Kultuur ja Elu 4/2005


Kultuur ja Elu 3/2005

 

 

 

 



Helve Halla koos aristokraatliku inglise setteri Bettiga.


Minu lapsepõlve Sillamäe

tekst: MARGIT-MARIANN KOPPEL

Maalikunstnikuks õppinud
Helve Halla elutööks kujunes hoopis kostüümikunstniku amet. Kokku on ta teinud kostüümid 16 filmile, nende hulgas on "Kõrboja peremees", "Hundiseaduste aegu", "Corrida", "Ideaalmaastik", "Toomas Nipernaadi", "Keskea rõõmud", esimesed tuleristsed sai ta aga kultusfilmis "Viimne reliikvia".

Virumaalt pärit Helve Halla elab juba aastaid Mulgimaal Halliste lähedal Kulla alevikus, seltsiks aristokraatlik inglise setter Beth. Küllap on varju jäämine tingitud ka liiga tagasihoidlikust loomusest. Ta pole lihtsalt esiletikkuja tüüp, käesolev lugu on esimene pikem artikkel temast üldse. Tagantjärele leiab Helve, et liigne tagasihoidlikkus pole siiski alati voorus ja ta oleks pidanud olema maalikunstnikuna agressiivsem.
Looduse armastuse ja taimede tundmise sai ta kaasa oma lapsepõlvekodust Sillamäelt. Maja ümber oli aed, mets, ojad, isegi väike mägi. Kevadel õitsesid varsakabjad ja ülased. Ema ja vanaema olid suurepärased taimetundjad. Kui näpp oli katki, käskis vanaema kohe võtta raudrohtu, see peos peeneks hõõruda ja peale panna. Kaselehe- ja -pungapiiritus oli vanaemal alati käepärast. Kahjuks jääb vaba ja puhast loodust, kust taimi korjata, üha vähemaks. "Kus tamme, kase ja pihlaka ümber on 8 meetrit vaba ruumi, seal kasvavatel taimedel on eriline jõud," teab Helve rääkida ning lisab, et taimed alluvad planeetide mõjudele ja päevas on neil oma tund, mil õige aeg neid korjata. Lõikelilli ja kuivatatud lilli ta toas hoida ei soovita, sest neil on negatiivne energia. "Kuivatatud lilled võtavad elavalt jõudu," ütleb ta.
Ka maalikunstnikuna on Helve hingelähedane teema ikka loodus. Tõsi, nüüd, kui oleks aega maalimisega tegeleda, on see raskendatud, sest maalitarbed on nii kallid, et pensionist ei jaksa neid osta. "Ei osanud arvata, et elu lõpp nii armetuks tehakse," ütleb olukorra kohta Helve.

Sõjapaos

Lapse mälupildid on kindlasti teistsugused kui täiskasvanutel. Lapsed elasid ju omas maailmas ja ei osanud kindlasti kõike peensusteni tähele panna. Kuid ka lapse silmadega nähtu on huvitav. Seda enam, et Sillamäe on paljude jaoks olnud suletud linn.
Helve Halla sündis veel vabal pinnal, aastal 1939 Narvas, kust pere Sillamäele kolis. Seal oli neil kahekordne maja. Enne sõda ja sõja ajal elati Põlulas sõjapaos ühes renditalus, mille omanik oli põllumajandusminister Köster, kes Siberisse küüditati. Talu aga tuli edasi pidada. Sellelt taluõuelt, kus ta hanede käest sugeda sai, pärinevad Helve esimesed mälestused endast. Töö tõi Helve hiljem sellesse tallu tagasi, seal filmiti "Toomas Nipernaadit".
Sõjapaos olemise ajal juhtus veel üks lugu, mida hiljem rääkis Helvele ema. Nad olid istunud parajasti söögilauas, kui kuul läbi akna sisse vuhises. Helve oli istunud ema süles, ema kummardus instinktiivselt ning kuul vihises üle Helve pea.
Saksa ajal pandi neile korterisse üks saksa meditsiiniohvitser, kes päästis ema elu, opereeris teda. Helve jaoks aga poetas aknalauale kompvekke.
Helve isa oli sundmobiliseerituna Saksa armees ja saadeti Sinimägede alla võitlema. Koos ühe teise noore poisiga tuli isa rongi pealt maha, nad põgenesid läbi metsade ning jäid metsa varjule. Ema käis neile süüa viimas. Üks sakslasest "ketikoer", kellel olid suhted eesti tüdrukuga, hoiatas ema, et vaadaku, et teised seda ei märkaks.
Kui sõda lõppes, tuli maja Sillamäel uuesti üles ehitada, sest see oli Sinimägede lahingute ajal rusudeks pommitatud. Ka Sillamäel peeti loomi. Oli üks tige oinas, kes Helvet nähes kohe teda taga ajama hakkas. Kui kästi lambad koju ajada, avanes sageli järgmine vaatepilt: kõige ees Helve, tema järel lambad ja oinas kõige lõpuks kodu poole lidumas.

Saksa sõjavangid vene Sillamäed ehitamas

Umbes 200 meetrit nende majast oli saksa sõjavangide laager, mis nägi välja nagu koonduslaager, vahitornide ja okastraataiaga, kus oli vool sees. Siis hakkasid sõjavangid ehitama seda praegust, vene Sillamäed. See oli enne aastat 1949, kui kõik eestlased sealt välja löödi. Laagri üks külg oli vastu nende maja. Linna mineval suunal olid puukõnniteed ja katus pea kohal. Vahel oli Helvel ja tema nooremal õel linna minnes vangidele andmiseks leiba või kartulit kaasa võetud. Kui soldat märkas, siis käratas. Kord viskas Helve lapse rumalusest millegagi vastu laagri vahitorni ja kohe reageeriti ägedalt: "Stoi! Streljat budu!" ("Seis! Tulistan!") See ehmatas nii kangeks, et hulk aega ei julgenud Helve end liigutada. Lõpuks hiilis vaikselt minema.

"Makaronid"

Maja ümbruses oli tohutult laskemoona. Helve põhiline töö oli küttematerjali muretsemine. Vanaema ütles: "Helve, puid on vaja teha, mine too "makarone"!" Helve läks ja tõi "makarone", mis tegelikult oli püssirohi. Hoiatati küll pisikeste pliiatsite, sulepeade ja mänguasjade eest, kuid sellest, mida mürsud teevad, tüdrukule ju ei räägitud! Seepärast Helve mänguasju ei otsinud. Aga kord hakkas teda huvitama tombi ninaga mürsk ja tahtes näha, kas see plahvatab, koksis seda kiviga. Linna viival sissesõiduteel tuli parajasti traktor. Helve viis mürsu tee peale, et mis juhtub, kui traktor sellest üle sõidab. Ja loomulikult ei saanud ta aru, mis sellel traktoristil äkki hakkas! Tuli kabiinist välja, rusikad püsti, karjus ja jooksis.

Sinimäed

Loomade jaoks vajalikku heina käidi Sinimägede all tegemas. Seal olid puude asemel ainult teravad tüükad. Isa ja ema läksid kahekesi pommiauku ujuma, nii suured pommiaugud olid. Sügisel sai pähklikotid võetud ja pähkleid hobusega toomas käidud. Aga miks need pähklid seal kasvasid, miks neid nii palju oli ja miks olid nad nii rammusad? Sest see oli lahinguväli. Teede ääres oli veel matmata laipu.
Helve vanaisa oli maetud Sinimägede kalmistule ja vanaemaga käidi surnuaiapühadel. Surnuaias olid kaevikud, mis olid kaevatud ka läbi haudade. Vanaisa haud oli õnnekombel terve.

Kolm hirmu: ussid, vene tankide lõgin ja soo

Usse kartis Helve lapsepõlves, kuid hirm lennukite ja tankide ees oli niimoodi sisse jäänud, et kuuldes vene tanki lõginat, hakkas ta üleni värisema. Helve Halla jutustab: "Veel "Kõrboja peremehe" võtete ajal värisesin nagu haavaleht. Võtted olid Aegviidu polügoonil varakevadest hilissügiseni. Ma tahtsin hirmsasti murakaid. Nägin oosilt alla vaadates, et all laukasoos on murakaid. Hirm oli, aga soo oli nii ilus ja värviline ning himu murakate järele veel suurem. Polügooni osa, kus filmiti, pidi Tallinnasse minema ja ka meie saime vabad päevad. Tahtsin veenduda, kas venelased ikka lähevad ära. Läksin ja passisin seal põõsastes. Tõesti, nad läksid. Aga need tankid ja see lõgin… Ma lõdisesin nagu haavaleht. See oli sõjaajast pärit hirm, mis oli jäänud sisse nii, et ma midagi ei mäleta. Käisin soos murakal ära ja hirmust soo ees sain tookord võitu. Hirmust tankide ees aga sain lahti ühe O. Neulandi filmi ajal, kui sinna toodi 4 saksa tankideks maalitud vene tanki. Siis sundisin end sinna sisse minema - ja vabanesin sellest hirmust."

Välja ajamine

Hirm küüditamiste ja arreteerimiste ees oli küll, sest igal ajal võidi tulla igaühele järele. Veoautode nägemine tekitas Helves jubedust, sest ta teadis juba, mis autod need on. Kõik eestlased aeti Sillamäelt 1949. aastal välja kui kahtlane element. Öeldi, et peate siit mujale kolima. Maja eest maksti väga vähe. Helve isa ütles hiljem, et puude ja põõsaste eest maksti rohkem kui majapidamise eest. Pere läks elama Järvamaale, Amblasse, kus Helve lõpetas 7. klassi ning läks õppima Tartu Kunstikooli lootuses, et seal ei ole matemaatika lõpueksamit. Aga loomulikult oli.

Reostatud kodu

Kunstikooli ajal tekkis Helvel kange tahtmine näha, mis kodust oli saanud. See tahtmine oli tegelikult juba hulk aega, kuid siis võttis ta julguse kokku ning sõitis. Sillamäe oli suletud linn, kuid ta teadis, kuidas sisse minna. Kunagises kodulinnas avanenud pilti meenutab Helve Halla nii: "Maja oli alles. Aga sinna oli putkasid juurde tehtud. Ma tahtsin küll majja sisse minna, aga ma ei tahtnud näha neid inimesi, kes mu kodu reostanud on. Hiilisin seal ümberringi. Keegi õiendama ei tulnud, kuid kõik mõõtsid ja jõllitasid, sest olin võõras. Metsa enam ei olnud. kolm-neli mändi ehk oli veel alles. Metsa asemele oli veetud autokoormatäied igasugust prahti. Meil oli seal üks kõrge liivakallas. Otsisin seda taga, ka seda ei olnud. Alla mere äärde ma ei hakanud üldse minema ja seal ei olnudki midagi teha, sest püssimehed olid kogu aeg vastas ning piirivalve ei lasknud minna. Meri on, aga jalgupidi vette ei saanud. Ainult meretuult tundsid.
Mõned aastad tagasi käisime Sillamäel koos Kanadas elava tädiga, kes Eestis külas oli. Vanaisa haua leidsin üles tunde järgi, kuidas me mäest üles ronisime. See maa on kõik kivilinna all, millegi järgi ei ole enam orienteeruda. Kõik on täis ehitatud. Mina oma maja enam üles leidnud. Kuidagi ikka lõikab, et sind on omast kodust välja aetud ja nüüd ütleb see teine tõug, et "moi rodnoi gorod" ("minu kodulinn").

Miks Te oma lapsele joonistustööd ära teete?

Nii küsiti Helve ema käest Sillamäel ja Amblas. Selle kahtlustusega, et ema lapse eest joonistab, pandi Helvele joonistamise eest kolm. Kõik ülejäänud ained oli I klassis viied. Helvel "pill kotist väljas". Ema läks kooli, et milles asi? "Aga miks te oma lapsele joonistustööd ära teete?" küsiti. Ja et sellepärast ongi Helvel kõik viied ja joonistamine veel eriti. Viied pidavat olema aga sellepärast, et ema viib õpetajale kanamune korviga. Aga paraku polnud neil ühtki kana, sest Sillamäele tagasi tulles tuli kõik loomad maha müüa, sest ei antud enam võimalust heina teha.
Järvamaal läks Helve kolmandasse klassi ja juhtus nii, et nende klassis polnudki joonistusõpetajat. Ainus kunstialane õpetus, mis Helvel enne Tartu Kujutavasse Kunstikooli astumist oli, oli ema antud teadmine, et värvidele tuleb suhkruvett sisse panna, siis tulevad nad ilusamad. Tartus sattus ta kursusele, kus õppisid ka Aate-Heli Õun, Ell Väärtnõu, Leo Rohlin, Elvi Gailit, tulevane abikaasa Heiki Halla, Tõnu Maarand, Tiiu Aru, Maia Juhkam jt. Tänavustel Köleri Päevadel Viljandis avati Kunstisaalis nende ühisnäitus.
Õpingud toimusid kunstikoolis Pallase vaimus. Meie esimeselt abstraktsionistilt Lola Makarovalt sai Helve kaasa laia ja suure pintslilöögi, mis talle meeldima hakkas. Olles lõpetanud Tartu Kujutava Kunstikooli IV lennu, viis tee teda koos mitmete kursusekaaslastega loomulikult edasi Tallinna Kunstiinstituuti. Tõsi, ema oli hiljem siiski Helvele öelnud, et talle oleks meeldinud, kui tütar midagi praktilist oleks õppinud.


Helve Halla stiilinäide, õlimaal Maastik, valminud 2000. aastal.



Kostüümikunstniku tuleristsed "Viimne reliikvia"

Asudes tööle "Tallinnfilmi", sai Helve kooliks filmitöö alal "Viimne reliikvia". Võite ette kujutada, milline proovikivi see oli! Kuid sellest sai tema enda hinnagul kõige huvitavam ja parim töö. Režissöör Grigori Kromanov pakkus Helvele ka abtissi rolli, kuid tuli keelduda, sest muidu oleks kostüümikunstniku töö unarusse jäänud. Ajaloolised filmid aga Helvele meeldivad, sest neis on midagi teha ja nuputada. Kõigepealt tuli endale ajastu selgeks teha. Siis kujundada kostüümikavandid, mis tuli kunstinõukogus ära kaitsta. Seejärel pidi leidma materjalid, tegijad ja kohad, kus neid teha. Olid nn baasid, kuhu sai volitustega kangaid valima mindud ja ega kõike ei antudki. Kuid just seal, kuhu ei lubatud minna, olid kõige ilusamad riided!
Ja nüüd tulebki koht, mida Helve varem ei teadnud. Ta ei teadnud, et peab olema mitu kleiti, et saaks duublit teha. Keegi ei hoiatanud. Oli olemas vaid üks Agnese pulmakleit, mis oli uhiuus. Aga filmivõtteid alustati kohast, kus Agnes põgenes ja kleit oli räbalates. Helvel endal tuli aidata see kleit ära lõhkuda ja pärast duubli jaoks uuesti kokku panna. Selgelt on tal meeles, kuidas ta rohu seest pärleid otsis. Nii ta seda filmitööd õppis.
Filmide juures oli kõige raskem probleem saksa sõjaväe vormidega, sest eeskuju ei olnud kuskilt võtta. Nagu Helve ise ütleb, oleks ta võinud pärast sõjafilmide tegemist mõnda aega konsultant olla. Ta pidi teadma näiteks seda, milliseid relvi erinevad väeliigid kandsid, kuigi see ei olnud üldse kostüümikunstniku asi. Siin aitasid Helve hädast välja Jüri Müür ja Valdo Pant. Pant ütles, et noh, tuletame meelde, kuidas see hitlerjunge rihmapannal välja võiks näha. Näitleja Leonhard Merzin tassis Helvele raamatuid, mida muidu polnud võimalik näha, nt raamat "Hitler Poolas". Toompeal asuvast arhiivist, kuhu pääses erilubadega, sai sõjaaegsetest ajakirjadest näha, kuidas mundrid välja nägid, aga ka seda, kes Katõnis mõrtsukas oli. Ka sai ta teada Stalini poolt antud käsust maha lasta kõik, kes teiselpool Narva jõge on. Artikli juures oli foto selja tagant mahalastud naisest ja lapsest.
Helve kauaaegne kolleeg, 42 aastat "Tallinnfilmis" töötanud kunstnik-lavastaja Halja Klaar iseloomustab teda sõnadega: asjalik, kohusetundlik ja kindel oma töös. Nende omaduste pärast tahtsid režissöörid temaga töötada. Eriti ajalooliste filmide puhul on H. Klaari sõnul kostüümikunstnikul suur roll. Ega asjata öelda nende filmide kohta: kostüümidraama.

Punastel oleks pidanud natist kinni hakkama

Helve on inimene, kes hea meelega paneb lipu välja 3. jaanuaril, 2. veebruaril, 24. veebruaril ja 23. juunil. Komsomolivärbajatele ütles Helve omal ajal, et mõtleb veel - ja jäigi mõtlema…
1991. aasta ärevatel augustipäevadel oli tal rõõm segiläbi hirmuga, sest tema oli parajasti Kanadas ja muretses siin oleva tütre Saale pärast. Helve leiab, et punastel oleks pidanud natist kinni hakkama ja mitte võimu juurde laskma. Aga mis juhtus? Teatud organisatsioonil lasti varjuda. Kõik jäid pukki. Vahetati vaid kohad. Pojad tulid isade asemele.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv