|
Austria - avatud ja tolerantne
tekst: K&E
|
Suursaadik dr Jakub Forst-Battaglia
koos oma abikaasa
Frederikega presidendi suveresidentsis Paslepas, mai 2002.
|
Alpiaasad, edelweiss, suusamekad,
viini metsad, viini saiad ja viini vorstikesed, Viini sümfoonikud,
viini valss
Killuke Austriat tuleb meie kodudesse läbi
helesinise ekraani igal uue aasta esimesel päeval Viini sümfoonikute
uusaastakontserdi helidega. Austria hinge avavad Austria suursaadik
Eestis dr Jakub Forst-Battaglia
ning Austria aukonsul Eestis hr
Enn Vels.
Praegu on Saksamaal karnevalide
aeg. Mil moel on see seotud Austriaga?
Dr Jakub Forst-Battaglia: Austrias
on karnevalihooaeg peale jõulupühi, peamiselt jaanuaris
ja veebruaris. Meil on oma armsad vaimude aja kombed. Eriti mägedes,
kus on säilinud vanad tavad võitlemisest halbade vaimudega,
kes pimedal ajal välja tulevad. Tegu on iidse ja sügavaid
paganlikke juuri omava kombega, mis on nüüdseks kristianiseeritud.
Karnevalide hooajal tantsitakse väga palju ning korraldatakse
palju balle ning etendusi. Toimub nii rahvalikke tantsupidusid
kui ka väga elegantseid balle kõrgseltskonnale. Näiteks
Viinis, mis on üks parimate tantsualaste traditisioonidega
linnu maailmas, eriti Euroopas.
Üks osa austria rahvakultuurist
on kohvikukultuur. Kas see traditsioon on veel elus?
See traditsioon on endiselt elus, kuid
vähemal määral kui varem. Enne sõda olid
loomeinimesed küllaltki vaesed ja nad ei saanud endile kodus
korralikku toasooja lubada. Nii nad veetsidki tunde kohvikutes
istudes ja näiteks kirjutades ning seal oli võimalik
nendega kokku saada. Tänapäeval pole loovinimesed enam
nii vaesed, et neil kodud külmad poleks, kuid kohvikud on
endiselt mõnusad kohtumispaigad. Teisalt tavatseski kogu
kirjanduslik ja poliitiline eliit mõnes kuulsas kohvikus
kokku saada, samuti edukad äriinimesed. Nad käisid koos
ka erasalongides.
Milliste sõnadega kirjeldaksite
oma kodumaad?
Kirjeldaksin seda kui kultuuri, mis asub paljude rahvaste ristteel.
Meil on väga keerukas identiteet, mida on kujundanud minevik
ja mõjutab olevik ning mis on tegelikult segu paljudest
rahvustest. Meie inimesed armastavad oma kodukanti, väärtusi
ja identiteeti, kuid samas on nad teadlikud, et ollakse osa millestki
suuremast. Euroopa identiteet tähendab alati rahvusikku identiteeti,
kuid see ei tähenda mitte olla kellegi vastu, vaid omada
ühiseid eesmärke. Meil kõigil on omad vanad traditsioonid,
geograafiline asend, maastikud jne, kuid meie ühiseks Euroopa
rikkuseks on teadlikkus, tolerantsus, mitmekesisus, avatus, solidaarsus,
identiteet ja koostöö.
Rootsi lavastaja Georg Malvius rõhutas,
et ühiskonna jaoks on kõige tähtsam kultuuripoliitiline
probleem leida kultuuri jaoks suund. Kas Austria kultuuril on
suund ning milline?
See on väga huvitav küsimus. Kultuur on loominguline
protsess, mida ei saa kamandada. Riigi jaoks on tähtis luua
vastav võrgustik ja tingimused, et soodustada loometegevust.
Meie tahame näidata Austriast modernset pilti ning kultuuripoliitika
on fokuseeritud levitama teadmisi Austria kultuurist kõikides
kultuurivaldkondades. Mõistagi peame oma traditsioonilisest
kultuurist lugu, kuid soovime samas näidata elavat pilti
kaasaegsest kultuurist. Eriline rõhk on Austria identiteedi
lahtimõtestamisel, sest me oleme küll saksa keelt
kõnelev riik, kuid mitte lausa sakslased. Meie identiteedi
aluseks on avatus, õigus aksepteerida uusi ideid ja vanad
traditsioonid, mida tuleb maailmale näidata. Austria kultuuri
peamine telg on lugupidamine ja tolerantsus. Nende raamides on
kõik valdkonnad ja suunad, millel on kunstiline väärtus,
võimalikud. Üheks oluliseks sihiks on ka püüe
toetada noori.
Seega peab riik looma tingimused
kultuuritööstuse arenguks?
Kultuuritööstus ei ole iseenesest
vale. Siin võib tekkida valearusaam, et kultuur peab olema
teatud mõttes mittetulunduslik ning inimestel ei tohi olla
kultuuri luues materiaalset huvi. Kuid tegelikult peavad paljud
inimesed oma loomingust elatuma. Kunstnikud peavad olema hästi
tasustatud, sest neil peab olema aega pühenduda täielikult
oma tööle, oma loomingule ja keegi peab neile selleks
tingimused looma. Asja tuum peitub teadlikkuses oma vajadusest
ennast väljendada ja ennast peegeldada. Kultuur ei paku huvi
iseenesest. Kui see toob sisse raha, siis on see tingitud sellest,
et inimesed vajavad meelelahutust. Inimestele meeldib käia
teatrites, kinos, kontsertidel, näitustel, sest need paigad
on loodud nende vaba aja veetmise jaoks ning kujutlusvõime
on inimesele oluline. Inimene ei ole robot ja ei tööta
lihtsalt töö pärast. Me tahame ennast peegeldada
ning luua midagi, mis meile meeldib.
Meil peavad tuntud kultuuriinimesed
teenima leivakõrvast, tegeledes millegi muuga. Kas Austrias
on võimalik loovisiksusel ainult oma loomingust elatuda?
Paljudel juhtudel on see võimalik.
See sõltub eelkõige inimese tasemest ja tuntusest.
Mõned inimesed teevad lisaks oma loometööle ka
muud tööd. Nad töötavad näiteks muuseumides
või õpetajatena ning see kindlustab neile igapäevase
sissetuleku. Loomulikult on vaja noortel, kes alles pürgivad
tuntuse poole, teha väga palju tööd.
Kui suurel määral rahastab
Austrias kultuuri riik ja kui palju on kaasatud erakapital?
Austria on föderatiivne vabariik,
mis koosneb 9 liidumaast. Riik tervikuna, liidumaad ja omavalitsused
on peamised kultuurirahastajad. Igal liidumaal on kultuuri jaoks
oma eelarve, mille suurus sõltub elanike arvust. Samuti
on kultuurirahastamisse kaasatud erakapital, kuid see ei mängi
peamist rolli. Muidugi on meil mõned eramuuseumid ja kunstikogud,
mis majandavad ennast ise. Samuti tegutsevad erateatrid ning neil
on võimalik saada omavalitsustelt toetust. Enne sõda
oli erateatritruppe väga palju ning siis nad omavalitsustelt
toetust ei saanud. Kuid tol ajal oli teine kultuuritraditsioon
ja sotsiaalne struktuur. Kultuuriajakirju on väga palju ning
need on väga kitsalt spetsialiseerunud. Kultuur mängib
Austrias tähtsat rolli ja isegi need inimesed, kes ise ei
ole isiklikult kultuurist huvitatud, on uhked oma rahvuskultuuri
üle ja selle üe, et osa kultuurist on riiklik ning et
tänu osale nende maksudeks makstud rahaga seda võimaldatakse.
Kas Austrias on olemas fonde, mis
toetavad kodanikualgatust ja kultuurialaseid projekte nagu Eestis
Kultuurkapital. Millised on nende prioriteedid?
Kultuuri peamine toetaja Austrias on
riik. Mõned pangad toetavad ka kultuuri. Võib-olla
ei ole see meil nii tähtis, nagu mujal, näiteks Hispaanias.
Meil toetavad fondid väga paljusid valdkondi ning nad ei
ole keskendunud vaid ühe või kahe kultuurisfääri
toetamisele.
Kui olulist osa avalikus ja kultuurielus
omavad loomeliidud ja intelligents ja milline kaal on nende arvamusel
Austria ühiskonnas?
Olukord on natuke erinev, kuid kuna kultuuril
on meie avalikus elus oluline roll, siis näiteks kirjanikel
on oluline osa. Tihtilugu on kirjanikud väga kriitilised
ja võtavad sageli satiiriku rolli, näidates ühiskonnale
selle peeglit. Tihti on tegemist meelega liialdatud kriitikaga,
kuid see kuulub mängu juurde. Ent kirjanikke ei peeta prohvetiteks.
Neid kuulatakse ja nende arvamustega arvestatakse, kuid see ei
tähenda, et kui nad ütlevad ühel päeval A,
et siis peakski niimoodi talitama. Nad on osa avalikust diskussioonist.
Mõnikord sümboliseerivad kultuurialased väitlused
ühiskondlikpoliitilisi debatte. Vahetevahel peetaksegi sisuliselt
poliitilisi väitlusi hoopis kultuurimaastikul. Näiteks
ideoloogilistes küsimustes.
Austria ühiskond on suures
osas saksakeelne. Millised võimalused on vähemusrahvustel
oma kultuuri arendamiseks, nt eestlaste sugulasrahval ungarlastel?
Lisaks ungarlastele on meil palju teisi
etnilisi gruppe, näiteks slovakid, sloveenlased, horvaadid,
tehhid, mustlased jt, kes on oma arvukuse tõttu tunnustatud
vähemusrahvad. Veel elavad autotoonsed rahvusgrupid, kelledel
on Austrias põlised juured ning uue migratsiooni tulemusena
on taas sisserännanud poolakad ja serblased, kes on ka varem
Austrias elanud. Meil on olemas spetsiaalne vähemusrahvuste
nõukogu, mille kaudu saavad tunnustatud etnilised vähemused
riigi käest raha oma eesmärkide elluviimiseks. Väga
oluline on haridus ja oma kultuuri arendamine. Oma koolid on sloveenlastel,
horvaatidel ja tehhidel, mida riik finantseerib. Kultuuri
edendamiseks saavad rahalist toetust ka muud etnilised grupid.
Teater, film, kirjandus ja kunst
on ühiskonna peegelpilt. Millised probleemid on neis valdkondades
praegu aktuaalsed?
Kinolinal jooksevad samad filmid, mis
on rahvusvahelisel turul saadaval. Kuid teatris on alati käsitletud
ühe olulise teemana Austria minevikku. Praegu ongi oluliseks
küsimuseks Austria roll teise maailmasõja ajal. Austria
riiki ei eksisteerinud 1938-1945, sest olime Natsi Saksamaa poolt
okupeeritud. Kas me olime Kolmanda Reichi vaenlased, ohvrid või
kaasaaitajad? Samuti on alati olnud oluline küsimus, mida
tähendab Austria hing ja Austria identiteet? Austerlastele
on väga iseloomulik analüüsida oma minevikku. Kriitilisus
on üks osa meie olemusest nagu ka vastuse otsimine küsimusele,
mida tähendab ajalooline vastutus? Mis juhtus? Miks juhtus?
Millised olid tagajärjed? Millised on järeldused?
Kuid meie teatrilavadel mängitakse palju ka teiste riikide
autorite näidendeid, kus on esikohal inimlikud mured ja modernsele
ühiskonnale omased probleemid, nagu vägivald, tolerantsus,
vähemuste ja enamuse probleemid, mehe-naise suhted jne. Kirjanikud,
kunstnikud ja näitlejad soovivad päevakajalistele probleemidele
koheselt reageerida ning seda on ka teatrilavadel näha.
Räägime rahvakultuurist
ka. Austria küla Kirchheim osaleb Euroopa Kultuuriküla
projektis. Kui vitaalne on Austria külakultuur? Kas Austrias
kolitakse maalt linna või linnast maale?
Rahvakunst ja rahvakultuur elab kohalikes
tavades ja traditsioonides edasi. Paljud inimesed tulevad maalt
linnadesse, eriti neist piirkondadest, kus on vähem kohalikku
tööstust. Teisalt aga vastupidi, paljud inimesed, kes
elavad linnades, ostavad maale maju. See on kohalike omavalitsuste
silmis väga tähtis, sest seda rohkem laekub neile makse
ja seetõttu on iga omavalitsus otseselt huvitatud sellest,
et inimesed sinna tuleksid. Inimesed jäävad püsima
sinna, kus on ilus maastik, arenenud kultuur,turistid ja mõned
ettevõtted. Austerlased on väga konservatiivsed ja
külakultuuri vitaalsus peitub kolkapatriotismis. Austerlaste
näol ei ole tegemist tüüpiliste migrantidega, kes
tulevad ja lähevad, vaid väga arenenud kolka patriootidega.
Neile meeldib jääda sinna, kus nad on kogu aeg elanud.
Riik pakub üsna laialdast sotsiaalset kindlustatust, häid
elutingimusi ja head keskkonda. Tööpuudus on Austrias
veel suhteliselt madal. See võimaldab inimestel elada seal,
kus nad on.
Kui suurt tooni annavad kunagiste
aadlisuguvõsade järeltulijad Austria kultuurielus
ja eliidis?
Nad mängivad head, positiivset,
kuid üsna diskreetset ja vaikset rolli, nii et argipäeva
elus nad silma ei torka. Nagu teada, kaotati aadliseisus Austrias
1919. aastal ja enam ei ole neil inimestel aadlitiitleid ega mingisuguseid
privileege. Paljud neist perekondadest pärit inimesed tegelevad
antiigiga. Samuti on nende hulgas maaomanikke ning muide, nad
on väga head ärimehed. Suur osa on tegev avalikus sektoris
ja töötavad näiteks advokaatidena või professoritena.
Mõningad omavad losse ja kunstikollektsioone, mida nad
riigi abil haldavad, sest tänapäeval ei saa enam keegi
lubada endale suurt lossi üleval pidada, sest see maksab
hunnitut raha. Vastutasuks riigi toetuse eest lossi restaureerimisel
ja üleval pidamisel, on omanik kohustatud hoidma hoone rahvale
avatud ning seda inimestele näitama. Paljud vanad paleed
Viinis aga ei kuulu enam endistele perekondadele, vaid kas siis
pankadele, välissaatkondadele, firmadele või mõnel
juhul ka riigile.
Milliseid uusi võimalusi
on Austria kultuurile pakkunud Euroopa Liit?
Euroopa Liit tervikuna pakub väga
palju meie globaliseerunud maailmas. Keegi ei saa elada isoleeritult
omaette. See pole hea. See on fiktsioon ja ei ole tõene,
et saab olla täiesti iseseisvaid ja sõltumatuid rahvaid.
See idee pärineb 19.sajandist, mis on läbitud etapp.
See, mida Euroopa Liit vajab, on solidaarsus. See annab võimaluse
oma iseolemist kindlustada, kartmata kaotada oma identiteeti.
Kultuur põhineb kontaktidel ja suhtlemisel. Kultuurivahetust
on vaja. Ei ole olemas protektsionistlikku kultuuri nagu ei ole
tänapäeval enam protektsionistlikku majandust. Ja kui
ka kusagil on, siis on tegemist halvasti toimiva ühiskonnaga
ning diktatuuriga, mis ei saa kesta igavesti. Euroopa Liit on
andnud väga palju uusi võimalusi. Eriti noortele,
kellel on tänu mitmesugustele stipendiumitele võimalik
maailmas ringi käia ja ennast arendada. Brüsselis on
spetsiaalne osakond, mis tegeleb kultuuriküsimustega ja kultuurialaste
projektide toetamisega. Euroopa Liit esitab väljakutse ja
pakub veel ühe võimaluse kultuuri mõistmiseks.
See tähendab, et rahvad peaksid saama üksteisega lähedasemaks
ja teineteist paremini tundma.
Kuidas kirjeldaksite Eestit ja mis
võiks olla Eesti trump Euroopa turul?
Eesti trumbiks ongi ühineda Euroopaga
ja teha kõik võimalik, et silma paista. Väga
heaks näiteks on siin Tallinnas peetud Eurovisiooni lauluvõistlus,
mis oli oivaline võimalus Eesti teadvustamiseks eurooplastele
ja läks suurepäraselt korda. Arvan, et eestlased on
targad ja oskavad kasutada võimalusi, et end maailmas tuntuks
teha.
Eesti on väike ja hea riik, kus on väga ilus loodus
ning vana, väike, aga väga eripärane kultuur. Te
peaksite kasutama paremini Euroopa väljakutset ja tegema
rohkem tööd selle kallal, et Euroopast hakkaks siia
tulema rohkem turiste.
* * *
Austria
eestlase pilgu läbi
hr Enn Vels, Austria aukonsul
Eestis
Suurema osa Austria pindalast hõlmab Alpi mäestik.
Selletõttu on Austria maastik muidugi meie, tasandikult
tulnud inimeste jaoks küllaltki eksootiline. Kui rääkida
kultuurist, siis on Austria kindlasti kõrgeltarenenud Kesk-Euroopa
maa, kus on väga kõrgetasemeline kultuur ja sotsiaalne
kindlustatus ning kõrge elustandard. Austria elanikkond
on ligi 8 miljonit, Viinis elab 1,6 miljonit inimest. Küllaltki
suure osa moodustavad sellest viimasel ajal türklased ning
endistest sotsialismimaadest sisserännanud inimesed. Koolides
on juba olukordi, et klassis on rohkem türklasi kui austerlasi.
Kui rääkida meie kuulsast kohvikukultuurist, siis igal
kohal on oma püsikunded. Põhiline klientuur päevasel
ajal on hästi hoolitsetud ja esindulikult riides vanatädikesed,
kes kohvikutes tundide kaupa istuvad ja omavahel juttu vestavad.
Austerlased armastavad muide käia nädalavahetusel kuskil
kohvikus või weinstubes söömas. Jääb
mulje, et enamik neist käibki väljas einestamas.
Ei saa mööda minna ka sellest, et Austria on väga
tuntud veinimaa. Seal on kolm tõsist veinikasvatamise piirkonda:
Steiermark, Burgenland ja Doonau org. Austria veini teevad talupojad.
Maria Theresia ajal kuulutati välja seadus, et veinivalmistavad
talupojad võisid ise oma toodet teatud ajal aasta jooksul
müüa. Tingimuseks on ainult see, et ta võib oma
Weinstubes söögiks pakkuda ainult seda, mida ise kasvatab.
Põhiline hea Austria vein on valge vein. Kuna veinitalupojad
omavad alpinõlvadel vaid 5-6 ha maad, siis muidugi püüavad
nad kõik oma veini hästi kõrgekvaliteediliseks
ja omapäraseks tempida.
Austerlased on ise lisaks suusatamisele ka väga kõvad
mägimatkajad. Võetakse kepp kätte, pannakse tirooli
püksid jalga ja minnakse mägedesse.
|
|