Kultuur ja Elu 4/2004


Kultuur ja Elu 3/2004

 

 

 

 



Ellen Orava Kopelmanni talu on nagu kunstigalerii. Loomingut inspireerib kaunis loodus ja kodukandi paigad. Igal pildil on oma lugu.

Ellen Orav

tekst: Margit-Mariann Koppel
fotod: ellen orava erakogust

Kohila vallas Salutaguse külas Kopelmanni talus elav kunstnik Ellen Orav (86) on oma suguvõsa elav legend ja ilmasammas. Elu ei ole teda hellitanud, alles 59-aastaselt avanes tal võimalus kunstiharidus saada. Tema kodu on tõeline kunstigalerii ning iga pildi juurde on tal pajatada värvikas sünnilugu.

Kui koos Elleni tütre Maiga (65) ühel detsembrikuisel laupäeva hommikul Kopelmanni tallu jõudsime, oli Ellen parajasti ametis oma arvukale järglaskonnale pühadekaartide joonistamisega. See on kindel traditsioon, et tähtpäevadeks saavad sugulased Ellenilt värvika loodusmotiividega kaardi. Igaühele isemoodi pildiga ning jutuga sinna juurde.
Et Ellenit kõige enam loodus, eriti mets inspireerib, pole mingi ime. On ta ju metsavahi tütrena looduse rüpes üles kasvanud ning eluaeg metsade keskel elanud. Eks mets annab inimesele jõudu ka, on Ellen veendunud. Joonistada on ta armastanud lapsest saati. 7-aastasena karja minnes võttis ta vaatamata isa keelule, et mis sa tühja asjaga mängid, ikka joonistusploki ja värvipliiatsid kaasa. Need oli ta peitnud koerakuuti. Lapsena tärganud ning läbi elu kestnud joonistushuvi kujundas Ellenist andeka maalikunstniku.

Voldemar Panso ristis Elleni Casanovaks

Elleni anded ei piirdunud joonistamisega, tal oli annet ka näitlemises ja luuletamises. Näitlejatalent jäi silma klassivend Voldemar Pansole, kes Ellenit pärast üht klassiõhtul koos mängitud näidendit teatrikooli õppima kutsus. Ellenile külge jäänud hüüdnimi Casanova on ka Voldemar Panso teene. Lugu ise oli selline.
Kui klassijuhataja tuli esimest tundi andma, ütlesid kõik oma nimed. Panso Volli tõusnud siis järsku püsti ja öelnud, et aga õpetaja, te selle uue tüdruku nime ei küsinudki, see Casanova või mis ta oli! Nii saigi Ellenist hoobilt Casanova! Tegelikult oli Elleni perekonnanimi sel ajal Kasendorf.
Nõmme Gümnaasiumis õppivale Ellenile soovitas tema joonistamisannet märganud õpetaja jätkata õpinguid kunstiinstituudis. Õpetaja viis õpilasi tihti kunstinäitustele, kus oli toredaid pilte, mis Ellenile hirmsasti meeldisid ja panid mõtlema, et prooviks ka. Paraku tegi isa haigus edasistele hariduspüüdlustele lõpu ja tuli koju emale appi minna. Õigupoolest võõrasemale, sest pärisema suri juba siis, kui Ellen oli vaid kolmene. Õnneks sattus võõrasema olema lahke inimene. Ellenile sündis ka poolõde Virve.
Nõnda kulus aastakümneid töörügamise ja pere eest hoolitsemise tähe all, enne kui Ellen sai oma armastatud hobidega tegelda. Noore piigana läks ta mehele Alfred Oravale, kes oli Eesti parimaid möldreid. Aastal 1939 sündis tütar Mai ja kaks aastat hiljem poeg Jüri. Abikaasa oskas väga hästi lõõtspilli mängida ning muusikalise kuulmise ja pillimänguoskuse pärandas ta ka oma lastele ja lastelastele. Ka Alfredi isa Anton oli hea kandlemängija.

Eesti vaimu toel läbi raskuste

Ellen imestab siiralt, mis hea vaim küll on teda hoidnud. Ta ei pea silmas mitte üksnes raudset tervist, mis on võimaldanud ühena harvadest õnnelikest ära näha viienda põlve. Kaheaastase Kevin-Andrease ehk Keku üle on vanavanavanaema hirmus uhke.
Välgud hakkasid pea kohal sähvima 1941. aastal. Need sõja-aastate üleelamised on Ellen oma käega kaustikkusse kirja pannud: “Mäletan hästi, kui Eestisse tuldi baase 1939. a. tegema, auto autos kinni, süngete nägudega Vene Nõukogude sõdureid täis – püssid jalge vahel, tikud otsas püsti.”
Ellen oli ka tunnistajaks, kuidas enne sõja algust lõhkusid kohalikud Kohila kommunistid ära Eesti Vabadussõjas langenute mälestuseks püstitatud Vabadussamba. “See mälestus kattub ju peaaegu sellega, mis toimus Lihulas, ainult selle vahega, et siis ei tohtinud piiksatadagi, ole kuss ja kiida “Stalini Suurt asja”. Hiljem läks tuleroaks ka Kohila Kultuurimaja, mille ees platsil see ausammas, kirjaga “See usk, mis sangarid siin surma surus, ei hääbu meie mõtetes ega murus”. Asemele tulid punaarmeelaste sambad, mida nüüd peame vahtima, ei tea kui kaua veel,” kirjutab Ellen oma meenutustes.

Untsuläinud põdrajaht

“Rudolf Põder oli Kohila Kaitseliidu Maleva päälik. Elasime Orava Augusti majas, abikaasa oli paberivabrikus tööl. Olin lastega kodus. Korraga kuulsin koridoris kõva kobinat, läksin trepiotsale. Ruts jooksis kiiruga ja ähmis koridori. Kustase naine Maria juhtus koridoris olema, tegi otsaakna lahti ja Ruts hüppas aknast välja. Maria pani akna kinni ja siis tuli Kohila punapiletitega inimkoerte kari, 6-7 meest, majja. Käisid ja torkisid püssidega kõik toad läbi, ajasid kõik segi, isegi poja Jüri tõstsid vankrist välja voodile. Siis läksid keldrisse, torkisid lihaastjad läbi. Pärast oli mitu suurt lihatükki astjatest ära auranud. Ruts aga pääses, olevat läinud Rootsi, nagu hiljem räägiti ja naerdi, et põdrajaht läks untsu.”

Üle miinivälja mehele toitu viimas

“Sel kaunil suvehommikul juunikuus 1941, kui algas sõda, leinas päikegi, valgus paistis tuhm ja tume. Ja algas kohe Nõukogude poolt meie Eestimaal “kibe tegutsemine”. Mehed mobiliseeriti sõjaväkke, isegi poollapseeas poisid, vanad mehed ja haiged. Minu abikaasa, Alfred Orav, oli suhkruhaige, süstis kolm korda päevas insuliini ja pidi poole tunni pärast sööma, muidu oli koomasse langemise oht. Ka toit pidi olema haigusele kohane. Alfred sai samuti kutse. Mida teha? Sõjas poleks ta ju päevagi elanud. Ega muud kui metsa varjule, metsavendade hulka, keda sel ajal palju sigines, sest kõik eestlased ei tahtnud vaenlaste eest sõdida. Iga kahe päeva tagant viisin süüa ja ravimit, pooleks hirmuga, et hingepüüdjad (meie külas oli selleks Valk Eedi) ei näeks kokkulepitud kohta. Õnneks oli arst Ants Ernesaks heasüdamlik ja muretses süstlaid, insuliini ja eetrit. Apteeki ei tohtinud ju minna. Äraandja, tobe Valgu Eedi passis alati Kinkarite juures maantee servas, kust pidin üle minema, kokkulepitud kohta, mida ta siiski ei suutnud avastada. Kinkari Theodor oli õnneks minu poolt, ja käis enne vaatamas, kas Eedi kuskil passib, siis ootasin toas, kuni Eedi ära läks, ja siis lipsti üle maantee. Kord jäin natukeseks ajaks Orava kööki istuma ja vana Antoniga juttu ajama, kui Eedi astus kööki ja kohe uurima: “Kas Alfred on ka kodus?” Ei tea, keda ta lolliks pidas. Minu ämm Madli tuli oma toast, tegi suured silmad ja küsis: “Noh Eedi, oled nüüd rikas mees, oled juba palju raha hingede eest saand?” Eedi pages kohe hirmuga välja.
Kole oli see käimine üle maantee. Kinkari pere elas oma talus ja õuevärav oli just vastu maanteed. Kui Nõukogude väed sakslaste sissetungi eest taganesid, mineeris hävituspataljon paljud talude sissesõiduteed. Mul tõusid juuksed peas püsti, kui nägin Saksa vägede poolt välja kaevatud miinide auke Kinkari talu väravas, kuskohalt üle käisin. Paljud meie kandist jäid oma taludes ühe jalaga. Pahkla mõisa juures, Soodla tee kohal lendas Vinkler Volli Kohila veskilt tulles jahukoormaga õhku, surma said hobune ja Saarna papa kaks tütart Anja ja Manja. Nii tegid meie rahvaga kallid seltsimehed.”

“Minu mees on Punaarmees ohvitser”

“Enne sakslaste tulekut aeti külad sõja eest tühjaks. Pahkla kandis oli käsk minna Vasalemma. Aga kes tahtis minna? Kodu jäi ju maha, loomad ja kogu vara taganevate Nõukogude vägede rünnata. Olin oma kahe lapsega ammu oma vanemate kodus Raiesmaa talus, mis asus paksus metsas, varjul. Meie küüni tulid varjule Teokülast ka tuttavad pered Kinkarid, Prundi Eedi, Pikkerid ja Tuhala külast võõrasema vend Juhan Karjahärm koos naise-laste ning isa ja emaga. Meil oli veel varjul isa vennapoja Antoni naine Kasemaa Elle kahe lapsega, tulevane skulptor Andrus oli kõhus. Anton varjas ka end metsas.
Tuhala küla rahvas varjas end naabertalus Sõõrul, meilt umbes pool kilomeetrit. Sõõrul varjavad naised aga käisid salaja oma kodudes lehmi lüpsmas, karjatamas, sigu söötmas, ja huvitav, kuidas nad ei märganud, et kaks hävituspataljoni meest neile ratsahobustel järele hiilisid, kuni juba Sõõru talus olid, ja sealt üks vana talunaine, Viruli talu memm, lolli peaga meie poole jooksma pani, hävitusmehed kohe ratsa järele. Üks Venemaa eestlane, teine umbvenelane, julma olekuga, kurjade nägudega, “tukid” püsti peos, sadula külg käsigranaate täis.
Olime Ellega parajasti õues, ei teadnud ju karta, kui eit kisaga õue pahmerdas. Mul oli parajasti kuuekuune poeg Jüri süles, tütar Mai oli 2-aastane, tema oli õnneks toas. Ellel tütar Helgi 4-aastane, poeg Viljar 2-aastane ka õues. Jeestlane käratas mulle peale: “Kus teie mees on?” Mõtlesin, läheb ehk õnneks, lõin nina püsti ja vastasin: “Punaarmees, ohvitser!” Mehe nägu läks kohe lahkemaks, umbvenelane veel põrnitses, silmad kiirgasid peas, olime ju Ellega noored 21-22-aastased naised. Ellele käratati ka peale: “Teie mees?” Elle hakkas nutma, nagaani ots juba tõusis, astusin vahele ja ütlesin: “Tema mees kah punaarmees.” Jälle lahkem nägu ja “No siis peame teid lastega Leningradi viima, Punaarmeelaste noori naisi sakslaste ette ei jäta, kas noore inimese elu on see, mis sel vanal raugal.” Koplemetsa vanaisa, minu võõrasema isa, oli kahe kepiga köögiuksest tulnud. “Pange end valmis, homme hommikul tuleme hobuse ja vankriga teile järgi.”
Nutsime Ellega öö läbi. Metsa minna lastega ka ei saa, tulevad hommikul tagasi, lasevad vanad maha, panevad majad põlema, nagu paljudes kohtades tehtud. Öösel olid kõvad lahingud, kahuripaugud kostsid meieni. Hommikuks olid Nõukogude väed ja Hävituspataljon Tammiku mõisast läinud. Põlvitasime ja tänasime Taevaisa pääsemise eest. Lõuna paiku tuli Alfred, minu mees, tütar jooksis rõõmuga vastu, isegi kuuekuusel Jüril oli rõõmus nägu peas. Algas meil Eestimaal nn saksa aeg. See oli suure nälja aeg, laulgi ütles: “Mis venelastest jäänd, see Saksamaale viidud.” Minu abikaasa Alfred oli aga metsavenna-eluga kannatada saanud, suhkruhaigusele lõi juurde lahtine tiisikus.
Aga kõige rängem sel ajal oli meie linnade pommitamine Nõukogude poolt. Ei oska ette kujutada, mis lõhkumise maania see küll oli, metsavendi sel ajal ka enam polnud, see oli lihtsalt eesti rahva hävitamine.”

Sa kuradi burlak!

Peale sõda elas Ellen äia juures Kaasiku talus. “Riiginormid olid kõik viidud. Rukkisalve jäi veel veerand salvetäit rukist. Alfred käis lähitaludes vilja peksmas ja sai ka selle eest rukist. Nõukogude seltsimehed tahtsid aga taludest veel ülenormi. Külanõukogu esimees Tomson oli suur kannusteteenija ja tuli koos brigaadmiilitsa Valtri Oskariga, kes oli samasugune, meie talu röövima. Omal olid Tomsonil alles rukkihakid põllul lumes. Nad teadsid, kus vili seisab ja kohe salvest kotti ajama, autole laadima. Kui Anton läks keelama, et mis te teete, meil normid viidud, käratati talle peale: “Sa kuradi burlak!” Salv oli juba nii puhtaks pühitud, et hiirtele ka nurkadesse midagi ei jäänud. Tahtsid Alfredi kotid ka peale tõsta, Alfred võttis nurgast teiba, ütles: “Kui neid puutute, kohe saate, minu haige inimese vaevarikka töö eest saadud.” Jätsid siis need kotid alles, panid hirmuga lõikama. “Kuradi burlakid” jäid küüni ukse vahel järele vaatama.
Leiba tegi ämm Madli talve läbi segavilja seajahust ja pani Alfredi rukkijahust paar peotäit hulka, et leib laual õhku ei lendaks, sest koori ja kliisid oli seajahus palju.”


Autoportree, Ellen Orav.

Elleni kirjutatud luuletus Pahkla külapäevadeks.

Et põllud ei kasvataks ohakaid, ei salli me küla lohakaid.
Kui künnivao sa mulda aad, siis sellest ikka tulu saad.

Kui täieks paisund viljapead sul rõõmus nägu on siis peas.
Ja palju lapsi sirgub peres
kel isaisade maa on veres.

Kui Kungla rahvas kuldsel a’al me küla elab Eestimaal.
Siis laulab nägus taluneid:
“Kui töökat talupoissi ei saa, ei linnahärrat taha ma!”

 

Kumma valid, kolhoosi või Siberi vangilaagri?

1949. aasta märtsis küüditati Pahkla küla tühjaks, sest seal oli palju eestimeelseid inimesi. Teiste seas küüditati heasüdamlik arst Ernesaks ja tuntud teatritegelase Theodor Altermanni sünnikodus elav õde koos perega. Kuid üks nõukogude sõdur ei olevat eesti rahva Siberisse viimist välja kannatanud ning laskis end maha.
Tolleaegne Pahkla kolhoosi esimees, ei tea kuskohalt sinna tulnud Lindoja, käratas Ellenile: “Kumma valid, kolhoosi või Siberi vangilaagri?”. Elleni abikaasa Alfredil ja äial Antonil jäi “kolhooside helge elu, tõusu teel” nägemata, sest Alfred suri 1947 ja Anton 1948.
Siberisse saatmise ähvardusega sunniti Ellen ka algul kolhoosi, hiljem külanõukogu sekretäri ametisse, kui sellel oli ka üks hea külg – nutikal ja julgel Ellenil õnnestus nii mitmed inimesed arreteerimisest päästa.
8 aastat pidas Ellen lesepõlve, siis viis elu kokku Endel Mätasega ning ta tuli elama Salutaguse külla Kopelmanni tallu.

Enne ära ei sure, kui kõik lapsed on kuulsad!

Eluraskustest hoolimata pole Ellenis kübetki kibestumist. Ta pakatab vitaalsusest, olles loomult heatahtlik looduslaps, kelles pole ahnust.
10 aastat töötas ta Pahkla raamatukogus, mis oli suurepärane aeg enese arendamiseks. Lapsed olid juba suured, kui Ellen sattus lugema kuulutust, kus Tartu Kunstimuuseum kutsus kaugõppekursustele. Võimalus ammune südames pakitsev unistus teoks teha – saada kunstnikuks – oli ometi avanenud! Ellen asus innuga õppima ning sai diplomi, mis andis õiguse juhendada kunstiringi. Aastanumber oli siis 1977. Praegu on joonistamine tema jaoks lahe töö ning ajaviide, mida tehes unub kõik halb.
Vanaema on lubanud enne mitte surra, kui kõik lapsed on kuulsaks saanud. Kahel lapselapsel, heliloojal Urmasel ning lauljal Siiri Sisaskil, on see õnnestunud.
Jõulud on aeg, mil suur pere jälle Kopelmanni talus kokku saab. See on üks paikadest Eestimaal, mis on koduks olnud kõigile, kel kodu vaja. Ellen tunnistab oma suguvõsa ilmasamba rolli ja ütleb, et kui poleks teda olnud, ei oleks ju neidki, kokku 10 lapselast ja nende lapsi.
Ellen on oma eluga rahul, kuid haridusministrile on tal küll palve, et hr Maimets vaataks üle ajalooõpikud, milles on ju kirjas ikka vana nõukogude ajalugu. “Ime veel, et Stalini Suurt Asja ei kiideta,” kommenteerib olukorda ajalooõpetuses Ellen, kes oma vaimuga on tõeline Eesti Vabariigi umbrohi, mis ei hävine.

* * *


Ellen ja lapselaps Urmas Sisask Kopelmanni talu trepil, 19.05.1996.

Urmas Sisaski meelest väljendub vanaema eriline olemus tema huumorimeeles, kunstiandes ja vahetus suhtlemises loodusega. Vanaema räägib loomadega, lindudega, taimede ja puudega. See ongi andnud talle positiivse hoiaku. See siiras olemine ja pühendumine loodusesse kajastub ka tema piltides. Esikohal võiks Urmase meelest pidada just loodusmaale. Neis ei ole kõrgklassi kunstile omast abstraktset või kujundlikku lähenemist ja Elleni kunsti ei saakski nimetada kujutavaks, sest ta kujutab reaalsust kaunites positiivsetes toonides. Karmi tooni, ägedust ja tigedust tema piltides ei leia.
Teisena tõstab Urmas vanaema loomingus esile portreed. Kõigist oma järeltulijatest on vanaema portreed joonistanud ning neist ka kauni perekonna pildialmanahhi kokku sättinud.
Kolmandaks on Ellenil palju pilte, mis põhinevad Eesti maausu legendidel, kuid tal on töid ka sakraalsetel teemadel. Ise ütleb Ellen, et peab Kristuse õpetust asjalikuks, kuid samas on ta ka universumi-usku, sest me elame planeetide mõju all.
Vanaema oli üks neist, kellega Urmas sai lapsena rääkida tähistaevast, mõelda välja tähtkujudele nimesid ja vaimustuda virmalistest. Samuti õpetas vanaema Urmasele kudumist, heegeldamist ja armastust värvide vastu. Ka heliloojana armastab Urmas oma partituure värviliselt kujundada.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv