|  
                 
                
               
               
             | 
             
                 
              
                 
                 
                    | 
                    
                     Jüri Estam: "Tulles 
                    1991. aastal Eestisse elama, ei suutnud ma arvata, et keegi 
                    meie hulgast võiks Eesti taasiseseisvudes jätta 
                    küüniliselt jõusse okupantide seadused, aga 
                    täpselt nii tehti." | 
                 
                 
               
              Okupantide seadused on endiselt 
                jõus 
               
              tekst: jüri 
                estam  
                  
              "Mis 
                maa see on?" küsis tänavusel teadlase ja vabadusvõitleja 
                Jüri Kuke mälestusele pühendatud Langenud Vabadusvõitleja 
                Päeva X aulakonverentsil Tartus Jüri 
                Estam. 
              Küsimusest "Kas 
                sellist Eestit me tahtsime?" on saanud praeguseks kulunud 
                kõnekäänd. Tavaeestlaste hinge närib aimdus, 
                et midagi on läinud meil tõsiselt nihu, aga paljud 
                inimesed ei oska täpselt sõnastada, mis on läinud 
                valesti. Peaminister Ansip hüüab kuraaikalt kõnepuldist, 
                et olukord on hiilgavalt hea, et "just sellist Eesti me tahtsime", 
                aga nii see ilmtingimata just ei ole. Normaalne oleks, s.t meid 
                ümbritsev tegelikkus näeks paljudest aspektist arvestatavalt 
                parem välja, kui oleksime viieteistkümne aasta eest 
                taaskehtestanud 1939. a Eesti seadused ja asunud neid - meie endi 
                seadusi - kiiresti ajakohastama. Tollal, aastal 1992, pandi rahvahääletusele 
                küll uus põhiseadus, aga kaalul oli tegelikult küsimus 
                valikust Eesti ja Vene õigussüsteemide vahel. Asi 
                ei olnud ainult põhiseaduses, vaid terves õigussüsteemis, 
                kompleksselt koos kõikide põhiseaduse juurde kuuluvate 
                seadustega ja teiste normatiivaktidega. 
                Eestlaskonnale oleks mitmel põhjusel olnud hädavajalik 
                rakendada sõjaeelsed seadused, millise valiku tegemist 
                tollane valitsus ja ülemnõukogu keeldusid aga võimaldamast. 
                Tulles 1991. aastal Eestisse elama, ei suutnud ma arvata, et keegi 
                meie hulgast võiks Eesti taasiseisvudes jätta küüniliselt 
                jõusse okupantide seadused, aga täpselt nii tehti. 
                 
                Käesolev kirjutis on pinnapealne püüe kirjeldada, 
                miks nii läks, nagu tollal läks, ning millised tõsised 
                tagajärjed sõjaeelse Eesti seaduste hülgamisest 
                1992. aastast saadik tulenenud on. Kui keegi peaks väitma, 
                et Eesti Vabariik ei ole siiani tegelikult taastatud, on neil 
                paraku õigus.  
                Olen Eestis korduvalt astunud ette "lapse suu" rollis, 
                ja praegune käsitlus jätkab seda traditsiooni. Ma ei 
                oota, et keegi hüppaks käesolevat lugu lugedes rõõmust 
                lakke. Üks kirjutise eesmärkidest on lihtsalt panna 
                inimesi järele mõtlema. Kui sõnum ei meeldi, 
                ei tähenda see veel, et selle pärast tuleks sõnumitooja 
                maha lüüa! Püüdsin omal ajal seista liikumise 
                "Restitutsioon" liikmena Eesti Vabariigi õiguskorra 
                taaskehtestamise eest, aga see oli Taaveti võitlus Koljatiga. 
                 
              Kas taastamata 
                jäänud Eestit on võimalik tagantjärele taastada? 
                 
              Kas tuleks püüda 
                seda teha? Teha tuleb seda kindlasti. On iseküsimus, millal 
                inimesed selle vajalikkusest aru saavad. Kuri on lausa laastanud 
                meie karja, aga kunagi ei ole täitsa hilja. See, mis tundub 
                praegu ebarealistlikuna, ei tarvitse selleks jääda. 
                Parim asi, mida me teha saaksime, oleks võtta Ants Piibu, 
                Jüri Uluotsa ja teiste nimekate eesti juristide vahepeal 
                unustatud seadused lõpuks uuesti kasutusele, uuendades 
                neid "alt üles" vastavalt kaasaja vajadustele, 
                selle asemel et nõustuda loiult Euroopa Liidu direktiividega 
                ja muu tuhande kuuesaja kilomeetri tagant Brüsselist tuleva 
                õigusloomega. 
                Eesti uuema ajaloo nurjatuim päev oli 28. juuni 1992, mil 
                Eesti kodanikkond (kusjuures enamus hääletamas käinud 
                inimestest ei andnud endale aru, mida nad teevad, kuna nende eest 
                varjati ümberringi toimuva olemust) kiitis heaks uue põhiseaduse 
                ja selle rakendamise seaduse. Põhiseaduse rakendamise seaduse 
                §2 ütleb nimelt: "Käesoleval ajal Eesti Vabariigis 
                toimivad õigusaktid kehtivad pärast põhiseaduse 
                jõustumist niivõrd, kuivõrd need ei ole vastuolus 
                põhiseaduse või põhiseaduse rakendamise seadusega 
                ja seni, kuni need kas tühistatakse või viiakse põhiseadusega 
                täielikku vastavusse."  
                Lihtsalt seletatuna tähendas see, et eesti kodanikud jõustasid 
                ise 1992. aastal vabatahtlikult venelaste poolt meile Moskvast 
                peale surutud nõukogude okupatsiooni perioodi ehk nn ENSV 
                seadused, mis olid tolle hetkeni olnud okupatsioonirezhiimi kurjad, 
                võõrad, õigusvastased ja paljudele meist 
                ropult vastikud seadused. 90. aastate alul võimul olnud 
                poliitikud ei andnud rahvale valikut. Referendumil oleks pidanud 
                üleval olema alternatiiv: kas olete selle poolt, et asendada 
                okupatsiooniseadused eestiaegsete seadustega? Mäletatavasti 
                referendumi korraldajad sellist valikut meile ei pakkunud. See 
                oli alatu ja makiavellilik mäng ühte väravasse, 
                ajendatuna suurelt osalt nii eesti kui vene "endiste" 
                tahtest, et neid ei võetaks vastutusele eesti kodanike 
                arvel massiliselt toimepandud okupatsiooniajastu kuritegude eest. 
                Mängus oli ilmselt teisigi kaalutlusi, kuid see oli üks 
                peamistest. Rikkad tõllas ja vaesed võllas, nii 
                nagu Eestis tihti kombeks.  
              Mida oli 
                Vene valitsusel vaja ärahoida 1990. aastate algul Eestis? 
                 
              See, et Vene salapolitseil 
                meeldis mõnitada, peksta, kuritarvitada ja tappa süütuid 
                vabadust ihkavaid naisi ja mehi väikestes okupeeritud riikides 
                ei tähenda, et KGB-FSB ei oleks olnud - lisaks oma nuhkimise 
                ja piinamise ülesannete täitmisele - samal ajal ajutrust 
                ja analüüsiga, s.t planeerimise ning aktiivsete meetmetega 
                tegelev organisatsioon.  
              80. aastate lõpu 
                vene luureorganitel oli ülesandeks Eestis ja Lätis: 
                 
              
                - nurjata Kodanike Komiteede liikumine 
                  ja selle nurjamise kaudu iga hinna eest ka formaaljuriidiline 
                  ehk tegelik restitutsioon;
 
                - hoida Kremlile ustavad ja sõbralikud 
                  inimesed võimul või võimu lähedal, 
                  tulgu mis tuleb;
 
                - hoida ära arvestatav vene ja 
                  teistest rahvustest kolonistide Baltikumist väljasaatmine, 
                  aga ka vabatahtlik naasmine päritolumaale, ehk teisiti 
                  öeldes kanda hoolt selle eest, et balti poliitikud legaliseeriksid 
                  võimalikult suure osa annekteeritud Baltikumi rahvusvahelise 
                  õiguse vastaselt asustatud koloniste, neile kodakonsust 
                  ja elamislube väljastades;
 
                - vältida seda, et okupandid, roimarid, 
                  kvislingid, reeturid, nuhid, koputajad ja kaasajooksikud vastutusele 
                  võetaks ja karistataks (eriti tuli ära hoida, et 
                  õigusemõistmine toimuks kohalike, okupatsiooniajal 
                  eiratud seaduste alusel). Sama tähtis oli, et kohalikud 
                  noored eestiaegseid seadusi tundma ei õpiks ega oskaks 
                  neid kunagi rakendada;
 
                - hoida ära, et baltlased (idaeurooplased) 
                  hakkaksid huvi tundma selle vastu (konkreetsed nimed ja asitõendid), 
                  kes olid nende vastu kuritegusid toime pannud; 
 
                - hoida ära massilist hagide esitamist 
                  Venemaa kui NSV Liidu troonipärija vastu, idaeurooplastele 
                  tohutute potentsiaalsete kahjutasude maksmisest rääkimata; 
                  
 
                - vältida seda, et okupatsiooni 
                  alt välja tulevad balti inimesed saaksid meediast teada, 
                  millised on nende tegelikud õigused ja alternatiivid 
                  rahvusvahelise õiguse all. Selleks oli vaja segadust 
                  külvata ja rakendada sisulist tsensuuri teatud teemade 
                  suhtes; 
 
                - vältida seda, et baltlased ehitaksid 
                  üles efektiivsed kaitsestruktuurid; nullida kõik 
                  taotlused Balti riikide küljest õigusvastaselt amputeeritud 
                  alad Venemaalt tagasi saada;
 
                - baltlasi üldiselt demoraliseerida 
                  ja aidata kaasa etniliste baltlaste ja eriti noorte väljarändamisele 
                  balti aladelt; jne.
 
                   
               
              Moskva-KGB-GRU võivad 
                endaga rahul olla. Kui mu loetelu vaadata, siis Moskva ongi saavutanud 
                praktiliselt kõik oma sihid siin. Kõik need eesmärgid 
                saavutati end rahvusliku potentsiaaliga liikumistesse sisse süües 
                ja neid solkides. Viieteistkümne aastaga on väga paljud 
                nendest, kellel oleks olnud kasu Balti riikide tõelisest 
                taastamisest, hauda läinud. 
                Vaatamata sellele, et tema enda 
                käimatõugatud initsiatiivid perestroika toetuseks 
                väljusid alguses ajutiselt kübeke kontrolli alt okupeeritud 
                Balti riikides, kogus KGB end kiiresti ja viis sisse tarvilikud 
                korrektiivid. Sääraste organisatsioonide peamiste ülesannete 
                hulka kuulubki operatiivne kriiside ohjamine.  
                Selles artiklis ei jõua autor selleni, milleks Eesti seaduste 
                tagasitoomine kasulik oleks olnud. Toon siiski ühe näite. 
                On absurdne, vale ja nõukogulik rehabiliteerida Eestis 
                okupantide ohvreid. Rehabiliteerida saab ainult kurjategijaid, 
                aga 1941. ja 1949. aastate küüditatud olid ohvrid! Kurjategijad 
                olid need, kes küüditatuid "sõnnikuna" 
                ära vedasid. Eesti Vabariigi sõjaeelsed seadused keelasid 
                inimestelt vabaduse võtmise, kui selleks ei olnud alust, 
                nii nagu meil praegu. Politsei tohib inimest vahistada ainult 
                siis, kui on põhjust kahtlustada, et ta on pannud toime 
                kuriteo, või kui kohus on vahistamist sanktsioneerinud. 
                1941. aastal ja kaheksa aastat hiljem olid küüditajad 
                eesti seaduste rikkujad ja küüditatutelt võeti 
                nende vabadus illegaalselt. On absurdne süütut inimest 
                "rehabiliteerida" ja lasta kurjategijatel karistuseta 
                pääseda, aga tänapäeva "Eesti Vabariik" 
                - nõukogude okupatsioonimoodustise järelmoodustis 
                - on sellist nonsenssi pilgeni täis. Rehabiliteeritakse valesid 
                inimesed! Kurjategijad on küüditajad, kellede rehabiliteerimine 
                võiks kõne alla tulla, kui nad on karistuse kandnud. 
              Alguses paistis, 
                nagu läheksid asjad õiges suunas 
                 
              Eesti oli lühikest 
                aega suhteliselt "vaba maa", alates umbes aastast 1988. 
                Okupatsiooniväed olid jätkuvalt sees, aga olukord ei 
                tahtnud hästi alluda vene võimude ja nende eestlastest 
                lakeide tahtele. Inimesed said päevast päeva vaimselt 
                vabamaks ja massiteabevahendite avatus suurenes teatud punktini. 
                 
                Paraku oli Eestis võim jätkuvalt Kremli okupatsiooniperioodi 
                nukuvalitsuse parlamendi, s.t ülemnõukogu käes, 
                mis keeldus eest ära tulemast. Mina muide ei kasuta kunagi 
                eufemisme selle ajastu suhtes. Ei kasuta imalaid hellitusnimesid 
                nagu "nõuka aeg" ega ütle ENSV, vaid ütlen 
                nii, nagu öelda tuleb: annekteeritud ja okupeeritud Eesti. 
                (On olemas oluline vahe mõistete "annekteeritud" 
                ja "okupeeritud" vahel, mida käesolev artikkel 
                siiski käsitlema ei hakka.) 
                Palju on kirjutatud ülemnõukogu eestimeelsusest. Selliste 
                käsitluste puhul on tegemist ülemnõukogu suhtekorralduslike 
                (loe: desinformatsiooni) initsiatiividega. Taasiseseisvumiseks 
                valmistuv Eesti vajas seda, et ülemnõukogu tagasi 
                astuks, ent selline mõte ei tulnud annekteeritud Eesti 
                nukuparlamendile ehk Supreme Soviet'il pähegi.  
                Meil oli tollal olemas lootusandev alternatiiv ülemnõukogule 
                Kodanike Komiteede liikumise näol. Enesekindlus, lootus ja 
                usk olid tavainimeste hulgas tagasi tulemas. Kodanike Komiteed 
                lähevad ajalukku kui suurepärane poliitiline innovatsioon 
                selliste ühiskondade jaoks, kes on okupatsiooni alt välja 
                tulemas. Kõik oli Kodanike Komiteedega hästi minemas, 
                kuni kutsuti kokku Eesti Kongress.  
              Oleksime 
                pidanud teisiti tegema 
                 
              Tegelikku Eesti Vabariiki 
                oleks võinud ja tulnud formaaljuriidilisest ennistada. 
                On olemas küllalt näiteid sellest, kuidas okupantidest 
                vabanevad maad seda teinud on. Normaalne ühiskond, kus okupatsioon 
                ei ole kaua kestnud, vetrub automaatselt tagasi varasemasse, talle 
                loomulikku olekusse. Hollandis rivistati 1945. aastal Hitleri 
                lüüasaanud okupatsiooniväed üles ja 15. mail 
                siirdusid nad sinna, kuhu kuulusid - tagasi koju, "nach Heimat". 
                Koos vihatud sakslastega kadusid ka kõikjal okupeeritud 
                riikides - Hollandis, Prantsusmaal, Belgias, Taanis, Norras jm 
                natsirezhiimi seadused.  
                Sakslaste ja nende kaasajooksikute üle mõisteti endastmõistetavalt 
                kohut pärast sõda Norras Norra seaduste alusel, Taanis 
                Taani koodeksi kohaselt jne. Eestis oli selle asemel mitu musta 
                päeva järjest.  
              Nõukogude 
                Liit mitte ei lagunenud, vaid Lääs ja baltlased jäid 
                külmas sõjas lihtsalt kaotajaiks  
              Mõtleme end ajas 
                tagasi kusagile ühte Vene impeeriumi linna umbes 1983. aastal. 
                See on mõnusamat sorti linn Venemaal, suvituspaikade ja 
                datadega linna serval. Laua ümber õunapuude 
                alla on kogunenud grupp nooremaid tekiste - polkovnikud 
                ja majorid -, et arutada ühiskonna tulevikku. Räägivad 
                alguses umbes samasugust juttu, nagu meelsusvangid, keda nad on 
                harjunud tapikorras külmale maale saatma. Mehed laidavad 
                plaanimajandust. Siis muudetakse teemat. Eriti vihased on nad 
                selle peale, et nomenklatuuri ja ohvitseride privileegid NSV Liidus 
                nii suhteliselt viletsad on. Mitmed neist on välismaal teeninud 
                ja puutunud piisavalt kokku Mercedese limusiinidega. Genfi ning 
                Berliini paremad elurajoonid ei ole nendele võõrad. 
                Kogunenud seltskonnale on ilma pikemata selge, et Venemaa ladviku 
                hüvitised jäävad lääne meepottide omadest 
                taseme ja mõnususe poolest kordades alla. Too vabalt väljendada 
                julgev ajutrust on juba ammu adunud, et Nõukogude majanduse 
                allakäik süveneb lähiajal veelgi, ja et sedamoodi 
                jätkata on hullumeelne. Tasapisi sünnib plaan. Plaani 
                põhimõtteks on viia Vene impeeriumis läbi reform, 
                mis peab toimuma range kontrolli all. Selline reform, kus osaline 
                kapitalism on lubatud (a la tänapäeva Hiina), kuid mille 
                käigus võim jääb suurelt jaolt olemasoleva 
                ladviku kätte. Pole teada, kas tollel vabas õhkonnas 
                toimunud laudkonna vestlusel eestlasi viibis, aga see pole päris 
                välistatud. Pribaltika oli tuntud kui ühiskondlik katseklaas. 
                 
                Riias hiljuti esinedes ütles tuntud vene vabamõtleja 
                ja kunagine poliitvang Vladimir Bukovski, kes on alati olnud baltlaste 
                ustav sõber, et Lääs kaotas külma sõja, 
                kuna tekistid on Moskvas võimul. Paguluses võrsunud 
                Tõnu Parming oli kogunud asitõendeid ja argumente 
                tõestamaks, et NSV Liidu Riikliku Julgeoleku Komitee oli 
                uutmise ja avalikustamise ideede tegelik väljanuputaja. Parmingust 
                paremat juurdepääsu allikmaterjalile on omanud venelannast 
                ajakirjanik Jevgeenia Albats, kelle sulest ilmus 1994. aastal 
                raamat "Riik riigi sees - Venemaa KGB haardes minevikus, 
                nüüd ja tulevikus".  
                Tuginedes arhiivimaterjalidele ning intervjuudele endiste tekistidega, 
                kirjutas Albats, et KGB oli 80. aastate perestroikapoliitika autor 
                ning ämmaemand, ja koguni 1991. a augustiputi katse 
                korraldaja. Seda kõik eesmärgil kinnitada kanda Venemaa 
                võimusüdamikus veel kindlamalt kui kunagi varem.  
                Kommunismile kui äpardunud majandussüsteemile võib 
                leinakella lüüa, aga vene salapolitsei ei ole kunagi 
                nii tugevas positsioonis olnud kui nüüd. Kolme tähega 
                organisatsiooni kombitsad ei ole ainult vene siseasjade sees. 
                Kogu endine Nõukogude Liit, kaasa arvatud selle poolt Teise 
                maailmasõja ajal okupeeritud alad, on jätkuvalt FSB-st 
                ja vene sõjaväeluurest läbi imbunud. Kuidas täpsete 
                arvudega praegu on, ei tea vist keegi, aga KGB kapten Viktor Kozlov 
                väitis, et perioodil enne seda, kui võeti vastu uus 
                põhiseadus, oli KGB-ga seotud 90 % NSV Liidu okupatsiooniorgani 
                ülemnõukogu liikmetest. ("Eesti Aeg" 01.04.1992) 
                Nii nagu dr Ilo Käbin on öelnud: NSV Liit oli koodnimetus 
                ehk Vene impeeriumile (ajutiselt, võiks lisada) pandud 
                teine nimi. Majanduslikud ideoloogiad tulevad ja lähevad, 
                aga asja tegelik olemus on jäänud suurelt osalt samaks. 
                Või oleme me unustanud Karaganovi doktriini jätkuva 
                olemasolu? Need, kes Venemaa desinformatsiooni pingutusi vähegi 
                lähemalt jälgivad - eriti Eesti ja Läti arvel - 
                teavad, et mida rohkem asjad muutuvad, seda rohkem nad jäävad 
                endisteks. Vene impeerium sattus vahepeal ajutiselt bolevike 
                võimu alla, kandis mõnda aega NSV Liidu nime ja 
                viis läbi hiiglaslikke lolle ning traagilisi sotsiaalseid 
                eksperimente nii siin kui seal, aga oma positsioonidel vaikselt 
                ja jätkusuutlikult püsinud tekaa (Ohranka, FSB, 
                nimeta kuidas tahad) on elanud üle kõik muutused. 
                Muutused on olnud neile nagu vesi hane selga, või õigemini 
                vesi nende veskile. Iga muutus on andnud võimalusi oma 
                positsiooni tugevdada. 
              Kuidas restitutsioon 
                Eestis põhja lasti 
              Kodanike Komiteed registreerisid 
                üle 850 000 kodaniku. Eesti Kongressi kõrgeimaks võimuks 
                kuulutamine oleks olnud loogiline ja loomulik areng. Selleks astuti 
                isegi vastavaid samme. Enne Kongressi esimest istungjärku, 
                kuhu mina Rakverest valitud esindajana ei pääsenud, 
                kuna Moskva oli pannud mulle sissesõidukeelu, koostasid 
                20 tartlast eelnõu "Läkitus Eesti Kongressile, 
                ettepanek taastada Eesti Vabariik", mis avaldati Edasis 14. 
                veebruaril 1990. Selles kirjutati: "Eesti Kongress on ainus 
                võimalus Eesti Vabariigi Põhiseaduse (ja seaduste 
                - J.E.) taaskehtestamiseks Eesti pinnal, (olles) ainus selleks 
                õigustatud (legitiimne) ja õigust loov (legaalne) 
                organ viimase poole sajandi jooksul, kes väljendab eesti 
                rahva tahet tema vabalt ja okupatsioonivõimust sõltumatult 
                valitud esindajate kaudu.... Eesti iseseisvust ei saa välja 
                kuulutada praegused ENSV võimuorganid ja neisse kuuluvad 
                isikud illegitiimsetena... ENSV seaduste tühistamine ja Eesti 
                Vabariigi seaduste kehtestamine toimub järk-järgult, 
                lähtudes nende tähtsusest, kronoloogiast või 
                otstarbekusest." 
                Sellest, kuidas Rahvarinde esindajad Marju Lauristiniga eesotsas 
                takistasid selle eelnõu vastuvõtmist Eesti Kongressi 
                poolt, on kirjutanud teiste hulgas Ahti Mänd.  
                29. märtsil sai Arnold Rüütlist ENSV Ülemnõukogu 
                esimees. 8. mail 1990 võttis ülemnõukogu - 
                NSV Liidu ripats - vastu seaduse "Eesti sümboolikast", 
                usurpeerides sellega jultunult meie sümbolid ja Eesti Vabariigi 
                nime. Toimus siltide muutus ilma tarviliku sisumuutuseta. Nimetuse 
                Eesti Nõukogude Sotsialistlik Vabariik kehtetuks tunnistamine 
                ÜN poolt ei tähendanud, et ülemnõukogu oleks 
                taastanud Eesti Vabariigi õigusliku sisu. Sisu jäeti 
                hoopis nõukogulikuks, modifikatsioonidega. Sellele riigile 
                - sellele okupatsiooniaja ja okupatsioonikorra järelmoodustisele 
                - anti ametlikuks nimeks "Eesti Vabariik". Intellektuaalomandi 
                valdkonnas oleks juristid kukkunud viivitama protestima, et tegemist 
                on kõige räigema piraatluse ehk kaubamärgi röövimisega. 
                Sündinud oli Frankenstein.  
                Eesti Kongressi neljandal istungjärgul "murdus mõõk". 
                Mindi Põhiseaduse Assamblee (uue riigi loomise ehk Eesti 
                Vabariigi tegeliku taastamise hülgamise teed). Nähes, 
                et Eesti Kongressi ladvik läheb kaasa selle mänguga 
                (püüab päästa mis päästa annab? 
                Teeb halva mängu juures hea näo?) astusin välja 
                ERSP-st istungjärgu vältel.  
                Enne põhiseaduse rahvahääletust pidasin nõu 
                Kodanike Komiteede ühe vaimse isa Harald Tillemaniga, kes 
                ennustas, et kehvale (ehk valele) alusele ehitades ei saa rajatis 
                ise hästi välja kukkuda. Tõepoolest - mis maa 
                see on? Kas sellist vildakal alusel Eestit me tahtsime? Eesti 
                ei ole tagasi tulnud. 
                Liikumine "Restitutsioon" üritas päästa, 
                mida päästa annab, aga KGB plaanide vääramiseks 
                ei jätkunud lihtsalt jõudu. Kollased kleepsud - "Ei 
                põhiseadusele" rebiti maha laternapostidelt ja telefoniputkadest 
                minutite vältel pärast nende sinna ilmumist ja maharebijate 
                hulgas oli ka neid, kes kuulusid rahvuslikku leeri. Meediasse 
                oli tee sisuliselt suletud. Kõik see tuli väga tuttav 
                ette mõned aastad hiljem, kui Eestis saboteeriti räigelt 
                neid iseseisvuslasi, kes püüdsid öelda ei Euroopa 
                Liidule. See, kuidas restitutsionistidele kaikaid kobaratesse 
                loobiti, võis jääda märkamatuks inimestele, 
                kes ei olnud meie ridades, aga minul on nendest meetmetest pikk 
                rida selgeid ja ebameeldivaid mälestusi. 
                Viimased piigid murti enne rahvahääletust Eesti Komitee 
                (mille liige ma olin) istungitel aadressil Narva mnt 5, hoones, 
                mis on nüüd lammutatud. Püüdsime koos Kalev 
                Otsaga siis, kui praktiliselt kõik lahingud olid juba kaotatud, 
                vaielda vastu Tunne Kelami juhitud Eesti Komitee juhatusele, kes 
                oli kindlalt valinud Eesti Vabariigi seaduste mittetagasitoomise 
                (ehk nõukogude õiguskorra allesjätmise ja modifitseerimise) 
                tee. Jüri Adams, kes astus korduvalt kõnepulti esindama 
                Komitee juhatust õiguslikes küsimustes, vaidles Eesti 
                Komitee opositsioonile vastu, kasutades sültjaid argumente, 
                nagu "restitutsiooni puhul ei ole määrav varasema 
                õiguskoodeksi taaskehtestamine, oluline on üksnes, 
                et Eesti kodanikkond, kelle me registreerisime, on põhiseaduse 
                poolt. Eesti kodanike tahe - see ongi Eesti taastamine". 
                Adamsile oli tähtis näiteks selline suhteline tähenärimine, 
                nagu kust võetakse 1938. aasta põhiseaduses ette 
                nähtud teine koda. Mulle tundusid need toonitatud vastuväited 
                otsitud ja savijalgadel olevat, tema kinnitas aga, et Eesti taastamine 
                on seega lihtsalt võimatu. (Kasutanuks siis esimest Eesti 
                põhiseadust, see nägi ette ühekojalist parlamenti. 
                Või jätnuks need asjad Taastava Kogu otsustada, selle 
                asemel, et minna kaasa Põhiseaduse Assamblee rajamisega). 
                Minu arust olid sellised argumendid absurdsed ja aja möödumine 
                ei ole teinud neid vähem absurdseks. Need väiteid - 
                neid korrati üle ja üle - panid mind alati pead raputama 
                ja mürgiselt naerma. 
                Eesti Kongress oli selles ajaks diskrediteeritud ja tähtsusetuks 
                muutunud. Rahvale oli vaja aga iga võimaliku meetmega tõestada, 
                et Eesti Komitee on tubli ja et meie ette toodud enamasti okupatsiooniaegsest 
                õiguskorrast kokku lapitud monstrum on ikkagi see päris 
                ehe ja ehtne Eesti Vabariik. Nagu Orwell ütles: sõda 
                on rahu, demokraatia puudumine on demokraatia jne.  
                Nii uskumatu kui see lugejatele ka tunduda võib, ei ole 
                ma kunagi omanud vaba juurdepääsu kodumaisele eesti 
                mainstream ehk peavoolu meediale. Kui välja arvata periood, 
                kus ma ETV-s olin, Maaleht ja veel mõni väljaanne, 
                siis minusuguse mõttemalliga inimesed on mustas nimekirjas. 
                Sisuliselt valitseb tänapäeva Eestis teisitimõtlejate 
                suhtes esinemiskeeld - must nimekiri. Kutsutakse teatud teemadel 
                rääkima, näiteks Iraagi sõda, aga mitte 
                teistel. Mitte nendel teemadel, mida ma ise oluliseks pean. Suuremate 
                päevalehtede veergudel olen mina isiklikult ja ilmselt veel 
                kümned või võibolla isegi sajad isamaaliselt 
                mõtlevad eestlased enam-vähem persona non grata. Kui 
                antakse võimalus kirjutada, siis peaaegu alati teemal, 
                mida leht või keegi võimulolev seltskond on tellinud. 
                Isegi siis ilmuvad lood peaaegu alati kokkupigistatult ja "toimetatult". 
                 
              Lõpplause 
                 
                 
              28. juuni 1992 - mil 
                uus põhiseadus võeti rahvahääletusel vastu 
                - oli tõepoolest must päev. Päev, mil Kodanike 
                Komiteede töö suurelt osalt nulliti ja Eesti kodanikkond 
                aitas paha aimamata ise Eesti õigusjärgsust kuristiku 
                põhja tõugata. Poliitikud ei seletanud rahvale, 
                mida põhiseaduse rakendusotsus endaga kaasa toob. Sama 
                vähe tegi seda Eesti meedia. Paljud põhiseaduse projekti 
                bukletid, mida tollal poodides müüdi, ilmusid ilma põhiseaduse 
                rakendamise seaduseta, kuigi sinna on koer maetud!  
                Kui ütlen avalikus kohas, et see riik, milles me praegu elame, 
                ei ole taastatud Eesti Vabariik, lähevad paljud end rahvuslaseks 
                pidavad eestlased näost kaameks ja sosistavad: "Jüri, 
                ära nii ütle! Järsku venelased kuulevad!" 
                Kõige halenaljakam sealjuures on see, et venelased ja nende 
                käsilased nägid teadlikult suurt vaeva selleks, et Eestit 
                ei ennistataks. Ainult eestlased elavad eituses, teeseldes ja 
                luisates iseendile. Lööge mind maha avaliku saladuse 
                väljaütlemise eest, aga meil ei toodud Eesti seadusi 
                ega eestiaegset õigusemõistmist kunagi tagasi.  
                Ainsaks lohutuseks on, et EW õigusjärgsus - meie endi 
                tegelikud seadused, mis küll väikest uuenduskuuri vajavad 
                - asetsevad endiselt kannatlikult jääraku põhjas, 
                nagu suudlust ootav Okasroosike. Aare Kasemets on kirjutanud: 
                õigusloome ja õiguslik elukorraldus on osa rahva 
                kultuuriloost. Seadused on keskkohal igas normaalses ühiskonnas, 
                nad on avaliku elu reguleerimise teljeks. EW koodeks - see on 
                esiisade ja -emade kood, mille järgi elada tuleks, nii nagu 
                inimese DNA kujundab tema väljanägemist, olekut ja olemust. 
                Eesti enda õigusliku elukorralduse tagasitoomine oleks 
                meile oluline ja kasulik isegi praegusel hilisel tunnil. 
               
              
                
                  
                 
             | 
             
              
             | 
              |