|
Eesti võimalused Soome lahe kasvukolmnurgas
tekst: AARE-MALDUS UUSTALU,
PhD
TTÜ Tallinna Kolledzi dotsent
Euroopa Komisjoni
ekspert logistika, transpordi ja regionaalökonoomika alal,
TTÜ Tallinna Kolledzi dotsent, PhD
Aare-Maldus Uustalu leiab,
et aeg on langetada otsus Eesti Vabariigile vaenuliku demagoogia
lõpetamiseks merenduse valdkonnas.
Kasvukolmnurga mõiste
(growth triangle) võeti esmakordselt kasutusele Kagu-Aasias
1989. aastal ning esimene kasvukolmnurk hakkas toimima Singapuri,
Malaisia ja Indoneesia piirialade majandusvööndis. Selle
eeskujul esitas Turu Kõrgema Kaubanduskooli professor Urpo
Kivikari Soome lahe kasvukolmnurga idee (Kivikari ja Lindström
1999). Tema uurimuste kohaselt keskendub Soome lahe kasvukolmnurk
Euroopa Liidu põhjadimensiooni kõige atraktiivsemale
osale: Lõuna-Soome, Eesti ja Peterburi piirkond moodustavad
ühtse terviku, kus mitmepoolne koostöö on loomulik
ja vajalik. Soome lahe kasvukolmnurga projekt, mida rahastas Lõuna-Soome
rannaalade piiriületav koostööprogramm Interreg
III A, käivitati 2002. aasta alguses. Kasvukolmnurgaga kaasnevaid
eeliseid on võimalik hinnata Aasiast saadud kogemuste näitel,
kus saavutusteks on majanduse kasv ja tegevusalade laienemine,
tehnoloogia levitamine, uued töökohad ja välisinvesteeringud.
Kasvukolmnurgad on edendanud firmade rahvusvahelistumist, eksporditegevust
ja võrgustumist. Soome lahe kasvukolmnurga projekti uuringute
võtmeküsimustena tõsteti esile transpordi infrastruktuuri,
logistika, turismi, keskkonnakaitse ja infotehnoloogia arendamine
kui valdkonnad, kus koostööd tuleks teha eelkõige
Lõuna-Soome, Eesti ja Peterburi piirkonna vahel.
Mereriik
vajab mõistust ja mõistmist
Eesti Vabariigi valitsus
ja poliitikud on Soome lahe kasvukolmnurga koostöö arendamisel
jäänud seni tagasihoidlikult äraootavale seisukohale,
ehkki võimalused majanduse arendamiseks selles piirkonnas
on paremad kui Soomes ja Venemaal. Sellise ükskõiksuse
põhjuseks on riigiametnike ebapädevus logistika, transpordi
ja regionaalökonoomika valdkonnas ning see, et Majandus-
ja Kommunikatsiooniministeeriumi koostatud arengukavast 2006-2013
on välja jäetud teadlaste tõstatatud probleemid
ning teaduslikes uurimistöödes tehtud ettepanekud, mistõttu
domineerib selles plaanimajanduslik mõtteviis. NSVL plaanimajanduse
süsteemis toimis viis juhtimispõhimõtet: 1)
demokraatlik tsentralism; 2) juhtimise parteilisus; 3) juhtimise
teaduslikkus; 4) süsteemne lähenemine juhtimisele; 5)
majandusharulise ja territoriaalse juhtimise ühtsus. Kahjuks
domineerivad Eesti riigiametnike juhtimispraktikas demokraatliku
tsentralismi ja parteilisuse põhimõtted. NSVL plaanimajanduse
ülejäänud juhtimispõhimõtteid asendab
ametnike arvamus. Paraku on nende põhimõtete rakendamine
muutnud Eesti majanduse okupatsiooniperioodiga võrreldes
kohati veelgi inimvaenulikumaks. See avaldub esmajoones majanduse
Tallinna-keskses arendamises.
1998. aastal Washingtonis toimunud Maailmapanga aastakonverentsil
tõestasid Harvardi Ülikooli teadlased Jeffrey Sachs
ja John Luke Gallup, et umbes 50 % maailma jõukamate ja
vaesemate riikide erinevusest on tingitud kahest asjaolust: meresadamate
lähedusest ja tervislikust kliimast, mis ei võimalda
levida massilistel haigustel. Teadlaste väitel toimub majandusintegratsioon
suurema tõenäosusega nende riikide vahel, kellel on
võimalik kaubavahetust pidada meritsi või suuremate
jõgede kaudu (Goble 1998). Seega peitub eeltoodu põhjal
Eesti majanduse arenguperspektiiv eelkõige Ida-Virumaa
ja teiste Peipsi järvega piirnevate maakondade, samuti ka
Lääne- ja Hiiumaa logistilise süsteemi väljaarendamises,
mille võtmesõnadeks on kohalike sadamate ja nende
maismaaühenduste võrgustiku ning Soome lahe ja Peipsi
järve vahelise siseveetee arendamine.
Ajavahemikul 1997-2004 on Eesti teadlased ja spetsialistid (E.
Lend, A. Eidast, S. Roosma, A. Uustalu, P. Veegen jt) neljal korral
esitanud projektitaotluse Peipsi järve piirkonna regionaalse
logistikaprogrammi koostamiseks EL-i struktuurivahendite kaasamisega.
Projekti vastu on huvi tundnud lisaks Soome ja Venemaa teadlastele
ka Rumeenia esindajad (Must meri-Volga-Beloje-Onega-Laadoga-Neeva-Läänemeri-Peipsi
järv). Paraku on Eesti Vabariigi Siseministeeriumi ja Majandus-
ja Kommunikatsiooniministeeriumi ebapädevad ametnikud nimetatud
projektitaotluse korduvalt tagasi lükanud ning andnud sellega
algatuse meie põhjanaabrite kätte Soome lahe kasvukolmnurga
idee rakendamise näol. Soome projektijuhid püüdsid
projekti tähtsust Eesti riigiametnikele n.-ö puust ette
teha sellega, et kirjastasid kasvukolmnurga strateegia eesti keeles
(Soome lahe kasvukolmnurk 2002). Paraku ei andnud ka see tulemusi
ning tänavu lükkasid vastutustundetud riigiametnikud
(K. Hinno ja E. Pärgmäe) eestlaste projektitaotluse
järjekordselt tagasi.
Sillamäe
sadam - väljakutse riigiametnike passiivsusele
Tõsiseks väljakutseks
riigiametnike ükskõiksusele tõotab kujuneda
erakapitaliga rajatav EL kõige idapoolsem Sillamäe
sadam, mis paikneb 25 km kaugusel Venemaa piirist. Silmetile ja
Peterburi naftaärimeestele kuuluva sadama ehituse esimene
etapp valmis tänavu sügisel ja läks maksma ligi
600 milj krooni. Sadamas on välja ehitatud kaks vedelkaupade
kaid, kolm üldkaupade kaid ning üks reisi- ja ro-ro-laevade
kai. Aasta lõpuks valmib seitsme kaiga muul ja nelja haruteega
raudteejaam. Sadamat kaitseb läänetuulte eest 900 m
pikkune muul ning selle otsa rajatakse 300 m pikkune tankerite
kai veesügavusega 16,5 m. Sillamäel on vabakaubandustsoon,
sadam on Soome lahe üks sügavamaid, jääolud
on paremad kui Venemaal ja Soomes ning raudteeliin rajatakse otse
kaile. Reisi- ja ro-ro-laevade kai võimaldab arendada reisiliiklust
Kotka ning poliitilise olukorra paranemisel ka tax-free kaubandust
Venemaa (Suursaar, Tütarsaared, Kroonlinn, St Peterburg)
sadamatega, mis suurendab märgatavalt turismipotentsiaali
regioonis. Seoses sellega kerkib järjest enam päevakorrale
Aseri, Toila ja Narva-Jõesuu sadamate ning Narva-Jõesuu
kuurordi arendamine kaasaja nõuetele vastavale tasemele.
Siseveetranspordi arendamine
- Peipsi järve regiooni kuldvillak
Projektiks, mis eeldab
Soome lahe piirkonna kõigi kolme riigi aktiivset koostööd
ning haakub Eesti ja Venemaa osas Via Hanseatica maismaakoridoriga
(Kiel-Berliin-Varssavi-Kaunas-Riia-Valga-Tartu-Jõhvi-Narva-St
Peterburg) tõotab kujuneda kanali ja lüüside
rajamine laevaühenduse loomiseks Soome lahe ja Peipsi järve
vahele. Seda kavandati esmakordselt juba 1896. aastal (Juske 2005).
Lüüside ja vesiväravate süsteemi loomine võimaldaks
luua rohkem kui 1000 km pikkuse lõuna-põhjasuunalise
veetee Pihkvast Soome lahe, Saima kanali ja Soome järvede
kaudu Iisalmini ning annaks Tartule ja Pihkvale laevaühenduse
kõigi Läänemere sadamate ja Läänemerega
ühenduses olevate jõesadamate, samuti ka Neeva-Volga
siseveetee kaudu ka Kaspia, Musta ja Aadria mere sadamatega väikese
süvisega (3,0-3,5 m) meri-jõgi tüüpi kauba-
ja reisilaevadega (P. Veegen 1999). See veetee mõjutaks
rohkem kui 0,5 miljoni Peipsi järve regioonis elava Eesti
Vabariigi ja Vene Föderatsiooni inimese elu ja tegevust.
Peipsi järve looduskeskkond on Euroopa vaatevinklist unikaalne.
Hõre asustus, puhas vesi, kaunid rannad, metsad ja sood
on Lääne-Euroopa elanikele eksootika, mille eest turistid
on nõus ka maksma. Rikkalikud kalastus- ja jahipidamisvõimalused
järve lääne- ja idarannikul meelitavad entusiaste
nii lähedalt kui kaugelt. Välisturism väikelaevade,
purjejahtide ja merekaatritega on Läänemerel ülipopulaarne.
Laevatatava siseveetee rajamisel Soome lahe ja Peipsi järve
vahele vajaksid Peipsi järve regioonis arendamist Narva,
Vasknarva, Alajõe, Rannapungerja, Lohusuu, Mustvee, Omedu,
Kallaste, Piirissaare, Tartu, Mehikoorma ja Värska reisi-
ja jahisadamad. Kanali trassi projekteerimine on huvitav ja mitmeid
võimalusi pakkuv probleem, mille lahendamiseks tuleks välja
kuulutada rahvusvaheline konkurss. Arvestades EL transpordipoliitikat,
mis näeb ette siseveeteede soodusarendamist ja võimalikult
suure osa kaubavedude üleandmist autotranspordilt veetranspordile,
on reaalne loota antud projektile nii poliitilist kui ka rahalist
toetust Euroopa erinevatest arendus- ja toetusprogrammidest. Euroopa
Liidus on praeguse seisuga 12 000 km laevatatavaid siseveeteid.
Peipsi järve ühendamine merega lisaks sellele veel 5
% (Veegen ). Nimetatud veeteed saaks aga EL tingimustes veelgi
pikendada, kui Lätil tekiks selle vastu huvi. Juba 19. sajandi
lõpul kavandati lisaks Peipsi järve Soome lahega ühendamisele
ka Peipsi järve ühendamist Riia lahega Emajõgi-Võrtsjärv-Väike-Emajõgi-Pedeli-Valga-Koiva
siseveetee rajamise teel (Juske 2005).
Majanduskasvu
tagab saarte mereriigi loomine
Soome lahe suudmes ja
Läänemere keskosas on potentsiaalne kasvukolmnurk, mis
hõlmab Eesti läänerannikut ja saari, Gotlandi
saart ja Rootsi mandriosa ning Soome edelarannikut, Turu saarestikku
ning Ahvenamaa saari. Eelmise sajandi kuuekümnendatel aastatel
tõstatati probleem püsiühenduse rajamiseks Soome
ja Rootsi vahele läbi Ahvenamaa saarte (Edgren 1965). Püsiühendus
ei leidnud toetamist. Küsimus lahenes saarte majandusruumi
laiendamisega - 38 püsiühenduse rajamisega saarte vahele.
Teatavasti on Ahvenamaa Soome Vabariigi kõige rikkam ja
atraktiivsem piirkond. Kahjuks on Eestis maha vaikitud Euroopa
Komisjoni transpordikoridoride töörühmas CODE-TEN
Ahvenamaa säästva arengu mudeli põhjal välja
pakutud Via Baltica lisakoridoride projekti Via Islands idee,
mis kiideti heaks ja leidis märkimist CODE-TEN lõpparuandes
(EURO, CODE-TEN, 1999). Projekt nägi ette saarte ühtse
majandusruumi loomist püsiühenduste rajamisega mandri
ja Vormsi ning Hiiumaa ja Saaremaa vahele, mis omakorda võimaldaks
rajada ca 10 m sügavusega sadamad Vormsi läänerannikule
(Saxby) ja Hiiumaale Suursadama lähistele. Kogu selle kompleksi
rahastamisel oleks võimalik kaasata EL struktuurifondide
vahendeid. See projekt oleks alternatiiviks Suure väina silla
projektile ja võimaldaks Lääne-Eesti saarte transpordiprobleeme
terviklikult lahendada ning tõstaks Läänemere
regiooni konkurentsivõimet. Lisaks rajatavale Saaremaa
süvasadamale oleksid saarte kasvukolmnurga projektis ette
nähtud Saxby ja Hiiumaa süvasadamad, Läänemaa
ja Haapsalu kui tõmbekeskuse ning Hiiumaa sotsiaalse ja
regionaalse arengu seisukohalt erakordse tähtsusega transpordirajatised,
mis võimaldaksid luua ühenduse lõbusõidu-,
reisi-, konteiner-, ro-ro- ja parvlaevadele Vormsit, Hiiu- ja
Saaremaad Riia, Hanko, Helsingi, Kotka, Turu, Marienhamni, Kapellskäri,
Norrtälje, Stockholmi, Nynashamni, Slite, Visby jt sadamatega
ühendavatel liinidel. Vormsi ja Hiiumaa süvasadamate
väljaehitamine peaks osutuma kokkuvõttes märksa
tõhusamaks kui Rohuküla-Heltermaa laevatee pidev süvendamine.
Arvestades, et 70% Hiiumaale ja Saaremaale saabuvatest autodest
tulevad Tallinnast, võimaldaks kogu rajatav kompleks kindlustada
Hiiumaale ja suuremale osale Saaremaast Vormsi kaudu lühema,
kiirema, odavama ning paremate jääolude tõttu
märksa kindlama parvlaevaühenduse mandriga, sest nädalavahetusel
kasvavat nõudlust täiendavate laevareiside osas on
võimalik reguleerida rahvusvahelistel liinidel kurseerivate
parvlaevade ajutise suunamisega Vormsi-Hiiumaa liinile.
Ahvenamaa
mudel - Lääne-Eesti saarte arengumootor
Ahvenamaa säästva
arengu mudel peaks saama Lääne-Eesti saarte arengumootoriks.
Analoogselt Ahvenamaa saartega, mida külastab aastas üle
miljoni turisti, annab Lääne-Eesti asend piirkonnale
suure atraktiivsuse, sest see erineb Eesti teistest piirkondadest
looduskeskkonna, pehmema kliima ning unikaalse ja veel säilinud
kultuuri- ja keelepärandi poolest. Lääne-Eesti
saarte arengu eelduseks on hea ühendus mandriga, inimsõbraliku
elukeskkonna loomine, säästva arengu põhimõtete
rakendamine ja kohalikul ressursil põhineva majanduskeskkonna
arendamine. Piirkonna prioriteediks on loodus- ja mereturismi
ning logistilise süsteemi väljaarendamine. See koos
transpordi- ja teenindusliku infrastruktuuri arendamisega aitab
parandada koostöövõrgustiku sidusust nii Eesti
kui ka rahvusvahelisel areenil. Vastupidiselt Eesti riigiametnike
ja poliitikute lühinägelikkusele saarte majanduse arendamisel
pakub probleem huvi meie põhjanaabritele. Tänavu Uusikaupungis
korraldatud Soome saarte seminaril rõhutas Varsinais-Suomi
regiooni esimees Risto Ervelä oma ettekandes, et Läänemere
keskosa ja Soome lahe piirkonna terviklikuks arendamiseks on vajalik
lülitada Interreg IIIA taolistesse uurimisprojektidesse lisaks
Turu piirkonna saartele ka Ahvenamaa, Rootsi ning Eesti mereranniku
piirkond ja saared. Olgu öeldud, et Soome valitsus võttis
2004. aastal vastu saarte arengu programmi, mille võtmelauseks
on: Saared, meri, järved, jõed ja rannaalad
on regionaalse arengu tegurid." Saarte arengu programmi peaeesmärgiks
on tõsta saarte- ja veeturismi konkurentsivõime
Euroopa tipptasemele. Soome regionaalpoliitika eripäraks
võrreldes Eestiga on, et saari, merd ja veekogusid käsitletakse
majanduse arendamisel terviklikult. Saared ja veekogud ning nende
arendamine puudutavad kõiki kodanikke. Soome on suurim
veesõidukite maa. Konkurentsivõime tõstmine
on eriti tähtis maapiirkondadele rahvastiku vananemise ja
töövõimelise elanikkonna lahkumise tõttu
ääremaadelt. Tänu kohaliku võimu esindajatele
ja Soome inimestele omasele vabatahtlikule tööle on
saarte- ja veeturismi konkurentsivõime arenguprogramm hästi
käivitunud. Võtmeküsimuseks on seejuures inimeste
järjest kasvav vaba aja veetmine maapiirkondades ning sellega
kaasnev loodusturismi, puhkemajade, liikumisharrastuse jne aastaringne
arendamine, mis annab kohalikele elanikele tööd teeninduse,
majutuse, toitlustuse ja puhkemajanduse valdkondades (Saaristo
2005).
Aeg langetada
otsus
Eesti transpordi arengukavas
2006-2013 nähakse aastaks 2014 ette Saaremaa püsiühenduse
rajamine. Paraku on selle rajatise teedeinseneride koostatud tasuvusuuring
puudulik: seal puudub parvlaevakulude objektiivne analüüs
ja merepõhja geoloogiline uuring piki püsiühenduse
trassi; sealt on välja jäänud parvlaevade kasutamise
analüüs ning optimaalsete parvlaevade soetamiseks vajalikud
investeeringud, mis on vastuolus 2002. aastal valminud IMG Konsultant
AS uurimusega Kodumaiste lühilaevavedude ja kodumaise
laevaehituse arengukava 2003-2005". See uurimus kiideti Majandus-
ja kommunikatsiooniministeeriumis heaks ning sai ka väliseksperdilt
kiitva hinnangu. Paraku jäid seal tehtud ettepanekud rakendamata
ning neid ei ole arvesse võetud tänavu välja
kuulutatud mandri ja saarte vahelise parvlaevaliikluse konkursi
tingimustes. Peab kohe märkima, et selle konkursi tingimused
on riigile ja maksumaksjale kahjulikud, sest seal toodud aruandluse
vormides puuduvad eraldi andmed iga parvlaeva sõidu- ja
seisuaja kohta, mis omakorda määrab laeva muutuv- ja
püsikulude suuruse. Seega püütakse mandri ja saarte
vahelises parvlaevaliikluses jätkata senist kontrollimatut
lausdoteerimist, mis toimub ebapädevatest riigiametnikest
ja poliitikutest koostatud komisjoni otsuse põhjal. TTÜ
majanduspoliitika professor Kaarel Kilvits märgib, et riigiga
samal territooriumil tegutsevat konkureerivat (alternatiivset)
võimustruktuuri, mis kehtestab mängureeglid riigi
nõrkuse või tegevusetuse korral, tuleks käsitleda
maffiana (Kilvits 2002). Autori arvates tuleks sellise alternatiivse
võimustruktuuri tegevusena käsitleda Erastamisagentuuri
tegevust Eesti Raudtee ja Edelaraudtee erastamisel, Saaremaa Laevakompaniile
maksumaksja raha kontrollimatut kantimist ja sellel põhinevat
tasuvusarvutust" püsiühenduse rajamiseks
Muhu saare ja mandri vahele. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi
interneti koduleheküljel on koht ka Saaremaa püsiühendusele,
kus püsiühenduse mõtte arengu rubriigis on märgitud:
2005 - Aeg langetada otsus. Otsuse langetamiseks tuleks püsiühenduse
ekspertkomisjoni esimehel Edgar Savisaarel teha valitsusele ettepanek
riigihanke väljakuulutamiseks püsiühendusele ehitusfirma
leidmiseks. See peaks tooma selgust, mitme miljardi krooni eest,
võrreldes esialgse kalkulatsiooniga, oleksid vesiehitusfirmad
nõus Saaremaa püsiühendust ehitama. Iseasi, kas
minister E. Savisaar tahab või julgeb seda teha? Või
oleks alternatiivset võimustruktuuri esindaval maffial
Saaremaa püsiühenduse rajamise ja parvlaeva lausdoteerimise
küsimustes kasulikum edasi hämada?
Kokkuvõtteks
Eesti majanduskasvu
edukus Soome lahe ja Läänemere keskosa kasvukolmnurkades
sõltub suurel määral riigiametnike kompetentsusest,
mõttelaadist, töö kvaliteedist, suutlikkusest
ja vastutustundest. Peaminister Ansip on korduvalt rõhutanud
majanduse teaduspõhise juhtimise vajalikkust. Riigile eluliselt
vajalike logistika ja transpordiprobleemide objektiivseks ja terviklikuks
lahendamiseks on poliitikute ja nendest sõltuvate riigiametnike
arvamuse asemel vaja läbi viia fundamentaalsed majandusuuringud
pädevate teadlaste ja spetsialistide osavõtul. Aeg
on langetada otsus Eesti Vabariigile vaenuliku demagoogia lõpetamiseks
merenduse valdkonnas. Okupatsiooniajal ja taasiseseisvuse aastatel
hävitatud Eesti mereriik tuleb taastada!
* * *
Viiteallikad:
- U. Kivikari. M. Lindsröm. Suomenlahden
kasvukolmio. Suomen, Viron ja Pietarin alueen integraation väline.
Turun Kauppakorkeakoulu. B 10/1999.
- Statistikaamet 2002. Regionaalarengu andmebaas.
Regionaalne sisemajanduse koguprodukt. www.stat.ee/statistikaamet.
- P. Goble. Geograafia määrab majanduse.
Sirp 30.05.98.
- Soome lahe kasvukolmnurk. Strateegia 1.01.2001-31.12.2003.
- A. Juske. Narva jõe hüdroenergia
arendamisest läbi aegade. Emajõe, Koiva ja Väina
ühenduskava. Eesti Maaparandajate Seltsi Toimetised nr
6/2005.
- A. Edgren. Bilfärjetrafiken över
Alands hav. Väg-och vattenbyggaren 10/1965.
- P. Veegen. Seletuskiri projekti Peipsi
2000+" juurde. Käsikiri. Tallinn 1999.
- EURO.CODE-TEN. Ten enlargements - the Corridor
Development Plans.
- Saaristo-, ranniko- ja vesistöalueiden
seminaari uudessakaupungissa 6.-7.06.2005.
- IMG Konsultant A/S. Kodumaiste lühilaevavedude
ja kodumaise laevaehituse arengukava 2003-2005. Tallinn 2002.
- K. Kilvits. Riik, maffia ja kolmas
sektor. Eesti Päevaleht 06.08.02.
|
|
|