|
|
Piirileppe vastane meeleavaldus
Toompeal. Foto Erwin Pari. |
Miks vajame rahvusvahelist
Nürnberg II?
tekst: Jüri Vaidla
Petserimaa Koostöökoja liige
85 aastat
on Tartu rahu olnud Eesti riigi alusmüüriks ja nüüd
kavatsetakse ta kommunistide poolt ära lõhkuda. 18.
mail sõlmitud Eesti-Vene piirilepingu valgusel analüüsib
Petserimaa Koostöökoja liige Jüri Vaidla Eestis
valitseva Kiskjate ja Loojate mentaalse vastasseisu põhjuseid
ning küsib, kas tahtsime tagasi nõukogudeaegset totalitaarset
riiklikku rezhiimi?
Inimese
maailmavaatest oleneb kogu inimese elutegevus. Iga hetk, iga otsustamine
oleneb maailmavaatelisest alusest. Milline see on, see on põhiküsimus,
sest sellest tuleneb eluprobleemidele vastus.
Milline peaks olema ministri maailmavaade, et otsused oleks Eesti
riigi elu edendavad, õiged, õiglased?
Kiskjad versus
Loojad
Inimene võib
olla Looja, eluenergia juurdetooja, ent ta võib olla ka
Kiskja, lammutaja, eluenergia vähendaja. Inimese valida on,
millist teed ta käib, millise maailmavaate järgi ta
oma eluprobleeme lahendab. Vanem põlvkond on kohustatud
nooremale põlvkonnale kätte näitama õige
tee ja kaasa andma eelnevate põlvkondade poolt kogutud
teadmised eluprobleemidest jagu saamiseks, elu, eestluse, Eesti
riigi jätkumiseks.
Neid inimesi, kel on kalduvus lahendada eluprobleeme materialistliku
maailmavaate kaudu, huvitab hetkekasu, sest võitjate üle
kohut ei mõisteta. Nad ei tunne teise inimese valu ja suruvad
maha ka omad emotsioonid. Ausus, õiglus, ligimesearmastus
on nende jaoks rumalate, eluvõõraste inimeste väljamõeldis,
mis midagi ei maksa. Konkurents viib elu edasi, tugevamad jäävad,
nõrgemad peavadki surema. Nende käitumine on väga
sarnane kiskjate omale. Seda on paljud inimesed oma elus ka tunnetanud
ja näinud juhtumeid, kus inimene muutub nagu loomaks, kaotab
oma sõnades ja tegudes inimlikud normid. Loomariigi reeglite
järgi käituvad inimesed on Kiskjad.
Kristliku maailmavaatega inimesele on põlvest-põlve
esikohal vaimsus, ausus, õiglus, koostöösoov
ja ligimesearmastus. Raha on maksevahend, ta ei tohi saada kunagi
valitsevaks inimese üle. Kõik ei ole müüdav-ostetav,
osa asju on ka pühad, puutumatud. Oma kodu, esivanemad, nende
elukombed, oma riik on sügava austuse sees. Nende reeglite
järgi käituvad inimesed on Loojad.
Murrame läbi!
Praegune olukord on pannud rahva
mõtlema ja mõtelda on meil tõesti vaja, sest
Eesti riik järjest nõrgeneb kodaniku jaoks. Kodanik
ja riik ei ole enam koostööpartnerid, kes üksteist
toetavad ja kaitsevad, riigivalitsemise süsteem on kujundatud
kodanikku orjastavaks. Meie riigimudel on sarnane mõisavalitsemisele
või aktsiaseltsile ja on selgeid märke, et tulevikus
tahetakse Eesti riigilt ära võtta ka mõisaomaniku
staatus ja panna Eesti riigivõim kupja ülesandeid
täitma kodaniku kui pärisorja üle. Eesti soost
kupjaks trügijaid on küllaga, sest neil on esikohal
raha, mitte riigi iseseisvus ja kaaskodanike heaolu.
Res Publica valimisloosung Vali kord annab mõista,
et need, kes seni on olnud võimul, on loonud Eesti riigis
kaose. Kogu looduses aga valitseb kindel kord. Kui inimene oma
elureeglid viib kooskõlla looduses valitseva korraga, siis
ta säilitab elukeskkonna ja ka iseenda. Eesti riigis on moraalne
kaos ja see tingib ahelreaktsioonina ebaeetilise käitumise
ja massilise peataoleku. Murrame läbi!
kas murrame välja vanast materialistliku-kommunistliku maailmakäsitlusega
kaetud vaimupimedusest? Kui nii, siis on üleskutse õige.
Materialistliku maailmavaatega inimesed on trüginud riigijuhtimise
juurde Eesti riigi taasiseseisvuse algaastatest peale ja tegutsevad
oma kiskjalikule olemusele vastavalt nagu NSVL-s, kus avalikult
kristlikku maailmavaadet põlati. Kristliku maailmavaatega
inimesele on sellised eluprobleemide lahendamise võtted
vastuvõtmatud ja sellepärast on tekkinudki kaks Eestit.
Juudaslik käitumine ja kristlik käitumine need
on täiesti eri teed. Siit algab lõhe meie vahel. Aususe
hülgamisega inimene lõppkokkuvõttes hukutab
enda ja toob teistele kannatusi. Kui riigiametnik valetab, siis
kannatab kogu riik.
Nõukogude aja pärandina oleme saanud kaasa seaduse
mitteaustamise. Isiklik ja oma kamba kasu on jätkuvalt esmaseks
prioriteediks. Eesti riigisüsteem kujundati vahendiks selle
eesmärgi saavutamisel, rahvas lükati sulase seisusse,
keda rahamaaniasse haigestunud poliitik petab järjekordsete
lubadustega. Riigisüsteemi ladvik on loonud endale priviligeeritud
seisundi ja vabastanud end seaduste abil ka vastutusest olukorra
eest riigis. Sihilikult vaeseks kooritud ja segadusse aetud rahvas
on võimetu olukorda muutma. Loomakarja valitsemismudeli
järgi ülesehitatud riigis elab ladvik kommunismis, ülihästi,
ent mida võimupüramiidi tipust allapoole, seda viletsamaks
riigikodaniku olukord läheb.
Totalitaarse riigivõimu saab luua ka väiksel Eestimaal,
mitte ainult suurel Venemaal ja varjata riigisüsteemi tegelikku
olemust rohkete demokraatia loosungitega. Kas sellist riiki me
tahtsime? Kas tahtsime tagasi nõukogudeaegset totalitaarset
riiklikku reþiimi, ikka samade kiidulauludega suurtest edusammudest
ja korduvate pettelubadustega? Eesti Kongressi üritustel,
Lauluväljakul ja Balti Ketis oli meie unistus sama, mis sajandeid
on olnud meie esivanematel, mille eest võideldi, kannatati
ja paljud andsid oma elu Vabadussõjas, Teises Maailmasõjas
Oma Eesti Riik. Oma Eesti Riik, kes kaitseb oma Kodanikku,
ei lase teda nuiadega peksta ei saksa ega vene kubjastel
ega oleks lubanud peksta Lihulas, ka Eesti kupjal. Unistasime
Oma Eesti Riigist, kes ei hülga oma maad ja rahvast, nagu
tehti Petserimaa ja tema põlisasukate setodega.
Seda Eesti Vabariigi okupatsiooniaja ühte kuritegu
Eesti riigiterritooriumi muutmist tahavad tänapäeval
sama maailmavaatega Eesti- ja Venemaa antikristlased kuulutada
õigeks teoks uue piirilepingu sõlmimisega ja tõmmata
sellesse avantüüri ka Euroopa riigid. See on stalinistide
eesmärkide ja Eesti riigi amputeerimise lõpuleviimine.
Rüütli-Jeltsini piirivariant oleks olnud kompromiss
möödunu ja tänapäeva vahel, aga et see julgelt
välja öelda, peaks president olema see Arnold Rüütel,
kes ta oli koos rahvaga Toompeal üheksakümnendatel aastatel.
Uus piirilepe
teenib kommunistide huve
Analüüsides
kujunenud olukorda tuleb selgelt välja, et uut piirilepingut
peavad vajalikuks materialistliku maailmavaatega inimesed. Materialistid-kommunistid
aitasid Eesti Vabariiki okupeerida, elasid hästi okupatsiooni
ajal ja neile kaasinimeste küüditamine Siberisse, vangistamine,
piinamine ei lähe südamesse, vaid seda võetakse
kui ajaloolist paratamatust. Nende jaoks ei maksa ausus, õiglus
nii oma ligimese kui oma riigi suhtes midagi, maksab raha.
Tallinna Õigusinstituudi rektor saatis lõpetajaid
ellu sõnadega: Tehke õiglast õigust!
Õiglast õigust, õiglasi seadusi, õiglaselt
käituda saab inimene siis, kui ta püüab elada kristliku
maailmavaate järgi. Selle alusel jääb kuritegu
alati kuriteoks, olenemata sellest, kui palju aega mööda
on läinud. Põhjendamine ajaloolise paratamatusega
on vägivalla õigustamine ja õiglustunde tõrjumine,
enesele ja teistele pettepõhjenduste väljamõtlemine.
Materialistliku maailmavaate alusel loodud seadused ei lähtu
õiglustundest, vaid kasuvaistust ja nende järgi elades
kujuneb petmiste ja vägivalla lõputu ahel. Loomalik
inimene arvestab ainult jõudu. Ta ei saa aru, et pühasid
väärtusi ei jäeta maha, ei reedeta. Loojale ei
ole vaja tõestada, et esivanemate kalmukünkaid, sünnikodu,
maid ja metsi ei ole võimalik selga võtta ja teise
kohta viia.
Vanim põlvkond mäletab, kuidas staliniaegsed materialistid,
üldnimetusega kommunistid kasutasid seda jõhkrat võtet
neile üleliigsete inimeste hävitamiseks, küüditades
inimesi oma sünnikodust ja hiljem mitte lubades neid oma
kodukohta tagasi tulla elama. Sama toimub tänapäeval
setodega, ainult teiste pettepõhjenduste saatel ja varjatumalt.
Vajame Nürnberg II. Miks?
Et olukord kvalitatiivselt muutuks, tulnuks
uue piirilepingu ratifitseerimine Riigikogus peatada, kuni ei
ole toimunud Eesti riigi ja rahva kallal toimepandud kuriteo põhjalikku
uurimist, andmete kogumist, nende andmete analüüsi ja
kokkuvõtete tegemist kõigi kannatajate rahvaste
esindajatest komisjoni poolt ja kogu sündmuste ahelale hinnangu
andmist rahvusvahelise kohtu poolt, et tulevased põlved
saaks rahus elada, vältides eelnevate põlvede vigu.
Eesti Vabariigi poliitikud on taasiseseisvumise esimestest aastatest
alates kartnud Eesti rahva ja riigi vastu sooritatud kuritegude
uurimist ja sellele järgnevat kõigi kannatajate riikide
ja rahvaste, sealhulgas ka vene ja saksa rahvaga rahvusvahelise
kohtu kokkukutsumist, et kogu maailmale saaks teada, mis ja miks
toimus. Ent vägivallale, ka riigi vägivallale kodaniku
üle, tuleb panna piir.
Kristliku maailmakäsitluse järgi tuleks korraldada rahvusvaheline
kohus kommunistliku totalitarismi üle. Sellest ei tule karistamise
kohus. Kättemaks ei ole lahendus. See kohus peab välja
selgitama, kuidas tekivad riiklikud süsteemid, mis muudavad
inimesi ja rahvaid vägivalla tööriistaks. See kohus
peab hukka mõistma kommunismi inimsusevastased kuriteod,
aitama süüdlastel jõuda patukahetsuseni, lunastama
ohvrite kannatused ja ära hoidma tulevasi põlvi selliste
koleduste eest.
Nõukogudeaegset kristliku maailmavaate takistamist ja materialistliku
maailmavaate leviku soodustamist ei tohi enam jätkata. See
on kuritegu oma laste vastu, kuritegu inimsuse vastu, kuritegu
looduse vastu.
Teine maailmasõda pani Euroopa rahvad oma tegude üle
tõsiselt mõtlema. Saksa ja Prantsuse riigimehed
eraldi ja üheskoos jõudsid arusaamisele meelemuutuse
paratamatuses, ühiskondliku leppe vajaduses, muidu tulevikus
sõjakoletist vaos ei hoia. Sellest hea tahte algatusest
kujunes koostöö, mis tänaseks on saanud Euroopa
Liidu nime. Tulemus on positiivne. Tihedas koostöös
on võimalik rahumeelselt lahendada konfliktid, mis aeg-ajalt
tekivad. See ei võimalda pingetel kasvada ja vaenlase kuju
moodustada, sest siis kannavad kahju mõlemad pooled. Milleks
kakelda? Mõistlikum on kaubelda ja rahus elada, selgitab
kristlik õpetus. Sellest saigi alguse Euroopa rahu ja koostöö
vaim, mida tahetakse laiendada meile ja ka Venemaale. Sammume
seda teed edasi ja me saame rahumeelselt, ilma riigipoolse vägivallata
kodaniku üle lahendada ka Setomaa probleemid.
* * *
Välisminister Urmas Paeti kommentaar
piiriküsimusees
- Seoses Eesti-Vene
piirilepingu sõlmimisega soovib ajakirja Kultuur ja Elu
toimetus teada, kuidas on tagatud Eesti riikliku järjepidevuse
liini jätkuv hoidmine ja Tartu rahu lepingu põhisätete
kehtimine?
Võimaliku riigipiiride muutumisega ei kao ei riiklik
järjepidevus ega ka riigi identiteet. Piirileping puudutab
vaid üht osa Tartu rahulepinguga kaetud teemadest ning
selle sõlmimine ei mõjuta Tartu rahulepingu kehtivust
Eesti riikluse alustalana ühes Venemaa otsusega tunnustada
Eesti iseseisvust igaveseks ajaks. Riigi olemasolu ei sõltu
tema territooriumi vähenemisest või suurenemisest.
- Piirilepingus ei ole
ühtegi viidet Tartu rahule ega selles määratud
piiride muutmisele. Teatavasti nõudis Eesti vastutasuks
territooriumi loovutamise eest Tartu rahu tunnustamist. Venemaa
Tartu rahu ei tunnustanud. Kuidas on garanteeritud, et Venemaa,
kelle soovil see kapitulantlik piirileping tegelikult sõlmitakse,
sest ta ei taha tunnustada Tartu rahulepingut, ei kasuta olukorda
oma ajalookäsitluse huvides ja Eesti Vabariigi riikliku
järjepidevuse nullimiseks?
1996. aastal leidsid pooled, et edasiliikumine piirlepingu osas
on vajalik ning otsustati koostada tehniline piirileping.
Kui vaadata hiljutist arutelu rahvusvahelises ajakirjanduses
ning maailma riigijuhtide avaldusi, siis näeme, et meie
ajaloole on antud õiglane hinnang Teise maailmasõja
lõpuga oli lõpp küll natsismil ja see tõi
osale Euroopast kaasa vabaduse, kuid teisel osal Euroopast asendus
üks okupatsioon teisega. Kindlasti jätkub ajaloolis-õiguslik
arutelu ka Venemaaga.
- Üks riigi jaoks
olulisi väärtusi on riigi territoriaalne terviklikkus.
Miks siis võeti piirilepingu sõlmimisel aluseks
Stalini poolt vägivaldselt tõmmatud piir, hilisem
Venemaa poolt jõudemonstratsioonina ühepoolselt
maha märgitud absurdne ja ebaloogiline "ajutine kontrolljoon",
mis lõhestab inimeste kodud?
Nagu juba varem öeldud, riigi olemasolu ei sõltu
tema territooriumi vähenemisest või suurenemisest;
võimaliku riigipiiride muutmisega ei kao ei riiklik järjepidevus
ega ka riigi identiteet. Samuti ei ole rahvusvahelises õiguses
riigi piiride määratlematus või ebatäpne
määratletus takistuseks riigi eksisteerimise tunnustamisele.
Arutleksin nii: kas 1920. aastal tekkinud seis oli tõepoolest
vastavuses meie etniliste piiridega või peegeldas see
rohkem hoopis omaaegset sõjalis-strateegilist mõtlemist.
Põhjalikumalt arutledes on vähe selliseid rajajooni,
mis järgivad üks-üheselt etnilist piiri. Ikka
satub rahvuskaaslasi elama nii siia- kui sinnapoole. See on
paratamatus.
- Kas tõesti
nõudsid meie liitlased meilt ENSV piiri jäägitut
tunnustamist ja alistumist okupantriigi survele?
Eesti ei oleks täna ei Euroopa Liidu ega NATO liikmesriik,
kui me poleks kogu liitumisprotsessi jooksul näidanud üles
head tahet piirilepingute sõlmimiseks. Tegemist on ju
mõlema organisatsiooni välispiiriga ja peatselt
ka Schengeni ruumi välispiiriga. Lepingute parafeerimine
1999. aastal oli oluline panus Eesti liitumise protsessis mõlema
rahvusvahelise ühendusega, sest tulenes otseselt liitujatele
esitatavatest kriteeriumitest.
Vähemalt viimased kümme aastat kui mitte kauemgi oleme
selgitanud oma sõpradele ja partneritele, kuivõrd
tähtis meile on piirileping. Meid on kuulda võetud
ja meid on toetatud. Kas nüüd, Euroopa Liidu ja NATO
liikmena, ei ole see meile enam oluline?
- Teatavasti saavutas
Rüütel Jeltsiniga kokkuleppe, mille kohaselt oleks
Eesti saanud tagasi Petserimaa eesti külad ning taganud
seega setode kogukonna terviklikkuse. Kogukonna terviklikkuse
säilimine on ka Euroopa Liidus oluline, sest sellega välditakse
konfliktsete piirkondade teket. Meie aga loome ühe juurde.
Küsin: Miks hülgab demograafilise kriisi lävel
seisev Eesti üle 8000 Petserimaal elava õigusjärgse
Eesti vabariigi kodaniku? Miks puudub Eesti Vabariigil poliitiline
tahe seista oma inimeste ja nende õiguste eest? Miks
laseb Eesti oma kodanikel kaotada usu oma riiki?
Setude probleemiga on tegeletud pea piirilepete läbirääkimiste
algusest peale. Selleks, et Petserimaa erinevad probleemid saaksid
lahenduse, tegutses taasiseseisvumise järel Kagu-Eesti
probleemidega tegelev valitsuskomisjon. Inimeste tulekut siiapoole
kontrolljoont on toetanud Migratsioonifond. Viimastel aastatel
on naasnuid minimaalselt, peamine vool toimus varasematel aastatel,
kui sai selgeks tulevase lepingu ulatus. Ka praegu tegeleb valitsus
nende küsimustega. Paraku ideaalolukordi lihtsalt pole,
iga riigi tekkimisel on neis inimesi, kelle arvates uued riigipiirid
on ebaõiglased.
- Venemaa saab selle leppega kõiges
oma tahtmise. Mida saab Eesti Vabariik vastu selle eest, et
anname vääritult, midagi vastu nõudmata, ära
oma maa?
Eesti rahvuslikes huvides oli liitumine Euroopa Liidu ja NATOga
ning praegu on meie rahvuslikes huvides olla täisväärtuslik
ja aktiivne liikmesriik mõlemas organisatsioonis. Selleks
on aga tarvilik ebamäärasuste lõpetamine.
Nende kahe lepinguga läheneb Eesti otsustavalt olukorrale,
kus kõik tema piirid on lepingutega fikseeritud ning
vaidlustamata naaberriikide poolt. See kindlasti tugevdab riiklikku
julgeolekut tervikuna ning Eesti rahvusvaheline seisund tugevneb.
Kuigi praegu rakendatakse erinevaid Eesti ja Venemaa vahelisi
kokkuleppeid ajutisel kontrolljoonel, võimaldaks ettevalmistatud
lepingute elluviimine kõrvaldada järelejäänud
raskused ning legaalsed probleemid. Kindlasti aitaks riigipiiriga
seotud küsimuste lahendamine kaasa ka piiriäärsete
alade arengule ja piiriülesele koostööle.
Tänasel päeval peame lähtuma sellest, et Eesti
on jälle riik ja et meie riigil on selgelt defineeritavad
piirid, mitte aga ajutine ja ebamäärane kontrolljoon.
Selline lähenemine nõuab riigimehelikkust meilt
kõigilt.
|
|
|