|
|
Merle Karusoo rõhutab toimuvast
arusaamise vajadust. Selleks, et aru saada, on vaja teada.
Et teada saada, on vaja rääkida. Rääkida
on vaja, sest mahavaikimine hakkab meid mürgitama. |
Merle Karusoo:
Ajalugu ongi elulugude summa
K&E intervjuu
Teatrilavastajal
Merle Karusool täitus südasuvel kuus aastakümmet.
Elulugusid hakkas ta talletama hetkel, kui mõistis, et
eestlaste elulood on keelatud. Praegu on topeltmoraal tema arvates
isegi suurem kui stagnaajal, tundub, et meie elulood on keelatud
ka aastal 2004.
Pr Karusoo, olete
saatuslike aegade laps. Sündisite 1. juulil aastal 1944.
Mis ajast Teie mälu peale hakkab?
Merle Karusoo: "Ei oska öelda, kui vana ma olin, kui
mõnikord oli öösel vaja meie Tallinna ühetoalisse
korterisse paigutada maalt sugulasi. Siis pandi mind magama kööki
pliidi peale. See oli üks mõnusamaid magamiskohti,
mis lapsepõlves olnud. Arvatavasti pandi mind sinna selleks,
et laps ei kuuleks, mida suured inimesed räägivad. Tagantjärele
olen hakanud mõtlema, et see võis olla seotud pakkide
viimisega Patareisse või midagi niisugust, sest Patareis
teatavasti võeti vastu pakke erinevatele gruppidele erinevatel
päevadel; või siis märtsiküüditamise
perioodiga. Ma ei tea, sellepärast, et oma vanaema eluajal
ei osanud ma seda tema käest küsida."
Oma sugulaste
saatusest saite teada hiljem?
Ikka. Minu ema õde oli vangis Astrahanis. Viidi ta ära
1950-ndate algul, kui mina käisin juba koolis. Mäletan
seda päeva, kui vanaema tuli mulle ja täditütrele
kooli järele, et näeksime tädi veel viimast korda.
Jooksime koju ja nägime seda "kongi" ja tädi
nägu läbi võretatud akna, koguni kaks korda.
Esmalt, kui ta hakkas sõitma tupiktee poole, kus pidi ümber
pöörama, ja siis, kui auto majast veel kord mööda
sõitis. Mäletan, kuidas meie ja veel majas elavad
sugulased ning majaelanikud olime kogunenud paraadna ukse ette.
Samuti oli vangilaagris ema teise õe abikaasa. Tema naases
alles 1957. aastal.
Kas need sündmused
said määravaks ka Teie hoiakute ja maailmavaate kujunemisel?
Tol ajal kindlasti mitte, sest sa võid asju näha ja
mingil tasandil aru saada, aga sügavamalt mõista -
see võtab aega. Arvan, et arusaamise süvenemine teeb
inimese elus mitmeid ringe. Ja milline neist arusaamistest see
päris on, milline on see õige ja milline on see eluks
kõige vajalikum? Arvan, et seda vist ei teagi keegi.
Kodust algab kõik.
Kas Teie saite oma rahvusliku maailmavaate kodust kaasa?
Kodus oli niimoodi ja ilmselt mitte ainult minu kodus, et vanavanemate
meelsus erines vanemate meelsusest. Sest kui vanemad olid väga
noored, siis pidid nad ju oma elu elama selles meile pealesurutud
ühiskonnas. Selleks, et saada elu elada, pidid nad sellega
kaasa minema. Ega keegi ju ei teadvustanud, mis see kaasaminemine
on või milline samm eluteel on kaasaminemine ja milline
mitte. Arvan, et ka siis nooremad inimesed lihtsalt kaua aega
ei saanud aru, mis toimub. Kuid ega tänapäevalgi ole
neid inimesi nii palju, kes on teadvustanud, mis selle 50 aasta
jooksul toimus ja mis asi see õieti oli. Ja ma ei ole kindel,
kui hästi Eesti ajalugu tuntakse või mida tähendab
tundmine? Üks asi on see, et võin teada faktoloogiat,
aga ma ei pruugi teada selle tähendust.
Nõukogude
aeg oli silmakirjalikkuse maskeraad. Oli avalik pseudoelu, teine
oli see, mida elati koduseinte vahel
Niimoodi räägitakse, et elati topeltelu. Peaksin pikalt
selle üle mõtlema, enne kui kinnitada. Ega ma vist
ei usu, et väga paljud topeltelu elasid. Selleks pidi aru
saama, mis toimub. Aga eeldan, et suures osas ei saadud aru. Sest
seesama tädi, kes Astrahanis naistelaagris oli, rääkis,
et nad kõik mõtlesid niimoodi, et mina tean, et
mina ei ole süüdi, aga ju ikka need teised on süüdi,
miks nad muidu kinni on võetud? Et viga on tehtud minuga,
aga seda, et viga on tehtud kõigiga või õigemini,
et polegi mingisugust viga, et see ongi eesmärk, niimoodi
peabki olema - seda ei suutnud inimesed uskuda. Arvan, et nad
ei suuda seda praegugi uskuda, sest kui nad suudaksid, siis kuidas
saab Eesti valitsus lubada, et okupeeriv riik tähistab oma
vallutuse aastapäeva vabariigi pealinnas täiesti avalikult?
Arvan, et see silmakirjalikkus ja topeltmoraal on praegu isegi
suurem, sest nüüd on ju võimalus teada saada
ja aru saada, mis tegelikult juhtus. Aga see arusaamine tuleb
meil väga samm-sammult.
Te olete eestlaste
ajaloo traagilistest lehekülgedest teinud lavalisi kompositsioone
"Aruanne", "Kured läinud, kurjad ilmad",
Sügis 1944", "Küüdipoisid", sari
"Eesti elulood". Miks just need teemad?
Tehes Lavakunstikateedri 10. lennuga diplomilavastusi "Meie
elulood" ja "Kui ruumid on täis", mis olid
nende noorte, nende vanemate ja vanavanemate elulugudest, sain
aru, et need on keelatud. Et eestlase elulood on keelatud. Ja
kui sain aru, et need elulood on keelatud, siis hakkasingi koguma.
On teemad, mida olen tahtnud ise enese jaoks läbi mõtelda
ja see teatritöö ning elulugude kogumine on kõige
parem võimalus, mida tean.
Eestlaste elulood
on oma dramaatikaga inimhinge uurivale teatriinimesele kingitus.
Paremat ainest on raske tahta?
Nii ongi. Kui hakkasin selle tööga tegelema, siis kaua
aastaid oli just see minu jaoks kõige emotsionaalsem lugemismaterjal.
Aga selleks, et need elulood rääkima hakkaksid, peab
teadma taustsüsteemi. Kui ei tea, siis on nad väheinformatiivsed
ja võivad olla ka igavad. Mõtlen, et miks siis on
nii, et kui vanavanemad tahavad lastelastele oma lugusid rääkida,
siis lapselapsed tüdinevad? Aga kui võtta sellesama
vanavanema lugu ja näiteks lavale panna, siis avastatakse
see uue nurga alt. Siis muutub see äkki väärtuslikuks.
See on ilmselt sellesama konteksti pärast, mida tean ja kuhu
ma oskan selle loo paigutada.
1980-ndate lõpul
algatasite mälu päästmise aktsiooni - elulugude
kogumise. Tuletame meelde üht olulist, 11 aastat kestnud
etappi Teie elus Pirgu Arenduskeskuse mälusektori juhatajana
aastatel 1987-1998.
See on tõesti olnud oluline aeg ja arvan, et eestlaste
elulugude kogumises üldse. Sellepärast, et eluloo intervjuusid
nii, nagu meie seda tegime ja teeme, teised ei tee, vähemalt
valdavalt mitte.
Elasime Raplamaal, Pirgu mõisas, mis oli ka eesti ajal
olnud kultuurielu tsentrum ja rahva kogunemise koht. Meil oli
ülesanne kaardistada, millised vajadused on vanadel inimestel
seal ümbruskonnas. Et kas sotsiaalhooldus ulatub nende kõigini,
kuidas nad omadega toime tulevad, milliseid probleeme on. See
viiski meid vanade inimeste juurde. Alustasime inimeste käest
küsimisega, et mis selles kohas on varem toimunud, siis,
kui meid seal veel ei olnud. Sealt see pilt avanema hakkas. Lihtsalt
kogusime elulugusid, et jõuda küsida, ja alustasime
enne 1920-ndat sündinutest, sest et need inimesed on ärateelised.
Sealt kujunes seisukoht, mida jagan praegugi, et mälu on
tegelikult rahva ühisomand ja seda ei tohiks enesega hauda
kaasa viia. Sest muidu meie ei tea. Kui nemad ei räägi,
siis meie ei tea. Aga selleks, et teada saada, on vaja ise teada.
Mäletan, kui üks noormeestest läks intervjuud tegema
ja see muutus tühisemaks hetkest, kui mees ütles talle,
et 25. tegime seda ja seda, kas teate, mis päev see on? Ja
kui poiss vastas talle, et ei tea (mõeldud on 1949. aastat),
siis seda liini pidi jutt enam edasi ei läinud. Oli veel
aeg, kus küüditamistest sõnaselgelt avalikult
ei räägitud.
Kui inimesi minnakse intervjueerima, siis tavaliselt on kindel
teema, millele keskendutakse. Kui meie teeme eluloointervjuu,
siis laseme inimesel sellel hetkel kogu seda lugu läbi oma
jutustuse ise luua. Tihti on ka teema, millele tahame keskenduda,
aga sellegi poolest teeme intervjuu ikkagi tervikuna. On tarvis,
et inimene keskenduks iseendale. Teema puhul keskendub inimene
vaid sellele ja ma ei saagi teada, kes see on, kes mulle seda
räägib. Iga inimese jutus peituvad ju teatud hoiakud
ja arvamused. Ma ei tea, kelle omad nad on, kui ei tea sellest
inimesest isegi seda, kas teda uskuda või ei.
Nagu hiljutised
sündmused näitavad, on eestlaste elulood keelatud ka
aastal 2004? Utreeritult öeldes: kui rääkida julged,
oled provokaator?
Hakkasime neid nähtusi nimetama mälutõketeks.
Igal ajastul on omad mälutõkked. Olid Eesti Vabariigi
algusaegadel, loomulikult läbi kogu okupatsiooni ja on ka
praegu. Me alati lihtsalt ei tea, mis asjad need on. Seda saab
natuke hiljem aru, mis on keelatud teemad täna.
Kahju, et selle Lihula monumendiga niimoodi läks. Kahju sellepärast,
et just nimelt Lihula monument oleks olnud võimalus rääkida
nendest teistest monumentidest, mis on igal pool püsti, punane
viisnurk peal. Mina näiteks ei tea, kas need on hauakohad
või kelle hauakohad need on? Kui me ikka tõesti
oleme sõltumatud, siis peaks kõik need obeliskid,
välja arvatud need, mis on kalmistutel, sest kalmisturahu
on igal juhul püha, olema kadunud enne, kui tuleb see nõndanimetatud
võidupüha.
Kuid Tõnismäe monumendil on minu jaoks teistsugune
tähendus. Seda meest ei ole kahjuks enam elavate kirjas,
kes mulle rääkis, et monumendi prototüüp ei
ole see, keda on välja pakutud, vaid keegi, kes sõdis
Saksa sõjaväes. Nii et selle pronksist vene sõduri
telkmantli all on tegelikult SS-i poolt käele tätoveeritud
veregrupp. Minu jaoks on see SS veregrupi märgiga, vene mundrisse
topitud ja viisnurk pähe pandud, leinav eesti mees. Seda
minu tähendust rikub ära muidugi see, et seal käivad
palvetamas meie tegelikud okupatsiooniväed.
Te olete ka raamatusarja
"Eesti rahva elulood" algatajaid ja ühenduse "Eesti
elulood" juhatuse liige. Millega see ühendus tegeleb?
Oleme Kirjandusmuuseumi käsikirjade osakonna töötaja
Rutt Hinrikusega ammu tuttavad ja teame, et elulugusid ühel
või teisel moel on kogutud igal pool. Kõikidel väikestel
muuseumidel on eluloolist materjali, millest teised midagi ei
tea. Pidasime vajalikuks kokku tulla, luua ühendus ja püüda
kaardistada seda, mis meil üldse olemas on. Hakkasime tegema
elulugude kogumise võistlusi, kuigi teame, et võistlus
on väga narr sõna selle jaoks, aga pole osanud seda
teisiti nimetada. On olnud mitmeid temaatilisi kogumisi, mille
kaudu saime väga palju väga head materjali. Siis tuli
mõte anda välja 100 elulugu, mis ongi selle sarja
kaks esimest köidet. Nüüd on ilmunud ka kolmas.
Tõeline varandus ja seda on käsikirjade osakonnas
palju.
Selleks, et aru saada ja vastuolusid ületada, on vaja rääkida.
Need elulood ongi tegelikult inimeste rääkimine ja laskmine
üksteisele rääkida, ilma igasuguse vaidlemiseta.
Kui me midagi maha vaikime, siis see hakkab meid mürgitama.
Me ei tohiks midagi maha vaikida, aga samas ei tohiks rääkida
selleks, et süüdistada.
Vennatapusõda algas ju sellest, kui avati piir vene vägedele.
Kuidas siis eesti poisid pidid edasi mõtlema? Nad olid
kõik kasvatatud patriootlikus vaimus ja nad olid patrioodid.
Alati on erandeid, aga ma räägin rahvast tervikuna.
Piiri avamine näitas meestele kätte, et toimige oma
parema äranägemise järgi. Mida sai parem äranägemine
võimaldada neile, kes olid sellal Eesti sõjaväes?
Vist oli ainus asi Velikije Luki all üle minna? Teiseks,
kust teadsid korpusemehed, et siin oli Tiefi valitsus? Nad teadsid,
et kõik mehed on tapetud ja ainult sakslased olidki sees.
Muidugi tundsid nad ennast vabastajatena, kui siia tulid. Ma ei
räägi praegu jeestlastest, kes nendega kaasa tulid,
vaid neist poistest, kes siit läksid ja keda peeti surnuteks.
Kujutage nüüd ette, tulid tagasi isad, pojad, vennad,
abikaasad! Selge, et valati ka rõõmupisaraid. Minu
isa peres oli neli venda, kaks neist olid ühel, kaks teisel
pool. Nii oli paljudes peredes.
Kuidas Te suhtute
meedias levitatavatesse hoiakutesse, kus kutsutakse üles
mäletamisest loobuma, sest side nende sündmustega olevat
katkenud?
See on nii rumal, et ei ta, kas peabki sellest rääkima?
Selles mälus on ju meie identiteet. Loomulikult võib
suust välja tulla igasuguseid sõnu, ka seda, et identiteet
ei ole tähtis. Aga identiteet on kõige tähtsam,
mis inimesel üldse on. Võiks ju jälgida inimesi
ja rahvaid, kellel on olnud identiteedikriis või kes on
pidanud sellest loobuma. Neid ei ole enam olemas. Ei inimesi isiksustena
ega rahvaid rahvusena. Primitiivselt väljendudes nad kas
joovad end surnuks või poovad üles. Seda ei ole palju
uuritud, aga maksaks uurida. See on ohvrisündroom, mida võiks
kaardistada, sest siis oleks mingi alus seista vastu neile, kes
ütlevad, et identiteet ei ole oluline. Või et mälu
ei ole oluline.
Tundub, et suurtest
üleminekutest tingitud ebastabiilsuse tõttu oleme
sattunud identiteedikriisi. Või peitub rapsimine ajalookäsitluste
osas psühholoogilises pantvangisündroomis, kus ohver
samastab end agressori mõttelaadiga, hakates viimast koguni
õigustama?
Nagu olen aru saanud, nooremad inimesed siiski identiteedikriisis
ei ole. On kasvamas peale uus põlvkond, kes just nimelt
nüüd hoiab kinni endaks olemisest. Ma ei tea, kas meil
on niivõrd ohvrisündroom, kuivõrd pigem tõesti
pantvangisündroom. Me lihtsalt ei julge oma võitlejaid
tunnustada. Praegu Lihulas püüdsime. Ei tulnud välja.
Tulid hoopis uued võitlejad oma plastikkilpidega ja
.
Rääkides aga pantvangisündroomist, siis viimasel
ajal olen palju mõelnud muulastele, kes meil siin on. Nad
on ise pärit enamasti nendest N Liidu rahvustest, kes olid
mööda Venemaad laiali paisatud. Need noored ise ei tea
oma päritolu. Tihtipeale nimetavad nad oma vanavanemate päritolu
kohaks areaali, kus oli Gulagi arhipelaag. Aga nad ei tea, et
see oli Gulagi arhipelaag, kusjuures enne ei olnud seal midagi.
Tähendab, need vanavanemad peavad olema kuskilt küüditatud
inimesed, aga nad ei tea seda, ei ole seda uurinud ja kaitsevad
meie vastu
siis mida? Nad ei tea, mida nad kaitsevad. Nad
ütlevad, et me oleme venelased ja ütlevad seda sellepärast,
et ainus keel, mida nad räägivad, on vene keel. See
ongi pantvangisündroom. Ma ei tea, miks meie vastu ei hakka,
miks ei reageeri, kui Venemaa jälle räägib rahvusvähemustest
ja nende inimõiguste mittearvestamisest? See, et oleme
vait nagu lambukesed, on ka pantvangisündroom.
Praegu on teil
käsil üks väga põnev projekt, millest peaks
sündima ka lavastus?
See lavastus on neist Eesti poistest, kes sõdisid vene
vägede koosseisus Afganistanis 1979-1989. Minu käest
on varem küsitud, et kas me peaks minema Iraaki? Mina ei
olnud siis vastuseks valmis, sest mul ei ole paljude asjade kohta
seisukohta ja ma ei taha avaldada lihtsalt arvamust. Olen sellise
aeglase mõtlemisega, pean pikalt mõtlema, enne kui
oma vastust tean. Nüüd juba tean, et ei oleks tohtinud
minna. Me ei peaks olema Iraagis, sest see on okupatsioon ja oleme
seega jälle okupatsioonivägedes. Seda, mis on Iraagis,
uurida ei saa, sest see on liiga lähedal. Aga saab mõtelda
selle üle, mis oli tol ajal Afganistanis ja seda ma täpselt
teengi.
Jakob Hurt päästis vanavara
ja rahvaluule. Tänu temale on Eesti Rahva Muuseum ja Kirjandusmuuseum.
Teie tegelete mäluvara päästmisega. Proua Karusoo,
te olete nagu naissoost Jakob Hurt.
Seda au ei saa ma enda peale küll võtta, sest meid
on ikkagi palju, kes selle tööga on tegelnud. Üksi
ei tee siin midagi ära. Aga kunagi anti välja Jakob
Hurda medal ja tõepoolest, mul on see olemas. Olen selle
üle tänase päevani uhke. See on ikka suur au.
|
|
|