|
Omandireformi konnasilmadel
tekst: k&e
Kirgi
kütvad omandi- ja maa-reformi probleemid on kätketud
seadusesse, millega püüti Vahva Rätsepa kombel
lahendada kõik probleemid ühe hoobiga ning jäeti
kõik tekkivad kulud inimeste kanda. Riik pesi käed
puhtaks. Eesmärk oli teadlik rahva lõhestamine ja
tülli ajamine, sest teadagi on sogasest veest kergem suurt
kala püüda.
Kirgi
kütvad omandi- ja maa-reformi probleemid on kätketud
seadusesse, millega püüti Vahva Rätsepa kombel
lahendada kõik probleemid ühe hoobiga ning jäeti
kõik tekkivad kulud inimeste kanda. Riik pesi käed
puhtaks. Eesmärk oli teadlik rahva lõhestamine ja
tülli ajamine, sest teadagi on sogasest veest kergem suurt
kala püüda. Paraku, nagu
võime järeldada raportist Omandireform
ja omandireformi läbiviimine Eesti Vabariigis aastatel 1991-2004,
on valitsusstruktuuride poolt sihilikult tehtud korruptiivsetest
otsustest ning nende õigustamisest saamas rahvusvaheline
poliitiline relv Eesti Vabariigi vastu.
Oma raamatus Kõik on võrdsed, aga mõned
on võrdsemad tõdeb akadeemik Anto Raukas,
et poliitilise kanapimeduse ja tööalase saamatuse jäägitu
toetamine on justiitsministeeriumi juhtkonna üheks meelistegevuseks.
Kahjuks ei ole kõigil inimestel jõudu, visadust,
raha, teadmisi ega oskusi end õiglastes nõudmistes
kaitsta. Kodanike turvalisus on Eestis puudulik. Nende põhiseaduslikud
õigused ei ole kaitstud, isamaalisus hääbub,
rahulolematus suureneb ja omandi- ning maareform venib. Ametnike
võim ja vastutamatus ei ole kunagi olnud nii suur kui praegu,
kus nad võivad karistamatult petta, lollitada ja mõnitada
ning teenida nii omanike ja üürnike arvel.
Õigusriigist ei ole siinkohal mõtet rääkida.
Kuidas sai
omandireformist ebaseadusliku vara hankimise ja valijate tootmise
vahend?
Et küsimusele vastust saada, tuletame
Anton Raukase raamatu Kõik on võrdsed, aga
mõned on võrdsemad abil lühidalt meelde
Omandireformi aluste seaduse sünnilugu.
Tänini pidevalt muudetava Omandireformi aluste seaduse
lõppteksti koostas 25. aprilli 1991 Ülemnõukogu
otsusega moodustatud ajutine komisjon omandi- ja maareformi küsimustes,
mida juhtis justiitsminister Paul Varul. Komisjoni kuulusid üheksa
Ülemnõukogu liiget, kaksteist kõrget valitsusametnikku,
valitsuse poolt esitatud inimesed ja keskpanga president, kes
üritasid ühe sõõmuga lahendada erastamist,
tagastamist, kompenseerimist, munitsipaliseerimist, valdaja ja
vara saaja suhteid, määrata pärijate ringi ja pärimise
korda jms. Seda Paul Varuli poolt kokkukeeratud rosoljet, mis
võeti vastu igasuguse õigusliku ekspertiisita ja
mida pole valitsuses enne vastuvõtmist arutatud, jagub
meil veel aastakümneteks helpida! On ju ammu tuntud tõde,
et kui miski on universaalne, siis ei kõlba see millekski.
Sellest ORASe nimelisest pudrust võitsid mitte omanikud
ega üürnikud., vaid ainult need jõud, kes pole
küsimuse õiglasest lahendamisest huvitatud ja töötavad
omandireformile vastu.
Kuidas muidu on võimalik, et Riigikogu poolt 13.03.1996
Euroopa inimõiguste konventsiooni ratifitseerimisel tehtud
ajutist reservatsiooni, et reformiseadusi puudutavates küsimustes
ei võta Eesti Vabariik enesele kohustust juhinduda rahvusvahelisest
õigusest pole siiani tühistatud?
See reservatsioon, millega on Eesti kodanikelt võetud õigus
pöörduda oma õiguste kaitseks rahvusvahelisse
kohtusse ja nad on jäetud seeläbi kohalike võimukandjate
voli alla, on vastuolus nii meie oma Põhiseadusega kui
ka Euroopa reeglistikuga. Kuid ei ole mõtet süüdistada
toimunus abstraktselt riiki ega demokraatiat, sest kõik
algab ikkagi inimestest endist. Aga mida tahtagi, kui akadeemik
Raukase sõnul on praktiliselt kõik justiitsminister
Varuli poolt juhitud keskkomisjoni otsused õigustühised
oma tegevust reguleeriva põhimääruse ja seaduste
eiramise tõttu. Mitte ühelgi komisjoni liikmel ei
tulnud kordagi pähe läbi lugeda oma tööd reguleerivat
juhendit. Komisjoni protokollid ja otsused on tema hinnangul vormistatud
primitiivselt ja koosoleku läbiviimise, otsuse vastuvõtmise
ning protokollimise üldtuntud reegleid eirates. Otsused vormistati
süvenemata, tunnistajaid ja avaldajat ära kuulamata
ning dokumente korralikult läbi lugemata. Kui aga nii talitas
juba keskkomisjon, mida tahta siis vastavatest linna- või
maakomisjonidest? Seal tegid olukorra veel hullemaks nende komisjonide
liikmete madalad juriidilised teadmised, keskkomisjoni poolt saadetud
valed ja seadustega vastuolus olevad suunised ning mitte tõsine
suhtumine oma töösse.
Tulemuseks oli, nagu tõdetakse ka eelmainitud raportis
omandireformi läbiviimise kohta Eestis, mille on aprillis
2004 koostanud Demokraatiavastaste Kuritegude Menetlemise Ekspertkomisjon,
Euroopa Kodanike Kaitse Instituut Eestis, Riigivastaste Kuritegude
Menetlemise Ekspertgrupp, et omandireformi rakendamise käigus
tõsteti aastatel 1991-2004 ebaseadusliku materiaalse omandi
hankimine ja kinnistamine kõrgemale kehtivast seadusandlusest
ja inimesest kui subjektist vaatamata sellele, et inimesel on
siseriiklikest ja rahvusvahelistest seadustest lähtuvalt
õigus kodule ja selle puutumatusele.
Raport tõdeb, et omandireformi elluviimisel on rikutud
Eesti Vabariigi Põhiseaduse kolme printsiipi: õiguskindluse,
õiguspärase ootuse ja võrdse kohtlemise printsiipi.
Pole midagi imestada, et nii saigi ORAS-st ebaseadusliku rikastumise
ning valijate tootmise vahend.
|
------
Omandireformi läbiviimist käsitlev
raport on täielikult maha vaikitud. See vaikus tähendab,
et kõik raportis toodud väited vastavad tõele."
Raportis tehtud kokkuvõttest saame
muuhulgas teada:
- ca 80 000 ebaseaduslikult kodust ilma
jäänud või jäämas perekonda
- üle 250 milj euro väärtuses
kinnisvara on sattunud ebaseaduslikku omandisse
- üle 65 milj euro on ebaseaduslikult
välja makstud erastamisväärtpabereid kinnisvara
ja aktsiate eest
|
Lörriläinud
omandireformi tagajärjed
Raportis tehtud kokkuvõttest omandireformiga
kaasnenu kohta loeme, et tulemuseks on ca 80 000 ebaseaduslikult
kodust ilma jäänud või jäämas perekonda.
Üle kaheksasaja viiekümne miljoni euro väärtuses
kinnisvara on sattunud ebaseaduslikku omandisse. Üle kuuekümne
viie miljoni euro on ebaseaduslikult välja makstud erastamisväärtpabereid
kinnisvara ja aktsiate eest. Ligi ühesaja kolmekümne
miljoni euro eest on Eestis elavate elanike arvel ehitatud või
ehitamisel olevat elamispinda sundüürnikele, kusjuures
samas pole riigi poolt maksudena kogutud sihtotstarbelisi vahendeid
elamumajanduse väljaarendamiseks kasutatud. Kuhu või
kelle taskusse see raha rakendati, teab vaid tuul. Moodustati
Õigusvastaselt Võõrandatud Vara Tagastamise
Komisjonid kohtute õigustes, millega rikuti EV Põhiseadust,
sest sellega loodi kohtutele paralleelsüsteem.
Massiliselt on toime pandud ebaseaduslikke tagastamisi ja erastamisi.
Arvukalt on toime pandud kohtukuritegusid, kinnistades ebaseadulikult
tagastatud vara ebaseaduslikku omandisse. Üheski Euroopa
riigis pole seni veel loodud pretsedenti, kus välja petetud
kinnisvara oleks jäädavalt varga omandisse jäänud.
Eesti kavatseb selles vallas olla ilmselt pioneer, sest ükski
riigiinstitutsioon pole kas tahtnud või suutnud reageerida,
et pöörata kuritegelik ebaseaduslik olukord seaduse
kohaseks. Linnavalitsuste põhimäärused kohustavad
linnavalitsusi tühistama ebaseaduslikud otsused ja korraldused
nende ilmnemisel. Üldjuhul pole seda siiski tehtud. Toimitud
on vaid kohtuotsuse ajendil. Ning kohtuotsus ei takista omavalitsustel
olemast järjepidevalt rumalad ning tegemast teadlikult uusi
samasuguseid tehinguid.
Veelgi enam, õigusvastaseks kuulutatud otsused ei too akti
andnud haldusorganile kaasa kohustust tunnistada nimetatud akt
kehtetuks, sest haldusakti kehtivus ja õiguspärasus
olevat erinevad mõisted. Ja kui kohus haldusorganit otseselt
akti tühistama ei kohusta, siis ei ole vabariigis sellist
järelevalveorganit, mis omavalitsust seda tegema paneks.
Riigi poolt põhjustatud ebaseaduslikkuse eest on võimalik
nõuda kohtu kaudu ka kompensatsiooni, kuid juba kohtu hammasrattad
läbinud inimesed lihtsalt enam ei jaksa, sest taotletavalt
summalt tuleb tasuda ka 3% riigilõivu. Ja kogu ring algab
otsast peale.
Arvukate ühesuguste baasandmetega, kuid üksteisega risti
vastukäivate kohtulahendite olemasolu nii Haldus-, Ringkonna-
kui Riigikohtus on tõendus sellest, et lisaks kõigele
eeltoodule on toiminud täielik kohtusuva.
Tagastati maa, mis üle
jäi
Omandireformi üks oluline osa on maareform,
mille teostamisel on Eesti Õigusjärgsete Omanike Liidu
hinnangul eiratud seadustatud aluseid. Hilisemad seadusandlikud
muudatused rikuvad õigustatud isikute õiguspärast
ootust, kusjuures muudatused teenivad üha ulatuslikumalt
maa suvalist ümberjagamist kohalike elanike ja äriühingute
kasuks. Õigusjärgsete omanike põhjendatud ettepanekuid
ja taotlusi on täielikult ignoreeritud ning asjakohased riigiametnikud
on vältinud ka sisulist mõttevahetust. Kuna reformi
läbiviijaks on olnud kohalike elanike huvisid kaitsev kohalik
omavalitsus, on tegelik maade tagastamine ja erastamine toimunud
põhimõttel kes ees, see mees ja mis
erastamisest, munitsipaliseerimisest või riigistamisest
üle jääb ehk parem osa on jäetud tagastamata
ja tagastatuga pole enam suuremat peale hakata. Seda on võimaldanud
reformi eesmärgiga teravas vastuolus olev, elamute juurde
hoonete teenindamiseks vajalikust maast tunduvalt suurema, kuni
50 ha maa erastamine erastaja omal äranägemisel, s.h
kuni 20 ha õigusjärgse omaniku poolt tagasi taotletud
maast. Ühtlasi on tegelike võimaluste (ka maa väärtuse)
poolest elamute omanikest erastajad seatud väga ebavõrdsesse
olukorda. Maareformi teostamine on teravas vastuolus maa üldise
otstarbeka kasutamisega, kuna planeeringuta ja üksiktükkide
haaval maa erastamine ei võimalda efektiivset maakorraldust.
Eesti Õigusjärgsete Omanike Liit on talunud olukorda
üksnes teadmises, et ostueesõigusega erastamata maad
kuuluvad õigusjärgsetele omanikele asendusmaana piiratud
enampakkumisel.
Eelmainitud raportis aga ongi toodud ebaseadusliku
maa erastamise skeem just ostueesõigusega maa puhul:
- maa erastamise ostueesõigusega
isikud esitavad nõuetekohase avalduse omavalitsusüksusele;
- omavalitsusüksus
annab välja tõendi, et maadele pole laekunud tähtaegselt
tagastamistaotlust või kinnitab nimekirja maadest, mis
on saadaval erastamiseks;
- omavalitsusüksus
joonistab krundilt välja tüki, mida siis
tagastab või laseb erastada oma inimestel
(nt volikogu liikmetel);
- nõuetekohase
avalduse esitanud isikud esitavad kaebuse esimese astme kohtusse,
kus see jäetakse rahuldamata. Teise astme kohus jätab
samuti apellatsioonikaebuse rahuldamata. Riigikohus lükkab
kassatsioonikaebuse läbivaatamata kujul tagasi, s.t ei
anna menetlusluba.
Omandireform on alles ees
Eesti Õigusjärgsete omanike Liidu
juhatuse liikme ja õigusnõuniku Peeter Ploompuu
hinnangul on omandireformi konnasilm esiteks selles, et omanike
ring aeti liiga suureks.
Teine konnasilm on see, et riik delegeeris vara tagastamise kohalikele
omavalitsustele. Kui riik oleks võtnud selle enda kanda,
oleks reform ammu lõppenud. Kuid omavalitsustes põrkuvad
erinevad huvid. Näiteks on kodanik esitanud tagastamistaotluse,
kuid seal majas on sees mingi ettevõte ja tagastamine venis
lõpmatuseni või leitakse mingid otsitud põhjused,
et mitte tagastada. Vastavalt eksperdi otsusele, kes märkis
vara säilivuseks kas 49% või 51%, otsustati võib-olla
miljoneid maksva maja saatus. Kui 51% oli ümber ehitatud,
siis kuni aastani 1997 kehtinud korra järele omanik seda
enam tagasi ei saanud. Kuid joonistada mõni protsent siia-sinna
polnud eksperdile mingi küsimus.
Ent kolmas ja kõige hullem konnasilm omandireformi puhul
on Ploompuu sõnul eesti rahva omavahel tülli ajamine.
Probleemide probleemiks on tema arvates see, kui 1994. aastal
lahkus vene sõjavägi ja vabanesid tuhanded riigile
kuuluvad korterid, mis maha parseldati, kuid mis oleks tulnud
anda üürnikele ja lubada need erastada. Sellele lisab
ta veel Hüvitusfondi temaatika. Hüvitusfond loodi ju
selleks, et aidata inimestel kortereid muretseda. Siia ongi omanike-üürnike
probleemid maetud. Tuhanded korterid kadusid, rahad haihtusid
ja nüüd on riik hädas: mida teha? Ei saa omanikele
kanna peale astuda, üürnikke ka ei saa ahistada. Üüri
piirmäärade kaotamise seadust nimetab Ploompuu omanikelt
auru väljalaskmise seaduseks. Miks? Sest võlaõigusseadus
jäeti jõusse, mille kohaselt saab üüri muuta
üksnes kooskõlastatult üürnikuga. Nii et
sisuliselt jäi kõik samaks, omaniku jaoks midagi lihtsamaks
ei läinud. Ja et vahekord on üürnike kasuks, iga
omaniku kohta tuleb umbes 8 üürnikku, siis on ka selge,
miks riik ja ametnikud neid rohkem toetavad.
Eeltoodu põhjal pole midagi imestada, et omandireformi
läbiviimist käsitlev raport on täielikult maha
vaikitud. See vaikus tähendab, et kõik raportis toodud
väited vastavad tõele. Raporti ühe koostaja,
Euroopa Kodanike Kaitse Instituut Eestis liikme, majandusmagistri
Marika Katarina Arendia Elita von Wolsky sõnul seisab Eesti
Vabariigis tõeline omandireform alles ees. Olgu kohe öeldud,
et pr Arendia Elita von Wolsky ei ole kuulunud NLKP-sse ega ühessegi
repressiivorganisse. Algul vaatas ta toimuvat kõrvalt,
kuid ühel hetkel hakkas toimuv ka teda isiklikult puudutama
ja siis ei saanud enam kõrvaltvaatajaks jääda
ning lihtsalt tuli teemasse süveneda. Tänaseks on ta
läbi töötanud tohutul hulgal arhiivimaterjale ning
nii kohalikud kui rahvusvahelised seadused. Selle valguses võib
öelda, et omandireformiga on ellu viidud inimsusevastane
kuritegu, eirates Euroopas kehtivaid demokraatlikke õigusi.
Küsimus suurele ringile: kuidas
selline seadusetus, millega on loodud võimas rahvusvaheline
poliitiline relv Eesti Vabariigi vastu, on üldse võimalikuks
saanud?
* * *
Sundüürnik Elve-Viiu Klement:
Nendeni ei jõua, mida nad on teinud
Tartus elav pr Klement (sünd. Ahas)
soovib sundüürniku seisusest välja rabeleda, kuid
peab veel 15 aastat tasuma linnavalitsusele laenu koos intressiga
6%. Linn teenib 100 000 kroonise laenu eest tema pealt lisaks
45 750 krooni. Hiljuti tehti otsus vähendada intressi 2%
võrra, kuid ümberarvestamine läheb linnaametniku
sõnul maksma ligi 1000 krooni. Et linn andis korteri ostuks
laenu, siis muid omavalitsuse poolseid toetusi, s.h kolimisrahasid
pole ette nähtud. Eelmine korter Tähtveres hinnati ligi
poolele miljonile kroonile. Uue ühetoalise korteri eest Veerikul
karpmajas maksis Elve-Viiu korterivaldajale 300 000 krooni, kusjuures
tema oma osalus oli 200 000 krooni.
Elve-Viiu Klement ei tauni omandireformi
vajalikkust ja omaniku õigust tervikvarale, kuid tema sõnul
tehti ta kerjuseks ning tema hinnangul riik ja omavalitsused röövivad
avalikult nii omanikke kui sundüürnikke. Selles seaduseloomes,
kus juhinduti kommunistlikust põhimõttest ära
võtta, minema kihutada, ühtedelt rekvireerida, teistele
anda, ei ole tema meelest võimalik tabada ei õiglust,
loogikat ega eetikat.
Oma kirjas kirjutab Elve-Viiu Klement: 14 aastat on nii
omanik, kes oma kodu ikka veel ootab, kui ka sundüürnik
tunnetanud kuulates Eesti Vabariigi juhtfiguuride meelistiraadi
inglastelt mu kodu on mu kindlus lajatavat piitsahoobina
vastu palet ja südant. Omandireformi loojatel nappis oidu
näha nõukogulikule analoogiale põhineva situatsiooni
toimimist Eesti Vabariigis. Vähimagi aluseta tehti sundüürnikest
riigivaenlased, soovimata otsida toimivaid ausaid lahendusi nii
kodu tagasi taotlevale omanikule kui ka kodust aetule. Riigipoolne
teadlik venitamistaktika on viinud kiirendatud kombel silmapiiri
taha nii omanikke kui sundüürnikke.
Eesti Vabariik on üsna sadistlikul
kombel pannud mind taas läbi elama aastaid 1944-1991. Perekonnanimi
AHAS ja sellega seonduv tähendas Nõo valla nõukogulikele
vallajuhtidele võimalust võtta mu isakodust kogu
varast suurema osa kahele uusmaasaajale. Võeti kõik,
mis neile meeldis. Vissi külas olime ainsad, keda see hullus
tabas. Järgnevate aastakümnete jooksul istutati meie
maale üle 300 suvilakrundi, teiste talude maad ja metsad
jäid puutumata. Ka meil võinuks nüüdseks
olla kümneid hektareid metsanoorendikke ja rahu. Tõepoolest
olime vene vaenlased, nii meid ka ENSV kohtles. Kuid kas peab
meid nii kohtlema ka Eesti Vabariik?
7 aastat taotlesin võimalust saada linnalt toetust, alustada
tuli Ühispangast EVP arve vahetamisest kroonideks. Panga
laenuosakonna juhataja ütles, et 1997 on juba riigipoolne
kate kasutatud, tulge 1998 alul. Siis teatati, et tulge sügisel.
Sügisel teatati, et meil niigi järjekorras rohkem kui
riigieraldist. Mind järjekorda ei registreeritud. Tartu abilinnapea
J. Kõre, pärast V. Shokman teatasid, et tagastamatuid
summasid ei ole ette nähtud. 2000. aastal jäin pensionile
ja väljakolimine muutus ülejõu käivate kulutuste
tõttu möödapääsmatuks. Ainus võimalus
oli kraam välja kolida oma Vissi külas elava poja juurde.
15.03.04 Postimehes ilmunud artikli heasoovlikud koostajad ei
osanud arvatagi, kui palju see aitas mind mööbli, raamatute
jne realiseerimisel. Olen neile väga palju tänu võlgu.
Ka Riho ja Kadri Leppojale, kes viisid headesse kätesse me
pühama vara ema venna Juhan Torki klaveri. Aga sellest
kõigest jäi ikka väheks.
Hr Meelis Atonen plaksutas käsi
kinnisvarahinnad on kõvasti tõusnud, turg on käivitunud!
Tundsin seda iga hingetõmbega, mida tähendab 300 000
krooni kokku ajamine, kui kõik on müüdud, pensioni
tõus sellel aastal heal juhul 130-150 kr.
15 järgnevat aastat maksan linnale tagasi laenu ja intresse.
Pärast kümne aasta möödumist loodetavasti
kustutatakse 40 000. kr.
Oma kirja lõpetab Elve-Viiu Klement Jüri Üdi
luuleridadega: Ma ei jõua kõike / siin ilma
peal.
|
|
|