Kultuur ja Elu 3/2005


Kultuur ja Elu 2/2005

 

 

 

 



Agnes Lepalaan omakootud kampsunis.

Ood käsitööle

tekst: Agnes Lepalaan

Eesti naiste käsitöö on osa meie talupojakultuurist. Kudumid, mida nüüd muuseumis ja käsiraamatutes imetleme, on tavaliste talunaiste sõrmede vahelt tulnud; neis on säilinud veel puudutuste jälgi, tegijate mõtteid ja tundeid.

Eestis pole palju naisi, kes poleks kudumisvardaid peos hoidnud. Esiemad kudusid perele kõik ise käsitsi kedratud lambavillast. Talvel, kui pere veel magas, vurises kambrinurgas vokk. Hetkeks kukkusid käed rüppe, voki vurisemine soikus ja magamata uni kippus peale. Hommik immitses ahtast aknast sisse. Käsitöö tuli pooleli jätta - muud talutoimetused olid tähtsamad. Milline jõud seda kurnatud naisterahvast töötama pani, pole täpselt teada, kuid kõik sallid, kindad, sokid, kampsunid said kootud teiste tööde kõrvalt ja keegi perest ilma ei jäänud. Eesti naiste käsitöö on osa meie talupojakultuurist. Kudumid, mida nüüd muuseumis ja käsiraamatutes imetleme, on tavaliste talunaiste sõrmede vahelt tulnud; neis on säilinud veel puudutuste jälgi, tegijate mõtteid ja tundeid.
Käsitöö on tihedalt seotud kunstiga. Paljud kunstiliigid, näiteks maalikunst ja muusika, leiavad väljundi ainult käte maagilise tegevuse tulemusena. Vahetult inimkätega valmistatud asjad mõjutavad maailma, nad on kontrastiks kõledale masstoodangule ja nõudlus nende järele kasvab. Lummav on, et lihtsate vahenditega - kudumisvarrastega saab lõngakerast teostada keerulisi pinna- ja vormilahendusi, mis annavad nii palju erinevaid tarbeesemeid!

Varrastel kudumise eeliseks on see, et eset saab kududa tervikuna, vältides õmblusi. Pole vaja kududa eraldi tükke ja neid siis kokku õmmelda. Õmblused on kui haavaarmid, nad vähendavad elastsust, nende ümbruses kudumil tekkivad pinged, mis soodustavad kulumist ja mõjutavad negatiivselt kandja nahapinda. Vajaduse korral võib muuta ka kudumise suunda - korjata silmad servalt vardale ja jätkata kudumist ristsuunas. Sissekootud dekoratiivelemendid tekitavad ruumilise efekti. Siin on küllalt palju huvitavaid disainivõimalusi. Iga kord, kui uut asja alustan, tuleb ka uus lahendus, mitte ei saa ennast kordamisele häälestada. Olen hakanud neid kudumisvõtteid TERVIL-tehnikaks nimetama.
Etnograafilise kudumi kõrvale peaks juba tärkama kaasaegne suund: uued ja põnevad materjalid, huvitavad vahendid soodustavad seda. Kaua me ikka esiemade varasalve tühjendame, midagi sinna lisamata, aga…

Kauplustes, mille siltidel on selgelt kirjas "Eesti käsitöö", müüakse vaid kudumismasinatel tehtud ühetaolise lõike ja kirbumustriga kampsuneid. Mõned ilmetud varrastel kootud esemed on nii perspektiivitud, et nad seisavad riiulitel virnas. Müüja ütleb, et pole mõtet neid välja riputada, ei osteta. Kauplused on tühjad ja hämarad.
Küllap on veel neid, kes mäletavad Uku kauplust Pikal tänaval. Kolmes maitsekalt kujundatud müügisaalis pakuti erinevaid kõrgekvaliteetseid käsitööesemeid - kudumeid, nahkehistöid, tikandit, puidust ehteid ja palju muud. Mäletan, et vahel komandeeringutes (nüüd on selle jaoks teine sõna - lähetus) Moskvas või Leningradis ministeeriumi daamid küsisid minult, et kas ei saaks sellest kauplusest midagi tuua, "teil seal on nii ilusad asjad". Eesti käsitöö oli hinnas. Muidugi läks ka see kauplus innuka erastamise nahka ja kuulub nüüd vene päritolu omanikule, kes müüb selles masinal kootud kampsuneid, mis originaalsusega just silma ei hakka. Eesti käsitöötegijal sinna asja pole, sest juurdehindlus on nii üüratult kõrge (kuni 500%), et tegijale jääb tegemise rõõm ja tilluke osa müügihinnast.
Kui oma töö tulemust pole võimalik näidata ega sellega elatist teenida, siis paraku kahaneb ka huvi selle tegevuse vastu. Muidugi neid, kes tunnevad kudumisest rõõmu, pole nii lihtne veenda, et sellel tegevusel pole enam mõtet. Mul on üks tuttav, kes ütleb, et on haige, kui mõni päev kududa ei saa.

Inimesele on loominguvajadus sama loomulik kui iga teine tema vajadustest.Arvatakse, et just see eristab inimest teistest elusolenditest. Kudumine on üks lihtsamatest viisidest selle rahuldamiseks. Kuid selleks, et see tõesti looming oleks, pole vaja ajakirju lapata ja sõrmega järge vedada. Enne, kui kampsunit või vesti kuduma hakata, võiks pisut lõngadega "mängida" - teha mõned proovilapid, katsetada värve. TERVIL-tehnikas võib kududa lausa graafilist lehte - mitte just Viiralti tasemel, aga olen kudunud jaapani hieroglüüfe ja palju muudki. Loobuge harjumuspärasest, laske kõrvust mööda ämma "ei meil pole nii olnd", ja vaadake, mis välja tuleb. Keeruline on kirjeldada tunnet, mis tekib siis, kui hakkab kuju võtma omaenda kavand, mingi sügavalt intiimne nägemus, soov teha üks enneolematu asi. Muidugi on see töö aeganõudev, lihtsam on osta poest või "kaltsukast" üks kobe ihukate. Kuid kõik need kudumisel mitu korda sõrmede vahelt läbikäinud lõngad ja silmused omandavad mingi väe, nad mõjutavad ja kaitsevad kampsuni kandjat. Inimese käed ja eriti sõrmed on imelised, ega muidu poleks nad igaühel nii erinevad.

Minu põlvkonnal tuli elada absurdses ja vägivaldses riigis. Absurd oli enamasti primitiivne, ta ei saanud sügavalt mõjutada inimese vaimsust, aga nüristav oli ta küll. Enne lõplikku kokkukukkumist jõudis see oma haripunkti ja sellest jäid üsna koomilised mälestused.
Meenub, kuidas rahvas tormas vihaselt ostma, kui vene rubladest said "lepalehed". Hommikuti seisti kaubamaja ukse ees tihedas kobaras ja jälgiti pingsalt, mis kaup seal liigub. Näe, külmikuid toovad! Ei tea, kas saapaid tuleb? Eile vist oli… Need on küll saksa kombineed! Vahi, täna toovad jalgrattaid. Atleetlik noormees nahas ja plekkneetides tammus üsna ukse ees soojendusrezhiimis. Tagumised rõhusid peale, küsisid, mis näha on. Näha oli, kuidas miilitsavormis naisterahvas, kumminui pihus, sealpool ust edasi-tagasi kõndis ja rahvale aeg-ajalt vihaselt direktiive jagas. Ja kui siis uks avanes, algas tõeline rahvajooks; kahju, et aega ei võetud. Nii mõnigi rekord jäi ametlikult registreerimata. Ei mingit reklaami, letid tõmmati tühjaks. Järele jäi ainult see, mis müüjatel õnnestus leti alla torgata. See kaup läks tuttavatele lisatasude eest mesiste naeratuste saatel.
Linnas võis vastu tulla eduka ostu teinud kodanik, pool searümpa kaenla all ja tualettpaberikee (nööri otsa lükitud rullid) kaelas. Häda ei andnud häbeneda. Neile, kes seda tagasi igatsevad, soovitan oma mälu värskendada ja mõni absurdihetk mõttes uuesti läbi elada.
Näiteks nn "Brezhnevi pakikesed", mida jagati piiratud koguses tööinimestele kord nädalas. Need olid toiduainete komplektid tõelisest rämpstoidust, mille hulgas oli mõni ihaldatud kaup - näiteks viinerid. Nende viinerite pärast kähmeldi ja vahel valati ka pisaraid, sest jällegi kõigile ei jätkunud. Noh, olgu need viinerid, aga sotsialism jagas partei ustavate seltsimeeste abiga ja nende äranägemisel kõike: kortereid, mööblikomplekte, televiisoreid, autosid, olmetehnikat ja kõike muud, mida poest osta ei saanud. Sealjuures kõigepealt pidid nad endale jagama.
Kentsakas näha, et need samad ustavad seltsimehed peitsid oma parteilised pintsakud koos aumärkidega kapipõhja ja kipuvad nüüd iga hinna eest eesti rahvast juhtima. Mõni põletas oma parteipileti ja punase passi ära siis, kui kindel võis olla, et selle eest enam Siberisse minekut ei ole. Osa neist tegi seda demonstratiivselt Raekoja platsil, et kaasmaalased võiksid imetleda nende julgust ja põhimõttekindlust. Absurdimaailm on visa kaduma. Ega muidu oleks Mooses oma nurisevat rahvast kõrbes vintsutanud tervelt 40 aastat, et tõotatud maale võiks värskete jõududega sisse marssida. Meie oleme vaevalt 15 aastat vabadust tunda saanud ja inimesed ei saa nii kiiresti teiseneda.

Kevadel kõndis abilinnapea hr Promm vanalinna poed läbi, otsis Tallinnna suveniiri, aga leidis hulgaliselt vene matrjoškasid. Neid oli raske Tallinna temaatikaga seostada. Ideed oleks võimalik rakendada mõnes valimiseelses propagandas, kus lubaduste särava pinna alla võib nii, nagu matrjoška sisse, edukalt ära paigutada tegelikud kavatsused, aga siis sellele veel ei mõeldud, valimisteni oli veel aega. Tallinna suveniiri kampaania lõppes ühe lahjavõitu konkursi korraldamisega, aga huvitavat suveniiri kauplustesse ikka ei saadud.
Kuuldused eesti käsitöö surmast on siiski veel ennatlikud. Sageli võib näha üsna vapustavaid omakootud kampsuneid või veste. Tegemise lust pole sõrmedest kadunud. Oleks vaid vaja ühiselt leida sellele väljund. Kudujad peaksid oma ühingu looma, mille eesmärgiks saaks olla eesti käsitöö väärtustamine, uue originaalse disaini väljatöötamine.
TERVIL-tehnika võiks olla üks selle osa.

Kudujad, kellele see huvi pakub, võiksid ühendust võtta telefonil 64 62 812, kontaktisik Agnes Lepalaan.



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv