|
Mart Saar 120
Kas Hüpassaare luigelaul?
tekst: Jaanika
Kressa
Festival
Mart Saar 120 algas 8. septembril Hüpassaare laulupeoga ja
lõppes 2. oktoobril galakontserdiga Estonia kontserdisaalis.
Mart Saare juubeleid on alati suurejooneliselt tähistatud,
kuid tänavu varjutas arvukaid kontserte mure vari Mart Saare
kodu kohal.
Isatalu, sünnipaik
ja lapsepõlve mälestusmaa ainus armas koht,
kuhu mu süda on alati igatsenud. Ainult sääl olen
ma saanud luua, kirjutas Mart Saar 1925. aastal oma palvekirjas
haridusministri poole. See metsatalu on väike ja vaene
koht, rikkuse mõttes ei võiks ta kellelegi meelituseks
olla, kuid ainult minule on ta ütlemata kallis. Oma
enese õnne ja Eesti muusikalise loomingu nimel palus Saar
ministrit ja Vabariigi Valitsust, et Hüpassaare lubataks
talle alaliseks elukohaks.
Vaba inimese
kodu oma soovi järele
Kolm aastat hiljem kirjutas Postimees Hüpassaare
kohta: Mart Saare vanaisa isa asus siia soomättale
18. sajandi keskpaiku ja rajas selle talu. Maa oli riigi omandus
ja tookordsed seadused lubasid vabadel inimestel rajada kroonu
asundamata metsadesse oma kodu oma soovi järele. Nii on see
koht Saare esiisa loodud ja neli põlve on Saared seda harinud
ja ilustanud. Harva leidub meie kodumaal talusid, mis oleksid
püsinud nii kaua ühe suguvõsa käes ja harva
ükski talu köidab oma pidajaid nii kõvasti enese
külge perekondliste traditsioonide tõttu.
Meie kultuurielu huvides on, et ennastohverdav kunstnik nüüd
leiaks vähemalt moraalse kaitse, et ei lahutataks teda kohast,
mille küljes ta ripub oma südamega.
Pärast Mart Saare isa surma pidas Hüpassaarel metsavahi
ametit õemees, kes 1925. aastal vallandati. Haridusminister
oli justkui nõus Mart Saare palvekirjale vastu tulema,
ent Põllutööministeerium ei leidnud uuele metsavahile
teist kohta ja nii jäi asi vormiliselt otsustamata veel seitsmeks
aastaks.
1932. aasta Sakala kirjutab: Mart Saare kodu
asub sügaval metsas, soode ja rabade taga. Sääl
vaikuses on lugupeetud helilooja loonudki oma paremad laulud,
unistades teinekord terved päevad klaveri taga. Maise varanduse
väärtust pole Saar kui tõsine boheemlane kunagi
õieti tunnud, ta on leppinud kõige lihtsama maaeluga
kireva ja pulbitseva linnaelu asemel. Oli Mart Saare 50.
sünnipäev, mis langes kokku 25 aasta heliloomingulise
tegevuse juubeliga. Nüüd rahuldati tema palve
ta sai Eesti Vabariigilt Hüpassaare endale päriseks.
Hüpassaare rabamaastik, sealsed kohinad, on heliloojat inspireerinud
looma eriti eestilikku muusikat. Tema komponeeritud väikevormid
on tulvil rahvaviise, mis ühendavad meid maaga, kus oleme
sündinud ja esivanematega ajas tagasi vahest koguni muinasaega
välja.
Austus vaimuinimeste
vastu puudub
Hüpassaarest on varemgi poliitilised tuuled üle puhunud.
Sõjajärgsel ajal taheti helilooja koju masintraktorijaama
ehitada, kuid see kavatsus ei saanud teoks tänu Eugen Kapile.
Jäid eemale poliitilised mängud ja võitis muusika.
Tookord, stalinlike repressioonide ajastul.
1972. aastal kinkis Mart Saare perekond maja riigile ja Hüpassaares
avati memoriaalmuuseum. Stagnaaja hämaruses vedas muusikateadlane
Johannes Jürisson kultuurihuvilisi inimesi busside kaupa
Tallinnast Hüpassaarde kolmepäevasele rabamatkale, et
rääkida Mart Saarest, eesti muusikast ja kõigest
muust. Sellel umbsel ajal toimis Hüpassaare edukalt kui luhvtaken
maailmakultuuri.
Taasiseseisvunud Eestis pole paljud asjad jõudnud õigesse
rööpasse. Eestlased häbenevad oma suurvaime. Okupatsioon
meie hingedes kestab ja endast annab jätkuvalt märku
veel üks kommunistliku kasvatuse mutantdelikatessvili
üleolev hoiak vaimuinimeste suhtes.
Eesti rahvas on väike arvult, ometi oleme me rikkad vaimuinimeste
poolest. Üks niisugustest loojavaimudest, kelle teeneid eesti
rahvuse ees nii minevikku kui ka tulevikku ulatuvalt on võimatu
üle hinnata, on helilooja Mart Saar, kelle Hüpassaare
talumuuseumi ähvardab nüüd kui mitte sulgemine,
siis vähemalt see, et Mart Saar omas kodus ebaoluliseks kõrvaltegelaseks
muudetakse.
Eestiaegne kool kasvatas noortesse mitte ainult Vabadussõja
vaimu, vaid ka austust vaimuinimeste vastu. Praegu otsustavad
kultuuripoliitilisi küsimusi komsomolipõlvkonna olustikupoliitikud,
kes trügivad seltside juhatusse, kultuuriasutuste nõukogudesse,
volikogude kultuurikomisjonidesse jne, lähtumata elementaarsemastki
kultuurihuvist või kunstiarmastusest.
Viljandi muuseumi direktorile, Viljandi Muinsuskaitse Ühenduse
esimehele Jaak Pihlakule on Mart Saare Hüpassaare muuseum
pinnuks silmas. Kolme aasta eest võttis ta tööle
esimese ettejuhtunud peavarju vajava inimese, kes ei tea ega pea
Mart Saarest midagi. Muuseum on alla käinud ennekõike
vaimselt ja sisuliselt, Viljandi Muuseumi süüdistused,
et riik ei anna Hüpassaare ülalpidamiseks piisavalt
raha, on demagoogia.
Hüpassaare praegune ekspositsioon pärineb aastast 1982,
mil suurejooneliselt tähistati helilooja 100. sünniaastapäeva.
Jaak Pihlaku direktoriks olemise ajal pole Mart Saare heaks midagi
tehtud. Kahekümne aasta tagust, okupatsiooniaegset ekspositsiooni
vaadates ei saa noored enam aru, mis mees see Saar õieti
oli. Eksitav ja eemalepeletav on aegunud ekspositsioon ka turistidele,
väliseestlastest rääkimata.
Seni kitsalt spetsialiseerunud sõjaajaloolasena silma paistnud
Pihlak ignoreerib isegi Mart Saare Eesti Vabariigilt saadud autasusid
vitriinist leiame ainult kaks punalipuordenit. Rahvuskangelaseks
ei saada mitte ainuüksi sõjaliste teenete eest. Pihlakul,
kelle eestvedamisel on Viljandimaal üles pandud mitmeid kindralite
mälestusplaate, peaks olema häbi, et Mart Saare maja
küljes olev plaat teatab ikka veel seal elanud Eesti NSV
rahvakunstnikust. Aga tal jääb õigust ja ülbust
ülegi, mistõttu oleks tal aeg maakonnamuuseumi direktori
amet maha panna.
Tuglas kirjutas 100 aasta eest: Ilma vanematelt pärit
kunsti ja kultuurielu traditsioonideta kunsti ja kultuurielu luua
see on praeguse põlve ülesanne Eestis. Kannatades
oleviku saamatuse all ja ühtlasi lihas ning luis mineviku
koormat kandes omi käsi välja sirutada Euroopa küpsenud
kunstiviljade järele see on selle põlve traagika.
Mida tuleks meie põlve kohta kirjutada? Kas oleme punalipu
all üles kasvades nii muretuks muutunud, et meil ei ole enam
vaimseid vajadusi ega eesmärke? Kas oleme oma esivanematest
tunduvalt viletsamaks jäänud, suutes nüüd
vaid nende loodut ja säilitatut hoolimatult lammutada?
Lauljad
Hüpassaares üle riigi
7. septembril oli Hüpassaares koosolek, kus arutati muuseumi
tulevikku. Sama päeva Sakalas teatas helilooja
tütar Tuuli Kalvet-Saar, et kui tema isakodu tõesti
muuseumina suletakse, küsib perekond kord riigile kingitud
kodu ja vara tagasi. See oli ilmselt peapõhjus, miks sulgemisest
enam juttu ei tehtudki, küll aga pakuti endiselt välja
turismitalu ja sihtasutuse ideed. Sihtgrupp, kes tuleb Hüpassaarde
ainult Saare pärast, on liiga väike, leidsid Viljandi
muuseumi ja Soomaa Rahvuspargi esindajad.
8. septembril kogunes Hüpassaarde üle tuhande muusikahuvilise
see on enam-vähem sealse muuseumi kahe aasta külastatavus.
Laulupeo korraldus oli suurepärane, mis näitas, et sinna
pääseb ligi igas suuruses bussiga ja et seal on võimalik
rahvale korralikku kehakinnitust pakkuda, kui ainult tahtmist
on.
Üle riigi kokku tulnud lauljad olid parim tõestus
Suure-Jaani vallavanema Ain Oleski eelmisel päeval väidetule,
et vald ei suudaks Hüpassaare muuseumit pidada, et see peab
jääma riigi alluvusse. Vallavanema tervitus andis laulupeolistele
aga piisavalt selge sõnumi, et valla rahvas armastab oma
kuulsat heliloojat, et Hüpassaare on valla uhkus. Nii nagu
Saar isegi, küll alati Hüpassaarde tagasi igatsedes,
pidi käima suurtes pealinnades õppimas ja õpetamas,
vajab ka tema memoriaalmuuseum suuremat ja spetsiifilisemat hoolt
kui seda Suure-Jaani vallaeelarve võimaldab.
Kas ei võiks Hüpassaare alluda Kultuuriministeeriumile
läbi Teatri- ja Muusikamuuseumi või mõne muusikuid
ühendava organisatsiooni? Alandav ja täiesti mõttetu
on Mart Saart ja tema pärandit vägisi peale suruda Viljandi
Muuseumi pragmaatikutest ajaloolastele, kes Hüpassaares ei
tunnista isegi üldist tava, et memoriaalmuuseumis ei liigutata
esemeid suva järgi, vaid mööbel ja muu vara jääb
nii, nagu see oli omaniku lahkudes. Praegu puuduvad teeviidad,
pole stende, ei tehta reklaami ega korraldata üritusi. Juhuslik
külastaja ei satu sinna infopuudusel, teadlikule Saare austajale
annab puudulik ja tõrges vastuvõtt mõista,
et ta pole sinna oodatud.
Jäägem eestlasteks ja saagem eurooplasteks!
avas Riigikogu aseesimees Tunne Kelam laulupeo vana hea Noor-Eesti
loosungiga. Mart Saar oli mõlemat ja küllap on seda
ka see arvukas publik, kes puudulikule reklaamile vaatamata Hüpassaarde
tuli. Viljandi muuseumi direktorit nende hulgas ei olnud
Pihlakut kohtab kultuuriüritustel haruharva.
Kas
Mart Saare kodul on tulevikku?
Kultuuriministeeriumi ametnikud on nii
festivali eelsel pressikonverentsil kui ka Hüpassaares peetud
ümarlauas kindlalt väitnud, et Mart Saare majamuuseumi
ei ole plaanis sulgeda. Ümarlauas Kultuuriministeeriumi esindanud
Reet Mikkel andis selge lubaduse leida järgmise aasta eelarvest
135000 krooni, et parandada Mart Saare kodu katus ning elektrisüsteem.
See on hädavajalik eeltöö, et järgnevalt saaks
teha ruumides korraliku remondi ja kaasajastada praegu veel tugevalt
nõukogude ajastu pitserit kandvat ekspositsiooni. Huulile
jääb aga küsimus, kuidas tuua Mart Saare koju tagasi
elu? Kuidas anda inimestele põhjust tulla Hüpassaarde?
Ja eelkõige: kuidas päästa muuseum edasisest
mandumisest?
Viljandi Muuseumi
direktor Jaak Pihlak:
Esimene visioon Turismitalu: Hüpassaare on koht,
mille omanikud elavad siin ja edendavad talu. Siia on teretulnud
ja oodatud kõik Mart Saare muusika austajad. Samas on muusikutel
võimalus leida siin peavarju ja ammutada ideid oma loominguks.
Kuid ka loodussõbrad, keda paelub ümbritsev loodus
ja Soomaa Rahvuspark, saavad siin viibida enam kui vaid loetud
tunnid. Rajatud on külalistele elementaarsed elamis- ja ööbimisvõimalused.
On kaasaegne ekspositsioon Mart Saare ja Soomaa kohta.
Teine visioon: Hüpassaare on jätkuvalt vaid muusikahuviliste
päralt ja suhteliselt valitud ringkonnale suunatud paik,
kus hoitakse rangelt tallel vaid Mart Saarega seonduvat ning võimaldatakse
vajadusel ka elamine muusikahuvilistele. Muuseumis oleks vaid
Mart Saarega seotud ekspositsioon.
Edasise arengu tagamiseks pakuksin kaks varianti:
Esiteks munitsipaalomand: Loogiline, et Suure-Jaani vald on uhke
oma kandi kuulsa helikunstniku üle, nagu tunneb uhkust ka
heliloojate Kappide majamuuseumi üle. Vald võtab Hüpassaare
omandisse ja rajab talundi, kus võiks olla näiteks
turismiteenuse pakkumine.
Teiseks sihtasutus: See omandivorm on järjest enam tähelepanu
pälvinud. Meenutan Virumaa Muuseumide rajamist alles hiljuti.
Kahjuks ei ole hetkel silmapiiril ühtegi tõsiseltvõetavat
partnerit, kellega võiks teha edukat koostööd.
Hüpassaare hüvanguks on vaja tegijaid ja tegutsemist.
Muusikateadlane Johannes Jürisson:
Kogu aeg üks vigin, et raha ei ole. Aga kui paljud
head võimalused on käest ära lastud! Endine direktor
hr Joost pidas plaani hooned taastada. Isegi palgid olid olemas.
Miks ei võtnud direktor Jaak Pihlak otsast kinni? Omal
ajal pakkusin ennast siia tööle, kuni leitakse konkursi
korras sobiv inimene. Võeti esimene ettejuhtuv. Tulin tema
juurde hea tahtmisega, et õpetan noort inimest. Muuseumis
müüdi raamatuid ja plaate. Tegin ettepaneku, et neid
võiks ka vahel kinkida. Kalle Jaaniste vastas mulle: Kes
sa niisugune oled, et tuled mulle siia säädusi tegema?
Aga kus oli direktor siis, kui Soomaa Rahvuspark sisse tuli? Siis
valitses siin tohuvabohu. Mina süüdistan muuseumi direktorit
ükskõiksuses. Siia ei ole vaja muusikateadlast, vaid
kultuurihuvilist inimest, kes oskaks Mart Saarest lugu pidada,
temast rääkida ja muuseumi eksponeerida.
Mart Saare õpilane,
helilooja Jaan Rääts:
Mart Saar on olnud üks geniaalsemaid heliloojaid. Ta
oli ülimalt andekas inimene ja väga hea klaverimängija.
Ta võis improviseerida mitmehäälseid fuugasid
igasugustel teemadel. Seda ei tee tänapäeval enam ükski
helilooja. Tal oli Peterburi kool ja see oli võimas. Hüpassaare
oli tore koht, kus inimesed käisid ja see peab jääma.
Nõukogude ajal sai seal väga head eesti leiba ja piima.
Eesti riigil peab raha kultuuri jaoks olema, et mälestus
jäädvustada.
Mart Saare õpilane,
helilooja Ester Mägi:
Mart Saar oli oma olemuses, loomingus, juttudes väga
huvitav isiksus. Teda ei saa kellegi teisega samastada. Läksin
tema juurde puhta lehena ja välja tulin heliloojana. Soovin,
et majamuuseum jääks püsima. Ja oleks parem kui
senine. Et seal käiks rohkem inimesi ja oleks aktiivsem elu.
Eriti suvel.
Pianist Vardo Rumessen:
Küsimus on selles, kuidas saada Hüpassaarde rohkem
turiste. Aga kujutage ette, et praegune ekspositsioon pärineb
aastast 1972? Ja kui kohalik muuseumi järelevaataja ei oska
midagi rääkida Mart Saarest, vaid räägib kogu
aeg oma isikliku elu muresid, siis keda see nii väga peaks
huvitama? Tahaksin toonitada, et asju tuleks vaadelda komplektselt.
Mõtelge, kuidas kasutavad teised rahvad ära oma suurkujusid!
Toimuvad suured festivalid ja kontserdid. Age Juurikas just tuli
Rahmaninovi muuseumist, kus 3000 inimest istus muru peal maas
ja kuulas Rahmaninovi klaverikontserti.
|
|