asunud muulaste sisserändu
piirama. Iisraelis on araabia päritoluga kodanikud olnud
juba riigi loomisest saadik teisejärgulise staatusega ja
isegi multikultuuriline sisserändajate maa Ameerika Ühendriigid
on alustanud tõkkeaia ehitamist Mehhiko piirile.
Libakodakondsus
tühistada!
Kunagi näitas mulle
üks passiameti töötaja kellegi Eesti kodaniku sünnitunnistuse
koopiat, mille variante olevat talle Eesti passi taotlevad umbkeelsed
venelased mitmel korral esitanud. Kuigi (väidetava)
vanaisa nimi oli muudetud, olid koopiamasinaga dokumendile jäädvustatud
täpid ja plekid ikka samad, mida ta oli varem näinud.
Kui ta keeldus nende ilmselt võltsitud dokumentide alusel
taotlusi vastu võtmast ja pöördus ülemuse
poole võltsijate vastu kriminaalsüüdistuse
algatamiseks, sai ta käsu taotlused vastu võtta
ja suu kinni pidada.
Ajakirjanduses on ka teatatud riigiametnike poolt passide müümisest
ja passiblankettide kadumisest. Üks passiameti töötaja
sai isegi kerge karistuse. Ei ole kuulnud, et nendele kuritegudele
oleks kunagi järgnenud tõsised karistused ja taotlejatele
pettusega saadud kodakondsuse ning passide tühistamine. Endine
justiitsminister Kaido Kama väitis Riigikogus küsimustele
vastates, et tolleaegsed seadused ei võimaldagi pettusega
saadud kodakondsust tühistada.
On vaja seadusi, mis võimaldavad pettusega kodakondsuse
saanud isikute kodakondsuse tühistamise, karistamise ja riigist
välja saatmise ning sätestavad neile tulevikus viisa,
elamislubade ja kodakondsuse taotlemise keelu, nagu see on näiteks
Ameerika Ühendriikides. Eriti vajalik oleks kehtestada kodakondsuse
andmise moratoorium inimestele, kes pärinevad Eesti Vabariiki
okupeerinud maalt.
Võõrrahvusest
kurjategijad võõrale maale!
Üks võimalus
soovimatute muulaste arvu vähendamiseks on vangistatud kurjategijate
maalt väljasaatmine. Kurjategijate vanglates ülalpidamise
kulu, tublisti kõrgem kui Eesti keskmine palk, on maksumaksjatele
koormav. On ka hästi teada, et suurem osa karistuse kandnutest
sooritab vanglast vabanedes jälle kuritegusid, mis tekitavad
kannatusi ausatele inimestele, koormavad õiguskaitseorganeid
ja kohustavad maksumaksjaid taas kurjategijaid ülal pidama.
Ei ole mingit põhjust, miks ei võiks seadustada
kurjategijatele võimalust vanglast vabaneda, kui nad on
nõus Eestist lahkuma ja loovutama kõik, mis neid
Eestiga seob. See eeldab elamispaiga, kinnis- ja vallasvara likvideerimist,
Eestis asuvate pangaarvete sulgemist ja perekonna suurele
kodumaale saatmist. Kui neil on Eesti kodakondsus või
elamisluba, siis muidugi peavad nad ka sellest loobuma ja neile
kehtestatakse edaspidine sisserännu- ja külastusviisade
andmise keeld. Võib muidugi tekkida probleeme isikute
väljarändamisega, kel suure kodumaa passi alles ei ole,
aga hea tahtmise juures leiab ka sellele probleemile lahenduse. Kaldun
arvama, et paljud, kes on Eesti kodakondsuse saanud, leiavad ka
oma endise passi üles, kui neil on selleks vajalik motivatsioon. Taoline
järjekindel kurjategijate väljasaatmise programm säästaks
aastate jooksul palju maksumaksjate raha ja oleks tõhus
vahend mitte ainult elanikkonnas eestlaste osakaalu tõstmiseks,
vaid ka kuritegevuse piiramiseks.
Remigratsioon
Peaks üritama ka
programmi loomist, mis annaks võimaluse Venemaal elavatel
eestlastel vahetada oma eluasemed Eestis elavate venelaste eluasemete
vastu ja pakkuda hüvitist venelastele, kes vabatahtlikult
ja alaliselt Eestist lahkuvad. Varasematest sellistest programmidest
ei ole kasu olnud, sest paljud pole vaatamata hüvitise saamisele
Eestist lahkunud või on peale lahkumist peatselt jälle
Eestisse naasnud.
Piirid pidavaks!
Kõikide eestluse
säilitamise meetmete edu eelduseks on enesestmõistetavalt
meie vabariigi füüsiliste, riigikaitseliste ja juriidiliste
piiriaukude kinnilappimine. Kunagine
Vene tsaari venestamispoliitika ei suutnud eesti rahvast hävitada.
Stalini poolt käivitatud genotsiidile, küüditamistele
ja massilisele venelaste sisserännule põhinev Eesti
ümberrahvustamise poliitika on olnud aga mitte ainult palju
julmem, vaid ka palju hävitavam ja saatuslikum. Eesti Vabariigi
taastamisel, ajal, kui see oleks olnud võrdlemisi kerge,
ei võtnud võimulepääsenud, kelle üks
valimisloosung oli Eesti rahvusriigiks! kahjuks midagi
ette Stalini venestamispoliitika tagajärgede likvideerimiseks
või selle jätkumise ärahoidmiseks. Kui eestlased
soovivad vältida vähemusrahvuse saatust oma põlisel
ja ainukesel kodumaal, kui nad tahavad jääda peremeesteks
oma kodumaa randadel, põldudel ja aasadel, kui nad tahavad,
et Eesti kodudes, koolides ja asutustes jääks kõlama
eesti keel, siis on viimane aeg see valimisloosung rakendada,
tõhus programm koostada ja täide viia. Seekord
peavad aga lubajateks ja tegijateks olema meie rahva ausad, kohusetruud
ja teovõimelised pojad ja tütred.
|
|
|