Kultuur ja Elu 3/2006


Kultuur ja Elu 2/2006

 

 

 

 



Toivo Kurmeti meloodiates on nii dramaatikat kui ka nostalgiat, mis läheb otse hinge.

TOIVO KURMETi muusika teeb õnnelikuks

tekst: Eero Nõmm
Stockholm

Helilooja Toivo Kurmeti meloodiates on nii dramaatikat kui ka nostalgiat, mis läheb otse hinge. Tema helilooming ei lähtu moevooludest, vaid on andeka inimhinge muusikaline väljendus.

Avastasin hiljuti eesti helilooja Toivo Kurmeti loomingu. Mäletan teda klahvpillimängijana ansamblis ”Virmalised”. Eestis on tema hilisem muusikaline pärand vähetuntud, ent see on täiesti omanäoline, paiknedes klassikalise ja kerge muusika vahel. Haruldased meloodilised figuratsioonid on harmooniaga tasakaalustatud sümbioosis. Harmoonilised järgnevused on puhtad ja dissonantsivabad. Tõelisi meloodiameistreid leidub harva, aga just meloodiad on selle muusika omapära, eeldades küpsema maitsega kuulajat.
Andsin kord Toivo Kurmeti loomingut sisaldava CD ”Kaastunde dimensioonid” kuulata tuttavale üliandekale Kiievi konservatooriumi lõpetanud pianistile Marina Moritzale, kes mängib kõiki stiile. Juba esimene pala ”Angelique” köitis teda oma täiuslikkuse ja omapäraga nii, et ta tellis CD nii endale kui ka oma sõbrannale veel enne, kui jõudis plaadi lõpuni kuulata.
Kurmeti meloodiates on nii dramaatikat kui ka nostalgiat, mis läheb otse hinge. Tema helilooming ei lähtu moevooludest, vaid on andeka inimhinge muusikaline väljendus. Seepärast jääb tema looming igihaljaks. Pealiskaudne kuulaja ei pruugi seda kohe mõista, aga kui ta süüvib sellesse muusikasse, hakkab ta ”pärle” avastama. Näiteks ”Igavik” on barokkmuusikat meenutav pala, aga selle lihtsuses peitub omamoodi geniaalsus. Ja ”Requiem” teeb inimelust otsekui kokkuvõtte, alates filosoofilise sissejuhatusega, mis läheb üle pingsaks ja rahutuks eluvõitluseks. Siis järgneb justkui traagiline leppimine olukorraga, millest kasvab välja imeilus nostalgiline meloodia. Lõpuks saabub eneseleidmine, rahunemine.
Seni on Kurmeti instrumentaalmuusikast avaldatud kaks laserplaati, viimati ilmus “Visioonid”, mis sisaldab 13 põnevat pala, sealhulgas hämmastavat teemat variatsioonidega “Sünge rõõm” ja imeilusat ”Võluvisiooni”. Praegu salvestatakse Göteborgis Toivo Kurmeti väljapaistvaimat teost “Broken Symphony” (“Purunenud sümfoonia”), mis on maailma ainus popsümfoonia. Selle ilmumine kujuneb kindlasti muusikaliseks suursündmuseks.
Suvel ilmus “Virmaliste” teine album “Tagasivaade”.

Kuhu oleme teel?

Kui muusikakirjastaja Jüri Lina 2. oktoobril 2005 Vikerraadios lähemalt tutvustas Toivo Kurmeti loomingut, ütles ta tabavalt: “Kaunis harmooniline muusika on nagu imeline õis, mis õilmitseb ränkpimedas talves. Kui kaoksid suured heliloojad, kivineks maailm, nagu muinasjuttudes kivistuvad need, kes tegutsevad vääralt.
Kurmetile omane figuur on dünaamiliste helide rühm, tihti motiivi osa ja tavaliselt sugestiivse meloodilise kattega, väljendades vahel elukannatusi ja traagilisust. Tema faktuur, iseloomustades vertikaalset (kuuldelist) laadi, on hõre ja läbipaistev, mis on iseloomulik enamikule klassikalistele kammerteostele. Säärane figuratiivne muusika oli Toivo Kurmetile südamelähedane. Ta oli saavutanud justkui otsekanali muusikahoovusega, mis jagas talle hingelisi kinke oma lõpmatutest varasalvedest.”
Kahjuks ei saa seda muusikat kuulda MTV-st ega propageerita seda laialt ka Eestis, mistõttu puudub ka laiem publikuhuvi.
Vestluses eesti tuntud džässmuusiku Lembit Saarsaluga jäi kõlama tema mure Eesti muusikalise palge kujunemise pärast, sest eelistatakse üheülbalist popmuusikat. Instrumentaalmuusika vastu puudub huvi täielikult. Ka Toivo Kurmeti kohta kehtib ilmselt kurb tõde, et ükski prohvet pole kuulus omal maal. Kahju, sest säärase ülikõrge tasemega helilooja on meie maailmas harvaesinev nähtus ja minule isiklikult on tema muusika otsekui valguskiir hallis argipäevas, avades tee muusikahelide imelisse maailma. Anneli Jõgioja leidis hiljuti internetiväljaandes Meie Leht, et Toivo Kurmeti muusika on ”lihtsalt nii ilus, et teeb ühtaegu haiget ja õnnelikuks”. Olen selle arvamusega täielikult päri.
Seda ei saa kahjuks öelda Eurovisiooni laulufestivali võidulaulu kohta Ateenas. Mitte kõigil ei jätkunud huumorimeelt rahulikult aktsepteerida monstrum-rokkarite ülekaalukat võitu ja paljud esitasid endale küsimuse: kuhu on maailm teel, kui inimesed eelistavad inetut ilusale? Muusika on inimtunnete väljendusviis ja see on meid saatnud nii rõõmus kui mures. Kui teose looja oli inspireeritud, võib loodu jääda surematuks. Toivo Kurmet oli inspireeritud.

* * *


Toivo Kurmeti meloodiates on nii dramaatikat kui ka nostalgiat, mis läheb otse hinge.

Õrn ja nukravõitu hilissuvine valgus

Andres Soosaar

“Hetki, neid on palju, kus sitkeid nalju veel olla võib, veel olla võib…”
Virmalised

Jah, meeleolukalt möödub see tund. Läbi unustuse loori tulevad kuskilt meelde vanad ajad seitsmekümnendatest, kus mõnel pool tänavatel paistsid suured punasinikarva sildid-pildid ja jutlustati helget tulevikku, kuid inimeste elu ja loodus käisid ikka omasoodu ega hoolinud suuremat ei permanentsest maailmarevolutsioonist, oodatavast kommunismist ega kapitali inimest vabastavatest omadustest. Eluring veeres: talve järel tuli kevad, nooruse järel küpsed ajad ja muudkui tuli minna.
Juhtus muidugi, et loodus ägas sotsiaalse koorma raskuse all, kuid kokkuvõttes oldi nii siin kui seal, s.t Idas ja Läänes, veendumusel inimkonna piiramatu progressi ja õnne võimalikkusest. Oli kaks erinevat retsepti õnnele jõudmiseks, üks tegi panuse piiramisele, kollektiivile ja ilmsele blufile ning teine vabadusele, asisusele, individualismile ja varjatud blufile. Esimene tahtis tõestada, et kui ühiskond on õnnelik, siis on seda ka tema liikmed; teine rääkis, et igaüks üksikuna peab õnnele jõudma ja siis saab ka ühiskond õnnesärgi selga. Pidi veel minema pisut aega, et jõuda arusaamisele, et kumbki puhtal kujul ei ole määratud realiseeruma ning elu sunnib retseptidesse rohkem ühiseid asju lisama.
Nüüdseks on selgunud, et kollektiivne retsept kõrbes isikuvabaduses ning seesama vabadus ei saa minna piiramatusse, ei paista õnne olema seal. Kui tookord vanamehed tegid poliitikat ja värvisid maakera oma värvidega, olid noored mehed ja naisterahvad innustunud hoopis tehiskõladest (tõele au andes sündisid nad küll pinguletõmmatud keelte värisemisest ja muutusid alles seejärel elektriks ja lõpuks läbi membraanivärina taas helideks), kuid laulsid nad ikka nagu varemgi headest ja pahadest asjadest meie sees ja ümber. Oli see vastuhakk punastele lippudele? Muidugi, see oli nii, vastasel korral mänginuks Virmalised koos teistega ehk meelsasti balalaikadel ja esitanud bõliinasid.

Meie salajane elu

Lisaks protestile pandi muusikasse ka oma isiklikud arusaamad, rõõmud ja vaevad – s.t oma elu. Ikka need samad asjad, mis inimesele korda lähevad, olgu siis väljas mistahes kliima. Samas olid elu olulised väärtused ka siin pidevalt saadaval, inimeste valikud olid tookord vaata et keerulisemad kui praegu: kõiksugu mõtted olid võimalikud, kuid käitumine nende mõtete kohaselt raskendatud, sest avalikkus tundis hirmu muutuste ja isiklikkuse suhtes ning püüdis kõike seda takistada ja ära kaotada. Rokimeeste elu oli varjatud, ei intervjuusid ega kollast pressi, vaid kuulujutud, mis muudkui sättisid end ühest peast teise siirdudes. Polnud küll rahahunnikuid ega suurt kära, kuid oli omapärane aura ja kuulsus. Mõnikord ilmuti mõnekümneks minutiks raadiosse või teleekraanile, et olla tõeline kultuurisündmus. Tagantjärele selgub, kui keeruline oli sellise sündmuse sünd: tuli veenda kõiksugu parteifunktsionääre ja tsensoreid, et noortel pole midagi paha plaanis, hoopis vastupidi – nad on ehitamas paljuküljelist uut kultuuri.
Nüüd selgub ikkagi, et süsteem lootis tühja (on muidugi võimalik mõelda, et süsteem oli masohhistlik ja tahtis aeg-ajalt ise ennast pureda), muusikud ajasid ikka omi asju ega mõelnud kasuliku-kahjuliku mõistetes. Virmalistel ei olnud lihtne, nad laulsid lihtsatest asjadest ja igatsusest ning tulemuseks oli nende ametlik peetimine, kuid samas saatis neid kuulajate poolehoid. Ei oska öelda, kui palju nad toimuvast hoolisid, kuid tundub, et mitte lootusetult palju: Kurmeti laulud on ajendatud hoopis muudest asjadest kui võim, jõud ja „vaata mind, vaata mind“. Pigem on õrnus ja nukrus need, mis kannavad seda tundi Virmaliste muusikaga. Kuskilt on pärale jõutud, kuid olud on muutunud, tuleb peatuda, tuleb mõtelda, tuleb meenutada, tagasi minna ei ole võimalik, mistõttu tuleb minna edasi sinna – kurvemale poole.
Laul püsib meloodial, rütmil ja sõnadel. Eks head laulu tunneb ära nende kolme kooskõlast, mõnikord suudab palju ka üks neist kolmest, kuid täisvereline üksteise asendamine pole siiski kuidagi võimalik. Kurmeti lugude trumbid on ikka meloodia ja sõnad. Just need lühikesed hingetungivad meloodiafragmendid teevad suure hulga Virmaliste laule meeldejäävaks. Mõnes loos („Sulle nüüd“, „Nagu lootus, mis hea“) on agressiivsem rütm justkui meloodia vastasmängijaks ja kontrastiks. Tookord, seitsmekümnendatel, jäid Virmaliste lood meelde ikka muusika tõttu, kuid nüüd on järjest suuremat väärtust hakanud koguma laulude sõnum. Ei mingit salaretoorikat, vaid selge elujaatus ­(mõnikord siiski õige melanhoolne) ja siirus, soov oma meeleolusid jagada.

Siirusel on kaemuslik vorm

Jaak Joala laulab lausa metafüüsiliselt:

“Kõik haihtub seal, kus ei aimagi lõppu.
Unusta, ja ongi kõik.
See võib ju olla nii.
Hetkeks vaid meenub veel , mis oli siis.
Taas on päev, taas on tehtud hiigelring, kõik näib nii selgena.
Kõik, mis ma tean, kuid kas see ongi nii?
Unustad ja ongi kõik, see võib ju olla nii.
Hetkeks vaid meenub veel, mis oli siis....“
(“Taas on päev”)

Kõmisev bass, krõbisev kitarr, pisut ­kumisev meeshääl (olgu siis Kurmet või noor ehe Joala), ootamatu klaver, rahulik samm ja rahulikud käigud ning tundelised meloodiad – see võiks olla Virmaliste visiitkaart läbi aegade. Praeguse aja pretensioon perfektsele saundile kirtsutab kindlasti nina, kui kuuleb Virmaliste muusikat. Kindlasti oleks praeguse aja helimeestel võimalik Virmalisi mahendada, tihendada, korrigeerida ja tont teab veel mida teha, kuid tulemuseks saaks tavaline asjadekäik: originaalsus ja isikupära vaovad ja steriilsus tõuseb.
See oli aeg, kus elektrikitarr oli jumal ning naturaalsed pillid olid surutud toanurka oma tundi ootama. Toivo Kurmetil õnnestus luua eriline saund, kirjutada hulk väga häid lugusid nii viisi kui sõnade poolest, kutsuda helilavale teisigi pille („300 aastat tagasi“). Olnuks teised ajad ja kombed, siis võtnuks Kurmet mu meelest just naturaalsed keelpillid ja mänginud oma lugusid just nende seltsis ning nad saanuks veelgi igatsevamateks. Kvaliteedist ja vahenditest hoolimata Virmaliste saund ometi lummab, paneb kuulama, kutsub kaasa.
Kuigi virmalised on tavaliselt külma talve laotav valgus, laulsid Virmalised rohkem ikka suve möödumisest ja sügise tulekust, ikka millegi hea minekust ja süngema tulekust.

Vanad head lood taas kõigile kuulata

Võttis aega mis võttis, kuid nüüdseks on Toivo Kurmeti vanad head lood meile kõigile taas kuulata. Usun, et seda hetke oli oodatud, vahepeal isegi lausa kardetud, et võib-olla ei murragi muusika välja karpidest või laegastest, kuhu salvestused oma aega olid pandud ootama. Võib küll karta, et vahepealne äraolek on kahandanud huviliste ringi, kuid ei ole põhjust karta, et nüüdne valik laule ei leia üles vanu sõpru ning uusi poolehoidjaid.
On vist virmaliste aeg, kui Toivo Kurmet laulab tulevast suvest:

“Suve hääl me juurde jääb,
Justkui kauge une mäng läbi jäise hõbeloori,
Näed, et hanges teed, millel päike käib.
Suve hääl on kõikjal veel, soojas tules tahmund leek
Kõigest sellest eales ei väsi, raugeb viis, kuid suvepäev vaid jääb
Sellest ikka mõtlen ma veel, nii kaugel on see…
(“Suve hääl”)

Jah, seal on lumised teed, kus päikese rada, seal on igatsus õitsvast täies jõus olevast elust. Teisal ollakse juba septembris või isegi oktoobris, kõik on selleks korraks läbi, tuleb minna jällegi läbi virmaliste, et loota taas suve ja õitsemist.

„Üksi seisan ma rannal,
seltsiks hinges kõle sügistuule naer
Suvi kadund käest,
sügis võitmas taas
suve külluse naeratust
Suve loojang, raagus puude aeg
Suve kaunis laul hääbub õige pea, kasvab varjude siluett, ümber sügistuule naer
Päikesemaa on halliks hõõgumas
Pääsud lennu eel, udu üle vee
Leinas kodunõmme kask
Päikse kaisus vanad kastanid
(“Naer”, laulab Jaak Joala)

Praegune retroaeg on uuesti hakanud meenutama ja mõnikord väärtustama Eesti 20. sajandi teise ja kolmanda veerandi tegelikkust. Kas Virmalised võitlesid vabaduse eest? Ei tea öelda, pigem laulsid nad inimväärikuse eest. Arvan, et neile oli konkreetsetest oludest olulisem inimene oma unistustega. Vabadus lisab elule kõvasti värve ning mõnikord võivad olud minna nii keeruliseks, et hakkavad varjutama ka inimese kogu ülejäänud elu. Nii läks vist ka Toivo Kurmetiga, kelle muusikuteed ja muusikat meenutati viimasel ajal vaid ohkena kõmulisema tegevuse taustal. Virmalistest sai vaata et süüdistus – andekas mees, aga vaata, kuhu välja jõudis!
Elu on ring, mis sulgub vaid päris lõpus, kuid õnneks on võimalik jätta midagi ka teistele, ringist väljapoole. Neid endid virmalistena taevasse enam ei ilmu, kuid muusika nondest aegadest on uuesti meie ümber. Et jääda.

“On hetki hääletuid,
on pilke sõnatuid,
on vaikseid nukraid öid.
Ja peidus miljon õnne, vaid püüa leida õiged need,
kui ainult leiad õiged need.
Nii vaikus õnne hoiab ja rahutust ta peidab,
toob salamõtteid, kes küll teaks vastust neile …


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv