|
Millest mõtleb
intelligents?
tekst: ANTS SILD
akadeemilise mõttevahetuse
INTELLIGENTSI VASTUTUS algataja
Nii EÜS VELJESTO väljaande
MÕTTEID VALMIVAST INTELLIGENTSIST faksiimiletrükk
(1997) kui ka sellele järgnenud ulatuslik ankeetküsitlus
(SIRP aprill august 1998) ja kokkuvõte (PM KULTUUR
nr 32, 2. okt 1998) oleks pidanud siinkirjutaja arvates vallandama
äikeselise iseloomu ja puhastava toimega mõtetetulva,
selgitamaks poolsajandiks seiskunud ja taasiseseisvumise eel,
ajal ja järel mitut pidi segipööratud Eesti akadeemilise
ja hariduselu tiigivett.
Viis aastat hiljem tuleb tunnistada: professor
MATI HINDI artikliga INTELLIGENDI VASTUTUS (SIRP, 17. ja 24. aprill
1998) ankeedile antud tugev, kahurväe ettevalmistustulele
sarnanev ajakirjanduslik avalöök tabas tühjust
läbimurret ei toimunud, tuimuse tamm ei murdunud,
haritlaskonna ja eliidi kogu ühiskonna arengu seisukohalt
oluline suurarutelu ei käivitunud sellises mahus ja teravuses,
nagu loodetud.
Kuigi ankeet püsis SIRBIS pool aastat intelligentsi silme
ees, püüti seda kas mitte näha või kardeti
teemat otsekui lõhkemata süütepommi, millest
igaks juhuks kasulikum kaarega mööda käia. Ehk
oli intelligents aktiivsusega omariikluse saavutamisel peaeesmärgi
võimaluste ja valikute paljusus, teatud sõna-
ning mõttevabadus juba saavutanud ja sellega end
rahuldanud ega soovinudki enamat? Kui nii, siis on kahju sellisest
intelligentsist. Kui aga lugu oli kuidagi teistmoodi, siis küsigem:
miks intelligents ühtäkki oma eeskäija rolli minetas,
kõrvale tõmbus, ülitarga ründina urgu
puges ning seal nüüd sündmuste käiku jälgides
raskelt ohkab ning pead vangutab? Põhjusi sellisteks küsimisteks
annab praegune haridusmaastik.
Näib, nagu oleks pika punnitamise peale
õnnestunud taastada Eesti NSV hariduselu kõigis
tema parameetrites. Sest selle kunagised juhid venestajad
ja ümberrahvastajad, kelle tegevuse tulemusena heideti kaheksakümnendate
aastate alguses Eesti koolidest välja arvestatav hulk rahvuslikult
mõtlevaid ja ka vastavalt tegutsenud noori on saanud
taas rahvatribuunideks, kelle arvamusi ning nõuandeid
läheb koogutades ja saba liputades otsima meie (vaba?!) ajakirjandus.
Kui ajakiri EESTI NAINE küsitleb stagnaaja haridusministrit
kui vastava ala pädevat arvamusliidrit, kui teleekraanile
hüppab partei keskomitee endine haridusfunktsionäär
ja jutustab, kuidas tema pedagoogikaülikoolis peaspetsialistina
selekteerib tudengikandidaate, kui tuleb teateid ministrite nõukogu
endise peamehe uuest professuurist ja kuuleme, kuidas julged
poisid Karl Kortelaineni kunagisest kontorist tulevastele
diplomaatidele oma tarkusi jagavad, tahad baskinlikult hüüda:
mitte... midagi pole muutunud!
Akadeemilisele ankeetküsitlusele vastanud
tundsid juba viis aastat tagasi suurt muret Eesti vaimuelus toimunu,
veel enam aga tulevikus toimuva pärast. Pedagoogikaõppejõud
ja hariduspublitsist Tiiu Kuurme näiteks pani valmivale intelligentsile
verd tarretama paneva diagnoosi: asjalik, professionaalne, edukas
- ent hingetu ja kalk Darwini ühiskonna intelligents! Professor
Eduard Vääri muretses haridustaseme üldise languse,
ametnike üleoleva suhtumise pärast teadmistesse, prof.
emeritus Jüri Kuum Vene okupatsioonist põhjustatud
eetika ja moraali languse pärast jne.
Tuleb tunnistada, et nende hirm oli põhjendatud. Kardetu
on nüüd teoks saanud. Seda kinnitavad teated tänasest
tegelikkusest.
Kogu meie haridussüsteem on täielikult segi aetud
( HANDO RUNNEL, PM 28. aug. 2002);
uus kõrgharidussüsteem meenutab mingeid kaugeid
nõukogudeaegseid süsteeme, mil kolm esimest õpiaastat
andsid mittetäieliku kõrghariduse ja viimased kaks
täieliku. See on otsekui tagasiminek tollesse aega
(TPÜ prof. TOOMAS LIIV, samas).
Kui lehed toovad üksteise järel
ära pettur-õppejõudude nimekirju, kui kuuled,
kuidas professor laseb kanda üliõpilasel õppemaksu
isiklikule pangaarvele, kuidas Moskva Kõrgema Parteikooli
kasvandik, kellel pensioniiga täitus juba laulva revolutsiooni
ajal, õpetab Eesti Vabariigis tudengitele turumajandust
ning ärieetikat, siis kõlab küsimus intelligentsi
vastutusest eriti aktuaalselt ja ülimalt valusalt. Kohati
aga võikalt. Sest pätistumine akadeemilisel alal (prof.
akadeemik UNO MERESTE termin) paneb mõtlema. Kas me sellist
Eesti uueksloomist tahtsimegi? Hariduse alal kohe kindlasti mitte.
Sest haridus on ainuke, mis meie rahvale veel jäänud.
Ning seda tuleb hoida.Viimast kinnitab ka ajalooline kogemus.
Mis on sedavõrd markantne, et tasub meenutamist.
Meie ei saa ütelda, et meie eliit tervikuna oleks negatiivne.
Märtrite ja liigheade eeskujude kõrval on aga kahjuks
siiski ka küllalt negatiivseid kujusid, kes oma eeskujuga
okupatsiooni ajal ei kõlvanud teistele juhiseid andma,
liiati veel teistele oma isikliku tegevusega eeskuju pakkuma.
See kurb nähtus kohustab meid tänapäeval seda enam
hoolitsema, et hingehaavad, need traumaatilised valud ei jätkuks
ega päranduks edasi nooremasse generatsiooni, vaid ravitaks
välja. Et noorem generatsioon võiks uuesti siiralt
ja puhtalt kuulutada, esindada, kaitsta, tõlgitseda eestluse
südametunnistuse häält.
(OSKAR LOORITSA kõnest noorkotkastele Stockholmis 1955)
Nendes ridades peitub ülevaade teatud
osa eliidi käitumisest ning hinnang meie märtrite
ja liigheade eeskujude tegevusele, kes okupatsioonis oma
vaimu vägistada ei lasknud, kes raskusi trotsides akadeemilise
väärikuse ning rahvuslikku haritlaskonda iseloomustava
sirgeselgsusega oma suursugususe säilitasid. Nüüd
aga, kus juhtumas see, et õunapuu kultuurtüvele
poogitakse metsik oks (HANDO RUNNEL, PM 28.08.2002), on
vaja sirutada nende ja nende veel elus olevate mõttekaaslaste
poole käed ja paluda: päästkem haridus ning noored
siin tegutsevate tumedate jõudude käest! Peame selgelt
ja kindlalt deklareerima: meie rahvusliku kasvatuse ning hariduse
huvid on prioriteetsed! Need asuvad eespool mistahes grupi või
rühma ärilistest ehk kambahuvidest ning peavad saama
rahuldatud esmajärjekorras.
Natsiooni elujõud, seda toetav kõlbeline kasvatus,
teadus ja kultuur ning nendest võrsuv terve rahvustunne
vajavad senisest hoopis suuremat tähelepanu. Eriti just viimane
on oluline, sest väikerahval ei saa rahvustunne kunagi
küllalt tugev olla
(JOHANNES AAVIK, Rahvustunde nõrkusest Eestis, 1927).
Kui neid tundeid ei tunne tänane intelligents, kui tema ei
vea vaimu vankrit ja rahvast raskel eneseleidmise (taasleidmise)
teel ei toeta, siis tulevikus meil lihtsalt pole neid, kes...
võiksid uuesti siiralt ja puhtalt kuulutada, esindada,
kaitsta, tõlgitseda eestluse südametunnistuse häält.
Ilma selle hääleta aga oleme surnud. Vaimselt surnud,
ehkki küll rahvuskeha mõnda aega veel edasi elab...
Vajame tõsist intellektuaalset sihiseadet,
mille mõõtmeks inimest õnnestav ja motiveeriv
teadmine iseseiva riigi edenemisest ja arengust. Vajame rohkem
idealismi. Nii poliitikas, igapäevatöös kui ka
hariduselus. Ja ausust ning otsekohesust väärnähtuste
ja olukordade hindamisel, mis meie riiklikule elukorraldusele
või rahvuspsühholoogiale vastuvõetamatud tunduvad
olevat.
Eredaid näiteid vaimustunud aruteludest toob kogumik MÕTTEID
VALMIVAST INTELLIGENTSIST, mis siinkirjutaja arvates huvipakkuv
tagasivaade meie rahvuskultuurilise mõtte arengule, teatud
lõikudes aga õpetlik teejuht ajaloo uutes keerdkäikudes
kõndimisel.
Kogumik ütleb sõna õigel ajal OMAS AEGRUUMIS.
Ta analüüsib ja arutleb, hoiatab ning manitseb hindama
õigesti vaimu ja muid varandusi, mis kiired kaduma, kui
priiskamine või pillav meelelaad ühiskonnas maksvusele
pääsevad.
Tsiteerigem:
Ei ole palju teisi kultuurrahva nimele pretendeerivaid väikerahvaid,
kes oleksid oma ümbruselt nii hädaohtlikul seisukohal
kui meie, kultuuriliselt nii noor kui meie, kehaliselt ja hingeliselt
nii nõrk, ja kõigepäält, arvuliselt nii
väike kui meie! /.../ Filosofeeritagu enda vabanduseks mis
tahes, see seisukord nõuab idealismi kõigilt.
(August Anni, Meie ilmast ja ilmavaatest, 1923 )
Kas olete selleteemalisi arutlusi uuel iseseisvusajal
kuulnud? Millest mõtleb intelligents täna? Küsimus
on tõsine. Ega või kuigi kauaks õhku rippuma
jääda. Kaheksakümmend aastat tagasi teati seda
ja sekkuti kõige energilisemal moel, kuigi hilisemat katastroofi
vältida see ei aidanud. Kuidas läheb meie rahval uuel
ringil, uute katsumuste korral? Halvasti kui intelligents
oma urgu jääb ja osavõtmatult vaimsel võitlustandril
toimuva suunas vaatab, matslikult madalal ja arutul ainelisusel
ning pööbellikul, punasest ajastust mõjustust
saanud poliitilisel palaganil jätkuda lubab.
Kindlasti paremini aga sel juhul, kui intelligents rahvusaatelistes
mõtetes ühineb ja praegust, peaaegu täielikult
ummikussejooksnud hariduse, kultuuri ning ühiskonnaelu tasakaalukalt,
aga otsustavalt õigetele rööbastele juhtima hakkab.
Kuidas? Asju tuleb korraldada nii, et reaalne, olemasolev igapäevaelu
muutuks ennekõike ausamaks ja kõigile talutavamaks,
seejärel enamikule vatuvõetavaks ja rahuldavaks ning
kõige lõpuks ideaalseks neile, kes teavad, mis on
ideaal ning kes oskavad selle taotlusväärseks teha teistegi
jaoks. Selline oleks kõige lühem vastus.
Säärane eesmärk, nagu juba öeldud nõuab
idealismi kõigilt. Ausam, altruistlikum rahvakiht
ning osa intelligentsi sealhulgas on kindlasti muutuste poolt
ning selleks ka vaimselt valmis. Kuid kas selleks on valmis ka
meie riigi eetikapuudusse vajuv juhtkond?
|
|