|
Eesti Apostlik Õigeusu
Kirik
Sünnilugu
tekst: Mari-Ann
Heljas
|
Esiplaanil artikli autor Mari-Ann
Heljas uurimas EAÕ Kiriku ajalugu Tartus, Ajalooarhiivi
abivalmite töötajatega. 11. augustil 1993 registreeriti
EV Siseministeeriumi Usuasjade talituses EAÕ Kiriku
1935. a EV valitsuse poolt kinnitatud põhimäärus
ümber ja nii kirik kui ka selleks avalduse esitanud kogudused
kanti kirikute ja koguduste registrisse. |
EAÕ
Kiriku ajalugu on samasugune nagu Eesti Vabariigil, ütleb
luterlasest jurist Mari-Ann
Heljas ning üritab
heita valgust sellele, kuidas Moskva Patriarhaat nõukogude
okupatsiooni ajal iseseisva, Konstantinoopoli Oikumeenilisele
Patriarhile alluva EAÕ Kiriku endale allutas.
Tasub järele
mõelda, kellele ja mille eest ikkagi annetati Eesti Vabariigi
võimude poolt Maarjamaa rist...
Verine algus
Õigeusk kujunes Ida-Rooma riigis, Palestiinas, Väike-Aasias,
Kreekas ja Egiptuses. Bütsantsis sai õigeusk riigiusundiks.
Sealt levis edasi Kiievisse, kus vürst Vladimir aastal 988
õigeusu oma riigi usundiks kehtestas. 1054. a tekkinud
kirikulõhe tulemusena kujunesid välja rooma-katoliku
usk, keskusega Roomas ja kreeka-katoliku usk, keskusega Konstantinoopolis.
Alles 9 sajandit hiljem, 1965, tühistasid Rooma Paavst ja
Konstantinoopoli Patriarh kehtestatud kirikuvande.
Eesti ja läti õigeusklikud kuulusid Riia Piiskopkonda,
mille valitsus asus Tartus. 25. veebruaril 1919 tõid Eesti
saadikud piiskopkonna nõukogu Tartust Tallinnasse Pikale
tänavale majja nr 64.
Esimeseks eesti soost piiskopiks oli Paul Kulbusch, vaimulikunimega
Platon, kes pühitseti piiskopiks 31. dets 1917. Kommunistide
poolt jõhkralt mõrvatud mehe elukäigul tasub
veidi pikemalt peatuda.
Paul Kulbusch sündis 13. juulil 1869 Pootsis, Pärnumaal.
Õppis Arusaare õigeusu kihelkonnakoolis, seejärel
Riia Vaimulikus Koolis ja Seminaris. Parima lõpetajana
sai talle võimalikuks õppida tasuta Peterburi Vaimulikus
Akadeemias, mille lõpetas 1894. a. Piiskopiks nõustus
ta saama eesti õigeusklike palvel. Esimese ülemkarjase
liturgia pidas piiskop Platon 1. jaanuaril 1918 Issanda Muutmise
Peakirikus Tallinnas. Talle kingiti eesti rahvusvärvides
teenistusrõivad: valgel taustal sinised äärised
ja mustad ristid.
Kuigi okupatsioonivõimudelt oli reisimisluba raske saada,
õnnestus piiskop Platonil 1918 sügiseks pidada jumalateenistusi
35. Eestimaa koguduses. Reisikaaslased on meenutanud, kui huvitav
oli piiskopiga öösel tähevalgel sõita, sest
Platon tundis hästi astronoomiat ja kirjeldas peensusteni
taevas siravaid tähti.
Võitlusele Eesti iseseisvuse eest pühendas piiskop
Platon oma mõjuvõimu ja isamaa-armastuse. Ta võttis
osa Eesti Maapäeva tööst. Kujunenud olukorras otsustas
õigeusu, protestandi, katoliku ja juudi vaimulikkond tegutseda
koos. Koostegutsemise algatus tuli pastor dr Traugott Hahnilt,
kes oli Tartu Ülikoolis teoloogia professor.
Piiskop Platon lausus koostegutsemist kommenteerides nii: Kui
rasked ka poleks ajad, mis Jumal on meile saatnud, ometi on see
täis õnnistust, sest nüüd saame me mõistma
rohkem kui kunagi enne, mida oleksime juba ammu pidanud aru saama
nimelt, et kõikvõimalikke erinevaid nimesid
kandvate uskude vahel on vaid inimeste ehitatud seinad. Kõrgel
üle nende seinte on Jumal oma aujärjel ja tema
on meie kõigi taevane isa.
Punased olid Tartus võimul kaks korda: alates 1917. a vene
revolutsioonist kuni 24. veebruarini 1918 ja uuesti 21. detsembrist
1918 kuni 14. jaanuarini 1919, ning näitasid juba oma palet.
24. detsembri õhtul keelati kiriklike rituaalide toimetamine.
Vana-aasta õhtul peeti Peetri kirikus esimene kommunistlik
teenistus. Orelil mängiti marseljeesi, kantsel oli kaetud
punaste lippudega ja kommunistide haridusminister A. Wallner pidas
sealt kõne, milles ütles: Kõik, mis siit
kantslist enne on öeldud, oli vale.
2. jaanuari õhtul 1919 piiskop Platon vangistati kommunistide
poolt koos ülemdiakon Doriniga. Kolmekümnest relvastatud
mehest koosnev valvesalk viis nad miilitsastaapi. Seep
see kurat on, keda meile tarvis, rõõmustasid
punakaartlased. Et piiskop eitas kõiki süüdistusi
ja keeldus ülekuulamisprotokollidele alla kirjutamast, viidi
ta Tartu Krediidikassa keldrisse. 14. jaanuaril pandi kommunistide
Kulli, Rätsepa ja Otteri poolt toime massimõrv. Piiskop
Platonit piinati metsikult, torgati täägiga läbi
ja lasti maha. Ettenägeliku mehena oli piiskop pannud oma
panagia, piiskopiameti tunnuse, särgi alla, et mahalaskmise
juhul oleks teda võimalik ära tunda. Seejärel
mõrvati ka ülempreestrid Nikolai Bezanitski ja Mihail
Bleive ning pastorid Traugott Hahn ja Wilhelm Schwartz. Lisaks
mõrvati veel 14 auväärset Tartu linna kodanikku.
|
14. jaanuaril 1919 pandi kommunistide
Kulli, Rätsepa ja Otteri poolt toime massimõrv.
Tartu Krediidikassa keldris piinati ja mõrvati piiskop
Platon. Seejärel ülempreestrid Nikolai Bezanitski
ja Mihail Bleive ning pastorid Traugott Hahn ja Wilhelm Schwartz.
Lisaks mõrvati veel 14 auväärset Tartu linna
kodanikku.
Foto: Jüri Poska raamatust Piiskop Platoni martüürium.
|
Piiskop Platoni haud asub Tallinnas, Issanda Muutmise Peakirikus.
Sarkofaagi pühitsenud metropoliit Aleksander ütles oma
jutluses 18. jaanuaril, et piiskop Platon oli kahekordne märter,
kannatades õigeusu ja oma isamaa eest.
Piiskop Platon oli ettenägelik. 1. detsembril 1918 oli ta
teinud piiskopkonna nõukogule korralduse, et juhul, kui
ta mõjuva takistuse tõttu oma teenistuskohustusi
täita ei saa, siis nõukogu täielise ja vastutava
võimu oma peale võtaks. Nii ka sündis. 18.-21.
märtsil 1919 peeti esimene Eestimaa Apostliku Õigeusu
koguduse täiskogu, millel muuhulgas otsustati:
1) Eesti Apostliku Õigeusu kogudus olgu Eesti rahva elunõuete
ja Eesti riikliku iseseivuse kohaselt ärarippumata, iseseisev
autokefaalne (teisest samausulisest kirikust sõltumatu
kirik toim.) kogudus vennalikus läbikäimises
ja ühenduses kõikide teiste Hommikumaa Apostlike Õigeusu
iseseisvate kogudustega. Selleks volitab täiskogu oma seaduslikku
esindust kirikuvalitsust astuma samme selleks, et
kiriklik iseseisvus saaks kanooniliselt tunnustatud.
2) Eesti Apostliku Õigeusu koguduse põhiseaduse
aluseks otsustati jätta 1918. a sügisel eesti keeles
ilmunud uus kirikuseadus, tehes selles mitmeid muudatusi, millest
paikapanevam on, et kõrgemaks kirikuvalitsuseks on Eestimaa
metropoliit ja Eestimaa Sinod.
3) Eesti Apostlik Õigeusu kirik toetab kogu oma jõuga:
Eesti riik olgu vaba ja iseseisev.
21. märtsil 1919 valiti ühel häälel peapiiskopiks
prof Aleksander Kaelas ja abipiiskopiks Pärnu preester Aleksander
Paulus.
EAÕ
Kirik keeldus bolevikele allumast
Eesti Apostliku Õigeusu Sinod pöördus 24. sept
1920 Moskva patriarhi Tihoni poole palvega kiriku iseseisvuse
tunnustamiseks ja preester Aleksander Pauluse kirikupeaks pühitsemiseks.
Patriarh Tihon tunnistas kiriku autonoomseks, kuid et tal oli
pea võimatu saada vene riigivõimuorganitelt luba
Eestisse sõiduks, andis ta juhiseid, kes võiksid
Eesti kirikupea ametisse pühitseda. Paraku prof A. Kaelas
Eestisse ei jõudnudki, ta suri Irkutskis. Nii pühitseti
5. detsembril ülempiiskopiks preester Al. Paulus, vaimuliku
nimega Aleksander. Kirik oli saanud küll autonoomseks, kuid
mitte autokefaalseks. Samas asus kirik iseseisvas riigis ning
oli faktiliselt Venemaal võimule tulnud bolevike
võimu tõttu senisest patriarhaadist lahutatud. Olukorrast
tingitult pöördus ülempiiskop Aleksander ja Sinod
17. aprillil 1923 palvega Konstantinoopoli Oikumeenilise Patriarhi
poole, paludes: 1) tunnistada Eesti kirik autokefaalseks; 2) anda
ülempiiskop Aleksandrile ja Pihkva ülempiiskop Ewsewiusele
õnnistus pühitseda kanoonilistele nõuetele
vastavaid abipiiskoppe.
1923. a juulis andis Meletios, Konstantinoopoli ja Uue Rooma Peapiiskop
ja üleilmne Patriarh õigeusu kirikule Eestis välja
kiriku iseseivuse akti e TOMOSe. Selle aktiga oli EAÕ Kirik
astunud Konstantinoopoli Patriarhaadi alalisse kanoonilisse alluvusse
ja omandanud õiguse tegutseda iseseisva kirikuna kooskõlas
iseseisvuse aktiga oma maa seaduse nõuete järele
sel vääramatul tingimusel, et ükski korraldus oma
loomu omaduse poolest ei oleks vastuolev püha õigeusu
kiriku õpetusele ja kaanonitele, nii kuidas nad on mõistetavad
üleilmse patriarhaadi praksises. Piiskop Aleksandrist
sai Tallinna ja kõige Eestimaa Metropoliit.
31. juulil 1926 registreeris EAÕ Kirik EV Siseministeeriumi
administratiivosakonnas oma põhikirja. Kui 1934. a võeti
vastu Kirikute ja usuühingute seadus, viidi põhikiri
selle nõuetega vastavusse ja nimetati Eesti Apostliku Õigeusu
Kiriku Põhimääruseks, mis kinnitati EV valitsuse
poolt 22. mail 1935.
Iseseisev EAÕ Kirik edenes jõudsalt. Murranguliseks
1939. aastaks kuulus sellesse kirikusse kaks piiskopkonda üheksa
praostkonna ja 158 kogudusega. Ehitati 15 uut kirikut. Kirikul
oli neli kloostrit: Petseri Meesklooster, Pühtitsa Naisklooster,
Tallinna Pühtitsa abiklooster ja Narva Naisklooster.
Patukahetsus
Moskva moodi
Kui 1940. a algas uus Vene okupatsioon, astus suur osa EAÕ
Kiriku vaimulikest kirikutööst tagasi, soovimata teha
koostööd Moskva Patriarhaadiga, teades, et Vene Õigeusu
Kirik oli allutatud NSVL Riikliku Julgeoleku Rahvakomissariaadi
kaudu ilmalikule riigivõimule.
1941. a kandis NSVL Riikliku Julgeoleku Komitee esimees Merkulov
Stalinile ettevalmistustest ette (Obschestvennõi fond Glashnost,
Juri Stetsovski, Istorija sovetskih repressii, tom2, str.
86, Moskva 1997):
1) oma agentuuri kaudu Moskva patriarhaadis allutada Läti,
Eesti ja Leedu õigeusu kirikud Moskva Patriarhaadile. Selleks
kasutatakse avaldusi, mida kirjutavad koguduste lihtvaimulikkond
ja usklikud koguduseliikmed.
2) Balti vabariikide piiskopkondade juhtimiseks määrata
Moskva Patriarhaadi otsusega arhipiiskop Voskressenski, Dmitri,
Nikolai p, kes on julgeoleku agent.
Moskva Patriarhaadi ukaasiga nr. 10, 25. veebruarist 1941 määrati
ülipühitsetud arhipiiskop Sergii (Voskressenski) Leedu
ja Vilniuse metropoliidiks ning Eesti ja Läti eksarhiks.
Eesti metropoliit Aleksander avaldas oma kirjas Läti metropoliit
Augustinile selle üle imestust, sest Lätis oli 200 000
õigeusklikku ja 3 piiskoppi: Augustin, Jakob ja Aleksander.
Eestis oli 210 000 õigeusklikku ja 2 piiskoppi: Aleksander
ja Pavel. Samal ajal Pihkvas, Novgorodis, Tveris ja Ida-Ukrainas,
kus oli miljoneid õigeusklikke ei olnud ühtegi
piiskoppi. Selgus tuli ruttu.
Moskva Patriarhaadi Ukaasiga nr. 100, 1. märtsist 1941 oli
otsustatud hinnata EAÕ Kiriku ühinemist Konstantinoopoli
Patriarhaadiga kui kirikulõhe tekitamist (sic!). NSVL Siderahvakomissariaat
saatis metropoliit Aleksandrile teate, et teda kohustatakse kiriklik-organisatsiooniliste
küsimuste lahendamiseks tulema 29. märtsil Moskvasse.
Seal korraldati metropoliidile patukahetsus Konstantinoopoli
Patriarhaadiga ühinemise pärast.
Metropoliit Aleksander kirjeldab toimunut nii: 31. märtsil
1941 umbes kell 4-5 oli ette nähtud piiskop Benedikti piiskopiks
nimetamine, milleks kõik piiskopid kogunesid kokku ja riietusid
mantiatesse, mille järel eksarh M. Sergius hakkas kärmelt
lugema patukahetsemise psalme ja palveid, mis mind väga imestama
panid, sest olen mitu korda ise piiskopi ametisse nimetamise juures
olnud, mil puhul sarnaste palvete ja psalmide lugemine pole ette
nähtud. Nende lugemise ajal Läti metropoliit Augustin,
kes seisis minu selja taga, puudutas mind käega ja ütles
tasakesi: See loetakse Sinule, eile loeti minule.
Niisiis tehti seda patukahetsemist minule ette teatamata
ja minu arusaamise järele täiesti asjata,
sest mina polnud mõnda teise usutunnistusse või
nn elavasse kirikusse üle läinud, vaid ühinenud
ülemaalise Konstantinoopoli patriarhaadiga, s.o Kirikuga,
kust omal ajal ka Vene Kirik oma olemise sai.
Eksarh Sergii tegutses
aktiivselt Eesti õigeusklike, eriti vene rahvusest inimeste
seas ja mängides rahvustunnetel, agiteeris neid üle
minema nn emakirikusse Moskva Patriarhaati.
Surve avaldamiseks hakati vaimulikke vahistama. Dokumentaalselt
on tõendatud, et 1940. a vahistati:
köster diakon Vassili Astanin, Petseri kloostri munk
Joann (Nikolai Bulin), ülempreester Joann Kovedjajev, diakon
Peeter Kudrjavtsev, EAÕK Sinodi liikmekandidaat Joann (Ivan)
Lagovski, köster Nikolai Moltschanov, ülempreester ja
kauaaegne EAÕK Sinodi esimees, presidendi vend Nikolai
Päts, munk-preester Aleksei Smirnov ja ülempreester
ning EV Riigikogu saadik Valentin Smirnov. 1941. a vahistati EAÕK
Sinodi liige Ado Birk, preester Aleksander Filomafitski, preester
Konstantin Hiob, diakon Simeon Karpin, preester Jakob Kiirats,
ülempreester Konstantin Koltschin, diakon Peeter Kozlov,
preester Joann Kraav (mõrvati vahistamisel), preester Nikolai
Leisman, Petseri munk Arkadi Pavlov, preester Simeon Pokrovski,
ülempreester Vassili Ristkokk, preester Joann Sergejev, preester
Joann Tolstjakov (mõrvati Petseri Laura maantee
kraavis), preester Artemi Vapper.
Saksa okupatsioonivõim
soosis eksarh Sergii tegevust
Mingi salajase mõjujõu toimel tunnustas Saksa okupatsioonivõimu
Ostlandi riigikomissar 20. augustil 1942 Eesti ja Läti eksarhivalitsust.
Alles 28. oktoobril tunnustas Kindralkomissar ka kohaliku EAÕ
Kirikut Eesti Apostliku Õigeusu Metropoolia nime all, mis
kuulub Konstantinoopoli Patriarhaati. Millegipärast aga pidi
metropoliit Aleksander kuni uute korraldusteni loobuma suhtlemisest
Konstantinoopoli Patriarhaadiga. 5. novembri ukaasis süüdistas
eksarh Sergii metropoliit Aleksandrit kirikulõhe tekitamises
ning andis ta kirikukohtu alla jumalateenistuste pidamise keelustamiseks
ja ametist vallandamiseks. EAÕ Metropoolia Sinod vastas,
et ei tunnista Moskva Kirikuga ega tema esindajatega mingit osadust
nende Kristusest taganemise ja usuvastaste bolevistlike
Moskva võimumeeste tahte täitmise pärast. Eksarh
Sergii teatas piiskop Pavelile (Dmitrovski) Narvas, et kõik,
kes suhtlevad keelu alla pandud metropoliit Aleksandriga, on sellest
hetkest ise ka keelu all. 30. dets 1942 kirjutas metropoliit Aleksander
ringkirja, kus kirjeldas eksarh Sergii ja Moskva Patriarhaadi
tegevust EAÕ Kiriku hävitamise eesmärgil.
|
|
|
Esimesene eesti soost piiskop
Paul Kulbusch, vaimulikunimega Platon.
Foto: Jüri Poska raamatust Piiskop Platoni martüürium.
|
Metropoliit Aleksander
(18721952) oli sunnitud Eestist lahkuma NKVD agitatsiooni
ning Saksa okupatsioonivõimude survel, et hoida alles
EAÕ Kiriku järjepidevust. Moskva Patriarhaadi
Ukaasiga 1. märtsist 1941 oli otsustatud hinnata EAÕ
Kiriku ühinemist Konstantinoopoli Patriarhaadiga kui
kirikulõhe tekitamist.
Foto: raamatust Metropoliit Aleksander 80, Tumba 1952. |
Pühtitsa
klooster osutus pähkliks, mis ähvardas murda hambad
Veel oktoobris 1942 kinnitasid Pühtitsa kloostri igumenja
Joanna ja Narva Naiskloostri igumenja Tafita kindlat soovi jääda
püsima metropoliit Aleksandri vaimse juhtimise alla. 20.
veebruaril 1943 Pühtitsa kloostri igumenja Joanna suri. Neli
päeva hiljem tulid kloostrisse, ettekäändel pidada
imettegeva ikooni ees jumalateenistust, Narva piiskopkonnast ülempreester
Preobraþenski, ülempreester Arkadi Lebedjev ja munk
Anatoli Minervin. Pärast liturgiat teatasid nad, et omavad
volituse eksarh Sergiilt ja arhipiiskop Pavelilt läbirääkimiste
pidamiseks iga kloostrielanikuga kloostri üleviimiseks Moskva
Patriarhaati. Pühtitsa kloostri ülempreester Nikolai
Tsvetajevi kirjast metropoliit Aleksandrile loeme, et põhjendus
üleminekuks oli järgmine: Meie oleme venelased
ja peame minema venelaste järel hoolimata sellest, milline
vaimne võim on tõusnud juhtima vene kirikut.
Läbirääkimised jäid ära, sest ülempreester
Tsvetajev keeldus. NKVD agitatsioon eksarh Sergii juhtimisel ning
Saksa okupatsioonivõimude soosingul jätkus. Selle
tulemusena olid 1944. aastaks Vene Õigeusu Kirikusse üle
läinud Narva piiskopkond 31 kogudusega, Petseri mungaklooster,
Pühtitsa Nunnaklooster ja Tallinna Pühtitsa Abiklooster.
Narva Naisklooster lõpetas tegevuse. Pühtitsa ülempreester
Tsvetajev emigreerus 1944. a. Ka metropoliit Aleksander lahkus
Eestist selleks, et hoida alles EAÕ Kiriku järjepidevust.
Pagulusse pääsesid Eestist ligi 8000 õigeusklikku
ja 22 vaimulikku.
Sinodi kooskäimise kohaks sai Stockholm. Sinod võttis
seisukoha, et ta on iseseisvas Eestis tegutsenud EAÕK Sinodi
õigusjärglane, seni kuni Eesti Kiriku iseseisvus kogu
ulatuses taastatakse. (Eesti Apostlik Ortotoksne Kirik eksiilis
1944 1960, EAOK kultuurifond, 1961, Stockholm)
Moskva võitlus
Eestis kiriklik-sektantliku kontrrevolutsiooniga
Eelpool mainitud Juri Stetsovi raamatus, teises köites, leheküljel
87 on kirjeldatud, kuidas 1937 1938 G. Karpov, töötades
NKVD Pihkva ringkonna osakonnas, arreteeris massiliselt süütuid
inimesi, kasutas seadusevastaseid uurimismeetodeid ja võltsis
ülekuulamisprotokolle. 1941. a sai temast NKVD kolmanda,
s.o salajase poliitilise osakonna ülem. Juba aasta
lõpus asus ta juhtima neljandat osakonda, mille ülesandeks
oli võitlus kiriklik-sektantliku kontrrevolutsiooniga.
4. septembril 1943 kutsus Stalin ta enda juurde ning tegi ülesandeks
organiseerida NSVL valitsuse juurde nõukogu nimega Sovet
po delam Russkoi Pravoslavnoi Tserkvi, mille ülesandeks
sai sidepidamine valitsuse ja patriarhi vahel. Karpov asus kahele
toolile korraga, sest lisaks tööle julgeolekus, sai
temast vastasutatud nõukogu esimees kuni 6. 02. 1960.
Mis sai kirikuvarast?
Oma kirjas nr 462, 20. veebruaril 1945 palub Karpov sm Korsakovilt
(Eestis Rahvakomissaride Nõukogu juures asuva Vene Õigeusu
Kiriku esindaja) esitada ENSV valitsuse õigusaktid, mis
puudutavad kirikuid ja kloostreid, samuti andmed selle kohta,
kas Eestis on natsionaliseeritud kirikuid ja kirikuvara.
10. detsembril 1944 oli Moskva Patriarhaadi Püha Sinod andnud
välja ukaasi lõpetada EAÕK Sinodi tegevus ja
luua uus Eesti ja Tallinna Piiskopkonna valitsus ning revisjonikomisjon.
9. märtsil 1945 toimus Narvas koosolek, kus määrati
ülempreester Bogojavlenski Narva piiskopkonnast ajutiseks
Eesti ja Tallinna Piiskopkonna Nõukogu arhipiiskop Paveli
asetäitjaks. Kommentaariks siinkohal niipalju, et praeguse
Moskva patriarhi Aleksius II biograafias on kirjas, et seitsmeaastasena
teenis Aleksander Ridiger kirikut oma vaimse isa ülempreester
Bogojavlenski juhatusel.
Nii oli Moskva Patriarhaadi poolt EAÕ Kiriku põhikirjaline
tegevus Eestimaal õigusvastaselt lõpetatud. Õigeusu
kogudused olid kanooniliste ja tsiviilseaduste rikkumisega allutatud
vastloodud piiskopkonna valitsuse kaudu Moskva Patriarhaadile.
Kirikuvarad olid riigistatud või üle võetud
Moskva Patriarhaati kuuluvale Tallinna piiskopkonna valitsusele.
Jällegi püütakse arreteerimistega õigeusklikke
alluma sundida.
1944. a vahistatakse: preester Pavel Kalinkin, Petseri kloostri
ülema asemik, munk Pavel (kodanikunimega Peeter Gorkov),
ülemdiakon Feodor Judin, preester Leonid Lavrov, munkpreester
Lin (kodanikunimega Ilja Nikiforov), preester Vladimir Viherpuu,
ülempreester Liveri Voronov.
1945. a arreteeritakse Venemaalt Eestisse põgenenud Gdovi
vaimulik Vladimir Iradionov, preester Roman Koemets, preester
Joann Kukk, Tartu-Petseri munk piiskop Peeter (kodanikunimega
Peeter Pähkel), Petseri preester Konstantin ahovskoi.
Hiljem vahistati ülempreester Julius Niinemets, ülempreester
Mihail Tapp, preestrid Joann Värk ja Feliks Remberg, arhimandriit
Alipi (kodanikunimega Aleksander Ivlev), Andres Punun, ülempreester
Joann Ümarik, Saatse köster Mihail Dubrovnin, Pihkva
köster Nikolai Verhoutinski, preester Serafim Uljanov ja
diakon Franz Filaret Spevak.
Eesti taasiseseisvumise ajaks oli õigeusu 158 kogudusest
järel 83 kogudust.
Patriarh
Aleksius II, ootame vabandust EAÕ Kirikule tehtud ülekohtu
eest!
Praegune Moskva ja kogu Venemaa Patriarh Aleksius II oli 1950.
a Vene õigeusu kiriku preester Tartus ja Jõhvis,
1961. a Tallinna ja Eesti piiskop, 1962. a peapiiskop ja Moskva
Patriarhaadi asjadevalitseja ning Püha Sinodi liige. 1968.
a Tallinna ja Eesti metropoliit, 19891990 NSVL Rahvasaadikute
Kongressi saadik ja alates 1990. a Moskva ja kogu Venemaa patriarh.
6. märtsil 1974 saatis Usuasjade Nõukogu volinik I.
Piip kirja ENSV Ministrite Nõukogu esimehe asetäitjale
sm G. Nellisele, milles ta hindab kõrgelt Vene Õigeusu
metropoliidi Aleksiuse tegevust NSV Liidu välispoliitiliste
huvide kaitsel. Aleksius on ainuke vaimulik, kes on saanud aukirja
eriliste teenete eest operatiivtöös, ja
seda 1988.a!
Jääb arusaamatuks, mille eest küll peaks Eesti
Vabariik talle tänulik olema, et ordenit anda ja kas meie
riigimehed ning meedia andsid endale ikka aru, kelle ees nad lömitasid?
Nii, nagu ei ole Vene riigivõim (NSVL õigusjärglane)
vabandanud Eesti Vabariigi okupeerimise pärast, ei ole Moskva
Patriarhaat vabandanud EAÕ Kiriku tegevuse õigusvastase
lõpetamise pärast. Vastupidi. On nõutud ja
ähvardatud. See, mida võtsid ette Moskva Patriarh
ja Püha Sinod ning Vene Föderatsiooni riigivõim
selleks, et takistada EAÕ Kiriku põhikirjalise tegevuse
taastamist, väärib eraldi kirjatükki. Olgu märksõnadena
mainitud hagide esitamist Eesti Vabariigi riigiorganite tegevuse
peale, üleilmses plaanis süüdistuse tõstmist,
nagu oleks EAÕ Kiriku põhikirjalise tegevuse taastamisega
tekitatud kirikulõhe, survet, et Tallinna Piiskopkonna
täiskogu võtnuks vastu Vene õigeusu kiriku
põhiseaduse, millega oleks kinnistatud kõik kogudused
Moskva Patriarhaadi alluvusse jne. Selles küsimuses tegutses
Vene riigivõim ja Moskva Patriarhaadi Püha Sinod täielikus
koostöös ja üksmeeles, eesmärgil laiendada
oma mõjusfääri territoriaalselt (EAÕ Kirikule
kuulus 16. 06. 1940 seisuga ligi 1/5 Eestimaast, arvestades Tartu
Rahulepinguga kindlaks määratud piire) ja allutada kiriku
kaudu inimvaim võimule.
11. augustil 1993 registreeriti EV Siseministeeriumi Usuasjade
talituses EAÕ Kiriku 1935. aastal EV valitsuse poolt kinnitatud
põhimäärus ümber ja nii kirik kui ka selleks
avalduse esitanud kogudused kanti kirikute ja koguduste registrisse.
Põhimääruse ümberregistreerimise kaebas
Moskva Patriarhaadi Piiskopkond Tallinna Linnakohtusse. Juristina
osalesin sellel protsessil, tõendades registreerimise seaduslikkust.
Kulus aga veel kolm aastat, enne kui Konstantinoopoli Oikumeeniline
Patriarh taaskehtestas 1923. a väljaantud TOMOSe kehtivuse
Eestis.
* * *
Autor Mari-Ann Heljas on jurist. Ta on
lõpetanud Tartu Riikliku Ülikooli 1967.a. Töötas
rahvakohtunikuna. 1976 astus advokatuuri. 1992 kutsuti juristiks
vastloodud Usuasjade Talitusse, mis rajati algul Kultuuriministeeriumi
haldusalas, hiljem viidi Siseministeeriumi haldusalasse. Selle
asutuse kaudu said kirikud suhelda riigiga ja riik kirikutega,
sest sinna seati riiklik kirikute ja koguduste registri pidamine.
Juristina puutus ta pidevalt kokku kõikide EAÕ Kiriku
põhikirjalise tegevuse õigusjärgsuse taastamise
probleemidega. Siit tekkis vajadus õppida tundma õigeusu
kiriku ajalugu Eestis. Uurimistöö on viinud Tartu ja
Tallinna arhiividesse. Ise on Mari-Ann Heljas luterlane, peab
Võsul pensionipõlve, lööb kaasa Palmse
valla sõprade seltsis ja rahvuslasena on valimistel toetanud
Isamaaliitu.
|
|
|