|
Priius kallis anne, taeva
kingitus
tekst: olaf imelik
|
Artikli autori, Olaf Imeliku,
nägemus rukkipea kujulisest Vabadussambast. Vabaduse
pilve piirilt alla vaadates oleks näha kunagiste ristirüütlite
võimu sümbol Pikk Hermann ja mitte ainult meie
ihu, vaid ka hinge vallutada ihanud vene õigeusu
katedraal. Autori joonistus.
|
"Ma ei tea pealinna, millel
keskväljaku kõrval oleks selline, lausa fantastiliselt
sobiv koht monumendile, nagu seda on Harjumägi Tallinnas!",
arvab Olaf Imelik.
Nii parteide
poolt tehtud ettepanekutest kui seni ajalehtedes avaldatud arvamustest
tundub, et kõigepealt tuleb selgeks teha, millest üldse
on jutt: kas mälestussambast vabaduse eest langenutele, sõjas
hukkunutele, üllale ideele Vabadus või kõigele
kolmele korraga.
Nii või teisiti kehastab see monument meie kõige
pühamaid tundeid. Priius on nii kallis anne, selline taeva
kingitus, et sellele püstitatud monument peab olema põhjalikult
läbimõeldud, kulutustest hoolimata kunstiliselt tipptasemel,
pühalikult väärikas, meie mõtteid ülendav,
meid ühendav ja igikestvust taotlev. See monument peab meelde
tuletama meile endile ja näitama teistele, kui palju me oma
priiusest peame. Mingil juhul ei tohi see olla mingeid päevapoliitilisti
sihte taotlev, vabaduse mõistet labastav odav, kiiruga
püsti aetud ebamääraste tekstidega post.
Vabadussõja
monumente, mis ühtlasi olid mälestusmärgid selle
asukohast pärit või selle asukohas toimunud lahingus
langenutele, oli enne sõda kalmistutele, asulate keskustesse
või lahingupaikadesse püstitatud palju (vt M. Strauss
jt Vabadussõja mälestusmärgid, Keila 2002). Kuigi
meie majanduslik olukord peale Vabadussõda oli tunduvalt
kehvem kui praegu, leidus neid tihedalt üle terve vabariigi.
Küllap hindas tollane Eesti oma vabadust rohkem ja leinas
oma langenuid valusamalt kui praegune. Või oli siis selgem,
millele ja kellele monument püstitati? Oli ju vabadusiha
vabaduse saavutamisele eelnenud ärkamisajal lausa valusalt
suureks paisunud ja kuigi Vabadussõja tulemus sõltus
ülemaailmsest situatsioonist ja poliitikutest, poleks me
ilma vapra eesti sõdurita rindel oma iseseisvat Eesti Vabariiki
mitte mingil juhul saanud. Nii oli vabadus ja temale pühendatud
sammas lahutamatu sõdurist, kes selle kätte võitis.
Praegu on olukord ähmasem: langenud langesid rohkem
kui pool sajandit tagasi ja aeg kõik haavad parandab...
Kes aga langes mille eest, seda on see punane poolsajand kogu
aeg soganud ja sogamine jätkub veel praegugi. Lisaks sellele
on isegi mõistel vabadus veel omajagu punast taaka küljes.
Peaaegu
kõik enne sõda püstitatud meile kallid ausambad
suutis punane vallutaja hävitada juba oma võimu algusaastatel.
Vähe sellest ta laskis üles künda ka
kõik II Maailmasõjas siinpool rindejoont langenute
hauad, kellele veel mälestusmärki püstitada polnud
jõutud. Selle eest pikkis ta aga meie maa täis kommunistliku
sümboolikaga mälestusmärke punaarmee mundris langenutele.
Kuigi võib päris kindel olla, et nende mälestusmärkide
all puhkavad eesti poisid punatähte ega sirpi-vasarat oma
hauale poleks tahtnud, näitab see sümboolika, kelle
ohvriks nad langesid. Selle asemel, et neid, nii elavate kui surnute
poolt vihatud sümboleid reostada, paljastame pea, mõeldes
neile eesti poistele, keda see sümboolika hukutas ja kes
selle mälestusmärgi all puhkavad.
Päris loomulik on aga, et nüüd, kui oleme jälle
vabad, taastavad kogukonnad punavõimu poolt hävitatud
Vabadussõja monumente ja püstitavad mälestusmärke
neile, kes meie kodumaad kaitstes langesid siis, kui punarmee
meid jälle ründas. Ei taha me nendele mälestusmärkidele
sirbile-vasarale vastukaaluks panna teise võõra
armee sümboleid, aga paratamatult on nende langenute mälestus
seotud mundriga, milles nad surid ja relvaga, mida nad oma maad
kaitstes käes hoidsid.
Ainus
enne sõda püstitatud monument kõigile Vabadussõjas
langenutele ja ühtlasi Vabadusele oli meie rahvuseepose kangelase
Kalevipoja kuju Tartus Emajõe ääres. Punavõim
võttis selle maha ja nüüd on see endisel kujul
taastatud. Kahjuks ei püstitatud ega taastatud seda sellise
jõulise skulptuurgrupina, nagu Adamson seda kavandanud
oli, ja seetõttu on ka sellele monumendile siiski jäänud
ainult lokaalne tähtsus.
Nüüd on tulnud ettepanekuid ülemaalise memoriaali
asukohaks valida punavõimu poolt ehitatud ja pooleli jäänud,
lagunev Maarjamäe memoriaal Pirita tee ääres.
Koht on tõesti suurepärane Eestimaale mere poolt
lähenedes kaugelt nähtav, pealinna külje all, looduslikult
kaunis kohas ja hästi sobiv mälestajatele nii üksik-
kui ühiskülastusteks kui ka pidulikkudeks mälestamisüritusteks.
Et punavõim kavatses seda ehitust kasutada millegi muu
mälestamiseks, ei muuda seda veel kasutamiskõlbmatuks.
Kuigi olen aastakümneid sellest poolikust memoriaalist mööda
sõitnud, pole mind kunagi huvitanud, kellele okupant seal
midagi kavatses püstitada. Kui ma seda ka teadnud olen, olen
selle ammu unustanud. Minu lastel ja lastelastel pole sellest
aga enam aimugi, rääkimata järeltulevatest põlvedest.
Seda kunstiliselt ümberkujundades oleks ju võimalik
anda mõte tee ja mere kohal kõrguvatele koletutele
platvormidele, täita need selliste skulptuurgruppidega, mis
ei võimalda kaksipidi mõtlemist, kellele see memoriaal
on pühendatud. Et selle all on kunagine punaste poolt hävitatud
matusepaik, ainult lisab sellele pühadust memoriaal
haaraks kaasa mälestuse nendestki. Ei rüveta seda ka
loodavate skulptuuride vahele jääv mälestustahvel
vallutajatele olid ju nemadki sõja ohvrid ja
mängukannid oma halastamatute juhtide käes. Teisest
küljest vaadates on aga hukkunutest lahutamatu ka tapja...
Nüüd, uuesti saavutatud vabaduse seostamine sõduriga
pole enam nii reljeefselt selge, nagu see oli peale Vabadussõda.
Kui rääkida meie poistest, kes II Maailmasõjas
oma elu kaotasid, siis leidus nende hulgas ju õige vähe
neid, kes oma vabal tahtel sõtta läksid. Nii kaugele
kui ulatub ajalugu, on vallutaja alati pannud enda eest sõdima
vallutatud maa mehi, keelaku seda mistahes konventsioonid.
Nii mobiliseeris-küüditas
meie maa okupeerinud venelane kümneid tuhandeid eesti poisse,
kellel polnud tema eest kuhugi põgeneda ja kellest rohkem
kui pooled ta kaugel Siberis surnuks näljutas-külmutas.
Punaarmee mundris langenud eesti sõdurit ei meenuta me
kui vabastajat, milline tiitel talle vallutaja poolt külge
poogiti, ega ka koos vaenlasega sõdinud vallutajat, vaid
leiname teda kui julma vaenlase poolt kahurilihaks kasutatud tapatalle.
Vabatahtlikeks tema poolel võitlejateks võime ju
pidada ainult käputäit hävituspataljoni kuulujat,
kelle olemasolu me meelsamini unustaksime.
Saksa okupant mobiliseeris kõik need, keda veel mobiliseerida
andis ja muidugi mitte selleks, et meile vabadust tuua, vaid oma
eesmärkide saavutamiseks. Nii palju langes see aga meie eesmärgiga
ühte, et hoidis siit eemal vaenlast, kes siin oldud aasta
vältel meile selgelt oli näidanud, kes ta on. Sõna
otseses tähenduses meie vabaduse eest võitlejateks
võime aga nimetada ainult neid saksa armeesse kuulujaid,
kes sinna vabatahtlikena läksid sõja alul, et verejanulist
bolevikku siit minema kihutada ja sõja lõpus,
et ohtliku kurjategija tagasitulekut takistada.
Kõik need veri meie verest ja liha meie lihast ühele
ja teisele poole rindejoont sattunud noored mehed olid ju lihtsalt
ohvrid ülemaailmsetel tapatalgutel ja meie vabadust taastada
neil ei õnnestunud. Seega ei saa meie taas saavutatud vabaduse
sümboliks enam olla langenud või pea kohal mõõka
keerutav sõdur (vt EPL 27. sept.)
Kellele
peab siis püstitatav memoriaal pühendatud olema?
Kui vabadusvõitlejatele, siis tuleb arvestada veel seda,
et vabaduse eest ei võidelda mitte ainult rindel, vaid
see võitlus toimub väga mitmel tasandil ja milline
neist kõige otsustavam on, seda üks memoriaal vaevalt
näidata suudab.
Kui aga sõjas hukkunutele, siis tuleb arvestada, et selles
sõjas ei hukkutud sugugi ainult rindel kangelaslikult üksteist
tappes, vaid ka pommirünnakutes ja mitmel pool mujal, kus
tapaloomadeks polnud enam ainult tublid noormehed, vaid naised,
lapsed, vanurid ja kõik, kellel eluvaim sees ja mis teele
ette jäi.
Seetõttu ei peaks see memoriaal olema mitte ainult otseselt
või kaudselt meie vabaduse eest rindel võidelnutele.
Mitte ka ainult ühel või teisel pool rindejoont sõjajumalale
ohvriks toodud eesti poistele. See memoriaal peab olema kõigile
meie II Maailmasõja ohvriks langenud suguvendadele. Ühte
või teise mundrisse topitute kõrval väärivad
mälestamist samavõrd need, kes võitlesid partisanidena
ja metsavendadena. Kuid mitte sugugi vähem ka need, kes said
surma pommirünnakutes tagalas, kes uppusid julma vaenlase
eest põgenedes paadipõgenikena, kes hukkusid sõja
ajal ja peale sõda küüditatutena Siberis või
piinati surnuks KGB piinakambrites.
See on memoriaal kõigile neile II Maailmasõja ohvritele,
keda me leiname. Kõik need ühel ja teisel viisil hukkunud
näitavad meile ja tulevastele põlvedele, mis juhtub,
kui võim meie maal ei ole meie endi käes. Seega on
kõigil neil hukkunutel osa võitluses meie vabaduse
eest ka rahuajal, nüüd ja tulevikus.
Monumentaalse kunstiteose
loomine, mille skulptuurgrupid haaraks kõiki neid hukkunuid
selliselt, et see ka sajandite pärast tooks vaataja silme
ette, mida meie rahvas selles sõjas läbi elas ja kannatama
pidi, pakub tohutud võimalused skulptoritele.
Kas maksumaksja raha on mõtet kulutada sellise grandioosse
ja muidugi väga kuluka memoriaali püstitamisele? Kas
mineviku meenutamise asemel poleks otstarbekam kulutada raha parema
tuleviku loomisele?
Tahtmatult tuleb meenutada palju korratud elutõde: rahval,
kes minevikku ei mäleta, pole tulevikku. Pidas ju meie vaenlanegi
meie rahva hävitamisel ülitähtsaks meie tegeliku
mineviku kustutamist meie mälust ja selle asendamist talle
kasuliku võltsinguga. Meie maal möllavas tuultepöörises
peab see memoriaal meil aitama ununema kippuvat lähiminevikku
näha sellisena, nagu see oli. See memoriaal peab meile meelde
tuletama, et patriotism pole mitte ainult ilus sõna, vaid
et see on meie rahval enesesäilitamiseks möödapääsmatult
vajalik omadus. Selline, silme ette toodud mälestus tungib
aga palju sügavamalt hinge kui kooliraamatust loetud kirjatäht.
Terveks eluks on mul meelde jäänud, kuidas väikese
poisikesena ema käekõrval Tartu Krediitkassa pimedas
keldris käisin, kus ööd ja päevad (kuni venelaste
tulekuni) põrandas helendas suur, alt valgustatud mattklaasist
rist nende erainimeste mälestuseks, kes Vabadussõja
ajal selles keldris bolevike poolt ettekujutamatu julmusega
mõrvati
Ja samuti viiksid ka selle, loodava memoriaali juures käinud
poisikesed-plikakesed alatiseks kaasa teadmise oma suguvendadest,
kes II Maailmasõjas ja selle järellainetes hukkusid,
miks nad hukkusid ja kuidas nad hukkusid. Süveneks ühtekuuluvustunne
nendega, kes siis manalasse varisesid ja ka nendega, kellega koos
me oma vabal maal elame ja oma vabadust säilitada püüame.
Kuid sellise memoriaali
mõju ulatub meist kaugemale. See haarab meie maa kaitsmisele
kaasa ka meid uudistama sõitnud ükskõikse võõra.
Sellele kaunile ja võimsale memoriaalile ei heida turist
pilku mitte ainult möödasõidul läbi autoakna,
vaid ta sõidab seda vaatama kui kunstiteost. Kunstiteosel
on aga võime panna vaatajat kaasa elama sellele, mida kunstnik
on öelda tahtnud. Neid skulptuurgruppe vaadates süveneb
võõras tahes-tahtmatult meie probleemidesse. Oma
silm on kuningas ja nüüd saab ta palju paremini aru
meist, sellest, mida tähendab väikerahva elu suure,
võimsa ja julma naabri kõrval ja sellest, kui vajalik
on meile vabadus. Iga võõra vaatajaga oleme võitnud
omale liitlase, kes viib siit saadud tõdemuse kaasa sinna,
kust ta on tulnud. Nii tulevad meie sõjas hukkunud suguvennad
meile meie vabaduse säilitamisel veelkord appi
Midagi hoopis muud
kui memoriaal hukkunutele, on aga Vabadussammas. Vabadussammas
hakkab tähistama Vabadussõja võitu (EPL 12.
okt.).
Kahtlematult võlgneme oma vabaduse eest tänu neile,
kes selle eest on võidelnud, kes relvaga, kes sõnaga.
Aga vale pole ka öelda, et meie priius on taeva kingitus.
Tänu taevale õnnestus meil priiks saada ja tänutäheks
Vabadussamba püstitamist paljuks pidada küll ei saa.
See monument ei pea enam meenutama sõdurit, kindralit ega
diplomaati, vaid olema Vabaduse sümbol.
Tavaliselt kasutatavaks
vabaduse sümboliks on mõni folkloorist pärit
kangelane. Kas ka meie Kalevipoeg, selles võib meie rahvuseepost
lugenul ka mõningaid kahtlusi tekkida.
Taasiseseisvumisel otsiti meie vabadusele uusi sümboleid
ja leiti selleks sobivaks suitsupääsuke ja rukkilill.
Muidugi võib sümboli tähenduse omistada ükskõik
millisele kujundile. Parem oleks aga, kui sümbolil mõistega,
mida ta sümboliseerib, ka mingi loogiline seos oleks. Nii
suitsupääsuke kui ka rukkilill on ilusad ja dekoratiivsel
otstarbel kasutatavad ükskõik kus. Kuigi nad meile,
põhjamaalastele, on kindlasti sobivamad kui lõvid,
pole ka nemad sisuliselt just kõige õnnestunum valik
suitsupääsuke lendab siit minema, kui tal
siin külm hakkab ubi bene, ibi patria, rukkilill
on aga ülemaailmselt levinud ilus umbrohi leivavilja põllul.
Ka mõõgaga
tavatsetakse Vabadust seostada. Üldreeglina tuleb ju vabadus
kätte võidelda ja mõõk on võitluse
sümbol. Miks peab aga olema sümboliks vahend, millega
eesmärk saavutatakse ja mitte eesmärk ise?
Mille materiaalsega on abstraktne mõiste Vabadus seostunud
juba selle mõiste kujunemise algusest alates? Nii kaua,
kui eksisteerib paikseks muutunud inimkond, on inimese vabadus
tähendanud õigust ise süüa seda, mida ise
oled külvanud, lõiganud ja küpsetanud vabadus
on oma leib!
Meie, põhjamaalaste leivavili on rukis. Rukis on vili,
mis mäletamatutest aegadest peale on meie maa elanikke toitnud
ja on meie olemasoluga lahutamatult seotud. Lainetav, kuldkollane
rukkipõld kuulub Eesti talu juurde. Sale ja sihvakas, meie
maal aretatud Sangaste rukki kuldkollane pea ei jää
ilu poolest maha rukkilillest. See, looduse poolt loodud dekoratiivne
kunstiteos, on Vabaduse sümbolina kasutamiseks sobiv nii
vormilt kui sisult, nii stiliseeritult kui naturaalselt, nii tasapinnalises
kui ruumilises kunstis. Lisaks sellele, et see konkreetne ese
annab ennast hästi seostada abstraktse mõistega Vabadus,
annab see ka suurepärase võimaluse Vabadust skulptuurselt
või arhitektuurselt väljendada. Mis võiks olla
veel kaunim, kui sale, kõrgusesse pürgiv, rukkipea
kujuline Vabadussammas?
Vabadussamba koht ei
ole kaunis linnalähedases kohas, nagu hukkunute memoriaalil.
Vabadus ja nii ka Vabadussammas on keskpunkt, mille
ümber elu keerleb. Vabadussammas peab olema kesklinnas, kus
ta alati on silme ees meil endil ja ka kõigil neil, kes
meie hulgas elavad või meile külla on sõitnud.
Praeguse Tallinna keskmeks on Vabaduse väljak ja seal on
ka koht Vabadussambale. Mitte aga keset platsi, kus kunagi paiknes
vallutaja tsaar Peeter I kuju. Ei pea meie Vabaduse sümbol
paiknema kesk ilmetut asfalti, liiklejail jalus ja nähtav
ainult sellest möödakäijaile.
Ma ei tea pealinna, millel keskväljaku kõrval oleks
selline, lausa fantastiliselt sobiv koht monumendile, nagu seda
on Harjumägi Tallinnas!
Kuhu monument Harjumäel paigutada, oleneb mõõtmetest,
mida sellele monumendile sobivaks peetakse. Kui see oleks umbes
sellise suurusega nagu Riia elegantselt sale Vabadussammas, võiks
selle koht olla Harjumäe nõlval.
Kuid on ka teine võimalus, kus monument mitte ainult ei
tuletaks meile meelde, et oleme vabad, ja võimaldaks monumendile
paraadide ajal pärgi panna, vaid millel ühtlasi oleks
ka meie Vabadust kaitsva bastioni funktsioon.
Miks mitte võtta eeskuju Ameerika Vabadussambast? Miks
mitte püstitada Harjumäe tippu, seal kasvavate vanade
pärnade vahele sale, rukkipea kujuline kõrgehitis?
Kõrgehitis, mille tipus olevalt vaateplatvormilt avaneks
vaade üle maa ja mere, kust Vabaduse pilve piirilt alla vaadates
oleks näha kunagiste ristirüütlite võimu
sümbol Pikk Hermann, ja mitte ainult meie ihu, vaid ka hinge
vallutada ihanud vene õigeusu katedraal?
Kui selline Vabadussammas
püstitada, peab see olema mitte ainult selline, mida Tallinnat
külastav inimene möödaminnes imetledes vaatab,
vaid selline, mida vaatama ta Tallinnasse sõidab! Millised
suurepärased võimalused pakuks arhitektidele võtta
ehitise välisilme aluseks rukkipea arhitektuur!
Kas see rikuks Tallinna kaunist meresiluetti, kui sellesse tekiks
uus tipp? Ega see siluett niigi enam muinasjutulist keskaega ei
meenuta. Midagi pole igavene ja kaunitele dekoratiivsetele kirikutornidele
on juba lisandunud vaieldavalt kaunite kõrghoonete rägastik.
Kas aga tekkiva uue kolmnurga Pikk Hermann-Vene katedraal-Vabaduse
sammas uus, kõrgeim tipp seda siluetti rikuks
või rikastaks, on veel küsimus.
Selline grandioosne ehitus oleks meie ülimalt piiratud majanduslike
võimaluste juures liiga kallis? Jumal hoidku riik
ei suuda ühte tornmaja ehitada! Võimalus seda püstitada
ei olene mitte rahast, vaid tahtmisest, oleneb sellest, kui kalliks
keegi priiust peab.
Kuid selline suurejooneline monument Vabadusele poleks sugugi
ainult maksumaksja raha kulutamine, vaid see oleks väga tulutoov
investeering. Ja seda mitmes mõttes.
Meie majanduses peetakse üheks oluliseks tuluallikaks turismi.
Turiste võlub meie keskaegne vanalinn, meie kaunis loodus
ja mingil määral ka meie ise. Milliseks magnetiks võiks
aga olla selline unikaalne kunstiteos, pilvelõhkujate ja
vabadussammaste armaadas seniolematu, kogu linna valitsev Vabadussammas-torn-pilvelõhkuja-rukkipea!
Endastmõistetavalt oleksid selle Vabadussamba üdiks
tema paljudel korrustel paiknevad muuseumid, kunstigaleriid, muusikasaalid,
ajaviite- ja puhkeruumid. Nendest tulenev kasum poleks aga kaugeltki
ainult majandusnäitajatega hinnatav.
Kõik neile korrustele
paigutatu annaks külastajale ülevaate Eestist ja eestlastest
kaugete aegade hämarusest kuni tänapäevani välja.
Külastaja leiaks sealt kõike, mis teda huvitab ajalugu,
kultuur, loodus. Olulisem on aga et see, mis ta sealt leiab, hakkab
teda huvitama. See on maksev nii lõbusõidu turistide,
meid külastavate poliitikute kui ka meie endi suhtes. Selline
Vabadussammas-muuseum võtaks ära vajaduse Europarlamendi
ja Euoopa Nõukogu auditooriumites ja kuluaarides tüütuseni
selgitada, kes me oleme, miks me peame oma vabadust kalliks ja
miks me ei saa nõus olla sellega, kui keegi jälle
meie arvel Venemaale silmi teeb. Kas poleks siin käinud Europarlamendi
presidendile sellise Vabadussamba külastus jätnud Eestist
sügavama mulje kui vastuvõtt Kadriorus ja jutuajamine
meie presidendiga? Võib olla veendunud, et kui ta peale
meid ja meie maad tutvustavaid korruseid oleks näinud keldrikorrusel
paiknevat okupatsioonimuuseumi, oleks ta tulevikus oma deklaratiivsete
lausetega europarlamendi üllate põhimõtete
kõigis euroriikides ühtemoodi rakendamisest ettevaatlikum.
Selline Vabadussammas-muuseum aitab võõrale selgitada,
mida tähendab vabadus siin, Euroopa Liidu idapiiril. Kuid
sama palju või veelgi rohkem, on sellisesse meeliköitvasse
Rukkipeasse istutatud minevik-olevik oluline meile endale.
Igasuguste mõttetute
või tendentslike rahvaküsitluste asemel võiks
ju korraldada küsitluse selgitamaks, kui palju meie rahvas
iseendast teab ja kui paljud on neis üle maa hajutatud muuseumites
käinud.
Kui kõik meie maa ja rahvaga seonduv oleks koondatud Vabadussambasse,
ehitusse, mis juba ise äratab uhkust ja kutsub ennast vaatama,
kaotaks selline küsitlus mõtte. Emotsioon on see,
mis sütitab huvi ja aktiveerib mõistuse! Lapsed, kes
on kooliekskursiooniga toodud vaatama seda uhkustäratavat,
võimast, rukkipeakujulist obeliski-kõrgehitust-Vabadussammast
ja sellesse paigutatud ahvatlevalt kirjut teadmiste varasalve,
viivad kaasa unustamatu elamuse. Sellest jäänud jälg
määrab mõtteviisi kogu eluks. Meie riigikaitsele
on see kindlamaks aluseks kui mõni rahvusvaheline leping
ükskõik kui vägeva organisatsiooniga.
Harjumäe maaaluse Rootsi ja Ingeri
bastioni kõrval oleks see taeva poole sirutuv rukkipea
Eesti bastioniks! Kui sellist, meid nii väljast kui seest
kaitsvat bastioni ei hakata püstitama kohe, siis jääbki
see püstitamata. Võib-olla aga ka vabadus püsimata.
|
|
|