|
|
Kaitseväe juhatajale Tarmo
Kõutsile sünnipäevaks sepistatud mõõga
üleandmise hetk. |
Einar Laigna: "Keda me
kasvatame, kas küünikuid või riigikodanikke?"
tekst: KE intervjuu
Lahemaalt pärit reservohvitser
kolonelleitnant Einar Laigna
(1937) on väga mitmekülgne mees. Vastavalt sellele,
mis tal parajasti teoksil, võib teda tituleerida filosoofiks,
kultuuriloolaseks, teoloogiks, sõjaajaloolaseks ja
sepaks.
Hiljuti sepistasite
mõõga sünnipäevakingiks Kaitseväe
juhatajale, viitseadmiral Tarmo Kõutsile. Milline tähendus
on mõõgal?
E.L. "Mõõgateema on niivõrd spetsiifiline,
et vajaks eraldi pikka lugu. Väga lühidalt võib
öelda, et selle tegemise protseduur ja meistri küpsus,
mis annab talle moraalse õiguse teha niisugust asja nagu
relv, on mitte ainult professionaalse oskuse, vaid täiesti
omaette eetika probleem. See koosneb niisugustest valdkondadest
nagu meistri isik, meistri mõõgategemise küpsus,
tehniline külg, mis on omaette põrutavalt põnev
salapärane maailm. Ja kindlasti on oluline, kellele mõõk
tehakse. Relvade kuningana on mõõk sümbolina
alati tähistanud mõistust ja seaduslikkust. Ja ta
peab olema alati kõrgemate väärtuste teenistuses.
Kooselu selle relvaga on väga tõsine asi, kus on kahepoolne
tõotus. Tuleb valida iga sõna, mida temaga seoses
öelda. Siin toimib maagiamaailm, mis nn "teaduslikele"
seletustele ei allu - ja ei olegi vaja."
Milliste mõtetega
tahusite mõõka viitseadmiral Tarmo Kõutsile?
Teades, et Tarmo Kõuts on eesti patrioot, suurepärane
eesti ajaloo tundja, kes uurib eesti ajalugu allikate alusel.
Temale mõõka tehes oli eriliselt kerge tunne, sain
täiesti erilise naudingu sellest, mis on tuli, mis on teras,
mis on töö, mis on mõte, mis on vaimsus, mis
on ajalugu, mis on traditsioon. Sellesse mõõka on
kätketud nii mõõga saaja kui mõõga
tegija isikud ja kogu riigikaitse idee läbi aegade.
Kus Te oma sepatöö
oskused õppisite?
Lapsest alates vanaisa juures, kes oli metallitöö mees.
Tehnikumis õppisin muude õppeainetega koos metallitööde
tehnoloogiat. Pärast tehnikumi töötasin metallialal.
Siis hakkasin ka sepatööd tegema. Alates aastast 1999
on mul jälle oma isiklik sepikoda. Te võite arvata,
kui õnnelik on üks mees, kui tal niisugune koht on.
Kes on olnud Teile
elus eeskujudeks?
Paljud. Maal toimus elu enda loomulik kasvatus, kus eeskuju oli
tähtis. Minu üks suur eeskuju oli onu, kes oli taluperemees.
Tema mehelikkus, jõulisus, sõnaahtrus ja hea huumorimeel.
Koos isaga moodustasid nad lapsepõlves mulle mehe koondeeskuju.
Kui ta midagi rääkis, siis see vääris erilise
tähelepanuga kuulamist. Eriti toredad olid tema muhelevad
jutud oma elust ja kogemustest, kui käisime talvel hobusega
kaugemal heinaküünist heinu toomas, Esimese ilmasõja
järel oli ta Austrias sõjavangis ja töötas
ühes talus. Seal õpitud teadmisi rakendas ta ka oma
talupidamises. Kasutaksin võimalust tänada kadunud
onu ja onunaist, kes õpetasid mind karmilt tegema füüsilist
tööd. Töökasvatus on asendamatu. See on inimese
eetilise palge kujundamine. Meie Lahemaal asuv talu oli Palmse
mõisa vähendatud variant ja väärtushinnangud,
stiil ja hoiakud olid sealt. Muinsused on suguvõsa tõbi.
II maailmasõja järel tehti talus võid 18. sajandist
pärit võimasinas. Minu vanaema õepoeg oli kunstiajaloolane
Villem Raam.
Tänu oma emale ja isale sain eelkoolieas maailmavaatelised
alused - vana klassikalise Euroopa - lühidalt: saksa kultuuri
mõjud. Ja muidugi muusika! Austava suhtumise kõigesse
elavasse ja töö väärtustamise. Külaelu
hävitamine on rahva hävitamine. Talu tuleb Eestis ellu
äratada. Linn sööb, hävitab ja kulutab. Talu
sünnitab värskeid inimesi ja annab puhast toitu.
Kuidas Teie peres
jõule peeti?
Jõulud on Eestis olnud sajandeid väga tähtsad
pühad. Minu jõulumälestused on kindlasti seotud
maal meie taluga. Talus olid jõulud loomulikult eriti ilus
aeg. Kõige kaunim mälestus on sellest vaiksest õhkkonnast.
See atmosfäär, mida on raske kirjeldada, aga mida ma
tajusin, et see oli eriliselt ilus ja kindlasti oli see kosmiline
- maailmakõiksust haarav. Maal on võimalik õue
minnes kohe näha tähistaevast. Seetõttu oli talvine
aeg maal oma ruumiliselt ulatuvuselt kosmiline. Võimatu
oli elada lahus tähtedest, kuust, kuupaistest, tumedast metsasiluetist
kuupaistes üle jõe, üle heinamaade; häältest,
mis metsast tulid. Ja mis muidugi eesti jõulude puhul on
eriti kaunis ja milles väljendub eestlaste hing - see on
suhtumine loomadesse.
Kuidas laudajõulud
välja nägid?
Jõuluõhtul mindi kõigepealt lauta ja tehti
jõulud loomadele. Laudas süüdati latern. Loomi
silitati ja nendega räägiti nagu pereliikmetega, neil
olid nimed. Jõuluajal pandi neile eriti hea ninaesine.
Lisaks kõigile haruldastele lõhnadele - igas aidas
oli oma lõhn, riideaidas oma, toiduaidas oma - on kindlasti
üks ainulaadne elulõhn maal, see on sõnnikulauda
lõhn. Et sõnnik võib lõhnata meeldivalt,
võib tunduda linnainimesele mõistetamatu.
Mis toas toimus?
Ukselt hoovas vastu värske, ahjust võetud leiva lõhn.
See on sõnadega kirjeldamatu, aga kes on seda elus tundnud,
sellele on see lahutamatu osa kaunist lapsepõlvemaailmast,
samamoodi, nagu veekohin kärestikul kivide vahel, nagu peoleo
laul jõekalda lepikus. Kui tavaliselt küpsetati leiba
laupäeval, siis jõulu puhul tehti jõululeivad.
Mulle hõigati alati: "Poiss, mine too leivalabidas!"
Seda tuli joostes teha.
Kingitused olid tagasihoidlikud. Osati rõõmu tunda
ühest kompvekist. Kui vähe oli vaja, et olla õnnelik
ja oma õnnes täiuslik!
Eriline võlu elus maal oli kindlasti see, et ei olnud elektrit.
Elektri tulekuga on meie elu läinud vaimselt palju vaesemaks.
Mis toimus talus õhtuti talvel? Petrooleumilamp oli keset
lauda ja kogu pere istus laua ümber koos. Inimesed suhtlesid
üksteisega. Selles suhtluses tavaliselt vanem põlvkond
rääkis endistest aegadest ja toimus ju tegelikult kodukool.
Mina tundsin Eesti ajalugu enne kooliiga nende elava jutustuse
kaudu. Igapäevases jutus meenutati, et see oli orduajal,
see oli Liivi sõja eel, see oli Liivi sõja järel,
Põhjasõda oli eriti päevakorras. Nii seostati
igapäevasündmused alati minevikuga ja räägiti
endise aja inimestest. Ajalugu esitati läbi isikute ja nii
muutus ta vahetuks, elavalt kogetuks.
Hämarad toanurgad aga andsid toitu kujutlusvõimele.
Tolle aja inimesed olid rikka siseeluga, sest neil töötas
fantaasia. Lastena oli meil alati selline tunne, et nurgad olid
täis mingeid olendeid, et tuba ei ole kunagi tühi.
Jõulud minu lapsepõlvemälestustes oli ilus
aeg, mis seostus elu tervikuga. See oli kokkuvõte kõigest
ilusast ja kaunist, mis moodustus põllust ja metsast, jõest
ja loomadest, lindudest, inimestest, lõhnadest, häältest
ja tähistaevast pea kohal.
Milline on Teie
mulje jõulude tähendusest praeguses Eestis?
Jõulude tõeline sisu kui rahu ja armastuse püha
taandub üha enam ja asendub kapitalistliku shoppinguga. Ei
saa üldistada, aga kahjuks on päris palju inimesi, kes
kannatavad ränga alaväärsuskompleksi käes.
Oma kultuuri ei tunta enam, püütakse olla nagu ameeriklased
või teha kõike nii nagu Ameerikas! Seda jõuluvanatamise
palagani eht-ameerikalikus stiilis on piinlik vaadata. Ostumaaniast
on tehtud äriettevõte, ekspluateerides neid häid
tundeid, mis inimese sees on, suunates need mujale. Sellega on
elu üldse lamendunud. Mina ei pea praegust ühiskonda
tõelise kultuuri mõttes üldse kultuurmaailmaks
ja filosoofina vaatan seda haletsuse ja põlgusega. Vaesekesed,
kuidas te olete niimoodi langenud, võrreldes teie õilsate
ja kõigiti austusväärsete esivanematega, kes
veel Vabadussõjas sõdisid? Võtke vanad fotod
ja vaadake nende inimeste nägusid, kes Vabadussõja
ajal elasid. Millised ausad, õilsad, aatelised näod!
Kas saab midagi ilusamat olla, kui niisuguse pildi läbi kogeda,
missugune kvaliteet oli meie esivanematel? Muidugi tegid II maailmasõja
sündmused eesti rahva seas prantsuse revolutsiooni ära,
mis tähendab rahva paremiku massimõrvamist. Nüüd
on riismed järele jäänud ja need riismed ei suuda
enam ühiskonnas tooni anda. Tooniandjateks on tulnud nüüd
teist tüüpi inimesed.
Mis nüüd
ühiskonnas tooni annab?
Nüüd annab avalikkuses tooni labasus ja nõmedus.
Allakäik on totaalne. Kuhu väärikus on jäänud?
Minu vanaemad, kes olid põhilised eelmistest aegadest jutustajad,
rääkisid erilise respekti ja austusega tsaariajast.
Teine hääletoon võeti kohe. Mind huvitas lapsena,
mis oli tsaariajal nii erilist? Teate, mis vanaemad vastasid?
"Väärikus!"
Ühiskonnas kehtis auprintsiip. Kes andis Tsaari-Venemaal
tooni? Aristokraatia.
Milline on pääsetee?
Eesti ühiskond on päästetav, kui inimesele kui
sotsiaalsele olendile antakse massiteabevahendite abil teised
väärtused. Mina seda kuulsat internetti ei loe, aga
kuulduste põhjal leian, et seal võiks olla rubriigid
Solgiauk ja Roosiaed. Siis on inimesel valida, kuhu ta kuulub.
Mis on Teie arvates
eetikakriisi põhjused?
Eetikakriis on meie ühiskonna loomulik olek. Ta ei saagi
olla eetiline, sest absoluutseks väärtuseks on tehtud
"edukus". Põhiseadus sätestab, et haridussüsteem
on meie riigi järelvalve ja kontrolli all. See tähendab,
et kodanikukasvatus on riiklik ülesanne. Kodanikukasvatus
õpetab riiklikku mõtlemist. Mõtlemist üldisest
hüvest lähtuvalt. Kui kasvatame üles egoiste, kes
mõtlevad ainult oma isiklike või grupihuvide peale,
millele tohib ohvriks tuua riigi ja ühiskonna huve, siis
niisuguses meelsuses ei saagi olla muud kui eetikakriis. Universumis
toimivad objektiivsed seadused. Kui meid ei õpetata olema
kuulekad loodusseadustele, füüsikaseadustele, liiklusseadustele,
eetikaseadustele, järgnevad õnnetused ning kokkuvõttes
hävib elu ja ühiskond. See on objektiivne karistus.
Me ei ole universumi valitsejad, kuid tänapäeva inimese
mõttemaailmas on iga inimese ego universumi keskus ja ta
käitub selliselt. Öelge mulle, mis päikesesüsteem
see on? Loomulikult see ei tööta, sest planeedid ei
tiirle meie ego ümber.
Miks on eetikakriis
ohtlik?
Eetikakriis ohustab meie rahva füüsilist olemasolu.
Kust tulevad südametud, isamaatud lapspoliitikud? Kas neil
on arusaam "meie riik", "isamaa"? Hiinlased,
kes on üheksa tuhande aastase kultuuri kandjad ja kellel
on neli tuhat kolmsada aastat riikluse ajalugu, ütlevad,
et valitsejaks sünnitakse ja valitseja on see, kelles väljendub
rahva esimene tahe. Ja rahva esimene tahe on mis? Alles jääda,
elus olla - iseendana. Ministriks saamisel peaks olema vanusepiirang
50. Alles sealt algab mehe küpsus. Aguliintelligent pole
riigijuht.
Kui hakkasime Eesti riiki tegema ja ma alustasin oma teenistust
kaitsejõududes, siis mis meid vaimustas, mis oli motivatsioon?
See, et me hakkame tegema oma riiki! Missuguse vaimustusega me
elasime siinsamas pataljoni territooriumil telkides! See oli pooleldi
välielu, aga me olime kõik õnnelikud. Me ei
kartnud kuuma, külma, nälga ega midagi. Motivatsioon,
entusiasm, usk sellesse, mida sa teed, on kõige suurem
jõud maailmas.
Kuhu see vaimustus
ja loomisrõõm kadunud on?
Eesti Kaitseväes ei ole see kadunud, kuid muidugi on esimene
armastus kujunenud kaineks, pragmaatiliseks ja demokraatlikule
riigile omaseks Kaitseväeks - ajateenijate ja tegevteenistuses
olijate rahvaarmeeks. Relvastatud rahvas on demokraatia garant
- nagu ütlevad veitslased. Ma ei ole Eesti riigist
vaimustatud, aga see on meie riik ja teist riiki meil ei ole.
Kui ema on haige, me ei lähe otsima uut ema, vaid arsti.
Kui meie riik on haige, siis see on meie kõikide haigus.
Me peame midagi tegema, et meie riik oleks parem, teadliku riigikodanikuna,
oma vastutust tajudes. Kaitseväes teisiti töötada
ei saa. Kaitsevägi on tegelikult riik. Kaitseväes on
kõige tervemad inimesed. Kaitsevägi annab ajateenistuse
läbi meie noormeestele eriti tugeva karastuse kogu eluks.
Näiteks oskuse anda esmaabi. Ajateenistus on eesti mehe kodanikukool.
Ajateenistus on kodaniku suur ja kõrge õigus, millest
ta ei saa loobuda. Läbi ajaloo on sõdur olnud rahuajal
privilegeeritud seisus, kuid sõjaajal on tal ainult üks
privileeg - surra vajadusel enne teisi.
Olukorda, kus noormehed ei tule kaitseväkke, tuleb häbeneda.
Praegu tuleb küsida kodu ja kooli käest: keda me kasvatame?
Kas küünikuid või riigikodanikke? Kas on esimesel
kohal Eesti patriotism? Vanematel põlvkondadel oli isamaa
armastus. Kas Eesti riigi lõid küünikud ja saamamehed
või lõid Eesti riigi kõrgelt motiveeritud
isamaalased, rahvuslased, kes sõdisid Vabadussõjas
meie riigi välja? Need poisid tulid taludest, nad olid terved
inimesed. Liivi sõjad ja katkud tapsid füüsiliselt
inimesi, kuid mis jäi alles? Alles jäid need väärtused,
millele ehitus kiiresti üles uus põlvkond. Praegu
toimub eesti rahva hääbumine, tema moraali, eetilise
palge hävitamine. Ilus on küll, kui Eestimaa tehakse
korda. Aga kui eestlased kaovad ära, siis kellele?
Miks on kodanikukasvatus
meil pea olematu?
Praegu on terve Euroopa kultuurkonnana hävinemisohus, sest
toimub oma ajaloolistel territooriumidel elavate põlisrahvaste
mahasurumine. Eelistatud on immigrandid. Mäletan, kui läksin
Läände ja ütlesin, et meie, eestlased, elame oma
ajaloolisel põlisterritooriumil, siis mulle tehti märkus,
et nii ei tohi öelda. Küsisin, miks? Vastati, et see
võib solvata neid, kes nii ei saa öelda. Ütlesin,
et ilus, aga kas mind minu oma kodumaal tohib solvata? Seepeale
pobiseti: noh, see on selline asi, et
Mis vastus see on?
Tähendab, kas mina ei tohi enam oma kultuuriga kaasaskäivaid
tavasid pidada ainult seepärast, et see võib solvata
sissesõitnut? Ja räägime vabast maailmast ja
valikuvabadusest?!
Sellest lähtuvalt on selge, et kõik ajaloolis-traditsiooniline,
rahvuslik, on taunitud. Sellesse suhtutakse üha suurema halvakspanuga.
Minu arvates ehitatakse läänemaailmas üles Orwelli
"1984" ühiskonda. Selle kõrval oli Nõukogude
Liit "suure loksuga" liit. Rahvuslus, mis ei ole suunatud
teise rahva vastu ega sea ennast neist kõrgemale, on terve
rahvuslus. Meil on õigus oma rahvusele.
Milline on Teie jõulusoov?
Mina soovin, et me rahvas leiaks uuesti selle raja, mis sajandeid
on taganud tema säilimise.
|
|
|