|
Ervin Õunapuu ei mängi
valemängijatega
tekst: k&e
foto: ervin õunapuu kogust
Kui
Eesti taasiseseisvus, said kommunistidest hoolsad usukummardajad.
Ervin Õunapuu ei tahtnud valemängijatega ühes
pundis olla, lahkus kiriku rüpest ning temast sai ateist.
Praegu on tal käsil film Räpane valgus,
mis otsib vastuseid küsimustele: miks ma usun; miks ma ei
usu?
Milline
tähendus on teie jaoks Jõuludel?
Olen pärit ilmalikust perest, juba minu vanavanemad suhtusid
kirikusse ja religiooni kui veidrusse. Ka minu ema ja isa on areligioossed.
Pea kogu minu tutvusring, v.a mõned erandid, on uskmatud,
seega on minu jaoks oluline vana aasta viimane päev ja uue
aasta saabumine. Nimetatud ööl teen kokkuvõtteid
möödunust ja mõtlen tulevikule. Pööripäeval
(jõulud) tunnen rõõmu sellest, et mida päev
edasi, seda valgemaks läheb. Omariikluse saabudes meenutati
tihti kirjasõnas aastaid, mil jõulude tähistamine
oli suur kuritegu. Olen lugenud fantastilisi lugusid nõukogude
ajast, mil jõulusid tähistati salaja, n-ö põranda
all. Mälestused akna ette riputatud paksudest tekkidest,
salaja toodud kuusepuudest ja tutvuse kaudu saadud verivorstidest.
Minu meelest on see täielik jamps, sest olles 80ndate aastate
alguses EELK meelevallas, tähistasin mõttekaaslastega
täiesti avalikult jõulupühi. Maakiriku pastoraadi
akna ees polnud tekke ega kardinaid, kiriku juurest levis alla
külla verivorsti, seaprae ja hapukapsa isuäratavaid
lõhnu. Seega ei võta ma omaaegseid konspiraatoreid
eriti tõsiselt, aga jäägu neile nende põnevus
ja valemäng minevikuga.
Üks vabadusvõitleja on tabavalt märkinud, et
ENSV-s elasid põranda all ainult nimetud rotid, kes nüüd
on asunud agaralt mälestusi kirjutama ja raamatuid avaldama.
Arvan, et jõulud on suur kohustuslik mäng, mis on
aastatega muutunud järjest jaburamaks. Ja siiralt kahju inimestest,
kes detsembri saabudes kaotavad reaalsustaju: neist saavad olude
sunnil (massipsühhoos) manipuleeritavad tegelased tsirkuses.
Mul on tuttav, kes detsembris saadab maailma laiali sadu postkaarte
ja teeb kümneid kingitusi. Enamus kinkidest on mõttetu
praht ja ka hinnalised õnnitluskaardid rändavad reeglina
prügikasti või kaminasse. Rahulisi jõulupühi
ja õnnelikku uut aastat! jõulusoovid muudavad
mind rahutuks, sest neile peab vastama. Viisakusest. Pealegi usun,
et elu läheb edasi ka kohustuslikuks muutunud soovikaartideta.
Aga asi pole ju kuuses, kaartides, kingitustes ja meeletus söömises-joomises,
mida jõulud endaga kaasa toovad.
Kristlased usuvad ja kinnitavad tõsimeeli, et nad tähistavad
Petlemmas neitsist sündinud mehe sünnipäeva, kelle
nimi on Jeesus Kristus ja kes on jumala poeg. Paljud vabamõtlejad,
nende seas inglane David Icke, on tõestanud, et kristlus
on laenatud religioon. Muinasjutte jumalapoja sündimisest
on levitatud tuhandeid aastaid enne kristlust. Enamus planeedi
Maa asukaid on erinevatel aegadel ja erinevates kohtades unistanud
nn jumalapojast ja jumalast. Kavalaid müüte ja naiivseid
muinasjutte on tuhandeid. Toon vaid ühe näite. David
Icke kirjutab: Kellest ma räägin? Ta sündis
neitsist 25. detsembril; teda kutsuti lunastajaks, jumala ainsaks
pojaks ja ta suri inimkonna päästmiseks; ta löödi
risti reedesel päeval Mustal Reedel
ning ta veri valati laiali, et lunastada Maad; ta surmasid piinarikkalt
naelad ja rist; ta oli Isa ning Poja ühendus maises kehas;
ta pandi hauda, läks allmaailma, kuid kolm päeva hiljem,
25. märtsil, leiti, et ta keha enam hauas ei ole: ta oli
üles tõusnud kui Kõigevägevam Jumal;
tema keha sümboliks sai leib, mida sõid need, kes
teda kummardasid. Jeesus, kas pole? Ei, ei ole! Kõik eeltoodu
käis Jumala Poja, lunastaja kohta nimega Attis, keda kummardasid
früügialased, üks vanemaid hõime Väike-Aasias,
praeguses Türgis, tublisti üle tuhande aasta enne seda,
kui loodi müüt Jeesusest. Ning Attis on vaid üks
lugematutest sümboolsetest jumalustest, kelle kohta vesteti
ikka ühte ja sama lugu juba tuhandeid aastaid enne kristluse
tekkimist. Kõikide teiste lugude suhtes ollakse seisukohal,
et need on müüdid ning tegelikult mitte midagi niisugust
muidugi juhtunud ei ole. Jeesuse loo suhtes nõnda ei arvata.
Kristlased on naernud niisugused paganlikud müüdid
välja ja mõistnud need hukka kui Saatana sepitsused,
aga nõudnud samas, et kogu ülejäänud maailm
usuks, et vaid nende versioon samast loost on täht-tähelt
tõsi, kõik ülejäänud aga ei ole
on nõudnud seda piinamise ja surma ähvardusel.
Eeltoodut lugedes peaks taipama igaüks, miks ma naeruvääristan
jõulusid ja miks meie pere ei pea jõuluaega pühaks.
Ka ei saa ma selgust, miks ainult detsembri teises pooles kuulutab
linnapea Tallinnas välja (jõulu)rahu? Kas kontrasti
mõttes rahutusega, mis meid kammitseb väljaspool jõuluaega?
Ma millegipärast ei usu, et jõulurahu saabudes röövitakse,
tapetakse, varastatakse ja rüüstatakse vähem. Aga
loota ju võib, sest viimasena tapetakse Lootus.
Palun rääkige
oma filmist Räpane Valgus, mida hetkel teete.
Minu meelest on see film hädavajalik, vastasel juhul ma sellega
ei tegeleks. Samas ei tahaks ma pooleliolevast, tegelikult alles
alustatud tööst midagi täpsemalt rääkida.
Mitte et ma oleks ebausklik ja kardaks ära sõnuda
valmivat lugu. Lihtsalt on nii, et kõike lahti rääkides
ja tutvustades kaob põnevus. Tihti imestan, kui keegi jutustab
pikalt laialt kavandatavast või pooleliolevast tööst;
mõni autor räägib peensusteni, millest tema raamat
või film jutustab. Kui nii, siis pole mõtet enam
raisata aega ja energiat, et üritus lõpuni viia. Paljud
asjad, mis olen peas valmis ja selgeks mõelnud, on jäänud
hiljem realiseerimata just sellepärast, et olen nad iseendas
juba valmis mõelnud ja lahendanud. Kui pisimadki detailid
silme ette kerkivad, kaob teostamise vajadus. Idee sureb ja avastan,
et tegelesin enda jaoks ebaolulise asjaga. Piibel ütleb:
koer pöördub tagasi oma okse juurde. Ja just seda ma
teha ei tahaks.
Film tööpealkirjaga Räpane valgus on
salvestatud piltide rida nn tavalisele inimesele. Mingil juhul
ei tule see tõsiteaduslik uurimus, me ei kasuta konsultante,
küll aga arhiivimaterjale ja viiteid internetist. Filmis
ei püüa me midagi tõestada ega ümber lükata,
vaid näitame erinevaid inimesi ja nende elu jumalas, jumalaga
või ilma. Me küsime ja saame vastuseid, suur osa ongi
intervjuud inimestega. Filmi pealiin on mõtisklus, mis
saab alguse ühe täiesti tavalise 8aastase maapoisi arutlusest
isast, emast, jumalast, taevast ja surmast. Huvitavat materjali
oleme salvestanud USA-s ja mujal. Lugu on kiretu kirjeldus, mis
ei anna hinnanguid. Hinnangu annab vaataja. Tahan, et film esitaks
vaatajale kaks olulist küsimust: miks ma usun? Miks ma ei
usu? Ma ei sõltu mingist ajakavast, seega saan teha tööd
just siis, kui aeg on küps. Filmi esilinastuse oleme planeerinud
jõuludeks 2003.
|
|