|
Igal ajastul on oma elutunne
tekst:
K&E
|
Oskar Loorits lapselastega 1960. |
Oskar
Looritsa kõne gaidide
kokkutulekul 1953. aastal Stockholmis. Eesti Kultuurarhiiv Eksiilis
jaoks on selle kõne lindistanud 1953. aastal arhiivi koguja
Sulev Tailo-Tiits,
kes arhiivi kuus aastat tagasi Eestisse tõi. See on üle
antud Eesti Rahvusarhiivi Filmiarhiivile.
Armsad
sõbrad!
Igal ajastul on oma elutunne, mis kaldub kuidagi individuaalsete
joonte kõrval üldistuma, et me võime kõnelda
teatud generatsiooni ühisjoontest, pürgimustest, soovidest,
tungidest ja selle väljendusvormidest, mida mõne sõnaga
tahaksin täna siin skitseerida. Meenutan teile lühikest
kultuurilugu, kaugemat minevikku, et teid mõtlema panna,
mis ajastusse me õieti kuulume, millist elutunnet kanname
või peaksime kehastama ja mida me sellega tahaksime taotleda?
Ärkamisaja elutunne
Ümmarguselt võttes juba 100 aastat kestab ju Eesti
rahvuslik kultuurielu ja selle rahvusliku ärkamise kõige
ilusamaks, südamlikumaks sümboliks meil on püsinud
nimi Koidula. Nii imepärane kui see on, elutunne kaetub
ju üldiselt kõige rohkem lüürikas. Ja Eesti
lüürika elutunde kandjad on olnud läbi sugupõlvede
naised.
Ka Koidula oli midagi erakordset, üllatavat oma ajale ja
sellele miljööle, kus see väike plika oma vana
köstrist isa kõrval hakkas teotsema. Täis paatost,
täis ekstaasi, täis sütitavat vaimustust, isamaa
armastust, ilma, et oleks vähimatki isiklikku huvi olnud
seal taga. Kui Koidula käis oma isaga Soomes, siis vanad
professorid ei jõudnud ära imestada, milline täht
on Eesti rahvale tekkinud ja kuidas tema oma isikliku võluga
suudab haarata ka need vanad, kõrgeaulikud isad, kes teda
esmakordselt kohtasid ühisel õhtul ühes väikeses
suvilas. Ja see Koidula vaim kandis meie ärkamist. Ekstaatiliselt,
pateetiliselt, jõuliselt. Unustades isikliku, unustades
väikse. Vaid suure ja kõrge isamaa-armastuse hingemuusikas.
Aga ainult kakskümmend aastat hiljem teame juba, et seesama
Koidula põdes rasket vähjatõbe. Oli taandunud
Kroonlinna oma üksindusse. Pidi ahastama selle alt, et tülid,
et vastastikune viha rahvusliku liikumise oli lõhestanud.
Et taoti talva meie rahvuslikku olemusse. Ja Koidula surigi ahastades,
lootusetusest. Ta ei teadnud Eesti tulevikku. Kas koidab veel
homme meie uues generatsioonis suur vaim, rahvuslik süttimine.
Või on see viimane lõke nagu jõulukuuse küünlal
enne selle lõplikku kustumist.
Ka teie, tütred, olete kõik omaette Koidulad. Ka teie
saatus on selles, kas tahate teie kahekümne aasta pärast
vaimsesse vähjatõppe ahastades surra ja kaduda teadmatuses,
kas ootab teid veel tulevikus mingi eestlik rahvuslik süttimine?
Kas olete teie see viimane küünlalõke, mille
järel kustub meie rahvus?
Anna Haava ja lepitav armastuse
ideoloogia
Aga juba Koidula surma puhul hakkas kusagilt vaikselt hämarast
kostma pehmet, paitavat, hellitavat, unistavat, igatsevat häält.
Hakkas kostma rahustavat, lepitavat, julgustavat, optimistlikku
helinat, mille kandjaks oli jällegi uus, uue generatsiooni
elutunde tõlgitseja. Uus suur naine meie lüürikas.
See oli Anna Haava. Nii vaikselt, nii pehmelt, nii humoorikalt,
nii koduselt südamlikult istutas ta uuesti julgust sellesse
lõhestatud kisklevasse maailma. Et ometi kõik lõpeb
veel hästi. Ometi huumori, sõpruse, armastuse ja usaldusega
saavutame jällegi ühised helisevad keeled oma hingemuusikasse
ja jälle jatkub meie sisemine jõud. Olen palju puutunud
isiklikult kokku Anna Haavaga ja ka raugana temal püsis see
kummaline armsus, enesesalgamine, endast kõrvale hoidmine,
mingisugune idealistlik, igatsuslik, unistuslik joon, mis tolle
generatsiooni elutundele nii omane oli. Nii naiselik kogu oma
olemuselt, nii pehme, nii hell, nii õrn, nagu ta kogu elu
on olnud. Nii tagasihoidlik ja vaikne ja ometigi sellega nii veetlev
ja nii võluv. Sääl kõrval tema mehisem,
jõulisem kaasmängija selles generatsioonis, muusikahelides,
Miina Härma, kes andis meile juba uue eepilise suure loomingu.
Uue jõulise helide muusika.
Marie Under
vabadus kõikidel rinnetel
Ja Anna Haava lüürika, tema elutunne, tema kaaslaste
lepitav armastuse ideoloogia oli see, mis viis meid jällegi
ühest languseperioodist vastu uuele tõusule, uuele,
otse üllatavale, imeteldavale hiilguseperioodile, mille elutunde
kehastajaks jällegi meie silmade ees on naine. See on Eesti
vabanemise võitlus juba 1905. aasta revolutsiooni järele,
kui algas Marie Under oma esimeste katsetega. Oma Ema lauluga,
kus tema tõlgitseb armastava ema kiindumust lapsesse, kes
peab tõlgitsema ühest põlvest teise jatkuvat
elujõudu ja sisemist andumust oma rahva teenimiseks. Juba
kümme aastat hiljem oli vormunud eluküps, jõuline,
tugev naine, kes tõlgitses vabadust kõigil rinnetel,
vabadust isiklikus elus, vabadust ühiskonnas, vabadust rahvuslikus
ja riiklikus mõttes. Nii võimsalt, et see elutunne
haaras terve meie generatsiooni ja seda elutunnet tunneme siiamaani
veel Siuru biitlise, Siuru elutundena.
See oli midagi erakordset Eesti nii allasurutud, orjaajast läbiimmutatud
eneseunustamise, enesesalgamise, enesekaotamise mentaliteedis,
kus rahvas ärkas uuesti ülesse iseseisvana. Mäletan
neid liigutavaid stseene, kus vanad raugad, seitsmekümne
aastased inimesed, kaelustasid üksteist ja õnnitlesid.
Kes oleks võinud meie nooruses, ärkamisajal uskuda
seda, et Eesti on uuesti vaba. Et meil on oma riik, oma iseseisvus
ja meie võime olla oma kodu peremehed.
Nooruse
elutunde eksam
Ja nüüd lubage, armsad sõbrad, paljastada üht
väikest katset, mida ma harilikult ikka teen juba aastakümneid
meie noorte elutunde kontrolliks. See oli paar nädalat tagasi,
kui ma kõnelesin just sestsamast siurutsemise elutundest
siin kitsas Uppsala ringis, et näha või kaudselt kontrollida,
kuidas see minu poolt teadlikult labaselt ja ropendavalt väljendatud
elutunne vastukaja leiab. See on biitlik elutunne. Joobumine vabadusest.
Nii kaugele, et kadus enesekriitika, enesekontroll, enesevalitsemine,
enese kohustuse ja vastutuse tunne. See mandus mõne aastaga.
See mandus nii kaugele, et ma kõnelesin paroodilise näite,
et kuidas jõuti otsaga kuni lõbumaja- ja kohvikukultuurini.
Ja tahtsin kaudselt vaadata, et kuidas reageerib meie tänapäeva
noorus niisugusele jutule. Ja au Uppsala noortele! Selgus, et
niipea, kui natukene mindi labasemaks, seal oli poiss, kes plahvatas
vastu ja hakkas mürtsu tegema ja nõudis korda majja
ja nõudis kohustusi, et olgu meil kõrge moraal ja
ärgu meie laskugu nendesse labasustesse. Tänan neid,
kes selle õhtu kaasa tegid, et eksamil läbi pidasite
ja annate usku, et meie tänapäeva elutunne selles suhtes
on terve ja ei ole karta, et meie vabadusejanu, meie vabadusetung,
mis oli eelmise generatsiooni suureks sisustajaks, manduks mingisuguseks
vekslivigurdamiseks, võltsimiseks pankades, kohvikukultuuritamiseks
ja laaberdamiseks ühiskonnas; kaotaks oma eetilise aluspõhja,
oma kohustava vastutustunde rahvuse ja riigi ees.
Betti Alver
ning elujaatus
Ja niikaugele on jõudnud juba Eesti noorem generatsioon,
et kolmekümnendate aastate lõpul kerkis jällegi
uue elutunde kehastajana naislaulik Betti Alver oma algul nii
üleoleva, veidi markeeritult sarkastliku iroonilise, isegi
kuni karikeeriva stiiliga, natukene peenutseva, natukene võib-olla
poseeriva ja edvistava laadiga, kuid sealjuures sisuliselt jõuline,
täislaetud, kultuuriliselt täitsa küps isiksus,
kes oli võimeline seedima üle paari aasta järele
tulnud okupatsiooni, põdema kogu rahva valu ja kannatust
oma klassilistes, lühisõnalistes, nii nappides ballaadides,
kus isiklik traagika, rahva kannatus ja valu on valatud kõige
lihtsamatesse, kõige haaravamatesse, kõige meeldesööbivamatesse
värssidesse. Kahju ainult, et teie neid ei tunne, sest nad
on jäänud sinna, raudeesriide taha. Aga tema kajastas
jällegi, tõlgitses, esindas seda elutunnet, seda positiivset,
elujaatavat, elu haaravat ja vallutavat elutunnet, mis kolmekümnendate
aastate lõpuks meie noorte seas oli kristalliseerunud.
Mis võitleski lahingumeeleolus punaste vastu. Algul okupatsiooniaastatel
trotsi ja vimmaga, pärast rindel relva ja võitlusinnuga.
See generatsioon on oma suures enamikus pidanud varisema hauda.
Selle noortest on pagulusse pääsenud väheseid ja
nende traagilised elamused, nende sisemine kannatus on niivõrd
raske, et me ei saa nõuda nendelt ülepingutuste igavest
jatkumist.
Milliseks kristalliseerub nüüd meie paguluse elutunne?
Kuidas hakkab see ennast teostama, oma ideaale rakendama? Selle
poole tahaksin pilgud pöörata tagasi minevikku.
Orjaaja
elutunne
Selle võitmiseks tahaksin kõigepealt puudutada meie
orjaaja elutunnet, mida jällegi tõlgitsevad nii klassiliselt
meie naislüürikud. Tundmatud nagu nad on. Tundmatu nagu
kogu see mass on. Aga oma sisemiselt jõult, oma võimelt
nii ühtlane ja siiski nii kollektiivselt teotsev, mõjuv.
Võibolla mitte igas sektoris eeskujuks, kuid just oma jõureservuaari
kogumisoskusega siiski niipalju ütlev. Orja meeleolude klassiliseks
tõlgitsejaks on sellised värsid, kuhu on ladestunud
hinge alamuskompleks, kannatust, valu, mis ei ole saanud reageerida
välja rõõmuks, vaid järjest rohkem immutanud
endasse mürki, kiusu, kättemaksutungi, isegi teatud
määral niivõrd eitada on tahetud, et hakatakse
sisisema:
Oleks minu olemine,
teiseks minu tegemine,
küll mina teaksin,
mis mina teeksin,
ma paneks härrad härgadeksi,
kupjad pääle kurgedekski
ja siis hakkaks neid kiusama.
Või teiselt
poolt see ahastav lõikusnaise laul:
Oh mu ärtu ärrakene,
kuldakallis prouakene.
Tule välja vaatamaie,
kuidas valda vaevatakse,
kihelkonda kiusatakse.
Või siis lõpuks
see puhtast imaginatsioonist, luulelennust omale mingisugustki
kompensatsiooni rahuldust või mingisugust puhkepidet otsiv
laulumeeleolu, kus ori näeb nägemusi, kuidas tema kõige
kannatuse maise elu loobumise tulemusena ta pääseb lõpuks
ometigi pärast surma taevasse. Saab kord ometi süüa!
Saab olla puhtas toas! Saab olla vaba! Saab, mõtelda!,
magada pehmel voodil! Ja härra, see kõige kuratliku
ja see kõige kiusu sümbol, see satub alla põrgukatlasse
keema.
Kordan uuesti. Orjaaja hinge ladestunud kompleksid vajavad meie
elus veel paljugi õilistavat hingeravi ja hingehoidu, et
nendest üle saada. Need kompleksid plahvatavad välja
veel korduvalt. Paguluses eriti raskel kujul. Nendest peame meie
üle jaksama kasvada. Selle elutunde tähisel, mis viib
meid tänase ettekande lõputeemale, see on:
Viikingiaja
vaba Muinas-Eesti elutunne
Ja jällegi selle elutunde kajastajaks on olnud tundmatu noor
laulikneiu. Kes kirjeldab, kuidas tema läheb kodust hommikul
välja, metsa, luuda lõikama ja sääl kohtab
tema Kalevite kamba poisiga. Nii ülemeelik, nagu see tollal
oli, kes tuleb, tahab teda vägistada. Tahab saada
suisa suuda,
kiusa kätta.
Aga tüdrukul on luua lõikamiseks puss tupes. Ta võtab
selle ja virutab pussiga poisile südamesse. Tuleb nuttes
koju oma vanematele kaebama, mis temaga kõik on juhtunud.
Ja vanemate otsus on ühest suust:
Ole terve tütar noori,
suurta koera surmamasta,
oma au hoidemasta.
See on viikingiaja aktivisti, eetiliselt kõrgel tasemel
seisva noore eesti tüdruku elutunne, kes ei lase ennast narritada.
Kes ei lase ennast teotada ega haavata. Kui on vaja, kas mitte
pussiga, siis sõna ja suuga võitleb vastu ja näitab
oma paleust, oma väärtust, oma kindlat enesetunnet,
rahvuslikku uhkust ja meelt.
Oma ajufosfor
tuleb rakendada selleks, et õigus võidaks ja kurat
kaoks!
Teie, armsad tütred, olete siin ka kõik viikingid.
Te olete samuti vastupidises suunas. Nagu muistsed saarlased ja
virulased loovisid kodumaalt välja väinalistena ja viikingitena
muuale. Teie olete need, kes peavad kord viikingitena minema koju
tagasi, sedasama elutunnet rakendama. Uuesti tõstma ausse
Eesti vaimne suurus, Eesti eetiline võim ja jõud,
Eesti enda sisemine uhkus. Te ei vaja selleks pussi, kuid karastatud
vaimsus, võime, jõud sõnadega ennast maksma
panna peab saatma teid võõrsil üha rohkem!
Kui meie kõrgelt demokratiseeritud ja kultuurses miljööski
võite ajalehtedest lugeda selliseid kummalisi ja meile
mõistmatuid seisukohti, mis otse lõhnab korruptsiooni
ja mingisuguse viienda kolonni inspiratsiooni järele, kus
hakatakse sajatama Korea presidenti, et see provotseerib tüli
ja et oleks vaja ära koristada niisugune mees. Siis tuletage
meelde, et situatsioon on täpselt sama, kui tõmmata
joon Arvikast Uppsalasse, jagada Rootsi pooleks ja küsida,
kas teie tahate jätta selle põhjapoolse poole punaste
kätte orjastada, hävitada, hukata ja olete nõus
alistuma ja tahate siit oma lõunapoolse kuninga saata ära
kuskile Karlstunisse või ära koristada selleks, et
ta mitte mässu ei tõstaks. Või kui jällegi
hiljuti lugesin siit lehtedest, kuidas hakatakse urisema, urgitsema,
nurisema selle üle, et Ameerikas on üks kange mees McCarthy,
kes tungib kallale kommunistidele, püüab neid paljastada.
Pärast seda, kui on ilmnenud, et kõige suuremad saladused
on nuhitud välja kõige kõrgematest kohtadest.
Välisministeeriumist. Välisest ja ligemast ümbrusest.
Kui on saadud kätte need relvad, millega oleks kommude hävitamine
või vallutamine või võitmine ja maailma vabastamine
olnud lihtne asi. Kui need on mängitud vaenlaste kätte,
siis hakatakse jällegi urisema demokraatia, vabaduse, kultuuri,
humaansuse, inimsuse kõige kõrgemate ideaalide nimel,
et mis te tapate ära need salakuulajad. See on kuulmatu ülekohus!
Olgem ometigi suuremeelsemad! Me ei saa ometi sedamoodi talitada
nagu meie vastased!
Siis tuletagem jällegi sellistele targutajatele meelde, et
kuni kurat on meie pea kohal ja ähvardab meid needa, me ei
saa teha kompromissi mitte sellise kuradiga, me ei saa alistuda,
me ei saa keelduda oma nõuetest, vaid meie peame olema
valmis! Valmis ja täis kristlikku võitluse vaimu,
mis ei alistu mitte kurjale, vaid tahab kurjast jagu saada, tahab
üle olla kuradist ja tahab saada võitu maailmale just
õigluse, tõe, armastuse nimel! Aga mitte alistumise,
mitte kaotamise, mitte rahulinnukestega, vaid oma julge, mehise,
vahva esinemisega, kus olete teie samuti kangelased nagu poisid
rindel! Nagu poisid võitlevad, peavad olema sõduritena
sangarid, nii olete teie, tüdrukud, vaimse rinde kandjad.
Olete võitlejad. Peate olema sangarimeelt täis oma
elutunde, oma tuleviku elu ideaalide, elufilosoofia, oma elu mõtte
sisustamisel! See on käsk, mida mina tahan Teile täna
ütelda.
Armsad lapsed, armsad tütred! Nii kaua, kuni teie elutunne
on aktiivne, kuni teie annate endast välja veel seda fosforit,
mida nimetatakse vaimseks jõuks ja mis käib maailmas
otsekui raadiolaine, ja mis võngub edasi, sugereerib ja
nakatab nii palju on teil ka kohustust oma ajufosfor, oma
vaimne looming, oma sisemine suurus rakendada selleks, et õigus
võidaks ja kurat kaoks!
|
|