|
Georg Malvius
on Eestisse armunud
tekst: K&E
Teatrilavastaja
Georg Malvius on Eestisse
armunud ja vaimustunud meie näitlejatest. Peagi esietendub
järjekordne muusikal Miss Saigon. Rootsi ühiskond
on väga kultuurilembeline. Georg Malvius räägib
kultuurielust ja kultuuripoliitikast Rootsimaal.
Te
olete Eestis juba mitmendat korda. Miks?
Tegu on mingit laadi armulooga minu ja Eesti vahel. Olin Eestis
esimest korda 1989. a. Aastail 1989-1991 oli mul võimalus
näha, kuidas see maa muutus. Nägin riigi uuestisündi,
olin üks lüli Balti ketis ja tunnistasin Eesti lipu
esimest heiskamist Toompeale. Hakkasin teiste silmade läbi
nägema ja mõistma, mida tähendab vabadus. Rootsi
ei ole sõdinud üle saja aasta ja vabadust võetakse
enesestmõistetavana. Mulle oli oluline näha, mida
tähendab vabadus Eesti jaoks. Eesti kujunes minu jaoks nagu
teiseks koduks. Tunnen ennast siin väga hästi. Eesti
näitlejate pärast tulen ikka ja jälle tagasi. Teil
on suurepäraseid näitlejaressursse. Mulle meeldib siin
töötada.
Kuidas
kirjeldaksite Eestit?
Tänast Eestit kirjeldan kui riiki, mille pealispind on tohutult
muutunud. Kuhu iganes vaatad, on kõikjal näha uusi
poode, uusi maju, hästi riietatud inimesi. Elatustase paraneb
palju tänu teie ühiskonna majanduslikule õitsengule,
mis ei tähenda, et kõigil oleks raha. Nagu ma aru
saan, on ühiskondlikud erinevused praegu sügavamad kui
kunagi varem. Ühiskonna sisimas on palju asju, mis ei ole
muutunud. Tõelise demokraatiani, kus inimressursside peale
vaadatakse austuse ja hoolivusega, pole veel jõutud. On
väga raske minna totalitaarsest süsteemist, kus ühe
ininese sõna maksab väga vähe, demokraatiasse,
kus palutakse kõigil olla otsuse tegemise juures. Mõnikord
on mul tunne, et väiksemates institutsioonides inimesed ikka
veel ootavad juhi käsku, enne kui mõtlema hakkavad.
Inimestest tuleks lugu pidada nende endi pärast, mitte sellepärast,
et nad sinu poolt hääletavad või kuidagi kasulikud
on. Tegemist on küllaltki suurte filosoofiliste ning sotsiaalsete
muutustega, mida aga tõesti vaja on. Ma arvan, et see aeg
tuleb. See on midagi, mis kuulub homsesse päeva.
Milliste sõnadega
kirjeldaksite oma kodumaad?
Turvalisus, sotsiaalne teadlikkus, looduslik ilu, avarus, ühiskond,
mis hoolib maailmas toimuvast.
Euroopat võib
vaadelda kui globaalset lava. Mis võiks olla Rootsi rahvuslik
trump, et teiste seas silma paista?
Üks huvipakkuvamaid on kindlasti pealinn Stockholm, imeilus
linn. Seda kutsutakse ka Põhjala Veneetsiaks.
Stockholm paelub vanade majadega, vanalinn oma iluga ja ümbritseva
veega, mida on näha terves linnas. Stockholm on roheline
linn paljude parkidega. Mis kultuuri puutub, siis öeldakse,
et 900 000 elanikuga linnas on kõige rohkem teatreid ühe
inimese kohta, aga ka teisi kultuuriinstitutsioone, muuseume,
raamatukogusid, kontserdisaale, kinosaale jne. Arvan, et Stockholm
on väga kosmopoliitne ja kultuuririkas linn.
Kui suurel määral
toetab riik kultuuri?
Meie kultuurielu põhineb riigitoetusel, aga loomulikult
on sinna haaratud ka erakapitali. Ligi 97 % kultuuriasutustest
finantseeritakse kas riigi, maakonna või linnade eelarvest.
Enamikku teatreid finantseeritakse vähemalt 80 % ulatuses
riigi eelarvest. Isegi erateatrid saavad mõnikord omavalitsustelt
toetust. Ainult 5 % teatritest on erateatrid. Kultuur tervikuna
on Rootsi ühiskonnas tähtis valdkond. Meie jaoks on
riigi, maakonna ja linna toetus midagi sellist, mida peame normaalseks
ja mis peabki nii olema. Põhjuseks on soov võimaldada
võimalikult paljudele inimestele kultuuri tarbida. Ei tohiks
olla nii, et ainult rahakad inimesed võivad endale seda
lubada. Riik, kus on tugev kultuur, teeb inimesed uhkeks ja vabaks.
Millised probleemid
on päevakorral Rootsi kultuuripoliitikas?
Alati on probleeme rahaga, kuid ühiskonna jaoks on üks
suurimaid kultuuripoliitilisi probleeme leida kultuuri jaoks suund.
Olukorras, kus riik peab võitlema, nagu näiteks Eesti
võitles suurema rahva vastu või sõjaolukorras
või kui juhtub 11. septembri laadne katastroof, siis on
kultuuri jaoks siht olemas. Kui ühiskond viibib normaalses
seisundis, on vaja kultuurile leida teemasid, mis võimaldaksid
rahvaga kommunikeeruda. Üks Rootsi ühiskonna suuri probleeme
on integratsioon. Meil on palju põgenikke ja emigrante;
inimesed, kes tulevad paljudest eri kultuuridest eri keeletaustaga.
Nende inimeste, nende laste ja lastelaste integratsioon on Rootsi
ühiskonnas hetkel oluliseks teemaks. Ja see on ka oluliseks
eesmärgiks kultuuripoliitikas.
Palun nimetage
mõned olulised kultuuriinstitutsioonid Rootsis.
Rahvusteater, Rahvusooper, Rahvusmuuseum on meie jaoks mõistagi
tähtsad institutsioonid. Meil toimub palju draama- ja muusikafestivale.
Pärimusmuusika ja pärimuskunsti levitatakse üle
riigi. Rootsi rahvakultuur on Rootsi jaoks väga tähtsal
kohal, kuid ka piirkondlik kultuur on paljudel eri viisidel hästi
arenenud. Igal maakonnal on oma teater ja sümfooniaorkester.
Meil on kokku 5 ooperimaja, neist 2 Stockholmis ja 3 erinevates
riigi piirkondades. Tähtis printsiip on, et raamatukogud
ja muuseumid oleks võimalikult kaua rahvale tasuta. Loomulikult
sisaldab see poliitika ka Rootsi haridust, ülikoolid on Rootsis
samuti tasuta.
Kas Rootsis on
ka erakapitali poolt väljaantavaid kultuuriajakirju ja kui
palju on ühel kultuuriajakirjal keskmiselt lugejaid?
Meil on palju huvitavaid ajakirju, mis käsitlevad kultuuri
üldiselt ja sotsiaalpoliitikat sügavamalt. Neid finantseeritakse
riiklikult, mõned neist põhinevad ka erakapitalil.
Nende ajakirjade tiraaþ on üsna korralik. Mõnedel
väga tuntud kultuuriajakirjadel on 50-70 000 lugejat, lisaks
need, kes loevad raamatukogudes ning ostavad kioskitest.
Meil pole Eestis
ühtegi päevalehte, mis tibagi ei kolletaks.
Millist aja- kirjandust loevad ja hindavad rootslased?
Rootsi ühiskond on harjunud ajalehti lugema. Meil on kaks
suurt üleriiklikku päevalehte, 5-6 üsna suurt maakonnalehte
ning 2 suure tiraaþiga üleriiklikku õhtulehte.
Lisaks 2 teatud linnade ja piirkondade õhtulehte. Mõistagi
on meedia tänapäeval probleemne. Kui rääkida
Dolly Parkerist, kes lasi rindu opereerida, siis kas see on kollane
lugu või midagi, millest avalik ajaleht peaks kirjutama?
On inimesed sellest huvitatud? Jah, enamik neist. Kollases
ajalehes näeb võibolla tema rindu, juukseid, silmi
ning arutatakse tema proportsioonide üle. Tavalises päevalehes
ehk mainitakse, et ta on lasknud sellise operatsiooni teha. Siin
on tegemist kirjutamisstiili erinevusega.
Missugust kirjandust
rootslased armastavad?
Oleme üsna kirjanduslembeline maa ja inimesed loevad palju.
Hiljaaegu suri Astrid Lindgren, kes oli Rootsis kõige populaarsem
kirjanik, üks populaarsemaid kogu maailmas. Meil on väga
palju häid kirjanikke ja huvi nende vastu on suur. Samas
loetakse palju ka skandinaavia, anglosaksi, saksa, inglise ja
ameerika kirjanike teoseid. Keerulisem on Ida-Euroopa kirjanike
loomega. Esiteks on raskusi teoste tõlkimisega ja teiseks
on neile raske lugejaid leida.
Kas Rootsis on
samuti loomeliidud ning millist tulu on neist liikmetele?
Ma usun, et võrdsust on vaja. Kui inimestel on probleeme,
siis nad mõistavad, miks. On vaja, et keegi oleks sinu
poolt. Aga ka aruteludes, mis puudutavad palkasid, on hea, kui
keegi esindab näitlejaid ja keegi teine tööandjaid.
On väga tervislik rääkida töökorraldusest
ja tasudest. Ühiskond ilma opositsioonita on halb ühiskond,
see on diktaatorlus. Peab toimima diskussioon kahe poole vahel.
Sellepärast usun, et liidud on olulised.
Meil on Eestis
Kultuurkapital, mis toetab rahaliselt kultuuriprojekte. Idee on
toetada kodanikualgatust, kuid kui vaadata toetusesaajate nimekirja,
siis enamik rahast on läinud riiklikele kultuuriasutustele,
mis on juba riigi eelarvest raha saanud. Kas siin on tegemist
huvide konfliktiga?
Tegu on väga keerulise küsimusega. Ütleme, et eelarvest
saab teha 10 lavastust, kuid siis on soov teha lisaks midagi täiesti
erinevat. Näiteks lavastada kirikus müsteerium, millel
aga pole midagi ühist teatriga, kus sa töötad,
ega selle repertuaariga. See on eksperiment, milles on kombineeritud
muusika, näitlemine ja tants, aga ikkagi toodab seda müsteeriumi
teater. Sel juhul peab olema võimalus toetust saada. Kuid
kui antakse toetust lavastustele, mida on võimalik teha
teatris ja repertuaari siseselt, siis leian, et see on väär.
Roostis on Rahvuslik Kultuurikomitee, mis toetab kultuuriprojekte
rahaliselt. Komitee prioriteetideks on teatrid üle terve
riigi, kellele eraldatakse kindel summa raha eriprojektide tarbeks.
Rootsis on palju vabakutselisi truppe, kuhu on haaratud mõned
näitlejad teatritest, mõned vabakutselised näitlejad
ning nad toodavad koos ühte lavastust. Selle tarbeks küsitakse
eraldi rahalist toetust. Meile on oluline, et nad selle toetuse
ka saavad, juhul, kui projektil on kõrge kunstiline väärtus.
Nimetage mõned
tuntud Rootsi näitlejad, kes praegu ilma teevad?
Rootsi ühiskond armastab teatrit väga. See on ka põhjuseks
miks meil nii palju teatreid on. Te ju teate suurepäraseid
rahvusvahelise kuulsusega filminäitlejaid nagu Greta Garbo
ja Ingrid Bergman. Praegu on väga tuntud filminäitlejad
Peter Stormare ja Stellom Skasgård, draamanäitlejatest
nimetaksin Sten Ljungreni, kes on üks meie tippnäitlejaid,
ning Helena Bergströmi.
Teater on alati
olnud ühiskonna peegelpildiks. Milliseid aktuaalseid probleeme
käsitletakse praegu Rootsi teatrilavadel?
Siin on mingil määral tegu varem tõstatatud küsimusega.
Ühiskonnas, mis toimib hästi, on alati raske leida teatrielu
jaoks otsest sihti. See on olnud ka üheks Rootsi teatri probleemiks.
Mängitakse mitmekesist rahvusvahelist repertuaari, klassikat,
väga häid lastenäidendeid ning väga palju
kaasaegset Rootsi näitekirjandust, mis räägib üksindusest,
armastusest, ühiskonnast kõrvalejäetuse tundest,
ühiskonda integreerumisest, feminismist. Lars Noren, meie
parim näitekirjanik, tõstatab tihti küsimusi
perekonnast, heidikutest ja kriisidest. Praegu on põlevad
teemad tagakiusamine koolides, verepilastus, pedofiilia, aids,
inimeste teavitamine holokaustist.
Kuidas meeldivad
teile meie näitlejad? Kas näete kedagi, kes võiks
saada tuntuks vähemalt Euroopas?
Vahel on küsimus selles, et olla õigel ajal õiges
kohas ja vallata võõrkeeli. Võõrkeelte
oskus on üks Eesti näitlejate probleeme. Anu Lamp räägib
suurepärast inglise keelt, kuid seda teevad väga vähesed
Eesti näitlejad. On raske mängida keeles, mida ei valda.
Eestil on lihtsalt fantastilised näitlejad! Võiksin
siinkohal üles lugeda mitmeid, näiteks Anne Reemann,
Marko Matvere, Mait Malmsten, Taavi Eelmaa, Sepo Seeman, Kersti
Kreismann, Andrus Vaarik jpt. Kui te lähete Linnateatrisse
vaatama etendust Isad ja pojad, siis näete absoluutselt
parimat lavastust, mida olen näinud viimastel aastatel. Uskuge
mind, teil peab olema kõrge kvaliteediga teater, et sellist
lavastust teha. Teil peab olema teater, mis on huvitatud niivõrd
kõrgetasemelisest näitlemisest ja kultuurist, et on
võimalik anda lavastajale võimalus midagi sellist
teha.
Milliseid uusi
võimalusi Rootsi kultuurile on pakkunud kuulumine Euroopa
Liitu?
Me oleme Euroopa Liidu liige, kuid sellegipoolest on meil selle
üle palju vaidlusi. Mina olen suur EL sõber, sest
leian, et piire ei peaks olema. Inimesed peaksid saama kergemini
reisida ja kontakte luua, üksteise kultuuri tundma õppida.
See arendaks kõiki riike, vabadusetunnet ning teiste kultuuride
mõistmist. Üks meie probleemidest praegu ongi see,
et moslemite ühiskond on sedavõrd tundmatu ja teatud
viisil on ka juudi ortodoksi ühiskond suletud ühiskond.
Kui inimesed saavad reisida ja lähemalt eri kultuuridega
tutvuda, muutub ka hirm äärmuslike liikumiste ees mõistetavamaks.
On oluline, et ei süüdistataks kõiki moslemeid
selle pärast, mis juhtus 11. septembril. Et ei süüdistataks
kõiki juute Sharoni poliitika pärast. Saab selgeks,
et see on rohkem ühiskonna küsimus, et ühiskonna
enda sees leidub erinevalt mõtlevaid inimesi. Selle mõistmiseks
on vaja avatud piire. Kui Eestis praegu midagi juhtuks, teaks
sellest 20 sekundi jooksul kogu maailm. On väga tähtis
aru saada, et me vajame üksteist. On palju parem kuhugi kuuluda
kui seista üksi väljas. Sees olles on vähemalt
võimalus öelda ei, me ei aktsepteeri seda. Kuid kui
seisad väljaspool ja korrutad, et kõik, mis sees toimub,
on vale, siis kes sinust hoolib?!
Kuidas kommenteerite
kartust, et Euroopa Liidus olles muutuvad kultuurid üheülbalisteks?
See on ülepaisutatud probleem. Ma ei jaga seda hirmu, et
kui Eesti astub Euroopa Liitu, siis hakatakse siin mängima
saksa teatrit ning eesti teater kaob, eesti muusikat enam ei eksisteeri
ja keegi enam eesti keeles ei kirjuta. Tänu frankofoonide
olukorrale Prantsusmaal, kus prooviti eriliselt frankofoonide
kultuuri toetada, räägitakse palju kultuurist ning toetatakse
prantsuse filmi väga suurte summadega lihtsalt hirmust, et
ameerika film on nii tugev. Nagu ma tean, pole Ameerika osa Euroopa
Liidust, nii et see diskussioon oli päevakorral enne. Ma
ei pane pahaks, et rahvuskeelt toetatakse suurel määral.
Meil on võimalusi toetada oma rahvuskultuuri, kuid küsimus
tuleb asetada laiemasse konteksti. Ei tohi sulgeda piire, vaid
tuleb teha oma kultuur nii huvitavaks, et see jääb kestma.
Mis võiks
olla Eesti rahvuslik trump Euroopa globaalsel turul?
Kõige tähtsam Euroopa Liidu jaoks on Eesti kultuur
kui selline. Võin nimetada huvitavat muusikat, koorilaulu,
muusikute kõrget taset ja palju muud. Kuid asja tuum on
selles, et eksisteerib tugev Eesti kultuur, tugev Rootsi kultuur,
tugev Soome kultuur, tugev Briti kultuur. Kõik kokku teevadki
kultuuri Euroopas mitmekülgseks ja huvitavaks. See on kõige
tähtsam.
Kuidas veedate
oma vaba aega?
Praegu siin olles püüan käia palju teatris ja ooperis.
Püüan võtta teie kultuurist parima ja see teeb
mind õnnelikuks. Linnateater on praegu niivõrd kõrgel
tasemel, et see paneb mind uhkust tundma selle üle, et mul
on sama elukutse. Eestis on oma traditsioonid ja ajalugu, mis
teevad teid harukordseks, ja ma tunnen end siin kodus. Tundub,
nagu sadade aastate eest oleksin Eestis elanud.
|
|