|
|
Talgud Rajasoo talus. |
Vaim ja muld
perekond Ontonid
tekst: Margit-Mariann
Koppel
See
lugu ühest põlisest Virumaa perekonnast, nimega Onton,
on ühtlasi Kohtla Servaääre küla lugu, milles
rullub lahti eestlaste elu ja saatus. Suguvõsauurija Allan
Ontoni isa August oli tubli põllumees, Eesti Asutava Kogu
liige, ema Pauliine vedas väsimatult Maanaiste Seltsi, vend
Ilmarist kujunes Siberi vangilaagris poeet.
Kui palju on tarvis jõudu,
et olla sina ise
Ilmar Onton
Ontonite perekond säilitas vaatamata
nende kallal proovitud rangusele ja meelitusele oma keele ja meele.
Neil ja nende lastel on sees seesama vana kangus, seesama keel
ja meel. Oma isale Augustile on Ilmar Onton pühendanud mitu
luuletust.
Selline halli peaga
ja lahke muigega silmas
lausa rõõm, et selliseid
taate on ilmas!
Tema isa oli üks
nendest karmitoimsetest eesti talupoegadest, meie maaelu patriootidest,
kes rajas sihte ja radasid, püüdles edasi, edasi
ja kellelt võeti kõik. Oodis eesti talupojale soovib
Ilmar talle ausamba püstitada ja kivvi raiuda ta lihtsad
tõed, et mälestus püsiks igavesti. Püstitatud
ausammas sai vägevam kõigist kividest see sündis
luulevormi rüütatud sõnadega, mis ei murene.
Servaääre küla mees Kaljo Odar raius aastal 1995
omakorda paberile mälestuse küla tekkest ja hääbumisest,
püüdes mälu kinni enne, kui külast varsti
vaid tuul jutustab. Selle kandi lugu lugedes heidame mõttes
kimbu rukkililli Eesti Talude haudadele.
Tulest sündinud
küla
Kuni 1873.-1874. aastani
polnud Servaääre küla olemaski. Kõik tulevase
küla talud asusid Kohtla külas. 1850. aastal juhtus
suur õnnetus. Ühel kuumal ja kuival suvepäeval
lõi äike küla põlema. Kuna õlgkatustega
hooned asusid tihedasti koos ja inimesed olid heinamaal, siis
põles küla maani maha. Mõisnik, krahv von Stackelberg
otsustas küla hajutada. 1874. aastal krunditi küla ümber.
Kodu-uurija Endel Metsa andmetel teostus külast lahkumine
liisuga. 48-le paberirullile oli kirjutatud välja,
17-le jääb. Selle sündmuse jäädvustas
rahvas kohe laulu sisse: Seppi Toomas mesta puudet, Kustu
Jantka idit von
Mis tähendas, et Toomas Sepp
jääb kohale, Kustu Jaanil tuleb lahkuda.
Servaääre krundid mõõdeti mõisa
idapoolsele ääremaale, vastu Sompa mõisa piire.
Sellest sündis ka küla nimi. Talud asetsesid read, mõnesaja
meetriste vahedega ja kogu küla pikkus oli üle 4 kilomeetri.
Küla üks ots ulatus 1 km põhja poole Tallinna-Narva
raudteed, teine ots lõuna poole, kaarega läände
ning punkti pani Käva-Tooma talu. Sarnane asetus meeldis
kõigile, ei ulatunud teise õue vaatama ega käinud
kanad naabri vilja tallamas. Iga talunik tundis ennast tõelise
peremehena omal maal. Endist Kohtla küla hakati nimetama
Kohtla-Vanakülaks.
Talunimed
jutustavad
Servaääre
küla taludel on kaks nime, üks rahvapärane, teine
ametlik. Alustame Vanakupjalt ehk Oruperest, mis asus talude rea
keskel. Orupere nimi pandi arvatavasti maadel asuva kauni oru
järgi. Peremeheks oli Johannes Odar, kes oli aktiivne ühiskonnategelane.
Peres oli viis last, tütar ja neli poega. Kõik pojad
olid sõjakeerises, kaks neist jäid teadmata kadunuks.
Üks sai koju läbi filterlaagrite puhastustule, teist
premeeris uus võim 25+5-ga Vorkuta vangilaagris. Peremees
suri 1947 ja õitsev kollhoosikord jäi
tal õnneks nägemata.
Aabrami talu ehk Kuristiku (Kurrimo) asus oru teises otsas. Küllap
on talule nime andnud mõni esivanem. Kuristiku nimi on
talule pandud veeneelu aukude ehk kurimuste järgi. Rahvajutu
järgi olevat kord koos veega ka talu haned kuristikust alla
läinud ja Vanaküla allikast välja tulnud. Keegi
ei tea vaid, kas elusalt või surnult. Talu peremeheks oli
Jüri Koppel. Jüri pidas lugu hobustest ja armastas sõita
ringi oma Ardenni tõugu täkuga.
Jaanirahva ehk Kämmelkopli talu asus Aabramilt kiviviske
kaugusel asuvast hävinud Miki ehk Kopli talust paarsada meetrit
põhjas Varem olid seal mõisa hobusekoplid, kuhu
olla surnud üks sant, kes käinud kämmalde ehk peopesade
peal. Siit ka talunimi. Selles ärksameelses peres oli 11
last. Vanaperemeheks oli Madis Käbin. Talu piimanõude
koorem, mis koorejaama viidi, oli ikka mitu korda teistest suurem.
Noorem poeg Abel õppis agronoomiks. Elutee viis ta Kanadasse,
kus ta enne surma jõudis välja anda raamatu Vaim
ja muld ehk Kimbuke rukkililli Eesti Talu hauale.
Tema abikaasa Liis oli samuti agronoom ning ajakirja Taluperenaine
peatoimetaja. Selles talus veetis oma lapsepõlve ka praegu
Kanadas elav kunstnik Abel Lee (Kimberg).
Kõrtsi ehk Lepiku (Leppiko) oli reas järgmine. Talu
pidas perenaine Maali koos kolme pojaga. Ta oli kõva sõnaga
naisterahvas. Kord pääses pull lahti ja tormas Jaanirahva
õuele ning tahtis maja lammutada. Siis jõudis kohale
Maali, käratas paar kõva sõna ja viis pulli
nagu tallekese nööri otsas koju.
Sammuke raudtee poole oli Madi ehk Kööbaristi. Rahvajutu
järgi olla kunagi üks kööbakas-küürakas
sant mõnisada meetrit talust Jõhvi poole tee veerele
oja kaldale surnud. Sinna kohta asetati rist. Oligi talu nimi
valmis. Peremeheks oli Toomas Laur.
Raudtee talu kõrval, millest pole enam jälgegi alles,
asus Raudse, mida pidas Rudolf Mets koos naise Salmega. Poeg Endel
Metsast sai hiljem kirikuõpetaja ja rahvaluulekoguja. Rahvaluulearhiivides
on üle 10 000 lehekülje ainult Jõhvi kihelkonnast
kogutud rahvaluulet. Perest pole enam kedagi järel, talu
on hävinud.
Rakvere ehk Hiiekalmu talust ca 300 m läände seisis
Nõu-Jaagupi ehk Jõeoru talu. Rahvasuus kutsuti peremeest
Nõu Hermanniks, sest vanaperemees Jaagup käinud ikka
enne suuremate tööde algust naabritega nõu pidamas.
Praegu on talu täielikult hävinud.
Sokukellu talu oli üks vähestest, kus peremees toodi
tallu väljastpoolt. Berthold Suubani peremeheks tulekuga
tõrjuti majast välja Ontoni nimi. Perenaise nimi oli
Elfriede. Berthold armastas hobustega äritseda ehk paristada.
Kõik laadapäevad olid talle äripäevad.
Vanakupjalt lõuna poole jäi Indreka ehk Metsataguse.
Peremeheks Rudolf Nurkmaa, endise nimega Vihmann. Perenaiseks
Mari. Indreka Ruudi oli töö juures äge ja kiirustaja.
Kunagi ei nähtud, et teel olles tema hobused kõndisid,
ikka lasid sörki. Viimaks kavaldasid hobused peremehe üle,
tehes paigalsörki. Praegu on talu küll võõrastes
kätes, kuid üks väheseid, kus põldu haritakse!
Siimu ehk Kaasiku talu peremees Johannes Viikov oli nupukas mees.
Tal oli traktor, oma ehitatud viljapeksumasin ning jahuveski.
Ehitas kahekordse elumaja. Tegi korda karjalauda, parandas loomatõugu.
Peres oli viis last.
Kustu ehk Poritoru talu nime päritolu on jällegi huvitav.
Talu kõrvalt kulges madalik, mida mööda suurveed
jooksid üle maantee, mis oli siis pehme ja porine. Kord oli
isegi mõisnik Stackelberg sinna porisse oma tõllaga
kinni jäänud.
Sammuke ida poole oli Miku ehk Suurekivi, peremeheks Kaarel Käärt,
kes armastas toonitada, et sigade kasvatamine ei tasu pastlakulu
ka ära. Praegu on talu kasutusel suvekoduna.
Ontonite suguvõsa algab
esiemadega
Tehes ligi poolekilomeetrise hüppe
lääne suunas, jõuamegi Ontonite juurde. Aga enne
veel mainin ära ka küla viimased talud. Naabruses asus
kaks Kõrtsivälja talu; pool kilomeetrit läänes
asus Krahvi ehk Valduri talu. Veel jääb lähedale
Otto ehk Kalkahju, kus praegugi põldu haritakse, ja küla
viimane talu Käva-Tooma ehk Aru. Poeg Olev võttis
isa talu tagasi ja peab seda tõsimeeli. Niisiis on praegu
Servaääres kolm talu, kus põldu haritakse.
Põline Peeri ehk Rajasoo talu asus päris Kohtla-Ereda
maantee ääres, suurus 48, 63 ha. Neid kutsuti Peeri
Ontonid, sest nad olid sinna Peeri külast tulnud. Talu asus
aga kunagi kihelkonna piiri tähistanud soostunud Raja järve
ääres.
Sügava huvi äratamise oma perekonna ajaloo vastu võlgneb
Allan Onton (s 1931) selle kandi ajaloouurijale Virve Oravale,
kes ühes artiklis kirjutas, et on uurinud 50 kohalikku suguvõsa,
kuid ikka on tal lõpuni uurimata oma ämma perekond,
kelle nimi oli Onton. Allan ilmutas asja vastu elavat huvi ning
Virve Orav sokutas uurimistöö talle, juhatades vajalike
allikateni.
Eelmises ajakirja Kultuur ja Elu numbris viis Tiina Kirss meid
esiemade otsinguile. Ontonite sugupuu teebki eriliseks see, et
ta ei alga tavapäraselt esiisadega, vaid esiemadega.
Kõige esmasemad andmed suguvõsa kohta pärinevad
18. sajandi keskelt, aastast 1751, ning suure perekonna esiema
nimi on kirjapildi järgi Tyo (1751-1830). Nimekuju Ont(h)on
esineb esmakordselt Rootsi ajal asutatud Raustferi (hilisem Konju)
mõisa dokumentides juba aastal 1724. Aastaks 1752 on Ontonid
Kohtla kanti ümber kolinud ja dokumentides esinevad väljendid
vanha Onton ja starik Onton.
Allan Ontoni isa August (s 1881) oli aktiivne mees ja tegutses
kartulikaupmehena. Sel ajal oli eksportkartul majestik
Virumaa taludes üks peamisi sissetulekuallikaid. Vanaisa
Kaarel lahkus siit ilmast suhteliselt noorelt ja isal tuli varakult
tööle hakata. Ta ei olnud vist veel kuusteistki, kui
isa viskas rahakoti lauale ja ütles, et hakka nüüd
peremeheks.
Ema Pauliine (neiupõlvenimi Kepper, s 1895) oli pärit
Ingerimaal elavate eestlaste seast. Pulmad peeti aastal 1918.
Isa oli väga korralike maneeridega mees, juhtis Kohtlas karskusseltsi.
Emaga oli neil selline lepe, et isa teeb kõik põllul
ja kogu sealt saadud tulu on isa oma ja tema omad on ka hobused.
Ema hool ja tulu oli kõik see, mis oli laudas.
1919. aastal, kui loodi Asutav Kogu, valiti väga isamaaliste
vaadete ning hea sünnipärase kõneandega August
Onton Põllumeeste Kogu liikmena Kohtla ringkonnast sinna
talumehi esindama. Aastal 1921 sündis esimene laps, Ilmar.
Tollest Asutava Kogu ajast olid isal meeles ka igasugused kiskumised,
kuid tore oli ikkagi see, et riik sai loodud. Pärast isa
loobus poliitikast ja keskendus talupidamisele. Aastal 1931 sündis
perre poeg Allan. Vahepeal oli väike õeke, Ingeborg,
ema poolt kõige armastatum, kuid ta suri viieaastaselt
pimesoolepõletikku. Allan oma õde ei näinudki.
|
Ka Ilmar on vangilaagrist vanemate
juurde asumisele jõudnud. Kartulinoppimise päev,
sügis 1956. |
Meid viidi
Nõukogude ajal maksti Ontonitele
rängalt kätte. 1941. aasta juuniküüditamisest
õnnestus küll teada saada ja pääseda, kuid
kergendus oli ajutine.
Juuni lõpus tuldi isale järele. Õnneks jõuti
isa hoiatada, ta hüppas aknast välja ja jooksis aeda
põõsaste vahele peitu. Sellest hetkest sai Augustist
ligi kuuks ajaks metsavend. Samal ajal sai Ilmar mobilisatsioonikutse
ning varjus metsa. Ema ja Allan arreteeriti 15. juulil metsavendade
varjamise pärast. Allan lasti paari päeva pärast
vabaks, kuid emal tuli vaevelda täpselt kümme aastat
vangilaagris. Emast kuuldi alles 1944. aasta sügisel, kui
kiri pereni jõudis.
1945. aasta sügisel arreteeriti Ilmar koos paarikümne
kaaslasega katse eest Läände põgeneda ja talle
määrati kümme aastat. Kuid seejuures oli saatusel
Ilmarile varuks ka midagi head. Vangilaagris leidis ta aatelise
Võru Keskkooli lõpuklassi tüdruku Lehte näol
elu armastuse. Salajasest kirjavahetusest üle okastraataedade
sündis armastuslugu vangilaagris. Impulsiivse ja emotsionaalse
iseloomuga Ilmarist kujunes vangilaagris luuletaja. Protestivaim
oli visa. Veel hiljemgi oli ta öelnud, et küll tahaks
lüüa, aga ei tea, kuhu. Nii ta lõi sõnarelvaga.
Märtsiküüditamisega 1949 jõudis viimise
järg Augusti ja Allani kätte. Isale oli see kohutav
okk ja ta ei taibanud esialgu muud kaasa võtta kui
paberkotitäie endakasvatatud mahorkat. Õnneks elas
nende juures juba juuniküüditamise läbi teinud
ja tänu punaarmeesse mobiliseeritud poja visadusele tagasi
pääsenud lellenaine, kes juhendas pakkimist. Tasapisi
sai kogu pere Siberis, Karatuzis kokku ning tagasi Eestisse jõuti
aastal 1958, vend Ilmar aasta hiljem.
Ontonitel vedas, nad jäid ellu. Ilmar suri aastal 1971. Tema
luulekogu Ebakõlad on ilmunud esimesena Memento
luuleraamatute sarjas aastal 1993.
Oma kodust on inseneriharidusega Allan võtnud ellu kaasa
aatelisuse, aususe ja töökuse. Need kolm omadust on
aidanud tal elust püstipäi läbi minna, kompartei
ridasid täiendamata. Kindlasti on jäänud elus midagi
realiseerimata, tõdeb ta. Näiteks ei lastud teda telereþissööride
kursustele. See tõrjutud tunne jälitab alateadvuses
siiani. Allan Ontoni arvates ei tuleks hukka mõista vaid
stalinistliku perioodi kuritööd. See oleks tema sõnul
Stalinile liiga suur au. Asi oli ikka palju laiem.
Koolimajad, nii vanakülas kui mõisas põletati
hävituspataljoni poolt 12. augustil 1941. Sakslased põletasid
1944. aastal maha Vanakülas asuva Tuletõrje Ühingu
maja, mis oli olnud kohaliku isetegevuse keskuseks.
Nõukogude ajal oli Servaääre juba surnud küla
ja polnud enam seltsielus kaasalööjaid. Kui 1939 elas
selles külas 129 inimest, siis aastal 1989 vaid 31. Needki
enamuses võõrad. 10 talu hooned on täielikult
hävinud. Ka Peeri talu kohal haigutab tühjus, vaid vahtrad
kohavad.
|
|
|