Kultuur ja Elu 4/2004


Kultuur ja Elu 3/2004

 

 

 

 



Eenok Haamer oma kodus Mustvees Jõulude ootel.

EENOK HAAMER:
“Jõulud on eesti rahva energiaväli”

Küsis: KE

41 aastat on kirikuõpetaja, skautmaster, Eesti vennastekoguduse vanem ja Tartu Teoloogilise Akadeemia rektor Eenok Haamer olnud Mustvees sealse vähemusrahvuse, eestlaste, kultuuri ja meele kaitsjaks. Eenok Haamer on eestlane ning jäänud selleks ka rasketel aegadel. Ka oma neli last on ta kasvatanud eestlasteks.

Teie isa on tuntud kirikuõpetaja ja skaut Harri Haamer. Millisena on isa Teile meelde jäänud?
Seisan suure austuse ja lugupidamisega oma isa ees, sest isa on olnud väärikas mees ning ema Maimu (neiuna Maramaa) on olnud väärikas naine. Oma olemuselt on nad eestlased olnud. On armastanud oma Jumalat ja oma rahvast.
Üks erilisemaid mälestusi on 1944. aasta septembrikuust. Olin siis 9-aastane. Olime läinud Tartust ära Viljandisse, kus oli vanavanemate kodu. Aga neid seal enam ei olnud, sest nad (August ja Aino Maramaa) viidi 1941. aastal Siberisse. Hakkasime sõja jalust ära minema ning jõudsime kuskile Põhja-Eestisse. Ei mäleta, kus see jutuajamine oli, aga mäletan, et ema ja isa arutasid laste kuuldes, kas minna ära Läände? Ja otsustasid, et meie rahvas jääb siia, meie peame ka siia jääma. See oli kindel otsus. Ma ei tea, kuidas nad oleksid otsustanud, kui oleksid teadnud, et isal tuli olla 8 aastat Kolõma vangilaagris ja meil tuli 25. märtsil 1949 eest ära minna, et mitte lasta ennast Siberisse viia. Algas metsavennaelu, mis kestis 6,5 aastat.
Kui isa tagasi jõudis, juuli lõpul 1955, hakkas ta oma peret otsima. Õde Maarja oli Põhja-Eestis võõra nime all. Vanema venna Andrese elu oli väga raske, sest ta oli küüditamise ajal kõrges palavikus ja jäi Tartusse maha. Ta oli siis 6-aastane. Aga tagantjärele mõeldes ei oleks ma nii pisikest poissi metsas punkris ette kujutanud.
Kui isa jõudis Võrumaale meid leidma, augustis 1955, seda ma iialgi ei unusta, kui kaela ümbert kinni võtsin. Ta toodi sinna mootorratta tagaistmel ja kukal ning kael oli külm ja liivane. Aga see tunne on tänase päevani kogu mu olemuses sees, sest olin teda väga-väga igatsenud!
Isa on olnud Ilmasammas mitte ainult meile, vaid paljudele inimestele. Ta on andnud edasi põhimõtted ja ellusuhtumise nii lastele kui lastelastele. Isa ja ema tähendus on olnud tohutu. Ema on olnud see, kes minu kasvamise ajal on mu kõrval seisnud, olnud mu hingehoidja ja julgustaja. Olin 13, kui metsa läksime ja 20, kui välja tulime.

Olete skautmaster ja üks skautluse taaselustajaid Eestis. Küllap sattusite skautlusesse samuti isa eeskujul?
Minu mäletamist mööda andsin skauditõotuse 1943. aasta sügisel. Isa oli hoidnud ühe skautliku rühma alles läbi esimese nõukogude okupatsiooni kui ka saksa okupatsiooni aja, õieti 1944. aasta kevadeni. See tegutses põranda all. Isa nägi, et asjad lähevad keeruliseks ja tahtis, et annaksin skauditõotuse. Ja kui tuli võimalus skautlust taastada, selgus, et olin endises organisatsioonis tõotuse andnute seas noorim.
Soovin kogu hingest, et see liikumine võiks aidata eesti poisse ja tüdrukuid just sisemises, vaimses muutumises. Sest kui ühiskond käib kohutava kiirusega alla ja materiaalsed väärtused on tähtsamaks saanud, siis aated heidetakse paratamatult kolikambrisse.
Skautlus põhineb kristlikel väärtustel ja seda mittekristlikuks teha on väär. Minu isa ütles, et religioon on üks inimese tunnetusliku elu avaldumisvorm nagu kunst, kirjandus, muusika – see kuulub kõik kultuuri sisse. Sealt ei ole võimalik osa ära tõmmata, ilma et hoone kokku variseks. Sellepärast oleks vaja meie lastele õpetada neid aluseid, millele me üldse oma olemasolus toetume ja millele meie kultuur toetub. Meie religioosse tausta eiramine tähendab risti peale tõmbamist kogu kultuurile ja iseolemisele. Meie minevikuusundi elemendid on ka meie kristluses sees ning koos on see saavutanud uue kvaliteedi. Meie ristiusk ei ole mitte saksa ega ameerika oma. Kui seda sealt sisse tuuakse, siis see on väärnähtus, see hävitab meid ja selle vastu ma protesteerin. Aga kui oma ristiusule toetume, siis saame püsima jääda.

Te olete, nagu isagi, ränkadele katsumustele vaatamata endale kindlaks jäänud.
Jah, olen Jumalale tänulik, et esivanemad on olnud väga ausad ja sirgjoonelised inimesed. Niipalju kui olen kuulnud ja tean oma isaisast ja oma emaisast. Isaisa olen näinud, aga ei mäleta. Olin pisike poiss, kui ta suri. Aga emaisa mäletan. Ta oli esimesel Eesti iseseisvuse ajal 15 aastat Viljandi linnapea. Just see sirgjoonelisus, mis on jätkunud mu vanemates, on tohutu suur varandus. Isa oli väga kindlameelne inimene ja ega käbi kännust kaugele kuku. Ega ise ei jaksaks. Jumal annab selle jõu, aga sees peab olema valmisolek. Kui inimesed kasutavad olukordi ära ja on seda maast madalast õppinud, siis ega seda inimest ei paranda.

Millised olid Teie lapsepõlve Jõulud?
Kuna mu isa oli kirikuõpetaja, siis on lapsepõlve Jõululaupäevad väga murelik mälestus. Sest väga paljud inimesed tahtsid just Jõululaupäeval oma lapsi ristida, laulatada ja muid tähtsaid asju pühitseda. Mäletan, et isal oli Jõululaupäev poole tunni kaupa ära jagatud. Jõudsime ära väsida ja ootasime, millal saame minna kuuse juurde ja küünlad süüdata. Kui ta viimaks väga hilja koju jõudis, oli meil ometi suur rõõm! Sest surmani väsinuna, oli tal ometi nii tohutult palju energiat, et suuta oma lastega vigurit teha, nendega mängida ja olla nagu laps meie keskel.


Armastatud vanemad Maimu ja Harri 1981. a Tarvastus.

Kas Te metsavenna-aastatel ka Jõule tähistasite?
Tähistasime. Olen umbes neli aastat elanud punkris. Mäletan, et oli Jõulude kolmas püha ja kuna meil ei olnud küünlaid kuskilt saada, valasime need lambarasvast. Need olid erilised, väga erilised küünlad. Üks selline jõuluõhtu on lausa silmade ees. Saime metsavendade jõulupuu ajal ikka toas olla. Olime seegi kord kuuekesi koos. Sellest perest, kus me olime, Elmar ja Voldemar Ilja ja teisest perest Evald, mina, ema ja kasuvend Albert. Mäletan, kui Volli pidas jõulukõne ja rääkis küünlast, mis ära põledes valgustab teisi. Et meie ülesanne on põledes ja ise tuhaks saades anda midagi head ja hella.
Kuidas taluda talumatut ja selle juures veel inimeseks jääda?
Laps on kohanemisvõimeline. Metsavenna-aastad on olnud minu ülikool. Veel enne, kui sain keskkooli lõpetada, 6. klass Tartu 1. Keskkoolis jäi pooleli. See kujundas ikka täiesti arusaamised inimesena, mehena. See on pagas, millest võtan tänagi oskust jagada teistele inimestele, mida tähendab sisemine kindlus ja otsustavus. Kui oli väga raske ja masendus oli väga suur, siis oli meil üks piiblisõna, mida kasutasime: “Rõõmu on rohkesti su palge ees, Issand, ja lõbusaid asju on su paremas käes!”
Metsavennapõlve kogemused on need, mida oleks väärt nii mõnelgi inimesel läbi elada, aga et see elu oli n i i raske, siis ei soovi seda mitte kellelegi. Kui isa meid üles otsis, siis tuli tal veidi rohkem kui üks ööpäev olla meiega koos. Ja tema resümee oli, et seal Kaug-Idas vangilaagris oli kergem.

Milline on Jõulude tähendus eesti rahvale?
Minu jaoks on olnud väga oluline nendes asjades endale selgus saada. Seda selgust olen tahtnud otsida ja tahan seda jagada. Aga nendesse teemadesse tuleb aegapidi, sammhaaval sisse minna.
Kui küsida, mis on Jõulud, siis sel on väga palju vastuseid. Saan kinnitada seda, et Jõulud on eesti talupoja kalendri kõige tähtsamad pühad. Jõulud on pühad inimese hinge jaoks. Kõige lihtsam on ütelda, et Jõulud on perepühad. Aga minu arusaamise järele on Jõulud eesti rahvale samuti energiaväli, kust inimesed ammutavad jõudu, et edasi elada. Jõulud on nii vana püha, et me esialgset nime ei mäleta. Selle traditsiooni mitmekihilisus ja sügavus kajastab meie rahva igivana mõtlemist.
Nõukogude okupatsioon ajal, kui jõuluõhtul täitusid ehtes kirikud rahvahulkadega, andis see tunnistuse sellest, et Jõulud elavad eesti rahva hinges. See oli sisemine sund, mis tõi inimesed sellel pühal kokku. Nad ei andnud sageli endale aru, et see oli kõige mõjuvam protest, vastuhakk, kuid sisuliselt see nii oli.
Kui inimesed elasid oma olemust jõuluõhtul välja kirikutesse tulles, siis on see sama nähtus, mis seletamatuna tundub – see, kuidas meie laulmise traditsioon on saanud nii mõjuvõimsa väljundi. Kuigi võidakse ütelda, et laulupeod on järeleaimatud sakslastelt ja neljahäälse laulmise traditsioon on tulnud vennastekoguduse ehk hernhuutluse kaudu. Aga sellest reaktsioonist, mis on eestlastel, järeldan, et need olid kanalid, mis anti meile kätte ja mille kaudu otsekui paisu tagant pääses valla eestlase hing.
Tuletan meelde ühe huvitava märkuse, kus üks saksa rändur kirjeldab rukkilõikust. Inimesed põimavad sirpidega rukist ja laulavad. Siis tulevad opman ja kubjas, kes leiavad, et mõni põimajatest liigutab liiga aeglaselt. Kepp tantsib. Selle järel mõned hetked liigutab põimaja ennast kiiremini ja jätkab siis endises rütmis. Ja kõik see töövägi laulab edasi, nagu midagi poleks juhtunud! Rändur ütleb, et see on täiesti arusaamatu. Meie, sakslased, oleksime vihast kiristanud hambaid ja mõtelnud kättemaksule, aga mis rahvas see on? See nagu ei panegi üldse seda tähele?
Kui seda aastaid tagasi lugesin, ma jahmatasin, sest see rahvas oli laulurütmis tööd tehes suurem kui kõik sõitlejad. Teda ei olnud võimalik karistada ja jalge alla tallata, kuigi ta oli ori ning jalge alla tallatud. Aga ta oli kõrgem kui kõik krahvid ja parunid! See on vaimne väärikus. Nõnda on siis laulmise kaudu see vaimne väärikus nähtavaks saanud. Ja laulus end välja elades on eesti rahvas tundnud oma sisemist tugevust. Ja nõnda on ka Jõulud väljendanud rahva sisemist vaimset suurust.

Avinurmes mõrvatud eesti sõdurite ausammast õnnistades rääkisite leppimise ja andestamise vajadusest.
Leppida on tarvis, see on möödapääsmatult vajalik. Aga leppimine saab toimuda ainult andeks andmise kaudu. Kuid andeks anda ei ole võimalik, kui puudub valmisolek. Et leppida, peame teineteisele vastu tulema. Olles Eesti Kongressi saadik, rääkisin, et olen näinud Soomes mälestusmärki, millel olid peal nii valgel kui punasel poolel sõdinute nimed ja küsisin, millal me selleni jõuame? Küsisin, kas olete valmis kõigi langenud eesti poegade ja tütarde eest mälestuseks püsti tõusma? Sest nemad ei ole süüdi, vaid need võimud ja see vägivald on süüdi, et eesti rahvas on lahutatud ja üksteise vastu üles ässitatud! See, mis toimus, on unustamatu silmapilk minu jaoks. Ootasin natuke… ja inimesed hakkasid tõusma ning mõne hetke pärast oli kogu saal püsti.
Jah, me peame õiglase hinnangu andma kõigele ülekohtule ja vägivallale, ükskõik, kus see on toimunud. Ja ei saa niimoodi, et ühte poolt õilistame, teist alavääristame. Aga selle hukkamõistmise e e s m ä r k on lõpetada vihkamine ja vaen! Ainult hukkamõistmisest ei piisa.
Tulles tagasi Jõulude juurde, siis Jõulud on olnud eesti rahvale suur leppimise püha. Jõulude ajal ollakse valmis andeks andma ja unustama. Olen uurinud, kuidas perekonnad Jõulude ajal toime tulevad ja jõudnud huvitava tulemuseni. Inimesed suudavad kaks päeva elada teistmoodi, leplikult, sõbralikult, ei ole tülisid. See näitab, et meil on olemas potentsiaalne võimalus leppida. Jumala lähedalolu tunne annab meile selle valmisoleku.

Milline on Teie jõulusoov?
Sooviksin, et inimesed pühitseksid Jõule tõsise meelega. Et kodus võiks leppimine ja üksmeel maad võtta. Ja et nad teadlikult enne Jõule omavahel asjad ära klaariksid, et jõulukuuse ümber istudes ei oleks konflikte! Sest ainult siis saavad nad jõuluõnnistuse kätte.
Olen rõõmus, et meil on jõulutraditsiooni ots veel käes, et see ei ole päris ära kadunud. Kõige suurem kingitus, mis teisele inimesele jõuluõhtul teha saab, on südamest tulev siiras heatahtlik n a e r a t u s. Sest kui ei ole armastust inimeste vahel, ei ole ka Jõulusid!
Jõulude kõige tähtsam sõnum on see, et Jumal on armastanud maailma ja selle armastuse kaudu tahab ta süüdata inimestes armastust üksteise vastu.
Algasime oma vestlust kodu tähendusest. Eesti kodul on tohutu tähtsus olnud ja sellepärast on ka Jõuludel. Jõulud on Kodu püha. Eesti rahvas on olnud kodu väärtustav rahvas ja annaks Jumal, et ta jätkuvalt on!



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv