
|

Minu süda on mägedes
Tekst: Margit-Mariann Koppel
Fotod: Reet Sokmann
 |

Arvo Pärt. Kaader filmist
24 prelüüdi
ühele fuugale.. |
Dorian Supini
dokumentaalfilm helilooja Arvo Pärdist 24 prelüüdi
ühele fuugale algab ja lõpeb A. Pärdi teosega
Minu süda on mägedes. See kujundlik fraas
ühendabki neid kaht meest, sest mägedes on mõlemi
süda.
Film 24
prelüüdi ühele fuugale on kindlasti oma haruldase
intiimsuse, loomulikkuse ja kergusega üks tänavuse aasta
õnnestunumaid. See kulgeb niivõrd lihtsalt, mõnusalt
ja kergelt, et tekib tunne, et filmiloojal pole olnud muud muret,
kui kaamera õigel ajal käima panna. Olgugi, et tegelikult
on kaadrid kokku monteeritud erineval ajal ja erinevatel aastatel
filmitud materjali põhjal.
D. Supini filmis Siis sai õhtu ja sai hommik
avaldab A. Pärt mõtte, et muusika on maailmas olemas
ka ilma heliloojata, samuti nagu skulptuur peitub igas kivis.
Nii nagu skulptor vabastab skulptuuri kivist, nii vabastab tema
kartulikoorest muusika, interpreet paneb selle patta ja kannab
lavale. Aga et seda teha, peab leidma koha, selle kivi,
kus muusika peidus on. Siis võivad tekkida kuulajal kõrvad
kuulmiseks ja silmad nägemiseks.
Arvo Pärt on niivõrd
suurejooneline, mastaapne ning sügav isiksus, et temast filmi
tegemine on väljakutse igale filmiloojale. Peab olema
ikka jultunud rezissöör, et üldse tahta A. Pärdist
filmi teha. (Noh, rezissöörid tavaliselt ongi niisugused.)
Tema kuju on nii suur ja võimas, aga välimus on nii
vaikne ja tagasihoidlik. See tihti ajabki segadusse... Tagasihoidlikkuse
taga on aga väga hapra hingega väga suur mees. Ja muidugi
tema muusika... Sellest kõigest ei saa mitte tekkida soovi
teha filmi, räägib Dorian Supin.
Esimene film A. Pärdist tehti
sügaval stagnaajal 1978. aastal. Idee autor ja stsenarist
oli Ivalo Randalu ning rezissöör Andress Sööt.
Operaatori assistendiks oli Dorian Supin. Stagnaajal tehtud filmi
vastuvõtmisega oli mõistagi probleeme.
Andres Sööt: Ivalo Randalu pöördus minu
poole küsimusega, et kas ei peaks tegema A. Pärdist
filmi? Ei tea, kui aktuaalne tema emigreerumisküsimus oli,
kuid ta oli võimude poolt tagasitõrjutud ning tema
muusikat eriti ei esitatud. Midagi temas oli, mis võimud
valvsaks tegi. Filmi kandvaks teljeks oli valmistumine ühe
teose esiettekandeks Estonia kontsertsaalis ning vestlused A.
Pärdiga elust ja muusikast. Religioosset teemat ei saanud
üldse puudutada, sest see oleks tsensuuri poolt halastamatult
välja roogitud. Töötasin siis Eesti Telefilmis
ja mõtlen tsensuuri all Telefilmi toimetuse
kolleegiumit, mida juhatas ETF peatoimetaja Endel Haasma. Sinna
kuulusid veel toimetaja Jaan Ruus, Ülo Vinter, Enn Vetemaa,
vist oli ka Tiina Mägi. Huvitav oleks lugeda selle filmi
vastuvõtmise protokolli, sest üks asi on mulle väga
hästi meelde jäänud. Film lõpeb kaadriga,
kus A. Pärt tuleb oma lapsepõlvekodu uksest välja
õuele, käes marionettpart, mille ta oli just Itaaliast
ostnud. Sõit Itaaliasse oli tema esimene välisreis.
Olin ise juba paaril korral välismaal käinud ja teadsin
suurepäraselt, kui kaua see tunne veel sisemuses kestab,
soendab ja valgustab. Marionettnukul on üleval puupulkadest
väike ristikene, mille abil nukku juhitakse. Võtsin
tookord ka suure plaani A. Pärdi käest ja sellest riistapuust,
millega ta manipuleeris. Filmi näitamise ajal toimetuse kolleegiumile
vallandus seda kaadrit vaadates kahjurõõmus äratundmisrõõm.
Ahhaa! Pärt ja tema käsi risti peal! E. Haasma ütles,
et sooh! Nüüd rõhutate selle kaadriga, et Pärt
on religioosne! See kaader välja! Teised kolleegiumiliikmed
olid mõistlikumad ja said aru, missugune arusaamatu metsikus
see oli, kuid kaader tuli siiski välja lõigata. Küll
oli kahju, sest A. Pärdil on ilusad, väljendusrikkad,
suured ja mehelikud käed.
 |

Arvo Pärt ja Nora Pärt
koos saksa muusikateadlasega arutamas Alina partituuri
kaader filmist |
Muusika, nagu
iga loominguline protsess, tuleb selle inimese seest ja loomulikult
peab see selle inimese sarnane olema. Eks iga inimene võib
ise omad järeldused teha, milline A. Pärt võiks
olla, kui tema muusikat kuulata. Minu jaoks ongi A. Pärt
selline nagu tema muusika. Puhas ja kuidagi teistmoodi mõtestatud.
Ma võin oma kõikide meelte koostoimel tema muusikat
kuulates aimata, kes ta on, aga ma ei oska seda sõnadesse
panna.
Uus võimalus avanes, kui
olud vabamaks läksid. Dorian Supin: Idee pani idanema
Mati Põldre, kes ükskord küsis, et miks ma ei
tee A. Pärdist filmi? Mulle oli see ootamatu tollel
ajal oli mul väljasõidu keeld. Mõtlesin: kui
see õnnestub, oleks see minu jaoks väga suur vastutus.
Hakkasime selleks tööd tegema ja õnnestuski.
Ja Pärt ise ei olnud vastu. Nii saigi 1989. aastal teoks
film Siis sai õhtu ja sai hommik. Võibolla
aitas see, et oli aastakümnete pikkune tutvus A. Pärdiga.
Filmi sünd aga ei olnud kerge võimalused olid
väga laiad, ma sain filmida peaaegu kõikjal, kus tahtsin.
Mul oli hea grupp, hea tehnika jm võimalused. Aga kõige
tähtsamad asjad peavad olema sinu sees. Nagu ütles mulle
vitraaþikunstnik Dolores Hofmann: Mitte mingid välised
asjaolud ei aita sul teostada kunstilist akti.
Kui hakkan filmi tegema, pean teadma, mida tahan öelda, aga
seda on veel vähe. Ma pean teadma ka, mis vormis see ütlemine
tuleb. Selle filmi puhul ma vormi ei teadnud, mul olid lahtised
otsad. Ja see tekitas suurt hirmu. Aga praegu pean tunnistama,
et Pärdi filmide puhul, aitab keegi minu käel teha õigeid
liigutusi. Filmis on rõhk Arvo Pärdil kui heliloojal
ja tema muusikal. Filmi tehes huvitas mind eelkõige see,
kuidas ta töötab, mismoodi mõtleb ja kuidas võtab
osa oma teoste ettekannete ettevalmistamisest. Osalt on selline
rõhuasetus tingitud ka asjaolust, et A. Pärt ütles,
et intervjuud ta andma ei hakka. Aga tuli välja teistmoodi.
Olen palju sellepärast
kannatanud, kui olen palju rääkinud, tõdeb
A. Pärt 1978. aastal. A.Söödi filmis. Kuulates
A. Pärdi muusikat ja vaadates temast tehtud filme, on ta
minu jaoks siiras, puhas, täis otsingurõõmu
ja mängulusti nagu laps. Lapsel on aga äärmiselt
õrn hing, mis tajub ülimalt teravalt seda, mis ümberringi
toimub. Kogu rõõmu ja valu, kire ja kannatuse spektrit.
Ta elab meie jaoks justkui teises dimensioonis, olles üle
argistest väiklastest nägelustest ja intriigidest.
Filmi 24 prelüüdi ühele fuugale lähtenurgaks
on A. Pärt inimesena. Fuuga on oma ehituselt sarnane inimeluga.
Ka A. Pärdi elu võib vaadelda kui fuugat, millest
on filmis esitatud vaid mõned noodid. Selle eest on prelüüde
24 või natuke rohkem. Prelüüdid on need harmooniad,
mis peavad aitama mõnd fuuga nooti mõista.
Portreefilm on D. Supini sõnul film nii sellest, kellest
see film tehtud on, kui ka filmitegijast endast. Selleks, et mõista
Arvo Pärti, on parem kuulata tema muusikat. Selleks, et mõista
Dorian Supinit, on parem vaadata tema filmi.
D. Supin: Kui kõrval on inimene, keda te austate
ja kes teie jaoks on mingis mõttes eeskujuks, siis see
juba teeb teie elu teistsuguseks. Pärdi kõrval tunnete
täpselt, et tema elamisviis on palju raskem ja palju õigem.
Ja kui teda ei ole kõrval, tunnete, et elada on palju kergem
ja palju valem...

Dorian Supin
eluloolisend admed:
Sünniaeg: 25. september 1948.
Haridus: 1971 lõpetanud Leningradi Põllumajandusinstituudi
taimekaitse erialal.
Töö:
197175 Tallinna Sadam taimekaitse inspektor; Kirjastus
fotograaf.
1975 97 Eesti Televisioon, Eesti Telefilm
operaatori assistent, rezissöör-operaator, stsenarist.
1997 filmitootmisfirma OÜ Kakskümmend neli
omanik, töö vabakutselise stsenaristi, operaatori ja
rezissöörina.
1998. aastast filmistuudio F-Seitse OÜ üks omanikest,
rezissöör-operaator.
2000 Concordia Ülikooli meedia kateedri juhendaja-õppejõud.
Enam kui 45 dokumentaalfilmi stsenarist, operaator ja reþissöör,
kahe täispika mängufilmi operaator
FILMOGRAAFIA.
Stenarist, rezissöör ja operaator:
1978 Arvo Pärt,
sügis 1978 dokumentaalfilm, operaator, rezissöör
Andres Sööt ETF
1989 täispikk dokumentaalfilm helilooja Arvo Pärdist
Siis sai õhtu ja sai hommik . Koostöös
ETV, YLE 1, RMArts, Filmi levitaja RMArts
1991 dokumentaalfilm Kuremäe kloostist Maailma valgus.
Koostöös ETV ja YLE
1992 täispikk dokumentaalfilm vitraaþikunstnik Dolores
Hofmanist Aaria. ETV
1993 täispikk dokumentaalfilm loomise raskustest Muutumise
vaev. ETV
1994 dokumentaalfilm Stalini projektist Surma tee.
Koostöös ETV ja YLE TV1
1996 lühimängufilm Armuavaldus. ETV
1996 dokumentaalfilm juudi kogukonnast Eestis Ja saagu teid
palju... ETV
1998 täispikk dokumentaalfilm Maria ja Johan Laidoneri elust
Eraelu. Koostöös ETV/OÜ 24, Film valiti
1999 PRIX EUROPA 40 parima Euroopa dokumentaalfilmi hulka.
1999 täispikk dokumentaalfilm Tabivere rahvateatri inimestest
Aeg armastada F-7
2000 dokumentaalfilm ja luuleraamat Vene poeedi David Samoilovi
elust Eestis Sünnipäev
2002 kolm muusikafilmi Arvo Pärdi teoste proovidest maailmas:
SINU NIMI, ORIENT OCCIDENT ja CECILIA.
F-7
2002 täispikk dokumentaalfilm Arvo Pärdist 24
prelüüdi ühele fuugale. F-7
2002 töös dokumentaalfilm Elu pisiasjad.
F-7

|
 |