|
Kultuur ja raha
tekst: k&e
Küsimustele vastavad ETV juht Ilmar
Raag ning kultuuriminister Margus Allikmaa.
Praegu peetakse normiks,
et riiklikke kultuuriasutusi majandatakse üksnes riigieelarvelistest
rahadest teatrid, muuseumid, kultuuriajakirjad... See on
eelmisest ühiskonnast pärit ülalpidamise mentaliteet,
mida esindab Jaak Allik. Euroopas finantseeritakse riiklikke kultuuriasutusi
erinevatest allikatest ja nad teenivad ka omatulu. Jaak Allik
väitis 11.11.2002 Foorumi saates, et Kultuurkapitali raha
on riigieelarveline raha ning selletõttu ei näe tema
mingit probleemi selles, et riiklikud kultuuriasutused saavad
Kultuurkapitalilt raha juurde. Kui Kultuurkapital ja riigieelarve
on üks rahakott, siis miks ei eraldata neid summasid (nt
riiklike kultuuriajakirjade honorarifondid) kohe riigieelarvest?
See oleks läbipaistvam. Kultuurkapital on muutunud riigieelarve
lisareserviks ning toimetus leiab, et sellisel moel ei täida
Kultuurkapital oma algset eesmärki toetada kodaniku- ja eraalgatust.
Ilmar
Raag: Ma ei saa antud väidetega päriselt nõustuda.
Idealistlikust vaatepunktist ei ole mingit probleemi, kui Kultuurkapitali
raha on kajastatud ka riigieelarves, ent samas on selle jagamine
sõltumatu nn ametlikust kultuuripoliitikast. Reaalpoliitiliselt
on küll paraku välja kujunenud, et otseselt riigieelarvelised
asutused on hakanud arvestama Kultuurkapitali rahaga kui loomuliku
lisaga nende eelarvele. Seega tähtis on see, et Kultuurkapitalil
ei oleks kirjalikult ega suuliseltki ühtegi traditsioonilist
toetust. Ehk, et Kultuurkapitalis ei arvestatakski, et nad peavad
iga kord andma raha näiteks kultuuriajakirjade honorarifondi.
Kui see oleks ühemõtteliselt selge, siis oleks ka
Kultuuriministeerimil selge, et sama kulu on vaja kompenseerida
otseselt riigieelarvest. Teisisõnu ma usun, et lahendus
oleks see, kui Kultuurkapital veelgi ühemõttelisemalt
kui seni sõnastaks, et iga toetust antakse välja ühekordse
projektitoetuse põhimõttel.
Muidugi aitaks Kultuurkapitali sõltumatust suurendada ka
nende omafinantseerimisvahendite suurenemine, aga reaalseid inimsuhteid
arvestades ei oleks see siiski piisav. Varem või hiljem
tekivad siiski loomulikud sümpaatiale põhinevad partnerlussuhted.
Margus
Allikmaa: Tuleb tunnistada, et selles küsimuses
on Jaak Allikul õigus Kultuurkapitali raha on tõepoolest
riigieelarveline raha. Aga ühel hetkel, kui taasasutati Kultuurkapital,
lepiti kokku, et seda riigieelarvelist raha hakatakse jagama riigist
sõltumatult. See põhimõte tähendab omakorda
seda, et kõik loomeinimesed saavad ise esitada oma esindajad
kultuurkapitali sihtkapitalidesse, valitud teevad demokraatlikke
valikuid kõikide taotluste vahel. See, et Kultuurkapitalide
sihtkapitalid jagavad raha ka riiklikele kultuuriasutustele, on
tõepoolest kujunemas probleemiks. Mis on selle probleemi
tagamaad, on täna suhteliselt raske öelda. Kas on see
tingitud sellest, et on vähe eraalgatuslikke projekte või
on need loomingulises mõttes nõrgemad kui riiklike
institutsioonide poolt korraldatavad projektid? Või on
riigiasutuste lobby sihtkapitalide liikmete hulgas jõulisem,
kui seda suudavad teha üksiktaotlejad. Või on probleem
selles, et need nimetatud tegurid toimivad üheskoos. Olen
ka selles mõttes küsijaga nõus, et Kultuurkapital
võiks rohkem tagasi pöörduda algsete põhimõtete
juurde. Selleks olid üksikisiku toetus, üksikprojektide
toetus aga võibolla ka institutsioonid, mida veavad kodanikud
ehk mille liikumapanevaks jõuks on eraalgatus ja ma arvan,
et kui seda diskussiooni ühiskonnas laiemalt pidada, siis
ühel hetkel jõuab kätte ka see aeg, kus Kultuurkapitali
sihtkapitalid ja nõukogu on sunnitud tegema vajalikke korrektuure.
Teisisõnu kõik sihtkapitalid peaksid hakkama
nimetama prioriteete ja neid selgelt ka avalikustama, milleks
nad ühel või teisel etapil raha jagavad. Ja kui nad
ütlevad prioriteedid välja, siis saab nende üle
ka arutada. Kuni neid prioriteete välja ei öelda, pole
ka millegi erilise üle võimalik vaielda, arutleda.
Eelnev küsimus puudutas kultuuriajakirju,
kuid teema on laiem. Sama küsimuse on näiteks tõstatanud
ka ETV juht Ilmar Raag, kes on seisukohal, et ka nemad võiksid
teenida omatulu. Miks ei ole riigi poolt ülalpeetavatel kultuuriajakirjadel
ja riiklikel kultuuriasutustel omatulu teenimise kohustust ja
võimalusi?
Ilmar Raag: Seoksin selle küsimuse
vastuse otseselt järgneva küsimusega. Riigi toetus kultuurielule
on möödapääsmatu vaid sel määral,
mil kultuuriturg ei suuda ise kultuurinähtusi ülal pidada.
Samal ajal on aga eluliselt vajalik, et kultuuriasutused oleksid
võimalikult otseses suhtes oma tarbijaga. Prantsusmaa on
väga uhke oma pikaajalise kultuuripoliitika traditsioonidele.
Ometi identifitseeriti seal hiljemalt Jack Langi kultuuriministeeriumi
lõpuperioodil, et näiteks riiklikud teatrid ja filmiprojektid
orienteerusid ainult kommunikatsioonile ministeeriumiga, mille
tulemusena valmis kindlasti väga huvitavaid teoseid, kuid
nendel ei olnud vaatajaid. Sealt algas ka suurim kultuuripoliitika
paradigma muutus 90. aastate alguses, mil tõdeti, et toetuste
jagamine ainult kultuuriteoste (toodete) valmistamiseks on lõpptulemusena
ebaefektiivne. Eelkõige peaks süsteem tagama, et ka
kõige keerulisemad teosed leiaksid oma tarbija. Ja mis
veel tähtsam, et kultuuriasutused hülgamata oma missiooni
oleksid ka ise eluliselt huvitatud oma mõjust. Taoline
mõttekäik hirmutab tihti juba sõnakasutusega:
tarbija, kultuuriturundus jne. Ometi ei ole küsimus SUUR
KUNSTNIKU allutamisest turu diktaadile, vaid selles, et tekiks
optimaalne kompromiss mittekommertsiaalsete kultuuriväärtuste
tootmise ja nende võimalikult laia leviku vahel.
Tähtis on aga see, et kui kultuuriasutusel piiratakse võimalust
teenida lisatulu, siis tegelikult piiratakse ka tema efektiivset
tagasisidet.
Margus Allikmaa: Tundub, et Teie
informatsioon on veidi puudulik, vähemalt on see väide
ekslik, et riigi poolt ülalpeetavatel kultuuriajakirjadel
ja riiklikel kultuuriasutustel ei ole omatulu teenimise kohustust.
Tegelikult on see konkreetne nõue kirjeldatud eelarve seaduses
ja kinnitan veelkord, et täna on kõigil, riigi poolt
toetust saavatel asutustel ja ajakirjadel omatulu teenimise kohustus.
Selle tuluga on nad kohustatud katma ühe osa oma tegevuse
kulutustest. Ei ole sellist seadust, mis piiraks ettevõtlust
riigiasutustes. Kui keegi tahab ettevõtlusega tegeleda,
siis tuleb teha eelarve, kus on kirjas kulude ja tulude analüüs.
Euroopa Liidus toetatakse just efektiivsete
struktuuride loomist kultuuri tootmiseks ja arendamiseks. Idee
on tuua kultuuri tootmisse võimalikult palju erakapitali,
mille võrra väheneb avaliku sektori koormus. Kuidas
tuleks arendada Eestis kultuuritööstust? Miks meil siiamaani
seda tehtud pole?
Ilmar Raag: Eestis on tõepoolest
juba aastaid räägitud, et erakapitali kaasamine kultuuriväärtuste
tootmisesse on ebapiisav. Selge on, et ükskõik kui
palju riik toetaks kultuuri, jääb see alati ebapiisavaks,
sest mida enam tekib riigitoetuse võimalusi, seda enam
tekiks nn kultuurinimesi, kes tahaksid vaimupanemise
eest raha saada. Samas on riiklike toetuste probleemiks see, et
see nihutab vastutuse alati rumalatele poliitikutele.
Vastutust ühiskonna vaimsete väärtuste tekitamise
eest tuleks aga võimalikult laiali jaotada. Seda enam,
et Eesti puhul on indentiteediküsimused vähemalt poliitilises
retoorikas olnud prioriteetideks meie riigi sünnist saadik.
Ometi ei ole riik kaugeltki kasutanud kõiki võimalusi
kultuuritööstuse eelisarenguks.
Põhjus on peamiselt Eesti riigi praeguse edukuse teises
põhimõttes ajada võimalikult jäika
ja ühemõttelist eelarvepoliitikat. Just see on takistanud
luua kultuuritööstusele näiteks maksusüsteemis
erandeid. Koos tubli annuse demagoogiaga väidavad maksupoliitika
kujundajad, ent kui teha üks erand, siis tulevad teised kohe
robinal järgi ja seejärel ei suuda keegi enam süsteemi
ohjata.
Tegelikult on edasiminekuks vaja kahte otsust. Esiteks fikseerida
kultuuri vajadused tõeliste prioriteetidena. Praeguses
Eesti riigis on prioriteetide pingereas eespool kõigepealt
sotsiaalpoliitika ja kaitsepoliitika. Haridus ja kultuur eksisteerivad
selles pingereas eelkõige kõnede tasandil. Teiseks
on aga vaja teha kultuuritööstuse kui terviku infrastuktuuri
arvestav eelis maksupoliitika reþiim ja seejärel on
seda ka efektiivsem kommunikeerida.
Probleem aga on eelkõige selles, et ükski poliitiline
jõud ei näe praegu kultuurivaldkonda sellisena, mille
abil võiks endale valijaid ja populaarsust võita.
Margus Allikmaa: See küsimus
on hästi teoreetiline, kuidas arendada Eestis kultuuritööstust
või miks meil siiani selles osas midagi tehtud ei ole.
Julgeksin kõigepealt väita seda, et täna on mõistele
kultuuritööstus Eestis väga erinevaid tõlgendusi.
Mina kujutan ette, et kultuuritööstus on midagi sellist,
kus riik paneb mingisse kultuuritööstuse harusse, olgu
see siis näiteks kino või kirjastamine või
mõni muu traditsiooniline kultuuritööstuse haru,
ühe väikese summa raha sisse ja siis ülejäänud
suurema osa rahast paneb erakapital. Selle tulemusel luuakse mingi
kultuuriprodukt, mis on riigile läinud suhteliselt vähe
maksma. Kahjuks ei ole näiteks kinovaldkonnas, kus riik on
eraldanud toetusi ligemale 35 miljonit krooni aastas, märgata
et suurem osa rahast tuleks sinna juurde erakapitalilt. Täna
on ikka jätkuvalt nii, et riik annab filmitootmisele vajalikud
70-80% vajalikest vahenditest ja heal juhul 20-30% tuleb erakapitalilt.
Reeglina kipub selleks olema mõni välismaine riiklik
fond ja tegelik erakapitali osa on veelgi väiksem. Vastupidine
on olukord õnneks kirjastustegevuses, seal tõepoolest
on erakapital toiminud uskumatult efektiivselt ja riigi poolne
roll on piirdunud ainult käibemaksumäära alandamisega,
aga eks seegi ole konkreetne riigi panus kultuurtööstuse
arendamiseks. Seega kinnitan, et riik on kõik võimalused
kultuuritööstuse arenguks loonud, kuid see ei tähenda,
et Eestis oleks väga palju erakapitali, mis oleks valmis
tegutsema ilma kasumita või tegutsema väga väikese
marginaali eest. Me oleme suhteliselt noor ühiskond ja ega
see varakapitalistlik mõtlemine ei ole veel täielikult
ununenud, mis omakorda tähendab seda, et kui räägitakse
tööstusest, siis on ilmtingimata vaja kiiresti rikkaks
saada see on vast asja üks pool. Teine pool on see,
et kultuuritööstuse vedavaks jõuks on siiski
väga suur tarbijaskond ehk see hulk inimesi, kes on valmis
erinevaid kultuuritööstuse kaupu või teenuseid
ostma.
Eesti on kahjuks oma rahvaarvult nii väike, et siin ei ole
võimalik kultuuritööstusest rääkida,
varem või hiljem muutub see selgelt riigi poolt toetatavaks,
kuni sinnamaani, et eraettevõte või MTÜ soovib
endale saada riikliku asutuse staatust. Tõsi, kogu kirjastustegevus
on siin meeldivaks erandiks aga võibolla tuleks siin ka
teatud põhjusi otsida sellest, et täna ei suuda kirjastused
maksta piisavalt tasu autoritele ja tõlkidele ja võibolla
ka illustraatoritele, ehk teisisõnu see kirjastustegevuse
üliedukas laienemine, mitte küll majanduslikult nii
edukaks, küll aga kvantitatiivselt edukas pilt tuleneb sellest,
et need inimesed, kes on teosed loonud või on need tõlkinud,
on alamakstud. Samuti ei tohi alahinnata fakti, et väga olulise
osa kirjastuste toodangust ostavad ära raamatukogud, ehk
teisisõnu riik koos kohalike omavalitsustega on
kultuuritööstuse suurim klient.
Meie näide on järgmine: ajakiri
Kultuur ja Elu on ilmunud aastast 1958. Alates 1996. aastast lõpetas
Jaak Allik kultuuriministrina riigieelarvelise toetuse meie ajakirjale.
Mõned aastad toetas ajakirja ainult Kultuurkapital. Signe
Kivi, saades kultuuriministriks ja Kultuurkapitali nõukogu
esimeheks, lõpetas ajakirja toetamise ka Kultuurkapitalist.
(Vastuses ajakirja sellekohasele pöördumisele teatas
minister S. Kivi, et lähiajaloost on juba kõik ära
kirjutatud ja et sellist väljundit nagu K &E pole tarvis.)
Sellelt pinnalt on selgelt näha, kui suurelt on antud juhul
Kultuur ja Elu elamise ja olemisega seotud ministri isik. Miks
toetatakse Kultuurkapitalist ainult riiklikke ajakirju, aga toetust
ei leia erakapitalil ilmuv kultuuriväljanne? Ometi võiks
Eestis erainitsiatiivi ja kapitali toel ilmuda palju rohkem erinevaid
ja mitmekesisemaid kultuuriväljaandeid. Meie ajakirja näite
baasil on Kultuurikapitali tegevus vaadeldav eraalgatuse mahasurumisena.
Kas see on ka praeguse ministri soov? Millal Te viimati ajakirja
Kultuur ja Elu kätte võtsite? Sellisel kombel (ainult
oma vahenditest) kultuuriajakirja väljaandmine pisikese kirjastuse
poolt (kuus aastat!) vääriks eriti tunnustust ja toetamist.
Mida Teie ministrina arvate?
Margus Allikmaa: Ma millegipärast
ei julge arvata, et Signe Kivi, olles kultuuriminister, lõpetas
teie ajakirja toetamise Kultuurkapitali poolt. Signe Kivi ei saanud
seda kindlasti omavoliliselt teha, sest Kultuurkapitali nõukogus
on kümme liiget. Ma siiski arvan, et Kultuur ja Elu ei küsinud
toetust mitte Kultuurkapitali nõukogust, vaid ta pöördus
ikka kirjanduse sihtkapitali poole ja Signe Kivi ei saanud kirjanduse
sihtkapitali mitte kuidagi mõjutada. See pidi ikka olema
sihtkapitali iseseisev sõltumatu otsus. Kuna oleme läinud
põhimõtet mööda, et sihtkapitalid valitakse
demokraatlikest printsiipidest lähtuvalt, siis tuleb tunnistada,
et see otsus oli kirjanduse sihtkapitali erapooletu ja demokraatlik
otsus ning kindlasti teie ajakirjale sel ajahetkel teatavat hinnangut
andev otsus. Teisiti ei oskaks seda kommenteerida.
Minu isiklik arvamus antud küsimuses, kas Kultuur ja
Elu vajab toetust Kultuurkapitalilt või ei vaja:
kui ajakirjal Kultuur ja Elu on lugejaskonda, kui ta ei pürgi
väga kitsapiirilise suunaga ajakirjaks, siis ta igatahes
väärib võrdset kohtlemist teiste kultuuriajakirjadega,
mis saavad täna Kultuurkapitalilt toetust. Lugesin teie viimast
numbrit ja pean tõdema, et selles ajakirjas oli mitu huvitavat
artiklit, mis annavad tunnistust sellest, et kui mina oleksin
kirjanduse sihtkapitali liige, siis toetaksin seisukohta, mis
võimaldaks ajakirjal Kultuur ja Elu Kultuurkapitalist toetust
saada.
|
|