Kultuur ja Elu 2/2004


Kultuur ja Elu 1/2004

 

 

 

 


Ülo Vilimaa tantsib pintsliga

tekst: margit-MARIANN KOPPEL


Ülo Vilimaa ja maal Surmatants.

Ülo Vilimaa on ikka armastanud üllatada. Seekordne pauk tuli ootamatust vallast. Eriti neile, kes teadsid Vilimaad tantsijana ning ballettmeistrina. Maalikunstnik – see oli midagi uut.

Tegelikult võttis Vilimaa lihtsalt 35 aastat hiljem taas pintsli kätte. Mis veel sõgedam, tegi näituse ka! Pealkiri sai kõnekas: “Hingevangla”. Näitus oli Vanalinnastuudio Valges saalis üleval 2.-17. aprillini. 17.-29. maini on pildid üleval Tartus, “Y Galeriis”.

“Mõnikord peab üllatama ka, ei saa ju kogu aeg rutiinis olla,” arvab Ülo Vilimaa ning leiab, et inimene peab tundma ennast ajas ja teadma, kui vana ta on. “Leidsin uue väljenduslaadi, ega muud erinevat olegi. Muusika on ju abstraktne. Igaüks saab seda iseendaks mõelda või sinna sisse mõelda. Kujutav kunst on täpselt sama.”
Noore ja vihasena on Vilimaa ka teatris maale lavastanud. Paljudele meenub kindlasti 1969. aasta mais etendunud balletiõhtu Maalid”, mil laval elustusid Claude Debussy “Impressioon” ja Camille Saint-Saëns “Surmatants”. Nagu Vilimaa oli originaalne ja vaba tantsus, on ta originaalne ja vaba ka kunstis. Tema pildid sünnivad liigutustest ja on väga dünaamilised. Need on teatriinimesele omaselt jutustavad ning tagamõtet peitvad, mille tabamine sõltub vaatajast.
Enda sõnul Vilimaa maalida ei oska ning mängib eelkõige faktuuriga. Ka pildiraamid värvib ta maaliga ühtseks tervikuks.

Vanalinnastuudio Valge saal oli näituse jaoks täistabamus, pakkudes küllaga avarust, õhku ning valgust, andes piltide kirevale värvigammale kutsuva sära, vaatajale ruumi vaadata ja end pildi sisse mõelda. Näituse avamisele tulid väga armsad inimesed, kes millestki lugu peavad. Neid oli üle 60. Kes atraktiivse kultuurisündmuse vastu huvi ei ilmutanud, oli meedia. Vastuvõtt oli publiku poolt sellegipoolest hea, isegi liiga. Vilimaa arvates võib-olla ka sellepärast, et kuna ta diplomeeritud kunstnike kilda ei kuulu, siis ei ole ta kellelegi ohtlik.
Näituse 28 töö nimed polnud üldpealkirjast “Hingevangla” vähem kõnekad: Vapilind, Segased tunded, Tulisügis, Undiin, Saladus, Sünge, Lootus, Turvaline, Kosmoses, Hukk, Arlekinaad, Tantsuteater, Hõõgjõgi, Achyrium, Oduvantshik, Kevad sügises, Jumalaga Vanemuine, Hüvasti konnatiik, Poolnägu, Draakon, Kullapalavik, Brasiliana, Hingevangla ja Surmatants. Maalid sündisid kui palangus – 7 kuuga. Väljundit ihkav hing oli valla ja voogas lõuendile. Maalimise innustuse andsid sõbrad. Lola Liivat, meie esimene abstraktsionist, kes nõuka ajal sai kogu aeg sarjata, sarjata ning veelkord sarjata, tõi mullu suvel pintslid ja värvid, õpetas, kuidas lõuendit raami peale lüüa. Vilimaa käskis jama lõpetada. Kuu aega hiljem katse suvekodus maali teha ebaõnnestus. Asjad lendasid nurka. Kuid augustikuus Tallinna tulles hakkas järsku tulema, tulema, tulema…Nüüd ei suuda ilma maalimata olla.

Piltide nimetused on spontaansed ja paljud pani abikaasa Tiiu, mis autori arvates oli väga hea. Nii saab ka iseendast paremini aru, sest kunsti loomine – see on hetke seisund, hetke mulje, hetke väljund. Millal ta loojani tagasi jõuab, see on päris suur ringtee. Loomeprotsess on nauding, sest just siis toimub sisemine põlemine, mis on lakkamatu võitlus iseendaga. Püstitad eesmärgi, aga ei tea, kuidas sinna jõuda.
Kui pildid hakkasid valmima, oli näituse meetrika olemas. Ikka see igavene küsimus Hingest ja Surmast, Algusest ja Lõpust. Kõik hinged on Vilimaa meelest alati vangis, kuni surm nad päästab. Näitus algas teostega “Hingevangla” ja “Tulisügis”ja lõppes “Surmatantsuga”. Nende vahele jäi pikk galerii tundeid ja ühiskonnakriitikat. Kuid Vilimaa poleks tema ise, kui midagi skandaalset ei pakuks. Vürtsiks olid pildid “Jumalaga Vanemuine” ja “Hüvasti konnatiik”. Konnatiigiks nimetati Vanemuise balletti. See konnatiik oli väga soe ja armas, kuid nüüd on Vilimaa aru saanud, et jäi sinna liiga kauaks.
See näitus, kus domineerisid tumedad toonid, oli hüvastijätt sünge perioodiga. Hing on vaba. Tõsine noormees, kes kolmekümmend viis aastat tagasi maalitud autoportreelt otsa vaatab, ei ole sisimas muutunud. “Vaid elukogemust on nii palju peale tulnud, et tunnen ennast rikkamana ning julgen endaga taas kahekesi jääda,” ütleb juba ka kunstnikule omase väljanägemise saanud, õlgadeni valgete juustega Ülo Vilimaa.

Kontrastide armastajana tahab ta teha järgmise maalide seeria hästi heleda, päikesepaistelise ja optimistliku. “Sünge” ja “Valge” näituse vahepeal on oht, et teda tabab hoopis kirjutamispalang ja ta haarab pintsli asemel hoopis sule – memuaaride kirjutamiseks, ajaloo huvides. Mitte küll endast, vaid teistest inimestest ja paljudest naljakatest kohtumistest, mis elus ette tulnud.



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv