|
K&E leksikon
Koostanud: Karl Kello
Kübar
|
Narrimüts. Tallinna paberiveski
vesimärk aastast 1667. |
Kõik ilm ei mahu ühe kübara
alla, üks meel ei täida kõiki südameid,
ütleb vanasõna. Mehe au on kübar peas, naise
au põlvil.
Kübar on peaasi nagu mütski. Müts on mehe
asendamatu atribuut. Parem püksata kui mütsata, ütleb
Saaremaa mees. Müts ei narri meest, kui mees mütsi ei
narri. Tiaara ja tanu, kapuuts ja kübar, narrimüts ja
kuningakroon, soni ja silinder on kõik staatuse sümbolid.
Anekdoot räägib, et kui Tartu linnas pandi püsti
Lenini ausammast, saanud kuju nina tõstetööde
käigus kannatada ja pea tulnud vahetada uue vastu. Avamisel
ilmunud suure juhi kuju rahva ette, üks soni peas ja teine
käes. Ülemaailmse proletariaadi juhi soni on kummalisel
kombel jõudnud juba noorte naiste ja poplauljate pähe.
Kepp
|
Erak, kapuuts peas, kepp käes
ja kepi peal Kristuse kuju, 1512. |
Kepp on käe pikendus. Kahe otsaga kepp
on tugi- ja abi-, karistus- ja kaitsevahend. Et mitte käia
käsi vastu maad, tuleb võtta kepp abiks. Hõbenupuga
patsiirstok oli omal ajal sama hädavajalik elus edasijõudmise
märk kui silinder.
Kepp on meheliku jõu võrdkuju. Kepp sümboliseerib
tugevat puud. Maha pandud kuningakepist kasvab tammepuu. Piiblitegelase
Aaroni kepp hakkas haljendama, ajas võsusid, puhkes õitsele
ja kasvatas küpsi mandleid (4 Ms 17,23).
Kepp leiab vett. Mooses lõi kepiga kaljust vee välja
ja kustutas rahulolematu rahva janu (2 Ms 17,5-6). Sama kepiga
oli Mooses löönud Niiluse jõge ja muutnud kõik
veee vereks. Mooses lõhestas kepiga meregi ja uputas vaarao
väe.
Kuninglikku atribuutikasse kuuluv valitsuskepp on võimumärk.
Teatavasti on mõnigi mees juba lapsepõlves kandnud
südame lähedal põuetaskus marssalikepikest. Paavsti
saua peal on Kristuse kuju. Narri kepil on otsas narripea
narr on iseenda jumal?
Piiskopisau oli algselt karjasekepp, see sümboliseerib karja
kaitsmist ja juhtimist. Piiskop kui ülevaataja on hingekarjane.
Kõvera otsaga karjusekepp, millega sai kaljuprakku kukkunud
lambaid päästa, muutus hingekarjase sümboliks.
Antiikilmast pärit heeroldikepi ümber on põimunud
kaks madu, ülaosas tiivad. Madu sümboliseerib allilma
isanda viljastavat, tervistavat ja tapvat väge. Tänasel
päeval on heeroldikepp muutunud meditsiini ja äritegevuse
sümboliks, varem kasutanud jumal Hermes seda maagilise sauana.
Omaette käsitlemist nõuaks nõiakepp. Nõiakepp
on üleloomuliku väe võrdkuju. Nõiakepp
on maagiline vahend, nagu muide raudkeppki. Neenetsi muinasjutuline
ükssilm-üksjalg-ükskäsi vanataat lööb
kangelast raudkepiga ning elustab ta. Ühesilmaline vanamees
on elustaja kolm korda suudab surnu ellu äratada.
Kreutzwaldi ühesilmaline Udumäe kuningas kasutab oma
maagilist raudkeppi odana, mis iilagi sihist kõrvale ei
lähe.
Raudkepiga karjatsetakse paganaid - kellele Jumal andnud meelevalla
paganate üle, see peab neid karjatsema raudkepiga (Ilm 2,27).
Võitja Kristus karjatseb raudkepiga kõiki ilmamaa
rahvaid (Ilm 19,15).
Piip
|
Indiaani rahupiip. |
Tubakas jõudis Ameerikast Euroopasse
16. sajandil, Eestis hakati piibutubakat suitsetama järgmise
sajandi alguses.
Rahupiip on Põhja-Ameerika indiaanlaste tseremoniaalne
piip, mis sümboliseerib maa ja taeva, inimese ja jumala ühtsust.
Taevasse tõusev ja iga nelja ilmakaare poole laiali laotuv
piibusuits sümboliseerib eluhingust. Ühist rahupiipu
tõmmates sõlmiti rahu ja pandi alus korralikule
sõjale, piibuvars oli siis vastavalt kaunistatud kas valgete
või punaste kotkasulgedega. Rahupiibu suitsetamisega võeti
vastu külalisi ja taotleti enne pikale teekonnale asumist
edukat retke.
Prillid
Prillid võeti Euroopas kasutusele 13.
sajandi alguses, Eestisse jõudsid nad 15.-16. sajandil.
Inimese aktiivne eluiga pikenes tunduvalt. Prillide tegelikust
tähendusest saab alles see inimene aru, kes neid ka tõesti
vajab. Prillid võimaldavad vaimupimedusele tõhusasti
vastu astuda.
|
Lornjett 19. sajandi lõpust,
näpitsprillid 20. sajandi algusest. |
Prillide tähendus kasvab üha. Vohav
infomüra ja värelev kuvaripilt teeb inimese pimedaks.
Mis näitab lihtsalt veelkord, et igal kepil on kaks otsa.
Kuigi tubakasuitsetamise piip jõudis Eestisse hiljem kui
prillid, on see ometi suutnud jätta rahva tarkusesõnadesse
sügavama jälje. Ilma piibuta miis on ku ilma hannata
pini. Piip om ligemb kui naisekene. Kui piip piriseb, siis vihma
tuleb.
Püksid
Tekib õigustatud küsimus,
et kui kübar, kepp, piip ja prillidki on mehe ärandamatud
atribuudid, siis kuhu jäävad püksid? Mehe püksid
on tänasel päeval tihtilugu naise jalas. Omal ajal aga
pidas tütarlaps poisi pükse padja all, kui tahtis mehele
saada: Kui tüdruk nied püksid oma pia alla paneb,
mis poisil küündlapäev jalas on olnud, siis näeb
ta oma peigmiest unes (Suure-Jaani). Sama usuti Lätis,
et kui meesterahva püksid teatud õhtul pea alla panna,
saab tulevast unes näha.
Jõulu esimese püha omigu naisterahvas ei tohi
külasse minna, siis pannakse meeste püksid pähä
(Emmaste). Kui aga suure neljapäeva või Suure Reede
hommikul õunapuule meesterahva püksid ümber panna,
on Lätis head õunasaaki loota.
|
|