|
Meenutades kuulsat kaptenit
August Sarapuud
tekst: ANTS SILD
Kapten August Sarapuu
7.4.1891 27.5.1957
Sündinud Mõnistes Võrumaal. Lõpetanud
õpetajate pedagoogilised kursused Taali ministeeriumikooli
juures ja maamöötjate kursused Petreburis. Sõjalise
hariduse omandas vene 6. armee lipnikuna, hiljem lõpetas
alalisväe ohvitseride kursused. Võttis osa I
maailmasõjast. Vabadussõja algul formeeris
omanimelise pataljoni, hilisem Võru kaitsepataljon.
Osalenud Vabadussõja lahingutes Koiva-Mustajõe
rindel, Riia-Pihkva kiviteel ja Porhovi linna all. 21. novembril
1945. arreteeriti ja saadeti Balti Laevastiku Sõjatribunali
otsusega Saraatovi vangilaagrisse. 1953 naaseb Eestisse
surmani kurnatud tervisega. Määratakse elama Kohtla-Järvele,
kus elu 4 viimast aastat osaleb kommunaalosakonna juhatajana
linna haljastamisel.
|
Eesti lõunatipus, Mõnistes,
Peräkonnul Hütü talus sündis kapten August
Sarapuu, kelle osast Vabadussõja vaimu äratamisel
ja tulevaste võitlejate innustamisel Valga- ja Võrumaal
võiks kokku kirjutada mahuka uurimuse.
Et ka Mõniste vallast on
pärit kuulsaid mehi, sain teada lapsepõlves. Kord
jutustas isa oma kohtumisest kapten Sarapuuga Valgas. Teda, tööstuskooli
poissi, saadetud sõjaväeossa mingit kirja või
teadet viima. Sea end korda, Sarapuu ei lase üle läve
kedagi, kes viisakalt riides pole, oli meister teda hoiatanud.
Juuksed kammitud, püksid viigitud, lipski ees, kandis ta
tikksirgelt seistes ette, mis asjus oli tulnud. Kapten Sarapuu
oli naeratades tänanud, isa välja juhatades aga öelnud:
Noormees, kabinetti astudes jäetakse kalossid koridori,
seda teadmist läheb elus alati tarvis.
Nendel aegadel käis härrasmees tänaval, kalossid
kingade peal, isa oli need maha võtmata unustanud ja kõrge
sõjaväeülemuse juurde läinud. Kombeõpetuse
tund oli meelde jäänud, miks ta muidu mulle sellest
rääkima hakkas.
Rahvasuu rääkis külas, et Sarapuu olla Vabadussõja
alguses reel püsti seistes mööda Karula külasid
kihutanud ja mehi rindele kutsunud. Pole püssigi, kuidas
me saame minna? olid talumehed küsinud. Vastaselt võtate,
öelnud Sarapuu ja sõitnud järgmise talu õue.
Korra olla kapten Sarapuu soomusrongi katusele tõusnud
ja sealt tulejuhtimist korraldanud, sest rindelõigus oli
olukord väga kriitiliseks muutunud. Selliseid legende ja
tõsilugusid jutustati meie kodus, kui olin laps. Mäletan,
et kõneldi ka kapten Sarapuu imepärasest Vene vanglast
naasmisest, sellele oli kinnitust saadud naabruses elavalt Salme-tädilt,
kapteni lähedase sugulase käest.
Kuulsat kaptenit näha ei õnnestunud. Kas ta üldse
kodukohas käis, seegi on teadmata.
Viiskümmend aastat hiljem kohtan saatuse
tahtel Tallinnas kapten Sarapuu tütart, kes parasjagu teeb
koopiaid isa fotoalbumi piltidest. Eda Sarapuu, korraldades
Vabadussõja veteranist isale mälestusmärgi püstitamist,
oli nõus lühikeses intervjuus tema elu ja saatust
meenutama
Missugused on
teie esimesed mälestused isast?
Eda Sarapuu: Need pärinevad tema teenistuskohast Valgas.
Olime korteris Kungla tänavas, kus mõnikord käis
külas ka isa sõjaväekaaslasi, ohvitsere. Pidin
olema kraps ja viisakas laps, neile tere ütlema ja kniksu
tegema. Mõnikord tuli luuletust lugeda või tantsida.
Sageli võttis isa mind ohvitseride kasiinosse kaasa, see
oli tavaline, et kasiinosse tuldi koos pereliikmetega. Mulle seal
meeldis, sai jäätist süüa ja limonaadi juua.
Kui isal sõjaväeteenistus
lõppes, siis tuli ka elukohamuutus?
Teenistuslehel on kirjas, et kapten August Sarapuu arvatakse
tagavaraväkke. See oli 1934. aastal. Ta oli juba ostnud Tartumaale
Kaiavere mõisa ja siin sai endisest ohvitserist maamees
ning seltskonnategelane. Vabadussõja-aegne organiseerija-
ja korraldajavaim lõid välja, ta juhtis kindla peremehekäega
kodust majapidamist, samal ajal pani liikuma ka ümbruskonna
elu. Tema suureks saavutuseks tuleb lugeda kohaliku algkooli asutamist,
seal hakkasid käima talunike ja taluteenijate lapsed, minagi
olen Kaiavere kooli lõpetanud. Kooli kaudu hakkas arenema
kultuurielu, tehti näitemängu ja muusikat, sporditi.
Isa oli väga huvitatud laste ja noorte arendamisest, mind
kasvatas ta eestimeelses vaimus.
Milles see isamaaline
kasvatus avaldus?
Ega see polnud mingi kasarmukasvatus. Isa nõudis,
et igapäevased toimetused ja tööd tuleb teha kohusetundega
ja korralikult. Tema ei kannatanud prii olemist ja sihitut aja
surnukslöömist. Üks töö vaheldugu teisega
see oli tema arusaam. Maal olid selleks ju ka suurepärased
võimalused. Nii sain ma tundma kõiki töid alates
lehmalüpsist kuni heegeldamise ja kudumiseni välja.
Aga isa nõudis veel ka, et pean sportima, jalgrattaga sõitma,
ujuma, võrkpalli mängima. Tema enda lemmikharrastus
oli kalapüük, sealgi tuli mul isa kaaslane olla. Ei
ole tegevust ega tööd, mida inimene ära õppida
ei suuda, tavatses isa ütelda. Ta tõestas seda ja
tahtis, et minagi selles veendunud oleksin. Mul on siiamaani tunne,
et isa nägi justkui ette enda ja minu saatust. Sellepärast
ta õppis ja õpetas töid, mis igast hädast
välja aitavad.
Eesti Vabariik
hävitati, riigi rajajate ja tema eest võidelnute töö
tallati porri, kõik ilus ja isamaaline kadus kommunistliku
katastroofi öösse.
Esimesest okupatsioonilainest pääsesime ime läbi.
Isa oli minu tulevikku ja edasiõppimist silmas pidades
Tartusse, Vanemuise vastu maja ostnud. See sai müüdud
ja oligi hea, maa- ja majaomanikud olid ju esimesed nõukogude
võimu vastased, keda jahtima asuti. Hiljem maja põles.
Saksa aeg hakkas lõppema ja uuesti lähenes hirmuvalitsus.
Olime kõigest ilma, õnneks saime korteri ja isa
oli võetud ülikooli majandusjuhataja ametisse, mis
mingisuguse leivapala kindlustas.
Isa arreteeriti 21. novembril 1945. aastal. Punalipulise Balti
Laevastiku Sõjatribunali otsusega karistati Eesti Vabadussõjas
võidelnud ja selle võidu heaks palju andnud August
Sarapuud 5aastase vabaduskaotusega koos õiguste äravõtmisega
kolmeks aastaks. Nii leebe karistus sai võimalikuks seetõttu,
et keegi isa varasematel aastatel tundnud ja nüüd vastaspoolel
tegutsev eestlane olla tema kasuks mõne sõna poetanud.
Edasi tuli kõik see, mida enamik Eesti sõjaväelasi
pidi läbi elama Saraatovi vangla, nälg, kurnatus,
haigused, tervisekaotus, elu ja surma piiril viibimine...
Ometi jõudis Teie isa elusana
Eestimaale?
Jah, 1953. aastal sai vanglaaeg täis. Vabastamiskäsus
oli kirjas, et elada võib August Sarapuu Eestis vaid Kohtla-Järvel,
ei kusagil mujal. Tervis oli isal jäänud vangilaagrisse,
alles oli temast luu ja nahk. Ehk oligi nii arvestatud, et tuleb
kodumaale surema...
Isa sai Kohtla-Järvel neli aastat töötada, kommunaalosakonna
juhatajana algatas ja viis ta ellu linnapargi istutamise, mis
muutis tööstuskeskkonna veidigi kaunimaks. Küllap
oleks jõudnud muudki teha, mõistust ja tahet tal
jätkus, aga läbielamised, vintsutused ja pideva jälgimise
all elamine kurnasid ta välja, tema süda seiskus 27.
mail 1957. aastal Tartus. Vabadussõja veteran oli surnud...
Olen tänulik isale, kes andis mu eluteele kaasa oskuse tööd
teha ja raskusi taluda. Rahvavaenlase tütar pidi katkestama
ülikooliõpingud, loobuma katsetest saada paremat tööd
või eluaset. Aga ma võitlesin oma olemasoluõiguse
eest, tulin toime ja sugugi mitte halvasti. Võlgnen selle
eest tänu kodusele, isamaalisele kasvatusele selle sõna
parimas tähenduses.
Nüüd
kõneldakse jälle suure suuga isamaalisusest, lehe
teateil lubatakse Paldiskis pätipoissegi vastavas vaimus
kasvatama hakata...
Meid ümbritsev alatus ja autus, ülbus, loova töö
põlgus, hõlbuelu ja välispidise sära tagaajamine,
mida noortele otse peale surutakse, on sellest alguse saanud,
et purustati Eesti elu, tema vaim ja vereringe. Paremaks saada
pole kellelgi keelatud, aga enne tuleb läbi käia puhastustulest,
parandada meelt, õppida tundma aukartust meie rahva mineviku
ees. Isamaakasvatus iseendas see on esmane, millele tuleb
mõtelda nendel, kes teiste juhtimisele pühenduda kavatsevad.
Kui märgid aga sellest kõnelevad, et juhtijad ise
õigeid hoiakuidki pole veel omandanud, kuidas on siis võimalik
kasvatustööst häid vilju oodata?
Missugune saab teie arvates olema
Eesti tulevik?
Kui rahulik areng jätkub, heidetakse praht ja rämps
kõrvale, elujõu saab õiglane ja vaba areng,
mis toob uutes suhetes tagasi kunagi olnu. Ja see saab olema ilus
ning tõeliselt eestipärane elu, mida võib imetleda
ning nautida ise ja uhkusega võõrastelegi näidata.
Ma mitte üksnes loodan, vaid ka usun, et see nii saab olema.
Meenutuskilde
kapten Sarapuust
Koikküla mõisas aeti
meid jälle ritta. Siis tuli üks keskmist kasvu ohvitser,
kandis vist vene staabikapteni või kapteni mundrit, mõõga
ja revolvriga. See ütles meile: Olete nüüd
kapten Sarapuu kaitsepataljonis. Midagi tõsist pole rindel
juhtunud, ainult väikesed rindejoone õgvendamised.
Meie ülesanne on venelased Eesti pinnalt minema peksta. Kui
venelased on üle piiri pekstud, siis lastakse teid jälle
koju.
JUHAN TOOMEPUU,
Varavalgest õhtuehani. Mälestused 1902
1983, lk.60
* * *
Maa ja rahva ajaloo saatuslik silmapilk
oli jõudnud kätte. Tuliselt asuti tööle.
Et meie Ajutisel Valitsusel ja sõjaväevõimudel
puudusid vastavad varustuse tagavarad, ei suudetud kõiki
ohvitsere kui ka meeskondi sõjaväe üksustesse
koondada. Sellepärast tekkiski nähtus, et ärksamad
Eesti ohvitserkonnast hakkasid kohtadel omal käel organiseerima
ja formeerima. Üks sarnaseist ärksamaist Eesti ohvitseridest
oli kapten Sarapuu. Olles määratud Võrumaale
Hargla ja Karula kihelkondade komandandiks, sai ta oma käsutusse
20 sõdurit ja 3 püssi. Eeskätt algas kapten Sarapuu
viibimata oma ümbruskonna puhastamist punastest. Viimastelt
sai ta sõjariistu ja muud varustust. // Viimaks sai
kapten Sarapuu vastava loa kohapeal mehi mobiliseerida ja vastu
võtta teenistusse vabatahtlikke. Nõnda kogunes ja
kujunes Kapten Sarapuu kaitsesalk. Hiljem nimetati
see ümber Kapten Sarapuu kaitsepataljoniks.
KARL PARTS,
Kas võit või surm, Tallinn 1991, lk.
69 70 ;
|
|