Kultuur ja Elu 4/2003


Kultuur ja Elu 3/2003

 

 

 

 



Astrid, sülekoer Hiireke ja Marina eesti jõulude eel, 2003.

Eestis on ilus elada!

tekst: jaanika kressa
Foto: J. Kressa; perearhiiv

Kuulsa eesti väejuhi, Alfons Rebase õde Astrid ja õetütar Marina on tagasi Eestis.
Nii ehtsat ja tulist eestlust, nagu Rebaste Pirita kodus, ei kohta tänapäeval enam kuigi sageli. See on huvitav kombinatsioon kunagise eesti kõrgseltskonna hoiakutest, mis läänes elades pole kuhugi kadunud, vaid loomulikku rada pidi edasi arenenud. “Me oleme eestlased, sellepärast tulime tagasi,” ütlevad ema ja tütar, pidades küsimuse niisugust asetust peaaegu rumalaks.

Kuulsa eesti väejuhi, Alfons Rebase õde Astrid ja õetütar Marina on tagasi Eestis. Nende uus kodu sai Tallinnas valitud selle järgi, et Metsakalmistu lähedale jääks: seal puhkavad peale Saksamaalt Augsburgist ümber maetud kolonel Alfons Rebase veel ka mamma ja papa ehk Alfonsi ja Astridi ema ja isa.
Küsimusele, kuidas on Eestis elada, vastab teist aastat Eestis pensionipõlve nautiv Marina, kelle eesti keel iga päevaga paremaks muutub: “Ilus!”
Me sõidame mööda maalilist Pirita maastikku ja Marina tunnistab, et Tallinna ta küll autoga ei sõida, sest siinne sõidukultuur on tema jaoks ikka pisut metsik.
Kui Marina veel väike tüdruk oli, rääkisid mamma ja papa talle Saksamaal, et siis kui tema kord vanaks saab, saab Eesti vabaks. Oli selge, et siis tuleb kodumaale tagasi minna. Usku Eesti vabanemisse ei kaotanud kunagi. Nüüdseks on mamma ja papa soov täidetud, perekond on kodumaale jõudnud.
Olen võimaluse eest koos Marinaga Metsakalmistul viibida, tänulik. Mõtlen, et nii tugeva hingesidemega perekondi pole palju. Marina räägib vanaemast, vanaisast ja onust nii, nagu nad oleksid alles eile lahkunud või nagu nad oleksid ikka veel tema kõrval. Küllap ongi.
Kodus ootavad meid proua Astrid, kes on oma kõrge ea kohta väga vitaalne, ja vana, väärikas sülekoer, kellega daamid ainult saksa keeles kõnelevad.

Eestist tuli lahkuda

Enne sõda elas Rebaste pere Narvas. Robert ja Olga Rebaste laste vanusevahe oli seitse aastat. Kui vend Alfons läks kadetikooli, lõpetas õde Astrid alles algkooli. Narva oli paljurahvuseline linn, kus kõneldi ka igapäevaselt mitmeid keeli, kõigil olid omad kirikud, kuid mingeid konflikte eri rahvuste vahel ei tuntud.
1939. aastal sündinud Marina Iwanowa-Rebane oma isa ei mäleta, sest isa mobiliseeriti punaarmeesse, kust ta esimesel võimalusel Saksa poolele üle läks.
Kaua ei teadnud Astrid oma mehest midagi, väike tütar aga küsis iga saksa mundris meest nähes, et kas see on tema isa. Alles 1989. aastal uuesti Eestisse naastes kuulis Astrid oma kooliõdede käest, et ta mees jäänud 1945. aastal Nõmme rongi alla ning on maetud Tallinna kesklinna kalmistule.
Aastaid nägi Marina Saksamaal elades ühte ja sama halba unenägu: Harju tänaval, ühe maja rõdul seisis vana mutike. Majad varisesid, keegi ei jõudnud talle appi ja ta kukkus tulle.


Vana perekonnapilt. Mamma Olga ja papa Robert Rebane. Vend Alfons ja õde Astrid. Enne sõda elas Rebaste pere Narvas.

Alati eestlased

1944. aastal polnud Rebastel midagi otsustada. Oli selge, et Eestist tuleb lahkuda, sest Alfons Rebase sugulastele poleks bolševikud mingil juhul halastanud. Valikuvõimalus kui niisugune puudus täiesti. Astrid lahkus koos tütrega juba maikuus, sõites Königsbergi kaudu rongiga läbi Saksamaa. Mamma ja papa lahkusid Eestist viimase laevaga, mis veel minema pääses.
Astrid peatus koos tütrega Lõuna-Saksamaal. See piirkond sattus Prantsuse tsooni, kus elu oli tunduvalt kehvem kui Inglise või Ameerika tsoonis. Üle piiri, teise tsooni minna oli võimatu, Alfonsi kohta ei teatud pikka aega isegi seda, kas ta on elus või mitte. Hiljem, kui üksteist üles leiti ja rohkem suhtlema hakati, ei rääkinud vend oma ohtlikust tööst luureorganisatsioonides õele midagi. “On parem, kui sa ei tea,” ütles vend.
Esimestest Saksamaa päevadest saadab Marinat läbi elu mälestus pagariäris nähtud valgest leivast, mida ta süüa ei julgenud, arvates, et see ei saa olla päris, vaid on kindlasti kunstlik, näiteks paberist. Eestis polnud ju enam aastaid kukleid nähtud ja peagi kadusid need ka Saksamaalt.
Prantsuse tsoonis olid korda loomas marokolased, kes nii mõnigi kord tsiviilelanikega jõhkralt käitusid. Eestlastesse aga ei suhtutud halvasti.
Jõhkrust, vägivalda ja naiste-laste julma kohtlemist tuli sõja ajal palju ette. Astrid mäletab, et Narva saabudes lubasid ka Saksa väed endale üht-teist ebainimlikku.
Elades Saksamaal, ei soovinud Rebased saksastuda, vaid jäid hinges alati eestlasteks. Juba väikese tüdrukuna sai Marina aeg-ajalt mõne sakslanna haletseva repliigi osaliseks, et ise nii kena ja terane tüdruk, aga kahjuks untermensch... Vastutasuks tundis ta südames omakorda üleolekut ja kui mõni sakslane ei teadnud, kus Eesti asub, ütles Marina ikka, et see on riik, mille sakslased Stalinile sahkerdasid.

Usk noortesse ja Eesti tulevikku

Olles elanud ja töötanud Saksamaal, kus kõik põgenikud ja immigrandid kohaliku keele ära õppisid, peavad Astrid ja Marina loomulikuks, et see ka Eestis peab toimima hakkama.
“Üks taksojuhti tahtis minuga vene keelt rääkida. Ma ütlesin talle, et prantsuse, inglise, saksa, ja itaalia keeles saate minuga rääkida, aga vene keelt ma, jumal tänatud, ei oska!” meenutab Marina seika elust Tallinnas. Noortel venelastel polevat aga keelega suuri probleeme.
Ema ja tütar usuvad üksmeelselt, et olukord Eestis muutub täielikult siis, kui sovjetiaegsed tegelinskid, kes praegu veel paljudes ametites tooni annavad, kord ära surevad. Astridi ja Marina usk noortesse ja eesti tulevikku on vankumatu.
“Ma olen ainult natukene pettunud,” tunnistab Astrid. “Miks on väikeses Eestis nii palju erinevaid parteisid, korruptsiooni ja skandaale? Ja miks eestlased ei taha enam tööd teha?”
“Eesti demokraatia on alles liiga noor, seepärast on ka loomulik, et on palju erakondi,” kaitseb Marina Eesti riiki. Samas on ta emaga nõus, et tööd ei viitsita Eestis teha küll, et pole kerge leida häid töömehi, kes oma töö tulemuste eest ka vastutavad.
“See on samamoodi nagu ossidega,” lisab ema, ”kohusetunne ja ka täpsus on ära kadunud.”

Euroopa Liit annab kindlusetunde

Suhtumine Saksamaasse tundub Rebaste peres olevat vastuoluline. Ühelt poolt on see maa, kes andis neile varju, võimaldas normaalset elu ja maksab nüüd ka pensioni, mis lubab Eestis olla materiaalselt sõltumatu. Ometi algasid kõik segadused just Saksamaast ja poleks olnud Molotov-Ribbentropi pakti, poleks Eesti ka oma iseseisvusest ilma jäänud.
Positiivse ellusuhtumisega inimestena püüavad Rebased võtta igast head. Saksamaa-kogemusele tuginedes on nad kindlad, et Euroopa Liitu kuulumine kaitseb Eestit Venemaa provokatsioonide ja võimalike rünnakute eest.
“Venelased ei saa siia enam siis tulla, kõik teised aga õpivad selgeks kohaliku keele, nagu on õppinud kõik põgenikud igal pool Euroopas,” usuvad nad. “Ja neegrid siia ei tule, neil hakkab külm,” lohutab 88aastane elu näinud daam neid eestlasi, keda suur neegri-hirm elada ei lase.
Vanadele sõjameestele, eriti Idapataljonide Võitlejate Klubile, on Astrid Rebane omamoodi kultusobjektiks muutunud. Rebasekutsikatele, nagu Alfons Rebase otseses alluvuses olnud mehi hüütakse, on eriline au teda tervitada.
Ema ja tütar osalevad jõudumööda kokkutulekutel, sest ka neile on venna ja onu mälestus kallis. Kokku tulevaid mehi jääb aga iga aastaga vähemaks.
Astrid ja Marina peavad põhjendamatuks hirmuks, et Euroopa Liitu minnes sõjameeste olukord halvemaks võiks muutuda. Igal väikesel riigil oli selles sõjas oma eriolukord, teavad nad. Samas usuvad nad kaljukindlalt, et siinne elu läheb igal juhul ülesmäge.
Nii palju optimismi elukogenud inimeste poolt mõjub nakkavalt ja annab kindlusetunnet mullegi. EESTIS ON ILUS ELADA!


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv