Kultuur ja Elu 2/2005


Kultuur ja Elu 1/2005

 

 

 

 



Ansambli Vanad viisid vitaalsed daamid esinemishoos.

Vanad viisid lustivad mõnuga

tekst: K&E

Ansambel Vanad viisid – see on viis eakat noorusliku hingega naist, keda muusika on hoidnud läbi elu. Muusikat teevad nad lustist ja rõõmust. “Lustilugu” on repertuaariski. Oma värvika panuse andsid nad ka Elmar Kasesalu plaadiesitluse õnnestumiseks mullu novembris, kus nad meile silma ning kõrvu jäidki.

Ansambel Vanad viisid – need on Linda Pärg, Juta Laaniste, Liisi Müürsepp, Regina Hemmelberg ja Ester Lester. Viimased 10 aastat on koos käidud Mustamäe Sotsiaalkeskuses, kus Linda masseerijana töötab. Igal naisel on seljataga oma elu ning oma tee muusika juurde.

Linda Pärg: “Pillimäng ja laulmine on meie suguvõsa sünnipärane viga!“

Jaanuari lõpul saime Tallinnas ansambli kindlasõnalise eestvedaja Linda Pärgi juures kokku. Jutuvestmisele vahelduseks puhus Linda suupillil mõnusaid viise ja lausus, et pillimäng ja laulmine on nende suguseltsi sünnipärane viga. Nende suguvõsas on palju pillimängijaid. Jõgevamaalt, viielapselisest perest pärit Linda (s 1931) oli üheksa aastane, kui vend talle kitarri pihku pistis ja ütles, et hakka mängima. Vend mängis ise hästi kitarri ja laulis – oi, kuidas! Ka akordionimängu õpetas Lindale vend. Siis tuli suur sõda vahele. Haarangul põletati maha kodu, tapeti mõlemad vennad ja isa. Ema viidi metsavendade aitamise pärast poliitvangina Siberisse, kus ta oli 9 aastat. Tagasi tulles ei tundnud ema oma tütart ära. Linda oli suureks sirgunud ja omakorda emaks saanud. Kuid kõik need üleelamised ei olnud pillimänguisu ära võtnud.
Kord mindi mehe vennaga Rakverre talle mantlit ostma. Komisjonipoes jäid Lindale kõige esmalt silma mõistagi pillid. Seal oli üks akordion, mis maksis 55 rubla. Linda ütles, et ostab selle pilli ja uuris, palju raha järele jääb. Ei, mantlit enam küll ei saanud. Ja ostiski selle pilli ära, mis aga oli nii katki, et õhk tuli vastu rindu. Selliste risudega tuli tal mängida päris hulk aega, korraliku pilli sai ta muretseda 1971. aastal. Kulus veel paar aastat, kui sai Weltmeistri. Peale akordioni mängib Linda veel kannelt ja suupilli. Kõik ansambli pillid on kuskilt kokku korjatud, jaurami puu on näiteks Saaremaalt toodud. Linda kurdab, et igavene häda on kandlekeeltega, mida on tulutult otsinud.
“Laulmine? Oh, see tuleb iseenesest!” ütleb Linda. Ta armastab ka ise laule ning viise välja mõelda. Kui on paha tuju, võtab Linda pilli kätte ja hakkab mängima. Kõik ununeb. “Kui lood hakkavad meelde tulema, siis tuleb mõni ilus viis ka kohe,” avaldab Linda Pärg lugude sünni saladuse.

Ansambli sünd

1976. aastal juhtus Linda lugema kuulutust, et Keldrimäe kultuurimaja tahtis moodustada rahvakunstiansamblit. Linda mõtles, et kui läheks ja prooviks. Ansamblit Karikakar juhendas Toivo Luhats ning kui Luhats sisemiste intriigide tõttu lahkus, jäid mängijad neljakesi sinna nagu peata kanad. Luhats soovitas neil samas vaimus jätkata. Ansamblisse tuli juurde uusi inimesi ja siis tõusis päevakorda nimevahetus. Mängijad ja lauljad pakkusid välja, et ansambel Vanaviisi on olemas, aga ansamblit Vanad viisid ei ole. Uus nimi oli sündinud.
Linda sõnul on ansamblisse vaja inimesi, kes tõesti kuulavad muusikat ja tunnetavad rütmi. “On olnud palju selliseid, kes tulevad ja ütlevad, et teevad, aga midagi tehtud ei saa. Kandlemängija oli meil üks naine, kes oli nii tujukas, nagu üks inimene üldse olla võib. Oli kord suur kontsert, ta ei tulnudki. Kaks korda tõmbas meid niimoodi alt. No palun väga! Rohkem ma teda enam ei kutsunud,” räägib Linda. Õige muusik on Linda arvates see, kes mängib ilma noodita – kõige jubedam pilt on noodist mängiv rahvamuusik. See muusika peab hinges olema ja südamest tulema. Lindale meeldib rahvamuusika sellepärast, et need lihtsad tuttavad viisid panevad hinge möllama, veavad kaasa käed ja jalad ning siis tunned end vabana.
Lindal on olnud õnne leida ansamblisse väga musikaalsed inimesed.

Looduslaps Liisi Müürsepp sai muusikapisiku emalt

Linda Pärgi kõrval on ansambli raudvaraks Märjamaalt pärit Liisi Müürsepp (s 1931). “Märjamaal pole märga ega Kullamaal kulda,” lagistab Liisi naerda. Linda kutsub teda “vaikseks hiirekeseks”, aga kui Liisi puudub, siis ollakse Linda sõnul nagu peata kanad. Liisi ülesandeks on olla rütmihoidja.
Ta ütleb enda kohta, et on looduselaps. Neil oli suur talu, suur pere (8 last) ja palju loomi. Emal ei olnud aega temaga tegeleda, kuid Liisi mäletab, kuidas ema kartuleid koorides alati laulis. Ja see pisik jäi. Isa mängis harmooniumi ning emapoolne vanaema andis viiuli. Vend tegi mandoliini.
Enne sõda põletas tulekahi maja maha. Kui venelased tulid, oli ärev aeg. Vend oli olnud nii eesti, vene kui saksa armees. Ka nende pere oli määratud väljasaatmisele, kuid küla asus nii kaugel, et viijad ei jõudnud kohale. Liisi läks õppima pedagoogilisse kooli, kus klaverimäng oli kohustuslik. Muusikapisik nakatas ka Liisi last, kes väiksena lõi jalaga vastu maad ja ütles, et olge tasa, mina tahan laulda! Laps läks muusikakooli viiulit õppima. Koos sattusid nad Kommunaari rahvapilliansamblisse. Kui firma laiali läks, kadus ka ansambel.
Kui kõik räägivad, et Linda kutsus, siis vaikne ja tagasihoidlik Liisi oli oma sõnul nii nahaalne, et tuli ise. Liisilegi avanes siin võimalus kandlemängu õppida. Kuid pilli tassimine osutus väiksele ja haprale naisele raskeks ning kui jauramimängija lahkus, võttis Liisi selle pilli oma hooleks.

Nõmme tüdruk Juta Laaniste ei armasta nooti

Kandlemängija Juta Laaniste (s 1929) toob oma lõbususega ansamblisse jõudu juurde ning musikaalsusele lisandub väga hea kunstimeel. Tänu Jutale näevadki naised kontserdil nii kenad välja. Tema on see, kes pani neile uhked suured kübarad pähe – ikka lilleke siia ning lilleke sinna.
Jutal oli kange kandlehimu aastakümneid, kuid paraku polnud mahti õppida. Klaverimänguga alustas Juta juba viieaastaselt. Neil oli kodus pianiino, hiljem tiibklaver. Heliloojast onu võttis ta oma hoole alla, sest tema meelest oli Jutal annet. Kuid siis tuli sõda ja Nõmme majja kolisid sisse vene ohvitserid, kes viisid kõik kaasa. Sellega oli 14-aastase tüdruku jaoks klaverimäng lõppenud. Aga kui Juta kusagil pilli nägi, söandas ikka natuke mängida. Nüüd pensionieas on see mäng kõige rohkem lahti läinud. Üle 13 aasta on Juta olnud klubis Rukkilill, sealt Linda Juta leidiski ning tema teise kutse peale Juta tuli. Algul kohe ei söandanud, sest asi oli ikka täitsa võõras. Praegu mängib Juta bassikannelt, mida tõmbab kärts-mürts lugude puhul nagu jaksab, kaunid heledad lokid kaasa tantsimas. Viisikannelt pole ta veel julgenud proovida, aga küll seegi aeg tuleb. Nooti pole Juta kunagi armastanud, see on tema jaoks nagu piirav raam.

Regina Hemmelberg: “Ma kasvasin üles vangilaagris.”

Nii võib ansambli Vanad viisid noorim liige enda kohta öelda küll. Noarootsist pärit Regina sündis pere neljanda lapsena 25. mail 1945. Üheksa päeva pärast viidi isa vangilaagrisse, kuhu ta jäljetult kadus. Neli aastat hiljem, 25. märtsil 1949 küüditati pere Siberisse, kus neil tuli olla 10 aastat. 280-le eestlasele sai asumiskohaks vangilaager Novosibirski oblastis Tulõmi rajoonis. Vahipostid ja traataiad olid ümberringi, algul oli traatides ka vool sees. Ema ja vanem õde olid tööjõulised ja said kumbki 100 g leiba päevas, mis jagati viie inimese vahel. Lapsed tööl ei käinud ning seepärast ei olnud neile ka pajukit määratud. Regina mäletab ema sõnu, et ära mõtle selle peale, et sinu kõht on kõige tühjem – oska jagada! Vanemad viidi terveks suveks heinamaale ning lapsed jäid üksinda maha. Kevadel keedeti tärganud rohust rohuleent, see hoidis elus. Kui üldse midagi süüa polnud, siis keedeti vähemalt kuuma vett, et sooja saada.
Reginal on meeles seik, kuidas ema töölt tulles polnud veel tuppagi saanud, kui kalmõkist brigadir ta uuesti tööle kamandas. Ema ütluse peale, et ma ei ole lapsigi saanud näha, võttis brigadir piitsa ja asus ema peksma. “Te ei kujuta ette, mis minu lapsehinges toimus,” räägib Regina veel nüüdki pisarsilmil. “Oli tahtmine ta tükkideks kiskuda. Kuidas üks mees julgeb peksta naist!” Öösel magati õega kordamööda ema kaisus. Ema suri 1990. aastal, kuid tunnet, et ta on oma ema matnud, ei ole Reginal siiani tekkinud.
Eluülikool on andnud Reginale tema sõnul kaks oskust: olla kahe jalaga maa peal ning hinnata elus kõike. Vaatamata muserdatud hingele on jäädud inimeseks.
Nende peres laulavad kõik ja on ka pillimängijaid. Siberist toodi tagasi ka isa kitarr. Lindat kohtas Regina paar aastat tagasi Mustamäe Sotsiaalkeskuse juuksuris ning Linda viis Regina Kaitseliidu segakoori laulma ja kutsus hiljem oma ansamblisse. Sarmika välimusega pilkupüüdev Regina mängib laulmise kõrval ka trianglit, aidates Liisil rütmi hoida. Laulud on tuttavad ning rütm tuleb neile iseenesest kiiresti juurde. Naised on veendunud, et rütmitunnet õppida ei saa. See kas on sees või seda pole.
Viies naine ansamblis Ester Lester mängib mandoliini. Tervislikel põhjustel ei saanud ta kohtumisele tulla ja tema iseloomustamine jääb siin kaaslaste hooleks. Linda sõnul on Ester nagu maa sool. Ta on väga kohusetruu ning annab alati head nõu. Esinemise ajal on Esteri rolliks sisustada õhtut ja lugusid teadustada, samuti oskab ta vahvalt igasugu jutte rääkida.

Ansambel kui vitaalsuse vitamiin

Pensioniiga on osutunud kõige kiiremaks ajaks, naeravad naised ja tunnevad tegusast elust rõõmu. Ansamblis mängimine hoiab vormis ja on samas ka puhkuse eest. Vitaalsed daamid on muuseas ka väga reisihimulised. Need käimised on olnud väga põnevad ning et muusikud on Linda meelest natuke naljakad, siis juhtub alatasa igasugu lugusid. Ansambli traditsioonide hulka kuulub ka koos marjul ning seenel käimine.
Rahvuslike tähtpäevade olulisusest rääkides ütles Liisi Müürsepp väga kaunilt, et tema jaoks on midagi nagu vanast Eestist tagasi tulnud. Need on tõelised pidupäevad. Kõik naised rõhutavad, et ei kujuta Toompeal ette ühtegi teist lippu lehvimas peale sini-must-valge.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv