Kultuur ja Elu 2/2005


Kultuur ja Elu 1/2005

 

 

 

 



Väljavõte ajakirjast Helivõlu, ilmunud Tartus 17. mail 1939.

Eesti Kalman taas teatrilaval

tekst: Raivo Lööper, Pille Mark

Operetikavas "Ah, ilma naisteta" kõlab duett "Iga naine ükskord armub" Heldur Vatseli operetist "Igatsetud maa". Kes oli Heldur Vatsel?

Eesti Kalmaniks kutsutud Heldur Vatsel sündis Tallinnas 19. septembril 1916 mereväeohvitseri perekonnas. Eesti iseseisvumise järel kolis pere Tartusse, kuna isa Rait Vatsel edutati Lõuna-Eesti veeteede ülemaks. Heldur Vatsel õppis alates 1936. aastast Eduard Oja juhendamisel kompositsiooni Tartu Kõrgemas Muusikakoolis. Temast sai lühikese ajaga eesti algupärase operetimuusika andekamaid pioneere. Heldur hakkas komponeerima juba noorelt, 14-aastasena valmis tango „Lemmik“ tolleaegsele miss Estoniale Lilly Silbergile. 18-aastase Treffneri gümnasistina kirjutatud esimene operett „Kui muusikus armub“ (1935) ületas asjatundjate arvates nii mõnegi välisautori töö.

Uskumatu lavamenu

Heldur Vatseli operett „Õnnelend“ lavastatakse Vanemuises (libreto Elmar Valmre, orkestreering J. Simm). Sündmustik toimub Londoni-Austraalia vahelisel lennuvõistlusel, kus esikohale tuleb eestlasest lennukooli juhataja. Menuki autor Heldur Vatsel on ise meenutanud: "Libreto otsingul käisin nagu palavikus ringi, kuna ei leidunud vastavat isikut, kes seda võiks luua. Juhuslikult ja ootamatult tutvusin Elmar Tõnssoniga, kolme nädala jooksul üheskoos päevast päeva töötades tuli operett "Õnnelend".” Opereti esietendus Vanemuises tõi rekordilise arvu publikut, nagu kirjutab “Film ja Elu” 22. veebruaril 1936. Oli isegi niisuguseid isikuid, kes muidu kunagi ei käi teatris. Saal oli välja müüdud ja kiiduavaldusi jagati ohtrasti – eriti muidugi tantsunumbritele (Ida Urbeli seatud). Autorid kutsuti välja ja pärjati lilledega.
Igas mõttes suuroperetiks kujuneb „Napoli pärl“ (1935) Heino Uuli lavastuses, mis läheb Vanemuises suure publikumenuga. Kokku antakse 24 etendust poolteise hooaja jooksul. Teatri muusikajuht on sel ajal Eduard Tubin, tantsujuht Ida Urbel. Nii mõnedki „Napoli pärli“ foksid, tangod ja valsid kujunesid publiku lemmikpaladeks ballidel, kohvikuis ja lokaales (Postimees, 21.02.1936).
Opereti „Taevalik meloodia“ (1936) tegevus areneb Eestis ja Ungaris kerge mustlasmuusika juhtmotiiviga. Teost mängitakse menukalt Tartus, Narvas ja Võru „Kandles“. Opereti „Tehoura“ (1937, tuntud ka nime all „Havai tüdruk“) omandas Viini operetikirjastus ja see hävis Viini pommitamisel, samuti põles sõjatules suurem osa Vatseli teoseid Eesti teatrimajades. New Yorkist Peipsi-äärsesse Rannapungerjasse tagasipöörduvate eestlaste elust kõnelev operett „Igatsetud maa“ (1939, Elmar Valmre libreto) valiti Estonia teatri 75. aastapäevaks korraldatud operetivõistluse auhinnana lavastamiseks 1940. aastal. Alanud maailmasõda katkestas „Igatsetud maa“ lavaletoomise Estonias. Eesti kultuurriik kadus 1940. aastal arenenud maailma kaardilt. Hävis terve ajastu ja arengutase, koos sellega paisati aastakümneteks unustusse ka meie rahvuslik algupärane operett.

Eesriie

Peale sõda töötas Vatsel Eesti Raadio toimetuses, Tõrva, Mõisaküla ja Pikasilla kultuurimaja orkestri- ja kunstilise juhina ning klaveriõpetajana lastemuusikakoolis. ENSV Heliloojate Liitu mittekuulumise pärast jäeti ta ilma vanaduspensionist ja tunnustusest. Vanaduses elas ta tagasitõmbunult, toetatuna peamiselt laste poolt. Eesti Kalmaniks nimetatud helilooja suri Tartus 1. märtsil 1982.
Ometi: kuni elab meie keel, mõte ja mälu, elab ka Heldur Vatseli looming. Elab Marie Underi suveräänse vaba vaimu uhkus. Toomehelbe õrnusest ärkab ellu eesti vaimsus. Kuulutades tõeliselt iseseisva riigi kunstisõnumi taassündi meis enestes.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv