|
Arvi säras, sest ta armastas inimesi
tekst: K&E
fotod: anne margiste, Kalju Terasmaa ja Eve Haugi kogust
|
Arved Haugi eluloolised andmed:
muusikutee - ENSV Riiklik Filharmoonia 1961
1986, estraadiosakonna toimetaja, ansamblite Laine,
Vana Toomasja Erfiajuht
muusikukarjäär - mängis saksofoni,
kontrabassi, löökpille, akordionit, kitarri
.
lauljakarjäär - laulis Eesti Raadio legendaarses
meeskvartetis, koos Kalju Terasmaa, Uno Loobi ja Eri Klasiga
ja ER segakooris
heliloojakarjäär - muusika kümnele
estraadietendusele ja üle 400 laulu, neist paljud on
läbi aastate olnud populaarsed rahva seas nagu Hõissa,
pulmad!, Sepa jutustus, Kui kõnnib
mannekeen, Rannapiiga, Mere muusika,
Saadan oma varju, Rahu hällilaul,
Kodu, Ööbiku valss, Sel
õnnepäeval, Lõbus korstnapühkija,
Lõpp poissmeheelule!, Laev lahkub
hommikul jt.
|
Sügis oli helilooja
ja pillimehe Arved Haugi
lemmikaastaaeg. Talle meeldis sügistormidega rinda pista
ning tunda, et suudab tuultest üle olla. Eks ole sümboolne
seegi, et sügisel (5.11.1922) Arved siia ilma sündis
ja sügisel (18.10. 1995) siit lahkus. Muusika kõrval
olid Arved Haugi kirgedeks loodus ja meri. Oli ta ju mere-äärses
Tammneeme kalurikülas Suurekivi talus sündinud.
Milline oli mees, kes on kinkinud meile haaravad
viisid nagu Rannapiiga, Sepa jutustus,
Kui kõnnib mannekeen jpt? Arved Haugi sisemist
ilma püüavad tabada abikaasa Anne Margiste, kolleegid
Kalju Terasmaa ja Kalju Saareke ning tütar Eve Haug.
Romaan kestis nagu Verdidel
16 aastat
Arved Haug ei tähistanud avalikult
50. ega 60. juubelit. Esimene ja paraku ka viimane avalik juubelikontsert
toimus alles seitsmekümneselt. Siis lubas abikaasa Anne Margiste,
et kindlasti peetakse ära ka 80. juubel. Nüüd tuligi
lubadust pidada. Annele on Arvi pühendanud laulud Anne-Reet,
Ma saadan oma varju, pulmapäevaks kirjutatud
laul Sel õnnepäeval ning vaid nädal
enne surma valminud Sina ja maasikad.
Tuttavaks saadi 1969. a Rakvere teatris, kui Arvi tuli tegema
muusikat Albert Uustulndi kirjutatud loole Neptuni pärijad.
Hakkaski tasapisi arenema romaan, mis kestis nagu Verdidel 16
aastat, enne kui abielluti.
Anne: Meeldisin talle, sest olin tema sõnul lihtne,
rõõmsameelne ja ilma krutskiteta. Ükskord ta
ütles, et olen ta ema nägu. Arvi oli särav, elu
täis ja hästi tundlik inimene. Tundlikkusest tulenes
ka ägedus. Ta ei kartnud kunagi välja öelda oma
arvamust. Temal ei olnud perioode, kus poleks olnud või
ta ei viitsinuks midagi teha. Igav ei olnud temaga iialgi. Üks
haruldane joon, mis tema juures hirmsasti meeldis, oli see, et
kui ta nägi teise inimese juures midagi head, siis märkas
seda alati öelda. Meil oli kahekümne aastane vanusevahe,
kuid mõnes suhtes oli ta noorem kui mina. Ükskord
vaatasime noorte muusikasaadet ja ütlesin mingi loo kohta,
et see mulle nüüd küll ei meeldi! Ta ütles,
et ära vaata selle järgi, kas meeldib või ei
meeldi, vaata, kas nad teevad seda muusikat hästi või
halvasti. Arvesta sellega, et see ei ole sinu, vaid nende muusika.
Kui hästi teevad, siis on ikka hea muusika ja kui halvasti,
siis on ükskõik milline muusika halb. Arvile meeldis
väga noortega suhelda ning mitmedki laste sõbrad ja
sõbrannad said ka meie sõpradeks.
Ühelt poolt oli ta linnainimene. Läbi ja lõhki
härrasmees ning särav seltskonnahing. Sügaval sisimas
aga oli ta maa- ja mereinimene. Ta armastas väga maatööd
ning oma kätega meisterdada. Lisaks oli tal väga ilus
käekiri ning kätt joonistamise peale.
|
Sõjast tagasi: Akordionit
mängib Raimond Valgre, kontrabassi Lembit Verlin, viiulit
Emil Laansoo, kitarri Udo Pising, saksofoni Arved Haug. |
Arvile meeldis töötada vaikuse
perioodil, kas varahommikul või hilja õhtul. Ta
suutis väga hästi keskenduda ja sai ka siis töötada,
kui mina korteris liikusin. Ta suutis hetkest võtta ja
anda maksimumi. Talle endale meeldis sving ja dþässilikum
muusika. Üks lemmikutest oli Duke Ellington. Samuti meeldisid
talle võimsate häältega lauljad nagu Tom Jones.
Need neli mulle kirjutatud laulu on väga südamelähedased.
Üks lemmikutest on ka Ööbiku valss.
Kui riiuks läks ja ta tahtis ära leppida, siis hakkas
neid mängima. See oli nii armas, et sellele vastu küll
ei saanud! Ta oli küll usklikus perekonnas kasvanud, kuid
oli ilmalikum. Talle meeldis aga käia kirikutes, eriti kui
keegi mängis orelit. Paljudele tuleb see üllatusena,
kuid ta kirjutas ka ise vaikselt kirikumuusikat Oleviste kirikule.
Mina nägin teda viimati reedel, 13. oktoobril ja sestpeale
muudab13 ja reede mind ärevaks. Sõitsin reedel Viljandisse
etendusele. Arvi pidi minema laupäeval Saaremaale lauluvõistluse
þüriisse. Ütlesin talle veel, et kuule, äkki
sa ei lähe. Ta ütles, et vaatame ning kutsus mind kaasa.
Mina aga laupäeval selle bussi peale ei jõudnud, millega
ta sõitis. Kui koju tulin, oli kiri laual: Nägemiseni,
kallis!. Ja õhtul mulle helistati. Ta oli neli päeva
koomas ja päeval, mil ta suri, oli tormiselt tuuline ja sadas.
Sel hetkel, veidi enne kella viit õhtul, äkki tuul
ja sadu lakkas ning taevaviirg oli punane. Hiljem tuul ja sadu
jätkus. Ja tehke mis tahate, iga kord, kui olen Metsakalmistul
mõtetega tema juures, tuleb taevast hetkeks see päikesekiir!
Üks kuulsast nelikust
|
Eri Klas, Arved Haug ja Kalju Terasmaa
detsembris 1963 TV-stuudios tellosid imiteerimas. Kõlab
Väike sümfoonia. |
Aastal 1960 sündis muusikataevas
uus täht, mille sära pole tänini kustunud. Kvartett
koosseisus Arved Haug, Uno Loop, Eri Klas ja Kalju Terasmaa. Kui
Uno Loop Venemaa turneele läks, tegutses kvartett mõnda
aega ka triona. Arvit meenutab Kalju Terasmaa: Arvi oli
väga aktiivne, lõbus ja elurõõmus inimene.
Temaga oli mõnus koos töötada. Ta oli väga
töölembeline ja tegi proove mõnuga. Oli väga
sümpaatne kuulda, kui Arvi mängis saksofoni. Ta mängis
imeilusa tooniga ja oskas suurepäraselt improviseerida.
Olime kvartetiga lindistanud vaid paar laulu, kui saadeti Moskvasse
esinema. Olime hotellis, kus meil oli omaette tuba, nelja voodiga.
Igaüks lesis oma voodis ning tegime sedasi lauluproovi. Luþnikis
oli rahvast murdu. Muidugi oli erutus suur.
Ansamblis Laine tõstis Arvi au sisse ka orkestri
Samaaegselt kuulsa nelikuga tõusis
tähetaevasse ansambel Laine, mille juht 4 aastat
oli ka Arved Haug. Koostööd Arviga meenutab ansambel
Laine koreograaf Kalju Saareke: Esimesed kokkupuuted
Arviga olid minul ansambel Laine ajal, kui G. Podelski
mingil põhjusel lahkus ja Arvi võttis ansambli mõneks
aastaks üle. Üldmulje Arvist oli kui väga heast
ja mitmekülgsest muusikust ja härrasmehest. Ta oli väga
esinduslik mees, kes käis alati väga hästi riides,
kikilips kaelas ja mahukas noodimapp käes. Arvi oli väga
autoriteetne. Ta oli range tööstiiliga ja oli eesmärgi
nimel valmis ka ägedaks minema, kui vaja.
Minu jaoks oli huvitav see, et kui Arvi võttis ansambli
üle, siis võeti kasutusele rohkem showelemente. Ta
pööras tähelepanu ansambli orkestri koosseisu tugevdamisele
ja võimendamisele. Podelski tegeles seevastu põhiliselt
oktetiga. Ega keegi ei osanud tol ajal täpselt ette kujutada,
milline show peaks olema, see kujunes koostöös välja.
Ansambli kontserdid aga läksid järjest paremaks. Iga
aasta lõpul tuli välja uus kava, millega mindi ringreisile
kõigepealt Eestisse ja seejärel Venemaale. Tolle aja
kohta oli ansamblil ka päris palju välisreise, kokku
25. Tantsude lavastamisel kasutasin ka Arvi loodud muusikat. Arvi
loodud laulud on kõik ilusa meloodiaga, mõnusa huumoriga
ja sisuka tekstiga. Talle meeldis lahe estraad ja jazzmuusika.
Mulle isiklikult ei meeldi praeguste teismeliste lauljate kiimaline
kiunumine. Puudub kvaliteet ja sisu. Võetakse üks
fraas ja siis korratakse seda lõpmatuseni. Lugesin ükskord
ühe laulu puhul ära 27 korda! Tol ajal poleks
selline asi võimalik olnud.
Nooremast õest Evest
sai isa lavapartner
Erinevalt vanemast õest Reet Linnast
on noorem õde Eve Haug tagasihoidlikuma loomuga ja avalikkuse
eest varjul olnud. Teise tütre asemel oodati perre tegelikult
hoopis poissi. Lapsena käidi isaga hästi palju mere
ääres ja ka Evele meeldib meri väga. Aeg seadis
Eve ühel hetkel valiku ette: kas lauljakarjäär
või perekonnaelu. Eve valis pere ja teenis leiba sekretäriametit
pidades, olgugi, et isa arvates oli Eve musikaalsem. Praegu on
Eve kontorirutiinist tüdinud ning muutunud vabameelseks inimeseks.
Peale vanemate lahkuminekut leidis Eve isaga uue kontakti kolmkümmend
aastat tagasi ning just Evest sai isale lavapartner rohketel ühisesinemistel,
kui lauldi koos Raimond Valgre loomingut.
|
Laval on koos isa ja tütar.
Kõlavad R. Valgre laulud. Foto on tehtud Tallinna saarlaste
peol 1994. a kevadel. |
Eve: Põhiliselt mängisimegi svingi ja Raimond
Valgre laule. Isa peetakse parimaks Valgre laulude esitajaks ja
ta tõesti oskas neid kõige õigemini laulda.
Näiteks kasvõi Ma võtan viina või
Ma olen liig halb ja sina nõnda hea. Ansambli
nimi oli alguses In Sving Band, kuid hiljem sai Raimond Valgre
järgi nimeks Ray Sving Band. Oli mõnus härrasmeesteseltskond,
kus minul oli päris mõnus laulda. Laval oli isa ehtne
artist ning alati kindel. Keegi ei saanud kunagi aimu sellest,
mis tema sisimas tegelikult toimub. Talle meeldis esinemise ajal
improviseerida. Sving ning jazzmuusika annavadki selleks vabaduse,
sest ei ole nii noodis kinni. Isaga oli ka väga mõnus
koos tantsida, sest pillimeestel on väga hea kehatunnetus.
Jõuludega seoses tulebki meelde üks tore jõulupidu
väikeses seltskonnas ühes tervishoiuasutuses Lennuki
tänavas. Isal oli seal üks sõber, kes kutsus
esinema. Oli väike kohvilaud ja pianiino. Isa laulis ja saatis
ennast ja mind klaveril. See oli ehe ning pingevaba südamest
südamesse laulmine.
Isa on mulle eeskujuks mitmes mõttes. Kõigepealt
muidugi oma muusikatunnetusega. Lisaks sellele veel oma äärmiselt
mõnusa ja muheda huumorimeelega ning otsekohesuse ja aususega.
Ta ei sallinud mingit keerutamist ning seda, et keegi kuskil arvas
midagi, kuid täpselt ei teadnud. Ta ütles alati, et
kui täpselt ei tea, siis ei tasu torkida.
Nostalgiaga meenutan meie viimast ühisesinemist
6. oktoobril 1995. a Liivalaia tänavas pensionäride
päevakeskuses. Järgmisel päeval oli R. Valgre sünniaastapäev.
Oli hästi mõnus olemine. Isa mängis saksofoni.
Ta ei oleks tegelikult tohtinud seda teha, sest see oli tema jaoks
suur pingutus. Kuid ise oli ta oma saksofonimängu üle
ääretult uhke. Peale hästi õnnestunud esinemist
tulime kahekesi käest kinni hoides Gonsiori tänava otsani.
Tänavanurgal küsisin, et kas saadan teda edasi, kuid
isa arvas, et pole vaja. Ta pööras oma kodu poole ja
mina läksin Postimaja juurde bussipeatusesse. See on minul
viimane ja ääretult meeldiv mälestus oma isast.
Pean ennast õnnelikuks inimeseks, et olen saanud oma isaga
nii palju koos esineda.
Arved Haugi eluloolised andmed:
muusikutee - ENSV Riiklik Filharmoonia 1961 1986,
estraadiosakonna toimetaja, ansamblite Laine, Vana
Toomasja Erfiajuht
muusikukarjäär - mängis saksofoni, kontrabassi,
löökpille, akordionit, kitarri
.
lauljakarjäär - laulis Eesti Raadio legendaarses
meeskvartetis, koos Kalju Terasmaa, Uno Loobi ja Eri Klasiga ja
ER segakooris
heliloojakarjäär - muusika kümnele estraadietendusele
ja üle 400 laulu, neist paljud on läbi aastate olnud
populaarsed rahva seas nagu Hõissa, pulmad!,
Sepa jutustus, Kui kõnnib mannekeen,
Rannapiiga, Mere muusika, Saadan
oma varju, Rahu hällilaul, Kodu,
Ööbiku valss, Sel õnnepäeval,
Lõbus korstnapühkija, Lõpp
poissmeheelule!, Laev lahkub hommikul jt.
|
|