|
|
Arved Salupere on pühendanud terve elu noorkotklusele. |
Arved Salupere: Kas
see on noorkotkaste organisatsiooni puudus, et me ei valmista
ette kommunismiehitajaid?
tekst ja fotod: ARVED
SALUPERE
Noorkotkaste
juht Arved Salupere
tegi kotkajuhi tänuväärt tööd peaaegu
kümme aastat. 2002. aastal kaitses ta Noorte Magistri väitekirja
isamaalisest kasvatusest. Avaldame katkeid tema poolt kirjapandud
memuaaridest Noorkotkluse lugu.
Arved Salupere sündis
3. novembril 1926 Viluse külas Madise talus. Kui Arved ja
tema kaksikvend Evald hakkasid kaela kandma, kolis pere Mustvee
linna.
Noorkotkaste
ridadesse
Noorkotkaste ridadesse
võeti meid vastu esimeses klassis. Algul olime kõik
pesapojad ja kuni järgmise kooliaastani ei kandnud vormi.
Õppisime aga siiski rivis seismist ja marssimist, et osa
võtta noorkotkaste üritustest. Seda kõike õpetasid
meile suuremad poisid, kes olid juba salgajuhid. Samal ajal õpetasid
nad ka laagritarkusi, tasapisi saime lubadused ja raudsed seadused
selgeks.
Orkestrandid
Teises klassis tuli
ühel päeval meie Kotkajuht (ka orkestrijuht) klassi
ja palus pesapoegadel jääda kümneks minutiks peale
tunde, olevat midagi tähtsat rääkida.
Helises koolikell ja põnevusega ootasime, mis juhtub edasi.
Juba tuligi Kotkajuht kahe suurema poisiga, kes tõid klassi
mitu puhkpilli. Need olid kornetid. Nüüd küsis
ta, kas meie hulgas on niisuguseid poisse, kes tahavad puhkpilliorkestris
mängida. Muidugi tahtsid seda kõik poisid. Kuid pille
oli vähem kui poisse. Nii andis ta pillid parematele õpilastele.
Ka meie vennaga saime kumbki ühe korneti ja härra Luming
ütles, et puhuge neid pille nii, et põsed ei läheks
punni ja huuled ei läheks lõhki. Harjutamiseks anti
meile kolm kuud ja jaanuaris pidi selguma, kes meist saab pillipuhujaks.
Kui koju jõudsime, vaatasid isa ja ema meie soovile viltu.
Isa ütles, et poisid, kas te tahate juba nii noorelt rikkuda
ära omad kopsud? Olime nõutud, kuid järgmisel
hommikul läks ema jaoskonnaarsti juurde ja rääkis
meie mure talle ära. Arst vaatas emale otsa ja hakkas naerma.
Ta ütles, et puhumine võib kopsudele ainult kasuks
tulla, sest õhku puhutakse välja ja nii ei saa ükski
nakkus minna sissepoole. Isa jaoks kirjutas ta tõendi.
Nii saimegi loa hakata õppima puhkpilli.
Puhusime kogu vaba aja, kuid pillid ainult susisesid ja õiget
häält ei tulnud. Murelikult läksime härra
Lumingu juurde ja kurtsime, et meist ei saa pillimängijaid,
me ei tule toime hääle tegemisega. Selle peale ütles
orkestrijuht, et need pillid ei olegi hääletegemise
jaoks, vaid ainult huulte ja põskede harjumiseks pilliga.
Siis näitaski ta, et pumpade all oli toru katki ja sealt
läks kõik õhk välja, ainult susinat tehes.
Nüüd andis ta meile teised pillid ja vaata imet, nende
pillidega tuli väga ilus hääl. Seekord õpetas
ta meid pumpasid kasutama ja heliredelit mängima.
Läksime koju ja olime väga rõõmsad. Harjutuskohaks
sai saun, toas ei kannatanud isa ja ema meie puhutud detsibelle
välja. Õppisime selgeks ka bemollid ja dieesid. Laulutundides
tutvustati meid maoori ja minooriga natukehaaval
tehti tuttavaks muusikalise terminoloogiaga, ja seda algkooli
vältel. Orkestripoisid õppisid palju rohkem kui teised.
Muidu ei oleks osanud nootides orienteeruda. Kolmandas klassis
olid meil juba regulaarsed orkestriproovid.
Teises klassis tegin ma oma esimesed luuletused. Esimese kirjutasin
1935. aastal vabariigi aastapäevaks. See oli isamaaline luuletus.
Vend ei kirjutanud luuletusi, kuid talle meeldis neid lugeda.
Laagrimelus
Suvel enne kolmandat
klassi olime noorkotkaste laagris. Laager oli organiseeritud ainult
meie kooli õpilastele, noorkotkastele ja haukapoegadele.
Meile oli see erakordne sündmus. Telgid olid noorkotkaste
organisatsiooni omad. Telgi vaiad ja voodite puitosad olid juba
talvel suuremate poiste kaasabil valmis meisterdatud. Et laager
oli Mustvee lähedal, polnud meil autotransporti rohkem vaja
kui põhu kohaletoomiseks. Põhku oli vaja voodikottide
täitmiseks ja padjakottidesse. Ülejäänud materjalid
tõid suuremad poisid käruga kohale.
Kõigepealt mõõdeti telkide asukohad välja,
et telgid oleksid joondus ja telkidevahelised teed sirged. Telk
oli nelja poisi peale, iga neljas oli suuremate poiste hulgast,
et ta vajaduse korral abistaks väiksemaid. Selle korralduse
oli välja andnud meie kotkajuht härra Luming ja see
kehtis muidugi ainult haugaste kohta.
Aluskotid, padjapüürid, teki ja linad olid poisid kodust
kaasa toonud. Kui põhk oli kohale jõudnud, täideti
aluskott ja padjapüür põhuga ja viidi telki.
Telgid olid tollal kõik põhjatud ja sellepärast
oligi vaja voodeid, et poisid ei külmetaks öösel.
Kui voodijalad olid maasse löödud, tõsteti lattidest
ristkülik jalgadele ja kinnitati traadiga. Edasi järgnes
voodipõhja punumine. Iga poiss oli saanud 17 meetrit köit
ja sellest tuligi voodipõhi. Voodipõhjale asetati
maarjasõnajalad ja siis voodikott. Maarjasõnajalad
pidid kaitsma haiguste eest. Kotile pandi lina ja padi. Teise
lina ja tekiga kaeti voodi. Poisid magasid nagu kodus kahe
lina vahel.
Esimene päev kuluski laagri ehitamiseks. Ka lipuvarras oli
püsti ja lõkkepuud kohale toodud. Sel õhtul
mindi väsinult magama, et järgmisel päeval olla
valmis laagri avamiseks.
Hommikul peale äratust võtsid poisid telgi ees rivisse,
siis joosti kaks korda ümber laagri ja oma telgi ette jõdes
tehti võimlemisharjutusi, mida võimlemistunnis oli
õpitud. Veetsisterni juures pesti hambad ja laudadest tehtud
renni juures ennast. Kiiresti pandi selga noorkotka vormid. Kõik
salgad läksid rivikorras lipuväljakule. Anti lipule
valvel, kõlasid hümnihelid noorkotkaste orkestri saatel.
Suuremad poisid heiskasid lipu. Kõik poisid laulsid, hoides
paremat kätt lipu suunas. Kõik oli väga pidulik
ja kauaks meeldejääv. Järgnevalt esines sütitava
sõnavõtuga laagriülem ja soovis kõigile
ilusaid laagripäevi. Siis tutvustas laagriülema abi
poisse laagrikorra ja päevakavadega. Edasi anti vabalt ja
mindi telkide juurde, kus söödi kodust kaasavõetud
toitu. Lõunasöögi saime ühiskatlast.
Laagritegevuse jaoks vahetati vormid ja pandi selga dressid. Haugaste
tegevuskava oli teistsugune kui noorkotkaste oma, vastavalt poiste
vanusele. Väga suurt rõhku pandi liikumismängudele,
spordivõistlustele, matkadele, ravimtaimede tundmisele
ja korjamisele. Lõkkeõhtud olid poiste omaloomingu
esitamiseks.
Koos lipuheiskamisega oli süttinud ka laagrilõke.
Suuremad poisid olid lõkkevalves, väiksemad lipuvalves.
Lippu valvati pool tundi korraga.
Lõkkeõhtud hakkasid peale lõkkevana vestlusega.
Sellele järgnes ühislaul. Igal õhtul oli uus
laul. Laulud olid võetud noorkotkaste laulikust. Õhtu
jooksul lauldi veel mitut laulu, lahendati mõistatusi ja
räägiti naljandeid. Salkade kaupa esineti. Kõikidele
meeldis haukapoegade poolt esitatud indiaanlaste tants. Tantsu
saatsid trummid. Esitati ka võimlemisharjutusi ja akrobaatikaetüüde.
Palju nalja tegid ühistantsud. Muusikat tegi üks vanem
poiss akordionil. Temale aitasid kaasa puhkpillipoisid. Kes kõige
ilmekamalt suutsid tantsida, said preemiaks ühe apelsini.
Ka võistlusmängude juures oli palju apelsinisaajaid.
Niisiis diplomeid ei antud, anti apelsine, mida paljud
poisid polnud seni maitsta saanud. Lõkkeõhtud olid
igal õhtul ja igal õhtul oli uus kava.
Noorkotkaste laagrites oli meil ka hiljem alati väga sõbralik
vahekord juhtide ja poiste vahel. Kellegi peale ei karjutud, kuid
kord oli ideaalne. Iga laagri lõppedes tehti suur sõprusring.
Kõlava häälega lubasid kõik olla sõbrad,
aumehed ja eestlased ning isamaa auks alati valmis.
Laagri lõppedes lammutasime voodid ja puitmaterjalid asetasime
kärudele äraviimiseks. Telgid puhastati. Noorkotka vorm
ja isiklikud asjad leidsid koha seljakotis. Sinna läksid
ka toidunõud. Rullisime telgid kokku ja asetasime samuti
kärule. Järgmisena tegime korda laagriplatsi ja laagriümbruse,
sest seal, kus noorkotkad on laagris olnud, peab lahkumisel plats
jääma puhtamaks, kui ta oli olnud enne laagrisse tulekut.
Püüdsime seda nõuet täita.
Sündmusterikas
suvi
Suvi peale kolmandat
klassi oli meile sündmusterohke. Võtsime osa paljudest
noorkotkaste võistlustest. Olid telgipüstitamise,
tuletõrje- ja spordivõistlused. Oli nii meeskondlikke
kui üksikvõistlejate võistlusi. Rahvastepalli
turniir toimus igal suvel.
Sündmuste sündmus oli sel suvel Põhja Divisjoni
kiirpaadi Vahur sisseõnnistamine. Kohale tuli ka Kaitseliidu
Vabariiklik Ülem kindral Orasmaa. Minu vend Evald pidas noorkotkaste
nimel kõne. Kotkajuht härra Luming oli aidanud seda
koostada. Istusime kõik Mustvee Rahvamaja taga olevas aias
pinkidel ja elasime Evaldile kaasa. Kindral Orasmaale meeldis
kõne väga, ta võttis Evaldi kaasa kiirpaadi
Vahur proovisõidule Peipsi järvel. Kuu aega hiljem
saatis ta Evaldile pühendusega käekella.
Samal suvel tegi Mustvee Tarbijate Ühisus mitu propagandaväljasõitu
Mustvee ümbruses olevatesse rahvamajadesse. Evaldit ja mind
kutsuti neile väljasõitudele kaasa. Mina olin kirjutanud
Kotkajuhi abiga Evaldile kõne, mida ta pidi neis rahvamajades
pidama. Kõned võeti rahva poolt väga hästi
vastu ja meile tasuti rikkalikult.
Mehistumas
Neljandas klassis hakkas
meie klass pidama teeõhtuid. Ühel õhtul olid
ettevalmistajateks tütarlapsed, teisel poisid. Tuli teha
võileivad ja keeta tee. Ettekandjateks olid samuti nii
tütarlapsed kui ka poisid. Ettekandjatel olid kõigil
ees valged põlled. Neil õhtutel lauldi palju ja
loeti luuletusi. Tihti võtsid üritusest osa ka lapsevanemad.
Orkestriproovidel olime jõudnud niikaugele, et meid taheti
juba esinema panna. Tegime peaproovi ja asi oli otsustatud. Ühel
peol esinesime pooletunnise kavaga. See toimus muidugi suuremate
poistega koos. Nüüd esines Mustvee noorkotkaste orkester
tihti ka Mustvee kirikus. Ülestõusmispühade varahommikul
mängisime Mustvee kiriku tornis.
Suveks olime õppinud juurde terve rea tantsulugusid. Orkestrijuht
ütles, et järgmisel suvel on meie orkestrit mitmesse
rahvamajja tantsuks mängima kutsutud.
Neljandas klassis olime ka näiteringis ja mängisime
lastenäidendeid, suuremad õpilased mängisid täiskasvanute
näidendeid. Eestvedajaiks olid eesti keele õpetajad.
Viies ja kuues klass on meelde jäänud kui mehistumise
klassid. Meile oli sisse kasvatatud, et ilma tööd tegemata
on elu mõttetu. Nii me siis töötasime suvel isa
töölaua taga ja õhtuti olid orkestriproovid.
Vabal õhtul tegelesime spordiga. Jooksmine, hüppamine
ja ujumine olid meile nagu hambapesu, mida alati tuli teha. Laupäeva
õhtuti viis meie orkestrijuht meid Sadala rahvamajja, kus
mängisime tantsuks. Iga poiss sai mängu eest ühe
krooni. Ööbisime samas rahvamajas ja järgmisel
päeval mängisime veel Torma kirikus jumalateenistusel.
Kirikus mängimise eest sai iga poiss viiskümmend senti
ja peale jumalateenistust tehti meile ka laud, kus sõime
pannkooke maasikamoosiga ja jõime piima peale. Nende kahe
päevaga teenis iga poiss ühe krooni ja viiskümmend
senti, mis oli meie jaoks väga suur raha. Vennaga kokku teenisime
kolm krooni. Selle raha panime hoiukarpi. Sügiseks oli meie
teenistus üle kolmekümne krooni ja selle eest saime
endale osta kõik koolitarbed ja ka koolivormid. Olime uhked,
et ise suutsime ennast majandada. Isa oli ka meie töötasu
kingsepatöö eest kirja pannud ja see summa oli palju
suurem. Isa naeris ja ütles, et selle rahaga elate ilusasti
talve üle.
Kaitseliit kinkis meile väikese purjepaadi, mida kutsuti
jullaks. Selle paadiga õppisime Peipsi peal purjetamist.
Osalesime ka kirjandus- ja näiteringis. Järgmisel suvel
võtsime osa kahest noorkotkaste laagrist. Üks oli
Linnutaja laager ja teine Elva suurlaager. Oma ilusate meremeeste
vormidega olime laagris pilgupüüdjad.
Viiendas klassis oli meie klassijuhatajaks orkestri- ja kotkajuht
August Luming. Austasime teda väga, tänu temale olime
isamaalised poisid ja seda täie teadlikkusega.
|
Noorkotkad Eesti Vabariigi aastapäeva paraadil. Veel
polnud neil oma vormiriietust. |
Okupatsioon
tappis meie unistused
Kuuenda klassi lõpetasime
juba Nõukogude baaside tingimustes. Mustvee Gümnaasium
ei olnud suur, kuid oli väga üksmeelne. Eestimeelsus,
mille olime saanud nii kodust kui koolist, andis meile teadmise,
et kodumaad tuleb kaitsta verd säästmata vaenlast lüües
ja noorkotkaste organisatsioon oli selle teadmise kinnistanud.
Argpükslust ei tohtinud meie hulgas olla.
Valusalt tabasid meid püssipauguta Eesti pinnale rajatud
Nõukogude baasid, mis olid Eesti okupeerimise eelmäng.
Soome Talvesõjale elas meie gümnaasium valulikult
kaasa. Imetlesime Soome sõdurite vahvust ja tahtsime nende
sarnasteks saada. Marie Underi luuletus Sada meest
mõjus meile masendavalt. Kui ühel päeval meie
õpetaja Leida Olv läks akna juurde, vaatas välja
ja nuttis, olime meie klassis hiirvaikselt, sest teadsime, et
ta nuttis surnukskülmanud soome sõdurite pärast.
Kuuenda klassi lõpetasime vahetult enne Eesti okupeerimist
Nõukogude vägede poolt. Ja siis nad tulid nagu punalaviin.
Isegi pisike Mustvee oli üleujutatud täitorniliste sõdurite
ja punatankettidega. Nii tuli okupatsioon ja tappis meie unistused.
Seitsmendasse klassi läksime langetatud päi ja murega
südames. Ikka oli pilt silmade ees, kuidas kaitseliitlased
oma relvad ja laskemoona pidid ära andma. Pisar silmas tehti
seda, kuid kohe hakati vaatama, kust saada uut relva. Juba baaside
ajal olid agaramad mehed endale teise relva hankinud. Ka koolipoisid
ei tahtnud kuidagi võõraid täitornidega sõdureid
tunnistada. Jälle ja jälle tuli meelde, kuidas me Soome
Talvesõjale olime kaasa elanud. Iga võidu puhul
hõiskasime, iga kaotuse puhul olime õnnetud. Kuidas
me vihkasime neid lennukeid, mis baasidest lendasid Soome linnu
pommitama.
Samas tulid meelde provokatsioonid meie piiridel, ultimaatumid
meie valitsusele, ohjeldamatud artiklid Moskva ajalehtedes Eesti
riigi vastu, sest Kaitseliit desarmeeriti ja Eesti riik okupeeriti.
Iga eestlane oleks tahtnud relv käes oma kodumaad kaitsta,
kuid sellest oli keelatud isegi rääkida.
Vastupanuliikumises
Juba enne valimisfarssi
hakkasid peale arreteerimised, eraomandi riigistamine ja elanikkonna
laiaulatuslik represseerimine. Tekkis vastupanuliikumine ja massiline
metsavendlus juuniküüditamise ajendeil.
Ka koolipoisid võtsid osa vastupanuliikumisest. Esimesel
okupatsiooniaastal aeti kõik meie kooliõpilased
oktoobripühade rongkäiku. Ikka sunniviisil vabatahtlikult,
nagu seda tollal nimetati. Liikusime vahetult punalipu taga. Ilm
oli külm ja nii nuuskasime oma vesiseid ninasid erilise mõnuga
punalipu sisse. Õpetaja Olv liikus meie kõrval ja
muigas selle peale. See andis meile julgust. Jõudsime turuplatsile.
Siin toimus miiting, kus ülistati Stalini suurt asja. Meie
nende hulka ei kuulunud, kes seda oleks kuulanud, ja polnud ka
teisi kuulajaid.
Kõigil olid meeles suvised valimised, mis olid kujunenud
täielikuks farsiks. Pooled Mustvee elanikest olid metsas
heina tegemas, kuid dokumentide järgi olevat kõik
valimas käinud ja protsent olevat isegi üle saja olnud.
Kommunistid rõõmustasid ja rahvas irvitas.
Järgmisel päeval otsustasime poistega midagi ära
teha. Neid poisse oli esialgu ainult kolm: mina, minu vend ja
meil korteris olev Endel Palm. Me paljundasime apirograafiga
kooli koridorist leitud lendlehte Maha kommunism.
Tegime poole ööni tööd ja mitusada tõmmist.
Levitasime neid igal pool, ka oma koolis. Kohe oli ka julgeolek
kohal, istus koolis kuni kevadeni. Vanematest poistest viidi mõned
ära nad ei tulnud kunagi tagasi, vaid lasti Tartu
vanglas maha. Aga ükskord oli üks poiss, nimega Ojarand,
läinud õpetaja August Lumingu juurde ja teatanud,
et Salupere poisid levitavad lendlehti. Härra Luming oli
talle öelnud, et ta suu peaks ja enam sellega ei tegeleks,
sest ta ainult segab uurimist ja võib ise vahele jääda.
Samal õhtul sõitis härra Luming meile ja kutsus
meid välja. Ta ütles, et kui meil veel midagi lendlehtede
tegemiseks on, tuleb see jäägitumalt ära hävitada.
Meile ütles ta veel, et ta tõi kingad isale parandada,
ja et ka meie niiviisi ütleksime, kui küsitakse.
Hävitasime saunaahjus kõik, mis meil oli. Kuid läbiotsimist
ei tulnudki, sest poiss, kes meie peale oli kaevanud, ei rääkinud
seda ohtlikumas kohas. Aga Mustvee Gümnaasium kaotas edaspidigi
mõne poisi, nad jäidki kadunuks.
Uus algus
Oli see vast üllatus, kui ma esimest
korda Eesti riigi tingimustes 1993. aastal sattusin Tallinna 49-ndasse
Keskkooli (praegune Arte Gümnaasium). Mind saatsid Mustamäe
Vabadusvõitlejad, et looksin seal Noorkotkaste organisatsiooni.
Kooli direktsioon andis mulle võimaluse klasse külastada
ja tutvustada Noorkotkaste organisatsiooni. Rääkisin,
millised peavad olema poisid, kui tahavad kuuluda Noorkotkaste
organisatsiooni. Rääkisin ka kohusetundest ja vastutusest.
Algklasside õpetajad ja õpilased kuulasid hoolega
ja mulle esitati palju küsimusi minu enda kohta. Ütlesin,
et olen vana sõjamees ja põlvnen vabadussõjalase
perekonnast. Nimetasin ka, et olen Teisest maailmasõjast
osa võtnud ja Siberi surmalaagrist sandina tagasi tulnud.
Paljudes koolides puudus ruum koonduste läbiviimiseks
ja ka esinemiste ettevalmistamiseks. Ka Arte Gümnaasiumis
oli pinnaga raskusi, kuigi kõikides koolides olid nõukogude
okupatsiooni ajal antud suured ruumid pioneeriorganisatsioonile.
Siit tuleb küsimus: kas noorkotkaste organisatsioon on halvem
sellepärast, et ta ei valmista ette kommunismiehitajaid?
Arte Gümnaasiumis tundus see nii olevat, sest noorkotkad
rändasid aastate vältel ühest tualetist tehtud
ruumist teise ruumid olid nii väikesed, et seal oli
probleem isegi sõprusringi tegemisega.
Vabadusvõitlejad ja vigastatud sõjamehed peavad
end iga päev ületama, kui tahavad seda tööd
teha nii, nagu vaja. Mitte keegi ei taha aru saada, et praegust
noorust organiseerida on palju raskem, kui oli peale Vabadussõda.
Siis oli enamus noortest saanud väga hea isamaalise kasvatuse
kodudest, paljude poiste isad olid vabadussõjalased. Ei
tahaks tunnistada, et praegu on noorkotkaid raskem kasvatada,
kuid nii see on. Ajad on muutunud ja lapsed on muutunud. Isegi
ausus ja kohusetunne on muutunud. Kohusetundega on toimunud täielik
uperpall. Kui ennesõjaaegsel poisil olid ausus ja kohusetunne
esimesel kohal, siis nüüd tuleb mõistatada, mitmendal
kohal on need praegu. See ülesanne jääb kotkajuhtidele
ja kui nad selle ülesandega toime tulevad, siis on nad õiged
juhid. Kotkajuht peab ennast täielikult pühendama sellele,
et kasvatada poistes ausust, kohusetruudust, abivalmidust ja käitumist,
samas ka isamaalisust ja kaitsetahet. Kaitsetahet ei saa õpetada
käsukorras, vaid koos isamaalise kasvatusega. Kui üks
poiss armastab oma isamaad, on tal olemas ka kaitsetahe.
Võin oma kogemuste põhjal öelda, et noorkotkastega
tegelemise tööpõld on väga suur. Sellepärast
olen arvamisel, et kotkajuhid ei saa seda tööd teha
mitte ilma palgata ega ka sümboolse tasu eest, sest siin
ei ole puhkepäevi ega puhkust. Suvekuudel on laagrid. Laagris
ei ole Kotkajuhil öö ja päeva vahet, alati pead
sa valmis olema, nagu nõuab meie juhtlause.
Kodus kirjutasin ma öösiti luuletusi, sest päeval
ei jätkunud aega. Luuletused on mind isamaalises kasvatuses
kõige rohkem aidanud. Olen kirjutanud kümne aasta
jooksul noorkotkastele üle saja luuletuse iga riikliku
tähtpäeva jaoks, ka jõuludeks ja teisteks suuremateks
pühadeks. Enamuse neist on poisid paljudel üritustel
ette kandnud. Nüüd on minu tervis läbi ja võin
öelda, et iga Kotkajuhi tervis oleks sarnase töö
puhul läbi, sest tööpõld on olnud liiga
lai ja kohusetunne liiga sügav. Kuid rahakott on alati tühi
ja pole ennast saanud ravida ravi nõuab aega ja
raha.
Minu eesmärk on olnud viia noorkotkaste organisatsioon massiorganisatsiooni
tasemele, kuid üks inimene on veetilk meres ja ei suuda lainetele
vastu panna. Sellepärast kutsun ka teisi kotkajuhte üles
rohkem tegema tööd, et see unistus täituks. Mõtlemapanev
on see, et omal ajal, kui mehed tulid Vabadussõjast, leidsid
nad, et on vajalik sarnane organisatsioon, mis kõiki noori
seoks, et nad ei läheks pahede teele, ei jääks
viina ega suitsu küüsi, ei kalduks lodevusele, vaid
oleksid töökad ja kokkuhoidlikud.
Ennesõjaaegses kasvatustöös oli väga sügav
mõte sees, sest kõik teadsid, et kord tuleb riik
anda praeguste poiste kätesse, kes viiksid riiki edasi õiglusele
ja õnnele. Enne Vabadussõda olid inimeste unistused
seotud Kalevipojaga. Siis need unistused täitusid. Kas peame
ka nüüd pöörduma Kalevipoja või
hoopis Euroopa Liidu poole? Pigem siiski Kalevipoja poole.
Noorkotkaste liikumine on kõige lähemal Eesti Vabariigi
järjepidevusele. Ennesõjaaegsed noorkotkad olid oma
isamaalise kasvatusega teistest noorsoo-organisatsioonidest tunduvalt
ees, nad tegid alati rohkem, kui neil jõudu jätkus.
Noorkotkastele oli see elunormiks. Nii peaks see ka praegu olema
ja meie noorus oleks palju tervem ja jõulisem. Praeguses
internetistatud maailmas peaksid süvenema noorkotkad oma
tegevuses eespool toodusse, häbenemata oma pühendumist
Eesti isamaale.
Samuti on vaja õppida tundma ja mõistma Eesti sõdurite
tegevust Teises maailmasõjas. Eesti sõdur sõdis
Eesti eest, kandes varrukal kilbikujulist sini-must-valget eraldusmärki,
ja võitles jätkusõjas surmavaenlase vastu,
kes ohustas Eesti Vabariigi vabadust. Lubamatu on jätta noorkotkad
teadmatusse eestlaste kannatuste radadest Nõukogude surmalaagreis.
Neile inimestele, kes ütlevad, et vana asja pole vaja meelde
tuletada, võiks vastata mõtteteraga, et minevikuta
pole tulevikku, kuid tulevikuta ei tohi ühtki Eesti noort
kodanikku jätta. See oleks kuritegu.
Noorkotkalik käitumine peab kujunema poistele elulaadiks
ja läbi sarnase elulaadi süvenevad ja arenevad eestluse
aatelised ja riigile vajalikud kaitsetahtelised omadused. Ei olda
noorkotkas mitte ainult koondusel, vaid ka igapäevases elus.
Ainult siis saavad elujaatavad omadused ja head kombed elujõu.
|
|
|