|
.
Kultuurimahvia kaitseb mõisaid
Mõni mõis?!
tekst ja foto: M-m. koppel
Nähtamatu klaasist sein
takistab meil praegugi tõsiselt arutlemast, kuidas mõisad,
mida meie esiisad orjasid sajandeid, nüüd vastukaaluks
eesti rahva heaks teenima panna?
Ah, mõni mõis!
sellesse käega rehmavasse ütlemisse on kätketud
eestlaste hoolimatus mõisate ja laiemalt kõige võõrapärase
suhtes.
Kaduva traditsiooni kaitseks astus tänavu suvel välja
värskelt TPÜ lõpetanud kultuuriajaloolaste rühmitus
Kultuurimahvia, mis koostöös Tartu Kõrgema
Kunstikooli fotograafia eriala tudengitega korraldas projekti
Mõni mõis?! raames rändfotonäituse
Eesti mõisatest ja ka konverentsi, mis peeti veel suhteliselt
räämas, kuid ikkagi võrratult majesteetlikus
Riisipere mõisas. Näitus avati omalaadse ja intrigeeriva
moderntantsuetendusega, mis liikus dünaa- miliselt läbi
mõisa erinevate saalide. Ja helikeeles illustreerisid fotosid
heliskulptuurid.
Mis on Kultuurimahvia?
Kultuurimahvia on Allan Valge, Annekreet Heinloo,
Anu Ernits, Hannelore Juhtsalu, Madis Tilga, Rainer Põldeots
ja Sandra Sule.
Rainer Põldeots: Rühmitus Kultuurimahvia
loodi just antud projekti teostamiseks, sest me pidime ennast
kuidagi määratlema. Tahame püüda korrastada
Eesti kultuurikorraldusmaastikku. Seda pisut institutsionaliseerida
ja leida just noortele kultuuritöökorraldajatele väljundeid.
Antud projekt oli üks selline võimalus.
Millest
huvi just mõisate vastu?
Kultuurimahvia laiem huvi mõisate vastu sai
alguse tuntud kunstiajaloolase ja mõisauurija Ants Heina
mõisaainelistest loengutest, kuid sügav huvi oli juba
varem Annekreet Heinlool, kes nakatas sellega ka teisi.
Annekreet: Rühmituse huvi mõisate vastu sai
alguse minu isiklikest mahhinatsioonidest oma kursusekaaslaste
kallal. Juba esimesest kursusest saadik hakkasin tegema väikest
kihutustööd mõisate armastamise suunas. Ja siis
äkki kuskilt see idee tuli. Mõisad on üsna hooletusse
jäetud. Võiks öelda, et nad on kõige rohkem
laokile jäetud kultuurimälestised ning seda problemaatikat
palju ei kajastata. On küll mõned üritused, aga
need pole igapäevased. See on ikkagi midagi haruldast.
Rainer: Oma osa on ka riigipoolsel regionaalpoliitilistel
möödalaskmistel, mis on maapiirkonnad inimestest lausa
tühjaks imenud ja mõisad on metsa sisse jäänud.
Nad ei ole enam keskused nagu varemalt. Tänapäeval tuleb
neile leida teistsugune väljund.
Annekreet: Osaliselt on küsimus ka väärtustamises.
Alati ei olda aupaklikud huvilised. On ka selline suhtumine, et
mõis on maja, kuhu võib tulla, millal tahan. Isegi
kui see on eravaldus, ei saada aru, et see on kellegi oma, on
mingi väärtus. Konverentsile eelnes mõisakultuuri
tutvustav päev noortele. See näitas, et ka paljude noorte
seas esineb suhtumist, et mõisat pole vaja. Siia tullakse,
et risustada ja et ennast välja elada. Meie projekti sõnum
on: mõisatest tuleb hoolida.
Klaasist sein püsib ikka
veel
Üheks Eesti märgiks on kahtlemata muinsused. Üheks
põnevamaks märgiks neist on mõisad koos nende
juurde kuuluva tervikliku kultuuripärandiga. Väga hästi
on asja ära tabanud lätlased, kes on eesotsas MTÜ
Läti losside ja mõisate seltsiga arendanud
mõisatest atraktiivse turismitoote, mille tulemusena ainuüksi
eelmisel suvel sõitis Lätimaale mõisaid uudistama
25000 turisti ja mõisaturism on muutumas lätlaste
jaoks mitmeski mõttes kullaauguks. Tundub, et meil siin
Eestis aga püsib mõisate ja rahva vahel ikka Ants
Heina väljendit kasutades klaasist sein. Omal
ajal eraldas see talurahvast ja baltisakslasi. Kumbki pool nägi
teineteise elulaadi, kuid ei suutnud seda mõista. See lihtrahva
poolne negatiivne suhtumine kajastub ehedalt väljendis mõisa
köis, las lohiseb ja tänasel päeval kajastub
see ennekõike ühiskonna ükskõiksuses mõisate
temaatika vastu.
Klaasist seina püsimise kurbade tagajärgede kohta tõi
oma ettekandes ilmekaid näiteid Seidla mõisaomanik
ja restauraator Mati Raal, kelle jaoks mõisa taastamine
on elustiil. Tänapäeval maksab klaasist seina püsimine
eelkõige kätte restaureerimisalase harituse puudumise
näol. Karistused isetegevuse eest on aga ääretult
leebed. Kui ikka keerad terve maja, ühe ajaloomälestise
tuksi, on karistus väiksem kui vales kohas parkimise eest.
Mati Raali arvates peaks riik muinsuskaitse kaudu pangalaene käendama,
kuid mõisa peale ei ole võimalik tänapäeva
Eestis laenu võtta. Kui ma kavatseksin Seidla mõisa
puhul võtta pangalaenu, peaksin tagatiseks panema oma tobeda
Lasnamäe korteri, mitte aga mõisa, mille kavatsen
korda teha.
Mõis
uus ärikontseptsioon?
Sellest, kuidas arendada mõisast kogu ümbruskonda
hõlmavat turismitoodet, rääkis taanlasest mõisaomanik
Uffe Stockmann, kes peab Kalvi mõisa 1990. aastast. Ta
tõi näite, et kui Eestis kuuldakse, et sul on mõis,
siis küsitakse kohe, kas hobuseid on? Kalvi mõisal
ei ole hobuseid, sest miks peaks matkima seda, mida teised juba
teevad. Neil on hoopis plaan restaureerida park, ehitada sadam,
golfiväljak ja koguni amfiteater. Seda selleks, et külalised
ei kupataks mõisast läbi 30 minutiga, vaid tahaksid
seal olla kauem. Koguni mitu päeva. Selleks tuleb välja
arendada kohalik infrastruktuur ja seda kõike tuleb teha
koostöös kohalike inimestega, keda spetsialistid vajadusel
välja õpetavad. Eesmärgiks ei ole tulu, vaid
tahe teha ja pakkuda midagi ilusat.
Ilus surm
Arhitektuur on kõige kaduvam inimkätega loodud kunst
maailmas. Mati Raal tsiteeris Briti kunstikriitiku John Rustini
ütlust: Restaureerimine on täiuslikum häving,
mis võib ühele hoonele osaks saada. Millised
võimalused on ühel hoonel väärikalt surra?
Konserveerimine on originaalsuse, autentsuse säilitamine.
Restaureerimine on interventsioon, kuid veel on, mida säilitada.
Rekonstrueerimine tähendab kopeerimist, kuid veel on, mille
põhjal taastada.
Renoveerimine tähendab hiljaks jäämist ning tegemist
on ruiinidega.
Me peaksime oskama hinnata selle hetke väärtust, mil
need hooned on veel meiega ja peaksime oskama väärtustada
nende väärikate hoonete ilusat surma. Lätlased
on välja töötanud eraldi turismipaketi, mille käigus
käiakse vaatamas just varemetes mõisaid.
Mida siis
mõisatega teha?
Noortepäeval Riisperes pakkusid noored välja, et mõisatest
võiks teha näiteks kultuurikeskuse, ususekti peakorteri,
mudaravila, büroohoone saunaga, kasiino, gay-paradiisi, luksvanadekodu
Mõtlemapanevad olid aga MTÜ Läti losside
ja mõisate seltsi juhi Laima Lupike ettekande lõpus
öeldud sõnad: Ma ei rääkinud oma ettekandes
kultuuripärandist, sest see teema on läbi vaieldud ning
kultuuripärandi osas valitseb meie ühiskonnas üksteise
mõistmine. Näib, et meie ühiskonnas on
see vaidlus veel ees. Või jääbki klaasist sein
vahele
Ja las lohiseb?
|
|