
|
Rusi talu uus elu Rocca
al Mares
tekst: Lilli Tuvikese kirjutiste põhjal kokkuvõtte
teinud Naata Raudsepp
fotod: Naata Raudsepa erakogust
Kunstnik Juhan
Raudsepa (1896-1984) lapsepõlvekodu
Rusi talu elumaja on alates 24. maist 2002 Vabaõhumuuseumis
külastajatele avatud. Kunstniku tütar Naata
Raudsepp pajatab vanatädi
Lilli mälestuste põhjal lugusid Rusi talust ja inimestest.
Tutiga mänd Rusi talu
ilu ja uhkus
Karula kihelkonnas Kaagjärve vallas
mõisa maadel on olnud juba väga vanadel aegadel Russi
e Rusi, saksa keeles Ruschke talu. Omal ajal on ta olnud hilisemast
märksa suurem, kuna aegade jooksul on seda suurte perede
poegade vahel tükeldatud ja poolitatud. Selle vana ürgse
Rusi lähemas ümbruses on hajusalt veel teisigi talusid,
kus on elanud Rusilt pärit inimesi. Need on Saprani (v Saverna),
Kitse, Jaska, Pukritse ja Leetuse talu. Rusi talu piiri taga oli
Püssa, kus olid mõisa moonakate majad.
Loodus oli Rusi ümbruses väga ilus: laugjad mäekingud,
metsatukad põldude vahel ja mõni järvesilm.
Mäekinkudel olid oma nimed vastavalt nende eripärale
nagu Sookese mägi, Lättemägi ja Pedäjemägi.
 |

Rusivana tütre Salme leeripäev
1911.a. Pedäjemäel tutiga männi juures, mille
kellegi kurikäsi hiljem maha raius. |
Sookese mägi on tähelepanu
väärt, sest mäe otsas oli org päris
soo. See oli nagu tuulevaikne paradiis. Sookese idapoolsel küljel
asus ümbruskonna kõrgeim kink, kuhu oli ehitatud vaatetorn.
Seal mäel oli kaks tiiki, mida vahel süvendati. Vihmarikastel
suvedel sai neid tiike kasutada linaligudeks.
Lättemägi nõlvakul asus väga
puhta ja maitsva veega allikas. Sealt lasti puutüvest tehtud
torude kaudu vesi alla maja juurde ja edekambris oli kraan, kust
sai võtta vett justkui veevärgist.
Pedäjemägi oli
ümbruskonna ilu ja uhkus. Kõrgel mäekünkal
oli veel väike mäekuppel, mille keskel kasvas mänd,
mida kutsuti ladvas kasvava toreda tuti järgi Tottugõ
pettäi. Tema ümber kasvas mitmesuguseid väiksemaid
puid, nii et see oli nagu väike park. Säält oli
näha kaugele ümbruskonda. Aga kahjuks ilmus meie kanti
üks halb inimene, kes 1953. a selle kauni ainulaadse puu
maailmas oli ühel ööl salaja maha lõiganud.
Kui saime teada tottugõ pedäjä mahasaagimisest,
oli eriti minu isa kurbus ja nördimus tohutu. Et kuidagi
jäädvustada mälestust sellest haruldasest puust,
kujundas ta selle kännult lõigatud ketastest kolm
ümmargust lauaplaati. Kaks lauda on joonistuse ja tekstiga
männist, üks ilma. Tekst kõlab nii: Rusi
tottugõ pettäi tu oll möödalännü
aastasaja tõsõl poolõl ja käänoleva
algul Kaagjärve V - Rusi Tuvikeste pere nink ümbruskonna
ilu ja uhkus. Võõra kuri käsi lõikas
tu 1953.a. maha. Ta oll 175 a. vanha.
Kas puu mahasaagimine tegi mehe õnnelikuks? Juba külarahvas
oli hoiatanud, et kes puule halba teeb, sellel läheb ka endal
halvasti. Loodetud varandust muidugi ei leitud, mis olevat olnudki
ajendiks. Ka ei ole tal oma elukorralduses enam õnne olnud
haigused, tulekahjud, loomade lõppemine. Kõige
lõpuks uppus see mees ise ära.
Öösiti kuuldi puu
seest karjumist
1956. a oli Valga Keskkooli õpilane Jaak Sarapuu kirjutanud
üles rahvajutte ning ka tema isa oli pajatanud lugusid sellest
männist. Legendid on üles talletanud Helgi Laht ja Naata
Raudsepp. Mänd olla istutatud Rootsi ajal. Männist möödumisel
pidi alati ristimärki ette lööma. Puule viidi ka
ohvreid helmeid, münte, vöösid vms. Räägitud,
et üks kirikuõpetaja olevat isegi potitäie kulda
puu alla matnud. Ka pajatas rahvasuu, et sellel inimesel, kes
puule viga teeb, läheb halvasti. Poisikesed pole seda juttu
uskunud ning olid puud põletanud või muud lollust
teinud, aga seejärel olevat nad sageli haigeks jäänud.
Veel räägiti puu kohta, et keskööl olevat
puu seest kuulda röökimist ja kõnelusi, seetõttu
puud öösiti kardeti.
Rusi pere võttis perekonnanimeks Tuvikene
Seda ei teata, millal ja kustkohast esimesed
inimesed Rusile on asunud, kuid varaseimad andmed on aastast 1700,
millega on dateeritud Russi Johannese ja tema naise May arvatav
sünniaeg. Nende poja kohta on juba täpsemalt: Russi
Andres sünd. Kaagjärves 1723.a 27. märtsil,
abiellunud Kattri, Mattu Juhani tütrega.
Neil oli 2 poega: Johann ja David. Davidi naine oli Liis, Püssa
Jaani tütar. Neil oli 3 poega: Jaan, Juck ja Isack. Russi
Isack ja tema naine Tio, Saverna Jucku tütar, olid esimesed,
kes said omale perekonnanime Tuvikene 1826. a. Koos temaga võtsid
endale sama perekonnanime vennad ja osa onupoegi. Isackul oli
poeg Jaan, kes abiellus Minna Ahmanniga. Nende kaheksa lapse hulgas
oli ka minu vanavanaisa Jüri Tuvikene, keda kutsuti Rusivana.
Kui ta 1870. a abiellus Trina Kiwiga, siis eraldati talle all
orus oma taluks Mäe-Rusist nn Ala-Rusi. Sinna ehitas ta aastatel
1874-76 taluhooned. Sellest sai väike kahehobuse koht. Umbes
50 vakamaad põldu ja teist samapalju karja- ja heinamaad
ning metsa. Esialgu olevat Jüri Tuvikene veel Kitsel elanud,
osa tema lapsigi on seal sündinud. Üldse oli neil 11
last, kellest 9 elas kõrge eani üle 80 aasta.
Esimene laps tütar Elsa sündis 1871. a. Temast
sai minu isa ema. Ja viimane tütar Lilli-Ottilie sündis
1892. a. Tema kogutud ja kirjapandud andmete põhjal on
minulgi teavet esivanematest, mida saan nüüd teistelegi
jagada. Elsa Tuvikene ja Juhan Raudsepp abiellusid 1895. a Karulas.
Minu isa Juhan sündis 1896. a oma vanemate esimese lapsena.
Tema sünni ajal olid nad renditalu pidajad Luke vallas. Isaisa
Juhan Raudsepp on pärit Ähijärvelt, tema põliskodu
oli Niiluse talu Vana-Antsla vallas. Üldse oli nende peres
6 last. 3 poega ja 3 tütart. Kõik elasid üle
80 aasta vanaks. Kui noored lahkusid abiellumise järel mujale,
toodi mitmed nende lapsed Rusile kasvama, kas pikemaks või
lühemaks ajaks. Nii veetis ka minu isa oma lapsepõlve
kuni 1909. aastani seal, kuigi tema vanemad elasid hiljem Antslas.
Olen minagi koos isaga Rusil käinud, see oli vist 1952. a.
Lapsepõlvest on ka Rusiga seotud seiku meeles. Esimene
kohtumine võrokeelse kõnega, kui vanatädi Salme
Lukin tuli meile külla ja Tallinna laulupeole. Tal oli seljas
Naiskodukaitse helesinine vormikleit. Imestasin ta pisut põrisevat
r ja kiirkõnet. Olen seda teistegi lõuna-eestlaste
puhul täheldanud. Talveks või jõuluks saadeti
meile maatoitu jahukott, kus sees oli soolapeki käntsakas.
Isa tõi mõnelt külaskäigult kaasa Minna
kootud tekke ja suurräti. Minna kudumisoskus ja mustrid olevat
ümbruskonnas väga hinnatud olnud. Ka olevat ta olnud
suur koorilaulja.
Kolm venda kosisid Rusivana Jüri
kolm tütart
Kolm Rusivana tütart abiellusid
kolme läti päritolu vennaga. Paarid olid: Maria ja Eduard
Lukin neil lapsi ei olnud, mees suri noorelt. Anna ja Karl
Lukin. Karli kutsuti Aafrika Kaarel, kuna ta õppis Saksamaal
misjonäriks ja oli 8 aastat Aafrikas neegreid õpetamas.
(Karl Lukin on S. Keeduse filmi Georgica peategelase
prototüüp toim.) Neil oli 2 tütart ja 1
poeg. Salme ja Johannes Lukin. Mees oli kooliõpetaja Kaagjärvel.
Neil oli 5 tütart. Karl ja Johannes on olnud isale küllalt
tähenduslikud ja meeldejäävad. Misjonär Karl
Lukini kaudu tutvus isa juba poisikesena tolleaegsete värskete
leiutiste fotograafia ja kõnemasina fonograafiga.
Johannes Lukini juures oli tema esimene kool. Vaimsed impulsid
ja ümbritsev kaunis loodus olid isale mõjutuseks kunstnikuks
õppimisele. Isa olevat juba karjapoisina armastanud nikerdada
küll puust, küll savist ja joonistanud.
Kui üles tõusin, oli uss jalgade ja koti vahel
keras
Vanatädi Lilli lapsepõlve
ajal oli talutöö veel küllalt raske. 1965. a on
ta kirja pannud nii: Vili peksti küll juba viljapeksu
masinatega. Üks raskemaid ja aegaviitvamaid töid oli
linatöö. Need talud, kellel vili kasvas halvasti, kes
piimast ei saanud raha sisse teha, pidid leppima linateoga, kui
see kasvas. Igasugune pesuriie tehti linadest. Puhtast linast
koeti voodilinu, laudlinu, hammeriiet, püksiriiet, käterätti
jne.. Otsik paklast tehti jämedaid kotte, jämedat püksiriiet,
pühkerätte jne. Laasikpaklast tehti kotiriiet, püksiriiet,
voodilinu, pidamise prontse (=seelik).
 |

Perekond Raudsepp Antslas 1911.a.
Vas: Tekla, Juhan,
isa Juhani süles istub Milly, ema Elsa, tema süles
Heino, Cornelia, Richard. |
10 km
kaugusele Pruksisohu heinamaale sõideti kogu nädalaks.
Ainult laupäeval tuldi koju sauna. Kui olid hääd
ilmad, sai hein tehtud isegi kahe nädalaga. Aga sageli venis
pikaks. Koht oli luuleline. Ümberringi mets. Õhtuti
keedeti konksu otsas pajas toitu. Udu. Metskitsed karjusid. Pääle
Mäetare rahva ei olnud näha inimhinge sääl
soo pääl. Aga usse oli palju. Rästikuid ja nastikuid,
kes neist sääl aru sai. Küüni all hiired vingusid
nende käes. Kui küün veel tühi oli, tõmmati
vankrid köitega tala külge ja magati vankrites, sest
ussid võisid tulla öösel külla. Ka toodi
poest pakitubakat ja puistati oma ümber, sest ussid karta
tubakat. Õnneks ei juhtunud minu ajal ussi poolt nõelamist,
kuigi kord istusin ussil otsas. Vankri kott oli kahekorra maas.
Ma istusin selle pääl ja kui tõusin üles,
oli uss minu jalgade ja koti vahel keras.
Metsa oli Rusil küllalt. Rusi rahvas hoidis oma metsa. Enamasti
toodi küttepuu Aumeistri metsast. Säält sai osta
lankide viisi. Nii jäi oma mets puutumata. Aga pärast
sõda võtsid kolhoosid selle metsa maha. Ainult mõned
noored puud on jäänud alles.
Rusi pere kohtub vabaõhumuuseumis
Elu Rusil hakkas kokku kuivama ja hääbuma
1930-40ndatel aastatel. Kaks vallaliseks jäänut, Minna
ja Joosep, elasid samas oma pika elu lõpuni, samuti noorelt
leseks jäänud Marie. Nemad pidid üle elama veel
kolhoosidesse sundimise ja muud raskused. Nad tahtsid esialgu
vabaks jääda ja talu vara müües korjasid raha
suurteks maksudeks, mis selle eest peale pandi.
Rusi talu kinkis Minna Tuvikene Vabaõhumuuseumile. Elumaja
toodi üle 1967. a ja oli paari aasta pärast ka üles
ehitatud. Talu õue ümbritsevad teised hooned on toodud
ümbruskonnast. Lõplikult sisustamata oli ta tänini,
seega mitte avatud. Vanatädi Lilli ja isa kirjavahetusest
saab lugeda, kuivõrd südamega oli ka tema Rusi talu
säilitamise küljes.Ta kurdab, et nende elumaja jäi
üheks vaesemaks ja viletsamaks ümbruskonnas. Lohutuseks
aga niipalju, et neil oli rohkem vaimsust ja tarkust. Loeti raamatuid
ja ajalehti ning ajakirju. Mõnedele lastele püüti
rohkem haridust anda.
Tulles tagasi kaasaega ja konkreetselt Rocca al Maresse
nüüd on Rusi talu avatud ja sellega vanatädi Lilli
ja teiste unistus täidetud. Talu rehealuses on rohkesti tekste
ja pilte Rusi talu elust ja inimestest. Skulptor Juhan Raudsepale
on pühendatud rohkem tähelepanu eluloolise ülevaate
ja suure foto näol. Seinal on ka Rusi pere sugupuu. Avamistseremoonial
kogunes Rusi pere järglasi ligemale 30 inimest. Maja otsa
juurde istutati kaks õunapuud. Oli ju Rusivanal rajatud
õunapuuaed lastele nendenimeliste puudega. Ehk kujuneb
sellest kohast sugulaste kohtumispaik.

|
 |