
|

 |

Memento toimetuse liikmed 1992.
Vasakult tehniline toimetaja Ülo Ojatalu, peatoimetaja
Viljar Ansko ja keeletoimetaja Anne Nõlvand. |
Ajaleht Memento
mälestusmärk kirjasõnas
tekst: K&E
fotod: Viljar Ansko kogust
Seitsme
aastaga kujunes EÕRL Memento samanimelisest häälekandjast
säilitamisväärne kultuurileht. Suurimaks väärtuseks
meie rahvuskultuurile on kahtlemata ajalehes avaldatud kommunismiohvrite
omalooming.
Eesti rahvuskultuur
hargnes 1940ndatel aastatel kolme harusse. Eesti rahvale on seni
tuntuim nõukogude tsensuuri tingimustes ilmunud riiklikult
doteeritud kirjandus, kunst, vähem tuntud eksiilis ilmunud
eesti kirjandus. Seni peaaegu täielikult avaldamisvõimaluseta
on olnud kolmas haru represseeritute poolt sahtlisse kirjutatud
looming. Seda kultuurilünka püüdis aastail 1989-1996
täita Eesti Õigusvastaselt Represseeritute Liidu ajaleht
Memento.
Kindlasti on vajalikud meie ränka minevikku meenutavad
kivist ja metallist memoriaalid, mis saaksid mälestusrituaalide
läbiviimise kohaks. Ent kahtlemata on olulisimaks mälestusmärgiks
möödunule selles o s a l e n u t e l o o m i n g
kirjasõna, mis jõuab kõigi huviliste kodudesse,
Eesti kui ka muu maailma raamatuhoidlatesse
Sellist monumenti
ei suuda hävitada ükski võõrvõim!
kirjutas lehetoimetaja Viljar Ansko juubeliartiklis 5 aastat
Memento ajalehte oktoobris 1994.
Paraku jäi see esimeseks ja viimaseks juubeliks. Materiaalsed
mured (algul paber, siis rahanappus) kurnasid toimetajad lihtsalt
ära. Lisaks veel peamise lugejaskonna kiire vähenemine
(Eestis olevast ca 20 000 endisest pollitvangist ja küüditatust
sureb aastas ca 2000), hindade kasv ning eakate inimeste madal
ostujõud, mille tõttu suur osa tiraaþist jagati
eetilistel kaalutlustel tasuta, vaatamata igakuisele ilmumisele
ebakorrapärane levi (esines juhtumeid, kus kiosköörid
ajalehte üldse vitriini välja ei pannudki) ning ettevõtete
ja toetusi jagavate fondide huvipuudus väikese tiraaþiga
ajalehe toetamise vastu. Mitmel korral aitasid ajalehe kitsikusest
välja väliseestlased, ent see ei saanud nii kestma jäädagi.
Kas liiga
vaene ja nõrk?
Kas tõdeme, et Eesti on 300-500-lise trükiarvuga väikelehe
jaoks vaene ja nõrk? Või on Eesti väike ja
nõrk just rahvuslikke väärtusi ja aateid kandva
ajakirjanduse jaoks? On ju avalikus meedias korduvalt kõlanud
arvamused, et represseeritute läbielamisi ja saadud kogemusi
ei ole vaja afiseerida, kõik see on juba kauge minevik,
läbitud etapp ning milleks enam torkida?
Koos lähimineviku sündmustega visatakse pühkmekasti
represseeritute loodud subkultuur. Kui ENSV-s oli loomingu avaldamisest
keeldumise põhjuseks mittesobilik elulooline ankeet,
siis iseseisvas Eestis tuuakse ettekäändeks, et see
looming pole päevakajaline ja ei müü.
Nii ei ole meil võimalik lugeda, vähemalt mitte raamatuna,
lastekirjanikuna tuntud Venda Sõelsepa haikusid ega laagrimälestusi,
romaanikirjanikuna tuntud Raimond Kaugveri luulet, Rein Sepa avaldamata
tekste, kunstnik Valdur-Olev Ohaka luulet või näiteks
muusikakriitiku ja rahvamuusika uurija ning eesti muusikaajakirjanduse
ühe rajaja Eduard Visnapuu vangilaagrist vabanemise järgsetel
aastatel kirjutatud rahvamuusika alaseid uurimusi. Kas Läänemaa
poetessi Magda Univeri poolt kokkupandud 10 käsikirjalise
luulekogu saatus ongi koos teiste paljude saatusekaaslaste omadega
jäädagi sahtlipõhja paremaid avaldamisvõimalusi
ootama?
Tekib küsimus, mis maa see on, kus midagi ei mäletata,
kus kõik on unustatud, kus mitte midagi ei teata ja ei
tahetagi teada? Mis rahvas see on, kes ei mõista, et ajalooline
mälu väärib jäädvustamist ja talletamist,
ka tagantjärele? Mis rahvuskultuurist me ilma ajaloolise
mäluta rääkida saame?
Represseeritute loomingu näol ei ole tegu poliitilise manifestiga,
nagu võib-olla arvatakse, ega kellegi eralõbuga,
vaid kultuurinähtusega, millel on oma sõnum tulevikku.
Kes seda
sõnumit kannavad?
Represseeritu mõiste on meedias piisavalt segaseks
aetud, poliitvange on nimetatud küüditatuteks jms. Et
aduda, kui suur oli pinnas, millelt see omanäoline subkultuur
sündis, vaatleme natuke statistikat.
Laias laastus võib represseeritud inimesed jagada märtriteks
ja vabadusvõitlejateks.
Märtrid olid küüditatud ja ka tööpataljoni
värvatud mehed. Lisaks juuniküüditamisele (10 000
inimest) ja märtsiküüditamisele (20 722 inimest),
toimus veel vähemalt kolm väiksemat küüditamist.
1.-3.juulil küüditati inimesi Eesti saartelt (700 inimest),
15. 08. 1945 küüditati Eestis elavad sakslaste pered
(407 inimest) ning 1. aprillil 1951 jehoovatunnistajad ja nelipühilased
(259 inimest).
1941. aasta mobilisatsiooniga viidi Eestist Nõukogude Liidu
tagalasse 33 000-35 000 noort eesti meest. Välismaa ajaloolaste
andmetel hukkus neist nälja, haiguste ja ebainimlike elutingimuste
tõttu 12 000-13 000 inimest ning nn Eesti rahvuskorpusesse
jõudis neist meestest kõigest 18 000.
Vabadusvõitlejate hulka kuulub enamik poliitvangidest.
Tõelised poliitvangid ei loegi end ebaseaduslikult represseerituteks,
vaid õigusega vangistatuteks kui selle reþiimi ja
riigi vastased. Selle üle ollakse uhked.
Piirid on küllaltki hajuvad. Näiteks suur osa küüditatutest
osales vabadusvõitluses metsavendade varjajate ja toitjatena
ning küllaltki paljud neist arreteeriti küüditamispaikades
ja saadeti vangilaagritesse.
Stalinlike repressioonide käigus veeti Venemaale kokku umbes
100 000 inimest ehk iga kümnes Eestimaa elanik. Nemad ning
nende lapsed olidki represseeritute mineviku-, oleviku- ja tulevikuprobleeme
kompaktselt hõlmava ajalehe Memento tegijad ning lugejad.
Nende represseerimata jäänud lapselapsed on vabadusaadete
kandjad tänases Eestis.
Represseeritute
häälekandja
EÕRL ajaleht Memento oli küll kuuleht, kuid vaid napilt
4 lk paks. Esimene number ilmus 1989. a oktoobris pool
aastat peale EÕRL Memento asutamiskoosolekut, mis toimus
25. märtsil teise suurküüditamise 40. aastapäeval.
 |

Viljar Ansko oma Balti ketiks tehtud
plakatiga 22.08.1994 meeleavaldusel nõudmas vene sõjaväelaste
lahkumist Eestist. |
Esimesed kolm ajalehenumbrit
toimetas ajakirjanik ja luuletaja Sulev Muttik. Ajalehe päisliistu
autoriks oli nüüdseks meie seast lahkunud Harry Kõiva,
kes oli ka esimese aasta jooksul nõu ja jõuga abiks
lehe kunstilisel kujundamisel. 1990-1996 toimetas arstiameti kõrvalt
Memento ajalehte Viljar Ansko (temast kirjutasime K&E numbris
2/2003). Toimetamisetöö põhiraskus langes pikaajalise
toimetajakogemusega ajakirjanikule ja luuletajale Ülo Ojatalule.
Lugupidamisest ilusa emakeele vastu võeti nappidest vahenditest
hoolimata appi ka keeletoimetaja, endine Õpetajate Lehe
korrektor Anne Nõlvand. Et töötasud olid sümboolsed,
innustas lehte tegema entusiasm, missioonitunne ning arusaam sellise
ajalehe kui represseeritute subkultuuri kandja vajalikkusest.
Ajaleht sotsiaalpsühholoogi
rollis
Tegu ei olnud pelgalt minevikku suunatud mälestustelehega,
vaid saatusekaaslasi koondava ning nende teabevajadusi rahuldava
suhtluskanaliga. Üheks tähtsamaks sihiks oli represseeritute
seisundi ja probleemide teadvustamine praeguses ühiskonnas
ning kaasaaitamine ühiskonna ellusuhtumise ning väärtushinnangute
kujundamisele, et seeläbi mõjutada olulisemate majanduslike,
poliitiliste ja kultuuriliste probleemide lahendamist.
Tartu Ülikooli Filosoofiateaduskonna psühholoogiaosakonna
sotsiaalpsühholoogia kaugõppe V kursuse kommunikatsiooniteooria
arvestustöös Ajalehe Memento teabelevi
protsessi analüüs (1992) tõi autor Viljar
Ansko välja kuus olulist vajadust, mida tuli rahuldada, et
tagada represseeritute turvalisus uues ühiskonnas ja rikastada
eesti kultuurilugu seni mahavaikitud represseeritute subkultuuri
elementidega:
- vajadus tunnetada represseeritute seisundit
ja kohta praeguses ühiskonnas, orienteeruda ümbritsevas
sotsiokultuurilises süsteemis ning kohandada oma tegevust
sellele vastavalt; vajadusel välja töötada oma
nõudmised süsteemi muutmiseks. Konkreetselt hõlmavad
need nõudmised represseeritute nii juriidilist, materiaalset
kui ka vaimset rehabiliteerimist, nende seisukohtade tunnustamist
jms.
- vajadus enesetunnetuse järele
represseeritute kui erilise elukogemusega rühmituse ühiste
vajaduste, eesmärkide jms fikseerimist ja teadvustamist.
- vajadus tegevusjuhiste järele
tarve rakendada käesoleva ajajärgu poliitilises võitluses
ühiseid meetmeid, seisukohavõtte, ühist programmi.
- vajadust reguleerida oma suhteid teiste
grupeeringutega otsida ja leida liitlasi poliitilises
võitluses oma õiguste eest, koordineerida tegevuskavu.
- loominguvajadust vajadust oma läbielatu
ja kogetu vahendamiseks teistele mälestuste, fotode,
luule, joonistuste, karikatuuride jm vormides.
- vajadust kompenseerida läbielatud õudused
tollaste ja praeguste murede jagamise ja teatavaks tegemise
teel. Saatusekaaslaste otsimine ja leidmine. Teadmata kadunud
sugulaste ja sõprade otsimine.
Infoleht Memento oli
oma ilmumise seitsme aasta jooksul ainsaks püsiväljundiks
kõigile nõukogude võimu läbi kannatanutele
ning Eesti vabaduse eest võidelnuile, samuti nende lastele.
Samas oli ajalehel ka hariv roll, mistõttu pakkus ja pakub
seal avaldatud materjal kindlasti huvi kõigile aatekaaslastele
ja ajaloo-, poliitika- ja kultuurihuvilisele lugejaskonnale.
Värvikamad
mälestustekillud
Kultuurilehele omaselt pööras toimetus suurt tähelepanu
lehe väljanägemisele. Peale trükitehniliste võtete
kasutati rikkalikult illustreerivat materjali. Ajalehe esikülgedel
ilmusid represseeritud eesti kunstnike Ülo Soosteri, Valdur
Ohaka, Henn ja Ester Roode ning praeguse Memento esimehe Endel
Palmiste avaldamata tööd. Kultuurilooliselt olulised
olid unikaalsed nõukogude vangilaagrite fotod poliitvangide
isiklikest arhiividest, aga ka fotod küüditatute elust-olust.
Päevasündmuste kajastamisel kasutati parimate Eesto
fotograafide töid. Loomulikult tuli ka toimetajatel endil
fotoaparaadiga ringi liikuda.
Ajapikku kujunes välja temaatika kuude lõikes. Jaanuaris
püüti maha panna algava aasta rajajooned. Veebruarikuu
numbris leidus ikka ruumi Vabariigi aastapäeva tähistamiseks.
Märtsi- ja juuninumbrid meenutasid suurküüditamisi.
Aprillilehes püüti olnus leida rõõmsaid
ja lõbusamaid noote. Sinna on jätkunud karikatuure
ka sõjapõgenikust ameerika eestlaselt, Pulitzeri
preemia laureaadilt Edmund Valtmannilt. Maikuu lehenumber oli
represseeritud eesti naiste emade, abikaasade, õdede,
tütarde päralt. Palju oli Eestis naisi, kelle saatus
oli saada emaks kas metsas punkris, Patarei vanglas, tapivagunis,
vangilaagris või muus võikas paigas. Mitmed neist
on oma mälestused ajalehe veergudel avaldanud.
Näiteks võiks alustada 1995. a mainumbris avaldatud
väljavõttest Ida-Virumaal elava Benita Kallikormi
kirjast Ella Rajarile, kirjakatke kannab pealkirja Vanglas
sünnitanud, vanglas sündinud. Benita Kallikorm
sünnitas Patareis tütre Mare. Ella Rajaril, kunstnikul
ja Virumaa Teataja sõjaaegse toimetuse liikmel tuli oma
pisipoeg matta Siberi mulda, ka teine poeg sündis vangilaagris.
Oma mälestused pealkirjaga Määratud väljasaatmisele
on avaldanud juunis küüditatud ja Siberist põgenenud
Astrid Puu (s. Rebas), kes sünnitas tütre Patarei vanglas.
Aasta hiljem algas kaugtapp koos väikelapsega Siberisse.
Astrid Puu luuletused on avaldatud laagriluuleveergudes mais 1994.
Oma memuaare on avaldanud ka Siberisse küüditatud või
seal sündinud lapsed. Mitmelgi neist tuli Siberi tee läbi
käia kaks korda, sest võimude poolt lubatud amnestia
osutus ajutiseks ning lapsed asumiskohast omavoliliselt põgenenuteks...
Septembrinumber tutvustas õpinguid ränga elu ülikoolides
ja endiste koolinoortest vabadusvõitlejate elu ning võitlusi.
Nende hulka kuulus ka Ülo Ojatalu, kes oli Kadrina koolinoorte
vastupanuorganisatsiooni Eesti Kotkad liige (vt septembrinumber
1994).
Põhjalikumalt
kirjutab viidatud lehes koolinoorte organisatsioonidest kunagise
Viljandi koolipoiste põrandaaluse rühmituse Triumviraat
liige Udo Josia. Laagrikoolis omandas keskhariduse ka Memento
kauaaegne esimees Jüri Pertmann. Tiit Birkani kooliteest
võisite lugeda meie ajakirja eelmisest numbrist. November
on hingedekuu ja detsember jõulukuu ka nendesse
lehtedesse leidus küllaga temaatilist loodut asumisel,
traataia taga või hiljem olnut meenutades.
Ühed mälestused pälvivad erilist tähelepanu.
Mustveest pärit Fjodor Berezin arreteeriti EV sõjaväelasena
ja viidi Norilskisse kui ebausaldatav element. Oma
memuaarid on hr Berezin kirjutanud vene keeles, need avaldati
ajalehe 1995. a veebruari- ja märtsinumbrites. Mille poolest
need mälestuskillud erilised on? Aga sellepärast, et
Nerezin jutustab 37 hispaanlase saatusest, kes kõik hukkusid
Norilskis. Tegu oli NSVL piirivalve poolt 1939. a kinni peetud
hispaania kaubaauriku meeskonnaga. Kuni sõja alguseni hoiti
neid hotellis Leningrad. 1941 saadeti nad asumisele
Kaug-Põhja, Norilskisse. Alates 1943. a jaanuarikuust hakkasid
mehed seal surema üksteise järel kurnatusse, nälga,
skorbuuti, düsenteeriasse jm. Kõigi hädade kõrval
oli hispaanlaste suurim vaenlane julm pakane.
Nii nagu Berezin tundis kaasa hispaanlastele, elas saksa armeesse
värvatud ning nõukogude vägede kätte langenud
eesti poiste saatusele kaasa Raudtee Ehituse 500-NKVD (sovetskaja
Gavan-Komsomolsk) tapilaatsaretis töötanud, samuti represseeritud
Bella Reitman. Memento 1990. aasta jaanuarinumbris, artiklis Pärlid
NKVD kaelakees avaldatakse tema kiri, milles ta jutustab
1945. a algul tappi toodud eesti ja läti poiste traagilisest
saatusest. Nende, enamikus 17-20aastaste poiste seas oli palju
raskes seisundis toksikoosse difteeria põdejaid. Eriti
on tal jäänud meelde üks neist Edvin Kerner
(Kärner), insener, kes suri seal, olles eelmisel päeval
saanud 26. aastaseks. Püüdsin kõigest hingest
pisutki kergendada nende õnnetute noorukite saatust. Olid
nad siis kurjategijad? küsib Bella Reitman. Kahjuks
ei tea, mis nendest noorukitest edasi sai. Olen ikka kandnud lootusesädet,
et ehk osalgi nendest noortest meestest õnnestus taas Baltikumi
taevast näha.
Viimaste aastakäikude lehti sirvides leidsin huvitavamaid
mälestusi Gunvor Rootsi sulest. Ta küüditati
Siberisse juunis 1941. Ajalehes Memento avaldas ta naljakamaid
seiku Venemaa elust ehk mida kõike tuli teha, et ellu jääda.
Värssidesse on praeguseks mitme lasteraamatu autorina tuntud
Gunvor Rootsi oma eluloo talletanud nii:
Kes võinuks uskuda
Kas võinuks uskuda mu haritud
võõrasisa
kes mind rangelt kasvatama oli visa
et see vaikne ja heade kommetega laps,
kes õppima oli küllalt tubli ja kraps,
äkki üleöö hoopis seda ette võtab,
et lihtsalt kartulivargile tõttab
või siis trügib küünarnukkidega leivasabas
või siis seda, et ühel päeval saab tast paras
talveküttepuudegi varas.
Ja et ta kasvatab aastate jooksul kokku
omale paar kitse ja neile ka soku.
Ja elama saab ühes kõledas barakis,
kus venelaste rida akna alla kakib,
Ja et ta ikka näljane ja vilets näib
ning et tal seljaski ja peaski on täid
Ja nüüd kui lõpuks
veel tõttki öelda sellist lugu poleks kunagi
osanud välja mõelda.
Lausa järjejutuna juulikuust 1995 kuni augustini 1996 avaldas
oma mälestusi Kalju Pajupuu pealkirjaga Spassk
GULAGi invakeskus. Talle sekundeerisid oma mälestustega
Spasskist Ella Rajari ja laagrivelsker Oskar Surva.
Omapärase vaatenurgaga memuaarid elust kambris ja kaasvõitlejate
saatustest on avaldanud Endel Ritsu, kes vahistati kooliõpilasena
23. septembril 1940, kui ta koos aatekaaslastega püüdis
takistada Reaalkooli ees asuva Vabadussõjas võidelnud
koolipoistele püstitatud mälestussamba mahavõtmist.
Esimene lühike Endel Ritsu mälestustekatke avaldati
veebruarinumbris 1994. Hiljem ilmusid pikemad meenutused Surmale
määratud noored (august 1996), Kamber 46,
VI jaoskond (november 1996), Päevad ilma päevata,
ööd ilma ööta (detsember 1996). Varasemates
aastakäikudes on huvitavaid mälestustekilde avaldanud
Venda Sõelsepp, Tartu arst Valve Pillesaar, meie ajakirja
lugejatelegi tuttav Tiit Birkan, rakkelasest endine metsavend
ja poliitvang Eldor Traks, ajakirjanik Rudolf Aller ja paljud
teised.
Viimaseks jäänud ajalehenumbris on huvitav ja värvikas
artikkel tuntud arsti Peeter Mardna isast dr Leonhard Mardnast,
kes oli humanist sõna parimas tähenduses. Memento
1990. a mainumbris ilmusid Bessaraabiast noore neiuna GULAG-i
tõugatud Jefrosina Kersnovskaja joonistused naistelaagritest.
Need olid võetud ajakirja Ogonjok, kus tutvustati
J. Kersnovskaja raamatut tema saatuselugu piltides. Üks
eksemplar sellest vapustavast elulooraamatust on ka Eestis
autori pühendusega oma elupäästjale ja saatusekaaslasele,
dr Leonhard Mardnale. Laagrist vabanedes oli Mardnal valmis unikaalne
uurimustöö laagrihaigla statistiline aruanne
haigestumiste ja ravi kohta. Nüüdseks on nii autor kui
elupäästja juba manalas. Üks Kersnovskaja joonistus
kirjeldab dr Mardnat uurimas haiglasse toodud düstroofikut
Eestile 1936. a Berliini olümpiamängudelt poksis
hõbemedali võitnud Nikolai Stepulovit. Dr Mardnal
õnnestus meie rahvuslik uhkus üle noatera siiski jalule
turgutada.
Tundeehe
laagriluule
 |

Läbi raskuste on ilmunud 8
endise poliitvangi luuleraamatut. Kui palju lebab veel sahtlites?
Kokku on Memento toimetanud üle 30 luuleraamatu. |
Alates ajalehe 6. numbrist
on püsirubriigiks olnud laagriluule veerud, kus on tutvustatud
ligi 70 autori värsse. Avaldati eesti kirjanduses hästi
tuntud loomeinimeste Artur Alliksaare, Helmut Tarandi, Jaan Krossi,
Raimond Kaugveri, Rein Sepa, Venda Sõelsepa, Adolf Rammo,
Arvo Valtoni, Heino Mikiveri, Valdor-Olev Ohaka, Enn Uibo, Enno
Piiri, Teet Kallase, Tarmo Urbi, Virve Osila, Ottniell Jürissaare
jt vähemtuntud eluloolisi fakte ja nende kannatusaastate
luulet. Enamik autoreist oli avalikkusele täiesti tundmatud,
praeguseks on mõnigi neist jõudnud ära oodata
oma raamatu kaante vahele jõudmise. Laagriluule veergudel
ilmus ka sõjavangilaagrites kirjutatud värsse. Üks
huvitav autor on Kiidjärve vesiveski viimane omanik Karl
Torro, kes põgenes 1944. a Läände ja suri Saksamaal
1960. Karl Torro on väidetavalt kirjutanud sahtlisse üle
400 luuletuse, mitu romaani, pikemaid novelle ja lastelaule.
Viimaseks jäänud ajalehenumbri luuleveerul on oma eripära.
Selle autor on sakslane Otto Lutz, kes 4aastase sõjavangipõlve
jooksul Kohtla-Järvel õppis eesti keele sedavõrd
selgeks, et oli võimeline end väljendama luulevormis.
Ta hakkas eesti keelt õppima ühe naise soovitusel:
Õpi eesti keelt ja kõik Eesti aitab sind!
Tagasi kodumaale jõudis hr Lutz 1949. aasta mais.
Memento luuleraamatud
Ajalehe Memento laagriluuleveergude esimeseks autoriks
oli Venda Sõelsepp, kellele sai saatuslikuks sõjaaegne
toimetajatöö ajalehes Lääne Sõnaning
lehes ilmunud aateluuletused. Nüüdseks on V. Sõelsepa
laagriluuletused ilmunud ka kirjastusühisus Anamnesia
poolt avaldatud Memento luuleraamatu sarjas pealkirjaga
Narilaulud (1993).
Oratoorium
miljonitele häältele,
kõlksuvatele trellidele,
undavale okastraadile,
kägisevale kärule,
korisevale kõhuorelile
ja tuhisevale tuulele
üle jäljetute kääbaste.
Igas toimetuses koguneb
hulgaliselt põnevat ja sisukat materjali. Palju jääbki
väljaannete piiratud mahu tõttu avaldamata. Nii juhtus
ka ajalehes Memento. Kogutud ainese põhjal teostus peatoimetaja
Viljar Ansko eluunistus laagriluuleraamatute sari. Represseeritute
luulekogumike avaldamiseks loodi koos Lembit Kuubeniga kirjastusühistu
Anamnesia. Plaanitud paarikümnest ühtses
kujunduses luulekogumikust on seni jõudnud ilmuda 8. Esimene
luuleraamat, Ilmar Ontoni Ebakõlad (Tartu 1972/Tallinn
1993) ilmus tänu trükikoja Ühiselu toetusele.
Neid luuleraamatuid oleks võinud ilmuda rohkem, kui omaalgatuse
toetamiseks ellu kutsutud Eesti Kultuurkapital, Eesti Rahvuskultuuri
Fond, Avatud Eesti Fond oleksid väärtustanud represseeritute
loodut meie rahvuskultuuri osana ning värvika ajastu dokumendina
ja oleksid toetanud nende andekate inimeste loomingu avaldamist
veel nende eluajal. Kahjuks ei peetud eelmainitud fondide poolt
võimalikuks Anamnesia tegevust toetada. Viimased
luuleraamatud sellest sarjast pääsesid trükki juba
autori enda kulu ja kirjadega.
Oma kirjas Eesti Rahvuskultuuri Fondile (1993) meenutab Viljar
Ansko, et eelmisel aastal paluti neilt Memento luuleraamatute
seeria käivitamiseks 10 000 eesti krooni. Tollaste
hindadega oleks me tänaseks välja saanud anda 3 raamatut.
Raha meile ei eraldatud. Praegu läheb ühe raamatu trükkimine
maksma 15-20 000 krooni (oleneb mahust). Seejuures teeme toimetamisetöö
ise ja tasuta, kirjutab Viljar Ansko kirjastusoludest. 10.
märtsil 1995 kirjutatud rahalise toetuse taotluses Eesti
Kultuurkapitalile Võrumaalt pärit Artur Pihlapuu valikkogu
Püramiidi siluett avaldamiseks toob Viljar Ansko
näite, et kui neid oleks 2,5 aasta eest toetatud 10 000 krooniga,
oleks selle eest saanud kolm raamatut. Viimase Memento luuleraamatu,
Enn Uibo Testamendi (1995) trükkimine läks
maksma juba 37 826 krooni
Avaldage
lehesabades!
Ühes rahalisest toetusest äraütlevas vastustes
soovitatakse avaldada inimese elu ja loomingut hõlmava
raamatu asemel represseeritute loomingut ajakirjades, nagu Looming,
Vikerkaar jt, ning ajalehtedes. Aga mõelgem korraks, mida
see represseeritute loomingu tähtsust pisendada püüdev
katse tähendab? Esiteks näitab see endiste kommunistide
ja komnoorte mõjujõudu, mis soosib rahvuslikku valikulist
mälukaotust, kus ohvrid peaksid unustama ja edasi
elama, nemad aga itsitavad karistamatult pihku. Seepärast
ei soovitagi väga võimast ja kontsentreeritud sõnumit
kandvate luuleraamatute ilmumist. Ajakirjanduses ilmuvad tekstid,
fotod ja luuletused jupikaupa ja hajali, isegi ajalooliselt huvipakkuvate
materjalide, unikaalsete fotode või kirjanduslikult väga
heade luuletuste ilmumine ei ületa uudisekünnist. See
tähendab, et laiema avalikkuse jaoks on need sama hästi
kui olematud. Üks luuletus või memuaarikatke ei asenda
tervikpildist saadud elamust.
Hiljuti võisime lugeda, et Rein Sepa tekste hakatakse avaldama
ajakirjas Akadeemia. Usun, et antud juhul on eesmärgiks need
tekstid lihtsalt kusagil ära avaldada, sest võib juhtuda,
et need ei pruugi muidu trükivalgust nähagi. Laiema
kultuuriavalikkuse jaoks jääb nii Rein Sepa ja paljude
teiste saatusekaaslaste looming endiselt sahtlisse ja mineviku
pühkmekasti.
Memento toimetaja Viljar
Ansko tunneb heameelt, et ajakiri Kultuur ja Elu on suures osas
ajalehe Memento temaatika enda kanda võtnud. Püüdkem
siis ühiselt tegutsedes ja hoolides seda rahvusliku
renessansi kantsi, nagu on meie ajakirja nimetanud ajaloolane
Andres Ehapalu, püsti hoida.

|
|
 |