|
Vajangu vaskse pulmamõõga
lugu
tekst ja foto: Imre Annus
Rakvere
muuseumis säilitatav vaskne pulmamõõk on vanim
meie rahva käes olev materiaalne ja samas järjepidevat
kultuurilist väärtust omav ese.
Kõik, millesse
me puutume või oleme kunagi puutunud, jätab endasse
midagi, mis meie vaimu, mõtteid ja oskusi mäletades
kõneleb neile, kes tahavad meist saada teateid tulevikus.
Neile, kes oskavad lugeda seda salakeelena näivat, inimtegevuse
kõige erinevamate ilmingute tulemusel esemetesse, keelde
ja kombestikku talletatud Lugu ning suudavad näha selle osana
ka ennast.
Vaskne tähendas
eelkõige pronksist eset
Segaduste vältimiseks tuleb kohe selgitada, et kuna meie
maal keemiline element vask (Cu) ehedal kujul ei esine, siis on
maarahvas sõnaga vaskne nimetanud eelkõige
just pronksist esemeid. Pronksi ja vase eristamine ja erinevate
terminitega nimetamine algas teadaolevalt alles sõna pronks
eesti keelde laenamisega 19. sajandil. Sellest tulenevalt püüan
eelistada käesolevas loos pronksi vanemat nimetust uuemale
ning kutsuda pronksmõõka siiski vaskmõõgaks.
Selline nimetus peaks aitama ka lugejal leida kergemini seoseid
meie rahvalauludes mainitud kullast, hõbedast ja vasksetest
mõõkadest ning -meestest.
Umbes 2700 aastat tagasi, tõenäoliselt Skandinaavia
kaudu meie maale sattunud vasest relv tõi endaga kaasa
ka uue sõna: mõõk. Kas vaskmõõka
kandis toona ka ülik, keda samal ajaperioodil maakeelde laenatud
sõnaga kuningaks nimetati, seda me täna
ei tea.
Kas mõõk
on olnud pidevas kasutuses 2700 aastat?
Rakvere muuseumi arheoloog Tõnno Jonuks arvab, et mõõk
on lebanud enne pulmamõõgana kasutusele võtmist
kaitsva oksiidikihi all kusagil kalmes. Tema sõnul on vähetõenäoline,
et ese, mida 2700 aastat on pidevalt kasutatud, võiks nii
hästi säilinud olla. Maausuliste ja Taarausuliste Koja
vanem Andres Heinapuu peab maarahva pulmakombestikule viidates
tõenäoliseks just pidevat kasutamist ning hea säilimise
põhjuseks mõõga tähendust ning ajalugu
arvestav hoolikas hoidmine.
Kellel on õigus, seda teab täna vaid mõõk
ise, kuid kindlasti on tegemist esemega, mis omanud läbi
aegade suurt tähendust maarahva muistsete pulmakommete täitmisel.
Ainulaadse
leiu tee tänapäeva
Mõõga tõi 1975. aastal Rakvere muuseumisse
Vajangu küla mees Oskar Lall, kelle sõnul oli seda
suurepäraselt säilinud relva kasutatud pulmamõõgana
juba enne Põhjasõda.
Rakvere muuseumi uue püsinäituse ettevalmistamisel 2001.
aasta alguses köitis arheoloog Tõnno Jonuksi tähelepanu
Hallstatti kultuurist pärinev vaskmõõk, mis
oli selle tunnini kannatlikult oma avastamise hetke oodanud.
Ajaloolane Valter Lang on nimetanud leidu sensatsiooniliseks,
kuna tegu on Eesti ainulaadse, peaaegu tervikuna säilinud
Gündlingeni tüüpi Hallstatti mõõgaga,
mis valmistatud nooremal pronksiajal Kesk-Euroopas. Hallstatti
mõõku on leitud peamiselt Mälari järve
ümbrusest, Gotlandilt ja Ölandilt ning Lõuna-Soomest
kohtadest, mis jäid Eesti-Sooome-Rootsi elava kauplemise
kolmnurka. Lätis selliseid leide ei esine ning Leedust leitud
vaskrelvad kuuluvad sootuks vanemasse pronksiaega.
Enne Vajangu mõõka on arheoloogid leidnud Tehumardi
peitleiust vaid vaskmõõga fragmente. Sellised leiud
kõnelevad selget keelt meie esivanemate vilkast väliskaubandusest,
meie inimesed olid oma naabritele arvestatavad äripartnerid.
See omakorda aitab tõrjuda tavateadvuses kinnistunud müüte
pronksiaja Eestist kui perifeersest arengumaast.
Kaubavahetusest Hallstattiga ja uudissõna kaunis
Tõnno Jonuksi sõnul sattus vaskmõõk
Eestisse pärast seda, kui Kesk-Euroopas juba raudrelvi taoti.
Põhja-Euroopas ja eriti Eestis oli pronks siis ikka veel
suhteliselt haruldane ja kallis materjal. See, et Eestist on tänini
leitud kahe või kolme mõõga tükid, ei
tähenda, et pronksiajal neid siin nii palju oligi. Kuna pronksi
on kerge sulatada ja töödelda, võidi katkised
või tarbetuks muutunud esemed sulatada ümber eheteks
või muudeks tarberiistadeks. Vaskmõõga Skandinaaviast
Eestisse sattumist peab Jonuks Läänemereäärsete
maade vaheliste kaubandussidemete tulemuseks.
Skandinaavial olid teiste hulgas väga tihedad kontaktid ka
pronksiaegse soolamonopoli Hallstattiga, kust lisaks vaskmõõkadele
imporditi sel perioodil ka erilisi, nn varrelappidega kirveid,
luksuslikke pronkskilpe ja pronkssiituladid.
Tähelepanu väärib, et paralleelselt rikkalikult
kaunistatud Hallstatti pronksesemetega tuli Skandinaavias käibele
ka germaanikeelne sõna skaunis. Millest aegade
jooksul arenes välja meiekeelne kaunis, mis tähistas
põhimõtteliselt uut filosoofilist kategooriat- midagi
tuli või oli võimalik kaunistada. Tänapäeva
saksa keeles on skaunis-st saanud schön.
Näib tõenäoline, et suhtlemise tulemusel tekkis
sarnaselt lingvistilisele ja esemelisele ühisosale ka sõjapidamise
ja relvadega seonduv ühine kultuuriruum, kus lähemate
ja kaugemate rahvaste kombed ja arusaamad omavahel läbi põimusid
ja täiendasid. Kindlasti ei toimunud selline laenamine vaid
läänest itta, vaid ka vastupidi. Sellised seosed kinnitavad
taas, et meie esivanemate suhted välismaa, sh Germaani hõimudega,
ulatuvad palju kaugemale 13. sajandi ristisõdadest.
Vaskmõõga
sõjad
Kuulsaimatest sõjakäikudest, kus vaskmõõkadega
lahinguid peeti, võib esile tuua Trooja sõja, mil
Kreekas oli pronksiaeg. Tolleaegseid lahingustseene võime
imetleda Kreeka vaasimaalidel, kus Kreeka kangelase Achilleuse
käes tunneme ära Vajangu pulmamõõga sarnase
relva. Kuna pronksi- ja rauaaegseid relvaleide on meil väga
vähe, on selle leiumaterjali põhjal raske tolleaegsete
sõjapidamistavade ja sõdimise sageduse kohta mingeid
kindlaid järeldusi teha. Samuti on raske öelda, millal
pronksmõõku üldse viimati sõjarelvana
kasutati.
Viimasteks
vasest terariistadeks olid habemenoad
Maavalla Koja maanõuniku Kalle Elleri sõnul olid
meie maal viimasteks vasest terariistadeks habemenoad. Seda suure
hõbedasisaldusega musta vaske oli võimalik
terasest õhemaks pinnida ning teravamaks ihuda. Tulemuseks
saadi äärmiselt terav vasktera, mille valmistamise tehnikat
juba vanas Egiptuses tunti.
Vaskhabemenuge oli kasutusel veel viikingite ajalgi. Hiljem, pärast
ristisõdu, saavutati ka õhtumaades terasest suhteliselt
hea tera, millega oli võimalik lahedalt karva ajada.
Terariistade areng ja habemete kandmise kultuur on omavahel teatud
seoses me näeme, et viikingiajal oli suhteliselt vähe
habemeid, kuna käibel oli üsna palju vaskriistu. Sellele
järgnev ajastu muutus aga habetunumaks ja hilisem keskaeg
ongi üsna habetunud, kuna vaskhabemenoad olid juba kasutuselt
taandunud ja terasetöötlemise oskus ei olnud veel piisavalt
hästi arenenud. Kui aga teravad terasnoad laiemalt kasutusele
võeti, siis jällegi habemed taandusid. Järgnev
La Tene ajastu arendas aga mõõga kuju edasi selliseks,
millega võideldi juba 13. sajandil
Mõõk
oli Eestis pigem staatuserelv
Jonuksi sõnul kasutas (sõja?)mees enne pronksmõõka
peamiselt vibu ja nooli, oda ning kivikirvest, millele mõõk
kindlasti revolutsiooniliseks vahetuseks oli.
Vasest või uuemas keeles pronksist mõõgaga
võitlemine kujutas endast, Muinas-Eesti võitlusseltsi
Rease pealiku Lennart Männi sõnul, peamiselt soodsa
momendi passimist, mille saabumisel anti vastasele kiire löök.
Kui viimane end kaitsta ei suutnud, oli tulemuseks sügav
haav ning võitlus sellega otsustatud. Ettekujutus, et tolleaegsete
relvade näol oli tegemist mingite vasest valatud nüride
esemetega, millega võitlejad siis üksteist ohjeldamatult
kolkisid, ei vasta juba mitmendat aastat muinasvõitlejaid
treeniva mehe sõnul tõele. Nii maausuliste vanema
Heinapuu kui arheoloog Jonuksi teada pole Eestis vaskrelvad kunagi
väga olulised sõjarelvad olnud, kuna vaskrelvade levikuaegadel
oli neid siin vähe. Mõõk oli peamiselt pealiku
staatuserelv või siis (samal ajal ja tõenäoliselt
hiljem) püha asi.
Mis tähendus oli Vajangu vaskmõõgal kalmesse
panemise hetkel, seda me öelda ei tea. Kui see mõõk
oli rauaajal, ükskõik, kas siis eelrooma või
rooma rauaajal, kellegi käes või kodus, pidi tal olema
eelkõige just sümboolne väärtus seoses ajalooga,
lõpetab Jonuks spekulatsioonid.
Tekib küsimus: kui Eestist leitud mõõgad on
enamasti tahtlikult pooleks väänatud, miks jäeti
see pronksmõõk terveks? Vastust võiks Jonuksi
sõnul otsida läbi ajaloo muutunud hingekontseptsioonidest.
Kalmesse pandava eseme tahtliku rikkumise eesmärgiks oli
tema sümboolne surmamine. Pronksiajal tõenäoliselt
sellist kontseptsiooni ei olnud, mida tõendavad ka teised
vastava ajastu rikkumata kalmeleiud. Tahtlikult hakati kalmepanuseid
lõhkuma alles keskmise rauaaja saabudes.
Kepitantsu
tantsiti ennemuiste mõõkadega
Lisaks keltidele ja germaanlastele on meie mõõgakultuuri
mõjutanud ka idapoolsed, eriti Volga keskalade rahvad.
Ühisosast meie ja keltide folklooris annab tunnistust ka
Eesti tänapäevastel tantsupidudel esitatav meeste kepitants,
mida võib suure tõenäosusega oti mõõgatantsu
sugulaseks pidada. Nähtavasti on ka meil varem keppide asemel
haljad mõõgad risti murule asetatud ja mehed nende
vahel hoogsalt tantsu vihtunud.
Kas võime siis väita, et just kepi- või mõõgatantsu
näol on meie avalik mõõgakultuur mingil degradeerunud
kujul siiski säilinud?
Ilma mõõgata
ei saa paari heita
Mõõk on olnud läbi keskaja ja eriti varakeskajal
vaba mehe sümbol, mille kandja ei pruukinud tingimata ise
sõjamees ollagi. Samas ei saanud pronksiajal iga vaba mees
endale sellist kallist ja haruldast relva muidugi lubada. Kuid
mingit tolleaegset ja meile teadmata olulist staatust sümboliseerides
on ta siiski sedavõrd väärtustunud, et täitnud
läbi aegade keskset osa elu ühe olulisema kombetalituse
abiellumise tseremoonias.
Kuna Vajangu mõõga näol on tegemist eelkõige
pulmamõõgaga, siis tuleb märkida, et maausulise
pulma kombetalitustes mängib mõõk tänini
keskset rolli. Võib isegi öelda, et vanade kommete
alusel ei ole võimalik kedagi ilma mõõkadeta
paari pannagi. Mõõka peab pulmas kandma isamees
ehk raudkäsi ning peiupoisid. Keskne nendes pulmarituaalides
on üks taig, mis pandi toime ainuliselt mõõkadega.
Selleks otstarbeks on olnud mõõgad käibes kogu
selle kultuuri kestel kuni akulturatsioonini, s.t 1870. aastani
välja. Teated pulmas kasutatavate puumõõkade
kohta on pärit alles kõige viimasest ajastust, kui
enam õigeid mõõku kuskilt saada ei olnud.
Samas on teada, et külasepad neid selleks otstarbeks eraldi
on sepistanud. Mõningaid selliseid eksemplare säilitatakse
ka Tallinna Linnamuuseumis.
Pulmamõõgal
peab olema terav löögitera
Eesti pulmamõõga juures ei ole pisteomadused kuigi
vajalikud, see-eest peab tal olema terav löögitera.
Pulmatseremoonia ühes lõigus peab peiupoiss suutma
hüpata üle aia, kusjuures kogu pererahvas teda segab.
Segamine jätkub ka õue peal, kus pulmarahvas vehkimise
ja karjumisega püüab ajada närvi tema hobust.
Sellest summast peab suutma peiupoiss läbi tungida, kusjuures
ei tohi ta ka kedagi alla ajada. Takistuse edukalt läbinud,
tuleb tal anda mõõgaga pruudi (vakarahva) maja räästasse
hoop. Kui see tehtud, vaibub ka pererahva vastupanu mees
on jõudnud oma väljavalituni! Seejärel tuleb
mängu raudkäsi või isamees, kes peab lööma
omakorda paar hoopi lävepaku sisse. Väga oluline on
ühe peiupoisi ülesanne, kes peab mõõgaga
seapea küljest kõrva ära raiuma. Vahel panid
pruudi vanemad tema kiusamiseks kõrva sisse ka naela. Peiupoisile,
kes mõõgaga ringi oskas käia, see probleeme
ei valmistanud, kui jäi aga puudu rammust ja oskustest või
osutus nael liiga jämedaks, siis võis ta võtta
seapea mõõga otsa ja visata parsile, öeldes:
see on toores ja ei kõlba süüa!
Heinapuu sõnul olid need pulmamõõgad sageli
vanemad relvad, millel oli oma lugu või minevik ning mida
anti põlvest põlve või (varasemal ajal) ametimehelt
ametimehele edasi. Mis ametid need olid, seda me jällegi
täna enam ei tea, kuid viited pühadele sõjariistadele
on rahvaluules siiski säilinud.
Mõõkade
ärakeelamine oleks süvendanud Eesti kultuuri provintslikkust
14. märtsil 2002
muutis Riigikogu oma otsusega kehtima hakkavas relvaseaduses mõõka
keelustavad punktid. Sellele eelnes mitmekuuline selgitustöö,
mille käigus astusid mõõga tsiviilkäibest
keelamise vastu välja väga erinevad huvigrupid. Millised
oleksid olnud seaduse mõjud Eesti kultuurile, kui seaduseandja
poleks oma varasemat otsust muutnud?
Maavalla Koja vanema sõnul ei tähendanuks mõõga
tsiviilkäibest keelamine Eesti noorele ja provintslikule
kultuurile erilist kaotust. Tekkis ta ju topeltprovintsi, vene
ja saksa mõjude tingimustes, mida ka 20 aastat kestnud
omariiklus oluliselt vähendada ei suutnud. Sellele järgnes
areng üheltpoolt nõukoguliku provintsi, teisalt õhtumaise
lääne tsivilisatsiooni piiritaguse provintsi tingimustes.
See sügavalt provintslik kultuur on ju maailmakultuuri mõistes
mõõga tähendusest üsna võõrutatud
või võõrdunud ning mõõkade
ärakeelamine oleks Eesti kultuuri provintslikust vaid süvendanud.
Mis puudutab maarahva pärandit ja kultuuri, siis seal on
mõõk olulisem ja tähtsam kui enamikes naaberrahvaste
kultuurides. Ja sellele kultuurile oleks mõõkade
keelustamine mõjunud hävitavalt. Maausuliste vanem
lisab, et maarahva pulmakommete täitmise juures ei ole võimalik
teha mööndusi küsida riigi käest mõõga
omamiseks eriluba või kasutada puumõõku.
Kuna maausulised pulmakombed on üks meie kõige vanemaid
teadaolevaid kihistusi, on maausulise jaoks ka need pulmamõõgad
esemelise kultuuripärandi kõige olulisem osa, mida
võtame kriitikata, kinnitab Heinapuu.
Tõnno Jonuks on kindel, et inimene, kes mõõka
omab, on üldjuhul ka piisavalt haritud ja intelligentne,
et seda konkreetsetel tähtsündmustel kanda ja kasutada
väärikusega, mida mõõk kandjalt eeldab.
Raske oleks tema sõnul kujutada ette sellisesse seltskonda
kuuluvat inimest kedagi mõõgaga hirmutamas.
Samuti oleks raske ette kujutada populaarset, nooremat rauaaega
rekonstrueerivat Käsmu viikingilaagrit, kus inimesed kannavad
autentseid ehteid ja rõivaid, kuid ei kanna mõõku
ega odasid. Sellised üritused aga aitavad inimestel paremini
tunda ja mõista meie rahva kaugemat minevikku ning pika
ajaloo vältel väljakujunenud püsiväärtusi.
|
|