Kultuur ja Elu 1/2004


Kultuur ja Elu 4/2003

 

 

 

 



KaaderDorian Supini filmist “Elu pisiasjad”.


Kui hea on sellel ilusal hommikul olla elus

Filmi vaatas: MARGIT-MARIANN KOPPEL

Me mõtleme harva selle üle, mis meil on,
kuid oleme peaaegu alati mures selle pärast,
mida meil pole.

A. Schopenhauer

Garanteeritud pole siin pidetus maailmas midagi, isegi elu. On loomulik, et minnes õhtul magama, ärkame järgmisel hommikul. Aga kas ikka on? Tegelikult sünnime uuesti igal hommikul ja suigume surmaunne igal õhtul. Keegi ei saa olla kindel, et avab hommikul silmad ja näeb tõusvat päikest. Keegi ei tea, millal käib saatuslik lõplik plõks…
Sellepärast tuleks võtta iga uut päeva uue võimalusena, elada seda väärikalt. Olla õnnelik.

Kõik siin ilmas taandub lõpuks pisiasjadele, on Dorian Supini mullu, aasta lõpul valminud dokumentaalfilmi “Elu pisiasjad” sõnum vaatajale. Elu koosnebki ju tegelikult mitte paraadidest, suurtest paukudest ja emotsioonidest, vaid pilkudest, sõnadest ja rohketest nüanssidest, mis teevad päeva ja elu tervikuna elamist väärivaks. Oskus tunda neist rõõmu, võtta antud päevast parim, aitab eriti rasketes olukordades leida pidepunkti edasi kestmiseks. See on tarkus, mis annab sisemise rahu.
Selleks, et mõistaksime, et meie hinnatavad väärtused ei pruugi tegelikult hinnalised olla ja aduksime, kui v ä h e on tegelikult õnneks vaja, viib Dorian Supin meid ühte suure maailma sees olevasse väiksesse maailma. Kus aeg kulgeb omas rütmis ja kus väärtused on teistsugused. Kus igale sündmusele, liigutusele ja sõnale omistatakse uudise kaal. Ja kus Surm on igapäevane külaline.

Selleks maailmaks, mille eripärases õhustikus elu objektiivsed põhiväärtused selgelt esile tulevad, on hooldekodu. Paik, kus veedetakse viimaseid aastaid ning tehakse eluga lõpparvet, sest aeg kulgeb vääramatu lõpu suunas. Hooldekodus ei ela mitte ainult eakad, kes enam mingil põhjusel oma eluga päris iseseisvalt toime ei tule, vaid ka raskete puuetega noored inimesed, kelle on sinna määranud elama süsteem.
Et Dorian Supini lähtenurk on eelkõige ideest lähtuv, siis ei oma filmimise konkreetne paik üldse tähtsust. Vähem kroonikat, rohkem sisu, kõlab Dorian Supini filmi tegemise põhimõte. Hooldekodu maailma kaudu esitatakse vaatajale hoopis keerulisi elulisi küsimusi: kuidas suhtuda vanadusse ja elu lõppu? Kuidas elada? Need on teemad, mis puudutavad meid kõiki.
Kahtlemata on parim elada elu lõpuni omas kodus. Kuid praeguseid olusid teades tundub küll, et hooldekodu annab paljudele vanuritele võimaluse veeta oma elu lõpupäevad väärikamalt. Võimaluse pääseda majanduslikust kitsikusest, ühiskonna poolsest tõrjutusest, suhtlemisvaegusest ja hingelisest üksildusest.

Paunküla hooldekodu ümbruskond on seal elavatele vanuritele loonud võimalused ennast väärikalt tunda. Ka siis, kui söömiseks kulub teistest poole kauem aega, lusikas vaevaliselt suule liigub ja söögituba ammu tühjenenud on. See film ei pane vaatajaid vanureid hooldekodu rusuva õhkkonna pärast haletsema. Vastupidi! Mina noore inimesena olen nende sisemise tugevuse peale heas mõttes kade! Filmis esinevad särasilmsed, suhtlemisaltid ja elurõõmsad memmed-taadid, kes olid valmis rääkima palju rohkem kui paraku formaat võimaldas. Nad tunnevad huvi, mis maailmas toimub ning tahaksid veel üht-teist ära teha. Näiteks unistas üks vanadaam lennukiga sõitmisest. Kuhugi pole kadunud peolust. Tantsupõrandal meenuvad noorusaegade peod – kõik oleks olnud justkui alles eile. Lapseliku eheda rõõmuga loetakse jõuluvanale salme, visatakse nalja ning võetakse vastu kingid. Nad võtavad igast elada jäänud sekundist, mil igast meile tähtsusetust seigast saab sündmus, viimast.
Elu pole seda põlvkonda hellitanud. Ime siis, et pisikeses toakeses kahele elatanud memmele jumalateenistust pidaval naiskirikuõpetajal hääl meeleliigutusest katkes ning jõulupeol ühel hooldekodu töötajal hääletud pisarad mööda põski alla veeresid. Jah, hooldekodu personaliga ollakse üheks pereks kokku kasvanud, omavahel sõbrannadki. See on väga huvitav, täiesti omalaadne suhete maailm. Personali avatud, lahke ja inimlikult soe suhtumine on imetlust vääriv.

Filmi helge õhustiku tõttu ei ole tunda kõige üle laotuvat surma varju. Alles mõjusad lõpukaadrid surnukuuris kirstus lebavast inimesest, vaatega üle lumise välja kalmistu poole, toovad selle meie teadvusesse.
Dorian Supini jaoks on surm loomulik asi, loomulik lõpp meie kõigi meie jaoks ja sellest peab rääkima. Mitte iga päev või kogu aeg, aga see on nagu kõik teised asjad, millest räägime. See peab olema meie elus sees. Me ei saa seda unustada, et mitte unustada neid elu objektiivseid väärtusi, mis jäävad ka pärast meid. Rõõmu aknast sisse vaatavast päikesest. Rõõmu oma tööst ja oma lähedastest. Rõõmu sellest, et su kõrval on üldse keegi. Rõõmu oma kodust, headest sõnadest, lahkest pilgust ja kõigest sellest heast, mis meile on antud.
Filmi puhul on kõige tähtsam ja kõige keerulisem leida mõttele õige vorm. “Sisu peab olema väga hea, et tekitada vaatajas kaja sellest, mida tahtsid öelda,” räägib Dorian Supin.
Filmi “Elu pisiasjad” idee valuvormi valamise käigus selgus, et stilistiliselt ei ole võimalik hooldekodu maailmast välja minna ega seda välismaailmaga kokku sobitada. Niivõrd erinevad on nad. Nii transformeerus film, mis algselt pidi rääkima surmast, filmiks elust. Ja jumala eest! Selles filmis on ilus isegi Surm.


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv