|
Kuus kildu minevikust,
Eduard Vääri meenutused
Olen aastakümneid endas kandnud
mitmeid sündmusi, mis on minu fotograafilises mälus
väga täpselt kinnistunud. Mõningad sündmused
on leidnud koha Tartu Ülikooli Ajaloomuuseumi väljaandes
«Tartu Ülikooli ajaloo küsimusi», mõned
Mulkide Almanahhis jm. Lõpuks küpses soov mälestuskilde
avaldada ajalooperioodikas.
Kõigepealt rääkisin soovist Ajaloolise Ajakirja
toimetajale Aadu Mustale, kes nõustus, kuid erilist vaimustust
ei ilmutanud. Seejärel pöördusin kirjalikult «Tuna»
toimetaja Andres Langemetsa poole, kes oli samuti nõus
avaldama, kuid vihjas kolleegiumile, kes teeb lõpliku otsuse.
Kujutasin ette, kuidas seda arutatakse, leitakse väära
suhtumist ja sündmustest erinevat arusaamist. Lõpuks
pöördusin «Kultuuri ja Elu» toimetuse poole,
kes ei esitanud tingimusi, mistõttu otsustasin sõltumatu
ajakirja kasuks ja saata kuus kildu avaldamiseks ajakirjale «Kultuur
ja Elu».
Esimese ja teise killu puhul kasutasin sündmuste ja faktide
kontrollimiseks teemat käsitlevaid teoseid. Kaalukateks osutusid
Herbert Lindmäe «Suvesõda Tartumaal 1941»
ja Eesti rahvastikukaotused II/1 Saksa okupatsioon 1941-1944.
Esimest oli võimalik täiendada kõrvaltvaataja
seisukohalt: olen ilmselt ainuke, kes on veel elus neist, kes
olid traagilise sündmuse lähedal. Saksa okupatsiooni
ohvrite nimede loetelu jälgides ilmnes, et see on puudulik.
Ilmselt on fikseerimata neid, kes omakaitselaste poolt tapeti
enne Saksa võimu kindlustumist. Samuti osa neist, kes mõrvati
Klooga surmalaagris 19. septembril 1944, Vasalemmas, Kalevi-Liival
jm. Loetelus pole minu tädimeest baltisakslast Eugen Johsti,
kelle süüks oli saapavabriku «Union» ametiühingukomitees
olek ja kahe kõne pidamine 1940.1941. aastal. Johsti
nimi leidus u 15 a tagasi ühes ajalehes paljude teiste hulgas.
Ka kõiki tapetud mustlasi pole ilmselt loetelus. Kui lugeja
pole kõigi minu mõtteavaldustega nõus, võib
ta ise edasi arutada meie rahva raske ajaloo üle, mõelda,
kas kättemaks, pealekaebamine, kadedus jms tsivilisatsiooni
algusest peale homo sapiensi iseloomustanud jooned aitavad ikka
säilitada meie riiki, rahvast, keelt ja kultuuri.
Soovin, et minu mälusoppidest paberile jõudnud killud
aitavad teid elada, käituda arukamalt kui meie varasemad
põlvkonnad.
Esimene kild
Jaan Tammearu, üks
tapetutest, keda abikaasa oli surma ähvardusel sunnitud
matmise asemel metsa tagasi viima (pealekaebamise tõttu).
10. novembril kohtusin oma
sugulase Arno Ilvesega, kes oli Valgutas toimunud sündmuste
ajal 11-aastane ja elas Peebu talus, kus inimesed olid kõigega
kursis. Lapetukme mehed olid metsa läinud hirmust arreteerimiste
ja küüditamise eest, mingeid aktsioone nad külas
ei korraldanud, olid seega sõja esimese nädala
metsavennad.
Sündmuspäeva hommikul kella viie paiku oli Peebu
talu perepoeg Karl-Ulrich Vääri käinud mehi
metsas hoiatamas, sest teated kavatsetavast haarangust olid
Rõngu valla täitevkomiteest välja imbunud.
Mehed olnud aga kuraasi täis ning lubanud haarangulisi
vääriliselt vastu võtta. Nad ei osanud
arvata suurejoonelist operatsiooni, mis hõlmas ala
Võrtsjärve äärest Rannakülast
kuni Lapetukme külani. Seega oli Süntka ja Lõve
talu all toimunud tragöödia vaid üks osa
haarangust.
Metsavendadest oli külanõukogusse informatsiooni
kandnud meieri pere. Ka võitluse ajal oli meieri
naine läbi kommutaatori helistanud külanõukogusse
ja palunud abi (Kõnet telefonis oli kuuldud ka külas).
Arno Ilves käis lahingupaigas siis, kui meeste laibad
olid kokku kantud ja haohunnik peale pandud. Jaan Tammaru
omaksed olid surnukeha koju toonud, puhtaks pesnud ja rõivastanud.
Täitevkomiteest oli tulnud käsk laip kohe tagasi
viia: kui seda ei tehta, lastakse maha ka omaksed ja nende
surnukehad viiakse koos lahingus langenu laibaga samasse
kohta. Omaksed viinudki Jaan Tammaru lahingupaika hagude
alla.
Aksel Luik on vanemate inimeste kõnest kuulnud, et
metsavendade lahingupaiga lähedal olnud kellegi Priske
heinamaa ja küün. Mehed käinud küüni
esikülje pihta märki laskmas ja Priske teatanud
sellest Rõngu külanõukogule.
Eelneva taustal muutub üha küsitavamaks kahekümneaastaste
veskipoiste Elmar Rõigase ja Evald Raidmaa süü
ja nende hukkamise asjaolud. Kes tegid hukkamisotsuse ja
viisid selle täide? Kas kunagi tuuakse asjasse selgust?
|
Võitlus viimse padrunini
See juhtus 1941. a 1. juuli ilusal
hommikupoolikul, kui Valguta vallas Lapetukme küla Losmani
ja Lõve talu vahel teel peatus kaks veoautot ja nendest
hüppasid kiirustades maha punaväevormis püssimehed
ning rühkisid heinamaa ja metsa poole. Lehitsegem enne sündmuste
jätkumist teoseid, milles käsitletakse selle aja ja
koha sündmusi. Mart Aroldi koostatud «Sortside saladused
V, Tartumaa kommunistid kutsetööl» sisaldab hävituspataljonlaste
aruandeid, «mis on kirja pandud 1942. a Venemaal H. Kruusi
ajalookomisjoni poolt. Pikkadeks aastateks peideti need materjalid
punapartei salahoidlatesse, kuhu oli juurdepääs vaid
väga vähestel» (M. Aroldi eessõna). Kaudselt
võib Valguta sündmustega olla seotud sama teose Aksel
Sanderi aruande lõik: «Hiljem tekkisid Rõngu
vallas bandiidid. Neilt tuli kohalikule täitevkomiteele nimetu
ähvarduskiri: kätte maksta kõigile täitevkomitee
liikmeile. Kirjas oli ühtlasi juurde lisatud, et äraandja
istub täitevkomitee liikmete keskel» (lk. 100). Sündmuse
ligilähedase kirjelduse leiab Eduard Suursepa koostatud teosest
«Kaitseliidust Omakaitseni I, Tartumaa Omakaitse aruanne
Kaitseliidu likvideerimisest kuni 1941. a lõpuni»:
«Teisele, väiksemale Valguta metsas peituvale salgale,
mis koosnes 9 mehest ning oli varustatud 6 püssi ja 4 nagaaniga,
korraldas 40-meheline Tartust kohalesõitnud miilitsameeste
grupp 1. juulil haarangu, kusjuures 6 metsavenda sissepiiratuina
lahingu vastu võtsid ning viimse lasuni vastu panid. Surma
said metsavennad M. Kilter, end. konstaabel Alfr. Uibopuu, Jaan
Tammaru, M. Höövel ja K. Dobrus. Joh. Põder viidi
haavatuna kaasa ning arvatavasti tapeti mujal. Langenud metsavendi
ei lubanud tookord veel võimulolev täitevkomitee kalmistule
matta, vaid samasse, kus nad langesid. Valla vabastamise järel
maeti nad Rannu kalmistule» (lk. 121). Esitatu on tõepärane,
lisada võib seda, et Eesti viimase vallareformiga liideti
suurem osa Valgutast Rõngu vallaga; ajalooliselt kuulub
Valguta vald Rannu kihelkonda, mistõttu langenud metsavennad
maeti Rannu kalmistule. Läbinisti teaduslik (koos viidete,
nimeregistrite ja allikate loeteluga) on Herbert Lindmäe
«Suvesõda Tartumaal 1941». Märgitakse,
et «1. juulil oli Rõngu vallas Valguta metsavendadel
enamlastega verine metsalahing». Sündmuse kirjeldus
on allikate põhjal esitatud järgmiselt: «Siis
juhatati haarangumehi küla heinamaade taha Lapetukme metsa,
kus teati olevat metsavendi. Metsa piiras sisse poolsada meest.
Süntka talu metsas varjas ennast 9-meheline metsavendade
salk. Meestel oli 6 vintpüssi ja 4 Nagaan-revolvrit. Haarangu
ajal oli metsavendadest kohal 8 meest. Kaks metsavenda
Arkadi Võlli Süntka talust ja Evald Kallas
saadeti selgitama haarangust väljapääsuvõimalusi.
Neil õnnestus lahingus pääseda. Sissepiiratuna
võtsid lahingu vastu 6 Rõngu meest: Kikka talu perepoeg
n-seers Alfred Uibopuu (Politseikooli kõrgema klassi 1938.
a lõpetanud Kastre-Võnnu konstaabel, kes elas pärast
juunipööret oma isakodus Valgutas), autojuht Meinhard
Öovel (36) (töötas isatalus), talunik Meinhard
Kilter (31), TÜ õigusteaduskonna üliõpilane
(korp! Sakala), n-seers Karl-Martin Dobrus (39), perepoeg Jaan
Tammaru (28) ja Johannes Põder Suurkivi talust. Võideldi
viimse padrunini. Poolteist tundi kestnud meeleheitlikus võitluses
langesid kõik, üksnes J. Põder viidi raskesti
haavatuna kaasa ja jäi teadmata kadunuks. Langenud maeti
27. juulil ümber Rannu kalmistul ühishauda. Kalmu märgistab
marmorist nimetu hauaplaat Puhake rahus!, samuti graniitmälestusmärk
kirjaga Süütult hukkunud 1. VII 1941 Valgutas Jaan Tammaru
Meinhard Kilter Meinhard Öovel Alfred Uibopuu Karl Dobrus
Teadmata kadunud Johannes Põder Valguta rahvas» (lk.
159).
Jätkem venelased metsa poole jooksma ja kerigem mälestuslint
kuuekümne ja poole aasta taha. Veetsin sõjasuve Valgutas
Lapetukme külas Losmani talus tädi juures. Praegu minule
kuuluv talu on mäe otsas eelviimane Võrtsjärve
äärde Rannakülla viiva tee ääres. Madalamas
paremal on Lõve talu ja veelgi edasi Lõve veski.
Veskiomanik oli Parvei (ka Tõravere veski omanik), mölder
Karl Sukk, veskipoisid Evald Raidmaa ja Elmar Rõigas. Autodest
mahahüpanud mehed jooksid heinamaa poole; käisime oma
kruusaaugu veerelt kõike vaatamas, tädi ütles
kohe, et tulid vist mehi metsast püüdma. Peagi algas
äge laskmine, õues vingusid kuulid, jooksime peretuppa
pika truubi taha peitu. Peale minu olid seal tädi Luule Talvaru,
sulane Sass (Aleksander Kallion), Elfriede ja Elmar Rõigas.
Võib-olla oli juhuslikult veel keegi. Enne tuppa põgenemist
nägime meie talust küürakil mööda jooksmas
Lõve talu noorperemeest Leo Karistit (Velda Otsuse õemees),
püüdsime talt toimuva kohta midagi küsida, kuid
ta lehvitas meile häbelikult käega ja jooksis pika rukkipõllu
poole. Laskmine kestis poolteist kuni kaks tundi, siis jäi
kõik vaikseks. Peagi tulid meie tallu mundris mehed, kes
karjusid ja ähvardasid vene keeles. Vanemad inimesed said
aru, et taheti teada, kas mõni võõras on
meie juures peidus. Ähvardati meid kõiki maha lasta
ja talu põletada, kui kedagi leitakse. Ilmselt otsiti kõik
hooned läbi; mehed läksid autodele ja sõitsid
minema. Me ei läinud neid lähemalt vaatama. Võiks
lisada, et meie talu õues käisid aeg-ajalt jahvatamisjärge
ootavad veskilised istumas, uudiseid vahetamas ja kaevu juures
joomas. Oli juttu ka metsa peitunud meestest Lõve ja Süntka
vahel, räägiti sedagi, et nad käisid öösiti
kodus, et neil on püssid ja joovad igavuse ja hirmu peletamiseks
puskarit. Niisiis oli meeste metsas olek avalik saladus, mis ulatus
veski juurest kindlasti Rõngu vallamajjagi.
Loo võiks lõpetada, kuid sellele tuli traagiline
ning segane järg. Ilmselt juulikuu teisel poolel olime heinakaarel
jõe ääres, kus asus ka esimene küün.
Segaste aegade tõttu oli veskis tööd vähe
ja seetõttu olid peale minu, sulase Sassi, tädimees
Eugen Johsti ja paari päevilise heina niitmas ka veskipoisid
Evald Raidmaa ja Elmar Rõigas. Lõuna paiku ilmus
ootamatult eri suunast vähemalt kolm relvastatud meest, kes
nõudsid veskipoiste minekut koos nendega. Kodus kuulsime,
et omakaitselased olid nad vangistanud. Järgmisel päeval
läks Elmari abikaasa Elfriede mehele toitu ja rõivaid
viima, kuid oli öeldud, et midagi pole vaja, neid enam pole.
Masendus oli suur, mõlemad olid väga kenad ja sõbralikud
mehed. Külas arvati, et nad lasti kohapeal maha. Sellal ei
hakatud vaeva nägema, lihtne oli kahtlustuse puhul maha lasta
ja probleem oli lahendatud. Mehe tapmist Valgutas uskus oma surmani
ka Elmar Rõigase abikaasa, kes elas ja töötas
pärast sõda Tartus ning kellega aeg-ajalt suhtlesin.
Sain teada sedagi, et tundmatud olid Kirepi koolimaja lähedal
talus tapnud 1947. a tema ema, mistõttu põgenenudki
Tartusse. Külas levis jutt, et veskipoisid olid juhatanud
venelased metsavendade juurde. Jääb siiski arusaamatuks,
miks metsavennad ei pidanud valvet ega põgenenud. Nende
seljataga olid Trepisoo ja suured metsad, mille ümberpiiramine
oleks olnud võimatu. Pääses ju Süntka talu
noorperemees, samuti meie talust laskmise ajal möödunud
Lõve talu noorperemees Leo Karist. Metsavendi olid hoiatanud
korduvalt küla mitmed hilisemad omakaitselased, nende hulgas
minu vanaonupoeg Karl-Ulrich Vääri (Kanadas elava õe
Magda Spirka andmetel). Laagrikohast leiti hiljem hulgaliselt
tühje pudeleid, mis viitab sellele, et kaotati valvsus ja
ohutunne. Lihtne oli süüdlasi leida veskipoiste näol
ning Valgutas ja Rõngus luua vastuterror, mille ohvriks
langes juhuslikult teelt või metsast tabatud inimesi, kelle
mahalaskmise põhjuseks märgiti hiljem, kui Saksa võim
oli kehtestatud ja nõudis aru, lihtsalt kommunist. Selliseid
andmeid võib leida ka teosest «Eesti rahvastikukaotused
okupatsioonide perioodil (19401991). Eesti rahvastikukaotused
II/1 Saksa okupatsioon 19411944. Hukatud ja vangistuses
hukkunud» .(Tartu, 2002) Teosest selgub, et Evald Raidmaa
hukati peagi pärast vangistamist (31.07.1941), Elmar Rõigas
aga alles 4. novembril 1941. a. Kus oli sündmuse ajal Evald
Raidma, seda ma ei tea, sest ta elas möldri juures, Elmar
Rõigas oli aga koos meiega ega saanud seetõttu haarangulisi
metsavendade juurde juhtida. Lisagem eespool nimetatud teosest
pikem lõik selle kohta, kuidas kohtumõistmine ja
hukkamõistmiste vormistamine 1941. a juulis tegelikult
käis: «1941.a. suvel lasid metsavennad ja vastformeeritud
Omakaitse üksused inimesi ka kohtuta maha. Ilma kohtuotsuseta
mahalastud inimeste hulka, samuti seda, kas mahalaskmisele eelnes
kohtuistung ja millisel alusel see oli moodustatud, pole enam
võimalik tuvastada. Küll aga on teada, et hiljem korraldas
julgeolekupolitsei juurdlusi ja surmaotsuseid langetati tagantjärele,
1941.a. suvel mahalastud inimeste kohta. Selle tegevuse üheks
eesmärgiks oli omaalgatuslike formeeringute tegevuse õigustatuse
väljaselgitamine» (lk. 15).
* * *
Teine kild
Mustlaste likvideerimine Tõrvas
Suviti võis Lõuna-Eestis
näha suuremaid mustlaslaagreid perede, hobuste ja lõketega.
Talveks kadusid nad kuhugi, neid võis näha alevites
ja linnades ennustamas ja kerjamas. Mehed kauplesid laatadel hobustega:
kes talumeestest kaupa tegi, sai lõpuks ikkagi petta. Tõrva
ja Helme kandis liikus püsivamalt vaid üks perekond.
Pereisa, tütar ja poeg kandsid Mitrovski nime, pereema oli
Koslovski. Tütar oli Astra, poega hüüti Mitkaks.
Pereisa oli sõja algul jäänud kadunuks, ülejäänud
kolm jäid Tõrva. Et ka meil oli isa kaduma jäänud,
oli vanaisa majas pisut ruumi ja üks tuba üüriti
mustlastele. Kuidas toimus maksmine ja kui suur oli üür,
sellest ei olnud kunagi juttu. Oli sõjaaeg, juuli 19411942,
kuidas üürnikud toime tulid, sedagi ei tea. Esialgu
oli neil ka hobune ja suur vedruvanker, hiljem hobune kadus, ilmselt
müüdi. Mingeid vargusi ei olnud, mustlasnaine ei ennustanud
ega pannud meile kunagi kaarte, ise segas neid küll koos
oma lastega. Mina käisin keskkooli teises klassis (8. klass),
mustlasneiu Astra hakkas neiuks saama ning kippus seda mulle tõestama.
Igatahes õppisin temalt mustlaskeelseid sõnu ja
väljendeid, kuid ma ei tohtinud tema emale näidata,
et ma midagi nende keelest aru saan. Võõrale oli
Astra kinnituse kohaselt nende keele õpetamine keelatud.
Saatuse tahtel sai ülikoolis minu õpetajaks professor
Paul Ariste, kes oli mustlaste suur sõber ja oskas suurepäraselt
nende keelt.
Ühel 1942. a sügispäeval tuli meie poole kuskilt
väljastpoolt Tõrva asunud väga vihatud politseinik
Rannik paari omakaitselasega. Rannik nõudis karjudes ja
mõnitades mustlaste kaasatulekut, käskis võtta
kaasa toitu ja rõivaid. Omakaitselased ei rääkinud
sõnagi. Mäletan väga täpselt nende lahkumist:
nad nutsid, kandsid suurrättidesse mässitud varandust,
pidid käima arreteerijate ees. Kooli tänavast läksid
nad Veski tänavasse ja sealt kesklinna poole. Lehvitasime
neile järele, kuni kadusid nurgamaja taha. Paari päeva
pärast läks vanaisa politseisse neile süüa
viima ja nende saatuse kohta pärima. Oli öeldud, et
siin neid enam ei ole. Mis neist sai, ei öeldud. Arvati,
et lasti maha. Esimeses mälestuskillus nimetatud raamatust
Saksa okupatsiooni ohvrite kohta sain teada, et 27. oktoobril
1942 on Harku laagris hukatud 38 Koslovskit (lisaks 2 Koslovskyt)
ja 79 Mitrovskit. Kokku on sel kuupäeval hukatud Harkus 243
Eesti mustlast. Nende hulgas olid ka politseinik Ranniku ja omakaitselaste
poolt arreteeritud Tõrva mustlased. Kõigi nende
süü oli mustlaseks sündimine. Kes olid Harkus hukkajad,
kes käsuandjad, kes käsutäitjad sellegi
võiksid sõjaajaloolased tuleviku jaoks selgitada.
Kus on 243 mustlase hauad? Ka mustlased olid ja on inimesed, kuigi
neil pole võimsat Simon Wiesenthali keskust ega tondina
mööda maailma hulkuvat ja väikeriikide jõuetuid
valitsusi hirmutavat Efraim Zuroffi.
* * *
Kolmas kild
Riigipööramine Tõrvas
ja kohtumine Johannes Lauristiniga
Oli kuum suvepäev ja olime parajasti
poistega Õhne jões ujumas. Korraga kuulsime muusikat,
pidasime pisut aru, tõmbasime püksid jalga ja särgi
selga ning tormasime kesklinna. Turuplatsil oli kolm tanki, mida
imetlesime, lähedalt nägime selliseid esimest korda.
Ümberringi sagis inimesi, hõiguti midagi, siis tõusis
Puusepa-nimeline mees (temast sai Tõrva täitevkomitee
esimees) kas tankile või mingile poodiumile, hakkas hõikuma
hüüdlauseid, mille peale inimesed pidid plaksutama.
Anti teada, et Tallinnas on võim kodanluselt läinud
töörahvale ning et Tõrva rahvas toetab toimunud
riigipööret ja töörahva valitsust. Mingipärast
organiseeriti ka rongkäik turuplatsilt Raekoja ette. Meelde
on jäänud, et marssima olid pandud ka politseinikud
eesotsas populaarse prefektiga. Viimane vangistati peagi ja saadeti
Valga vanglasse. Nagu politseinike kurioosne rongkäiku kaasamine,
nii oli meiesuguseid poisse hämmastanud kaitseliitlaste turvav
tegevus Punaarmee üksuste liikumisel Valgast läbi Tõrva
Pärnu poole pärast 28. septembril 1939. a. sõlmitud
häbistavat pakti.
Hämmastuda tuli sellal aga palju. Tõrvas oli suure
saaliga tuletõrjemaja, kus sai korraldada teatrietendusi
ja rahvarohkeid üritusi. Ajalehtedes oli vene kombe kohaselt
hakatud avaldama tähtsate partei- ja riigitegelaste pilte.
Täiesti uus ja kummastav oli piltide panemine toki otsa ja
siis rivis kõndimine nagu apostliku õigeusu ristikäigus.
Kummalisel kombel harjus selle tokikultuuriga ka eesti rahvas,
kui käis mai- ja oktoobrirongkäikudel. Õnneks
ei ole ma pidanud küll ühtki pühapilti kandma.
Ajalehepiltidest jäid meelde Stalin, Voroilov, Timoenko,
Budjonnõi, Johannes Lauristin, Johannes Vares-Barbarus,
Karl Säre, Neeme Ruus, Juliana Telman, Olga Lauristin jt.
Piltidel olid tähtsad tegelased ilusad, tugevad ja julged.
Mäletan, et pidasime Stalinit võimsaks kotkaks, kui
aga nägime teda mingis dokumentaalfilmis, oli pettumus suur:
Stalin oli teiste kõrval lühike ilmetu vanamees. Nii
oli ka Johannes Lauristiniga, kes piltide järgi oli apollolikult
tugev lokkis juustega mees. Kas seoses 14.15. juulil 1940
toimunud valimistega või mingil muul põhjusel oli
ta kutsutud Tõrva tuletõrjemaja saali kõnet
pidama. Muidugi oli saal uudishimulikest pilgeni täis, ka
koolilapsed olid kohal. Seisime poistega saali tagumise seina
ääres. Ootasime võimsat kogu, kellest olime ajalehtedest
lugenud ja keda piltidel näinud. Suur oli aga meie üllatus,
kui puldi taha astus lühike mees, kellest vaid osa kaela
ja pea ulatusid üle puldi nähtavale. Ilmselt ei olnud
ka korraldajatele teada mehe pikkus ning jalge alla jäänud
pakk panemata. Tal olid prillid ees ja juuksed tõepoolest
kaunilt lokkis nagu piltidel. Omaette pärliks osutus tema
äge ja ründav kõne, mille sisu ma ei mäleta
ega jälginudki. Hoopis haaravamad olid aga sõnad,
mida kuulsime esimest korda Eesti NSV Rahvakomissaride Nõukogu
esimehe suust. Allpool mõned, mida suudan meenutada: kodanlik
vereimeja, rahvavaenlane, neetud timukas, kapitalistlik kurnaja,
töörahva vaenlane, külakurnaja, kodanlaste sabarakk.
Pärast kohtumist olid paljudele meelde jäänud üksnes
vänged sõnad. Nii ka mulle tänaseni.
* * *
Neljas kild
Kas isa jalgratta eest surma?
1944. aasta sügisel olid võitlused
Väike-Emajõe joonel ägedad. Tõrva linn
jäi paariks nädalaks rinde lähedale. Linna käisid
pommitamas Vene lennukid ja tulistasid suurtükid. Enne lahkumist
süütasid linnast taanduvad sakslased maju põlema
ega lasknud neid kustutada. Meie ühe naabri Neumanni perest
Veski tänavas oli koju jäänud vaid vanaperenaine.
Kui olid tulnud süütajad, oli vanainimene nuttes läinud
vastu, eesti keeles palunud halastada ja ulatanud muna- ja singikorvi.
Põletajad haaranud korvi ja loobunud selles linnaosas põletamisest
hoopiski. Kui palju on selles tõtt või valet, kuid
jutt läks kohe liikvele.
Ühel ööl (kuupäeva ei mäleta) jäi
suhteliselt vaikseks, suuremat tulistamist enam ei olnud. Olin
koduaias punkris ja nägin hommikuhämaruses kiirsammul
küürakil liikuvaid punaväelasi, püssid laskevalmis.
Läksin nende poole, nad kinnitasid, et ei tee midagi, ärgu
me kartku, nad on vabastajad ja jooksid edasi. Lõuna-Eesti
vallutasid teatavasti venekeelsed sõjaväeosad. Tükk
aega polnud rohkem sõdureid liikumas. Lõuna ajal
oli aga Tõrva üleni punavägede käes. Arusaamatul
kombel oli koduaias kümmekond saksa ja vene püssi. Esimese
päeva õhtupoolikul tuli ebamäärane käsk
eraisikutel linnast lahkuda, teisel päeval hakati korraldust
ellu viima. Tõepoolest oli nii, et öösel pommitasid
Tõrvat Taagepera poolt sakslaste kahurid. Oli kõhe
tunne: kas tõesti surm pärast kahenädalast venelaste
lennuki- ja suurtükitule all olemist?
Teisel päeval saabus linna suurel hulgal venelaste järelväge
ja algas kohutav rüüstamine ja lõhkumine. Iga
tõrvalane sai aimu, mille poolest erinesid saksa ja vene
sõdurid. Sõdurid murdsid sisse aitadesse, keldritesse,
evakueerunute majadesse ja tassisid kaasa, mida jõudsid.
Sai selgeks seegi, et evakueerimiskäsk oli antud rüüstajatele
vaba tegevuse tagamiseks. Olin isa «Bofabori» firma
jalgratta peitnud vabarnavõssa. Selle leidsid kaks punaväelast
ja tahtsid ratta kaasa võtta. Haarasin kinni ja hakkasin
karjuma. Üks lükkas kuuli püssirauda ja ähvardas
mind maha lasta, karjusin edasi ega lasknud käsi rattast
lahti. Kohale jooksid ema ja õed, ähvardati ka neid,
kuid ma ei lasknud ikka ratast käest. Lõpuks läksid
nad vihaselt minema. Minu pääsemisrõõm
oli siiski üürike. Peagi tuli jälle kaks punaarmeelast,
kes hakkasid mind meelitama ja ütlesid otse, et neile on
antud õigus võtta, mida neil vaja. Seekord kutsus
ema kohale kirstutegijast kaheksakümneaastase naabrimehe
Hendriksoni, kes oskas vabalt nii saksa kui vene keelt. Tema vahendusel
õnnestus jalgratas jälle päästa. Tõrvas
kehtestati võim alles kolmanda päeva õhtul
ja lõpetati röövimine. Õnneks võttis
komandant meie majast kaks tuba enda jaoks. Nii olime kaitstud
igasuguse vägivalla eest. Meenub, et lilleaias põletati
hommikust õhtuni pidevalt mingisuguseid pabereid. Mis dokumendid
need olid, ei õnnestunud selgitada, sest lõkke juures
oli valves punaväelane.
Punaväelaste röövimisõiguse kohta sain selguse
alles 1950. aasta paiku, kui mind määrati eesti keele
ja kirjanduse õpetajaks Tartu Õpetajate Instituuti.
Vene keele õpetajana töötas ingerisoomlane Toivo
Rongonen, kes oli olnud Berliini vallutamas. Ta kinnitas, et marssal
G. K. Þukov oli Berliini lähistel edastanud valjuhääldite
kaudu läkituse umbes sellises sõnastuses: «Berliin
on teie ees, kui vallutate selle, on kõik teie käsutuses,
ka naised.» Arusaadavalt ei trükitud seda üksnes
vallutajatele mõeldud asiaatlikku lubadust ajakirjanduses.
Imbi Paju Soome allikaile toetuva kirjutise «Punaarmee relv
oli ka vägistamine» järgi vägistati Berliinis
10 000 naist, kellest iga kümnes suri (Eesti Päevaleht,
1.11.2002). Barbaarset asiaatlikku tavaõigust on käsitlenud
oma mälestustes ka Heino Puhvel (vt. Õpingud Valga
Gümnaasiumis, Mulkide Almanahh, 12, Tartu 2002). Tean vägistamisõiguse
kasutamise fakti Tartumaalt Rõngu vallast Koruste külast
Heldi talust, kus punaarmeelased hakkasid vägistama peretütreid
ja kui isa läks tütreid päästma, lasti ta
maha.
Nüüd elukogenuna mõistan, et oleksin võinud
1944. a sügisel elu kaotada «vabastajate» püssikuuli
läbi. Sündmus isa jalgratta kaitsmisest ei tekitanud
minus mingit nõukogude patriotismi tunnet ega usku venekeelsetesse
sõjaväelastesse. Mõistan hästi Vene sõjaväelaste
kuritegusid Teteenias, küllap neilegi on antud
tavaõiguse kasutamise permanentne luba iseseisvusliikumise
mahasurumisel.
* * *
Viies kild
Hädas raadiotega
Pärast sõja puhkemist anti
Rõngu täitevkomiteest kuri käsk kõik raadiod
postkontorisse hoiule tuua. Eestis kuulati sellal Soome ja Saksa
uudiseid ning muusikat Rootsist. Tädipoeg Jüri ja tädi
Luule Talvaru muretsesid «ARE» raadio juba 1935. a
paiku, kuulati uudiseid ja muusikat. Tänaseni on meeles Ants
Eskola ja Artur Rinne laulud «Kui kodunt ma laia maailma»,
«Roosiaias kõnnib nägus neid», «Mu
kodu on Roslagen Rootsimaa rand» jt. Tädipoeg Jüri
läks Eesti riigi lõpupoole aega teenima (soomusrongile
«Kapten Irv»), muudeti 1940. aastal punaarmeelaseks
ja saadeti 1941. a rindele. 1942. a tuli ta Porhovi all üle
sakslaste poolele, oli Lätis vangilaagris ja pääses
lõpuks koju. Peagi hakkas teda kimbutama Saksa võim.
Elas poolillegaalselt kuni sõja lõpuni Eestis. Siis
saadi tema ületulek sakslaste poole teada, ta võeti
uuesti armeesse ja saadeti Kuramaale surema. Seal ta surigi haavadesse
24. märtsil 1945 ning on ilmselt maetud Salduse lähedale
eestlaste pikkadesse ühishaudadesse (nime ei ole õnnestunud
leida). Hobuste äravõtmise kampaania ei olnud veel
käivitatud, nii sai raadio Rõngu toimetada vankril.
Juuli algul lähenes aga kiiresti sõda ja postkontoriülem
oli saatnud suusõnalise teate tulla raadiotele järele.
Oli parasjagu Lätist tulnud hävituspataljonlaste läbivoorimise
aeg, mistõttu otsustasime minna käruga, et hobusest
mitte ilma jääda. Vahemaa on umbes 5 kilomeetrit. Jõudsime
Hiugemäele, jätsime käru maha ja hiilisime postkontorisse.
Seal andis ülem meile raadio kiiresti kätte ja soovitas
kaduda, enne kui järgmine voor röövivaid hävituspataljonlasi
kohale jõuab. Nii tegime ja raadio oli päästetud.
Pärast Kivisilla õhkulaskmist põgenesid Tartust
maale minu teine tädi ja tema baltisakslasest mees Eugen.
Nad said rongiga Paluperra ja sealt toodi nad vankriga koos kraamiga,
mille hulgas oli ka raadio «Philips», Losmanile. Kui
nad aga läksid 1942. a linna tagasi, jäi raadio maha
ja ma organiseerisin selle toomise Tõrva. Lahingute lähenemisel
ehitasin aeda punkri ja selle ava ette vee äravoolukraavi.
Viimase alla kaevasin raadio sügavale maasse. Kuigi nn miiniotsijad,
kellel olid püsside otsas teravad orgid, torkisid maad ja
otsisid inimeste peidetud kraami, ei suutnud nad avastada raadiot.
Kunagi hiljem sai tädi raadio tagasi ning kuulasin seda siis,
kui tulin 1945. a Tartusse ja elasin tädi juures. Pärast
tädi surma 1990 tuli see «Philips» ikkagi minu
kätte, kuigi enam-vähem töökõlbmatuna.
Pärast sõda ei tohtinud tegelikult raadiot kuulata,
kahtlustati, et inimesed saavad välisraadiotest ja eriti
«Ameerika Häälest» nõukogudevastast
propagandat. Asutustes ja kodudes olid nn translatsioonipunktid,
mille kaudu anti teateid ja muusikat. Rahvas nimetas neid mögafonideks.
Valguta tädil oli oma «ARE» alles ja ta kuulaski
«Ameerika Häält». Kuskilt oli kaebus läinud
Rõngu täitevkomiteesse ja sealt saadeti mehed Losmani
talu läbi otsima. Raadio leitigi, karistused olid teadagi
karmid. Tädil oli varuks kõige raskema elujuhtumi
jaoks Eesti-aegset mürki ja ta võttiski seda. Kui
ta hakkas ära vajuma, märkas ta lähedast kruusi
ja jõi sealt piima ning hakkas oksendama. Läbiotsijad
ehmusid, võtsid tädi ja raadio kaasa. Kohalik arst
Husso ravis tädi terveks, raadio jäigi kadunuks. Samal
ajal oli tädil oht kulakuks saada suure talu (37 ha) ja «Ameerika
Hääle» kuulamise pärast. Õnneks saabus
11. märtsi 1949 kuupäevaga Tartu Sõjakomissariaadi
stampteade, et tema poeg Jüri Talvaru on üles näidanud
kangelaslikkust sotsialistliku kodumaa kaitsel ja surnud haavadesse
24. märtsil 1945. Selle teate mõjul vähenes Losmani
talu maade hektarite arv 27-le ja kulakuoht hajus nagu raadiogi.
Et 37-st oli saanud 27, avastasin dokumentidest alles siis, kui
taotlesin õigusjärgse omanikuna talu endale. Oli ka
sellal häid inimesi.
* * *
Kuues kild
Balti ketis
Võtsin perega või üksi
osa paljudest taasiseseisvusüritustest ning jälgisin
nende kulgu. Meenuvad õpilaste istumisaktsioonid Tartu
raekoja ees, kogunemised Kr. J. Petersoni ausamba juures, Muinsuskaitse
Seltsi konverents Vanemuise tn. 42 ringauditooriumis, Eesti lipu
rahva ette toomine Eesti Üliõpilaste Seltsi maja ees,
kogunemine Raadi pargis lennuvälja traataia taga ja kõnekoosolek
Gustav Adolfi ausamba aluse juures (minult sai Indrek Tarand äratõmbe
üleskutsest ausamba mahavõtmiseks, I. Tarand luges
teksti emotsionaalselt kuulajatele ette).
Kui organiseeriti Balti kett, otsustasin sellest kindlasti osa
võtta. Olin seotud tööga Tartus, pere puhkas
aga Vändra lähedal Rõusas. Et tollal ei olnud
mobiiltelefone, oli kooskõlastamisega raskusi. Tartus sain
kergesti juhuslikule bussile, neid oli suurel hulgal, inimesed
olid elevil. Oli teada, et Tartust sõidetakse Arkma lähedale.
Valitses ülev meeleolu, tunnetati, et ühtsuses on jõud.
Kätest kinni hoides ja hüüdlauseid esitades tundsid
paljud, et suudame vabaks saada ükskõik missuguste
ohvritega. Valjuhäälditest edastati kõnesid.
Jämeda häälega rääkis isamaalist juttu
Marju Lauristin. Minu lähedal ohkasid mitmed: «Kas
ikka jälle samad?», «Kas ometi teisi ei ole?».
Mulle jäi sellest okas hinge, sest tundsin Lauristini ülikoolist
kui ustavat kommunistlikku noort ning kommunisti. Hea kohanemisvaistuga
on ta alati olnud võitjate poolel kuni tänaseni. Sellisena
on ta olnud mitme põlvkonna ajakirjanike kasvataja ja ideaal.
Mul oli vaja Arkma lähedalt saada Säreveresse, seal
ootasid mind abikaasa Reet aastase tütre Eliaga ja abikaasa
tädi Leida Kalm, kes olid Särevere juures Balti ketis.
Püüdsin saada mõnele sõiduautole või
bussile, keegi ei tahtnud mind üldises rõõmutuhinas
märgata. Hakkasin lõpuks jalgsi astuma lootuses, et
ehk keegi mind kui üksikut käijat siiski märkab.
Kaastunne oli juubeldajatele võõras kas siit
algaski võõrandumine? Üksi maanteeveerel astudes
minust mööda kihutavate tulevaste vippide taustal hakkas
minu ajus idanema kahtlus meie iseseisvuse mõttekuses.
Kui suurürituse juhtisikuks on kommunist, kui sajad autojuhid
ei halasta üksikule jalakäijale, siis on rahva vaim
haige ja nõder.
Lõpuks peatus vanarauda vedav kolhoosi veoauto, sain autokastis
koha ning õnnelikult Säreveresse, kus kohtusin oma
perekonnaga.
Oli õnnelikult lõppenud päev
|
|