|
Kaks sügispüha
TEKST: AHTO KAASIK
Rahvakalenderis on mitmeid
sügispühi, mida võime tähenduselt ja tavadelt
pidada maarahva omaks. Näiteks ussiurguminemise päev
(8. IX), pekopäev (IX keskel), kolletamispäev (14. X),
mardipäev (10. XI) ja hanipäev (24. XI). Teistest olulisemad
on aga kasupäev ja hingedeaeg. Mida need pühad meie
rahvale tähendavad ja kuidas neid pidada, sellest on juttu
allpool.
KASUPÄEV
ehk laiemalt tuntud mihklipäev,
on 29. IX. Nagu muudegi maausuliste pühade puhul, eelistame
siingi võõrkultuursest traditsioonist lähtuvale
nimele maakeelset ja -meelset.
Aeg.
Kasupäev on tähtsamaid pühi maarahva ajastajas.
Karjalaskepäeva (23. IV) vastaspäevana on ta üks
nn postipäevi, mil lõpeb üks ja algab
teine majandusaasta pool. Suvetööd on põhiliselt
läbi ja ees ootavad talvised toimetused. Vanasõnagi
ütleb, et karjalaskepäeval algab suvi ja kasupäeval
tali.
Tähendus. Kasupäev on sisult sügisene pööripüha.
Sellest, kuidas kasupäeva peetakse, sõltub inimese
käekäik talvel. Nagu pööripäeval ikka,
ennustatakse ette talveilmasid ja inimsaatust ning tehakse tuld.
Kui pisut püüda, on võimalik muistse maarahvaga
koos aduda, et toit tähendab elu. Toit aga kasvab põllul,
heina- ja karjamaal, metsas ja veekogudes. Sõnaga, looduses,
mis on hingestatud ja täidetud erinevate vägedega. Kasupäevaks
on kogutud toit järgmiseks seitsmeks kuuks ning seeme järgmiseks
kylviks. Seega on aeg tänada põldu, nurme,metsa, tuult,
vihma ja päikest ning koos nendega rõõmustada.
Pühitsemine. Mihklipäev on suur püha,
on maarahvas mitut puhku kinnitanud. Peeti pere- ja külapidusid,
mille juurde varem kuulusid ka andide viimised ja palved.
Ettevalmistused. Nagu teistelgi pühadel, on aeg nüüd
maha võetud. Eluruumid on hoolega koristatud. Saunas on
haritud enese keha ja hinge. Nüüd võib püha
tulla inimese ja ta kodu peale.
Kasupäevale eelneb sapi e raudnädal,
mil ei tohi kapsaid korjata ega sisse teha. Kasupäeval enesel
on soovitav vaid üks töö majaseinte tihendamine.
Ettevalmistused kasupäevaks algavad tegelikult juba kevadel,
kui valitakse välja must oinastall ja tõotatakse sügiseseks
anniks. Kui sellist pole võtta, kõlbab mõni
teinegi loom. Näiteks lammas, põrsas või kana.
Antslas on kõneldud ka mihklisõnnist. Kasulaupäeval
või kasupäeva hommikul saab loom ära veristatud
ja küpsetatud.
Toit. Lihast tehakse sülti, suppi ja verikäkke.
Kaetakse rikkalik toidulaud, kus on road kõikidest sügisandidest.
Ning kasupäeva õhtuks peab kõik see söödud
olema. Nii kasupäevaks tehtud roogadest kui õllest
läheb esimene osa kahjaks.
Mihklipäev tapõti põrsa.
Yts miis oll lubanu mihklipääväs põrst ar
tappa, oll jäänu erätalitusõ peräst
tapmada, a nii susi tõõsõl hummungul ärki
veeü. Mis lupat, tuu olgu tettü, um vanarahva
ütlemine. Rõuge.
Mihklipäävaks piab õlut tegema ja pääva
enese homiku ühe lamba ära tapma, mudu juhtuvad talvel
õnnetused. Põltsamaa.
Mihklipäeval keedeti õhtu leha ja käkke ning
viidi ka vaimudele tare otsa peale, kivikalmudele ja varedele.
Tarvastu.
HINGEDEAEG.
Maarahva suhe surnutesse võib esmapilgul tunduda kummastav.
Kuid kui järele mõelda, leiab selles paljugi tuttavlikku.
Kui inimene sureb ja lahkub siitilmast, ei lahku ta ometi oma
perekonnast, hõimust ja rahvast. Oma mõtetes ja
tegudeski oleme alatihti nendega, kes läinud Toonela maile.
Me oleme esivanematega üks kogukond, mis aegajalt teatud
päevadel jälle kokku saab. Maarahva meeles on need päevad
pühad.
Hingede aeg
kestab nädalast kuue nädalani, sügiskuu algusest
jõuludeni. Sagedamini on arvatud, et hingedeaeg algab nädal
peale kasupäeva ja lõpeb nädal enne mardipäeva
(6. X 3. XI). Kuna pärimus kõneleb väga
erinevatest kuupäevadest, on võimalik, et varem oli
hingedeaeg seotud kuukalenderiga. Kindel on aga see, et hingedeajal
peaksid olema vaiksed ja udused ilmad. Kui hingedeajal on tuuline,
on hinged rahulolematud.
Ma mäleta veel üteldi: Engiaigu om nii vaikne,
et puuleht ka ei liigu, et aena vai villä põllul rõuku
paned, vajub kokku ja ei kuiva, lääb kopitama.
Kõneldi, et selleperäst om vaikne, et engeaigu surnude
enge käevä, tol ajal ütest tõise käevä.
Oma kodun, kos na eläsivä ja kost neid mateti ja kõnniva
ka mujal, kos na om elun käenu. Nõo.
Jaguaeg. Põhjarannikul Jõvist
Juelehtme* kihelkonnani peetakse jaguaega. See kestab tavaliselt
üheksa öödpäeva enne ja üheksa pärast
mardipäeva. Sel ajal peetakse neljapäeviti jaguõhtuid.
Hingedepäevad on päevad, mil
hinged tulevad koju, mil neid võõrustatakse ja mil
nad sealt lahkuvad. Mõnel pool on hingedepäevi peetud
järjestikustel esmaspäevadel ja teisipäevadel.
Tavaliselt on seda tehtud siiski neljapäeviti.
Hingedeajal hoitakse kodud puhtad ja vaiksed. Müra tekitavad
tööd lükatakse edasi ning õhtuti ei töötata
sootuks. Neil õhtuil on sobiv mõistatada mõistatusi
ja jutustada lugusid.
Hingede sissetulemine. Tava kohaselt
tapetakse hingede tulemise päeval loom. Mõnel pool
kana või kukk, mõnel pool jälle tall või
põrsas. Värskest lihast valmistatakse road, millega
kostitatakse surnud omakseid. Seejuures tuleks pakkuda kõike
paremat, mis majapidamises on. Tavakohased hingedepäeva toidud
on veel rammus leemesupp, verikäkid, tangupudru, kohupiim,
koorimata piim ehk talupiim, õlu ja leib. Mulgi tava ei
luba hingedele pakkuda herneid ja ube.
Lõuna-Eestis viidi hingedele mõeldud toit tavaliselt
pööningule ja asetati olviaugus olevale lauakesele,
räästa alla või selleks mõeldud ohvripakkudele.
Sis viiti ingedele süüa. Ingedepäe
olli kohe kaks nädalt peale mihklepäeva. Kanu ja kukka
tapeti ja limbisuppi tehti ja viiti üles tare otsa pääle,
et tulge nüüd kõik sugulased, sõbrakesed,
õeksed ja vennaksed otsma. Kui inged jälle ära
läksid, siis tapeti lammas ja tehti verikäkki ja viiti
neile jälle seda. Viljandi.
Põhja-Eestis kaetakse laud aga
tavaliselt tuppa või sauna.
Surnutepüha lauba õhta kattab majaperenaine laua roogadega
ja kutsub siis surnud, kes omast majast surnud on ja ka sugulased
ja tuttavad, keda aga mäletab, sööma. Kui juba
natukene aega vaiksel viisil on mööda läinud, võtab
perenaine kätte rätiku ja hakkab surnuid välja
ajama, ööldes: Sõite, jõite, minge
välja! Peale selle istub oma pere lauda sööma
ja pühitsevad vaiksel viisil surnutepüha. Iisaku
Toitu on viidud ka majapidamishoonetesse ja hiiepuude alla.
Hingede väljaminemise
päevaks tapetakse taas loom ja valmistatakse sellest piduroad.
Hingedele köetakse saun ja peale söömaaega saadetakse
nad ära, paludes, et mindaks teed mööda ja õnnistaksid
pere ettevõtmisi.
Hinged tulevad ka
tänavu. Maailm muutub üha kiirenevas tempos, kuid
meie rahva juured ja elupõline pärimus jäävad
samaks. Suur loona teeb ikka oma ringkäiku, hingedeaeg tuleb
omal ajal ning koos sellega tulevad koju käima meie surnud
esivanemad ja sõbrad. Neid võib ignoreerida, kuid
nendega võib ka arvestada. Seejuures pole kuigi tähtis,
kus me elame, vaid see, kuidas me neid vastu võtame. Seepärast
saame linnakorteriski hoida hingedeajal vaikust ja puhtust ning
pakkuda kallitele külalistele kõike paremat, mis meil
on. Ikka nii nagu maarahval tavaks.
* Kasutatud on kohalikke,
murdekeelseid nimesid.
|
|