Kultuur ja Elu 1/2004


Kultuur ja Elu 4/2003

 

 

 

 


Kangelane unustuse hõlmast: Karl Kruuse

tekst: Margit-Mariann Koppel
fotod: Aino Kure erakogu


Karl Kruuse tähtsama päeva meelde-tuletuseks tehtud foto 30. 05. 1925.

63 aastat on viinud unustuse hõlma Eesti Vabadusristi Kavaleri ja Läti Karutapja Ordeni Kavaleri Karl Kruuse. Ainult tema laste poolt paigaldatud isa bareljeefiga mälestuskivi Elva surnuaial veel meenutab teda. Samas puhkab ta abikaasa Amanda Kruuse, samuti punase terrori ohver.

“Kaks väikest laululindu
jäid ööseks kaasiku
ja pesa sinna teha nõuks võtsid endale.
Nüüd pesa soe ja pehme,
sai koduks nendele
ning pesas kolm muna,
lind varjuks nendele.
Siis tuli kuri kaaren,
kes ise must kui öö,
veel mustem temast endast
ta tigeduse töö.
Ta ajas linnud ära
ja lõhkus pesa ka
ning pojad kodutuna
jäid metsa ekslema”

Nendesse lauluridadesse põimis Amanda Kruuse oma pere saatuse. Möödus 50 kevadet ja suve ning sügisel, oma 66. pulma-aastapäeval kohtusid Amanda ja Karl Kruuse taas. “Ootaja juba mullane, tulija kivine – see ei olnud armastuse lugu, see oli vaid üks killuke punase terrori kuritöödest, ühe tööka, ausa eesti perekonna häving.” Nii kõneles oma isa mälestuskivi õnnistamisel, tema 100. mälestussünnipäeval 27. oktoobril 1991 tütar Aino Kurg. Ei osanud ta aastakümneid tagasi isegi aimata, et perekonna külalisteraamatust saab ühtlasi mälestusteraamat. Aga just nii, kild killu haaval kujunes. Talletatu varal saame meiegi osa ühe pere loost ja saatusest.

Viimane vabariigi aastapäev 24. veebruaril 1940

“Elva algkoolis toimusid alati Eesti Vabariigi aastapäevale pühendatud aktused. Koolimaja saali kogunesid õpilased, klasside kaupa. Esireas istusid selle päeva aukülalised. Üheks neist oli minu isa. Kodutütred ja noorkotkad tõid isale lilli – valgeid nartsisse, mis olid sini-must-valge siidipaelaga kimpu köidetud; terve saal plaksutas. Tundsin, et plaksutasin kõige kõvemini – mu lapsemeel oli uhke oma isa üle! Aastapäeva eelõhtul jalutasime oma perega Elva südalinnas. Kaupluste, ettevõtete vaateaknad olid elektrituledes, kaunistatud lillede, vanikute, sini-must-valgete lipukeste ja president Pätsi ning sõjavägede ülemjuhataja kindral Laidoneri piltidega. Jalutasime raudteejaama, ootasime rongilt onu Alfredi (isa vend). Mind paelus tuledesäras jaamahoone, kus süttisid ja kustusid lambikesed, näidates aastaarvu “22”. Isa aga sõitis Kaitseliidu kompanii pealikuna Tallinnasse, kus Vabaduse väljakul toimus vabariigi aastapäeva pidulik paraad. Meie kuulasime raadiost Tallinna pidustuste ülekannet. Kes meist oskas arvata, et see kõik oli viimane!”
Tol päeval kirjutas kümneaastane Aino luuletuse “Minu Eesti”, mille avaldas oma külalisteraamatus 53 aastat hiljem. Kui ta seda toona oma kaks aastat vanemale õele Astale ette luges, küsides: ”Asta, mis sa arvad, kas see luuletus on mehe või naise kirjutatud?”, vastas õde: “Muidugi mehe, naised nii ei kirjuta”. Luuletus kõlab nii:

Eesti mu isademaa,
Eesti mu sünnimaa,
oled mu kodumaa,
ja selleks jää ikka sa!
Kui vaenlane tallas Sind Eestimaa,
siis hüüdsid mu huuled
– sa vabaks saa!
Ja nüüdki Eesti,
mu isademaa,
jää Eestiks!
Ja eesti rahvale Sa
!


Karl Kruuse ja Amanda Petersoni laulatus 27. 09. 1925.

Sõda lõi plaanid segi

Karl Kruuse sündis 27. oktoobril 1891 Tartumaal Elva vallas, Tamsa külas oma isatalus teise lapsena, esimese pojana. Lapsi oli peres kokku viis, tütar Salme ja neli poega: Karl, Leo, Alfred ja Elmar. Vanemad olid talupidajad ning edumeelse mõttelaadiga inimesed. Karli koolitee algas Tamsa külakoolist ja jätkus Nõo kihelkonnakoolis. Temast kui vanemast pojast pidi saama Tõnu talu peremees. Elul varuks aga omad käänud. Plaanidele segas vahele I Maailmasõda ning Eesti Vabadussõda, kus Karl teenis 3. Soomusrongis, saades kaks korda haavata. Mehisus ja vaprus, eriti Võnnu lahingus 23. juunil 1919, tõi talle Vabadusristi II liigi, 3. järgu. Lisaks veel 15000 marka ja tasuta maa normaaltalu suuruses ning Vabadussõja mälestusmärgi haavatu lindiga. Sellele lisandus lahingute eest Lätimaal Landeswehri vastu veel Läti “Karutapja” ordeni 3. järk, Läti Vabadussõja mälestusmärk ning hiljem Läti iseseisvuse 10. aasta mälestusmedal.
Eesti Vabariik tahtis Karli kui noort ja mehist sõjameest suunata õppima ohvitseridekooli, kuid Karl valis politseiteenistuse. Ta töötas konstaablina Elvas 1921-1928.
27. septembril 1925 abiellus Karl Kruuse Nõo kirikus Amanda Petersoniga (sünd 1900) ning hakkas peale politseiteenistust töötama naise vanemate Jaan ning Marie Petersoni rajatud kudumistöökojas Elvas, kus töötas ka abikaasa. 1938. a sai Karl Kruusest ettevõtte omanik ja isa Juhani surma järel ka Tõnu talu peremees. Elujärjel olevas kodus kasvas 3 last: tütred Asta (1927) ning Aino (1929) ja poeg Ilmar (1936). 1920ndatel aastatel rajati Vabadussõja teenete eest saadud autasumaale, mis eraldati Nõo vallas Meeri mõisast, Vareme talu.
Seltsielus oli Karl aktiivne ja lugupeetud inimene. Aastaid oli ta Elva Kaitseliidu kompanii pealik. Teenete eest Kaitseliidus annetati talle 1938. a Kotkaristi teenetemärgi Kuldrist. Karl Kruuse avas kodutütarde-noorkotkaste telklaagrid Elva mändide all, tema süütas Võidupüha tule, oli kooli hoolekogu esimees, aidates materiaalset abi vajavaid perekondi. 1939/40 oli Karl Kruuse abilinnapea Elvas.

Hea pererahvas, aga külalisi käib palju

Oma lapsepõlvekodu meenutab Aino sõnadega: “…palju päikest oli seal ja palju lilli…” Seal oli ka palju armastust ning tehti palju tööd, armastati ka väga muusikat. Ema ja kõik kolm last olid õppinud ja musitseerisid klaveril. Isa oskas mängida mitmeid pille. Lauldi kodus ja laulukoorides. Koorijuht olla kord öelnud, et ei olegi rohkem vaja kui üks basslaulja, kui selleks on hr Kruuse. Ka Aino abikaasa Alfred Kurg oli pärit Ahja vallast Metsküla Piiri talu muusikalembelisest viielapselisest perest. Tema isa oli lõõtspilli- ja kandlemängija nii kodus kui külapidudel ja pulmades. Nüüd peaks igal ansambli Suveniir austajal olema selge, kuskohast on nende laps, laulja Rein Kurg oma muusikalised geenid ja ande pärinud.
Perekond Kruuse kodu oli külalislahke. Kord enne Võidupüha kuulis Aino, kui isa ütles emale: “Seekord oleme pühade ajal ainult oma perega!” Võidupühal istus aga lõunalauas veel 15 külalist! Mistõttu koduabilised ütlesid, et muidu hea pererahvas, aga külalisi käib palju.
Karl Kruuse sõjaväelasele omasest pedantsest iseloomust annab aimu lugu jõulukuuse väljavalimisest. Tõnu talu metsast toodi tavaliselt 3 kuuske, millest ta ühe välja valis. Nii ilusat kuuske, nagu Karl soovis, üheski metsas ei kasvanud. Ta puuris augud kuusetüvesse, täiendas ja vahetas välja mittesobivad oksad. Kuusepuu jalg oli ka Karli tehtud: vasksest kahurikuuli hülsist, kuhu sai ka vett valada. Koju jõuluõhtule olid kutsutud kõik töökoja töölised. Kõigile olid kingitused. Viimased vabad jõulud olid 1939. a, kuigi meeleolu oli rahutu. Nõukogude baasid olid Eestis sees, II Maailmasõda oli juba alanud. Sellel jõuluõhtupildil on Amanda ja Karli pilgud mõtlikud, nagu aimates eesseisvaid eluõudusi.


Meil on väike velleke …19. juunil 1936. (Karl, Asta, Aino, Amanda ja väike Ilmar).

Isa viimane musi

1940. a jõulud olid perele viimased koos isaga. Uus kommunistlik valitsus keelas jõulude tähistamise. Jõululaupäeva hommikul kooliminek tundus suure ülekohtuna. Maa oli valge ja puud üleni härmas nagu jõulukaardil. Esimese koolitunni ajal teatati, et siiski on sel aastal jõululaupäev ja esimene jõulupüha koolilastele vabaks antud, aga õige vaheaeg ja nääripidu tuleb detsembrikuu lõpul. Jõulumeeleolu ei olnud. Elumaja oli natsionaliseeritud, töökoda muudetud artelliks. Elutuppa ja söögituppa pandi masinad. Suurele palmile ei jätkunud toas enam ruumi, see tõsteti kööki, kus ta hävis. Ja hävitati kogu eesti rahva paremik.
28. jaanuaril 1941 kell 15. 00 arreteeriti Karl Kruuse oma kodus Elvas. Tütar Aino meenutab: “Isa aimas ohtu. Talle isegi toodi sõna, et teda vangistatakse. Iseloomult julge ja aus ning oma perekonda siiralt armastav, ütles ta sõnumitoojale, kätt endale südamele pannes: “Ma ei ole kellelegi kurja teinud, ma olen kõiki aidanud, kes on minu abi vajanud ja oma perekonda pantvangiks ma ei jäta.” Kodu otsiti läbi, viidi kaasa perekonnahõbe. Kui nägin, et isa hakati püssimeeste saatel kodust välja, maja ees seisvasse hõbehalli mikrobussi viima, ei osanud ma oma lapsemeelega isa kaitseks muud teha, kui viskasin ennast välisukse ette pikali, et püssimehed ei saaks isa ära viia. Jalaga lükkasid tiblad mu eemale. Isa tõstis mind maast üles, suudles ja ütles, et ta tuleb varsti tagasi. Ei tulnud… Nutsin, nutsin. Järgmisel hommikul kooli minnes oli mu nägu nutust pundunud ja silmad punased. Vahetunnil hoiti jalutussaalis minust eemale, olin ju nüüd kurjategija tütar.
Lisaks isale arreteeriti ka kirikuõpetaja Aleksander Bender ja advokaat Paul Martmaa. Isa viidi Tartusse “Halli majja”. Ülekuulamised ja piinamised kestsid kuni 6. juunini. Siis viidi ta vangitapiga Kirovi (Gorki) oblastisse Semjonovski rajooni Suhhobezvodnaja vangilaagrisse. Aastaid hiljem jõudis emani sõnum sealt pääsenud vangilt: 1941. a jõululaupäeval oli õpetaja Bender pidanud vangidele jõulujumalateenistuse, kus mu isa oli teenistuse lõpul öelnud: “Kui saaks veel kord oma perekonda näha, siis võiksin surra!””
See soov kahjuks paraku ei täitunud. Erinõupidamise otsusega mõisteti Karl Kruuse surma ning ta lasti maha 18. aprillil 1942. Karl Kruuse laste nõudmisel 1989. a Tartu Linna Perekonnaseisuameti poolt välja antud surmatunnistusel seisab surma põhjusena kirjas “polüavitaminoos”. Ikka veel vassiti! Ikka veel ei söandatud öelda lastele nende isa saatuse kohta tõtt!
Aga nõukogude okupatsiooni sihtülesanne oli hävitada kogu perekond. Peale juuniküüditamist ja veel enne sõjatandri Tartuni nihkumist, s.o 05.07.1941 sõitis Valgast Tartu suunas hävituspataljoni rong, eriülesandega tappa nimekirja kohaselt Elva ja Tartu perekondi – nende hulka kuulus ka Amanda Kruuse koos kolme lapsega. Metsavennad lasid selle rongi Palupera jaama juures rööbastelt välja… Leitud nimekirjad kinnitasid fakti, sai selgeks, miks Karl Kruuse abikaasa ja lapsed 14. juunil küüditamata jäeti.

Lindpriid

Tartu rajooni Täitevkomitee otsusega 08.03.1949 tehti Amanda Kruuse kulakuks ja ta kuulus koos kolme lapsega küüditamisele 25. märtsil. TPI-s õppiv tütar Asta oli kuulnud kohe algavast suurküüditamisest ja püüdis ema hoiatada, saates 24. märtsil telegrammi: “Sõida Simmile”. Telegramm emani ei jõudnud. Küüditamise ööl ei saadud Elva kodust kedagi kätte. Ema koos pojaga varjus endise töökoja töötaja Salme pööningul. Algas inimjaht. Küüditajad teadsid sõita otsima 14 km kaugusele Simmi tallu, kus elasid ema 2 täditütart Emma ja Johanna. Näidati ette Asta saadetud telegramm! Talu otsiti läbi, pererahvas viidi Valguta vallamajja, kus neid pinniti 3 päeva. Siis lahkus küüditatute ešelon Elva jaamast.
Tartu ülikoolis arstiteaduskonnas õppiv Aino käis viimast korda kodus Elvas 23. märtsil. Ärevus oli hinges. Ema andis kaasa kolmeliitrise purgitäie searasva. Ainot otsiti taga mitmeid kordi, tulemusteta. Kursusekaaslane Helju kutsus Aino, kõike kartmata, oma katusekambrisse.
Poeg käekõrval, hirm hinges, hakkas Amanda Kruuse end varjama, otsides tuttavaid, kes neile oleks julgenud ust avada ja süüa anda. Amanda arreteeriti koos pojaga 10. augustil 1949 Maarja-Magdaleenas oma isa vabaabielunaise Pauline Leezi juures. Poja Ilmari päästis lastekodusse sattumisest isa õde, tädi Salme.
1949. a jõuludeks ei olnud enam isa, kodu ega ema. Nendeks jõuludeks sai Aino uue kodu, sugulaste juures, Tartu tuntud kirurgi Linkbergi peres. Prof Artur Linkberg oli samuti rahvavaenlaseks kuulutatud ja vaid tema kuldsed kirurgikäed päästsid ta väljasaatmisest Kohtla-Järvele. Jõululaupäeva õhtul oli laud kaetud söögituppa, iga tassi juurde oli pandud väike kuuseoks ja küünal. Jõuludest ei räägitud, kingitusi ei tehtud. Jõulusid kanti hinges. Aino tuli loengutelt koju ja tahtis rääkida proua Linkbergiga, kes oli magamistoas ja nuttis. Rohkem ei ole Aino teda nutmas näinud. Pr Linkberg oskas olla tugev ka kõige raskematel hetkedel. “Küsisin: miks sa nutad? Ta vastas: “Täna, jõululaupäeval, on minu juures käinud neli last, neist üks oli Ilmar ja nüüd neljandana sina. Teil kõigil puuduvad vanemad ja kodu. Ning teie tulete mulle jõulurõõmu soovima, mida teil endal ei ole. Teie, orbude pärast ma nutan, aga teid on üle Eestimaa tuhandeid!”
Amandale mõisteti Tartu Rahvakohtu otsusega 2 aastat vabadusekaotust. Seejärel saadeti ta asumisele Novosibirski oblastisse, Mihhailovski rajooni, Tšumakovi k/n. Ta vabanes 1956 haigeks ja töövõimetuks tunnistatuna ja asus algul elama tütre Aino juurde Valka, kellel olude kiuste oli läinud korda lõpetada 1951. a ülikool. Vanaema Siberist vabanemise aastal sündinud Rein oli talle kõige armsam lapselaps. “Selle tingis meie mõtete ühtsus, vastastikune armastus – mõistmine ja tähelepanu, mis kestis meie vahel tema elu lõpuni 1980. a,” lisab elumosaiiki oma mälestusekillu Rein. “Eluvaevad ja ränk haigus olid võtnud temalt keha- ja vaimujõu, kuid temaga kohtumisel libises üle ta haigusest ja eluraskustest – pettumustest vaevatud näo rõõmuvarjund – ta ootas mind, tema mälus olin ma – tema poeg…”
Ema Aino on oma laste silmis perekonna sümbol: hoolitsev, muretsev, õrn ja samas nõudlik, vale ja kurjuse vihkaja, perekonnatraditsioonide hoidja, kelle muretsemiste ring aina laieneb: algul oma pere ja lapsed, nüüd ka laste lapsed. “Nõukogude terror võttis emalt kõik, vanemad ja kodu, jättis lapsed ilmalaande laiali. Kus olid siis inimõigused? Ema võitles ise läbi kurjuse ja valede ühiskonna. Tema eetilised ja moraalsed tõekspidamised lõid aluse ka meie perede mõttemaailmale ja traditsioonidele.”

Väikese tüdrukuna tahtis Aino kangesti koos isaga minna Vabadusristikavaleride kokkutulekutele: “Isa ütles, et ainult pojad saavad oma isadega koos minna. “Aga kui mulle poiste püksid jalga panna?” küsisin. Isa ütles selle peale, et ikka saab aru, et ma tüdruk olen, ja petta ei tohi.
50 aastat hiljem ma käisin, ainult ilma isata.”



 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv