
|

Klorokommunism Kamamaal
ehk kolmas küüditamine
tekst: K&e
foto: Hans Korge kogust
 |

Hans Korge istumas kopra hävitatud
puul Kuigli järve ääres. |
Eestimaal on leppimatusse
vastuollu sattunud omandireform ja looduskaitse. Ilmekaks näiteks
on Karula Rahvuspark, kus mitmedki endised talumaad on tagastamisotsuseid
eirates ja omanike selja taga lihtsalt jäetud
riigiomandisse. Kaitse-eeskirjadega on ENSV kestmine põlistatud.
Võidu talu perepoeg Hans
Korge nimetab toimuvat klorokommunismiks
ja kolmandaks küüditamiseks.
Klorokommunism Karula moodi
Klorokommunism on riigistamise [ja küüditamise]
globaalsem, kaasaegsem ja õilsam vorm, kus
riigistamine ei toimu enam ühe klassi proletariaadi
, vaid ülemaailmse keskkonnakaitse (rohelise
õnne) nimel. Eesliide kloro tuleb kreekakeelsest
sõnast cloroz - roheline, millest tuleb nii elusaine
klorofülli kui ka väga mürgise gaasi kloori nimetus.
Kamastamine on ärastamise ja riigistamise läbiviimine
ägeda restitutsiooni pooldaja poolt. Kaido Kama esines järjekindlalt
restitutsiooni pooldajana, kuid oma pere ja mõttekaaslaste
huvipiirkonnas, milleks oli praegune Karula Rahvuspark, rakendati
seda valikuliselt. Põliste omanike ja nende õigusjärglaste
maid jäeti riigi omandisse, kuid endale ärastati
suuremad või väiksemad alad, näiteks Kaido Kama
Liivakingu (19,2 ha,18. nov. 1996, katastritunnus 14303:001:03909),
rahvuspargi nõukogu esimees Kalevi Kull Küünimetsa,
(13,7 ha, 3. veebr. 1999, tunnus 14303:001:0860), Pille Tomson
Madsa (58,66 ha, Äripäev, Kinnistuteated 26.04.
2001, tunnused 28902:003:0381&0382), millest ta üsna
kohe äris 38,71 ha Maret Kübarale Madsamäe nime
all (14. nov. 2001, tunnus 28902:003:0384).
Karula Rahvuspargi moodustamise käigus toimunud omavoli meenutab
kommunistide käitumist 1948. aastal, kui talunikele jagati
välja maa igavese kasutamise tõendeid, millele järgnes
25.03.1949. küüditamine ja kollektiviseerimine. Täpselt
samuti käituti Karulas. Ühe käega anti ja teisega
võeti. Kuidas muidu nimetada asjaolu, kui 14.10.1993 otsustati
vastava komisjoni poolt endised Võidu talu maad perepojale
Hans Korgele tagastada ning need 03.03.1995 kehtestatud Karula
rahvuspargi eeskirjadega taas riigimaadeks ümber kanditi,
otsusega luua sinna reservaat ning jätta talumaad
riigiomandisse? Ei mingeid läbirääkimisi maaomanikega,
ei mingit huvitundmist omaniku kavatsuste vastu, ei mingeid lepinguid,
ei mingit infot! Kuigi maaomanikega ja õigustatud subjektidega
kooskõlastamist nägi ette Maa riigi omandisse
jätmise kord (EVV määrus nr.228, 20.juuni
1994) ja Maa riigi omandisse jätmise juhend (Keskkonnaministri
määrus nr.26, 18.juuli, 1994) Juhendi selgitusi seletas
lahti Riigi Maa-ameti maakorralduse asejuhataja Ardi Tedrema:
Kui riigi omandisse jäetakse õigusvastaselt
võõrandatud maad, millele õigustatud subjekt
on esitanud tagastamise avalduse, siis tuleb põhjenduses
näidata asjaolud, mis on maa tagastamisest või asendamisest
keeldumise aluseks. (Maa. Riigi Maa-ameti kuukiri, Eestimaa
lisa, 9, 1994) Sellest momendist püütakse loomulikult
nüüd eriti aktiivselt mööda hiilida, sest
põhjenduste õõnsus torkaks tegelike arengutega
kõrvutades väga ebameeldivalt silma. Aga seda määrust
pidi Pille Kama teadma, sest ta on ametlikult Karula Rahvuspargi
valitsejanna alates 20. augustist 1994. Tõe on 30.01.1997.a
Maalehes välja öelnud tolleaegne Eesti Looduse Fondi
esimees Rein Kuresoo. Oli vaja kiirustada, et jõuda valmis
enne, kui tekivad omanikud (ja asjaõigusseaduse vastuvõtmist
H. Korge). 10.02 1995 a napilt kuu enne kaitse - eeskirjade
kehtestamist lasti Hans Korgel vallavalitsuses maade tagastamistaotlust
uuendada! Seejuures pidi võtma ka kirjaliku kohustuse oma
kuluga rajada piirivisiir ja paigaldada vajalikud või puuduvad
piirimärgid!!! Siis nägi ta toimiku vahel talumaade
tagastamisotsust, mis vastavalt määrusele oleks tulnud
omanikule saata kahe nädala jooksul, kuid ei saadetud, sest
EV valitsuse määrusega 08.12.1993.a. loodi Karula Rahvuspark
pindalaga 11000 ha, mis hõlmab 127 endise talu maad. Infoleket
välditi teadlikult, sest Karula valla maanõunik Sven
Veldre oli ühtlasi ka rahvuspargi teadusnõukogu liige.
Ei usu, et tal oli teadmata, et Võidu talu metsamaa olid
arvatud reservaadi ja täielike majanduspiirangutega sihtkaitsevööndi
alla. Metsamaa riigiomandisse jätmisega muudeti
õigusvastane võõrandamine õiguspäraseks.
H. Korget nägi eeskirju saatusekaaslase Konnumäe talu
peremehe Ülo Tuvikese juures mais-juunis 1995.
 |

Vaade Võidu talu maadele..
|
Tagastatud maa omanikel on emotsionaalne
side kadunud
Nõukogude ajal sirgunud looduskaitsjad ei tunnista eraomandit
ega oska omanikuga asju ajada. Riigikogu keskkonnakomisjoni esimehe
Rein Järliku vastusest H. Korgele 18.02.1999 selgub, et omanike
ja looduskaitse vastuolu on isegi kirjutatud 1998.a EV põhiseadusesse,
mille §5 ja §32 järgi käsitletakse loodusvarasid
ja loodusressursse rahvusliku rikkusena ja keelatakse omandi kasutamine
üldiste huvide vastaselt. Millised on aga need üldised
huvid, millele omanikke vastandatakse? Miks nähakse omanikke
vaid kasuahne hävitajana? Millegipärast arvab rahvuspargi
valitsejanna Pille Tomson, et küüditatute järeltulijatel
on paigaga emotsionaalne side kadunud ning et tagastatud maade
omanikel ei saa muud huvi ollagi, kui saag sisse... Eesti raadios
Toomas Jüriadole 18.03.1997.a. antud intervjuus väidab
Pille Tomson, et kui elumaja enam ei ole, siis on side kodukohaga
kadunud ja ainus eesmärk saaks olla maade müük:
ega kui inimesel, noh, see seos kohaga kadunud, tal seal
elumaja ei ole enam, noh, me teame, sellest kohast on küüditamine
väga rängalt üle käind, siis iseenesest on
ju mõistetav, et neid maid müüa tahetakse.
Huvitav küll, millise riistapuuga Pille Tomson inimese emotsionaalset
sidet oma kodukandiga mõõdab? 27.01.1995 Eesti Ekspressi
artiklis Loodusuhke Kamamaa ütleb veel rahvuspargi
peaspetsialisti Kaido Kama abikaasa Pille Kama otse välja,
et nad püüavad igati vastu tulla kohalikele talunikele,
kelle jaoks metsamüük on üks väheseid kindlaid
sissetulekuallikaid, kuid teistsugune suhtumine ootab neid, kes
saavad praeguse rahvuspargi maa-alal tagasi kunagisi talumaid,
aga kes ei kavatsegi sinna elama asuda või seal midagi
muud teha, kui ainult kogu metsa kähku maha võtta
ja rahaks teha.
Klorokommunistide moraalsest palgest
Moraali näiteks sobib H. Korge vestlus Pille Kamaga 1995.a
suvel pärast artikli Rahvuspark või rahvuspadrik
ilmumist ajalehes Eestimaa (07.08.1995). Üheks
väga kaalukaks argumendiks Võidu maade reservaadiks
muutmiseks pidas P. Kama seda, et läheduses (NB! mitte Võidu
maadel!) elab konnakotkas ja seepärast ei saa maid tagastada
ja nii võib toimida, sest maad pole katastris ja asjaõiguse
seaduse järgi pole H. Korge omanik. H. Korge küsis siis:
Kujutame ette olukorda, kui selle talu metsa, mis on katastris
ja millel on seega omanik, asub elama kotkas või muu haruldus,
kas nad võtavad omanikult maa ära ja ajavad ta kodust
välja? Ei saa, vastas Pille Kama,
sest asjaõigusseadus ei luba. Hans Korge:
Aga moraal lubaks? Viimasele küsimusele ta vastust
ei saanud, aga suhtumine temasse kui potentsiaalsesse kotkasööjasse
või -tapjasse, kes ei oska hinnata ei loodust ega selle
haruldusi ning ilu, on a priori paika pandud. Selle vestluse
ajal küsis ta Pille Kamalt, et kas pole ülekohtune võtta
nendelt küüditatutelt uuesti ära maa ja põliskodu,
mille peale tuli kähku vastus: Ega meie pole teid küüditanud,
see ei puutu üldse meisse!.
Esimene vale. Õigustatud subjektide
ring polnud teada
25.07.1995, kohtumisel riigikogu liikme Eldur
Parderiga Lüllemäel, väitis Pille Kama, et rahvuspargi
loomise ajal polnud neil teada õigustatud subjektide ring.
See on vale!, pahvatab Hans Korge. Enamiku kohta
oli otsus olemas ning olid teada vähemalt taotlejad. Kindlasti
olid andmed teada kaitse-eeskirjade koostamise ajal. Rahvuspargi
loomiseks oli kolme valla volikogu, Antsla, Karula ja Mõniste,
nõusolek, kuid loojad jätsid teatamata, et tuleb maade
riigi omandisse võtmine resrvaadiks ja täielike piirangutega
sihtkaitse-vöönditeks ning et kõik ülejäänud
metsad rahvuspargis kuuluvad hoiumetsade kategooriasse, s.t omanikud
vahtigu pealt, kuidas mets risustub ja seda hävitavad koprad
ning üraskid, kuidas järved mülgastuvad, kultuurmaastikud
võsastuvad, sooniidud hävivad ja kõige selle
eest veel maksku aga maamaksu. Tekib küsimus, millisest
ökoturismi arendamisest ja ökoloogilise eluviisi propageerimisest
saab üldse juttu olla, kui rahvuspargist lahkuvad tulevikuväljavaadete
puudumise tõttu viimsedki mohikaanlased ja pahaaimamatul
ökoturistil on väljavaade murda koprakraavides oma kondid,
sest ega linnastunud inimene ei tule ju selle peale, et üle
pea küündivates nõgestes ja ohakates võiks
juhtumisi peituda mõni kraav? Rahvuspargi juhtimisstiil
on ehedalt nõukogulik, kus ühes kohas tehakse näidiskolhoos
ja ümberringi lagastatakse kõik ära. Vuntsitav
koht on õppekeskus, mille kõrvale ehitati ühiskonna
rahadega 40 kohaline hotell. Samas voolab Lüllemäe asula
reovesi puhastamata rahvuspargi territooriumil asuvasse Köstrijärve.
Õppekeskuses kasutatakse ökoloogiliselt puhast
ja üüratult kallist elektrikütet, samas hävineb
mets kümnete hektarite kaupa
Kolmas küüditamine kaitse-eeskirjade
kilbi varjus
Siberist tagasitulnutel ei lubatud elama asuda oma kodudesse.
Sageli isegi mitte Eestisse. Nii sooviti selliseid
inimesi oma kodudest eemal hoida. Nüüd varjutakse kaitse-eeskirjade
kilbi taha, sundides selliseid oma kodud loovutama
klorokommunistidele. Hans Korge silmis on see kolmas küüditamine.
Näiteks on muudetud Konnumäe peremehel Ülo Tuvikesel
võimatuks endisele koduasemele maja ehitamine, sest taluase
järve kaldal on arvatud hoiumetsa alla!
1996.a. kevadel oli tagastatud kinnistuid rahvuspargi territooriumil
vaid 13 ja Karula vallas üksnes 1. (Valgamaalane, 07.05,
1996, Karula rahvuspargi töö põhineb kaitse-eeskirjal).
Ega praegugi neid oluliselt rohkem ei ole. Reservaadi ja täielike
piirangutega sihtkaitsevööndite piirid on sihilikult
aetud enamikus mööda nõukogudeaegseid metsakvartalite
piire. Pautsjärve reservaat, Palu-tagune ja Väike-Apja
täielike piirangutega sihtkaitsevööndid haaravad
enda alla Tarupedaja-Laane, Võidu, Kolski, Alakonnu, Ahero,
Lillemäe, Plaagi, Lauksilla, Liiva ja Kingu talude metsad.
Võidu talult võeti kogu mets (16-20ha), kaasa arvatud
endisele põllumaale kasvanud mets, kus veel 80-90-ndate
aastate vahetusel tehti põhjalik harvendusraie. Nüüd
on see ürgmets-reservaat, kus ilutseb silt Liikumiskeeld.
Mitmel pool aga teiselpool talumaade piire olev suurepärane
riigimets (Karula metskonna katastriüksus 28902:004:0055,
mille pindala on 1653,3 ha. Nimetatud katastriüksus piirneb
veel teiste Karula, Antsla ja Taheva metskonna riigimetsa üksustega)
ei sobi millegipärast isegi hoiumetsaks.
 |

Rahvuspargi olevik. Surev mets
Vihmjärve kaldal. |
Peaks ometi ju jätkuma reservaadiks
ja muuks, pole vajadust inimeste maa eksproprieerimiseks,
leiab H. Korge.
Rahvuspargi valitseja Pille Tomsoni suhtumine õigustatud
subjektidesse tuli ilmekalt esile, kui H. Korge lasi sisse ajada
talumaadele piirivisiiri. P. Tomson nägi H. Korget seda tegemas,
kuid ei öelnud midagi. P. Tomson ei ela Mäeküla
talust, kus Hans peatus eriti kaugel. Oma küla inimesena
ei takistanud teda miski läbi minemast ja asju selgitamast.
Selle asemel aga saatis ta V.I. Lenini sünnipäeval 22.04.1997
Hansule tööle (mitte koju!) juriidilises mõttes
kummastava kirja, milles hoiatab haldusvastutusega piirivisiiri
rajamisel ja keelab kaitse-eeskirjade alusel tema tegutsemise
Võidu kinnistul, mille õigustatud subjektiks
ta olevat. Küsimused: Kas maa on riigi omand? Kui siis, millise
riigi? Kui Eesti Vabariik on sõjaeelse Eesti Vabariigi
õigusjärglane, siis kuidas sai eramaad jätta
riigi omandisse? Eesti Vabariik pole ühegi seadusandliku
aktiga talumaid natsionaliseerinud, küll aga ENSV 1940. a.
Kui maa on riigi omand, kuidas saab Hans Korge olla õigustatud
subjekt? Pille Tomsoni vastus küsimusele, millise riigi omandisse
maa jäeti, kõlab: Maa jäeti
selle Eesti riigi omandisse, mis andis välja maareformi seaduse.
Keskkonnaminister hr Heiki Kranich taganeb küsimusele
sisulise vastuse asemel paragrahvide rägastikku ja poliitilisse
retoorikasse. P. Tomsoni ja H. Kranichi vastustest järeldub,
et Võidu tagastamisotsus 1993. a pole tehtud justkui seaduslikul
alusel. Omandireformi seadust pole ju keegi tühistanud ja
selle otsused on seaduslikud. Siis hüpatakse 1995. a kõrvalrajale,
kehtestatakse valitsuse määrus (kaitse-eeskirjad), mis
on madalama tasemega akt kui seadus, ja sellega, toetudes asjaõigusseaduse
ühele punktile, mis ei ole omandireformi seadus, eitatakse,
isegi mitte ei tühistata, seaduse alusel tehtud otsust. Kus
on siin õigusriik või riigi seadus-andluse sidusus
(ühtsus, järjepidevus)? Kui selline abrakadabra kohe
läbi ei paistnud, siis nüüdseks peaks see absurd
nii P. Tomsonile kui ka H. Kranichile selge olema ja nad peaksid
soliidselt lõpetama keerutamise, kommenteerib H.
Korge.
Teine vale. Vaesuse müüt
Müüt läks liikvele 27.01.1995.a Eesti Ekspressi
artiklis Loodusuhke Kamamaa, kus Pille Kama sõnul
on praeguse Karula rahvuspargi ala Eesti üks kõige
vaesemaid paiku ja et siit on küüditamine väga
rängalt üle käinud. Elanikkonna peamisi sissetulekuallikaid
on metsaandide korjamine ja mets. Põllumajandus ei tasuvat
ennast ära. Enne küüditamist Karula kant vaene
ei olnud. Seda tõendab küüditamise ulatus. Kolmnurgas
Lüllemäe Rebasemõisa Ähijärv
küüditati H. Korgele teadaolevatel andmetel 1941.a Rebase,
Soosaare, Lajassaare, Konnumäe, Vastse-Mendo, Veetka, Perakonnu,
Ahero ja Vana-Hauka ning 1949.a. Võidu, Kuigli, Karkküla,
Alakonnu ja tinglikult (pererahvas elas mujal) ka Rõõmu.
Kolski talu perenaise Marie Valtini (sünd. Korge) andmetel
teadis minu vanavanaisa Jaan Korge üles lugeda seitse põlve
Kolskis elanud Korgesid. Minu vanaisa Hans Korge ajal läks
Kolski talu jagamisele tema ja ta venna vahel ning minu isa Johann
sai Võidu talu peremeheks 1937.a Talu suuruseks oli 44,34
ha. See ei olnud suur talu. Suuremad talud olid 100 ha ringis.
1936.a fotodel on olemas ait, suur maakivist poolmüüriga
ja palkidest laut, mis koosnes kolmest osast: tallist, sea- ja
loomalaudase koos söödaköögiga ning nende
peal olevast heinahoidlast. Uut elumaja hakati ehitama ilmselt
1938.a ja see oli selles kandis senini kõige uuem ehitis,
tuntud valge majana, sest ta oli krohvitud ja valgendatud. See
on tunnistus kõigest muust kui vaesusest. 1943. a Johann
Korge abiellus ja 1944. a oktoobris sündisin mina, täieliku
rahvavaenlasena, sest augustis tuli emal Ernal vene sõduri
püssi ees kõndida läbi kõik taluhooned,
et tõestada, et seal ei peitu ühtegi vaenlast ega
metsavenda. Metsavendade hulka kuulus ka isa, kes selle eest 1945.a
suvest kuni 1946.a sügiseni kaevas Valgemere kanalit Kahrumäkis.
1947.a sündis vend Jaak. Isa pidi end ikkagi veel varjama.
Naabertalu rentnikust külavolinik koos oma kambaga viis öösel
laudast ära kaks viimast allesjäänud lehma. Ta
julges emale isegi tunnustust avaldada: Ma pole varem nii
rasvast lehma näinud, isegi pea oli rasvane! 1948.a
mõisteti isale 25+5 ja kohe oli kohal naabruses asuv metskond,
kes ajas meid Võidult minema. Kolisime ema isa juurde Tartusse,
kust 25.03. 1949.a küüditati Siberisse Omski oblasti
Tsherlaki rajooni. Kui 1958.a Siberist pääseti, ei saanud
asuda elama Tartusse kui väljasaatmiskohta ega Võidule,
sest seal elasid teised inimesed sees. Asusime elama ema õe
juurde esmalt Rakverre ja pool aastat hiljem Tartusse, sest nüüd
oli emal puhas pass ENSV sissekirjutusega ning 17m2
kööktuppa õnnestus sissekirjutada kolm inimest
sellepärast, et 85-aastane vanaisa vajas hooldust. Isa tuli
tagasi 1959.a ning sai sissekirjutuse Tartusse, kuid seal polnud
võimalik elada. Nii ta elaski rohkem Karulas Mäekülas
oma õe juures, käis Võidul puutööd
tegemas, kus olid säilinud veel tema puutööriistad.
Hiljem elas ta Koorkülas ja suri 1964.a 56aastasena. Iseloomult
oli isa range, võiks öelda, et isegi liiga, vanamoodsat
patriarhi tüüpi, väga korralik. Oskas talutööd,
puutööd ja mitut käsitööd (köitmine,
korvipunumine), oli väga musikaalne, mängis mitut pilli.
Tal oli ilus, viimistletud käekiri. Tema tegevusest Kaitseliidus
ei oska ma midagi rääkida, sest tol ajal sellest eriti
ei räägitud. Tean vaid, et ta oli rohkem kui realiige.
Madsa ja Kolski küla piires olid 1958. aastaks täielikult
hävitatud Konnumäe, Karkküla ja Kuigli taluhooned,
asustatud olid veel Palu, Võidu, Tarupedaja (ainus talu,
kus elab sees perepoeg), Kolski, Rõõmu, Mäeküla,
Sirgasmäe, Lajassaare, Soosaare, Täta, Madsa. Endised
hooned on alles Tarupedajal, Mäekülas, Tätal ja
Madsal. Kõik teised on tühjaks jäänud, lagunenud
või lõpuks põletatud nagu tegid Võiduga
lõbusad kalamehed.
Lahendus: maad tagastada ning asuda läbirääkimistele
Artiklis Kuritöö ja karistus (12.06.
Hiiumaa) kirjutab Aarne Maripuu: Tehes riikliku
keeluala, seega inimtegevuseta ala, ei säilitata ega arendata
kultuuri (eesti keeles vaimsust), vaid hävitatakse aastatuhandete
tavad ja kogemused, millele ei suuda ametnikud midagi peale rahva
mõnitamise asemele pakkuda. Mis muud kui mõnitamine
on see, et H. Korgele ja teistele klorokommunistide ohvritele
pakutakse kompensatsiooniks erastamis-väärtpabereid.
Nad ei taha ju midagi erastada. Nad tahavad oma põlisomandit
tagasi saada! Nii keskkonnaminister kui ka rahvuspargi direktor
poevad selle taha, et tagastatav maa oli juba kaitse all, sest
sinna oli juba loodud kaitseala. Nojah, kõik nõukogulik
on eesõiguslik: ENSV-aegne maa natsionaliseerimine tagab
endise eramaa kuulumise riigile ka praeguses EV-s, nõukogude-aegse
maastikukaitseala piirangud on ülimuslikud EW õigusjärgsete
omanike õiguste suhtes: nad taotlevad tagasi maad, mis
oli juba ENSV aegu kaitse all! Milline jultumus neist! Järeldus:
1995.a kaitse-eeskirjad on ENSV kestvuse akt. Ongi leitud
õigustus okupatsiooni seaduspärastamisele Eesti Vabariigis!
Kuidas aga mõista siis keskkonna-ministri Heiki Kranichi
sõnu 15.01.2001 Kõpus rahvakoosolekul: Omandireform
ja looduskaitse pole omavahel vastuolus. Mingeid takistusi maade
tagastamisel olla ei tohi.
Klorokommunistide omavoli Karulas, Alam-Pedjal ja Soomaal ei saa
kuidagi muudmoodi nimetada kui stalinlike kuritegude kordamiseks.
Viimane aeg oleks käsutamise ja keelamise asemel ülekohus
heastada.
Asjaomaste kommentaarid:
Aare Pällin
Maaõiguse OÜ
Eesti Maa- ja Majaomanike Liit
Juhatuse esimees
Tulenevalt Põhiseaduse § 32-st,
on igaühe omand puutumatu ja võrdselt kaitstud. Asjaõigusseaduse
§ 68 lg 1 sätestab omandi mõiste: omand on
isiku täielik õiguslik võim asja üle.
Igaühel on õigus enda omandit vabalt vallata, kasutada
ja käsutada ning nõuda teistelt isikutelt nende õiguste
rikkumise vältimist ja tagajärgede kõrvaldamist.
Eesti Vabariigi järjepidevuse kandvaks mõtteks on
õigusvastaselt võõrandatud varade tagastamine
endistele e. õigusjärgsetele omanikele. Nimetatud
küsimused tuleb lahendada vastavalt Omandireformi Aluste
Seadusele ja Maareformi Seadusele. Õigusvastaselt
võõrandatud vara tagastamise kord p.49 (RT
1993, 7, 106) sätestab õigusvastaselt võõrandatud
vara, sh. maa tagastamise 6 (kuue) kuu jooksul avalduse esitamisest.
Kui ilmneb, et tegemist on kaitsmist väärivate üksikobjektidega
või miljööväärtusliku piirkonnaga,
mis võivad olla lisaks loodushoiu alasele väärtusele
ka asustusloolise või kultuuriloolise väärtusega,
siis on võimalik lahendada küsimused koostöölepingutega.
Ühistes, avalik-õiguslikes huvides rakendatavad piirangud
ja eeskirjad fikseeritakse vastastikustes lepingutes kinnistu
omanikega, servituudid kantakse kinnistusraamatusse, et nende
kohustuslikkus säiliks ka kinnistu omaniku vahetuse või
jagamise puhul. Omanikule saab panna sõlmitavate kahe-
või kolmepoolsete lepingute alusel hoiukohustuse, kinnistu
valvamise- ja tutvustamiskohustuse. Praegu praktiseeritav maamaksu
hüvitamine ei ole pädev ega omanikku rahuldav lahendus,
sest maamaks on vaid üks kinnistu omaniku koormatisi. Lahenduseks
oleks, kui:
Riik (st. kaitseala valitseja) kompenseeriks omanikule kogu majandustegevusest
saamata jäänud tulu, samuti hüvitaks võimaliku
kinnistu turuväärtuse muutumisega seonduvad riskid (näit.
majandatava ehitus- ja tarbepuitu andva metsatüki asemele
tekib soostunud padrik). Tulenevalt Asjaoigusseaduse § 29
hinnatakse asja (sh. kinnisasja) hariliku väärtuse või
valdaja erilise huvi alusel. Asja harilik väärtus on
selle kohalik keskmine müügihind (turuhind). Oigusliku
tasakaalu poole püüdlevas riigis tuleb ometi mõista,
et aeg teha midagi kellegi arvelt, on läbi saanud. Konseptuaalselt
on soov suuri maa-alasid reservaadistada sobiv Põhja- Ameerikasse
või Venemaa aladele, mitte Eestisse. Meile on igiomane
sajandite vältel väljakujunenud hajaasustus. Eelkõige
on olnud maatüki omanikud polvest-põlve kestvate pärimuste,
muistendite ja kohanimede hoidjad. Eeltoodust lähtuvalt tuleb
nentida, et kaitsealade moodustamise selline poliitika on vananenud
ja Eestis väljakujunenud hajaasustusega mittesobiv. Ühiskonnateoreetikud
leiavad, et nn. rohe-punane poliitika Lääne-Euroopas
on sotsiaalselt vastutustundetu, ebaeetiline ning iganenud.
Pille Tomson
Karula Rahvuspargi direktor
Karula Rahvuspark saab järgmisel
aastal 10. aastaseks. Kui palju on selle ajaga tehtud investeeringuid,
loodud kohalikele inimestele uusi töökohti, kui palju
uusi inimesi on rahvuspargi alale juurde tulnud ja kui palju on
ära läinud? Mitu turismitalu tegutseb rahvuspargi territooriumil?
Kui suur on keskmiselt rahvuspargi külastatavus?
Karula rahvuspargi loomisest on investeeringuid tehtud ligikaudu
12 miljoni krooni suuruses summas, sealhulgas välja arendatud
Karula Rahvuspargi Ähijärve Õppekeskus, rajatud
õpperajad, telkimis- ja puhkepaigad. Karula Rahvuspargis
on loodud 7,25 töökohta Karula Rahvuspargi administratsiooni
koosseisus, käesoleval aastal lisandus 2 töökohta
Euroopa Liidu Life-Nature programmi läbiviimiseks. Kaudseid
tööhõive muudatusi ei ole spetsiaalselt uuritud,
kuid hooajalist tööd piirkonna ettevõtjatele
pakuvad nii loodushoiutööde teostamiseks sõlmitud
lepingud kui giiditeenuse osutamine. Karula Rahvuspargi loomine
on soodustanud ka turismitalude arengut. Piirkonnas tegusteb 8
maaturismi ettevõtet, rahvuspargi territooriumil neist
kuus. Täpsed andmed elanike lahkumise ja saabumise kohta
meil puuduvad, sest elanike registri pidamine ei ole rahvuspargi
administratsiooni pädevuses. Rahvaarv on muutunud peamiselt
loomuliku iibe tõttu. Meie andmetel on viimase 9 aasta
jooksul mujale kolinud neli perekonda ja rahvuspargi territooriumile
kolinud kuus perekonda. Viimaste aastate jooksul on hakatud taastama
5 lagunenud talukohta. Rahvuspargi külastatavus on hinnanguliselt
10000 inimest aastas. Rahvuspargi külastuskeskust Ähijärve
Õppekeskuses külastas 2001 aastal 3527 inimest.
Rahvuspark on loodud 127 endise talu maadele.
Kui palju endiseid maaomanikke ja nende pärijaid on oma maid
tagasi saanud?
Karula Rahvuspargi Administratsiooni poolt on kooskõlastatud
131 kinnistu tagastamise ja erastamise toimikut. Kooskõlastamisele
esitatavate toimikute järgi ei ole meil võimalik vahet
teha tagastatavate ja erastatavate maade vahel. Meie andmetel
on kooskõlastamata veel 6 endise talumaa tagastamine või
erastamine. Elamumaade erastamistaotlusi võib veel esitada,
seega võivad lisanduda mõned erastamistaotlused.
Kui rahvuspark moodustati, miks ei tehtud
kindlaks õigustatud subjektide ringi, seda enam, et valla
maanõunik Sven Veldre oli ühtlasi ka rahvuspargi teadusnõukogu
liige?
Karula rahvuspark moodustati 8 detsembril 1993 aastal määrusega
nr 387 Karula maastikukaitseala baasil. Seega ei olnud tegemist
uue kaitseala moodustamise vaid kaitseala tüübi muutmisega.
Ettevalmistustööde käigus koguti vallavalitsuste
maanõunikelt andmed 1939. a kinnistute piiride ja taotluste
kohta. Et Karula Rahvuspargi aladele jäävates valdades
puuduvad 1939. aasta Maa Ameti skeemilised kaardid, ei olnud tollal
esitatud andmed kuigi täpsed. Kaitstavate loodusobjektide
seaduse § 8 lõike 8 kohaselt peab loodusobjekti kaitse
alla võtmise taotlus sisaldama maaomaniku, kohalike omavalitsuse
ja maavalitsuse arvamusi.
Erinevate huvide arvesse võtmiseks korraldati kaitse-eeskirja
ja välispiiri kirjelduse projekti väljatöötamise
käigus mitmeid koosolekuid.Varem kaitse all olnud aladel
peab kaitseala kaitse-eeskirja kinnitamisel maaomaniku, kohalike
omavalitsuse ja maavalituse arvamusi küsima juhul, kui kaitse-eeskirjaga
muutub kaitsekord rangemaks.1993 aastal, kui valmistati ette välispiiri
kirjelduse ja kaitse-eeskirja projekti, maaferorm alles käivitus
ja maa omanikke asjaõigusseaduse § 118 vastavalt veel
ei olnud.
Arvamused vallavalitsustelt ja maavalitsustelt ettevalmistustööde
käigus küsiti. Võib pikalt polemiseerida selle
üle, kas oleks pidanud küsima ka õigustatud subjektide
arvamust, kuigi seadus seda ei nõua. Eeldati, et omavalitsus
esindab inimeste huvisid ja nende arvamus saab seeläbi arvesse
võetud. Tuleb silmas pidada, et sel ajal sai veel esitada
maa tagastamise ja erastamise taolusi, muuta taotluse sisu ning
seega oli võimatu täpselt määrata huvitatud
isikute ringi.
Keskkonnaminister Heiki Kranich on öelnud
15.01.2001 Kõpus, et omandireform ja looduskaitse ei ole
omavahel vastuolus ning mingeid takistusi maade tagastamisel olla
ei tohi. Sellest lähtuvalt:
Miks ei informeeritud inimesi, et osa nende maid võetakse
rahvuspargi territooriumi alla. Miks ei astutud maaomanikega ja
õigustatud subjektidega läbirääkimistesse
ega sõlmitud vastavaid lepinguid, vaid hoolimata varasemast
tagastamisotsusest jäeti osa nende maid riigi
omandisse (millise riigi? Eesti Vabariik pole kunagi talumaid
natsionaliseerinud) ning ei tutvustatud isegi kaitse-eeskirju?
Õigustatud subjektid taotlesid tagasi maad, mis oli juba
kaitse all. Mingite lepingute sõlmimist maaomanikega kaitseala
moodustamisel või kaitsekorra muutmisel seadused ette ei
näe, seega ei olnud ega ole võimalik selliseid lepinguid
teha. Reservaati jääv kaitsealune maa on riigimaa maareformi
seaduse § 31 lõike 2 alusel, mis sätestab, et
maa, mida ei tagastata, erastata ega anta munitsipaalomandisse
või mis ei ole jäetud riigi omandisse maareformi seaduse
paragrahvi 31 alusel, on riigi omandis.
Maareformi seaduse § 31 alusel ei tagastata kaitsealust maad,
mille kasutamine teiste isikute poolt on võimatu st reservaati
jäävat maad. Karula rahvuspargis ei ole veel toimunud
kaitsealuste maade riigi omandisse vormistamist maareformi seaduse
§ 29 sätestatud korra alusel.
Maa jäeti selle Eesti riigi omandisse, mis andis välja
maareformi seaduse. Kaitse-eeskirjade kinnitamisele eelnes küllalt
ulatuslik diskussioon maakonnalehtedes. Kaitse-eeskirjad ilmusid
Riigi Teatajas nagu kõik seadused ja Vabariigi
Valituse määrused ning kõigil oli võimalik
nendega tutvuda.
Miks Te teete vahet kohalike ja mittekohalike maaomanike
vahel? Miks eeldate, et mittekohalikel on emotsionaalne side kadunud
ja neil ei saa muud huvi ollagi, kui et saag sisse?
Mulle jääb arusaamatuks, mille alusel Te omistate mulle
suhtumisi ja seisukohti, sest ma ei ole Teiega kunagi neil teemadel
vestelnud. Teatavasti on seaduse järgi omanik kinnistusraamatusse
kantud isik ning seega ei ole mingit vahet omanike vahel sõltumata
nende elukohast.
Heiki Kranich
Keskkonnaminister
15.01.2001 Hiiumaal koosolekul Kõpu
rahvuspargi moodustamise kohta küsimusele Kui võõrandatud
maa on tagastamata, s.t protsess on pooleli, kas inimene ikka
saab seoses pargi moodustamisega oma maa tagasi? Vastasite:
Saab muidugi. Omandireform ja looduskaitse pole omavahel
vastuolus. Mingeid takistusi maade tagastamisel olla ei tohi.
Palun sellest vastusest lähtuvalt Teie kommentaari olukorrale
Karula Rahvuspargis, kus omandireform ja looduskaitse on omavahel
vastuolus. Hans Korge, kes lapsena oma isatalust (Võidu
talu) minema küüditati, ei ole tänini oma isatalu
maid tagasi saanud. Valga maakonna vastav komisjon tegi 14.10.1993.a
otsuse maad tagastada. Seda otsust talle ettenähtud kahenädala
jooksul ei saadetud, kuid ametlikult pole seda ka tühistatud.
Omanikuga ei astutud määruses ettenähtud korras
läbirääkimistesse. Keegi ei tundnud huvi, mida
ta tahab oma isatalu maadega peale hakata. Teda ei teavitatud
isegi sellest, et kogu Võidu talu metsamaa on arvatud reservaadiks
ja täielike majanduspiirangutega sihtkaitsevööndiks
ning ei kuulu tagastamisele ja jäeti riigi omandiks. Vastupidi,
10.02. 1995.a lasti tal uuendada Võidu talu tagasisaamise
taotlust! Alles siis nägi ta oma isa talumaade tagastamise
otsust toimikus. Kaitse-eeskirjade vastuvõtmiseni oli vähem
kui kuu ja Rahvuspark oli juba moodustatud. Ta ei ole ainuke,
kellega nii käituti. Selline omavoli toimus 132 kinnistu
kallal.
Karula rahvuspargi kaitsereziim on määratud Karula rahvuspargi
kaitse-eeskirjaga, mis on kinnitatud Vabariigi Valitsuse 3. märtsi
1995 määrusega nr.92 ja muudetud Vabariigi Valitsuse
16. detsembri 1999 määrusega nr 387. Kaitse-eeskirjaga
on kehtestatud erineva kaitsereziimiga piirkonnad, sealhulgas
sihkaitsevööndid ja reservaat, mille kaitse-eesmärk
on koosluste areng üksnes looduslike protsesside tulemusena
ning piiranguvööndid, kus on lubatud majandustegevus
kaitse-eeskirjas sätestatud piirangutega. Maareformi seadus
§ 31 lõige 1 punkt 2 sätestab, et riigi omandisse
jäetakse riikliku kaitse all olev ja riikliku kaitse all
olevate objektide juurde kuuluv maa, kui kehtestatud kaitsereziim
teeb võimatuks maa kasutamise teise isiku poolt. Kaitstavate
loodusobjektide seaduse § 8 lõike 8 kohaselt peab
loodusobjekti kaitse alla võtmise taotlus sisaldama maaomaniku,
kohalike omavalitsuse ja maavalituse arvamusi. Karula Rahvuspargi
kaitse-eeskirja kinnitamise eel küsiti nii maavalitsuste
kui omavalituste sarvamusi, kuid asjaõigusseaduse §
118 kohaselt Hr Hans Korge ei olnud sel ajal ega ole ka praegu
maa omanik. Seega ei ole kaitse alla võtmisel kehtivat
korda rikutud. Vabariigi Valituse 1995. a. määrusega
nr 387 kehtestatud kaitse-eeskirjas punkt 28 sätestas, et
täielike majanduspiirangutega sihtkaistsevööndi
maa on riigi looduskaitsemaa ja see jäetakse riigi omandisse
maareformiseaduses sätestatud korras. 1998. aasta määrusega
muudeti see punkt ning ning vastavalt maareformi seaduse §
31 ei tagastata ainult sellist kaitsealust maad, mille kasutamine
teiste isikute poolt on võimatu st reservaati jäävat
maad. Võidu talule 1940. aastal kuulunud maadest jääb
Pautsjärve reservaati ja seega tagastamata hinnanguliselt
10 ha (täpsed andmed meil puuduvad, sest Karula vallas puuduvad
1939. aasta Maa Ameti skeemilised kaardid, mille järgi pindala
määrata).
Millise seadusandliku aktiga on Hans Korge
isa talumaa saanud EV riigi omandiks?
Reservaati jääv kaitsealune maa on riigi maa maareformi
seaduse § 31 lõike 2 alusel, mis sätestab, et
maa, mida ei tagastata, erastata ega anta munitsipaalomandisse
või mis ei ole jäetud riigi omandisse maareformi seaduse
paragrahvi 31 alusel, on riigi omandis. Karula rahvuspargis ei
ole veel toimunud kaitsealuste maade riigi omandisse vormistamist
maareformi seaduse § 29 sätestatud korra alusel.
Kas ei oleks mõttekam olnud sõlmida
omanikega lepingud, kus on kirjas vastastikused kohustused ja
vajalikud kompensatsioonid?
Maaomanikega on sõlmitud loodushoiutoetuste lepingud (2001.
aastal 51 lepingut, 2002. aastal 40 lepingut). Rakendatud on maamaksusoodustused
(reservaadis ja osades sihtkaitsevööndeis 100 %, ülejäänud
sihtkaitsevööndeis 75% ja piiranguvööndis
50%). Kui maaomanik ei ole rahul maal kehtivate piirangutega,
võib kaitstavate loodusobjektide seaduse § 28¹
alusel omanik vahetada kaitsealale ulatuva kinnisasja riigimaa
vastu. Kompensatsioone maaomanikele näeb Eesti seadusandlus
ette vaid kaitsealuste liikide poolt tekitatud kahju kompenseerimiseks,
kuid selliseid juhtumeid Karulas esinenud ei ole.
Kuidas lahendada ebaõiglust,
mis Hans Korgele ja tema saatusekaaslastele on põhjustatud?
Eesti Vabariigi seaduste kohaselt kompenseeritakse maa tagastamata
jätmise korral maa maksumus erastamisväärtpaberites.

|
 |