|
Mart Helme
toob tagasi aatelisuse
TEKST:
K&E
04.08.2002
loodi Isamaaliidule vastukaaluks Rahvuslik Konservatiivne Partei
Põllumeeste Kogu. Uue partei esimeheks valiti diplomaat
ja mõisaomanik Mart Helme, kes lisaks uue partei asutamisele
on ametis esimese sõjajärgse eesti diplomaadina oma
memuaaride talletamisega raamatuks, mis ilmub novembris. Liikmeid
on uuel parteil hetkel 1700. Kuna kohalikeks valimisteks valmistumiseks
jäi aega napiks, siis keskendutakse Riigikogu valimistele.
RKP
on partei argipäeva kangelasele, kõlab teie moto.
Kes on argipäeva kangelane?
Selle määratluse võtsime kasutusele juba Konservatiivide
Klubi loomise ajal, kui hakkasime mõtteid mõlgutama
selle üle, kes on eesti ühiskonna kõige kandvam
jõud, kelle peal kõik teised püsivad. See on
n-ö vaikiv kangelane, kes hommikul tõuseb üles
ja läheb tööle. Kasvatab lapsi. Maksab korralikult
riigimakse. Elab oma elu. Ja peab üleval riiki ning tihtipeale
väga lärmakaid vähemusi. See ühiskonna sammas
on korralik, vastutustundlik inimene, kelleta ükski normaalselt
funktsioneeriv ühiskond läbi ei saa ning kelle arvamust,
meile tundub, sageli jõhkralt ignoreeritakse.
RKP on end määratlenud
omaaegse Põllumeeste Kogu õigusjärglasena.
Millised on põhilised seisukohad, mis Põllumeeste
Kogu programmist üle võetud?
Põllumeeste Kogu (edaspidi PK toim) oli erakond,
mis kandis ühiskonnas kandvaks jõuks olnud talupoegkonna
aateid. Mis meid seob ja järjepidevust edasi viib, on see,
et ka siis seati esiplaanile rahvuslikud huvid. Tunti sügavat
muret, et eestlaskond kipub kahanema ja maa tühjenema. Püüame
natuke kopeerida seda praktikat, mida rakendati Eestis enne sõda,
kuid oleme ka vaadanud, mida mujal tehakse. Eriti julgustavad
on Ungari kogemused, kus demograafilisest madalseisust ülesaamiseks
seoti teatud perioodil riiklikud eluasemelaenud samuti laste arvuga
peres ja kustutati iga lapse sünniga laenust 25%. Väga
julgustav on ka Prantsusmaa rahvastiku asustusalane kogemus. Prantslased
on üritanud investeeringuid ning riiklikku tööhõivepoliitikat
suunata nii, et äärealad oleksid kindlasti rahvastikuga
asustatud ja pigem on talutud, et tühjaks jäävad
sisealad. See poliitika on väga head vilja kandnud. Eestis
ostavad nt Ida-Virumaal maad piiritagused venelased. Me ei saa
sellesse ükskõikselt suhtuda. On väga selge,
et kes on maa omanik, see on ka maa peremees ja võib teatud
puhkudel riigilegi oma tingimusi dikteerida. Kõik need
mured ja protsessid ongi põhjuseks, miks Konservatiivide
Klubi aktiiv ja Rahvuslaste Ühenduse aktiiv leidis ühise
keele eelkõige just Põllumeeste Koguga.
Miks valisite
nimetuse partei, mis võib paljudes tekitada tõrjuva
kui mitte suisa allergilise reaktsiooni?
Tõepoolest, eestikeelne sõna oleks erakond ja kõlaks
ehk isegi ilusamini. Lähtume seisukohast, et nõukogude
aeg on jäänud juba kümnendi taha. Kasvab peale
noor seltskond. Sõna erakond vastu on aga väga paljudel
inimestel tõrge erakondliku lehmakauplemise ja põhimõttelageduse
tõttu. Usun, et halb varjund, mille sõnale partei
on jätnud nõukogude aeg, jääb aja jooksul
minevikku ja me tahame näidata, et partei ei ole selleks,
et põhimõttelagedates erakondlikes lehmakauplemistes
osaleda.
Võimukandjates
pettunud rahvas ei pruugi ilusaid sõnu uskuda. Arvatakse,
et järgmine kamp, kes võimupiruka juurde ihkab.
Oleme üksmeelsed selles, et paljud Eesti hädad tulevadki
nn kompromissidest, mis sageli on vaid populism ja ühekordse
kiire kasu lõikamine. Peab olema keegi, kes peab kinni
teatud põhimõtetest, sest pikemas perspektiivis
on need ainsad, mis ka kõige keerulisematest olukordadest
välja veavad. Kui me ei saavuta Eestis poliitikas ka mitte
midagi muud, siis loodetavasti suudame vähemalt teatud valdkondades
tekitada üldrahvaliku diskussiooni. Kui vähemalt mõnedes
valdkondades suudame saavutada seda, et inimesed oma sõna
sekka ütlevad ja vaikuse ning poliitilise korrektsuse müür,
mis on paljude poliitiliste küsimuste ümber ehitatud,
mureneb, siis oleme ka väga palju saavutanud.
Keerulisemaks muutub asi siis, kui saavutame valimistel edu ja
oleme näiteks üks võimalikest koalitsioonipartneritest.
Siis hakatakse sõlmima koalitsioonilepingut, mille puhul
väga erinevate vaadetega erakonnad peavad ühe mütsi
alla mahtuma. Lõppkokkuvõttes on koalitsioonilepingud
niivõrd lahjad, et nende kaudu ei ole võimalik oma
varem selgelt deklareeritud poliitilisi küsimusi ellu viia.
Ma ei taha praegu avaldada sõjasaladust, mida sel juhul
kavatseme teha, kuid on olemas üks retsept, mis on siiani
Eestis veel kasutamata. Niipalju võin öelda, et see
on seotud meie valijaskonna tugeva aktiviseerimise ja poliitikasse
tõmbamisega. Arvan, et see garanteeriks meile sellise poliitilise
mandaadi, et saame oma põhimõtetest ja eesmärkidest
kinni pidada.
Te kuulusite vahepeal
Res Publicasse. Miks lahkusite?
Konservatiivide Klubi liikmetest astus Res Publicasse 5 inimest
(praegu 4 toim.). Mina olin Res Publica liige juba aastast
1995. Põhjus, miks ma ei astunud kohe välja ja lasin
end valida ka eestseisusesse, oli see, et saime programmi projekti
ja uurisime seda väga põhjalikult. Pidasime konsultatsioone
ja läbirääkimisi. Tegime koos poeg Martiniga terve
hulga ettepanekuid. Esimene pettumus oligi see, et meie ettepanekutest
ei arvestanud programmi toimkond mitte ühtegi. Mõtlesime,
et vaatame, kuidas asi edasi läheb. Paraku selgus, et meie
rahvuskesksed seisukohad ei leia selles erakonnas mingisugust
toetust. Erakonna eelmine esimees Rein Taagepera on tulnud välja
koguni ettepanekuga lihtsustatud korras mingite vestlustundide
järel anda siinsetele venelastele kodakondsus. Minu isklik
praktika koostööst siinsete venelastega kinnitab, et
niisugused vestlused tulemust küll ei anna. Formaalselt võidakse
need 150 vestlustundi ära pidada, aga ikka tulevad sealt
ja suudavad öelda vaid hädapärased Tjere-tjere!
Pettusime selles erakonnas, tema filosoofias ja kahepalgelisuses
niivõrd sügavalt, et ei pidanud võimalikuks
aateinimestena jätkata.
Rahvuskesksus
ei leia toetust mitte üheski praegu tuntud erakonnas.
Enamik erakondi koosneb paljudest erinevatest kildudest, juba
see on lahjendanud põhimõttepuhtust. Suur osa on
olnud mingi aja võimu juures ja neid on väga tõsiselt
töödeldud, võin omadest kogemustest kinnitada,
siinsete välissaatkondade poolt, just nimelt rahvusküsimustes.
Surve ei ole lakanud. Praktika näitab, et tullakse välja
üha uute nõudmistega, mis on lõppkokkuvõttes
sihitud sellele, et siin kehtestataks mitu kohalikku riigikeelt.
Tõenäoliselt selleks, et eestlaste vastuseisu miinimumini
viia, soovitatakse vene keele kõrvale kolmandaks riigikeeleks
inglise keelt. Välisdiplomaadid on selle üle lausa õnnelikud
ja ütlevad, et siis ei ole teil vaja venelastega vene keeles
rääkida. Nagu tugevdaks see eesti keele positsiooni
ja eestlaste peremeheõigust oma maal!
Arvan, et pikas perspektiivis on maha pandud, et me peame liberaliseerima
oma kodakondsuspoliitika 1991. a siin asunud muulaste suhtes ning
sisuliselt andma automaatselt kodakondsuse. Ja kuna oleme liitumisel
Euroopa Liiduga endale ise väga rumalalt seadnud ranged mänguväljapiirid,
jätmata sisuliselt kuigi palju kauplemisruumi, siis on lihtne
survet avaldada ja tingimusi seada, sest oleme ju ise öelnud,
et tahame nii väga Euroopa Liitu ning oleme selle nimel valmis
ükskõik milleks.
Meie partei on selles suhtes erinevat meelt. Loomulikult tahaksime
näha, et Eesti on ühel hetkel EL täisõiguslik
liige, aga arvame, et selle nimel ei saa ära anda oma suveräänsust.
RKP pakub eelseisvatel
Riigikogu valimistel konkurentsi just Isamaaliidule?
Üritame anda neile tugeva lahingu ja arvan, et kaalukausid
on meie kasuks vaatamata sellele, et IL on sissetöötatud
ja võimul olnud erakond. Arvan, et IL on saavutanud selle,
et on kaotanud valijate usalduse. Juhtunus ei saa nad süüdistada
mitte kedagi teist peale oma põhimõttelageduse erastamistehingute
läbiviimisel ja oma rumala isikliku käitumise. Ka mina
olen olnud traditsiooniliselt IL valija ning olen neis väga
sügavalt pettunud. Uue partei loomise ajendiks oligi see,
et tõenäoliselt on suur hulk inimesi, kes tahaksid,
et leiduks üks rahvuslikult mõtlev erakond, kellele
nad saaksid oma toetuse anda. Peaaegu 30% inimestest ütleb,
et neil pole erakonda, mille poolt hääletada. Tahaks
tuua eesti poliitikasse tagasi aatelisuse, mis oli 90ndate algul
ja tahaks tuua inimesed tagasi poliitika juurde, sest teisiti
ei saa siinset elu mõjutada kui valimiste kaudu.
RKP on oma programmis
võtnud endale rahvusliku ühendamise rolli. Kuidas?
Tuleb hakata siluma neid ääretult teravaid vahesid ja
suuri kuristikke, mis viimane kümme aastat on tekitanud esimese,
teise ja teab veel mitmenda Eesti vahele. Peame endale aru andma
ühest väga lihtsast ja saatuslikust asjast: kõigile
neile Eestidele on ühine see, et kandepind kahaneb, jääb
haigemaks ja vananeb. Ja kui me ei pühenda riiklikku tähelepanu
kõikidele erinevatele grupeeringutele Eestis, eelkõige
eestlastest koosnevatele, siis lõpuks meil lihtsalt Eestit
enam ei olegi.
Selle peale öeldakse,
et terves Euroopas ju rahvastik kahaneb...
Siin kehtib suurepäraselt vanasõna, et kuni paks kõhnaks
läheb, on kõhn juba kärvanud. Kuni sakslased
kahanevad teatud kriitilise piirini, on eesti rahvas juba maailmast
kadunud. Me ei saa ennast teistega võrrelda. Need, kes
räägivad võõrtööjõu sissetoomisest,
räägivad tegelikult sotsiaalse ebastabiilsuse impordist.
On üldtuntud fakt, mida kinnitavad jõuka Lääne-Euroopa
kogemused, et sotsiaalselt kõige ebastabiilsemad rühmad
on esimese ja teise põlvkonna migrandid. Ja esimene küsimus
on kust tööjõudu tuuakse? Kui Venemaalt,
siis rahvusliku paiksuse kõver, mis siiski eestlaste kasuks
tõuseb, kukub kohe tagasi ja rahvusküsimus imporditakse
riiki uuesti teravamal kujul. Kui tuuakse Somaaliast või
Kurdistanist, siis tekitame lisaks senisele veel ületamata
rahvuslikule lõhele uusi. Tuletagem meelde, missugused
konfliktid on kasvõi näiteks Moskvas, sest sinna tuleb
massiliselt sõjapõgenikke ja majandusmigrante Kesk-Aasia
ja Kaukaasia riikidest. Kas tõesti soovitakse, et seesama
juhtub Eestiga?
See ei ole tondi seina peale maalimine, vaid muu maailma poolt
juba läbiproovitud stsenaariumid. Minu meelest on migratsioonist
rääkimine absoluutselt vastutustundetu ja riigi ning
rahva jätkusuutlikkust ja sotsiaalset stabiilsust uskumatul
määral kõigutav plaan.
RKP prioriteet
number üks on valimissüsteemi muutmine. Miks ja kuidas?
Praegune valimissüsteem on garanteerinud Kes aias?
ringmängu ja ükskõik, missugused oleksid valimiste
tulemused parteide lõikes, mingit verevahetust Eesti poliitikas
ei toimu. Tahame majoritaarset süsteemi just sellepärast,
et esindusorganitesse pääseksid need, kelle poolt rahvas
tõepoolest oma hääled annab ning neid hääli
ei kompenseerita kuskilt katlast. Kujutan ette, missugust tohutut
vastuseisu tekitab meie ettepanek siduda mandaat konkreetse valimisringkonnaga
ja tekitada tagasikutsumismehhanism. See peab olema siiski sedavõrd
raskesti teostatav, et seda ei saaks kasutada poliitilisteks manipulatsioonideks.
Me peame väga oluliseks ka seda, et valitavate ametite ringi
Eestis laiendataks. Soovime valitavatena näha kohtunikke
ja politseiprefekte. Arvame, et rahval kui kõige kõrgema
võimu kandjal on õigus otsustada selle üle,
kes kohut mõistab, ja õigus anda oma hääl
inimestele, kes näitavad, et nad on suutelised kuritegevusega
võitlema, mitte et nad on suutelised ülemustega hästi
läbi saama. Me ei arva, et valdame tõemonopoli. Kuid
arvame, et demokraatlikus ühiskonnas on meil õigus
teha ettepanekuid ja las ühiskond otsustab.
Milline on Teie
partei seisukoht valimisliitude suhtes?
Ei ruttaks ajast ette. Arvan, et Eesti ei ole ka aastal 2005 valimisliitude
kaotamise jaoks küps. Isiklikult olen igasuguse sunderakonnastamise
vastu. Meil oli aeg, kus kõike riigis otsustasid parteilased.
Arvan, et ei peaks tulema aega, kus kõike otsustavad jällegi
parteilased, mis sest, et kuulutakse mitmesse erinevasse erakonda.
Kohalikud valimisliidud on palju paindlikumad ja vabamad kokku
leppima oma ühishuvide lahendamiseks vajalikes küsimustes.
Nii väikese rahvaarvuga riigis nagu Eesti ei ole sunderakonnastamine
vähemalt praeguse seisuga otstarbekas.
Mõned programmipunktid
võivad mõjuda lausa jahmatavatena. Näiteks
surmanuhtluse taastamine, Venemaalt nõukogude okupatsiooni
eest hüvitiste nõudmine, maamüügi piirang
välismaalastele kuni 1 ha?
Mis puudutab Venemaa käest hüvitiste nõudmist,
siis ma ei pea seda väga reaalseks. Teisalt arvan, et seni,
kuni Venemaa ei ole meie ees okupatsiooni eest vabandanud, on
meil õigus esitada oma kontranõudmine. Venemaa hoiab
kogu aeg üleval meie jaoks teravaid küsimusi. Kui nad
meie ees vabandavad, siis saame öelda, et hästi, nad
on meie käest andeks palunud, me loobume omapoolsetest nõudmistest.
Seni on meil lausa moraalne kohustus Venemaale seda kahjutasunõudega
meelde tuletada. Tuleb jõuda selleni, et oleme suud puhtaks
rääkinud ja vanad vaenukirved maha matnud, muidu ei
saavuta kunagi normaalseid suhteid.
Mis puudutab surmanuhtluse taaskehtestamist, siis arvame, et meie
ettepanek okeerib Euroopat täiesti õigesti ja
õigeaegselt, sest on siiski väga tõsiseid inimsusevastaseid
kuritegusid, mida igapäev korda saadetakse. Eelkõige
peame silmas meie mõistes massimõrvareid, kelleks
on narkodiilerid. USA-s käib praegu vaidlus selle üle,
kas anda inimesele veel võimalus. Kaldutakse meelsusele,
et juba kolmanda vahelejäämise puhul on inimene ilmselt
parandamatu ja teda tuleb karistada täie rangusega. Ei ole
kellegil kahtlust, et USA on demokraatlik riik, kus surmanuhtlus
paljudes osariikides kehtib.
Maamüügiküsimuses oleme natuke radikaalsed, aga
kuni Eestis on maahind kordades odavam kui mujal, tuleb maaomanikke
kaitsta ja tihtipeale nende endi eest. Me oleme niivõrd
vaesed, et mõnelgi linlasel, kellele vanavanemate maa on
sisuliselt tasuta sülle langenud, on ülisuur kiusatus
ühekordselt palju raha teenida. Andmata endale aru, et see
on teenitud enda laste ja lastelaste arvelt, kes peavad võib-olla
hakkama seda maad tagasi ostma. Me ei taha öelda, et välismaalased
ei peaks üldse maad saama. Neil on vaja mingi tolliladu,
tehas või suvila püsti panna. Ühe hektariga saab
seda kõike teha. Arvame, et sellega minimaliseerime ka
tankistide praktikat Eestis, millele välismaalastele maamüügi
täielik keelustamine annaks hoogu juurde. Eestis on juba
suurspekulante, kes ostavad tankistide vahendusel sadu hektareid
maad, et see siin sööti jätta ning EL-st tulevikus
kompensatsioone taotleda või et see maa suure vaheltkasuga
tagasi müüa. Seda peaks vältima.
Praegu on esindusorganites
väga palju endisi kommuniste. Kuidas tuleks takistada nende
pääsemist kõrgetele ametikohtadele?
RKP programmis on selle kohta lausa punkt, et inimesed, kes on
kuulunud KP-sse ja töötanud sel ajal vastutavatel kohtadel,
ei peaks saama kõrgetel ametikohtadel töötada,
sest nad on juba näidanud oma põhimõttelagedust.
Valimisseaduse muutmisel majoritaarseks teeksid paljud inimesed
ilmselt juba valima minnes valiku, et nad neile, kes omal ajal
näitasid, kes nad on ja mis teevad, lihtsalt oma häält
ei anna.
Millest on Teie
kui endise diplomaadi arvates tingitud praegune surve Eestile
holocausti küsimuses?
Üks tahk on see, et Eestit kui riiki tahetakse suruda teatud
kaitseseisundisse, antud juhul ilmselt rohkem NATO kui EL kontekstis.
Et me ei hakkaks ütlema, et need tingimused, mida te meile
esitate, ei sobi. Teiseks tuleb vaadata, kui suurteks sõpradeks
on saanud USA ja Venemaa. Kolmandaks käib ilmselt kuskil
kellelegi väga närvidele see, et KaPo on väga edukalt
töötanud inimsusevastaste kuritegude uurimise alal ja
tirinud mitmeid kagebiite kohtu ette ja varem või hiljem
satuks sinna ka mõni juudi rahvusest kagebiit. Ja ikka
on neid jõude Eestis sees ja väljaspool, kes lihtsalt
tahavad Eestit diskrediteerida.
Hiljuti peeti
konverentsi Mõni mõis?, kus arutati
mõisate oleviku ja tuleviku üle. On´s mõisatel
tulevikku või jääbki klaassein vahele?
Siiani ei ole me suutnud selle kultuuripärandiga hakkama
saada. On selge, et see nõuab väga suuri investeeringuid,
Eestis on neid, kes suudaksid ja tahaksid seda teha, vähe.
Samal ajal on täiesti arusaamatu, et tõepoolest ei
ole taibatud, et see on kullaauk ja seda pikemas perspektiivis.
Mitte ainult mõisad, vaid kogu ajalooline pärand
kõrtsid, postijaaamad, tuuleveskid, kirikud ja kalmistud,
mis on ju selle maa omapära. Mis on selle maa muutnud omal
ajal kauniks ja idülliliseks ja kordatehtuna muudaks uuesti
kaunimaks ja idüllilisemaks. Üksikud inimesed kõigega
hakkama ei saa, siin on vaja täiesti selgelt riiklikku poliitikat.
Öeldakse, et raha ei jätku. Kõike seda ei tehta
ühe aastaga korda, see on arusaadav. Kuid kõik muinsusega
seonduv peaks olema Eesti märk ja see müüks väga
hästi. Kui minna Riias raamatupoodi, siis leiate terve riiulitäie
erinevates võõrkeeltes raamatuid Läti mõisatest.
Eestis on ilmunud vaid paar raamatut ja needki väheste entusiastide
poolt. Meil on, mida lätlastelt õppida.
|
|