Kultuur ja Elu 4/2003


Kultuur ja Elu 3/2003

 

 

 

 



Enno Piir

Jõululaps ootab valgust
ENNO PIIR

tekst: jõulujuttu Enno Piiriga vestis M-M. Koppel
fotod: e. piiri erakogust

Abielludes tõotas Enno Piir vägivallale mitte alistuda. Komimaal vangilaagris tõotas ta mitte unustada neid tuhandeid, kes Siberi haudadesse jäid. Mõlemat vannet on ta pidanud. Taarausulise Enno Piiri elutööd kroonib 13-köiteline valuraamatu sari “Sakalamaa ei unusta”. Oma vihavärsid, aateluule ja võrumurdelise haanjakeelse metsavennaluule raius ta raamatusse “Sunnitöölise Mekka”.

Jaanuaris 94 aastat tagasi olid Haanjamail külmad ja tuisused ilmad. Just siis sündis Haanja vallas Kokemäe külas Kusma talu suitsutares jõululaps. Vana kalender näitas kuupäeva 25. detsember 1909. Uue kalendri järgi sündis Enno nuudipäeval, 7. jaanuaril. Kuid ehkki pastori poolt oli antud käsk lapse sünd kolme päeva jooksul registreerida, arvanud isa Jaan-Vidrik, et ta ei tee Jumala ees pattu, kui kannab lapse kirikukirjadesse natukene hiljem. Kirik asus küll vaid 7 kilomeetri kaugusel, kuid sõit sinna oli ränkade ilmaolude tõttu riskantne.
See “natukene hiljem” tähendas, et dokumentides sai Enno ametlikuks sünnikuupäevaks 15. jaanuar 1910. Et praegusest olukorrast õiget pilti saada, soovitab Enno Piir liita oma vanusele veel seitse metsavennana elatud aastat ning viis ja pool vangilaagriaastat. Need rängad ja närvesöövad ajad on jätnud elukangasse kustumatu mustri ning väärivad topeltarvestust.

Jõulud olid pühade edetabelis esikohal

Kuigi Enno isa ei olnud kirikumees, olid Jõulud nende pere pühade edetabelis esikohal. Jõuluöö algas 24. detsembri õhtul kell 3 ja lõppes 25. detsembri õhtutundidel. Ema Anna-Marie (neiupõlvenimega Kurg) oli, vastandina isale, “topelt kirikuinimene” ja käis selle aja jooksul kaks korda kirikus, isa talitas loomadega. Oli kirjutamata seadus, et jõululaupäeval käis peremees ise või keegi lastest vaestele ja vanadele jõulurõõmu viimas. Tavaliselt oli kaasas liha või rasva, tangaineid ja püülijahu, jõuluvorsti ja saiapäts, vahel ka küttepuid või vanadele üksikutele meestele kindapaar. Talunikud, eriti perenaised, olid varem kokku leppinud, kes kellele rõõmu teeb. See kena komme kestis kuni 1940. aastani.
Teine jõulupüha kulus enamasti pidude korraldamiseks koolimajas.
Oleks huvitav vaadata, millised pühad veel eesti maamehe edetabelisse mahtusid. Enno Piir pajatab oma artiklis “Kaks jõuluõhtut, kaks liivatera Värska liivikult” ajalehes “Sakala” 1992 jõululaupäeval, et pühade eelisjärjestuses oli teisel kohal vabariigi aastapäev 24. veebruaril, mis algas lipu väljapanekuga. Isa luges ajaloolisi raamatuid ja mõnel aastal viis ta kogu pere koolimajja aktusele. Auväärsel kolmandal kohal oli aastavahetus, mil tavatseti külas käia ning võõrustati küllatulnuid. Noortel oli terve öö õnnevalamist ja muud tähtsat tegemist.
Väga austati nende peres ka emadepäeva. Vanemad viisid oma emadele kalmulilli ja isa sosistas lastele, et emale varakult, kui ta veel voodis on, lilled ulatataks. Oli ilus päev, mil talud olid lipuehtes ja igas koolimajas peeti aktust.
Võidupüha 23. juunil pühitses isa suure austusega, sest tal oli kirjeldamatu vaen saksa raudrüütlite vastu. Jaanipäeval 24. juunil peeti Munamäel alati rahvapidu. Isa läks ise karja, et karjane saaks minna Munamäele sõira sööma ja muusikat kuulama. Tähenduslikumad pühad olid ka lihavõtted, mil sibulakoortega värvitud munad pidid kolm päeva laual olema, ning suvisted.

Metsavenna jõulud riidekapis

Valguse Aega on Enno Piiril tulnud oodata mitmel pool, kuid surmani on meelde jäänud tema elu 37. jõululaupäeva õhtu ja öö. Juba ligi aasta oli metsavenna elu elatud. Ühinemine “Rohelise Leegioniga” oli sunnitud käik peale ebaõnnestunud katset 1944. a augustis Läände põgeneda. Selle mõistmiseks piisab pilgu heitmisest Enno Piiri sõjaaegsele tegevusele.
1940. aastal juhatas Enno Piir Haanja rahvamaja ja keskraamatukogu. Metsa varjus Enno 1941. aasta suvel. Juulis astus ta Omakaitsesse ning tegutses aktiivselt Eesti Rahva Ühisabis, avaldas ajalehtedes artikleid ning juhtis 1942 ehituskomisjoni esimehena Suur-Munamäel 14. juunil 1941 lõhutud Vabadussõja monumendi taastamist. Ilmus ka tema toimetatud mälestusalbum “Vabal Munamäel”, mis hiljem kuulutati nõukogudevastase sisu tõttu eriti keelatud kirjanduseks. Praegu kõlab see absurdina, aga toonane aeg oligi absurdne ja halastamatu, ning rahvuslasest Enno Piirist sai saatuse tahtel lindprii.
Jõululaupäeval 1947 oli Enno olnud nädalapäevad varjul naise onu talus. Onu ise puhkas juba kalmistul, kuid naisel koos poja ja kahe tütrega oli metsaserval maantee ääres talu. Õues valvas kaks koera. Kui päevavalges tuli käia hädavajalikul toimingul, sündis see, rätik peas ja seelik seljas. Õhtupoolikud ja osa ööst möödusid kõlguses konutades, kuhu oli pealiskaudsema haarangu puhuks tehtud väike varjend. Teise poole ööst sai veeta elumajas, ka sinna oli pööningule väike varjend meisterdatud.
“Jõululaupäeva hommikul oli süda väga rahutu,” alustab Enno juttu. “Ütlesin söögilauas, et peaks elukohta muutma. Onunaine hakkas seda kuuldes tõrelema ja keelama, et jõuluõhtul ei lähe ma kuhugi. Poeg toetas ema omalt poolt, öeldes: “Lää ei’ kohegi. Rüüvli umavahõl tahtva kah täämbä sannan kävves, jõuluküündlit palota ja hanssi rüübädä.” Nii oligi asi otsustatud. Käisin saunas ära ja enesetunne oli hea. Suitsusaunas vihtlemine on nagu Abja mulgile mesiviin. Naised olid laua ilusti ära katnud. Aurasid verivorstid searibiga, hapukapsad pohlamoosiga, ahjust võetud kuumad saiad mahajahutatud piimaga. Noorem peretütar süütas lauale asetatud kuusekesel igale pereliikmele küünla. Kui kõhud olid täis söödud ja hakati laulma kirikulaulu “Ma tulen taevast ülevalt”, hakkas üks penidest äkki haukuma. Esialgu arvati, et ehk keegi läheb mööda teed, kuid siis ühines esimese peniga ka teine. Oli selge, et keegi oli tulemas. Juba prõmmiti uksele ja prõmmimine üha kõvenes. Siis ütles poeg, et nüüd on kindel, et ollakse otsaga siin. Jõulupuuke visati ahju ja ise läksin tahatuppa. Välja kargamisel poleks olnud mõtet, sest hooned olid ilmselt ümber piiratud. Mida teha? Siis tuli päästev idee. Mul soovitati riidekappi pugeda. Ronisin kappi ja kapiuks keerati lukku. Esialgu kuulsin rääkimist, aga siis hakkas kõrvus kohisema, hingamine läks raskeks ja higi tuli kehale. Olin kapi põrandal tükk aega kägaras olnud, kui kapiuks viimaks lahti tehti sõnade saatel: “Tule no’ sa kah är’ kapist välla. Ära lätsi seokõrd. Veli pidi sannast tulnult lämme kihägä kiutu minema. Saa es vasta ka aija – pääasi ku’ innembõ minema lääss!” Õuest tuli õde rõõmsa teatega, et õhk on puhas. “Pataljoni meeste haisugi inäp ei olõ’. Mii’ hobõsõga kokku läts kolm kuurmat püssamehi Planni poolõ. Vänni küla pini andsõ’ kõigile joba signaali: “Hoitkõ! Mõrtsuka lätvä!”
Oli selge, et tuli oma valla piiridest lahkuda. Triigitud ihupesu, mis alles kolm tundi tagasi sai saunas selga tõmmatud, oli higist läbimärg – uskumatu, kui palju ikka võib inimese ihu paarikümne minuti jooksul toatemperatuuril vett välja pumbata! Mulle anti selga uus pesu, seljakott täideti jõuluroogadega, jõulukingiks anti kaela uus villane sall, kindapaar topiti ühte ja sokipaar teise karmanisse. Seekordne jumalagajätt oli sõnulseletamatu…. Seadsin sammud naabervalda Viitinasse Häramäe tallu. Järsku kuulsin paugutamist ja automaadivalanguid suunast, kuhu kolm reetäit verejanulisi uue korra misjonäre oli sõitnud. Häramäe öövaht, must pikakarvaline Mudi tundis mu ära ja sai tänuks ahjusooja jõulusaia. Koputasin tasakesi aknaklaasile ja uks tehti lahti. Kell näitas südaööd. Esimesel jõulupühal magasin keskpäevani ja siis pajatas peremees Elmar, et öösel oli Kõomäe külas Savi talus tapetud üks metsavend, noor mees, kuid teisel oli läinud vist õnneks putket teha.”

Kodumullast, kuuseokstest ja perepildist sai jõulualtar


Enno Piiri ja kaaslaste ettevõtmisel püstitati Inta 2. laagri kalmistule raudbetoonist monument kõigile Siberis hukkunud eestlastele. Monumendi kõrval leinaseisakus Enno Piir.

Saatuse juht hoidis Ennot veel viis aastat, kuid reeturi tõttu tuli Jõulud 1952 veeta juba Inta vangilaagris. 24. detsembril konvoeeriti vangid sõjameeste ja verekoerte saatel kivimurdu tööle, kus tuli lõhkuda kiilude ja suurte haamritega graniidilahmakaid. Lõhutud kivid tuli tassida hunnikusse, õhtul töölt tagasi minnes aga vedada regedega kahe kilomeetri kaugusele. Ilmad olid külmad ja tuulised. Öötunnil, kui teised magasid, lükkas ta küljealuse laastumadratsi pisut kõrvale ja laotas vabale pinnale oma kõige hinnalisema vara, mis tegi temast laagri kõige rikkama mehe: kaasas kantud nartsu kodumullaga. Naine oli saatnud väikese nelja haruga kuuseoksakese ja kolm jõuluküünalt. Põuetaskust võttis ta koduste pildi, mille naine oli tema jaoks teha lasknud. Enno pani mullale oksakese, oksakesele pildi ja mulla ümber kolm küünalt – naisele, pojale ja tütrele. See oli tõeline kodualtar ja sõnadeta kaugekõne, mis nii hädavajalikku jõudu andis!
Jõuluküünlad põlesid ka Vabariigi aastapäeval Inta kolmandas laagris, kus Võrumaa kooliõpetaja Aaro Pihlapuu juures mõtteid vahetati. Olgu siin vahemärkusena mainitud, et väljavõtted Aaro Pihlapuu metsavennapäevikust on avaldatud ajakirjas “Kultuur ja Elu” nr.2/3, 2000. Sellel koosistumisel anti vanne jääda eestlaseks elu lõpuni ja töötada igas olukorras Eesti riigi ja rahva kasuks. Koos meenutati neid, kes olid surnud, ja otsustati nende hauaasemed üles otsida, korrastada ning haudadele nimega ristid paigutada. Mõlkuma hakkas ka idee püstitada Intas surnud eestlastele ühine mälestusmärk. Suveks jõuti välja selgitada, et Intas surnud eestlasi oli üle 30. Neist 22 said oma hauale Vabadusristi kujulise lattrauast valmistatud hauatähise. Suurt abi osutas nende ristide valmistamisel samuti meie ajakirja lugejatele tuttav mees, Jaan Nõmmik (vt “Kultuur ja Elu” nr.4/2000), kes töökojas töötas.
Eesti Vabariigi 39. aastapäevaks loobiti kohati üle pea ulatuvast lumest puhtaks Inta teise laagri kalmistule maetud eestlaste kalmud. Iga haud ehiti rohelisega ja värvilisega – kodumaalt saadetud oksakeste ja õitega. Koos Heino Jalakaga, kes on preagu Harjumaa Memento esimees, punus Enno Piir ajaloolise ja unikaalse pärja, kus oli oksi, õisi ja viljapäid saadetud üle Eestimaa rohkem kui 20 eri paigast. See oli sünnimaa viimne õnnistus oma vägivaldselt võõrsile veetud ja seal väsinud ning puhkama heitnud lastele.
Inta teise laagri kalmistule püstitati kõigi surnud eestlaste mälestuseks ligi kolme meetri kõrgune obelisk. Sammas oli valatud raudbetoonist, vundamendi jaoks sai igikelts läbi raiutud ja nii ulatus vundament külmumata mullani. Tippu oli mõeldud panna Vabadusrist ja seintele paigutada surnute nimed, kuid need jäid “koputajate “ tööviljana panemata. Võimud nõudsid samba lammutamist. “Meie keeldusime ja seletasime, et sammas on püstitatud tubli töömehe Eduard Vabamäe hauale, kes oma testamendis palus seda teha ja pärandas selleks vajaliku summa. Surnu soovi oleme täitnud ning ükski eestlane seda sammast lõhkuma ei hakka!” meenutab Enno Piir ajalehes “Sakala” artiklis “Viis aastapäeva sunnitööl”. Võimud kapituleerusid ja sammas jäi püsti. Hiljem lisati siiski obeliskile ka raudrist. Eestlaste eeskuju järgisid lätlased, kes samuti ausamba tegid.

Enno vanglavärsid aitasid elujõudu ja -usku üleval hoida ka kõige rängemates tingimustes.

Meil on see teadmata,
aeg täis mil saab.
Haud tundras lilleta,
ristita jääb.
Või avab kodutee
Jumal veel minule?
Sõbrad, teid surmani mälestame.
Poljarnajas, 14. 01. 1955, kl 18.30


On oma vannet pidanud

Juba Intas alustas Enno Piir andmete kogumist seal vangis viibivate eestlaste kohta. Tal õnnestus saada kokku peaaegu täielik andmestik, kus oli kirjas rohkem kui 1000 eestlast. Päevselge, et sellise ulatusega andmebaasi laagris hoida ei saanud ja nii otsustas Enno selle ühe väljaspool laagrit elava sõbra kätte anda. Pagan seda nüüd teab, kas hooletusest või hirmust, kuid mees hävitas andmekogu ära ning seda nimekirja enam olemas ei ole. Mis ei läinud korda siis, õnnestus 44 aastat hiljem, kui kaheksa aastat kestnud uurimistöö tulemusena oli ilmunud 13 valuraamatut sarjast “Sakalamaa ei unusta”, kokku 8688 ühel või teisel moel punavõimu poolt vaenatud inimese nimega. See on Enno Piiri monument Sakala rahvale, kelle seas on ta elanud nii metsavenna päevil kui Venemaalt vabanemisest tänaseni. Kuid nüüd pelgab ta, et see ajajärk kipub meil üldse unustusse jääma, sest represseerituid ja nende omakseid jääb iga päevaga vähemaks ning võõrad inimesed ei ole sellest temaatikast huvitatud.
Tulgem ammustest aegadest tänasesse päeva ja küsigem Enno Piirilt, kas praegune Eesti riik on see, mille eest ta võitles?
Enno Piir: “See on väga halb küsimus. Meil on tehtud palju vigu. Kõige rohkem on kannatanud põllumajandus, aga ka teised erialad. Ma ei anna tehtule täit tunnustust, sest võiks teha paremini. Väga palju tegeletakse ja viidetakse aega üksteise sõimamisega, ühist asja nagu ei taheta ajada. See on vastumeelt, kuigi rahvas ootab seda.”
Jah, mees, kellele rahvuslus on olnud tähtsam kui isiklik heaolu, peab taluma seda, et okupatsioon tema sünnitalus kestab. Anname olukorra kirjeldamiseks sõna poeg Kallele, kes on eestiaegne mees, sünniaastaks 1939. Kalle sõnul on asja kurbloolisus selles, et kolm korda tehti nad paljaks kommunistide poolt, neljandat korda aga toimus see iseseisvuse taastanud Eesti riigis. Süüdistada ei tohi ja ei saa mitte riiki, vaid endisi kommunistidest aferiste. Nimelt oli Gaasianalüsaatorite tehas ehitanud isa kodutalu järve äärde sauna. Kui avanes võimalus maad tagasi saada, siis ei antud kohalike võimude poolt võimalust sauna tagasi osta, vaid see munsterdati salakesi Kaitseliidu Ohvitseride Kogule, kes selle tehase käest “heauskselt” 15000 krooni eest ära ostis. Kodutalu on nüüdseks lõhutud ja kuperjanovlased käivad seal pummeldamas. Pika punnimise ja ponnistamise tulemusena on õnnestunud ajada asjad nii kaugele, et saab tagastatud kinnistu katastrisse kanda, kuid hektar maad koos saunaga on ikkagi ära võetud. Lugu ei ole aidanud parandada ka kirjavahetus Riigikantseleiga.
Üldse ei anna Enno Piirile rahu see, millist nalja praegu Konstantin Pätsiga tehakse. “Nüüd enam ei teagi, kes see Päts siis õieti oli,” imestab Enno Piir, kellel oli presidendiga omal ajal väga sõbralik vahekord. “Arvan, et Päts oli õige mees. Mul on see arvamine, et kui seda pakti ei oleks tehtud, siis oleks eesti rahvas hävitatud. Samuti oli Laidoner tubli mees. Selline oli ka vangide seisukoht. Sai tehtud küsitlus ja oli hulga vastajaid. Esimene, keda pooldati oli Päts, teine oli Laidoner ja alles viiendal kohal oli Tõnisson, olgugi, et ta oli väga ideeline inimene. Aga see on vaid minu, vana mehe arvamine, mis on nagu õhk. Kas rahvas võtab seda omaks, ei tea, aga seda kuradi loru, kes nüüd julgeb Laidoneri teotada, seda meest ma küll raputaks praegu, kui ta mul siin käes oleks!”
Euroopa Liitu astumisse tuleb Enno Piiri meelest suhtuda kui paratamatusse, sest tema arvates meil ei ole teist valikut: “Punane Venemaa, olgugi, et tema praegu pole Stalini Venemaa, vaid on Putini (kutsun teda Rasputiniks) Venemaa, aga tema on nüüd ikka meile väga kardetav. Sinna midagi teha ka ei saa, sest oma maad kuhugi mujale me viia ei saa ja siin ei saa muud valikut olla, kui et me peame kõik abistajad vastu võtma, kes meid tahavad toetada. Et kahesaja aasta pärast ikka eesti rahvas elaks ja siin maal kõlaks veel eesti keel.”
Tundes vajadust oma pikka ja sündmusterohket elu kokku võtma hakata, rõhutab Enno Piir, et ta on põhimõtteline taaralane. “Kuid usk ja usuteema ei ole jutuajamiseks, vaid elamiseks. Tuleb niimoodi elada, kuidas Eestile haiget ei tee. Ja ma olen püüdnud nii elada. Mul on hea meel, et ka minu lapsed ei ole viinamehed, vaid eesti inimesed.”


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv