Kultuur ja Elu 3/2004


Kultuur ja Elu 2/2004

 

 

 

 



Vanaproua Maria Maddalena Carlsson. Foto: Kerti Tergem.

Maastik Maria ja ateljeeaknaga

tekst: virkko lepassalu

“Mul olid reisil kaks peamist elamust: Maria ja Must meri.” Amandus Adamsoni 82-aastane tütar Maria Maddalena Carlsson käis nimelt väikese seltskonnaga Krimmis ja nõnda ütles pärast üks tema reisikaaslastest.

Pika tee peal bussis räägiti vaimuinimestest koosnevas seltskonnas peale väga paljude teiste lugude ka üks selline lugu. Kuidas Sevastoopolis käidi vaatamas Adamsoni loodud kuulsat uputatud laevade monumenti, loodud Vene-Türgi sõja mälestuseks. (Maria viis muide eraldi sinna Eesti saadik Ukrainas Paul Lettens isiklikult.) Ja kuidas kohalik giid oli küsimuse peale, kes on monumendi autor, ainult kohmanud: ma ei ole kohustatud seda teadma.
Mariat, Amanduse 82-aastast käbedat tütart, oli sellise looga muidugi raske jahmatada. Mida üldse rääkida Sevastoopoli giidist. Adamsoni kodumaja asub teatavasti Paldiskis. Täna, AD 2004, kui tähistasime 10 aastat Vene vägede väljaviimisest, näeb maja välja umbes samasugune, nagu hõljuks tubades veel sõjaväe lehk. Tuleval aastal täitub Adamsoni sünnist juhuslikult 150 aastat.
Mida sa sellest majast ikkagi veel teha loodad, Maria?
"Kohta, kus kunstnikel oleks võimalik skulpteerida ja siis pärast Pakri saartel promeneerida," vaatab Maria siirate lapsesilmadega otsa.
Adamson ise armastas väga Pakri saartel promeneerida. Seal asusid siis rootsieestlaste külad. Kuid täna meid ümbritsev ühiskond ja Paldiski poliitikud on Maria jaoks väga-väga kehv materjal. Palju järeleandmatum, kui olid Adamsoni jaoks pirnipuu, pronks ja marmor.
Äsjane Paldiski linnakodanik Ants Tamme teab nimelt lugu Paldiski linnapeast ja võimukast poliitikust J. Möldrist, keda kapo tahtis korruptsiooni pärast vangi panna (piltlikult öeldes). Aga seekord ei õnnestunud. Tolle eelmainitud Sevastoopoli giidiga ühendab Möldrit ühine maailmavaade. Nimelt ei ole ka Mölder kohustatud teadma, kes on Adamson. Igal juhul on tal seni õnnestunud osavalt varjata, et ta on Adamsonist kuulnud.
Küll teab Mölder suurepäraselt, kes on Salavat Julajev. Tsaarivõim saatis ta teatavasti koos J. Pugatsoviga korraldatud vastuhaku pärast Paldiskisse sunnitööle. Salavati kondid puhkavat väidetavalt seal kuskil Pakri pangal. Baskiiria rahva suure poja mäletuseks kerkis Paldiskisse uhke mälestussammas. Öösiti heidab tuledes mälestusmärk eredat valgust, sümboliseerides eesti ja baskiiria rahva igavest sõprust.
Mida materiaalset on Marial Möldrile ja Paldiskile vastu pakkuda? Naisel, kes siit 1944 paadiga Rootsi pääses? Ja ei olnud abielus mitte miljardärist suurkapitalisti, vaid Svenska Dagbladeti ajakirjaniku, ühtlasi Rootsi armee eruohvitseriga? Kuidas suudab eluaegne Rootsi raamatupoe müüjatar konkureerida Baskiiriast loodetava transiit-kaubavooluga? Mida küll tänaseni ei paista, aga mis sest.

Vaid visadus


"Hukkuva laeva viimane ohe"

Amandus Adamson: sündis 1855 Uuga-Rätsepal Paldiski lähedal, surnud 1929 Paldiskis.
Sajandivahetusel elas Adamsoni kunst läbi väga intensiivse õitsenguperioodi. Ta lõi sel ajal peamiselt väikesi figuure ja gruppe, mis vastasid tema kunstnikutemperamendile. Adamsoni modellee-rimisviis on elav, detailide töötlus täpne, kusjuures üksikasjad on allutatud terviklikule üldmõjule. Ta kasutas mitmesuguseid materjale (puu, marmor, pronks), kuid erilise virtuoossuse saavutas pirnipuunikerdustes. Kunstiajaloolnae Tiina Nurk, "Eesti kunsti ajalugu" 1. kd, 1977. Tuntumad teosed: Russalka, Koit ja Hämarik, Hukkuva laeva viimane ohe, Laine ainuke suudlus, Hülgekütt, maadleja G. Lurich, mälestusmärk Koidulale Pärnus ja Kreutzwaldile Võrus, Vabadussõja ausambad jne.

Marial on Paldiski maja päästmisel vastu pakkuda vaid oma visadus. Ja sellega avaldab ta muljet kellele tahes. Ta näiteks ajab välja rahasummasid. Rohkem küll isiklikust taskust. Mille eest Adamsoni maja remontida lubavad kohalikud remondivad endi kortereid. Nagu Maria lõpuks miss Marple`iks kehastudes avastab.
Ja veel tüütab Maria Adamsoni maja remondi asjus ametnikke. Nagu näiteks kultuuriministeeriumi asekantslerit Anton Pärna.
Sellise visadusega suudaksid võistelda ehk vaid Paldiski huligaanid. Idioodi järjekindlusega, justkui ravitaks neid medasutuses Paldiski maanteel, loobivad kraaded sisse Adamsoni majaaknaid. Eriti on nad armunud kunagise tsaari soosiku ateljee katuseaknasse.
Ja nii on Maria sunnitud leppima - kilega kuulsa ateljee katuseaknal. Vihm sajab sisse. Palk hakkab juba vettima. Aga ahju ei saa kütta, sest see oleks kogu lipitud-lapitud lobudikule ohtlik. Kui aus olla, siis ei olegi seal enam õieti ahju.
Adamsoni majas elas veel hiljuti Maria õepoja naine. Leedulanna, kellel ei olnud Adamsonist sooja ega külma. Tänaseks on ta kolitud tuberkuloosiravilasse ja üks turvapoiss püüab majadel silma peal pidada.
"Muidu juhtub, muidugi kogemata, üks tulekahju... ja ongi kõik," ütleb Maria iroonilis-hapult.

Toetab toetajaid

2000. aastal asutati Paldiskisse mittetutundusliku ühinguna Amandus Adamsoni Selts. See ühing kukkus välja natuke teisiti kui Maria oli lootnud. Ühing oli mõeldud Adamsoni mälestuse jäädvustamise toetamiseks. Lõpuks pidi Maria hakkama toetama mõlemat - nii Adamsoni mälestust kui mälestuse toetajaid. Ühingu rahaasjad on Maria jaoks siiamaani, leebelt öeldes, natukene segased.
Seltsi ühe eestvedaja Marve Ausi jutust, kui ta Adamsoni majast räägib, õhkub naturaalset maalähedust ja ära õpitud abitust. Kui talle helistan, läheb ta loomulikult sina peale ja jutu käigus krõbistab pähkleid. "Ah et milles seltsi tegevus ka seisneb? Eks ta praegu seisnebki... mittemilleski. Linnavalitsus tahaks maja enda kätte saada, ainuke asi jah, et eks see maja ole praegu küll ohus. Ma kardan, et see laguneb ära meil käes. Ime, et ta püsti jäi, venelased olid sellised, et lubasid lahkudes, et ei jäta kivi kivi peale."

Aitaks küll, kui maja omale saaks

Siis kurdab pr Aus pikalt, et näituste stendid on siiamaani tema juures, et ta ei julge neid ometi sinna lagunevasse majja viia. Neid on raske tassida ka, tema korter asub neljandal korrusel. Suure heateo saatis pr Aus samuti korda. Nimelt naelutas klaasita ateljeeakna ette juba eespool mainitud kuulsa kile. Pr Aus on muide ka kusagilt kaugelt Adamsoni sugulane - nagu ta ise kinnitab.
Pr Ausi jutust saab teha järelduse, et Paldiski linn aitaks küll. Kui maja enda kätte saaks. Ainult et Mariat võib samuti mõista. Kui linn ta maja enda kätte saab, mille ta on lõpuks suure surmaga saanud enda nimele kirjutada, kes garanteerib, et see ei muutu kinnisvaraprojektiks. Nurgas mõni Adamsoni skulptuur, et keegi öelda ei saaks, et muuseumi pole.

Pärnu pole paindlikum

Mark Soosaar on üks neist vähestest, kes Mariat ennast toetab - E. Vilde muuseumi direktrissi Livia Viitoli kõrval. "Kui kohalik omavalitsus on nii rumal ja ei aita kaasa muuseumi rajamisele ja oma kandi kuulsate poegade mälestuse jäädvustamisele - no siis ei olegi midagi teha," kostab Soosaar.
Ja nii, ilma kohaliku huvita, ei saa ka kultuuriministeerium suurt aidata.
Nähes, et Paldiskis muuseumist midagi välja ei taha tulla, proovis Soosaar kätt Pärnus. Et proovida, kui järeleandlik materjal on sealsed linnaametnikud. Adamsoni muuseumi jaoks oli koguni maja valmis vaadatud. Linnavalitsus isegi ei soostunud oma seisukohta teatavaks tegema.
Pärnu oleks muuseumi asukohana samuti loogiline. Pärnusse on Adamson loonud Lydia Koidula mälestussamba ja kalmistule vabadusmonumendi (1921). Sellel on kujutatud Adamsoni perekond. Adamson avaldas ka ise soovi kunagi seal puhata. See soov ka täitus. Maria soovid maja ära päästa tunduvad olevat palju täitumatumad.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv