|
Euroopa kultuuriküla
Kilingi-Nõmme
tekst: Margit-Mariann
Koppel
|
Kalle Kiipus kirjutamas Hollandi
Wijk aan Zees 1999. aastal alla Külade Hartale.
Kilingi-Nõmme linn on kantud Euroopa kultuurikaardile. |
Ajal, mil Eestis on suureks
probleemiks maaelu väljasuremine, on Euroopas hakanud inimesed
linnadest küladesse tagasi kolima. On tekkinud kultuurikülade
liikumine, mille eesmärgiks on vitaalsed külad. Projekti
Cultural Village of Europe
suurim väärtus Euroopa Liiduga liitumise eel seisneb
eelkõige kontaktide loomises, üksteise kultuuride
ja eluolu tundma õppimises ning ühistele muredele
lahenduste otsimises. Kilingi-Nõmme linnal on au olla Euroopa
Kultuuriküla aastal 2005. Projektis osaleb kokku 11 küla
erinevatest Euroopa riikidest.
Kilingi-Nõmme linnavolikogu
liige, MTÜ Arendus- ja Innovatsioonikeskus Livonia esimees,
ajalehe Saarde Sõnumid peatoimetaja ning kultuuriküla
projekti eestvedaja Eestis hr Kalle Kiipus: Nagu elus ikka,
astus mängu saatus nimega Juhus. Samas on juhuslikkus alati
mingi objektiivne asi. Tuleb ringi liikuda, siis tekivad juhused.
Kui istud niisama kodus ootel nagu ämblik, et nüüd
Euroopa satub Kilingi-Nõmmele, siis tavaliselt sellist
imet ei juhtu. Juhus sai võimalikuks tänu minu pojale,
kes käis Tehhimaal rahvusvahelises laagris kirikut
restaureerimas ja sai kohaliku vallavanemaga tuttavaks. Siis toimus
rahvusvaheline konverents, kuhu kutsuti osalema ja sinna sattus
esinema Euroopa kultuuriküla projekti initsiaator Hollandist
hr Bert Kisjes, kes just lahkumise eel tegi mulle ettepaneku hakata
selles projektis kaasa lööma. Ju talle tundus meie maa
huvitav ja eksootiline. Ütlesin pikemalt mõtlemata
jah! Tuldi siis siia vaatama ja jäädi rahule. Ja läkski
lahti
Ilmselt imponeeris teistmoodi omapära avarus, metsik
loodus ja vähe inimesi. Hea rahulik käia ja olla. Hollandlased
ütlesid, et neil on nii palju inimesi kui meil puid ja puid
nii vähe kui meil inimesi.
Kõik sai alguse Tommerupist
1996. aastal valiti Euroopa kultuuripealinnaks
Taani pealinn Kopenhaagen. Protestimärgiks üldstandardiseerimise
vastu ning meeldetuletusena, et Euroopa ei koosne üksnes
linnadest, vaid on olemas ka külad, kuulutas Taanis Funeni
saarel asuv Tommerup ennast Euroopa kultuurikülaks. Tommerup
on meie mõistes vald, mis koosneb neljast väiksemast
külast, kus elab ühtekokku 8000 inimest.
Samal ajal avaldas Hollandi küla Wijk aan Zee elanik Bert
Kisjes kirjutise küladest, milles käsitles küla
rolli muutumist seoses linnastumisega. Möödus kolm aastat
ja Wijk aan Zee järgis Tommerupi eeskuju, kuulutades end
Euroopa kultuurikülaks. Loodi konktaktid 10 külaga Euroopa
riikidest. Ühiselt töötati välja ning kirjutati
10. detsembril 1999 alla Külade Hartale.
Alus rahvusvahelisele Euroopa kultuurikülade liikumisele
oli loodud. Seda jäi Wijk aan Zeesse meenutama 11 Euroopa
riigi skulptorite poolt skulptuurisümpoosiumi käigus
liivadüünidele loodud metallskulptuuripark A Sea
of Steel (Terasmeri). Eesti poolt jäi skulptuuriparki
ehtima kunstnik Jaak Soansi poolt valmistatud skulptuur. Wijk
aan Zeest kujuneski kultuuriküla projekti koordinatsioonikeskus,
mille väsimatuks mootoriks on Bert Kisjes.
Millised
on eesmärgid?
Eesmärgiks on ühiskond, kus kõrvuti linnakultuuriga
on õitsev külakultuur, elujõulised külad
urbaniseerunud maailmas. Külad, mis on teadlikud oma jõust
ja võimalustest ning sellest, mis on tänapäeva
kultuuris vajaka ning suutelised vajaka oleva lisama.
Eesmärgiks on saavutada tunnustust keskvõimude ja
avalikkuse silmis ning innustada teisi väikseid kommuune
võitlema kätte oma koht päikese all, kasutama
omi võimalusi ning tegutsema Külade Harta vaimus.
Kalle Kiipus mõtestab eesmärgid lahti nii: Väikeses
linnas ja külakeses on elu sama täisväärtuslik
kui suures linnas. Mõte on arendada kohapealset elu ja
kohalike inimeste enesekindlust, initsiatiivi, hakkamasaamist
ja suhtlemist ning ka teatud määral vastuseisu suurlinnade
mitmekülgsele survele.
Mida tähendab
olla Euroopa kultuuriküla?
Projektis osalevad külad kannavad igal aastal kordamööda
Euroopa Kultuuriküla tiitlit. Projekt kestab vähemalt
senikaua, kuni kõik külad on seda tiitlit kandnud,
see tähendab vähemalt aastani 2010, mil Euroopa
kultuurikülaks on valitud 650 elanikuga Austria küla
Kirchheim, mis tähistab ka ühtlasi küla suurjuubelit
1000. 2000. aastal kandis Euroopa kultuuriküla tiitlit
Prantsusmaal Bretagnes asuv 490 elanikuga küla Mellionec.
2001. aastal oli see au Tehhi külal Bystré,
kus elab 1600 elanikku. Tänavu on kultuuriküla Itaalias
Toskaana maakonnas Arno jõe orus asuv 4100 elanikuga Pergine
Valdarno. Küla on kuulus oliiviõli poolest. Muiste
läks sealt Hannibal oma elevantidega Rooma peale. Külas
on säilinud keskaegne turuplats. Kõik kivid, mis näha,
on juba palju kordi kasutuses olnud. Küla teeb eriliseks
see, et seal peetakse igal aastal filmifestivali, mille fookuses
on suhted erinevas vanuses inimeste vahel. Parimaks valitakse
film, milles on need suhted kõige paremini väljendatud.
Pergine Valdarno annab aastaks 2003 teatepulga üle Inglismaa
külale nimega Aldeburgh. Aldeburgh on Inglismaa 20. sajandi
kuulsaima helilooja Benjamin Britteni koduküla ning selles
elab 1800 elanikku.
Olla Euroopa kultuuriküla, tähendab tutvustada oma küla
ja oma maa kultuuri projektis osalevate külade delegatsioonidele.
See tähendab üksteise tundmaõppimist ja kultuurivahetust
sõna otseses mõttes. Elatakse peredes. Toimuvad
mitmesugused festivalid, kontserdid, etendused, sümpoosiumid,
õpikojad, noortelaagrid ja konverentsid. Konverentsidel
on teatud kindlad teemad ja probleemid, mida arutatakse ja kõik
külad teevad oma ettekande. Oluline on see, et ettevalmistustööd
haaravad kogu küla ning inimestel on võimalus ennast
näidata ja üksteisega tuttavaks saada.
Projektis osalevatest küladest väärib mainimist
veel Saksamaa küla Ströbeck, kus elab 1400 inimest.
Küla nimi ütleb ilmselt palju Euroopa sõdade
ajalooga kursis olevatele inimestele, aga kui paljud teavad, et
selle küla kireks on juba 1000 aastat olnud male, et malemäng
on koolis kohustuslik õppeaine ja et külas on koguni
Malemuuseum? Ströbeck võõrustab Euroopa kultuurikülana
aastal 2006. Veel tõstaksin esile Hispaanias Astuuria provintsis
asuva küla nimega Porrua. Selles 400 elanikuga külas
on muusikakool, kus õpitakse peamiselt torupillide puhumist
ja trummide põristamist. Muusikakoolis õpib 80 õpilast.
Külaelanike kirgedeks ja elatusallikaks peale muusika on
lehmad ja juust. Euroopa kultuurikülaks on Porrua aastal
2008.
Soojust
ja tähelepanu jagus kõigile
Kui Eesti delegatsioon läks 1999. aastal Wijk aan Zeesse,
oli väike hirm, et kuidas endisest NSVL-st pärit inimesi
vastu võetakse. Lausa jahmatav ja südantliigutav üllatus
aga tabas meie inimesi saabumisel, kui kogu külas lehvisid
Eesti lipud ja majade aknaid kaunistasid embleemid. Tänavu
suvel korraldati Itaalias Pergine Valdarnos meie delegatsiooni
auks ilutulestik. Soojust, südamlikkust ja tähelepanu
jagus kõigile. Lapsed iseloomustasid Itaaliat kui naeratuste
ja soojuse maad. Itaaliast naastes tundsid meie lapsed kõige
rohkem puudust inimlikust soojusest ja naeratustest. Meil naeratatakse
vaid siis, kui keegi väga tähtis isik saabub,
räägib Kalle Kiipus.
Eestis rändab
rahvas maalt linna. Kuidas Euroopas on?
Kalle Kiipus: Otsest ohtu, et külad tühjaks jäävad,
ei tundu olevat. Pigem ollakse väga kolkapatrioodid.
Näiteks kui me hakkasime Itaaliast ära sõitma
ja tahtsime Rooma kaudu minna, siis selgitati meile, et ärge
minge sinna Rooma, minge ikka Firenzesse, mis on n e n d e maakonna
pealinn. Oma on ikka kõige ilusam ja toredam ja uhkem.
Prantsusmaal Bretagnes ostsid inimesed ainult kohalikus pagaritööstuses
valmistatud toodangut. Väikeettevõtlus on võrreldes
meiega küllalt arenenud, sest neil ei ole sellist väikeettevõtluse
surma vahepeal olnud. Kõik on arenenud järjepidevalt.
Eriti ilmnes see Hollandis, kus on ühte poekest peetud niikaua
kui mäletatakse. Itaalias näiteks oli üks veinikelder,
mis oli vahepeal suletud, aga ettevõtlikud inimesed olid
selle uuesti taastanud. Seal torkas silma sajandite vanuste hoonete
kapitaalsus ja kvaliteet. Neis elatakse praegugi ja hoonete arhailisus
on täiel määral säilinud. Kui ongi uuendusi
tehtud, siis on see hoopis muud kui meie e u r o remont. See tähendab,
et on vannituba sisse ehitatud või midagi taolist. Kohalik
elu tundus olevat hästi aktiivne. Köieveo peale oli
Pergine Valdarnos terve päev üles ehitatud ja meeste
temperament kees nii üle, et vaat, et puhkeb sõda.
Naersime, et meil oli siin jaanilaupäevaõhtul köis
maas, et noh, kas leidub mõni mees
Seal aga oli korraldatud
terve show rongkäiguga ja puha. Ainuüksi selle köieveo
pärast.
Meil aetakse
Euroopa Liidu nõudmistes näpuga järge. Kuidas
on lugu neis EL riikides, kus käinud olete?
Kalle Kiipus: Seal võetakse asju ikka mõistusega
ja suhtutakse neisse nõudmistesse palju lõdvemalt.
Mõndagi kohta sattununa tuli pähe mõte, et
meil need küll sel kujul tegutseda ei saaks. Näiteks
sattusime keset Pariisi linna kohvikusse, kus oli pisike kuivkäimla
auguga põrandas, plekist kraanikauss ja kraanist tuli ainult
külma vett
Hollandis astusime sisse jällegi kohalikku
kohvikusse, kus elu kees. Seal saalisid segiläbi täiskasvanud,
lapsed, koerad ja kassid. Oli kohutavalt palav ilm ja õhk
paks. Kohviku peremees tuli ja läigatas õhu lahedamaks
löömiseks ämbritäie vett otse põrandale
Missugust
tulu on tõusnud sellest projektist Kilingi-Nõmmele?
Kalle Kiipus: Mõistagi piiravad paljudest projekti
raames toimuvatest üritustest osavõttu kitsamad rahalised
võimalused. Euroopa kultuuriküla projekti koordineeritakse
MTÜ Innovatsiooni- ja arenduskeskuse Livonia kaudu, et olla
kõrval poliitilistest mängudest. Võimaluste
piires toetab üritustel osalemist rahaliselt linnavalitsus.
Tulu on tõusnud eelkõige sellest, et linn saab sõlmida
palju kasulikke kontakte ja äratada huvi meie linna ning
laiemas mõttes Eesti vastu. See on väga teretulnud
võimalus tutvustada Euroopale Kilingi-Nõmme linna
ja teadvustada Eestit. Kindlasti on see kasulik meie inimestele
ja eriti noortele, kes on saanud reisida ja esineda, noorte suvelaagris
teiste noortega tutvuda, õpitud võõrkeeli
praktiseerida ja seminaride käigus kohalikku käsitööd,
tantse jms õppida. Väga hästi on igal pool vastu
võetud meie rahvatantsijaid ja võimlejaid. Alati
on toimunud käsitöö näitusmüügid.
Samas toob see kõik kaasa kohustuse ka ennast näidata.
Kilingi-Nõmmel on see meeldiv võimalus kultuurikülana
aastal 2005, kui Euroopa sõidab siia. Praegu aga on teoksil
suur fotoalbumi projekt, milles saavad olema tutvustavad tekstid
ja fotod kõigi 11 Euroopa kultuuriküla kohta, raamat
ilmub 11 keeles. Loodetavasti on selles peatükk ka Kilingi-Nõmmest
ja Eestist.
Vitaalne külakultuur kui Eesti märk ja riigi jätkusuutlikkuse
garant miks mitte?!
Väljavõte Külade
Hartast
Maailm külast
nähtuna
Linna kultuur on teenuste kultuur. Külas seevastu on olulisim
inimene. Inimesed on palju usaldusväärsemad, kui neid
on kujutatud.
Umbisikulises ja linnastunud maailmas vajab inimene oma kohta.
Keskkond, kus kõik on suur ja ühetaoline, on soodus
pinnas võõrandumisele ja juuretusele. Kui külaühiskonnaga
käidaks ümber lugupidavamalt, ei oleks juuretuse tagajärjed
nii valusad kui nad tänapäeval on, ning olemasolevast
materiaalsest heaolust tuntaks rohkem rõõmu.
Elukeskkonna säilitamine põhineb ühisel tegevusel
ja vastutusel. Külakultuurile on iseloomulik suurem orienteeritus
protsessile kui tulemusele. Linnades väljendub kultuur produktina
mis on mõeldud individuaalseks tarbimiseks. Külas
on kultuuri oluliseks elemendiks sotsiaalne aspekt. Inimesed teevad
kultuuri koos. Tähelepanu tuleb pöörata väikeettevõtjale,
kes mängib olulist rolli külakultuuri arengu ja ühtsustunde
seisukohast.
Suure tähtsusega on küla kultuuripärand, mis kajastab
küla ajalugu ja kujundab identiteedi. Külaelanikel on
põhjust tunda uhkust oma juurte üle. Külakultuur
on suureks rikkuseks tulevastele põlvedele. Samas tuleb
edendada ka rahvusvahelist suhtlemist.
Külaelanikud on suutelised lahendama oma probleeme ise ja
kohtusüsteemi poole pöördutakse vaid viimases hädas.
Õiguse saamise eesmärgil kohtu poole pöördumine
kahjustab küla sotsiaalseid struktuure.
Mitteformaalsed struktuurid on küla jaoks suure tähtsusega.
Kokkulepete puhul on formaalsetest protseduuridest olulisem tulemus;
kokkulepetest kinnipidamine on iseenesestmõistetav. Küla
võib siin sattuda konflikti kõrgema võimutasandiga,
kes ei aktsepteeri sellist elukorraldust.
Külaelu iseloomulikumaks jooneks on külalislahkus. Nii
külaelanikul kui võõral on oma identiteet,
mis teeb nendevahelise suhtlemise võimalikuks.
Kuidas maailm peaks nägema külasid
1. Küla majanduselu.
Kohalikule väikeettevõtjale on vaja toetust. Ettevõtja
pole oluline mitte ainult tööhõive seisukohalt,
vaid ka küla sotsiaalse struktuuri aspektist. Küla vajab
adekvaatset teenindussfääri oma elanike vajaduste rahuldamiseks.
2. Toidu tootmine.
Põllumees ja aednik on läbi aegade mänginud olulist
rolli küla elus. Nad kasvatavad toitu toiduahela tipus. Tänapäeval
on paljud neist lõpetanud oma tegevuse ja lahkunud maalt.
Tunnustamist vajab asjaolu, et aednikud ja põllumehed ei
ole pelgalt majanduslik struktuur neid on kõigil
vaja hea toidu jaoks.
3. Küla kultuur.
Küla kultuur ei ole tavaliselt liiga kallis. Sageli piisab
vaid sobivatest ruumidest. Ulualuse leidmisel vältige võimuorganite
abi. Leidke lahendus kohalikul tasandil.
4. Küla planeerimine.
Sageli lähevad ehitajate ja külaelanike arvamused lahku
uusehitiste sobivuse suhtes külla. Küla planeerimisel
tuleks arvestada nii olemasolevate ehitiste kui ümbritseva
looduskeskkonnaga. Seni on ehitustegevust ja keskkonnakaitset
vaadeldud liiga eraldatuna.
5. Küla demokraatia.
Poliitilised parteid ei ole tavaliselt aktiivsed külatasandil.
Nende poolt seatud piirangud võivad raskendada lahenduste
leidmist külas. Sellele nähtusele tuleks rohkem tähelepanu
pöörata regionaalsel, riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil.
Külas on poliitilised valikud tihedalt seotud külaelanike
aktiivsuse ja vastutusega.
6. Külaühiskond.
Külades ei jaotata inimesi kategooriatesse: tarbijad, liiklejad,
vallalised, erivajadustega inimesed jne. Külas ei eksisteeri
probleemid ja ideed abstraktselt, lahus inimestest. Nii probleemid
kui lahendused on seotud inimestega neil on oma nägu.
Ühtekuuluvustunne, mis mujal eksisteerib poliitilise loosungina,
on külas loomulik asi. Seda peaks arvestama ka riiklik poliitika.
7. Küla ja loodus.
Loodus muutub aeglaselt, aeglasemalt kui inimtegevus. On ülim
aeg võtta tarvitusele abinõusid looduse kaitsmiseks
ning bioloogilise mitmekesisuse säilitamiseks.
8. Küla ja maailm.
Üldisemad muutused ühiskonnas ei lähe küladest
mööda. Külasid mõjutavad ümberkorraldused
sellistes mastaapsetes infrastruktuurides nagu liiklus ja tööstus.
Külade huvid ei ole madalamad teistest ühiskonnas leiduvatest
huvidest, vaid on nendega võrdväärsed ja väärivad
tõsist arvestamist.
|
|