|
See pole heategevus, vaid privileeg.
Jaan Manitski
TEKST: K&E
fotod: a. viljasaar
Ärimehest
kunstimetseen Jaan Manitski lõi kevadel Eestis pretsedendi.
Ta rajas kodukülla pildigalerii ja riputas osa oma kunstikogust
rahvale vaatamiseks välja. Tasuta. Nagu ta ise ütleb,
ei ole see heategevus, vaid privileeg: selline galerii oma kodukandile
luua ja pakkuda Viinistule midagi, mida seal varem pole olnud.
Viimaselt oksjonilt Vaal Galeriis ostis ta Raoul Kurvitza maali.
Ostes Eesti elavate kunstnike loomingut, toetab ta otseselt eesti
kunstnikke.
Palun
rääkige ennesõjaaegsest Viinistu külaelust.
Ega ma eelmist vabariigi aega suurt ei mäleta, sest olin
ainult aastane, kui lahkusin koos ema ja isaga 1943. aasta sügisel
Soome. Aga niipalju kui tean, oli Manitski Viinistu küla
kõige tavalisem perekonnanimi. Ja nii kaugele kui ema ja
isa poolt teada on, siis mõlemate esivanemad on siinkandis
elanud kolmsada-nelisada aastat. Viinistus oli enne sõda
vist 600 elanikku ja peale sõda olid alles jäänud
vähem kui pooled, umbes 250 inimest. Umbes nii suur on see
küla ka praegu.
Me istume Viinistu rannas ja vaatame mere poole. Vastas üle
mere on Mohni saar, mis on ka üks osa Viinistu külast.
Aga siinsamas rannas meie ees on suur must kivi. See on väga
tähtis kivi Viinistu külale, sest mujal maailmas toob
lapsed kurg, aga Viinistus toodi lapsed selle kivi tagant. Ja
vene ajal, kui elanikkond vananes ja lapsi tuli vähe juurde,
siis oli see sellepärast, et siis ei pääsenud randa
kivi taha. Nüüd on rand lahti ja eks siis hakkab küla
ehk kasvama.
Viinistu on olnud kalurite küla ja elu oli siin vaene. Üks
aeg oli mitmekülgsem. See oli seotud väga tihedalt Soomega
ja eriti salapiirituseveoga 1920-30ndatel aastatel. Kui küla
vahel jalutada, siis näeb mitmeid uhkeid elumaju, mis tol
ajal ehitati. Mõnedki jõukad inimesed kolisid linna.
Ehitasid majad Nõmmele ja olid laevaomanikud.
Kuidas elu teispool
lahte edasi kulges?
Soome ei saanud ju jääda. Oleks olnud väga loomulik,
et oleks saanud sinna jääda kuni võimaluse avamiseni
Eestisse tagasi tulla. Aga Soomele sunniti see rahuleping peale
ja tuli edasi minna. Meie jäime Rootsi peatuma. Paljud läksid
veel kaugemalegi. Isa ja ema töötasid Rootsis vabrikus.
Mina õppisin ülikoolis majandust. Eestisse tulin esimest
korda 1989. aastal, seega 46 aastat hiljem.
Milline mulje
siinsest elust jäi?
Ega see suurt üllatust ei pakkunud, sest ma olin ikkagi enam-vähem
kursis, kuidas see elu siin oli. Aga muidugi oli ühtpidi
väga huvitav, teistpidi jälle vapustav seda kõike
siin näha. Kui näiteks siia Viinistule sai tuldud ja
nähtud oma isa ja ema kodu ning oma sünnikodu! Seni
olin ainult jutte kuulnud. See andis tunde, et juured olid ikkagi
siin.
Mis on need olulised
väärtused, mis te lapsepõlvekodust kaasa võtsite?
Meil oli ikkagi eesti kodu ja vanemate kaudu sain eesti keele,
eesti meele ning eesti kombed. Võõrsil elades on
võtmeküsimus keele säilitamine, sest kui keel
on kaduma läinud, siis on ka juured kuidagi ära lõigatud.
Huvi kunsti vastu
tekkis alles päris hiljuti?
Kunst on minu jaoks väga kõrvaline asi ja ega ma sellele
vabast ajast eriti energiat ei pühenda. 1991. aastal Eestisse
tagasi tulles, kui töötasin riigiametis, siis ei olnud
aegagi üldse millegagi tegeleda. Aastate jooksul tekkisid
mõned kontaktid kunstnikega ja sai näitustel käidud.
Esimese pildi eesti kunstnikult, Jüri Arrakult, muretsesin
alles kaheksa aastat tagasi ja pisihaaval hakkas pilte lisanduma.
Äkitselt oligi olukord, et oma seintel enam ruumi ei olnud
ning tekkis mõte, et mis neist nii koguda. Toanurka või
garderoobi taha pole mõtet kunsti paigutada. Võiks
nad kusagile välja panna. Sellisel külal nagu Viinistu
ei ole eriti palju võimalusi mitmekülgsemaks eluks.
Ja kuna Viinistus olid ruumid olemas ning tahaks Viinistule midagi
huvitavat pakkuda ja midagi sellist, mida siin varem ei ole olnud,
siis tekkiski mõte avada siin galerii.
Koduküla
patrioot?
Võib öelda nii. Jah.
Nii ülevaatlikku
väljapanekut eesti kunstist korraga ei ole vist isegi Eesti
Kunstimuuseumis?
Seda küll ei ole, et korraga oleks igaühest midagi välja
pandud. Eraisiku puhul ei peagi need pildid olema kõigile
avalikult välja pandud ja võivad rõõmustada
inimest tema oma kodus. Küll aga on mul kahju neist piltidest,
mis on meil muuseumides ja mida ei näidata piisavalt. Võimalusi
oleks ju. Näitused ja väljapanekud ei pea tingimata
muuseumi seinte vahel olema. Kasvõi vallamajades ja näiteks
uhketes suurtes hotellides, kus väliskülalistel oleks
väga huvitav eesti kunsti näha, millest nad varem pole
kuulnudki. Ega meie eesti kunstnikud välismaal just tuntud
ei ole. Ma ei tea kedagi. Meil on siin ettekujutus, et Eduard
Viiralt on rahvusvaheliselt läbi löönud, aga ma
olen näinud Rootsi oksjonil Viiralti töid, mida müüdi-osteti
võileivahinna eest ja mida ei ole osatud hinnata. Eesti
kunst on kindlasti rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline.
Meie moodsad kunstnikud esinevad mitmel pool näitustel maailmas.
Pallaslased on ka oma aja kohta maailma tasemel, aga nad ei ole
kahjuks tuntud.Ongi küsimus, et kuidas neid rohkem tutvustada
ja maailma viia? Selles vallas on veel väga palju ära
teha.
Mille järgi
kollektsiooni maali valite?
Kogun Eesti kunsti, sest mida siis siin veel koguda ja näidata
kui mitte Eesti oma? Päris ausalt ütlen, et 99% on valitud
nii, et maal on meeldinud. Aga ma tunnetan ka, et kui siin selline
näitus on ja tahaks, et see kataks kõik perioodid
ja kajastaks kõik koolkonnad, et kogu oleks mingis mõttes
täiuslik, siis on mõni puudu ja tuleb hakata selle
järgi ka otsima ning valikuid langetama. Ja kui see maal
samaaegselt mulle meeldib, siis on kõige toredam.
Kuidas on plaanis
seda kohta edasi arendada?
Võimalusi on mitmesuguseid. Kui ringi vaatame, siis on
tühjalt seisvad majad ning kaunis koht. Sellest galeriist
peaks saama paik, kuhu kõik tahavad tulla ja kui nad juba
tulnud on, siis oleks neil siin ka piisavalt palju teha ning lahkudes
üht-teist head kaasa võtta. Mõttes mõlgub
majutus- ja toitlustusvõimaluste rajamine. Galerii teisel
korrusel on juba valminud hingematvalt lum-mava vaatega toad.
Tühjana seisvatesse hoonetesse on plaanis rajada ateljeed
ja õpikojad ning vanast katlamajast saaks suurepärase
spordi-, teatri- ja kontserdisaali. Kahest vanast kütusemahutist
valmivad juba ruumid moodsa kunsti eksponeerimiseks.
Mohni saarel võiks olla paik, kus loovinimesed saaksid
ilusas looduses, üksinduses ja rahus töötada. Ja
miks mitte klooster rajada! Kuhu inimesed lühemaks või
pike- maks ajak võiksid tulla ja elada lihtsalt ja looduse
lähedal. Kujutage ette, milline luksus! Mohni saarega ühenduse
pidamiseks on kavas taastada jahisadam. Juba järgmisest suvest
alates on plaanis hakata korraldama kontserte, kunstiüritusi,
koolitusi ja laagreid.
Üldiselt valitseb suhtumine, et alati tuleb suurt ja uhket
ehitada ja tihti jääb vana ette. Siis tuleb see lammutada
või jäetakse kõrvale tühjana seisma. Ma
tean väga hästi, et Lasnamäel ja Koplis on tuhandeid
ja kümneid tuhandeid ruutmeetreid vanu tööstusruume,
mida võiks suurepäraselt ära kasutada kas siis
kunstinäitusteks, kontserttegevuseks, teatriteks või
milleks iganes. Mujal maailmas on selliseid asju väga huvitaval
viisil ära kasutatud. Eesti kohta pole paraku mul ühtegi
näidet, kus oleks sellist võimalust leitud ja see
paneb mind natuke imestama. Isegi Saksamaal, kus tohutult, vaat
et kõige rohkem maailmas ehitatakse, leitakse võimalusi,
kuidas vanu hooneid ära kasutada. Iirimaal Dublinis on vanadesse
laoruumidesse ehitatud väga huvitavad galeriid ja butiikidega
sisustatud kaubamajad. Tallinnas oleks võidud küll
Sadamarajoonis need vanad tööstusruumid osalt säilitada
ja ära kasutada, selle asemele et sinna ehitada tohutult
igava arhitektuuriga kaubanduskeskus, mis mingit huvi ei ärata.
Mingil määral korratakse seda, mida tegi Kirovi Kalurikolhoos
Viinistus. Ehitas ilusale rannajoonele kalatööstuse
ja lõikas külakeskuse merest ära.
Te jätate ju suisa heategija
mulje. Lõite galerii püsti, panite pildid tasuta vaatamiseks
välja ning seda Eestis, kus kõik tahavad ratsa rikkaks
saada?
Ma ei näe, et see mingi heategevus on. Mulle on see privileeg,
et saan sellist asja teha. Isegi maksuamet helistas üks päev
ja heitis ette, et ei võta piletiraha. See oli nendele
kummaline ja oli küsimus, et kuidas nii võib? Nende
silmis oli ettevõte galerii rajamiseks kulutusi teinud,
aga tulu kulutuste katmiseks sisse ei tule. Esialgu vähemalt
aga ei ole plaanis piletiraha küsida.
Väga tore, kui saab midagi teha ja kui see teistele rõõmu
pakub. Arvan, et mitmed teeksid seda, aga ega ei ole sugugi kerge
leida väljundit, kuidas teha ja mis see võiks olla.
Aga eks see ole selline asi, mis ei ole Eestis veel läbi
löönud ja arenenud. Välismaal leiab erainitsiatiivi
kultuurialal rohkem. Siin oleme harjunud, et see on alati mingi
eelarve alusel käinud ja riigi poolt peab toetus tulema ning
ametnikud seda tegema. Aga algatus võiks ju ka kusagilt
mujalt tulla. Võimalusi on olemas igasuguseid.
Usun, et igal
teie kollektsioonis oleval maalil on oma lugu. Palun rääkige
üks.
Ma ei tea, kelle käest see pilt tuli. See on üks piklik
maal, mis ripub kollases saalis ukse kohal ja millel on maastik
Põhja-Rootsi mägedes. Herman Talvik oli peamiselt
graafik, aga tegi ka õlimaale. Ta elas ise Põhja-Rootsis
seal mägede sees. Mul on endal ka seal mägedes väike
onn, kus käime igal aastal korra suusatamas. Ja kui ma seda
tema pilti siin Eestis nägin, siis korraga
oli tuttav
vaade. See oli minu jaoks üks väga üllatuslik kokkusaamine.
Mis Eesti elus
meeldib ja mis mitte?
Me viriseme küll paljude asjade üle, mis ei meeldi ja
täiesti õigustatult. Aga tihtipeale unustatakse ära,
kus oli stardipunkt ja kuidas oli elu 10-15 aastat tagasi. Kui
sellest stardipunktist lähtuda, siis on kõik muidugi
suhteline. Et teha tagasi see 50 aastat ja jõuda järgi
muu maailma arengule, see võtab aega. Kui võrdleme
end nendega, kes olid meiega samal stardijoonel, on meil suhteliselt
hästi läinud. Paremat ja kiiremat arengut pole kusagilt
võtta ja kõik tuleb oma tööga saavutada.
|
|