|
Varjust välja:
Erki Aule
tekst: KULTUUR JA
ELU
fotod: erki aule kogust
Erki
Aule on üks omanäolisemaid noori tegijaid Eesti
kultuurmaastikul. Küllap on tema nime sidunud paljud Salong
Teatriga, vähesed teavad, et küüniku ja vaimuka
naljamehe kestas pesitseb õrna hingega tõsine mees.
Teatritegemist on ta õppinud praktikas katse-eksituse meetodil.
Visalt alt üles ronides on ta märkamatult noppinud rahvusvahelistelt
festivalidelt kolm lavastajapreemiat.
Lõpuks ometi on Salong-Teatrit
märganud ka Kultuurkapital! Õnnitleme! Kuidas see
ime juhtus?
Erki Aule: Iseenesest ei ole see
mingi suur ime, et Kultuurkapital toetab teatritrupi sõitu
festivalile. Meie puhul on see tõesti võib-olla
üllatav, sest juba viis-kuus aastat ei ole nad meid toetanud,
vaatamata sellele, et kogu aeg oleme erinevate projektide jaoks
toetust küsinud. Kuna kõige kiuste on teatrit tehtud
ja trupp pole laiali läinud, siis paratamatult peavad ka
kõige umbusklikumad tunnistama, et selline teater on olemas
ja vähe sellest, et selline teater on huvitav kellelegi ka
väljaspool Eestit.
Teie suurepärane huumorimeel
lõi välja juba kooli ajal jura ajamise mängus?
Jura ajamine on lingvistiline improvisatsioon,
kus hakkad millestki rääkima, teadmata, kuhu tahad välja
jõuda. Kui keskkoolis käisin, siis lõppes stagnatsioon
ja algas uutmine. Oli naljakas aeg, kus kõnepidamine muutus
kohutavalt populaarseks ning inimesed kohe tõsiselt ja
siiralt käisid kõnekoosolekutel. Mul oli sotsiaalne
närv tolles vanuses väga tundlik ja need ühislaulmised
ning patriootilised kõnepidamised kohutavalt ärritasid.
Sain alateadlikult aru, et kõik on õige, aga mind
ärritas kogu selle asja juures paljusõnalisus. Sellelt
pinnalt hakkasime Rednar Annuse ja teistega muutma konteksti ja
koolisiseselt kõnekoosolekuid pidama. See on nagu Hermann
Hesse Klaaspärlimäng, et võtad teemad,
näiteks autobuss, sini-must-valge lipp, muld ja füüsikaõpik
ning hakkad seoseid otsima. Selline kalambuuritsemine ja tühjadele
fraasidele sügava mõtte andmine kasvas hiljem lihtsalt
naljategemiseks. Mul pole mingit raskust rääkida pikalt
mittemillestki ja olen sellega tõesti raha teeninud. Palutakse,
et kuule Erki, lobise täis 10 minutit. Hakkan millestki rääkima
ja avastan ise ka, et leian mingeid seoseid, pööran
naljaks ja lõpetan jutu, nagu olekski seda kõike
just sedasi mõelnud.
Raadio 2 saates Dolce Vita
sai jura ajamisest koguni töö?
Saade oligi puhtalt selle peal, et tulime
kolmekesi kokku, mõtlesime teema välja, rääkisime
läbi, mikrofon pandi tööle ja hakkasime nalja tegema.
Jura ajamisega on nii, et kui mõtled punktid läbi
ja paned mikrofoni tööle, siis on naljakas. Aga kui
tahad teine kord korrata ja hakkad uuesti rääkima, siis
enam ei ole. Vahetu võlu kaob. Ükskord ühel peol
tuli parajasti raadiost see saade. Seltskonnas keegi ei teadnud,
et olen üks jura ajajatest ning hakkasin ise kõva
häälega kommenteerima: kuidas saab nii nõmedat
nalja üldse teha, kas need tüübid tõesti
arvavad, et on naljakas
Siis tekkis tõsine vestlus
sel teemal, et mul ei ole üldse huumorimeelt, see on tegelikult
nii peenikene huumor ja ma kadugu üldse ära. Tegi rõõmu,
et seal olid jura ajamise nalja tulihingelised pooldajad, kes
olid valmis oma lemmikuid kaitsma.
Sisimas olete tõsine inimene.
Nali on justkui kaitsekiht. Mille vastu?
Nali ei ole niivõrd kaitsekiht,
kuivõrd väljendusvahend. Väga paljusid asju on
raske öelda otse. Peab otsima vahendeid, kuidas öelda.
Läbi nalja saab öelda kõike, aga alati peab tajuma,
kus nali hakkab ja kus lõpeb. Läbi huumori saab rääkida
kõigest mitte ainult tavaelus, vaid ka teatrilaval. Võib
võtta väga tõsise tragöödia või
misanstseeni ja lahendada nii, et see on naljakas, samas kogu
saal tegelikult seesmiselt nutab. Kui inimene nalja kui instrumenti
valdab, siis on see tema käes väga tugev relv.
Enne kui südame vallutas teater,
oli huvialaks vibulaskmine.
Vibulaskmine tuli seepärast, et
mulle ei meeldi spordialad, kus on suur võistkond ja suur
vastutus. Vibulaskmises vastutad iseenda ees. Suurim saavutus
oli vast see, et sõjaväes spordiroodus lasin ka vibu.
Ongi päris naljakas, et vene kroonus lasin enamuse ajast
vibu ja vaid paar korda automaadist. Tehti testi ja uuriti, et
millal on vibulaskjal parim kontsentratsioon. Minul olid kõige
ebasportlikumad tulemused. Kui teised sattusid hasarti laskejoonel,
siis mina sattusin hetkel, kui läksin matist nooli välja
tõmbama. Laskejoonel muutus hingamine rahulikuks ja mõtlesin
hoopis muid mõtteid. Tagantjärele mõtlen, et
minu jaoks ei olnud vibulaskmine eneseväljendus, vaid pigem
eneserahustamine ja filosoofiline spordiala.
Ema on arst ja isa advokaat. Pojast
sai näitleja. Kuidas?
Eks teatrimaailm hakkas köitma juba
lapsepõlves, aga kuna olen suhteliselt häbelik, siis
lootsin kogu aeg, et lavaleronimise isu läheb aastatega üle,
muutun targemaks, soliidsemaks ja leian elus muud huvitavat ja
kasulikku. Paraku sellele vaatamata, et olen aastatega muutunud
targemaks ja ratsionaalsemaks, ei suutnud teatrist mööda
minna. Olen ise ka mõelnud, miks? On asju, mis tulevad
elus väga raskelt kätte. Teatriga on nii, et kui näen
midagi, mida tahan teatris öelda, siis see tuleb mulle suhteliselt
kergelt kätte ja ma vaimustun sellest. Kui peaksin tegema
nädal aega etendust või tõlkima kirjandusteost,
valiksin teatri, sest see on huvitavam ja kergem. Seda on sama
keeruline seletada, kui et miks armastad üht inimest rohkem
kui teist. See on keemia, mis algab kusagil sügavas alateadvuses.
Seda ei saa tekitada või vältida.
Vanemate jälgedes ei tahtnud
astuda?
Ema jälgedes kindlasti mitte, sest
arst on minu silmis elukutse number üks. Nad õpivad
kohtuvalt palju, teavad kohutavalt palju ja töö, mis
nad teevad, on minu jaoks ülim, mida üldse saab teha.
Anda inimesele tervist või elu. Aukartus selle ameti ees
on juba nii suur. Ja kui ma näen verd või haiget inimest,
siis jään ise haigeks, nii et see amet on mulle täiesti
vastunäidustatud. Teatriga on teisiti. Nii kui näen
kehva lavastust või kehva näitlejat, tahan kohe minna
ja aidata, aga kui näen haiget inimest, tunnen, et ei oskaks
teda aidata.
Sõjaväes terendas hoopis
filmirezissööri karjäär?
Sõjaväes sai palju kinos
käidud ja film hakkas tunduma põnevam. Arvasin, et
teatrilavale mul ikka asja ei ole, see ei ole päris tõsine
amet. Filmireþissööri amet tundus tõsisem.
Seda enam, et sain aru, et visuaalne mõtlemine oli mulle
suhteliselt omane. Oli paks klade, kuhu talletasin ideid ja mõtteid.
Filmireþissööriks õppimine ei olnud Eestis
võimalik, kuid Nõukogude Liidu lagunemise tõttu
oli Venemaale minek väga keeruline ja segane ning jäigi
mõte katki. Õnneks või kahjuks ma ei olegi
filmides eriti mänginud. Kui hakati tegema Voitkade filmi,
siis oleksin tahtnud mängida ühte neist vendadest. Juhul
kui mind kutsuks Jean-Luc Godard prantsuse filmis mängima,
siis tõesti läheks, sest mulle kohutavalt meeldivad
tema filmid ja prantsuse uus laine. Hea film peaks olema see,
mida on algusest lõpuni huvitav vaadata, kus saab nii nutta
kui naerda, kaasa mõelda ja lihtsalt visuaalset ning esteetilist
naudingut.
Ja siis läksite Pedasse eesti
keelt ja kirjandust tudeerima.
Sõjaväest tulles oli sammal
väga tugevalt pähe kasvanud. Pool aastat töötasin
Tallinnfilmis, et lõplikult otsustada, tahan
filmirezissööriks saada või mitte. Sain aru,
et Eesti filmitööstus hakkab sisuliselt kriisi jõudma
ja kõige targem oli minna keskmist teed. Minu silmis on
kirjandus loomingu ja teaduse vahepealne ala. Lavastaja eriala
ongi selline, kus pead pidevalt opereerima erinevate teadmiste
ja oskustega näitlemisest, muusikast, kirjandusest, kujutavast
kunstist ja psühholoogiast. Pean oma väga suureks plussiks,
et mul kirjanduslikult akadeemiliselt tugev alus on.
Sattusin kokku Dajan Ahmetiga, kes hakkas tegema teatristuudiot
ja otsustasin anda oma väikese sõrme teatrile. Aga
poole aasta pärast olin koos saba ja sarvedega teatristuudios,
mängisin mingites tükkides ja varsti hakkasin lavastama.
Nii see läks.
Milliseid võimalusi pakub
Salong Teater, et Teile meeldib siin töötada?
|
Erki Aule sekretär Georges
Pitou rollis lavastuses Päike ja mäng
1998. Sarah Bernard Silvia Laidla |
Lihtne on. Mul ei ole raske suhelda ja
oma ideid realiseerida. Need ei põrku vastu arusaamatuse
seina. Ma ei pea kedagi murdma ega midagi tõestama, saan
kohe minna näitlejatega selles suunas, kus tahan. Mulle meeldib
siinne sundimatu atmosfäär ja eufooriline prooviõhkkond.
Siin puudub rutiin. Oleme trupiga kokku kasvanud. Ühest küljest
on see hea, teisest küljest halb. Võib olla peaks
kasvõi selleks, et veenduda, et siin on kõige parem,
tegema tööd kusagil mujal. Praegu seda vajadust ei ole.
Kas näitlejahing ei hakka sisimas
lavastajaga võitlema ning lavale kippuma?
Oi, kogu aeg kipub, üritan tagasi
hoida. Kui keegi midagi mängib, mängin alati kaasa.
Arvan küll, et iga lavastaja peaks oskama ise ka näidelda,
sest ei saa olla dirigent, kui ise muusikainstrumenti ei valda.
Ma ei suuda küll samaaegselt lavastada ja oma tükkides
mängida, sest iseennast laval ma ei usalda. Praegu heameelega
realiseeriksin ennast lavastajana. Näitlemine on hetkel paraku
tagaplaanil.
Mis peab näidendis olema, mis
käivitab?
Kõige kõrgemal tiirlevad
ideed, mida tahaksid looja või kunstnikuna teha. Siis tiirlevad
ideed, mida tahaksid teha konkreetsete inimestega ja lisaks on
ring näidendeid, mida peaks tegema, lähtudes publiku
huvist ja antud sotsiaalsetest tingimustest. Dekameron
on valitud, lähtudes trupist. Kõik on noored, alla
kolmekümne aastased näitlejad, kes laulavad, mängivad
pille, tantsivad ja on suutelised ise näitemängu improviseerima.
Mõtlesin, et miks mitte anda trupile võimalust teha
ühest küljest midagi lõbusat, teisest küljest
aga esitada endale väljakutse. See on nagu telefoniraamatu
lavastamine. Olid ainult novellid ja süþeed ning hakkasime
neid stseenideks lööma ja elu sisse puhuma. Teater ei
ole minu jaoks seisund, filosoofia ega ravivahend, vaid mäng.
Olen veel nii vähe lavastanud, et tahan iga kord alustada
uut mängu. Hetkel on vormiline külg ehk tähtsamgi
kui sisuline. Võib olla mingis vanuses tekivad kindlad
teemad, mida tahan puudutada või sõnum, mida tahan
välja öelda. Praegu pole aeg veel küps.
Kui Eesti teatrimaastikku vaatate,
mida näete?
Eesti teatrimaastik on nagu väike
konnatiik, kus vee voolamist võib päris harva täheldada.
Üks probleem minu arvates on see, et meil on palju häid
teatritegijaid, kuid vähe häid teatrist kirjutajaid.
Teinekord teeb kurvaks, et need, kes teatrit teevad, teavad teatrist
rohkem kui need, kes teatrist kirjutavad. Tänu sellele on
ka teadlikku publikut Eestis suhteliselt vähe. On oht, et
siis on ka vähe etendusi, mis nõuavad kaasamõtlemist,
arusaamist ja teatud kontekstide mõistmist. Kardan, et
teater võib nihkuda kommertsialiseerumise suunas ja minnakse
vastu laiale rahvamassile, kes toob raha sisse, kuid kujundab
samas tarbijaliku ja meelelahutusliku mentaliteedi.
Vabal ajal elate Pasadena saarel
ja lööte kaasa kohalikus Laulu, Tantsu, Tümpsu
ja Udubändis. Kas Te olete Laulu, Tantsu, Tümpsu või
Udu?
Tegemist on puhta meelelahutusega. Mina
olen Tantsu. Keksin lava peal ja segan häid muusikuid laulmast.
Minu kui muusiku funktsioon on teisejärguline. Pigem aitan
genereerida ideid ja laval tuju üleval hoida. Ansambel tekkis
kaudselt Salong Teatri baasil. Laulu on Toomas Krall. Tümpsu
on basskitarrist Andrus Kurvits. Udu on Indrek Kruusimaa, kelle
kohta naljatades ütlen: Eesti kõige vähem tuntud
flamencokitarrist, tema mängib soolokitarri. Üritame
teha Ladina-Ameerika sugemetega muusikat, mis kukub välja
nii, nagu parajasti kukub ja see ongi naljakas.
Dajan Ahmet on öelnud, et tema
Meka on siinsamas väikeses keldris Kaarli puiesteel. Kas
olete oma Meka leidnud?
Tahaksin mõelda, et ma veel ei
ole oma Mekat leidnud, et veel otsin seda ja olen teel sinna Meka
poole.
* * *
Erkit
tabamas
Sõber läbi elu. Rednar Annus:
Erki Aule on minu kaaslane ja sõber lapsepõlvest
saadik, elasime kõrvalmajades ja käisime samas koolis.
Tegemist on võrratu huumorimeelega ja arvestatava kirjasoonega
isiksusega. Tema ema on meie perearst ja advokaadist isa oskusi
on samuti vajatud. Üks Erki iseloomujooni on tagasihoidlikkus.
Ei tea, kas see talle alati kasu on toonud, aga tasakaalustatum
ja rahulikum on ta elu minu teada olnud lapsepõlvest peale.
Lõbusaid mälestusi Tallinna 17. Keskkoolist, kus Erkiga
käisime, on omajagu. Keskkooliaegsetel vahetundidel lõbustasime
ennast tihti sellega ,et mõtlesime välja mingi ogara
plaani ja läksime siis direktori jutule, et meil on
ettepanek, kuidas koolielu paremaks muuta. Direktor kuulas
meid heameelega, sest me ei küsinud kunagi, mis eelmisest
plaanist sai ja tal oli ilmselt endalgi lõbus.
Peale kooli trenni sõites kujunes omavahelisest lobisemisest
tihti veider mäng kommenteerisime päevasündmusi
ja hetkeolukorda võimalikult ootamatust vaatevinklist ning
absurdsel viisil. Kaotajaks jäi see, kes varem naerma hakkas.
See jura-ajamise mäng meeldis meile tihti niivõrd,
et teekond bussipeatusest koju (200m) kujunes vahetevahel veerandtunni
pikkuseks. Üks mälestus veel: 11 klassis pidime vene
keele tunnis kirjutama referaadi moja professija (minu
elukutse). Erki kirjeldas katlakütja eluperspektiivi, mina
olin trolliga sõites näinud reklaami 6 kuuga
trollijuhiks ja kirjutasin trollijuhi elukutsest. Muide,
vene keele õpetaja survel kirjutas Erki referaadi ümber,
ei tea, kas ta tunnistas lõpuks, et tahab kosmonaudiks
saada või õpetajaks, aga minust saigi trollijuht.
Mõttekaaslane Dajan Ahmet:
Kui Erki Aule kohta öelda ühe sõnaga, siis ütleksin:
küünik. Kui rääkida Erki Aulest kui lavastajast,
siis on tal haruldane omadus: ta näeb teatrit. Eestis on
palju lavastajaid, kuid enamus vaatab, vähesed näevad.
Minu jaoks on oluline ka see, et usaldan teda kui näitlejat.
Tema lavastaja professionaalsus on väljaspool kahtlust. Ta
on toonud teatrile kolm rahvusvahelist auhinda Leedust, Slovakkiast
ja Banaanikala festivalidelt. Lavastajana on leivanumbriks värsskomöödia.
Teiseks vooruseks on see, et ta on literaat. Dramaturg (enamus
meie teatri loomingust on algupärand), tõlkija (eriti
vene dramaturgia ja luule), luuletaja (enamus teatri lauludest),
humorist ja stsenarist. Ampluaaliselt võiks teda liigitada:
koomiline kohtlane. See on tema leivanumber.
Erki Aulel on veel üks haruldane omadus, mida kadestan. Ta
oskab teha ekspromt nalja. Olen vähe kohanud selliseid, kes
oskavad visata nalja tühja koha pealt, muutumata sealjuures
labaseks. Lihtsalt ütled talle pliiats ja ta
teeb kohe nalja. Ja see, mida ta teeb, on naljakas. Seetõttu
on ta haruldane konferansjee, õhtujuht,spordikommentaator
või saatejuht. Inimesena on ta taktitundeline ja vaoshoitud,
ma pole teda kunagi kuulnud karjumas. Ainult ükskord, kui
ta leidis teatris surnud roti, karjus ta FUCK! Loomulikult on
tal õrn hing nagu kõikidel vähkidel, aga ta
varjab seda oma küünilisusega.
|
|