|
Vanavaramaailm
Jüri Kuuskemaa armsad vanad asjad
tekst: jüri kuuskemaa
Fotod: Riccardo Rand
Kunstiajaloolasele Jüri
Kuuskemaale meeldib inimesi üllatada. Oma 60. juubeli
puhul kutsub ta kõiki aprillikuuni kestvale sünnipäevale
Antiquariumisse Kunstimuuseumis. Näitusele on välja
pandud perekond Kuuskemaa kunsti- ja vanavarakogu.
Paljudel vanadel esemetel on väga värvikas
lugu ja saatus, mida me aimatagi ei oska. Jüri Kuuskemaa
avab Kultuur ja Elu lugejale vanavaramaailma ukse terveks järgmiseks
aastaks ning pajatab lugusid talle armsatest vanadest asjadest.
Luigekujuline
soolatoos, mis tekitas peapöörituse ajakuristiku ees
See luigekujuline soolatoos on kasepahast välja nikerdatud.
Luige silmade markeerimiseks on löödud sisse kaks naela.
Luige kael on elegantselt painutatud.
|
Luigekujuline ohvrijooginõu,
mis tekitas peapöörituse aja kuristiku ees. |
Tegemist on Ida-Karjala rahvakunstiga. Sattusin
kunagi 1960ndate II poolel, pärast ülikooli lõpetamist
kunstniku ja ikoonikoguja Nikolai Kormaovi mõju alla.
Käisin tema innustusel Põhja-Venemaal Valge mere ääres
rändamas. Seal on segunenud karjala ja vene kultuur. Mind
huvitasid mitmesugused vanad rahvakunstiesemed, nagu potisinisega
trükitud kangad ja mustrilised trükiklotsid, vanad vasknõud,
vanad kirikuraamatud ja muidugi ka ikoonid.
Selle luigekujulise soolatoosi tõin ma sealt ära.
Seda kasutati ühes taluperes Suma jõe ääres
asuvas külas. Jõe nimi peaks olema ilmselt Soomaa.
Valge mere ääres on väga palju kohanimesid, mis
on läänemeresoome päritolu, aga sinna asunud vene
hõimud, kes sulatasid endasse ka karjala elemendid, on
neid kohanimesid muutnud, nii et alati ei saa kohe aru, mis on
nende algupära.
Hiljem, kui hakkasin huvi tundma selle eseme kultuuriloolise tausta
ja sidemete vastu ning kui jõudsin jälile, tundsin
otsekui peapööritust aja kuristiku ees. Osutus, et juba
umbes 5000 aastat tagasi kasutati sarnaseid luige- või
hanekujulisi jooginõusid soome-ugrilaste esivanemate poolt
Põhja-Euroopa metsavööndis ohvrijoogi nõudena.
Kui ohverdati jumalatele või peeti peiesid, siis joodi
taolistest nõudest kas mõdu või mingit õlle
eelkäijat.
Nii et see ese on seotud Valge mere äärse põlisrahva
usundiga. Ida-Karjalas võtsid teatavasti lõuna poolt
sisserännanud slaavi hõimud üle varasemate läänemeresoomlaste
puukultuuri (tare ehitamise, kaunistamise, puiduornamendid ja
vormid). Võiks öelda, et läbi vene keelt kõnelevate
inimeste on taolised eesti muinasusundi eelloo sugemed säilinud
ja selletõttu on see minu meelest usundilooliselt väga
huvitav ese. Puulind on lihtne ja arhailine ning ühest tiivaotsast
natuke kannatada saanud, aga selline arhailine ese kuulub just
nende hulka, mis minu ja minu abikaasa südant soojendavad
ja meeldivad meile mõnikord rohkem kui mingisugused luksuslikud
kullatud pronksist asjad. See vastab meie maitsele ja toob samal
ajal teaduses esile üliürgseid seoseid.
Ruhnu pagariemanda
tool
Minu abikaasa ema, kunstnik Elgi Reemets, kes oli hea suhtleja
ja vanavarahuviline, saadeti 1940ndate aastate lõpul Kunstiinstituudi
üliõpilasena ekspeditsioonidele korjama etnograafilist
vanavara Kunstiinstituudi õppemetoodilisteks materjalideks,
et üliõpilased saaksid tikandite, ornamentide ja puunõude
vahendusel eesti rahvakunstiga paremasse ühendusse. Talle
anti ainult sõiduraha. Asjade ostmiseks raha ei jätkunud.
Need asjad, mis ta sai inimestelt ilma rahata, viis ta instituuti.
Kuid mõningate asjade eest tuli ka mõni rubla maksta.
Need ostis ta oma raha eest ja võis jätta endale.
Nii jäigi minu kadunud ämmale ka treitud pulkadest tool,
mis kunagi kuulus Ruhnu pagari emandale. Niisiis oleme meiegi
seda tooli Ruhnu pagariemanda tooliks nimetanud.
|
Ruhnu pagariemanda tool. Lihtne
ja stiilne.
|
Edasi läks lugu niimoodi, et 1980ndate
aastate alguses pöördus minu poole firma Kooperaator,
kes oli saanud tookord kuus Lääne-Saksa kopeerfreespinki,
millega võis kopeerida väga keerukaid vorme. Firma
kunstnikud küsisid minult, et kas pole pakkuda näidiseks
mõnda vanaaegset mööblieset, mida võiks
hakata nende saksa kopeerfreespinkidega kopeerima. Soovitasin
kahte näidist. Üks oli Tallinna Chippendale´ i
stiilis tool ja teine oligi see Ruhnu pagariemanda tool. Kooperaator
hakkaski just selle eksemplari järgi tegema küllalt
suurtes hulkades toole ja on neid ka Ruhnu pagariemanda
tooli nime all müünud. Neid võib praegugi näha
küllalt paljudes kodudes, kohvikutes ja baarides. Nii et
see massiline levik rahva hulka on saanud alguse konkreetselt
sellest eksemplarist, mis on praegu siin näitusel. Antiquarium.
Toona ma ei taibanud endale vahendustasuks ainsatki jäljendust
küsida.
See tool oli õlivärviga valgeks võõbatud.
Omal ajal nägin nädala jagu põrguvaeva selle
mahakraapimisega. Värvi oli treimissoonte vahelt raske kätte
saada. Lõpuks natuke tüdisin ja viimase puhastustöö
tegi restaureerimisfirma Tsunftijänes.
Tool on lihtne, aga stiilselt kujundatud. Vormid on otstarbekalt
läbimõeldud. Toolijalad on selleks, et nad tugevamini
koos seisaksid, ühendatud pulkadega, mis annab tugevust,
et tool kergesti lahti ei laguneks. Samas on ka korjule jäetud
praktilisest vajadusest tingitult üks süvend, kuhu on
tooli tõstmiseks hea keskmine sõrm panna. Mõningatele
toolidele, muide, on korjule jäetud selleks ka südamekujuline
sisselõige. Silmailu, praktilisust ja vaheldusrikkust võib
sellest toolist leida küll.
Olgu lisatud veel väike puänt. Hiljem sattus mulle kätte
üks inglise vana mööbli kataloog ja sain teada,
et sellise kujundusega tooli nimetatakse Inglismaal mõistagi
mitte Ruhnu pagariemanda tooliks, vaid Herefordi
köögitooliks.
Konkreetselt selle tooli vanus võiks olla 150 aasta ringis.
Küllap on lugu olnud niimoodi, et kuna Ruhnu on ju saar,
siis keegi meremees on tooli Inglismaalt kunagi kaasa toonud.
Talupoeg
kündis välja Pirita kloostri kuldse pitsati
1822. aastal juhtus niisugune lugu, et üks talupoeg kündis
Pirita kloostri varemete juures ja korraga tuli saha alt välja
teravovaalne kuldne plaaadike. See osutus olema Pirita kloostri
pitsat, millega on vajutatud vahasse ja kirjalakki templijäljendeid,
mis on ürikutel säilinud. Seda pitsatit kasutati niikaua,
kuni venelased Liivi sõja ajal kloostri vallutasid. Nii
nagu mõned nunnad peitsid oma kuldsed nunnasõrmused
pinnasesse, enne kui nad rööviti ja klooster purustati,
peideti ilmselt ka see kuldpitsat kloostri vallutamise ajal maa
sisse, kui oli näha, et pole võimalik pääseda
ega kloostri sümbolit päästa.
|
Pirita kloostri pitser. Kus on
aga pitsat?
|
Lõpuks jõudis Pirita kloostri
kuldne pitsat hoiule Tallinna Linnamuuseumisse, kust ta 1944.
a kaduma läks. Me ei tea, kuhu see Pirita kloostri kuldne
pitsat on jäänud. Niisamuti nagu sedagi, kuhu on jäänud
Pirita kloostri Püha Birgitta reliikvia, mis tookord Liivi
sõja ajal Piritalt rööviti ja mille venelased
arvatavasti vahetasid 1718. a Roomas nn Tauria Veenuse vastu,
mis on praegugi eksponeeritud Peterburis Ermitaazis.
Teatud ajaloohuvilistele inimestele tehti aga XIX sajandil Pirita
kloostri kuldpitsatit kasutades pitserid, s.t vajutati jäljendid
kirjalakki. Minule on sattunud ifara antikvariaadi vahendusel
üks selline Pirita kloostri pitser. See on niivõrd
selge jäljend, et näeme iga peenematki detaili. Näeme,
kuidas aupaiste kiirtes oleva Jeesus-lapse poole kummarduvad põlvitades
kolm tegelast. Üks on Neitsi Maarja ise ja teine on Püha
Birgitta. Nende nägudel on näha naeratus, kuigi nende
näokesed on vaid 2-3 millimeetri suurused. Ees põlvitab
veel üks mees, kes on aupaklikkusest võtnud saapad
jalast ära. Usun, et see peaks sümboliseerima ühte
Pirita kloostri preestrit. Nende kohal on imeilus ornamentaalne
baldahhiin. Sellelaadseid me võime kujutleda ka Pirita
kloostris omaaegsete altarite juures. Nagu teame, oli kloostris
kokku 16 altarit. Seal avaldus gootika ornamentaalne rikkus, mis
ei saanud avalduda Tallinna arhitektuuris kivis, sest meie kliima
on liiga karm ja talved oleksid selle kivipitsi ära lõhkunud.
Aga altaritel, nagu teame näiteks meie Pühavaimu kiriku
ja Niguliste põhjal, oli kindlasti ka Pirital niisama rikkalik
mustriline kujundus. Minu jaoks tekitab see pitser assotsiatsioone
Pirita kloostri hävimiseelse toredusega ja luksusega.
Mis puutub tegijasse, kes selle kuldse pitsati omal ajal tegi,
siis see pidi olema Tallinna kullassepp. Sest vaadake: juba esimeses
Tallinna kullassepaameti põhikirjas ehk skraas aastast
1393 on kirjas, et kui keegi tahab saada Tallinnas, meie auväärses
linnas kullasseppmeistriks, peab esitama kolm meistritööd.
Üks peab olema hõbenõu, üks peab olema
kiviga kuldsõrmus ja üks peab olema pitsat. Enamasti
olid need pitsatid hõbedast või terasest, kuid eriti
luksusliku tellija puhul tehti neid ka kullast. Lunastaja
ja Püha Birgitta klooster Maarjaorus (nagu Pirita kloostrit
ametlikult nimetati) kuulus rikaste tellijate hulka. Kuldpitsat
ise valmistati tõenäoliselt Tallinnas 1436. a, mil
kloostrikirik sisse pühitseti. Ehk on see kuldne pitsat,
mis läks kaduma II maailmasõjas, kuskil salakesi hoiul
ja jõuab veel millalgi Tallinnasse tagasi. Kui ma punaselakilist
pitserit vaatan, siis tärkab minus see lootus taas.
|
|