|
Parasiitluse bumerang Tallinnas
Sotsiaaltoetuste süsteemi mustas augus
tekst:K&E
Toimetulekutoetusteks
on käesoleval aastal Tallinnale eraldatud 67,9 milj kr. 2002.
a I kvartaliks eraldatud summast jäi puudu 9,4 milj. kr,
mis võeti esialgu IV kvartaliks ettenähtud summa arvelt.
Praeguste arvestuste järgi jääb puudu 20,1 milj.
kr. Niisiis läheb 88 miljonit krooni maksumaksja raha toimetulekutoetusteks
Tallinna linnas. Mis toimub?
Kui
vaba ühiskond ei suuda aidata arvukaid vaeseid,
siis ei suuda ta päästa ka väheseid rikkaid.
J.
F. Kennedy
Poliitikauuringute Keskuse Praxis poolt hiljuti teostatud uuringu
Sotsiaaltoetuste efektiivsus ja
mõju tööjõupakkumisele järeldused
pole sugugi rõõmustavad, vaid peaksid meid sügavalt
mõtlema ja lahendusi otsima panema. Töö autorid
Arvo Kuddo, Reelika Leetmaa, Lauri Leppik, Mai Luuk ja Andres
Võrk leiavad, et sotsiaaltoetused on Eestis madalad, nende
reaalväärtus on pidevalt langenud, toetuste maksmise
tingimused on suhteliselt leebed ning toetused on ebaolulised
ka vaesuse leevendamisel. Teisalt selgub, et vaatamata eeltoodule,
on nii mõnelgi juhul kasulikum elada toetustest kui asuda
tööle miinimumpalga või selle lähedase summaga.
Uuringust selgub ka selline jahmatav tõsiasi, et üle
poole toimetulekutoetuste saajatest on tegelikult mittevaesed
pered.
Keda me tegelikult toetame?
Kui raha on vähe, nagu meie riigiisad pidevalt korrutavad,
siis seda otstarbekamalt ja sihipärasemalt tuleb kasutada
iga senti. Praegune laialivalgunud sotsiaaltoetuste süsteem
on tohutu must auk, mis imab lõputult maksumaksjate raha,
kuni lõpuks vajavad turgutust maksumaksjad ise, kritiseerib
praegust süsteemi Nõmme linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande
osakonna juhataja pr Aina Parve.
Toimetulekutoetuste saajate kontingent on lai. Nende hulka kuuluvad
pensionärid, töötud, madalapalgalised töötajad,
paljulapselised ja üksikvanemaga pered ning üliõpilased.
Sotsiaalhoolekande seaduse kohaselt on õigus saada toimetulekutoetust
EV-s elavatel isikutel, kelle kuusissetulek peale alaliste eluasemekulude
katmist normpinna ulatuses, on alla vabariigi valitsuse poolt
kehtestatud minimaalsetest tarbimiskulutustest lähtuvat toimetulekupiiri.
Toimetulekupiiriks on alates 01.11.1997 üksi elava täiskasvanud
inimese kohta 500 krooni kuus. Mitmeliikmelistes leibkondades
on toimetulekutoetuse arvestamise aluseks perekonna summaarne
tarbimiskoefitsient, mis on esimese perekonnaliikme puhul 1, kõigil
järgnevatel 0,8. Näiteks üheliikmelise leibkonna
toimetulekutoetuse maksimaalseks suuruseks on 500 krooni, 2-liikmelisel
leibkonnal 900 krooni jne. Normpinnaks loetakse 18 m2 üldpinda
perekonnaliikme kohta ja täiendavalt 15 m2 perekonna kohta.
Juhul kui korteri tubade arv võrdub seal alaliselt elavate
elanike arvuga, kuid korteri üldpind on normpinnast suurem,
võetakse aluseks korteri üldpind. Kui korteri üldpind
on normpinnast väiksem, võetakse aluseks tegelik pind.
Välja on töötatud ka piirmäärad, mille
alusel kompenseeritakse kommunaalkulud (vt. TLV määrus
lk 25).
Kui suurtest summadest
on jutt?
Kultuur ja Elu võttis luubi alla Tallinna linna.
Tallinna linnavalitsusest saadud andmetel kinnitati Tallinna linna
eelarve kogumahuga 4 miljardit 522 milj 330 tuh krooni. Sotsiaaltoetusteks
on linnaosadele eraldatud linna eelarvest 16 milj 229 tuh kr (vaata
allolevast tabelist).
Lisaks on linnaosadele eraldatud Tallinna Sotsiaal- ja Tervishoiuameti
eelarve kaudu 2 milj kr toetuste maksmiseks paljulapselistele
peredele EV aastapäevaks ning ühekordsete lastetoetuste
maksmiseks 2,5 milj krooni. 2002. a makstakse veel Tallinna Sotsiaal-
ja Tervishoiuameti eelarve kaudu ühekordset toetust kolmanda
lapse sündimisel 5000 kr. ja ühekordset lapse sünnitoetust
üliõpilastest emadele 5000 kr.
Eelmisel aastal maksti Tallinnas 14 882 perele 70 milj 856 tuh
955 kr toimetulekutoetust, sh eluasemekulude normpinna katteks
18 milj 832 tuh 492 kr. Kogu aasta (12 korda) sai toetust 1587
peret, ainult ühe kuu said toetust 2074 peret. Toetust saanud
14 882 peres oli 25 651 pereliiget. Peretüübi järgi
oli 3902 pensionäriperet, 2868 üliõpilasperet,
6329 töötutega peret, 4284 lastega peret, neis elas
6116 last. Tähtajalise elamisloaga peresid oli 7528, kellele
maksti toetust kokku 6 milj. 972 tuh.955 kr. Eelmisel aastal oli
töötuid toetuse saajate hulgas 7491.
Olenevalt linnaosast on sotsiaalregistris 30- 40% linnaosa elanikest,
st üle kolmandiku linna elanikest, kes kas või korra
on vajanud sotsiaalabi või toetust.
Toimetulekutoetusteks on Tallinnale eraldatud 67 milj 900 tuh
kr 2002. a I kvartaliks eraldatud summast jäi puudu 9 milj
400 tuh kr, mis kaeti esialgu IV kvartaliks ettenähtud summa
arvelt. Esialgsete arvestuste järgi jääb puudu
20,1 milj kr.
Maksame parasiitlusele peale
Toetuse määramise aluseks on leibkonna või ühise
majapidamisega isikute jooksev sissetulek. Ent toetust taotlevate
isikute varaline seisund, pere säästud või teiste
eraldi elavate pereliikmete toetused ei mängi toimetulekutoetuse
määramisel rolli. Arvestades toimetulekutoetuse määramise
kriteeriume, käsitletakse puudusena just jooksvate sissetulekute
puudumist või vähesust. Selline olukord võimaldab
mitmeid viise saada õigustamatult sotsiaaltoetusi.
Ei ole midagi imestada, kui sotsiaalhoolekande osakonna ette sõidetakse
uhkete autodega, taskutes tirisevad mobiiltelefonid ja arveid
võidakse esitada ühe korteri kohta, kuid tegelikult
elatakse teises. Pole välistatud, et üks korter on mustalt
välja üüritud ning tagatipuks käiakse veel
mustalt tööl ja oma aiamaad harimas, s.t
varjatakse sotsiaalhoolekande osakonna ja tööhõiveameti
eest tegelikke tulusid. Eesti riik ja meie kõik saame mitmekordselt
tõmmata. Bumerangi tagasilöök annab valusalt
tunda eelarvetes, kui jälle millegi olulise jaoks raha ei
ole. Vähe sellest, et riigil jäävad maksud laekumata
ja meil teenused (rahapuudusel on ju vähenenud arstiabi kättesaadavus,
mis puudutab meid kõiki!) saamata, me maksame ju parasiitidele
peale!
Pirita linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande osakonna juhataja
pr Aime Vaggo oli hiljaaegu kuulnud juhtumist ühes teises
linnaosas, kus toimetulekutoetuse saaja soetas endale 200 000
krooni eest kinnisvara. See, et inimesed elavad tegelikult mujal,
on ju esitatavatelt arvetelt näha, sest vett ja elektrit
ei kulu. Haabersti linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande osakonna
juhataja Tatjana Sarzanova tõi näite vallasemadest,
kes elavad tegelikult koos elukaaslastega eramajades. Kui sotsiaaltöötaja
läheb kahtluse korral dokumentides näidatud aadressi
järgi kodu külastama, siis loomulikult ei ole vallasema
kodus, sest ta oli lapsega parajasti õues.
Kui lepitakse kokku konkreetne aeg, on ema kodus ning elamine
jätab tõepoolest väga tagasihoidliku mulje.
On juhtumeid, kus inimene on pärinud kinnisvara või
on see talle kingitud või kellegi poolt ostetud, ning siis
tullakse ja nõutakse aru, et miks talle kahte korterit
kinni ei maksta. Ta ei tule ju toime! Paraku ei ole paberite korrasolu
korral ametnikul õigust toimetulekutoetuse maksmisest keelduda.
Õigustamatu toetuse maksmine aga jätab kellegi tõelistest
abivajajatest ilma.
Kui vaene on vaene?
Soome saatkonnas töötava ajakirjaniku Arja Korhoneni
sõnul ei ole Soomes näiteks toimetulekutoetuste subjektiks
need inimesed, kes lisaks olemasolevale eluasemele veel midagi
omavad, olgu selleks siis mets, maatükk, suvila, auto vms.
Neil soovitatakse vara maha müüa. Samuti on Soomes ametnikul
voli otsustada, kas inimene on õigustatud toetusi saama
või mitte. Meie riik oma ametnikku ei usalda, andes tuge
teisele poolele. Lisaks on täpselt välja arvutatud,
kui palju kulub inimesel vahendeid, et tõepoolest minimaalselt
toime tulla, siia kuuluvad ka kulutused informatsiooni hankimisele,
transpordile jne. Meil aga ei ole veel selgeks vaieldud, kui vaene
on vaene, kuigi sellele teemale on pühendatud mitu seminari.
Kas inimene, kes tuleb toimetulekutoetust taotlema ja suudab omada
mobiiltelefoni, on ikka nii vaene, et olla selle toetuseliigi
subjekt? Vaesus on suhteline mõiste, mõni tunneb
ennast vaesena, kui tal ei seisa näiteks kahte autot ukse
ees.
Me lõikame sotsialismiaja vilju
Meie inimestele on omavastutus veel suhteliselt võõras
mõiste. Eriti vanemale põlvkonnale, kellele on omane
nõukogude inimese saaja mentaliteet, leiab Nõmme
linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande osakonna juhataja Aina Parve.
Me lõikame sotsialismiaja vilju ja sotsiaaltöötajatel
tuleb olla oma nõudmistes julgemad ning konkreetsemad.
Nõmme sotsiaalhoolekande osakonna töötajad külastavad
aktiivselt kodusid ja on saavutanud häid tulemusi inimeste
nõustamisel. A. Parve ütles ka, et ta sooviks ajakirjandusele
südamele panna, et enne kui kedagi kaitsma tormata, tuleks
selgeks teha, kas see inimene on ikka tegelikult toetuse subjekt
või mitte. Hiljuti tormas meedia kaitsma näiteks üht
vene vanaprouat, kes läks poodi vargile, sest üürivõla
tõttu keelduti talle toimetulekutoetust maksmast. Kas talle
tõesti ühtegi ausamat mõtet pähe ei tulnud?
Haabersti linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande osakonna juhataja
Tatjana Sarzanova tõi näite, et pärast seda,
kui elamuvalitsused erastati ja kinnisvarahooldusfirma Minu
Vara Haaberstis majade haldamise üle võttis,
oli üürivõlglaste pidu läbi. Minu
Vara andis inimestele kirjalikud hoiatused ja võlglased
olid varsti sotsiaalosakonna ukse taga küsimusega: Kes
minu võla kinni maksab? Esiteks pole vahendeid, et
plekkida maksumaksjate raha eest kinni luuserite mitmekümne
tuhande krooniseid võlgu. See on nõukogude ajast
pärit suhtumine, et küll keegi teine minu eest tuleb
ja teeb ja maksab. Ajad on muutunud, enam ei tulda, tehta ega
maksta. Tuleb ise teha ja maksta.
Sotstöötajate käest on küsitud ka, et mul
on laps, kes teda toidab? Jah, kes küll peaks lapsi toitma,
kui mitte tema vanemad? Kes küll peaks minu võlgu
kinni maksma, kui mitte mina?
Me ei suuda aidata omigi vallasante...
Pirita sotsiaalhoolekandeosakonna juhataja A. Vaggo kritiseerib
mõtet anda luba abivajavatele lähisugulastele Eestisse
elama asumiseks. Venemaalt siia tulevatel vanematel inimestel
puudub seaduse järgi nõutav 15 aastane tööstaaþ
Eesti Vabariigis, et isegi rahvapensioni saada. Järelikult
on nad kohe meie aidata. Me ei suuda tagada juba praegu oma abivajajatele
inimväärset elustandardit. Tallinnas tiirleb suur hulkuv
parv illegaale, kelle üle on kontroll kaotatud ja kellel
pole ühtegi dokumenti. Kuidas nad on siia niimoodi jäänud?
Ilmselt on omal ajal peo peale laotud väljakolimisrahad suures
osas lihtsalt maha joodud. Keegi ju ei kontrollinud, kas inimene
lahkus Eestist või mitte.
Ühele kildkonnale tehakse head, kuid teiste suhtes
põhjustatakse suur ebaõiglus, leiab ka Aina
Parve. Arvestades seda, et elanikkond prognooside järgi
pidevalt vananeb, ei kannata Eesti riik ja maksumaksja seda koormust
lihtsalt välja. Varsti satub toetuse subjektiks maksumaksja
ise.
Tuletame siinkohal meelde, miks Soome soovib isehakanud ingerlaste
ees piiri koomale tõmmata. Olles seda kontingenti lähemalt
tundma õppinud, leidis Soome riik, et ei suuda neid senises
mahus vastu võtta, sest koormus sotsiaalsüsteemile
läheks liiga suureks. Kardeti, et kui kogukond liiga suureks
läheb, ei suudeta ingerlasi enam integreerida,
nad ei ole enam motiveeritud keelt õppima ning seetõttu
tööd leidmata hakkavad tegelema kuritegevusega.
Mul on paberid korras, te peate vormistama
Eestis on toetusesummad, võrreldes elukallidusega, nii
pisikesed, et mida kauem toetustest elatakse, seda kahtlasem.
Minimaalne, 41 toiduainest koosnev füsioloogiline toidukorv
maksis I kvartalis 705 krooni. Kõige kahtlasem kontingent,
kes tõenäoliselt võib saada õigustamatult
toimetulekutoetusi, on pikaajalised töötud, kellel ei
ole enam õigust töötu abirahale. Töötute
puhul on toimetulekutoetuse maksmise aluseks Tööhõiveametist
väljastatud töötu kaart. Tööhõiveamet
ja Maksuamet teevad sotsiaalametnike sõnul väga tihedat
koostööd. Kui inimene on läinud ametlikult tööle,
kuid tulusid varjanud, siis saadakse sellele peatselt jälile.
Kuid mida teha siis, kui inimesed töötavad mustalt?
Kontrollida on seda raske ja tõestada võimatu. Sotsiaaltöötaja
küsimusele Aga Te ju töötate? on ka
vastatud: Kus ma töötan? Mul on paberid korras,
miks te mulle toetust ei vormista?!
Üliõpilased õpivad varakult riiki petma
Mustamäel on omaette probleemiks üliõpilased,
kellest paljud käivad mustalt tööl.
Seda kinnitavad Maksuametile esitatud järelepärimiste
tulemustena avastatud petturid. Probleemi olemasolu kinnitas ka
Tallinna Linnavalitsuse Sotsiaal- ja Tervishoiuameti hoolekandeosakonna
peaspetsialist Ljudmilla Leius. Talle oli hiljuti helistanud murelik
tööandja, kes tahtis üht tudengit tööle
võtta, kuid tudeng ei soovinud ametlikku töölevormistamist,
sest muidu jääb ta toimetulekutoetusest ilma. Siit koorub
välja veel üks probleem: kuna toimetulekutoetust saavatele
tudengitele kompenseeritakse ka ühiselamutoa maksumus, siis
ei ole ka kuulda protestihääli ühiselamutoa maksumuse
tõusu üle, mis võimaldab jällegi kinnisvarafirmal
üüri pidevalt ilma protestideta kergitada.
Tegemist on meie ühiskonna tulevase eliidiga, kes
õpib
varakult riiki petma. Rääkimata sellest, et tudengid
ei peaks mitte mingil juhul olema sotsiaalhoolekande subjektid
ning olema sel moel võrdsustatud kõige vaesematega,
vaid õppimist tuleks toetada väljatöötatud
stipendiumite ja õppetoetuste süsteemi abil Haridusministeeriumi
kaudu, leiab L. Leius.
Mustalt töötamisse suhtuvad sotsiaaltöötajad,
tundes tegelikku elu, liberaalselt. Pirita sotsiaalhoolekande
osakonna juhataja pr A. Vaggo leiab, et inimene vähemalt
tegeleb millegagi ega ela ainult toetustest. Samas ei suuda ta
mõista, miks välismaal ei ole tööandjad
huvitatud mustast tööjõust, kuid
meil nii mõnigi firma ei võtagi teistmoodi tööle.
A. Korhonen Soome saatkonnast selgitab, et Soomes on süsteem
päris range, vahelejäämine ülimalt tõenäoline
ning sanktsioonid nii rängad, et tööandjale ei
ole see lihtsalt kasulik. Kontrolli mustalt
töötamise üle aga ei saa sotsiaalhoolekandele panna,
sellega peaksid tegelema teised asjaomased ametkonnad. Sotsiaalhoolekandel
on eelkõige abistav funktsioon ning ühe käega
aitamine ja teisega karistamine läheks vastuollu sotsiaalhoolekande
olemusega. Inimesed kaotaksid usalduse ega tuleks enam meile abi
saama, kõlab A. Vaggo seisukoht.
Põhja-Tallinna sotsiaalhoolekande osakonna juhtivspetsialist
pr Katrin Gorelov aga reageeris küsimusele emotsionaalselt
ning tõi näite teismelist poega kasvatavast emast,
kes saab toimetulekutoetust ning töötab turul väga
väikese palga eest müüjana. Tal on selle
900 krooni eest ju võimatu poega kasvatada ja no kui ta
teenibki natuke lisa, kas ma peaksin ta siis üles andma või?
Kõige levinum on ümbrikupalkade maksmine ning paberite
järgi ametlikult minimaalpalka saav inimene võib taotleda
ka toimetulekutoetust. Olen üllatunud, et isegi päris
suured, soliidsed ja tuntud firmad maksavad ümbrikupalku,
imestab A. Vaggo. Võib tuua näite, kus mees töötas
direktori ja naine raamatupidajana ning ametlikult said mõlemad
miinimumpalka ja käisid toetust taotlemas.
Praegune süsteem toodab parasiitlust
Puudub toimiv kontrollmehhanism toetusesaajate üle, mis võimaldab
inimestel kasutada seadusandluse poolt jäetud auke ning meie
kõigi kulul õigustamatult sotsiaaltoetusi saada.
Süsteem, mis annab inimesele kala, mitte õnge, toodab
pidevalt juurde õppinud abituid. Kas see ongi meie eesmärk?
Poliitikauuringute keskus Praxis artikli algul mainitud uuringu
autorid panevad ette tõsta toetuste määrasid
regulaarselt, tagades vähemalt toetuste reaalväärtuse
säilimise. Samaaegselt toetuste määrade suurendamisega
oleks töötu abiraha ja toimetulekutoetuse puhul otstarbekas
muuta toetuse saamise kriteeriume rangemaks, asetades suurema
rõhu tööotsijaid aktiviseerivatele elementidele
nagu näiteks osalemine tööturuprogrammides.
Teisalt peab töötamine olema võrreldes toetuse
saamisega majanduslikult kasulik. Selles kontekstis on võtmeküsimuseks
palgapoliitika sh miinimumpalga tase ning toetuste ja miinimumpalga
vaheline proportsioon. Üheks võimaluseks madala palgaga
töötamise toetamiseks on ka toetuste maksmise jätkamine
teatud suuruses, kui inimene on nõus vastu võtma
madalapalgalise töö. Mitmed Euroopa riigid, sh Belgia,
Saksamaa ja Inglismaa ning USA võimaldavad kindlaksmääratud
tingimustel saada sotsiaaltoetust paralleelselt töötamisega.
Peretoetuste puhul võiks suurendada valikuliste toetuste
osa kogu süsteemi sees, suurendades eelkõige neid
toetusi, mis on mõeldud kõige suuremas vaesusriskis
olevatele leibkondadele, näiteks paljulapselised ja üksikvanemaga
pered.
Kommentaarid
Anders Tsahkna
Tallinna abilinnapea sotsiaal- ja tervishoiualal
Kui suur probleem
on linna jaoks nn õppinud abitud, kes elavadki
sotsiaaltoetustest? Kuidas ning kas üldse oleks võimalik
seda probleemi lahendada?
Õpitud abituse probleemi ei ole suutnud täielikult
lahendada ükski riik. Probleemi on võimalik leevendada
osaliselt, asendades rahalist toetust teenuse osutamisega. Arvatavasti
on kõige vähem õpitud abitust pensionäride
hulgas. Tihti vajatakse õpetust ka raha otstarbekaks kasutamiseks.
Kõige rohkem on linnal pakkuda teenuseid lastega peredele:
juriidiline, sotsiaalne ja psühholoogiline nõustamine.
Linn on juba mitu aastat kasutanud töötuid heakorratöödel,
mis on ka üks õpitud abituse vältimise ja tööharjumuse
taastamise võimalusi.
Kuidas oleks võimalik
tõhustada kontrolli toetuste saajate üle, et vältida
õigustamatut sotsiaaltoetuste saamist ja riigi petmist?
Sotsiaalhoolekanne ei suuda teostada inimeste sissetulekute
üle muud kontrolli kui kahtluse korral kontrollida sissetulekut
Maksuametis ja vajadusel nõuda valeandmete alusel makstud
toetus tagasi. Eelmisel aastal saadeti Maksuametile mitu tuhat
arupärimist. 2001. aastal kanti riigile tagasi 147 456 enammakstud
krooni. Vastavalt kokkuleppele Maksuametiga, lubati k.a sotsiaalregistri
volitatud töötajatel teha päringuid Maksuameti
registrisse, mis annaks võimaluse kohapeal kontrollida
inimese sissetulekut.
Millised on Teie
silmis põhiprobleemid sotsiaalpoliitikas ja sotsiaaltoetuste
jagamisel? Millised oleksid lahendused?
Keskendun sellele küsimusele vastamisel toimetulekutoetuse
maksmisele, sest omavalitsuse kehtestatud tingimustel makstava
sotsiaaltoetuse puhul ei ole õpitud abituse
küsimus nii terav, kuna reeglina on tegemist ühekordse
toetusega, mille saamise peale lootes ei saa oma elukorraldust
rajada. Küll on see praegu võimalik riigi poolt kehtestatud
tingimustel makstava toimetulekutoetuse puhul, sest ajalisi piiranguid
toetuse saamise puhul ei ole. Positiivse muutusena tuleb küll
märkida seda, et alates 2002. aastast kehtima hakanud Sotsiaalhoolekandeseaduse
muudatusega on sätestatud omavalitsuse õigus jätta
toimetulekutoetus määramata, kui toetuse taotleja on
korduvalt keeldunud pakutud sobivast tööst või
osalemast rehabilitatsiooniprotsessis, s.t pole ilmutanud aktiivsust
ja soovi abivajaja olukorrast väljatulemiseks. Tegemist on
n-ö negatiivse sanktsiooniga, kuid lahenduseks võiks
olla ka positiivne stiimul, mille korral aktiivsust üles
näidanud, s.t ümberõppes osalenud ja tööd
otsiv/leidnud toetuse taotleja võiks mõne aja jooksul
saada toetust suuremal määral või lisaks palgale.
Võimaldamaks pikaajalistel toetuse taotlejatel abivajaja
olukorrast välja tulla, tulekski praegu suuremat rõhku
panna erinevate rehabilitatsioonisüsteemide väljaarendamisele
(nõustamine, ümberõpe, tööalase harjumuse
ja sotsiaalse sidususe taastamine), sest tuleb tunnistada, et
selles osas on praegu vähe tehtud.
Mis puudutab toimetulekutoetuse maksmist neile, kes saavad toetust
n-ö õigustamatult, siis selle puhul toetuse maksmise
tingimused negatiivseid sanktsioone ei sätesta, kui mitte
arvestada ebamäärast formuleeringut, et omavalitsus
võib jätta toimetulekutoetuse määramata
isikule, kelle puhul vastav komisjon leiab, et isikul on toimetulekuks
piisavalt vahendeid. Mis on antud kontekstis piisav, ei ole välja
öeldud, seetõttu on selle võimaluse kasutamine
problemaatiline, silmas pidades tõenäolisi kohtuvaidlusi.
Toimetuleku saajate sihtrühma määramine võiks
tulla kohaliku omavalitsuse pädevusse koos vastava tulubaasiga.
Siim Kallas
EV peaminister
Kes saavad praegu
Eesti riigis õigustamatult sotsiaaltoetusi ja millised
oleksid võimalused kontrolli tõhustamiseks?
Eesti seadustega ei ole kehtestatud põhjendamatuid
sotsiaaltoetuste liike, küll aga antakse õigusaktidega
sotsiaaltoetusteni liiga kerge ligipääs. Sellest tulenevalt
saavad toimetulekutoetust, mis idee poolest on viimane võimalus
vaesuse leevendamiseks, paljud sellised inimesed, kes seda tegelikult
saama ei peaks. Poliitikauuringute keskus Praxis viis hiljuti
läbi uurimuse, mille järeldustes seisab, et üle
poole toimetulekutoetuste vahenditest saavad mittevaesed pered.
See on ka põhjuseks, miks ei ole võimalik tõsta
toimetulekutoetuste ja muude sotsiaaltoetuste summasid nendele
peredele, kes seda tegelikult vajavad. Teine probleem on süsteemi
keerukus ning mitmete erinevate toetuste omavaheline kooskõlastamatus.
Mustal tööjõuturul töötav inimene võib
saada ka mitmeid erinevaid toetusi. Tal puudub huvi legaalse töö
vastu, sest sellisel juhul kaotaks ta toetused.
Probleeme on ka omavalitsustes toimetulekutoetuse liiga kergekäelise
maksmisega. Et raha jõuaks tegelike abivajajateni, tuleb
muuhulgas motiveerida toetusi määravaid sotsiaaltöötajaid
inimese tegeliku olukorra suhtes huvi tundma ja seda kontrollima
ning tegema tihedamat koostööd teiste spetsialistide
ja talitustega. Samuti on vajalik toetuste, eriti toimetulekutoetuse
ja töötu abiraha maksmine siduda vastavalt sotsiaal-
ja tööturuteenuste või muude aktiveerivate meetmetega,
lähtuvalt konkreetse inimese probleemist, abivajadusest ja
potentsiaalist.
Merle Malvet
Eesti Vabariigi Sotsiaalministeeriumi sotsiaalkindlustuse ja -toetuse
osakonna juhataja
Milline saab olema sotsiaaltoetuste
jagamise süsteem ja põhimõtted Euroopa Liidus?
Euroopa Liidul ei ole sotsiaaltoetuste nagu seda
on näiteks Eesti toimetulekutoetus kohta kehtestatud
ühtseid põhimõtteid ega muid liikmesriikidele
siduvaid nõudeid.
Euroopa Liidus on loobutud kunagistest katsetest sotsiaalse kaitse
süsteeme ühtlustada. Sotsiaalse kaitse areng on tihedalt
seotud iga riigi ajalooliste ja kultuuriliste traditsioonidega,
mistõttu hüvitiste ja toetuste põhimõtted
on liiga erinevad, et neid ühtlustada.
Toimetulekutoetuse määramiseks
alalise eluruumi alaliste kulude piirmäärad Tallinna
haldusterritooriumil asuvate eluruumide suhtes:
1. Toimetulekutoetuse arvestamisel võetakse
arvesse Elamuseaduse § 7 lõike 1 punkti 2 alusel
kehtestatud eluruumi sotsiaalselt põhjendatud normi ning
jooksval kuul tasumisele kuuluvad alalise eluruumi alalised
kulud järgmiste piirmäärade ulatuses:
1.1 tegelik korteriüür või omandiõiguse
alusel kasutatava eluruumi majandamiskulud, kuid mitte üle
Tallinna Linnavolikogu poolt kehtestatud üüri piirmäära
eluruumi üldpinna ühe ruutmeetri kohta ühes kuus
ja mitte üle 20 krooni eluruumi üldpinna ühe
ruutmeetri kohta ühes kuus Tallinna linna poolt ehitatud
või renoveeritud eluruumide üürile andmisel,
mis on valminud pärast 2000. aasta 1. juunit;
1.2 kütteks tarbitud soojusenergia maksumus;
1.3 tahkekütus (turbabrikett) 13 kg eluruumi ruutmeetri
kohta kuus ajavahemikul 1. oktoobrist kuni 30. aprillini või
mitte üle nimetatud turbabriketikoguse 1,2- kordse maksumuse
olenemata tegelikult tarbitavast kütuseliigist (gaas, vedelkütus,
puit või elektrienergia);
1.4 soojaveevarustuseks tarbitud soojusenergia maksumus kuni
105 liitri vee soojendamiseks ühe elaniku kohta ööpäevas;
1.5 tarbitud vee- ja kanalisatsiooniteenuse maksumus kuni 300
liitrit ühe elaniku kohta ööpäevas;
1.6 tarbitud majapidamisgaasi maksumus kuni 25,0 kuupmeetrit
ühe elaniku kohta kuus, iga järgmise elaniku kohta
lisandub kuni 15,0 kuupmeetrit kuus;
1.7 tarbitud elektrienergia maksumus statsionaarse elektripliidi
puhul:
1.7.1 tsentraalse soojaveevarustuse korral kuni 80 kWh ühe
elaniku kohta kuus, iga järgmise elaniku kohta lisandub
kuni 15 kWh kuus;
1.7.2 tsentraalse soojaveevarustamise puudumisel kuni 90 kWh
ühe elaniku kohta kuus, iga järgmise elaniku kohta
lisandub kuni 25 kWh kuus;
1.8 tarbitud elektrienergia maksumus eluruumi üldvalgustuseks
kuni 100 kWh perekonna kohta;
1.9 tegelik maamaksukulu, kuid mitte üle kolmekordse elamualuse
pinna;
1.10 hoonekindlustuse kulud kuni 0,35 krooni eluruumi ruutmeetri
kohta kuus.
2. Alalise eluruumi alaliste kulude hüvitamine toimub teenuse
osutaja või kauba müüja poolt esitatud arvete
alusel.
3. Linnaosa valitsuse sotsiaalhoolekandeosakonna ettepanekul
on linnaosa vanemal õigus oma korraldusega anda luba
rakendada punktides 1.5 ja 1.7 kahekordset piirmäära
juhul, kui tegeliku tarbimise mõõtmiseks puuduvad
tehnilised võimalused.
allikas: Tallinna linnavolikogu määrus nr.12 vastuvõetud
07. 02. 02.
Erandiks on tagastatud majades elavad pensionärid, kus
on suuremad korterid. Neile kompenseeritav normpind on 51 m2.
|
|