Kultuur ja Elu 3/2003


Kultuur ja Elu 2/2003

 

 

 

 




Urmas Alender ja “Ruja” alustamas oma tähelendu1974. a Foto: Tiit Haagma erakogu

Vabaduselaulik ei vaadanud tagasi – Urmas Alender

tekst: k&e

Urmas Alender elas topeltkiirusel. Kui ENSV-s eneseväljendusvõimalustele sein ette ehitati – murdis ta ennast sellest läbi – vabadusse. Kahtlemata oleks temast ajapikku saanud väga kõva tegija, kui mitte meri, mida ta armastas, aga ka pelgas, poleks teda pärastsõjajärgses Euroopa suurimas laevakatastroofis endale võtnud. 22. novembril oleks ta saanud 50 aastaseks.

Ühes oma kirjas sõbrale Tajo Kadajasele 08. 06. 1991 a. kirjutab Urmas Alender vastuseks ajakirjanduses ilmunud süüdistustele “reetmises”: “Kas pole mitte nii, et hoopis nõuk.-Eesti reetis meid, kes me oma kunstiga niigi palju ei saanud teenitud, et enesel hinge sees hoida. Ja need Venemaa-reisid ja “Reklaamiklubid” Iga vähegi professionaalne muusik teab ju ja saab aru, et nad olid hädavajalikud. /…/ Kogu kriitika on tehtud vana lehkava sotsialistliku maailmavaate positsioonidelt. Läänes leitakse ju vastupidi, et hitid teevad bändist bändi; ja mis need “Viimne mood” ja “Tule minuga sööklasse” muud olid kui hitid. Taeva päralt need lood näitavad ju paindliku vaimu olemasolu tegijal. /…/ Kogu lugu näitab veelkord seda kui oma ajast ees me sealmaal oma mõtlemisega olime, seetõttu oli ainult loogiline jätk, et kogu ajutrust siiapoole oli sunnitud põgenema. Kullakesed, alles siin saan ma ju tegeleda muusikaga nii nagu mina seda tahan. Mind ei sega siin banaalsed olmemured ega tehniliste vahendite nappus. Mul on kodus kõik lindistamiseks vajalik ja ma ei pea kellelegi aru andma, millest mu laulud räägivad. /…/
Midagi ei unustata ega reedeta nagu mõned arvavad. Ma ei saanud ju siin Rootslaseks ega Türklaseks, vaid olen endiselt Eestlane, mida ei pea siin mitte häbenema (VASTUPIDISELT MÕNELE TEISELE RAHVUSELE!).
Niisiis nägemist, käsitlegem minu eemalolekut kui ajutist.”

Kodu, pidepunkti olemasolu oli Urmasele väga tähtis. Ei pea olema paadunud materialist, et väärida normaalseid elamistingimusi. Nende puudumine lõhestas tema tütre Yoko sõnul sisimas isa hinge. Unistustes oleks Urmas ilmselt ihanud elada idüllilises eeslinnas, mitte vanas puumajas tillukeses urkas. Omaaegse üleliidulise kuulsusega tippansambli “Ruja” solistina väärinuks ta paremat. Paraku päris o m a unistuste kodu ei olnud määratud tal saada. “Elu oli temasugusele liiga puhta hingega inimesele raske algusest peale,” kõlavad valusalt õiged sõnad südamesõbralt Tiit Haagmalt.

Lapsepõlv kujundas Urmasest individualisti

Haapsalu koolitüdruku Maili Valdna 1999.a. valminud uurimustööst “”Urmas Alender” saame teada, et Urmase lapsepõlve esimesed 8 aastat möödusid Tallinnas Odra tänava puumaja pisikeses kööktoas. Lasteaias ta ei käinud ning tavaliselt mängis üksinda. Ta arvas ise, et võib-olla üksiolemise tõttu kujunes temast individualist. Siis koliti Lasnamäe magalasse. Õues oli palju venelasi, kellega suheldi enamjaolt kividega. Siiski ei arvanud ta, et vägivald on probleemide lahenduseks ning koolis ei kogunud ta kuulsust kaklejana, vaid koomikuna. Temas lõi varakult välja kloun. Pruukis tal vaid grimasse teha, kui kõik naerma puhkesid. Oma muusikalised anded päris ta ilmselt meremehest isalt, kes oskas akordionit mängida. Koolitee algul pandi ka tema akordionit õppima, kuid rohkem köitis ujumine, lauatennis, viievõistlus ning markide kogumine. Ka armastas ta väga kalal käia, õmmelda ning tundis huvi mootorite, eriti tsiklite vastu. Oleks ta veel meie seas, põristaks ta kindlasti Jõgeva Trefil ringi. Aga üle kõige hakkas huvitama muusika. Esimene pill, mida ta proovis, oli onutütre kitarr. Kitarrimängu hakkas ta õppima koos lahutamatu sõbra ja klassivenna Tiit Haagmaga. Nad olid rohkemgi kui sõbrad, sest tegid kõike koos. Alates kelgutamisest ja suusatamisest ning kontsertidel ja pidudel käimistest, suitsetamistest ja viinavõtmistest muusikategemiseni välja. Isegi samad tüdrukud meeldisid. Nende muusikalised maitsed olid erinevad, kuid langesid kokku ka. Omal ajal hindas Urmas meeletult Artur Rinnet ja Georg Otsa, aga ka kõike muud head muusikat. Muusika lindistamine oli Urmase üks kirgi. Kui tuli välja uus magnetofoni mudel, siis ta üritas selle endale hankida, et lindistuste kvaliteeti parandada. Tiit Haagma elu oli haaranud nii muusika kui purjetamine. Kui kutsuti, tuli ka Urmas merele, mitte küll hea meelega. Urmas kartis merd ja armastas merd. Ta oli väga huvitav inimene ning ütles juba kusagil 1976 aastal, et upub. Kaaslased ei osanud seda millegagi seostada ja naersid vahetevahel tema üle. Vahel ei tahtnud ta kajutist üldse välja tulla, pistis ainult pea välja. Koos Tiiduga hakati juba 7 klassis bändi tegema. Pundi nimeks sai “Varjud”. Hiljem mängis Urmas ka ansamblis “Andromeeda”.

Ühest taustsüsteemist teise

1971. a ilmus nädalalehes “Sirp ja Vasar” uudissõnade rubriigis ettepanek hakata kasutama sõna “fantaasia” asemel sõna “ruja”. Sama aasta septembris tuli tänavu sügisel samuti 50aastaseks saanud Rein Rannapi eestvedamisel kokku ansambel, mis selle uudissõna endale nimeks valis. Taevasse sööstis Eesti progerocki täht ja rahvusliku tungla hoidja läbi stagnaaja. Rannap soovitaski Urmasel lavakasse astuda. Et aga Urmasel oli keemias järeleksam, avanes võimalus talle alles 1974 a, mil tal see ka õnnestus. Et vene kroonust pääseda, läks ta seniks “Dvigateli” tehasesse tööle.
Tütre Yoko arvates oli Urmas paras esineja kogu aeg, ka eraelus. Oli väga palju inimesi, keda tema erinevad mängitud rollid ja mingid poosid kergelt ärritasid. Lavakaperiood oli mingi eneseleidmise viis. Kuid tütar ei ole siiski täheldanud, et isa oleks ennast näitlejana nii palju väljendada tahtnud kuivõrd just muusikuna. Ehkki oma esimese sooloalbumi pealkirjaks pani Urmas Alender mitmetähendusliku nime “Vana kloun”. Võib-olla paljudele üllatusena, kuid Urmas oli pedantne inimene. Juba lapsepõlves armastas ta korteris tolmulapiga ringi käia ja koristada. Samas, nagu meenutab Tiit Haagma, võis ta aeg-ajalt olla ka väga korratu, et siis jälle ruttu korra juurde naasta. Nii öelda minna ühest taustsüsteemist eemale, et jälle tagasi tulla. Korraarmastusest lähtuvalt andis Urmas ka oma esimesele plaadile nime esimese, 1968 a kirjutatud laulu “Vana kloun” järgi. Teiseks, nagu ta on ise kommenteerinud, tunnetaski ta end vana klounina. “Olen kontrastide inimene. Kloun sobib minu enda sümboliseerimiseks,” on Urmas öelnud aastal 1992. Kolmandaks pühendas ta selle plaadi samal aastal lahkunud Sulev Nõmmikule, kes oli tema arvates Eesti parim koomik. Kuid ega Urmaselgi krutskitest puudu tulnud. Ühest heast pettusest jutustab sõber Tiit: "Olin Urmasel Rootsis külas. Enne minu lahkumist viis ta mind ühte baari ja ütles, et võtame väikese reispassi ning et ma tellin sulle takso. Olime suhteliselt sadama lähedal. Vaatasin, et ma ei jõuagi laeva peale. Läksin ja küsisin, et kas on takso tellitud, vastati, et ei ole. Jõudsin siiski laevale. Sõna otseses mõttes hüppasin peale. Urmas ei tahtnud mind lihtsalt ära lasta.”


Foto pulmast. Urmas koos abikaasa Liiviga 2. juulil, 1976. a. Foto: Tajo Kadajase erakogu..

Alenderi kontrastid: väliselt jõuline, sisimas hell

“Ruja” esinemiskeeldude ajal tekkis Urmasel side folkmuusikaga. Võib öelda, et oma protestivaimu kehtiva süsteemi vastu väljendas ta ansambel “Ruja” poolt tehtud jõuliselt ekspressiivse rahvusliku rockmuusika kaudu, kuid hellemat ja lüürilisemat poolt avaldas ta oma kitarriballaadides. Oli ju Urmas oma sisimas romantik, kes kirjutas sahtlisse imeilusaid armastusluuletusi. Tekst oli tema jaoks esmatähtis, ka muusikas. Kui ta kasutas teiste luuletajate loomingut, siis sellepärast, et nende luules oli ka tema luule sees. Yoko meenutab, et Urmas on ise seda toonitanud, et väga noorena ta ennast mingi heliloojana ei tundnud, aga laulutekstide ja luuletuste kirjutamist ei häbenenud. “Mul on kitarri mängides niisugune meeleolu, mis ei nõua väga pealepressivat muusikat. Mu laulud kitarriga on mõtisklused ja ballaadid. See mõtisklev, mediteeriv alge on mulle minu kujunemises vägagi tähtis olnud. Kunagi tegin väga palju laule kitarriga, nüüd on see tahaplaanile jäänud, praegu pean ennast rohkem lauljaks-interpreediks,” rääkis Urmas Alender endast 1981 a “Laulutekstides on mulle suur eeskuju John Lennon, tema viis öelda lihtsate sõnadega inimeste jaoks vajalikke tõdesid. Lauljana olen püüdnud kõike teha alati omamoodi, sellepärast ei saagi öelda, et ma oleksin kellegi häält või maneere jäljendada püüdnud. Küll aga on omad eeskujud muusikasse ja laulusse suhtumises – Ian Anderson, Robert Plant ja biitlid.”

Tajo Kadajas ulatas sõbrakäe

Tajo Kadajas: “Urmas oli üks väheseid, kellega sai muusikast lähemalt rääkida.” Tihedamad kontaktid tekkisid eelkõige muusika pinnal. “Kuulasime progressiivseid ja uusi bände. Tutvustasin talle võib-olla esimeste hulgas ansambleid “Yes” ja “Genesis”. Ta võis olla neist midagi kuulnud, aga plaate veel ei liikunud. Tema näitas mulle, mida “Queen” teeb ja vaimustus “Led Zeppelinist”. Kohtumistel võttis Urmas kitarri kätte ja mängis oma uusi laule, et tagasisidet saada ja vastupidi, tema oli esimesi, kellele mina näitasin kui olin midagi uut salvestanud. Tema arvamus oli mulle tähtis, et teada saada, kus suunas edasi minna.”
Tänavu suvel ulatas Tajo Urmasele sõbrakäe ning korraldas koos Kait Tamraga mälestustuuri. Tajo jaoks oli see missioon sõbra suhtes ning talle oli tähtis, et ta sai inimestele meelde tuletada nii eelseisvat tähtpäeva kui ka Urmas Alenderit ja tema laule üldse.
Aukartust ta sõbra laulude ees ei tundnud. “Alenderi laule oli väga hea laulda”, räägib Tajo. “Olen Urmasega niivõrd tihedalt seotud olnud, et omal ajal aastate viisi aeti meid segi. Oskan põhimõtteliselt tema laule enam-vähem samas võtmes laulda, lisades oma lähenemise. Võtame kasvõi laulu “Sõbra käsi”, millest on minu teada vähemalt 4 salvestatud varianti. Kõigepealt laulis Urmas selle kitarriga linti. See salvestus on mul kasseti peal olemas. Kui Urmas hakkas 1987. a. plaati tegema ja see rahapuudusel pooleli jäi, küsisin tema 35 sünnipäeva eel seda poolikut linti. “Sõbra käsi” valmis nii, nagu tema tahtis. Igor Garshnek mängis lindil klahvpille ja Urmas 12 keelelist akustilist kitarri. Laulsin vokaali põhimõtteliselt nii, nagu oli Urmase algvariant.”



Ruja: Rein Rannap, Jaan Karp, Jaanus Nõgisto, Tiit Haagma, Urmas Alender. Foto: Tajo Kadajase erakogu.

“Ruja” oli väljendusvorm

Et “Ruja “ fenomeni mõista, tuleb näha asju stagnaaja kontekstis. Basskitarrist Tiit Haagma:
“Punt oli meile väljendusvorm. Me ei käinud loosungitega tänavatel, vaid püüdsime teha muusika kaudu, mida suutsime ja välja öelda oma mõtte ja sõnumi. Samas ei olnud me ainult võitlejad, vaid olime muusikainimesed, tegime seda, mida tahtsime teha ja mille pärast süda valutas, ütlesime läbi muusika välja. Muidugi vihkasime ümbritsevat süsteemi ja omavahel rääkisime neist asjust rohkemgi, kui välja näitasime. Meil oli õudselt kahju, kui esinemiskeelu saime, aga samas tundsime võiduna, et meid oli märgatud! Kuid kui ükskord hammasratta vahel jääd, siis hakkadki jääma. Mõni lendab nagu valge lind, aga meie olime nagu must lind.”
Tajo Kadajas kirjeldab toonast olustikku: “Kui vaatame Alenderi muusikat 1970ndatel või 1980ndate algul, siis oli see kindlasti varjatud protestimuusika kehtiva ühiskonnakorra vastu. “Ruja” tekstid olid mitmekorruselised. Sõnadega loed välja üht, aga alltekst on hoopis teine. Ka 1981. ja 1982. aasta “Ruja” oli vaatamata oma popilikkusele ikkagi väga rahvuslik ansambel. Noorte muusika kõlas kontsertidel või välismaa plaatidel. Mujalt rockmuusikat üldse kuulda ei olnud. Laias nõukogude estraadimuusika, mida soositi. Ansamblid tegutsesid asutuste juures, sest ühelgi pillimehel ei olnud isiklikku võimendust ega pillegi. Need muretseti hiljem. Kui ansambel sai esinemiskeelu, võeti ta n.-ö leivalt ja seebilt maha ja tuli jälle nullist alustada. Mõnus see ei olnud. Üksjagu sellepärast, et bändi korralikult teha ei saanud, tekitas Urmas endale kitarri saatel ballaadide laulmise. Temast sai trubaduur.”

Tütar Yoko avastab isa tema muusika kaudu

Võib-öelda, et Urmas oli aateline inimene ja teda häiris osaliselt see paradoks, et Eesti hilisemal ärkamisajal olid need, kes eestluse tungalt hõõgvel olid hoidnud, siit ära ning nende arvelt lõikasid loorbereid hoopis teised estraadiartistid, kes seni ei olnud vabadusvõitlusega silma paistnud. “Ruja “ tuuritas Venemaal ja ka Alender oli naise Helje poolt esitatud ultimaatse valiku: kas tema – või Eesti, ette seatuna 1989.a. Rootsi läinud. Tiit Haagma sõnul tekkis “kamm vahele” ka sellest, et “Ruja” ei oleks oma vaimult kuidagi sobinud punti nendega, kes ühel päeval hõikasid punane ja teisel päeval sini-must-valge.
Väliselt enesesse tõmbunud, kuid väga avara sisemusega Urmas oleks Tiit Haagma arvates mõne aja pärast ka Rootsist leidnud tee edasi liikumiseks ning temast oleks saanud mitte lihtsalt tegija, vaid väga kõva tegija. “Praegune parim meeslaulja sellises mastaabis on Tõnis Mägi. Mida vanemaks ta saab, seda paremaks läheb. Samuti ka Urmas. Urmas elas topeltkiirusega. Tema oli selleks ammu valmis, aga inimesed ei olnud veel valmis vastu võtma. Kahjuks oli Ruja oma ajast ees, mitte niivõrd ehk muusikaliselt, kuivõrd olemuselt.”


Kümneaastane Yoko koos isa Urmas Alenderiga Odra tn hoovis. Foto: V. Paškovski/ Yoko Alenderi erakogu

Sama hinnanguga nõustub ka tütar Yoko, kelle jaoks Urmas Alender oli eelkõige isa, keda ta oma teadlikus täiskasvanuelus õpib tundma tema loodud muusika kaudu. Isa pedantsus on suureks abiks, sest tal oli komme hästi palju oma muusikaga tegeleda. Ta sorteeris ja koostas ise mingeid kogumikke. Suurema osa viimastest lauludest lõi Urmas poetess Virve Osila sõnadele. Osila viienda luuleraamatu pealkiri “Hingelind” sai ka Urmase poolt ettevalmistatava kasseti nimeks. Mõni päev enne saatuslikku merereisi tegi Alender kassetist koopia. Originaal jäi koos Alenderiga reisilaeva “Estonia” ööl vastu 28. septembrit 1994. Armastatud ja kardetud merest sai saatuse tahtel tema päris o m a kodu.
Tütar Yoko iseloomustab oma isa kui väga värvikat, vastuolulist ja kohati labiilset inimest. Seetõttu on arvamused temast ekstreemsed, kas väga head või väga halvad. “Tema elus olid mingid märksõnad, mida ta kogu aeg otsis ja mille peale on suuresti üles ehitatud kogu tema looming. “Ruja” lood on ühelt poolt suhteliselt omas ajas aga teisest küljest on nad oma ajast suuremad. Me kuulame neid praegu samamoodi.”


 


kirjuta meile! toimetus tellimine reklaam arhiiv