|
|
Justiitsminister Ken-Marti Vaher
väärtustab oma juuri ka riigimehena. |
Ken-Marti Vaher:
Probleemid algavad juurtetusest
Küsis: Margit-Mariann
Koppel
Justiitsministri, respublikaani
Ken-Marti Vaheri (30) perekondlikud
juured ulatuvad Mulgi- ja Tartumaale. Vaimsed juured viivad riigimeeste
seas Jüri Vilmsini.
Tähtsamaid isikuid väärtushinnangute kujunemisel
on olnud vanaisa.
Härra
Vaher, Teie esivanemad on pärit Mulgimaalt, Halliste kihelkonna
Kaarli valla Sammaste küla taludest. Palun jutustage suurest
Taukle talust välja kasvanud emapoolse suguvõsa ajaloost.
Ken-Marti Vaher: Võin näidata isegi sugupuud.
Dokumenteerituna ulatub meie suguvõsa üle-eelmisse
sajandisse. Emaliini pidi olen pärit Mulgimaalt, kuid ka
Tartumaalt. Ise olen kolmandat põlve tallinlane.
Sugulaste mälestustest on jäänud mulje, just kaugemate
esivanemate suhtes, et meie suguvõsas olid mehed ennekõike
väga tegusad tööinimesed, naised aga, kes mehi
loomulikult kõiges toetasid, olid pigem seltsielulised.
Minu ema ja vanaisa on palju rääkinud vanavanaemast
Anna-Mariest (1885-1971), kes oli äärmiselt intelligentne
ja vaimsete huvidega ning ka aktiivne seltskonnainimene. Nii et
eks tema on tugevasti mõjutanud vanaisa ja ema maailma
hariduse ja edumeelsuse poole.
|
Vanaisa Hans-Ilmar Mutso Tartus
1930-ndatel aastatel koos oma ema ja isaga. |
Kui suguvõsas
on väga tugevalt juuri rõhutavad esivanemad nagu minu
vanaisa Hans-Ilmar Mutso (1912-1993), kes suudavad identiteeti
mõtestada, siis see jääb prevaleerima. 1990ndate
alguses osalesin üsna aktiivselt vastloodud Mulkide Seltsi
tegevuses. Minu eesmärk on neid juuri tähtsustada ja
edasi arendada sidet, mis on tekkinud põlvkondade vahel.
Paljud probleemid tänapäeva maailmas, näiteks turvalisusprobleem,
saavad alguse juurtetusest. Seda kinnitavad ka sotsiaalteadused.
On üsna veenvalt näidatud, et tavaliselt põhjustavad
kogukonnas pahandusi inimesed, kes end selles sootsiumis juurteta
tunnevad.
Meie identiteet sõltub paljuski sellest, kust me tuleme
ning määrab üsna suure osa ka sellest, kuhu me
läheme. Juured annavad inimesele suuna, mille piires ta saab
suhteliselt vabalt valikuid langetada. Kui need õpetused,
mida esivanemad on edasi kandnud, tunduvad sümpaatsed ja
vastuvõetavad, siis on enesestmõistetav nendest
lähtuda. Inimestel, kellel neid õpetusi ja traditsiooni
ei ole, on märksa väiksem võime siin maailmas
orienteeruda. Juurtega inimene, kes kaitseb oma kodu, oma perekonda,
oma naabrit, oma sõpru, tahab elada rahumeelselt ja teistega
harmoonias. Sellest ka minu patriootlik lähenemine ühiskonnaelule,
mille annan kindlasti edasi oma lastele.
|
Vanavanaisa Martin (18841944)
|
Teie vanaisal on
kuuldavasti olnud suur panus selles, et Teist sai poliitik?
Vanaisa Hans-Ilmar oli majandusteadlane, korporatsiooni "Ugala"
liige. Inimesena seltskondlik, ekstravertne ja aktiivne kogu oma
elu. Üsna vara suutis ta mulle selgeks teha, et mida rohkem
huvisid inimesel on, seda mitmekülgsemaks ta areneb ning
seda kasulikum on ta ka ühiskonnale. Vanaisa oli ka väga
hea kirjamees - tegutses ajakirjanikuna - ja reisis palju. Pärast
sõda oli see võimalus loomulikult ahtakene. Kahjuks
ei olnud tal võimalik kaasa lüüa poliitikas,
sest saabus Nõukogude aeg, mil ilmavaateid ja arusaamu
pidi varjama. Vanavanaisa Martin (1884-1944) oli küll olnud
tegev poliitikas ja kohalikus elus. Kandideeris Tartu linnavolikokku,
oli tegev ettevõtluses ning osales ka sõjas. Arvan,
et aktiivne kaasamõtlemine ühiskonnaelus on kindlasti
nendest alguse saanud.
Kas suurimaks eeskujuks
on olnud just vanaisa või keegi tema kõrval veel?
Vanaisa roll on tõesti tähtis olnud. Ta osales palju
minu kasvatamises, just nö innustamise mõttes.
Saime ülihästi läbi. Veetsime palju suvepuhkusi
Pärnus ja käisime regulaarselt külas Mulgimaal
elavatel sugulastel. Vanaisa suri, kui olin 19.
Ka minu ema on kandnud edasi neid omadusi, mida oma esivanemate
juures eeskujuks pean.
See, et minu pere jäi Eestisse, on suuresti juhus. Asi oli
nii, et vanaema õde ja õemees helistasid 1944. aastal
Tallinnasse vanaemale ja ütlesid, et poole tunni pärast
läheb laev. Me sõidame ära, kas tulete ka? Vanaema
vastas, et ei saa kahjuks tulla, sest vanaisa oli just siis Mulgimaal
sugulaste eest hoolitsemas. Vanatädi pere sõitis Rootsi
ja sealt Ameerikasse. Selline oli saatus: kaks õde läksid
lahku ja enam ei kohtunud.
Eeskujuks on olnud ka vanaema Agnes, kes elas 95-aastaseks ja
suri tänavu jaanuaris. Just nimelt hooliva inimesena, kes
suutis alati mõelda teiste, mitte enda peale. Ta töötas
60 aastat arstina.
Millised mulkide
kuulsad iseloomuomadused on Teis välja löönud?
Mulgid olid teatavasti tuntud oma töökuse ja pühendumise
poolest. Mulgimaa oli juba 19. sajandil üks Eesti jõukamaid
piirkondi. Vanaisa sõnul oli oluline jõukuse allikas
mulkidel linakauplemine, munad ja piim anti paljudes taludes kauba
peale. Rääkides sõna "mulk" päritolust,
siis minuni jõudnud legendi kohaselt olid mulgid väga
edukad Riia ja üldse Läti turgudel. Läti kaupmehed
olid pahased ja hakkasid neid hüüdma mulkideks, mis
pidi läti keeles tähendama umbes rumal" või
toslem".
Enda juures pean mulgilikuks omaduseks eelkõige pühendumist
seatud eesmärkidele ja sihikindlat tööd.
Kas Teie rahvuslik
ja aateline maailmavaade on kodust päritud?
Täielikult. Minu pere oli rahvuslik - rahvuslikke traditsioone
kanti kindlameelselt edasi ja sellest tuleneb tegelikult ka oma
näo säilimine kogu selle aja jooksul. See, et minu vanemad
ja minu vanavanemad nõukogulikus süsteemis endaks
jäid, tuleneb väga palju nendest tugevatest juurtest.
Loomulikult ei saanud olla aktiivne ühiskondlikus elus, tegeleti
oma kutsetööga ja tehti seda hästi.
Käisin Tallinna 7. Keskkoolis, mis oli, ütleme otse
välja, eliitkool ka oma punase fooni tõttu - nomenklatuuri
võsukesed pääsesid sinna eelisjärjekorras.
Teistele aga oli konkurss, see oli üldse üks väheseid
koole, kuhu konkureeriti. Saime üsna hea hariduse koos korraliku
inglise keelega, mille eest peab mõistagi õpetajatele
tänulik olema. Aga eks sekeldusi tuli selleski koolis ette.
Näiteks sain korduvalt märkusi selle eest, et tulin
jõululaupäeval kooli mitte nõukogulikus koolivormis,
vaid natuke pidulikumalt. Selliseid asju pandi tähele.
Tulite poliitikasse
noore idealistina. Olles reaalselt asja sees, on Teie idealism
vähenenud?
Ei ole. Olen alati olnud selgete ideaalidega inimene, sest ilma
ei ole võimalik kuhugi jõuda. Bakalaureusetööd
kaitsesin Platoni ideederiigist. Ülikooli astudes kaalusin
majanduse ja juura vahel, sest need on erialad, mille lõpetamisel
on võimalik ennast ühiskonnas mitmekülgselt teostada.
Poliitikasse tulingi eesmärgiga anda oma panus ühiskonnale.
Ei tahtnud olla lihtsalt kõrvalseisja, kui poliitika ümbritseb
meid iga päev ja praktiliselt kõiges. Valisin teise
tee, kuna juba kooliajal tärkas minus huvi ühiskondliku
elu vastu. Nõukogude aja lõpul osalesin poliitikakoolides,
mis siis tekkisid. Elasin koos oma perega aktiivselt kaasa rahvuslikule
liikumisele.
Sellest kõigest sai alguse ka minu ja mõttekaaslaste
huvi teha midagi poliitikas. 1992. aastal puhusime uuesti elu
sisse Res Publicale. Mõtestasime seda just nimelt noorteorganisatsioonina,
mille eesmärk on ühendada kõiki parempoolseid.
Nüüd, 12 aastat hiljem räägime täiskasvanutena
jälle sellest, et võiks kõik paremtsentristlikud
jõud ühendada ning moodustada ühe tugeva erakonna.
Kõige halvem on see, et sisuliselt sama ideed ja maailmavaadet
kandvad inimesed on rivaalid ja raiskavad tohutult energiat. Eriti
lööb see välja valimiskampaaniate ajal. Kui paneksime
need kolme erakonna head ja pühendunud ajud ühe meeskonnana
tööle, oleks märksa kergem eesmärki saavutada.
Jääks ära väga palju konkureerivat sõnavahtu,
mida oleme senini näinud.
Oleme rääkinud
aadetest ja väärtustest. Lätis on leegionäride
ausammas ja läti riigiga pole midagi hullu lahti. Neil on
selgroogu oma kangelasi avalikult tunnustada. Traagilistest sündmustest
Eesti ajaloos möödus 60 aastat. Vabadusvõitlejad
on oodanud aastaid, et riigijuhid midagigi teeksid
Viimase aasta jooksul on valitsuse toel avatud Eestis kolm ausammast.
Esimene monument vabadusvõitlejatele avati Pärnus,
teine Maarjamäel. Kolmandaks avati juulis Sinimägede
memoriaal.
Lihulas kasutati nende meeste au, väärikust ja mälestust
väga negatiivselt, mis võimaldas neid seostada natsliku
ideoloogiaga. Sellega ei saa leppida. Olen vabadusvõitlejatega
suhelnud juba aastaid, teeme nendega tihedat koostööd.
Samuti on meil represseeritute komisjon, mille juht ma olen. Nende
inimeste põhiline soov on see, et kõik saaksid aru,
et nad võitlesid Eesti vabaduse eest, mitte natsliku ideoloogia
eest.
Eestlastele on
see selge. Küsimus on, kuidas maailmale selgeks teha, kuidas
saada Vene propagandarünnakutele vastu?
Saame vastu siis, kui mõistame oma ajalugu ühtemoodi.
Lihula sammas oli justkui maasikas meie idanaabri lusikal ja kõige
kurvem on see, et meie oma inimesed tõid neile selle kandikuga
ette. Oli nii lihtne võtta sellest kinni ja öelda,
et mis te nalja teete, selles riigis ülistatakse totalitaarsete
reiimide ideoloogiat! Kogu selle ausamba kujundlik ja ideoloogiline
taust on natslik. See sammas ei aidanud selgitada mitte midagi,
kuid kuu-pooleteisega oleksime kaotanud palju oma lääne
liitlasi, kes meie ajalugu mõistes meid toetanud on.
Maailmale saab selgitada, et need mehed võitlesid Eesti
eest, kui me selgelt näitame, et vabadusvõitlus oli
täiesti lahus totalitaarsest reiimist.
Oleme teinud palju selleks, et vabadusvõitlejad tunneksid
ennast hästi, et saaksime leevendada vähegi nende kannatusi.
Arvan, et tuleb edasi mõelda, kus ja kuidas saaksime nende
mälestust paremini austada.
Lähtudes peaminister
Partsi sõnadest, et totalitaarrezhiimide sümbolitel
ei ole Eestis kohta, millal kaob Tõnismäe jälestussammas?
See on hea küsimus, mis esitati juba 1990ndate aastate keskel,
kui Tallinnas oli võimul nn rahvusmeelne jõud -
Isamaaliit. Seda küsiti nende käest kolme aasta jooksul,
aga midagi ei muutunud. See on omavalitsuse pädevus. Linn
peab otsustama, millal seda teha. Omaette küsimus on täna,
kas peaksime hakkama täielikult ümber tegema ja kujundama
kogu monumendikultuuri Eestis või võiksime pühenduda
uute, hästi kavandatud ja ka noortele mõistetavate
monumentide püstitamisele. Mineviku kõrval võiks
rohkem ka tulevikku vaadata.
Kas valitsuse kavandatav
ausammas tuleb kõiki rahuldav rosolje või ikkagi
konkreetne?
See peab tulema neile, kes on erinevatel rinnetel vabaduse eest
võidelnud ja langenud. Seega võitlejatele. Asukoha
eest Vabaduse väljakul seisame kindlalt ning oleme hämmingus,
kuidas on üldse võimalik muid mõtteid heietada
ja kuidas on seda nii kaua venitatud?
Kurb lugu, et seda
sümbolit sügiseks ei valminud, on suurim möödalask?
See on väga suur möödalask ja selle möödalasu
kõige suurem vastutaja on see, kes on täna Tallinna
linnas võimul. Võib-olla pole need inimesed ka ideoloogilistel
põhjustel huvitatud, et selline sammas tuleks. Sest muidu
oleks see juba ammu ära tehtud.
Mul on kahju, kui osal eestlastest on tekkinud mulje, nagu me
ei saakski oma ajaloost rääkida. Vastupidi. Näiteks
sel aastal korraldas esimest korda 14. juuni küüditamise
mälestamise riik, ja riik teeb seda ka edaspidi. Represseeritud
valitsuskomisjon toetab mälestuste jäädvustamist
ja eelkõige tööd noortega, et nad ei unustaks,
kust me tuleme. Lähiajaloo programmile on järgmise aasta
eelarves plaanis mitu miljonit krooni. Kuid selle kõige
juures on vaja, et inimesed ka natuke mõtleksid, mis on
Eesti huvides ja mis ei ole.
Halliste kihelkonnast
on sirgunud mitmeid aatelisi riigimehi, nt Friedrich Akel, Heinrich
Laretei. Millistest Eesti riigimeestest Teie eeskuju võtaksite?
Jüri Vilms on inimene, kelle teod Eesti vabaduse eest on
mulle sügavalt hinge läinud.
On väga palju põhjuseid, miks ma teda hindan. Näiteks
oli ta esimene kohtuminister ja seega justiitsministeeriumi patroon,
kui nii tohib öelda. Ta oli minister vaid 2 kuud, aga tema
pilt on siiski esimene selles galeriis, mida siin majas näete.
Oleme selle aasta pühendanud Jüri Vilmsile - tema sünnist
möödus 115 aastat. Tõime oma saali Evald Okase
tehtud portree temast. Märtsis pidasime Vilmsi mälestuskonverentsi
ja panime bareljeefi tema elu- ja töökohta Pärnu
mnt 10. Tahame osaleda ka Pilistvere surnuaias, kuhu Vilms on
maetud, plaanitavatel korrastustöödel. Kohalik rahvas
on välja käinud idee püstitada sinna Eesti justiitsministrite
allee, kus Vilmsi puu oleks esimene.
Iga minister ja poliitik peaks oma juuri tähtsustama. Minu
aatelised juured riigimeeste seas ulatuvad just Vilmsini. Ka seetõttu,
et noore mehena (ta oli hukkudes 29) oli ta üks kolmest julgest,
kes asus Päästekomitees Eesti vabadust taastama. Kes
ütles oma mõtted selgelt välja, kes ei trotsinud
ka väga tugevaid vaenlase rünnakuid. Selle mehe julgus,
pealehakkamine ja taktikaline vaist olid imetlusväärsed.
Ses mõttes oli päris huvitav spekuleerida Seppo Zettenbergi
raamatu "Jüri Vilmsi surm" esitlusel, et kes oleks
temast saanud, kui ta oleks elanud kauem. Teatavasti sai ühest
Päästekomitee liikmest päris suur riigimees. Arvan,
et Vilmsil oli annet ja potentsiaali veel rohkem.
|
|
|